In deze uitgave van “blik op week” natuurlijk aandacht voor de verrassende prijs van de Model Y RWD, de trekhaak voor de Model 3 is terug, FSD Beta 10.69, de stocksplit, en nog veel meer…. Trekhaak weer te bestellen bij een Model 3 Een tijd is het niet mogelijk geweest om een trekhaak te bestellen op de Model 3. Maar nu is deze weer terug in de configurator. De Model 3 mag 1.000 kg trekken. De prijs voor de trekhaak is hetzelfde als bij de Model Y, namelijk € 1.350. Model Y RWD verrassend geprijsd Het kan niemand ontgaan zijn! De Model Y RWD (voorheen standaard range) gaat € 49.990 kosten! Deze prijs had niemand verwacht. Ook omdat de Model 3 RWD voor € 2.000 meer in de boeken staat. De MY RWD heeft een WLTP-range van 455 km. Tenminste dat staat in de Nederlandse en Belgische configurator. Kijk jij bij de Duitse of Oostenrijkse, dan staat hier 430 km. Hoe dan ook, 300 km lijkt in dagelijkse praktijk dan wel reëel. Daarbinnen past voor veel mensen hun mobiliteitsvraag, zeker in combinatie met het uitstekende Supercharger netwerk voor als een keer een langere dagafstand nodig is. De sprint van 0-100 km/u is 6,9 sec. Dat is nog steeds goed en voor veel mensen ook meer dan prima. Het ziet er naar uit dat het interieur qua specificaties gelijk is aan de AWD-varianten. Dus het premium interieur met de extra subwoofer, versterker en speakers en verwarming op de achterbank. De auto heeft geen radar meer, maar gebruikt Tesla Vision voor de autopilot functies. Enhanced autopilot of volledig zelfstandige besturing is een softwarematige optie. In mijn optiek, als je privé koopt en je wilt de auto zeker een paar jaar behouden, een no-brainer. Mijn motivatie hiervoor is hier te lezen. Welke type batterij gebruikt wordt is niet duidelijk. Maar waarschijnlijk gaat het om de Blade LFP-batterij van BYD. Recent in de “blik op de week” hier aandacht voor gehad. Het gaat dan om een structureel batterijpakket en dus ook een gietstuk aan de voor- en achterkant. Mogelijk dat tegen het eind van 2022 alle modellen vanuit Berlijn overgaan naar deze gietstukken (diecastings) met een structureel batterijpakket. Alleen voor de AWD-versies of alleen de Performance dan met de lokaal geproduceerde 4680 batterijen. Maar dat is allemaal speculeren. Het kan ook zijn dat de Model Y RWD vooralsnog uit Giga Shanghai komt en pas later in Berlijn gemaakt gaat worden. Het is wachten op de eerste afleveringen. Onderstaande foto's zijn van afgelopen vrijdag en gemaakt bij Giga Texas. Hier komen wel al alle kleurvarianten van de band. Hopelijk is nu snel zo'n foto in Berlijn te maken! Model 3 of Model Y Nu alle varianten van zowel de Model 3 als de Model Y te bestellen zijn, kan de twijfel toeslaan. Doe ik goed aan de Model 3 of moet ik toch de Model Y hebben? Op Teslamagazine is hier een aparte pagina te vinden over de verschillen en meer informatie om tot een keuze te komen. Ritje Freiburg Verleden week een ritje naar Freiburg en terug gemaakt. Uiteraard geen enkele zorgen over het laden onderweg. Zelfs een keer de melding gehad dat ik doorgestuurd werd naar een andere SuC in verband met drukte (V2 SuC met 9 stalls) bij de oorspronkelijk ingeplande laadstop. In Duitsland zijn ze in rap tempo het Supercharger netwerk aan het uitbreiden. Op de heen- en terugweg 2 stops. En nog een extra laadbeurt vlak bij de plaats van bestemming. Alle Superchargers waren V3. Soms, zoals in Oberhonnefeld-Gierend zelfs met 40 stalls. Net als in Erfstadt is de bestaande SuC met V2 daar uitgebreid met V3. Lekker snel laden en een indrukwekkende hoeveelheid laadpunten. Uiteraard nagenoeg de hele route op Autopilot kunnen rijden. Ik heb FSD. Wat is het toch een verademing. Alleen zo jammer dat de wetgever allerlei beperkingen oplegt aan een level 2 systeem. Het bevestigen van een inhaalactie is nog niet zo erg, maar het zoeken van “gaatje dat binnen de definitie van de regeltjes valt” is soms lastig. Zou het systeem zelf veel beter kunnen. Ook het wegnemen van het zelfstandig mogen maken van een afslag is jammer. En al helemaal irritant is de manier hoe “snelle” scherpe bochten genomen worden. Hopelijk gaat het snel allemaal veranderen. Maar ondanks die beperkingen kan ik wel genieten van zo’n relaxed ritje. Prijs FSD beta in de VS wordt wederom verhoogd Met het uitbrengen van FSD Beta 10.69 gaat Tesla de prijs van deze optie per 5 september verhogen naar $ 15.000. In januari van dit jaar werd er $ 2.000 toegevoegd tot de huidige prijs van $ 12.000. De verwachting is dat zodra in Europa de functionaliteiten toenemen ook hier de prijzen omhoog gaan. Elon is van mening dat de huidige prijs van FSD een koopje is. Wat het mensen uiteindelijk waard is hangt natuurlijk af van de functionaliteiten (gemak) en/of de economische mogelijkheden (robotaxi). Ik vind het leuk om hierover te speculeren. Waar zou Tesla met FSD in 2027 kunnen staan en wat kan dat voor ons betekenen? Is vanuit dat perspectief de huidige prijs van FSD dan een koopje? Laat je inspireren, prikkelen of gruwel! Mijn nieuwe blog staat online! FSD Beta 10.69 maakt indruk Na een lange periode zonder updates hebben de eerste 1.000 FSD Beta-testers (hoofdzakelijk medewerkers) versie 10.69 ontvangen. Natuurlijk heeft ook Chuck Cook de beta ontvangen om zijn “beroemde” Chucks-left-turn uit te proberen. Het ziet er veel belovend uit. Elon twitterde dat ze voorzichtig zijn met het uitbreiden naar meer gebruikers. Ze willen eerst veel feedback hebben. De komende weken gaat de versie naar meer gebruikers. Streven is nog steeds een vloot brede release (in de VS) voor het einde van het jaar. Real World AI probleem opgelost Als Elon Musk het heeft over Real World AI problemen en dat het complex is om deze op te lossen, is het moeilijk om een beeld te krijgen van waar het dan over heeft. Ze moeten nieuwe technieken ontwikkelen om met alleen input van videobeelden (vision) problemen op te lossen. Hier speelt software een belangrijke rol. Verleden week kwam eer een opname uit van een workshop van Ashok Elluswamy tijdens de Computer Vision and Pattern Recognition Conference 2022. Ashok geeft bij Tesla leiding aan het software team dat werkt aan FSD. Ofschoon de keynote best technisch is en zeker niet altijd inhoudelijk begrepen wordt (ten minste niet door mij), is het toch zeer interessant om te bekijken. Hij legt uit hoe ze technologie hebben ontwikkeld om te kunnen “zien” waar objecten staan (statisch of bewegend), zonder ze te labelen zoals de AI-netwerken doen. Dit noemen ze Occupancy netwerken. Dat zou op termijn het feitelijk onmogelijk moeten maken om ergens tegenaan te rijden. Het ziet er naar uit dat deze technologie in FSD 10.69 met de nodige voorzichtigheid geïmplementeerd. Vraagt om fine-tuning van de parameters. 40 crashes per dag voorkomen Ashak plaatste op Twitter een bericht dat de Occupany netwerken nu al zo’n 40 keer per dag(!) voorkomen dat er een ongeluk gebeurt door een foutieve bedieningen van de pedalen. Dus accelereren in plaats van remmen. Bizar. Het is niet duidelijk in welke auto’s deze technologie al actief is, want dat kan natuurlijk op alle auto's, ook zonder FSD beta. Wel liet Tesla weten dat ze nu ook zijn begonnen met het uitzetten van de radar bij bestaande modellen en langzaam overstappen op alleen nog Tesla Vision. Nieuwe auto’s welke de fabriek verlaten hebben geen radar meer aan boord. Oplossing voor leeg “theater” scherm De laatste tijd lees ik berichten van Tesla-rijders waar Netflex, YouTube, e.d. niet meer zichtbaar zijn in “theater”. Dit is een software-probleem en zal bij een volgende update wel opgelost worden. De tijdelijke oplossing is om naar taal instellingen te gaan en te kiezen voor Engels. Theater opstarten en weer sluiten. Taal terugzetten naar Nederlands en het probleem is opgelost. Munro weer een stapje verder met 4680-batterypack Het gaat langzaam, maar Munro heeft weer een video geplaatst over het ontleden van het batterijpakket van de Model Y uit Texas. Een grappig detail is dat ze een easter-egg gevonden hebben. Op een kunststof onderdeel is de tekst “Courtesy of the 25 guns”. Hiermee wordt verwezen naar een team van 25 techneuten welke een speciale functie hebben: namelijk het oplossen van de knelpunten in de productie! Voortgekomen uit de production-hell periode in Fremont tijdens het opstarten van de Model 3-productie. Blijkbaar doet deze groep “onmogelijke” dingen en worden ze op deze manier bedankt. Stock-split Het was ook de week van 3-1 stock-split. In tegenstelling tot de 5-1 stocksplit in 2020 deze keer geen enorme koersstijgingen voor of na de split. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de macro-economische omstandigheden. En misschien ook wel met de grote hoeveelheid day-traders en speculanten. De onderliggende cijfers van Tesla zijn meer dan prima. Geduld is een schone zaak! Tesla’s krijgen Starlink connectie SpaceX is een samenwerking aangegaan met T-mobile om de Starlink-satellieten direct te verbinden met mobiele telefoons. Op termijn gaan ze ook samenwerken met andere providers. Dat gaat betekenen dat een mobiele telefoon met een t-mobile abo wereldwijd, ook op de meest afgelegen gebieden, bij natuurrampen of welke situatie dan ook, altijd buitenshuis verbinding heeft. Met voldoende bandbreedte om te kunnen bellen en SMS’n. Ook de Tesla auto’s gaan straks via dit systeem verbonden worden. De verwachting is dat eind 2023 de combinatie Starlink/T-mobile van start gaat. De connectie van Tesla’s met Starlink is dan mogelijk pas in 2024 aan de orde. Vooralsnog niet geschikt voor videostreaming, maar wel voor bijvoorbeeld noodoproepen. Er is overigens geen nieuwe hardware nodig in zowel de telefoons als de Tesla’s. Hiervoor moet SpaceX echter de grotere versie van hun starlinksatelliet (versie V2) kunnen lanceren. Deze past niet de huidige Falcon 9. Hiervoor hebben ze Starship nodig. Deze superraket moet zijn eerste lancering nog gaan krijgen. De verwachting is nog voor het einde van 2022! Mogelijk dat zelfs bij eerste lancering al V2-starlink satellieten mee omgaan gaan en in een baan om de aarde worden gebracht. Cybertruck wordt getest
Onderstaande foto van de Cybertruck na zo te zien een intensief testdagje. De auto is volgehangen met sensoren en zelfs (lidar)radar om de camera's te valideren. Goed om te zien dat ze bezig zijn met het testwerk. Hopelijk zien we over een paar maanden de eerste pre-productie modellen in het wild.
6 Opmerkingen
Stephan Huizer
28/8/2022 00:24:15
Je website/blog is nog steeds niet te lezen op een iPhone. Continu storing en opnieuw laden van de pagina. Ik heb het weken geleden al eens aangegeven in een reactie. Jammer hoor, ik was een trouwe lezer. Ik hoop dat je het opgelost krijgt.
Antwoorden
Annelies
28/8/2022 09:19:16
Het werkt hier op een iPhone 13 Pro prima, waarbij de blog gestart is vanuit een Twitter link.
Antwoorden
Michel
28/8/2022 09:26:28
Hoi Stephan,
Antwoorden
Hessel
2/9/2022 08:17:34
Hi Michel,
Michel
4/9/2022 09:31:21
Hoi, kunnen jullie me meer informatie geven over het probleem. Altijd of alleen af en toe, welke type iPhone, gebruik je VPN, heb je telefoon al eens aan/uit gezet, e.d. Square heeft er naar gekeken en kunnen niets vinden.
Antwoorden
Stephan Huizer
4/9/2022 10:15:25
Hoi Michel,
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |