In deze blik op de week aandacht voor de aanstaande uitrol van Park-assist gebaseerd op Tesla Vision, touchless testdrives, Giga Berlijn na 1 jaar, een nieuwe blog en nog veel meer... Touchless Testdrive In de corona tijd hebben we het voor het eerder gezien bij Tesla: contactloze proefritten. Nu zien we het terugkomen. In Zweden is het nu mogelijk om een proefrit via de website aan te vragen. Je gaat dan naar de locatie (geen service center of Tesla store) waar de proefauto’s klaar staan. Ben je op locatie bel je een nummer en wordt de auto op afstand geopend en krijg je uitleg. Je kan dan een proefrit van 30 minuten maken. Een auto samenstellen en bestellen doe je (binnen 2 minuten) via de app. Park-assist-oplossing voor ontbreken USS Nu FSD Beta V11.3.2 breed is uitgerold, zijn blijkbaar de problemen met het occupancy-netwerk en routeplanning dusdanig ver opgelost dat een release mogelijk is van Park-assist. Want Park-assist voor auto’s zonder Ultra Sonic Sensors werkt met afstandsmetingen welke uitgevoerd worden op basis van de 360 graden videobeelden. Inmiddels is een software update gesignaleerd buiten de FSD groep, het gaat om update 2023.6.9. Een release buiten Noord-Amerika van deze update is aanstaande. Het duurt natuurlijk allemaal te lang, zeker als er niet duidelijk gecommuniceerd wordt. Maar goed, het ziet er dus naar uit dat het lange wachten bijna voorbij is. Het zal zeker in het begin niet altijd direct goed werken. Hier is gewoon nog een periode van data verzamelen nodig. Dat finetunen moet nu eenmaal met beelden gebaseerd op het dagelijks gebruik in de echte wereld. Mijn verwachting is dat over een paar maanden de USS bij auto's waar ze wel gemonteerd zijn ook uitgezet worden. Hetzelfde als we gezien hebben met radar. Tesla aanpak Het vorige item over Park-assist illustreert precies hoe Elon bij al zijn bedrijven naar innovatie en besluitvorming kijkt. Vanuit de first-principles benadering wordt een besluit genomen om een bijvoorbeeld een sensor weg te laten en te vervangen door iets anders. Als er geen onoplosbaar obstakel is (bijv. een natuurkundige wetmatigheid) maar alleen bijvoorbeeld nog een of twee iteratieslagen om het te perfectioneren, dan wordt het besluit genomen en doorgevoerd. En niet gewacht tot de marketing afdeling zijn goedkeuring geeft. Dat zet iedereen die direct bij de ontwikkeling betrokken is op scherp en maakt dat de innovatie ook daadwerkelijk gaat plaatsvinden. En in een hoog tempo. Niet altijd op tijd, maar zo gebeuren en wel dingen die altijd voor onmogelijk gehouden werden. Elon Musk Time (EMT) moet je nu eenmaal incalculeren. Lezing JB Straubel JB Straubel, samen met Elon Musk, de ware grondlegger van Tesla en momenteel CEO van Redwood Materials hield recent een presentatie voor studenten van Stanford University. In een half uur blikt hij kort terug op Tesla, maar een groot deel gaat over de missie van Redwood Material: het bouwen van circulaire supply chain voor grondstoffen nodig voor en uit de batterijproductie. Een interresant verhaal en de moeite waard om te bekijken. Giga Berlijn 1 jaar in bedrijf Op 22 maart verleden jaar werd Giga Berlijn met het Gigafest officieel geopend. Wat gaat een jaar snel. Toch kwam de massaproductie allemaal wat langzamer op gang dan initieel gedacht. De Shanghai benchmark werd niet gehaald. Nu zit men inmiddels op meer dan 4.000 Model Y’s per week. De huidige vergunning gaat tot 500.000 auto’s. De aanvraag voor uitbreiding tot 1.000.000 voertuigen per jaar is de deur uit. Het is dus pas net allemaal begonnen daar in Berlijn. Zonder slag of stoot gaat het allemaal niet. Lange procedures om goedkeuring te krijgen, milieuactivisten, mensen die zich zorgen maken over het grondwaterpeil, e.d. Inmiddels is Tesla zover met het hergebruik van water dat ze voor de uitbreiding naar 1 miljoen voertuigen niet meer water nodig hebben. Speculatie Q1 productie We naderen het einde van Q1 2023. Er wordt druk gespeculeerd over de productie en verkoopaantallen. Berlijn zorgt inmiddels voor een forse bijdrage aan het verkoopaantallen in Europa en in Azië. De Model Y uit Berlijn gaat o.a. naar Taiwan! Tesla verschijnt in veel landen bovenaan de verkoopstatistieken. Niet alleen BEV, maar overall. De prijsdalingen hebben wereldwijd hun effect. Vanuit China de geluiden dat de andere OEM's streven naar stabiele prijzen. Ford maakte bekend dat ze fors geld toeleggen op iedere EV welke de deur uit gaat. En dan is Ford nog het meest actief met de transitie naar BEV. Na de komende week weten we Tesla-cijfers. Zeker is al dat Q1 2023 een forse groei is t.o.v. Q1 2022. Nieuwe blog online Tijdens Investor Day heeft Tesla enorm veel gedetailleerde informatie gegeven over hun route naar 20 miljoen voertuigen per jaar. Ik geef in deze nieuwe blog mijn reflectie op wat ik gehoord en gezien heb, tijdens de presentaties en van een aantal beschouwingen en analyses van anderen hierop. Zie je Tesla als een autbouwer en geniet je van je Tesla of andere BEV, helemaal goed! Ben je geïnteresseerd in het bedrijf Tesla, hun visie op de toekomst en hoe ze de mobiliteit willen veranderen, dan is het enorm inspirerend om de stappen die ze zetten te volgen. Om de route van Tesla tot die 20 miljoen auto’s te begrijpen moet je m.i. de drie stappen van de mobiliteitstransitie helder op je netvlies hebben. Veel leesplezier. Hobby projecten met een Tesla Zagen we eerder als een Knight Rider transformatie van een model 3, zien we nu een Model 3 met gigantische wielen en een CyberRoadster op basis an een Model 3 geïnspireerd op de Cybertruck:. Het blijft leuk om de creativiteit van de Tesla-enthousiastelingen te zien.
Nieuwe versie van de Safety Score Tesla biedt in 12 Staten in de VS een verzekeringsproduct aan gebaseerd op de Safety Score. Hoe beter de score, hoe lager de premie. Eerder werd de score ook gebruikt om toegelaten te worden tot het FSD Beta programma. In januari liet Elon, na een vraag van een Tesla-rijder op Twitter, weten dat voor educatie-doeleinden de Safety-score ook buiten de VS-Staten en waar Tesla Insurance niet wordt aangeboden beschikbaar zou komen. Zover is het echter nog niet. Met de stap naar de 2.0 versie is de score voor het (veelvuldig) rijden in nacht (22.00-04.00 uur) aangepast, wordt rijden zonder gordel nu ook meegenomen en als er vaak harder gereden wordt dan 85 mph (135 k/u) beïnvloedt dit ook in negatieve zin de score. Er zijn ook verbeteringen doorgevoerd aan bestaande paramaters, zoals het rijden in de nacht. Tesla gehackt Een tijd geleden het bericht in blik op de week dat Tesla wederom zou mee doen aan Pwn2Own, een hacker conference in Canada. Tesla had zelfs het prijzengeld verhoogd naar $ 100.000 + de Tesla Model 3. Bij Tesla nemen ze Cybersecurity meer dan serieus. Ook omdat ze als softwarebedrijf maar al te goed zelf begrijpen hoe belangrijk privacy en dataveiligheid is. En hoe inventief hackers zijn om toch een lek te vinden. Ditmaal is het team “Zero Day Initiative” dat er in geslaagd is de controle over de Tesla over te nemen. Wat en hoe ze het precies gedaan hebben is natuurlijk voor de jury gepresenteerd, maar nog niet uitgebreid gedeeld met de buitenwereld. Dat zal binnenkort volgen. Tesla zal blij zijn dat ze op deze manier hun veiligheid weer een tandje hoger kunnen opschroeven. Ze investeren niet voor niets om de beste hackers te verleiden om hun systeem proberen te kraken. Bovendien zijn dergelijke hacks natuurlijk niet nu massaal toe te passen op een willekeurige Tesla in de straat door een lokale whizzkid. En met een software-update worden de gevonden lekken natuurlijk snel gedicht. Las Vegas Loop wordt nog langer In Las Vegas heeft The Boring Company de eerste operationele tunnel gegraven voor hun opdrachtgever. Onder het Las Vegas Convention Center zijn inmiddels meer dan 1.000.000 passagiers vervoerd. Het ziet er futuristisch uit met het gekleurde led-licht. Doordat er nu nog Tesla’s in rijden met een bestuurder aan boord komt het volledige concept nog niet tot zijn recht. Laat je hierdoor niet misleiden. Op termijn gaan natuurlijk robotaxi’s door de tunnels rijden. Tegen die tijd is de huidige goedkeuring voor uitbreiding langs alle hotels aan The Strip en het vliegveld wel gerealiseerd. Er is nu zelfs een aanvraag ingediend om het traject nogmaals in lengte te verdubbelen. In mijn blog over hoe ik de FSD-ontwikkeling zie speelt The Boring Company een belangrijk rol. Deze blog is hier te lezen. Als FSD eenmaal is toegestaan en de robotaxi’ s in Giga Mexico van de band rollen zal het druk worden in Las Vegas. Heel wat ambtenaren en politici gaan kijken naar hoe de toekomst van schone en file vrije mobiliteit er uit zien! De tunnels met de robotaxi’s die zowel boven als onder de grond kunnen rijden, maken dat hele nieuwe oplossingen voor inrichtingsvraagstukken in de steden mogelijk. Zeker als aanvulling op al bestaande metrosystemen en spoorwegen. Dan maar goed dat Elon in 2023 de nieuwe fabriek van The Boring Company in Bastrop (Texas) in gebruik heeft genomen en vaart maakt het produceren van nieuwe versies van Prufrock, de tunnel boor machine. Ook al zijn er nu wat zorgen door omstanders voor het waterverbruik. Ook SpaceX heeft daar een nieuw gebouw, naast dat van The Boring Company. Uiteraard ligger een paar kleine Boring Company tunnels. Onderstaand de dronebeelden van deze locaties.
0 Opmerkingen
In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor een update over FSD Beta in Europa, eerste V4 supercharger open, de verdere groei van Giga Berlijn en nog veel meer…. Midnight Cherry Red Na Quick Silver zien we nu (eindelijk) ook de Midnight Cherry Red Model Y’s uit Berlijn op de trailers op weg naar de Tesla Stores. Binnenkort zullen de eerste exemplaren uitgeleverd worden en is het wel erg lang wachten voorbij. Nu nog de nieuwe blauwe variant en dan levert Tesla de Model Y uit Berlijn in de 5 kleuren. Glijbaan Nu we het toch over Giga Berlijn hebben… Tesla plaatste op linkedin een video van een glijbaan binnen in een van de hallen. Niet helemaal duidelijk waar dit is in het gebouw. Ziet er wel grappig uit en weer andere manier om aandacht te vragen voor de Tesla-vacatures. Hairpin motor Tijdens Investorsday werden een paar items niet benoemd, maar wel in een afbeelding getoond. Een hiervan was het draadloos laden door een foto te laten zien van een Model S naast een onbekende wallbox en een plaat op de vloer. Een ander was een close-up afbeelding van een motor, waarin duidelijk het hairpin principe te zien is. Wat dit is en wat hier de voordelen van zijn legt John van Cleanerwatt in onderstaande video haarfijn uit. Eerste Megapack installatie in Nederland? Op twitter plaatste Tesla Charging een afbeelding van een 15 MWh installatie met Megapacks in Utrecht. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij de eerste in Nederland. Zeker niet de grootste van Europa. Maar wel goed dat we Tesla Engery Producten in Nederland zien. De afgelopen dagen met de wind en de zon (en zeker combinatie) de berichten dat de energie feitelijk gratis is. Dat schreeuwt om batterijen voor opslag. Tesla Supercharger Een week geleden het bericht dat de nieuwe V4 charger in Harderwijk gaan komen. Nu zijn ze al in gebruik! In eerste instantie voor Tesla’s, maar binnenkort ook voor niet-Tesla’s. Want hier is deze ook op gericht. Een kabel van bijna 3 meter komt aan alle laadpoortposities. Mits de auto natuurlijk in de goede positie in het vak staat: kop of kont! Op social media werd druk gespeculeerd over de snelheid. Het lijkt er op dat hier vooralsnog geen verschil is tussen de V3 en de V4. Op termijn zal er zeker een verschil komen. Supercharger data Het belang van een eigen supercharger netwerk wordt wel eens onderschat. Tesla haalt een berg aan informatie uit de laadgegevens welke uiteindelijk grote voordelen oplevert voor de Tesla-rijders. In de loop der jaren hebben ze niet alleen de laadstops kunnen verkorten door allerlei maatregelen, maar kunnen ze ook live sturen op basis van drukte bij de superchargers. Deze week deelde Tesla onderstaande afbeeldingen. Reflectie op Investor Day Wil je een keer een andere YouTuber over Tesla horen praten dan de “typisch Amerikaanse Tesla Fanboys” dan kan YouTuber Horst Lüning een verademing zijn. Moet je wel Duitse taal machtig zijn! Het YouTube kanaal Autoline network had Sandy en Cory van Munro Ass. op bezoek. Ze waren live aanwezig tijdens Investor Day en hebben ook de rondleiding door de fabriek gehad. Een interessante conversatie. Giga Berlijn gaat groeien De huidige vergunning voor Giga Berlijn is afgegeven voor de productie van 500.000 voertuigen. Tesla is de productie van de Model Y nog aan het opvoeren. Momenteel produceren ze op jaarbasis 200.000 exemplaren (4.000 per week). De nieuwe vergunningsaanvraag gaat over opschaling naar 1.000.000 voertuigen per jaar. Het mooie is dat ze dit denken te kunnen realiseren zonder meer grondwater te gebruiken. Hiermee nemen ze het grootste obstakel al bij voorbaat weg. Het is niet duidelijk welke model aan de Model Y productie toegevoegd gaat worden. Zou het voor de Cybertruck of voor de Model 3 zijn? Ook is het niet helemaal duidelijk of ze de pas ontboste gebieden nodig gaan hebben. De geluiden gaan dat de uitbreiding past binnen Phase 1, waarschijnlijk zoals op de eerder renders van Giga Berlijn, dus tussen de batterijfabriek en het hoofdgebouw in. Update UNECE Recent aandacht gehad voor de bijeenkomst van de UNECE commissie die gaat over het hele proces op weg naar legalisatie van de FSD in Europa. Voordat we ingaan op de inhoud, eerst onderstaand structuur plaatje zodat het duidelijk is hoe binnen de UNECE de committe',s working party’s en groepen georganiseerd zijn. Meer informatie is ook hier te vinden. Belangrijk om te beseffen dat er een verschil gemaakt wordt tussen ADAS, ADS en DCAS. ADAS staat voor Advanced Driver Assistance Systems en zijn systemen welke de bestuurder ondersteunen bij het besturen van een auto. Denk aan (adaptieve) cruisecontrole, rijstrookoverschrijding en dergelijke. Belangrijkste kenmerk: allemaal in dezelfde rijbaan! Bij Tesla zijn alle ADAS toepassingen feitelijk “light versies” van hun route naar Full Self Driving (ADS, zie hierna). Bij sommige merken werken daarom de dedicated ADAS systemen beter dan de benadering van Tesla. Bij ADAS- en DCAS-systemen (zie hierna) kijkt de UNECE voornamelijk naar hoe de aandacht van de bestuurder behouden kan blijven ondanks dat de systemen steeds meer taken ondersteunen en/of overnemen, hier ook steeds beter in worden en waardoor de indruk zou kunnen ontstaan dat opletten niet meer nodig is. Hoe goed het systeem ook is, de bestuurder is en blijft verantwoordelijk en moet direct kunnen ingrijpen. Een level 2 systeem in de indeling van de Society of Automotive Engineers (SAE). ADS Automated Driving Systems zijn systemen die het besturen van een auto volledig overnemen. In SAE termen level 3, 4 of 5. Tesla werkt met FSD Beta natuurlijk aan een systeem voor level 4 en 5. Maar zolang de bestuurder verantwoordelijk is, dus direct moet kunnen ingrijpen, is het een level 2 systeem, hoe geavanceerd ook! Level 3 is onder bepaalde omstandigheden nu al toegestaan. Maar hier zitten zoveel beperkingen aan (alleen op snelweg, een maximale snelheid, geen rijstrookwisselingen, specifieke weersomstandigheden, e.d.) dat Tesla level 3 feitelijk overslaat. Want om tot level 3 met minder beperkingen te komen heb je feitelijk level 4 nodig. Waarbij dan de beperking kan zijn, alleen op de snelweg toegestaan, maar wel met rijstrookwisselingen, in de regen, film mogen kijken, e.d. Doel van Tesla in om toestemming te krijgen voor level 4 en op termijn level 5. Tussen ADAS en ADS zit DCAS. Dynamic Control Assistance Systems zijn elektronisch gestuurde voertuigsystemen die bedoeld zijn om de bestuurder te helpen bij het uitvoeren van dynamische controle door middel van informatieondersteuning (bijv. waarschuwingen in veiligheidskritische situaties) en assistentie bij het uitvoeren van de laterale en /of longitudinale controle van het voertuig. Het gaat dus over rijbaanwisselingen, stoppen bij een stoplicht, ruimte maken voor hulpdiensten in een file, uitwijken voor een fietser en dergelijke. Dus feitelijk wat FSD Beta V11 doet, benadert cq als aanvulling op level 2 (ADAS). De commissies van de UNECE werken zowel aan de regelgeving voor ADAS, DCAS als ADS. Belgische YouTuber Steven Peeters volgt dit proces op de voet en doet in onderstaande video verslag. Het ziet er naar uit dat er nu toch wel hard gewerkt wordt aan DCAS regelgeving om FSD Beta in Europa mogelijk te maken. Tegelijkertijd blijft natuurlijk gewerkt worden aan de ADS-regelgeving welke uiteindelijk FSD (level 3/4/5) mogelijk moet maken. Belangrijk voor ons als Tesla rijders is natuurlijk het tijdspad. Het is niet onmogelijk dat FSD Beta in Europa per 2024 mogelijk gaat zijn. Maar dan moeten natuurlijk in 2023 alle technische vragen en oplossingen in de regelgeving gevat kunnen worden en op tijd klaar zijn voor de september vergadering. Tesla zal ongetwijfeld heel wat data delen en presentaties en demo's verzorgen aan de technische mensen die zitting hebben in de UNECE werkgroepen.
|
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Maart 2025
Categorieën |