In deze uitgave van “blik op week” natuurlijk aandacht voor de verrassende prijs van de Model Y RWD, de trekhaak voor de Model 3 is terug, FSD Beta 10.69, de stocksplit, en nog veel meer…. Trekhaak weer te bestellen bij een Model 3 Een tijd is het niet mogelijk geweest om een trekhaak te bestellen op de Model 3. Maar nu is deze weer terug in de configurator. De Model 3 mag 1.000 kg trekken. De prijs voor de trekhaak is hetzelfde als bij de Model Y, namelijk € 1.350. Model Y RWD verrassend geprijsd Het kan niemand ontgaan zijn! De Model Y RWD (voorheen standaard range) gaat € 49.990 kosten! Deze prijs had niemand verwacht. Ook omdat de Model 3 RWD voor € 2.000 meer in de boeken staat. De MY RWD heeft een WLTP-range van 455 km. Tenminste dat staat in de Nederlandse en Belgische configurator. Kijk jij bij de Duitse of Oostenrijkse, dan staat hier 430 km. Hoe dan ook, 300 km lijkt in dagelijkse praktijk dan wel reëel. Daarbinnen past voor veel mensen hun mobiliteitsvraag, zeker in combinatie met het uitstekende Supercharger netwerk voor als een keer een langere dagafstand nodig is. De sprint van 0-100 km/u is 6,9 sec. Dat is nog steeds goed en voor veel mensen ook meer dan prima. Het ziet er naar uit dat het interieur qua specificaties gelijk is aan de AWD-varianten. Dus het premium interieur met de extra subwoofer, versterker en speakers en verwarming op de achterbank. De auto heeft geen radar meer, maar gebruikt Tesla Vision voor de autopilot functies. Enhanced autopilot of volledig zelfstandige besturing is een softwarematige optie. In mijn optiek, als je privé koopt en je wilt de auto zeker een paar jaar behouden, een no-brainer. Mijn motivatie hiervoor is hier te lezen. Welke type batterij gebruikt wordt is niet duidelijk. Maar waarschijnlijk gaat het om de Blade LFP-batterij van BYD. Recent in de “blik op de week” hier aandacht voor gehad. Het gaat dan om een structureel batterijpakket en dus ook een gietstuk aan de voor- en achterkant. Mogelijk dat tegen het eind van 2022 alle modellen vanuit Berlijn overgaan naar deze gietstukken (diecastings) met een structureel batterijpakket. Alleen voor de AWD-versies of alleen de Performance dan met de lokaal geproduceerde 4680 batterijen. Maar dat is allemaal speculeren. Het kan ook zijn dat de Model Y RWD vooralsnog uit Giga Shanghai komt en pas later in Berlijn gemaakt gaat worden. Het is wachten op de eerste afleveringen. Onderstaande foto's zijn van afgelopen vrijdag en gemaakt bij Giga Texas. Hier komen wel al alle kleurvarianten van de band. Hopelijk is nu snel zo'n foto in Berlijn te maken! Model 3 of Model Y Nu alle varianten van zowel de Model 3 als de Model Y te bestellen zijn, kan de twijfel toeslaan. Doe ik goed aan de Model 3 of moet ik toch de Model Y hebben? Op Teslamagazine is hier een aparte pagina te vinden over de verschillen en meer informatie om tot een keuze te komen. Ritje Freiburg Verleden week een ritje naar Freiburg en terug gemaakt. Uiteraard geen enkele zorgen over het laden onderweg. Zelfs een keer de melding gehad dat ik doorgestuurd werd naar een andere SuC in verband met drukte (V2 SuC met 9 stalls) bij de oorspronkelijk ingeplande laadstop. In Duitsland zijn ze in rap tempo het Supercharger netwerk aan het uitbreiden. Op de heen- en terugweg 2 stops. En nog een extra laadbeurt vlak bij de plaats van bestemming. Alle Superchargers waren V3. Soms, zoals in Oberhonnefeld-Gierend zelfs met 40 stalls. Net als in Erfstadt is de bestaande SuC met V2 daar uitgebreid met V3. Lekker snel laden en een indrukwekkende hoeveelheid laadpunten. Uiteraard nagenoeg de hele route op Autopilot kunnen rijden. Ik heb FSD. Wat is het toch een verademing. Alleen zo jammer dat de wetgever allerlei beperkingen oplegt aan een level 2 systeem. Het bevestigen van een inhaalactie is nog niet zo erg, maar het zoeken van “gaatje dat binnen de definitie van de regeltjes valt” is soms lastig. Zou het systeem zelf veel beter kunnen. Ook het wegnemen van het zelfstandig mogen maken van een afslag is jammer. En al helemaal irritant is de manier hoe “snelle” scherpe bochten genomen worden. Hopelijk gaat het snel allemaal veranderen. Maar ondanks die beperkingen kan ik wel genieten van zo’n relaxed ritje. Prijs FSD beta in de VS wordt wederom verhoogd Met het uitbrengen van FSD Beta 10.69 gaat Tesla de prijs van deze optie per 5 september verhogen naar $ 15.000. In januari van dit jaar werd er $ 2.000 toegevoegd tot de huidige prijs van $ 12.000. De verwachting is dat zodra in Europa de functionaliteiten toenemen ook hier de prijzen omhoog gaan. Elon is van mening dat de huidige prijs van FSD een koopje is. Wat het mensen uiteindelijk waard is hangt natuurlijk af van de functionaliteiten (gemak) en/of de economische mogelijkheden (robotaxi). Ik vind het leuk om hierover te speculeren. Waar zou Tesla met FSD in 2027 kunnen staan en wat kan dat voor ons betekenen? Is vanuit dat perspectief de huidige prijs van FSD dan een koopje? Laat je inspireren, prikkelen of gruwel! Mijn nieuwe blog staat online! FSD Beta 10.69 maakt indruk Na een lange periode zonder updates hebben de eerste 1.000 FSD Beta-testers (hoofdzakelijk medewerkers) versie 10.69 ontvangen. Natuurlijk heeft ook Chuck Cook de beta ontvangen om zijn “beroemde” Chucks-left-turn uit te proberen. Het ziet er veel belovend uit. Elon twitterde dat ze voorzichtig zijn met het uitbreiden naar meer gebruikers. Ze willen eerst veel feedback hebben. De komende weken gaat de versie naar meer gebruikers. Streven is nog steeds een vloot brede release (in de VS) voor het einde van het jaar. Real World AI probleem opgelost Als Elon Musk het heeft over Real World AI problemen en dat het complex is om deze op te lossen, is het moeilijk om een beeld te krijgen van waar het dan over heeft. Ze moeten nieuwe technieken ontwikkelen om met alleen input van videobeelden (vision) problemen op te lossen. Hier speelt software een belangrijke rol. Verleden week kwam eer een opname uit van een workshop van Ashok Elluswamy tijdens de Computer Vision and Pattern Recognition Conference 2022. Ashok geeft bij Tesla leiding aan het software team dat werkt aan FSD. Ofschoon de keynote best technisch is en zeker niet altijd inhoudelijk begrepen wordt (ten minste niet door mij), is het toch zeer interessant om te bekijken. Hij legt uit hoe ze technologie hebben ontwikkeld om te kunnen “zien” waar objecten staan (statisch of bewegend), zonder ze te labelen zoals de AI-netwerken doen. Dit noemen ze Occupancy netwerken. Dat zou op termijn het feitelijk onmogelijk moeten maken om ergens tegenaan te rijden. Het ziet er naar uit dat deze technologie in FSD 10.69 met de nodige voorzichtigheid geïmplementeerd. Vraagt om fine-tuning van de parameters. 40 crashes per dag voorkomen Ashak plaatste op Twitter een bericht dat de Occupany netwerken nu al zo’n 40 keer per dag(!) voorkomen dat er een ongeluk gebeurt door een foutieve bedieningen van de pedalen. Dus accelereren in plaats van remmen. Bizar. Het is niet duidelijk in welke auto’s deze technologie al actief is, want dat kan natuurlijk op alle auto's, ook zonder FSD beta. Wel liet Tesla weten dat ze nu ook zijn begonnen met het uitzetten van de radar bij bestaande modellen en langzaam overstappen op alleen nog Tesla Vision. Nieuwe auto’s welke de fabriek verlaten hebben geen radar meer aan boord. Oplossing voor leeg “theater” scherm De laatste tijd lees ik berichten van Tesla-rijders waar Netflex, YouTube, e.d. niet meer zichtbaar zijn in “theater”. Dit is een software-probleem en zal bij een volgende update wel opgelost worden. De tijdelijke oplossing is om naar taal instellingen te gaan en te kiezen voor Engels. Theater opstarten en weer sluiten. Taal terugzetten naar Nederlands en het probleem is opgelost. Munro weer een stapje verder met 4680-batterypack Het gaat langzaam, maar Munro heeft weer een video geplaatst over het ontleden van het batterijpakket van de Model Y uit Texas. Een grappig detail is dat ze een easter-egg gevonden hebben. Op een kunststof onderdeel is de tekst “Courtesy of the 25 guns”. Hiermee wordt verwezen naar een team van 25 techneuten welke een speciale functie hebben: namelijk het oplossen van de knelpunten in de productie! Voortgekomen uit de production-hell periode in Fremont tijdens het opstarten van de Model 3-productie. Blijkbaar doet deze groep “onmogelijke” dingen en worden ze op deze manier bedankt. Stock-split Het was ook de week van 3-1 stock-split. In tegenstelling tot de 5-1 stocksplit in 2020 deze keer geen enorme koersstijgingen voor of na de split. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de macro-economische omstandigheden. En misschien ook wel met de grote hoeveelheid day-traders en speculanten. De onderliggende cijfers van Tesla zijn meer dan prima. Geduld is een schone zaak! Tesla’s krijgen Starlink connectie SpaceX is een samenwerking aangegaan met T-mobile om de Starlink-satellieten direct te verbinden met mobiele telefoons. Op termijn gaan ze ook samenwerken met andere providers. Dat gaat betekenen dat een mobiele telefoon met een t-mobile abo wereldwijd, ook op de meest afgelegen gebieden, bij natuurrampen of welke situatie dan ook, altijd buitenshuis verbinding heeft. Met voldoende bandbreedte om te kunnen bellen en SMS’n. Ook de Tesla auto’s gaan straks via dit systeem verbonden worden. De verwachting is dat eind 2023 de combinatie Starlink/T-mobile van start gaat. De connectie van Tesla’s met Starlink is dan mogelijk pas in 2024 aan de orde. Vooralsnog niet geschikt voor videostreaming, maar wel voor bijvoorbeeld noodoproepen. Er is overigens geen nieuwe hardware nodig in zowel de telefoons als de Tesla’s. Hiervoor moet SpaceX echter de grotere versie van hun starlinksatelliet (versie V2) kunnen lanceren. Deze past niet de huidige Falcon 9. Hiervoor hebben ze Starship nodig. Deze superraket moet zijn eerste lancering nog gaan krijgen. De verwachting is nog voor het einde van 2022! Mogelijk dat zelfs bij eerste lancering al V2-starlink satellieten mee omgaan gaan en in een baan om de aarde worden gebracht. Cybertruck wordt getest
Onderstaande foto van de Cybertruck na zo te zien een intensief testdagje. De auto is volgehangen met sensoren en zelfs (lidar)radar om de camera's te valideren. Goed om te zien dat ze bezig zijn met het testwerk. Hopelijk zien we over een paar maanden de eerste pre-productie modellen in het wild.
6 Opmerkingen
In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de productie-aantallen in China, een nieuwe Semi website online, de grootste BESS in Texas, indrukwekkende demo VPP in Californië, buitenspiegels gaan automatisch ingesteld worden en nog veel meer.... Giga Shanghai produceert 1.000.000ste MIC Tesla Recent was er feest in Fremont omdat daar de 2.000.0000ste Tesla geproduceerd werd. Deze week vierde Giga Shanghai een feestje met de 1.000.000ste Tesla geproduceerd in China. Volgens planning zullen ze daar binnen een jaar ook de 2ste miljoenste kunnen vieren. Ze produceren nu 22.000 Tesla’s (3/y) per week! Mogelijk dat Giga Shanghai de komende weken wat afgeremd wordt door de lokale energiecrisis. Door extreme hitte en langdurige droogte leveren waterkrachtcentrales te weinig energie waardoor de grote industrie, waaronder batterij-leverancier CATL, een productiestop krijgt van 2 weken. Levertijden in China verkort Door de enorme capaciteitsuitbreiding zijn de levertijden in China fors verkort. De Model 3 RWD is nu binnen 2 weken te verkrijgen en de Long Range 4 tot 8 weken. De leveringstermijnen voor de Europese markt gaan hopelijk ook naar beneden. Sommige kopers zien in de app de leveringstermijn steeds verspringen. Eerder, maar ook weer naar later. Dat is natuurlijk vervelend. Er zijn veel boten onderweg naar Europa. Hopelijk worden de termijnen korter en wat stabieler. Onderstaande foto is van donderdag 18/8 in Zeebrugge. De komende week weer blije Model 3 en Model Y bezitters! Grootstee BESS bij Giga Texas Tesla heeft toestemming gekregen om waarschijnlijk de grootste Battery Energy Storage System (BESS) van de VS en misschien wel ter wereld bouwen bij Giga Texas. Wat de capaciteit gaat zijn is nog niet bekend. De grootste BESS in de VS bestaat nu uit 81 megapacks en is goed voor 200MWh aan energie. Langzaam wordt het woord “Tesla” op het dak van Giga Texas zichtbaar. Niet door het woord te schrijven met zonnepanalen, maar juist om uit een groot vlak met panelen delen niet te bedekken waardoor het woord “Tesla” ontstaat. Het is niet duidelijk hoeveel panelen er uiteindelijk op komen te liggen en wat de capaciteit is. Om Giga Texas energy-neutraal te krijgen zullen ze alles uit de kast moeten halen. Problemen voor Superchargers in Duitsland? Met het openstellen voor niet-Tesla’s van het Supercharger netwerk is duidelijk geworden dat Tesla niet aan de Duitse regelgeving voldoet welke gesteld wordt aan openbare laadinfrastructuur. Er moet namelijk een scherm op de laadzuil zelf aanwezig zijn waar duidelijk op af te lezen is hoeveel kWh geladen is. Afwachten of er een rechtszaak aangespannen wordt welke Tesla zou moeten gaan dwingen de SuC’s aan te passen. Het gaat waarschijnlijk meer om de feitelijke reden achter de aanwezigheid van zo’n scherm, dan het scherm zelf. De consument moet kunnen vertrouwen op een correctie leveringsomvang en het zichtbaar maken hiervan. Dat moet ook kunnen zonder een fysiek scherm, toch? Misschien kan dit verhaal in hetzelfde rijtje als de rechtszaak over een zogenaamde misleidende marketing van Tesla met Autopilot en Full Self Driving. Bij een hoger gerechtshof is de uitspraak gedaan dat Tesla niets te verwijten valt. Tesla maakt duidelijk genoeg helder waartoe beide systemen in staat zijn. Uitbreiding Virtual Power Plant Een paar weken geleden schreef ik een blog over het kostbaar misverstand als het gaat over zonnepanelen en thuisbatterijen.. Kern van het verhaal was dat juist het vormen van een microgrid en een Virtual Power Plant (VPP) het voor de consument interessant maakt. Slimme software en meewerkende energieleveranciers zijn hiervoor randvoorwaardelijk. In de staat Californië in de VS vormt zich nu grootste VPP van de VS. Powerwall bezitters worden gevraagd zich hierbij aan te sluiten. Zodra de energieleveranciers een enorme toename van de vraag zien, gaan ze gebruik maken van de opgeslagen energie in de duizenden Powerwalls. Bijvoorbeeld in plaats van het opstarten van een energie-centrale. De consument krijgt een vergoeding voor het beschikbaar stellen, de energieleverancier bespaart een hoop kosten en de eindgebruiker merkt helemaal niets van wat op de achtergrond allemaal is gebeurd om de energielevering vlekkeloos te laten verlopen. Powerwall, megapacks en de Autobidder software gaan samen met slimme energieleveranciers het verschil maken. Hopelijk ook snel in Europa. Dan voorkomen we misschien de situatie zoals nu in China (zie hiervoor). Musk schrijft essay We wachten op Masterplan III van Elon Musk. Een datum waarop we deze kunnen verwachten is niet bekend. Er verscheen deze week wel een Essay van zijn hand in “China Cyberspace”. Een magazine van Cyberspace Administration of China. Het is een inspirerende tekst over hoe technologie onze toekomst kan gaan veranderen. Tesla, SpaceX, Neuralink en Optimus komen aan bod. Het essay is hier te vinden. Batteryday en de 4680 Sandy Munro is de geheimen van het 4680 structureel batterijpakket (uit Austin) aan heet blootleggen en het videokanaal “The Limiting Factor” die geheimen van een 4680 (uit Kato Road). Tijd om de kennis van nu nog een terug te kijken naar hoogtepunten van Batteryday. Voor de liefhebber wederom een zeer diepgaande en interessante video. FSD Beta 10.69 Dit weekend komt, als het goed is, na een hele lange tijd weer een update van FSD Beta uit. Niet 10.13 maar 10.69! Zoveel verbeteringen volgens Elon. De verwachtingen zijn uiterst hoog. Deze ook aandacht in de Tesla-community voor een oude mail (januari) van NHTSA aan Tesla om met een Safety Score van 99 toegang te krijgen tot FSD Beta. De mail is van een tijdje geleden, maar Elon reageerde op Twitter. NHTSA krijgt de Beta. Waarschijnlijk hebben ze het al een tijdje. Andrej Karpathy's YouTube kanaal Voormalig Director of AI bij Tesla, Andrej Karpathy, is een nieuw YouTube-kanaal gestart. Hij wil zijn kennis op het gebied van AI delen en jonge mensen enthousiast maken. Goed initiatief. Voor het geld hoeft hij het natuurlijk niet te doen. De jaren dag en nacht werken bij Tesla zullen hem geen windeieren gelegd hebben. Hieronder zijn eerste educatieve video. Buitenspiegels Er wordt natuurlijk geëxperimenteerd met alternatieven voor buitenspiegels. Audi biedt op de E-tron de mogelijkheid om spiegels te vervangen door camera's. Bij de Cybertruck zijn de buitenspiegels straks eenvoudig te verwijderen. In het tijdperk van autonoom rijden zijn buitenspiegels niet meer nodig. Buitenspiegels zorgen bovendien voor inefficiëntie. Toch is het handig, zolang we buitenspiegels nodig hebben, dat ze zich automatisch instellen. Hierover ging deze week een Twitterconversatie met Elon, waarop hij liet dat dit in toekomst een mogelijkheid wordt. Website Tesla Semi geactualiseerd De eerste leveringen van de de Semi zijn aanstaande. De website is geactualiseerd. De specificaties zijn interessant. Nu drie in plaats van vier motoren. Benieuwd welke motoren het zijn. Eerder werd gesproken over dezelfde als die in de Model 3/Y. Wat een kostenreductie als men geen aparte motoren nodig heeft voor een vrachtwagen. Staan ook wat mooie korte clips op de website! Interessante video YouTube kanaal "Best in Tesla" maakte een mooie video over uitdaging van de bestaande autobouwers! Dat gaat dus niet iedereen overleven, helaas! Voor sommige autobouwers ziet de Altman Z-score er niet echt goed uit. De Z-score van een onderneming, opgesteld door Edward I. Altman, is een indicatie of een onderneming in financiële problemen zal gaan geraken als er geen grote veranderingen gaan optreden!
0 to 1.1 - failliet in 2 jaar 1.1 to 3 - in gevaar boven 3 - veilig (boven rode lijn) |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |