In deze blik op de week natuurlijk veel aandacht voor de verrassende Earnings Call, de doorgevoerde prijsveranderingen, FSD ontwikkelingen, de Model 3 Performance is eindelijk gelanceerd en nog heel veel meer….
Tesla verrast
Na alle geruchten, onzekerheden en negatieve berichten in de (sociale) media, kwam de Earnings call als geroepen. Het was in vele opzichten zeer bijzonder! Tesla gaat de robotaxi, die nu Cybercab genoemd wordt, bouwen met de “unboxed” productiemethoden op het 3e generatie platform. Op 8 augustus a.s. gaat hier in ieder geval het doek vanaf en midden 2025 moeten ze gaan rijden! Maar ze gaan ook de maximale productiecapaciteit in de bestaande productiefaciliteiten benutten door nieuwe, lager geprijsde modellen op het huidige platform te introduceren. Het gaat om meerdere modellen of varianten op bestaande modellen. Deze kunnen we nog dit jaar verwachten. Zonder grote investeringen kunnen ze hiermee doorgroeien naar 3 miljoen voertuigen per jaar. De Tesla-community zal de komende maanden druk gaan speculeren over die goedkopere en/of compactere Tesla. De refresh van de Model Y, project Juniper, zal er zeker onderdeel van gaan uitmaken en wordt eind 2024 of begin 2025 verwacht.
Tesla Semi
Na jaren van experimenteren gaat de bouw van de fabriek voor de Tesla Semi in Nevada nu eindelijk beginnen. Het bouwterrein is bouwrijp gemaakt. Eind 2025 moet de productie van start gaan en in 2026 volgt massaproductie! Europa en andere delen van de wereld moeten nog een paar jaar wachten. Een batterijprobleem is echter niet meer de bottleneck.
Batterijen in overvloed
Dat Tesla Energy steeds groter wordt en een belangrijke stempel drukt op het financiële resultaat, was al bekend. Er gaan natuurlijk veel batterijen in die Megapacks. Tesla produceert batterijen in samenwerking met Panasonic, maar ook geheel zelfstandig in het 4680 formaat. Overigens wordt verwacht dat ze eind 2025 met de eigen productie qua kosten onder de inkoopprijzen op de markt zullen zitten. En die inkoopprijzen blijven dalen, vooral omdat batterijproducenten fors geïnvesteerd hebben in nieuwe fabrieken, terwijl de bestaande OEM’s het nu laten afweten. Ze blijven massaal hybrides lanceren en krijgen het produceren van concurrerende BEV’s niet goed voor elkaar. Hierdoor kan Tesla veel en vooral goedkoop batterijen inkopen. De productie bij Tesla Cars en Tesla Energy kan hierdoor blijven groeien. Ze kunnen als gevolg hiervan de prijzen steeds verder verlagen. Voor de bestaande OEM’s wordt het probleem steeds groter om met concurrerende producten, prestaties en prijzen met Tesla mee te doen. En dan hebben we over de transitie van ICE naar BEV, terwijl Tesla nu ook vol inzet op de transitie van zelf rijden naar zelfrijdend. En hiermee van eigen bezit naar delen en/of betalen per kilometer in een Cybercab.
Dataprobleem
Misschien wel het meest opvallende inzicht van de Earningscall was dat het oplossen van het FSD (Full Self-Driving) probleem nu een kwestie is geworden van meer kilometers (data) verzamelen en meer rekenkracht (AI-compute) gebruiken. Tesla heeft onlangs de prijs van FSD Supervised in de VS verlaagd om meer kilometers te vergaren en heeft in Q1 meer dan 2 miljard dollar geïnvesteerd in AI-chips. Rekenkracht is niet langer de bottleneck. De leercurve gaat bijna verticaal. Het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat voldoende data wetgevers kan overtuigen van de veiligheid en betrouwbaarheid van FSD. Onderstaande video is zeer het bekijken waard.
Transitie
De transitie van Tesla naar een AI- en robotica-bedrijf lijkt nu echt begonnen te zijn. Ik denk dat als dit jaar bekend wordt dat een OEM (Ford?) een licentiedeal voor FSD heeft getekend, Wall Street-analisten overstag zullen gaan en erkennen dat cybercab-diensten aanstaande zijn. Want die OEM heeft dan data gezien en geanalyseerd die het onvermijdelijk maken dat de transitie naar full self driving onomkeerbaar is! Het is meedoen of uiteindelijk Kodak en Black Berry achterna! Het zal dan waarschijnlijk nog zeker drie jaar duren voordat Ford en andere OEM's de hardware en software daadwerkelijk hebben geïmplementeerd. Tegen die tijd is Tesla natuurlijk al een heel eind op weg in de massaproductie van Cybercab's op het derde generatie platform. Tesla liet alvast wat screenshots zien hoe je via de Tesla-app een taxirit kunt bestellen!
Net als een mens
Een ander bijzonder punt was het besef dat AI, net als wij mensen, die in de VS heeft leren autorijden, ook in Europa en China prima kan autorijden. Het moet alleen even wennen aan iets andere regels, wat betekent: specifieke data gebruiken om de dataset te finetunen. Het compleet opnieuw leren rijden is niet nodig! We zien al maanden regelmatig beelden van Tesla's met lidar en andere meetapparatuur op het dak om ook in Europa de software te valideren. Ik hoop dat Tesla de leden van WP29 op basis van data kan overtuigen om in de recent vastgestelde DCAS-regels een vorm te bedenken die systeemgeïnitieerde manoeuvres toestaat zonder voorafgaande bevestiging. Dat Tesla hier volop mee aan de slag is zien we in de LinkedIn-post hieronder. Ze zijn blijkbaar in de verschillende landen druk bezig om de beleidsmakers mee te nemen in de FSD technologie en de vorderingen. In mei is een delegatie uitgenodigd om naar de VS te komen. Ze krijgen daar natuurlijk demonstraties en de laatst data gepresteerd. In dat kader goed om te weten dat Tesla de dataset die vesie 12.4 vormt en de dataset voor 12.5 al gebouwd is en in de validatie cyclus zit. Als deze versies de komende weken gaan verschijnen kunnen we zien of de hypes rondom de progressie en het vol inzetten van Elon op FSD terecht is!
Optimus
In het laboratorium kan Optimus, de humanoïde robot van Tesla, al eenvoudige auto-assemblagetaken zelfstandig uitvoeren. Tesla verwacht voor het einde van dit jaar Optimus in de eigen fabrieken te kunnen inzetten en tegen eind 2025 ook aan derden te kunnen leveren. In de tussentijd zou een eerste productieproces ingericht moeten zijn. Hoewel het mogelijk is dat dit schema, volgens 'Elon Musk Time', met een jaar opschuift, lijkt Tesla ook hier een dominante positie te gaan innemen. De belangrijkste troef is dat Tesla niet alleen fors investeert in trainingscomputers, zoals DOJO en Nvidia, maar ook beschikt over een ijzersterke en energiezuinige inference computer (HW4 inmiddels). Deze wordt zowel in Optimus als in de Cybercab gebruikt om de rekenkracht energiezuinig te benutten. Slim gebruik HW Wat me opvalt, is dat Elon Musk het steeds vaker heeft over het voordeel van nu 6 miljoen Tesla's met HW3 en HW4 inference computers op de weg, en dat dit aantal over een paar jaar naar 10-20 miljoen zal groeien, inclusief HW5. Dit is uiteraard voordelig voor Full Self-Driving (FSD), maar ook voor het trainen van datasets. Volgens Musk wordt het huidige tekort aan AI-chips gevolgd door een tekort aan energie voor datacenters. Door 15 miljoen chips wereldwijd te verspreiden die allemaal kleine delen van de rekentaken uitvoeren, kun je dit probleem omzeilen. Bovendien krijgt de eigenaar van een inference computer betaald voor deze diensten. Zo levert je Tesla overdag geld op door Cybercab-diensten uit te voeren en 's nachts door berekeningen uit te voeren. Klinkt voor ons Europeanen misschien allemaal wat gek, met in de VS wordt alles verhuurd en gedeeld. Denk aan Uber en Airbnb.
Model 3 Performance gelanceerd
Na een lange periode van speculatie is het eindelijk zover: de Model 3 Performance is gelanceerd. Deze uitvoering niet Ludicrous of Plaid, maar "gewoon" Performance. Hij is sneller en beter dan ooit tevoren. Met aanpassingen aan zowel het interieur als het exterieur onderscheidt hij zich nu duidelijk van een Model 3 Long Range met acceleratieboost. Zichtbare veranderingen omvatten onder andere een andere voor- en achterbumper, carbon accenten in het interieur en sportstoelen. Onderhuids is alles uit de kast gehaald, inclusief actieve vering, om een strak sturende sportauto te realiseren. Met de speciale software, Track Mode V3, zijn gepersonaliseerde instellingen voor de gewenste prestaties mogelijk. De prestaties zijn uitstekend, met een acceleratie van 0-100 km/u in 3,1 seconde en een topsnelheid van 261 km/u.
Doordat Tesla in Shanghai andere batterijen gebruikt dan in Fremont, heeft de versie in de VS meer pk's; niet dat 460 pk te weinig is, maar in de VS beschikt hij over 510 pk en een iets hoger koppel. Het WLTP-verbruik en de prijs van net geen € 57.000, inclusief afleveringskosten, zijn beide zeer aantrekkelijk. Koop je daarbij ook een Model 3 RWD met SEPP-subsidie dan zit nog steeds onder de prijs van de tragere BMW i4 M50! Qua gewicht is de Model 3 Performance trouwens vergelijkbaar met een BMW M3 met een verbrandingsmotor. Wat een totaalpakket! In de VS is de prijs inmiddels al met $ 1.000 verhoogd om de vraag iets af te remmen.
Prijsaanpassingen
Zoals verwacht is de prijs van de Model Y verhoogd en is nu ook in Nederland de Model Y Long Range RWD te bestellen. De achterwiel aangedreven versie kost nu € 45.990, de Long Range versie met RWD is € 4.000 meer. De Long Range AWD kost nog eens € 3.000 extra. De Performance mag voor € 58.990 mee! Voor de SEPP subsidie wordt uitgegaan van de verkoopprijs zonder afleveringskosten. Volgens mij valt de RWD dan nog net onder de subsidie, maar dan mag je niets extra's aanvinken! Wil je het zeker weten, vraag het dan na bij je Tesla-advisor in de Tesla Store in de buurt als je toch een proefrit gaat maken! Redelijk onverwacht heeft Tesla de prijzen van de Model 3 RWD en LR met € 2.000 verlaagd. Deze prijsverlaging is in nagenoeg alle landen doorgevoerd. De Model 3 RWD is door deze prijsverlaging nu zeer aantrekkelijk geworden en duikt met de SEPP subsidie onder de € 40.000! Ook de Long Range, met een WLTP-rijbereik van meer dan 650 km, is zeer interessant. En de prestaties van de Performance-variant laten menig sportauto verbleken. Ook de Model S/X kende prijsaanpassingen en zijn iets goedkoper geworden. Daarentegen is de meerprijs voor een andere kleur dan wit weer terug. De voorraadmodellen zijn verdwenen. Geen idee of dit structureel is of dat we dat later weer terug zien komen. Dus voorlopig geen extra kortingen, maar de prijs is zoals in de configuratie aangegeven wordt. De leveringstijden zijn zeer kort!
FSD in de VS in prijs verlaagd
Na de verlaging van het maandabonnement voor Full Self-Driving (FSD) naar $99, is nu ook de eenmalige aanschafprijs van FSD verlaagd naar $8.000, terwijl Enhanced Autopilot uit het aanbod is verdwenen. Deze prijzen gelden uiteraard in de VS. De prijsstelling van FSD is complex en moeilijk te doorgronden. We hebben immers geen concreet idee van de waarde van een Tesla met FSD binnen een Cybercab-vloot. Bovendien is het speculeren op een datum waarop deze waarde zichtbaar zal worden. Het is ook onduidelijk hoe het businessmodel van Tesla er tegen die tijd uit zal zien. Het enige dat we nu (bijna zeker) weten, is dat het oplossen van FSD (lees: toestemming voor "unsupervised") een kwestie van data verzamelen is. De veronderstelling is dat Tesla nu zoveel mogelijk auto's met actief FSD gebruik op de weg wil hebben. Daarom biedt Tesla iedereen in Noord-Amerika nu een maand gratis FSD Supervised aan. De kans is groot dat het aantal abonnementen hierdoor fors zal stijgen.
Euro NCAP Vision Test
Toen Tesla de radar in de auto verruilde voor Tesla Vision en later ook de ultrasone sensoren verwijderde, was iedereen sceptisch. Misschien ook wel terecht, want Elon Musk durft radicale beslissingen te nemen als het slechts nog een kwestie van tijd lijkt om technologisch superieur te zijn. Dit zien we nu ook met het verwijderen van de bedieningshendels achter het stuur. Als je zelf niet meer rijdt, heb je die immers niet nodig. Echter, in sommige markten kan dit nog even duren. Wat veiligheid betreft, heeft Tesla Vision een niveau bereikt dat volgens tests, zoals die van Euro NCAP, aanzienlijk beter is dan systemen die radar of lidar gebruiken. Mogelijk heb je zelf al ervaren hoe je Tesla automatisch een noodstop maakt om een ongeluk te voorkomen. Hieronder enkele indrukwekkende beelden.
Enhanced S3XY-buttons
Sommige mensen geven de voorkeur aan fysieke knoppen of willen slimme macro's creëren om met één druk op de knop meerdere acties tegelijk uit te voeren. Als jij tot die groep behoort, dan zijn de knoppen van Enhance wellicht interessant voor je. Deze knoppen werken met een te installeren adapter en een app op je telefoon, waarmee je verschillende functionaliteiten kunt combineren. Bij een AWD-versie kun je zelfs een motor uitzetten! Meer informatie vind je in deze deze video. Hetzelfde bedrijf schijnt ook te werken aan bedieningshendels voor het achter het stuur voor degene die deze echt mist in de nieuwe Model 3.
Tesla Owners meeting
Komende zondag is er weer een SuperCharger-meeting, deze keer bij de (V4!) SuC vd Valk Eindhoven-Best. Gezellig meeten, lekker weer, een van onze leden komt langs met een prototype van een speciale cover voor de trekhaakopening van Model Y, petjes en andere merch en wie weet nog meer.
1 Comment
In deze blik op de week aandacht voor de ontslaggolf bij Tesla, de aanstaande grote software-update, een recall voor de Cybertruck, (alweer) einde van het referallprogramma, de energieconsumptie van AI en nog veel meer...
Prijsstijging Model Y?
De geruchten gaan dat vanaf 25 april de prijs van alle Model Y uitvoeringen met € 2.000 wordt verhoogd. De achterwiel aangedreven (RWD) Model Y Long Range komt vanaf dan ook in het aanbod in Nederland en zit qua prijs tussen de RWD en de Long Range. Hieronder de huidige prijzen van de Model Y-uitvoeringen in Nederland en in België.
Motorrijtuigbelasting
Vorige week ben ik vergeten iets te melden, maar er is goed nieuws voor BEV-rijders. De plannen zijn dat de motorrijtuigenbelasting in Nederland voorlopig nog voordelen blijft bieden aan BEV-rijders. Tot eind 2025 hoeven zij geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Bovendien staat in de nieuwe plannen dat eigenaren van volledig elektrische auto’s vanaf 2026 60 procent wegenbelasting gaan betalen. Dit percentage stijgt in 2029 naar 65 procent en in 2031 verdwijnt het voordeel helemaal. Tegen die tijd hebben we nieuwe verkiezingen gehad en weten we meer over hoe de transitie naar BEV vordert. Voor plug-in hybrides verdwijnt het belastingvoordeel vanaf 2025. Ook de subsidie voor het aanschaffen van een tweedehands BEV verdwijnt.
Grote software-update onderweg
Tesla heeft enkele functies onthuld van een grotere software-update voor dit voorjaar. Net als de Holiday-update voor de kerstdagen, is er nu een Spring-update. Opvallend is dat veel updates afhankelijk zijn van de aanwezige hardware. Dit betekent dat ze voornamelijk bedoeld zijn voor de vernieuwde Model S/X en Model 3, en in sommige gevallen exclusief voor de Cybertruck (zoals Powersharing). Voor de auto's met een schermpje achterin is de reisinformatie voortaan zichtbaar.
Bepaalde functies, zoals de full screen FSD-visualisaties (zie video hierboven), werken voorlopig alleen met de nieuwste versie van de boordcomputer (Ryzen). Een update voor de oudere modellen (Atom) zal later ook beschikbaar komen, maar dit vergt meer tijd. Daarnaast vereisen verschillende FSD-gerelateerde visualisatiefuncties een FSD HW3-computer. De FSD HW3-computer werd midden 2019 in de Tesla’s ingebouwd, vergelijkbaar met de recente overgang naar de HW4. In de auto kun je onder "software" het scherm "aanvullende voertuiginformatie" oproepen om te zien welke hardware geïnstalleerd is.
Een voorbeeld van een functie die specifieke hardware vereist, is het automatisch openen van de kofferbak wanneer je stilstaat voor de achteruitrijcamera en de ultra-widebandverbinding detecteert dat je telefoon in de buurt is. Er zijn echter ook updates die niet afhankelijk zijn van de hardware. Nieuwe functies in de Spotify-app, audible (luisterboeken), uitgebreidere voortgang over de trip en suggesties voor een snellere route zijn enkele voorbeelden. De Waze-achtige functionaliteit met signalering van snelheidscamera's zal nu ook een geluidssignaal geven. Ook het bekijken van Sentry-beelden via de app (vooralsnog alleen op iOS) en een optimalisatie van het batterijverbruik bij gebruik van Sentry zijn op komst. Meer informatie over de voorjaarsupdate (2024.14) is hier te vinden.
Einde referralprogramma
Er komt wederom een einde aan het referralprogramma. We hebben dit al eens afgeschaft zien worden en later weer terug zien komen. Maar nu gaat de stekker er weer uit per 30 april a.s. Ik ga er vanuit dat de verkregen referallpunten gebruikt kunnen worden tot de einddatum welke aangegeven staat in de loot-box.
Waar komt de laadstroom vandaan?
Ontdek de complexiteit van stroomnetwerken voor elektrische voertuigen in onderstaand informatieve video. De video biedt inzicht in de opbouw en werking van het stroomnet en de impact hiervan op laadinfrastructuur voor diverse types. Klik op de plaatje voor de video.
Drama bij Tesla?
Het begon allemaal met een interne e-mail van Elon Musk die uitlekte, waarin hij aankondigde dat het hem speet dat ze 10% van het personeel moesten laten gaan. Niet omdat het slecht gaat met het bedrijf, maar om een krachtige organisatie te blijven. Daarnaast kwam ook het nieuws naar buiten dat Drew Baglino de organisatie heeft verlaten. Hij werkte 18 jaar bij Tesla en was hoofd van "Powertrain and Energy Engineering", vaak naast Elon op het podium. Een zeer gewaardeerde kracht, net als in het verleden JB Straubel of Andrej Karpathy. Stuk voor stuk mannen die werkten alsof het hun eigen kindje was. Ze zijn multi-miljonair geworden, maar uiteindelijk ook opgebrand. Tijd voor rust en iets nieuws! Er staan vele andere zeer getalenteerde mensen klaar om hun positie over te nemen en dan begint het spel weer opnieuw. Rohan Patel heeft de organisatie ook verlaten. Hij fungeerde onder meer als de brug tussen Tesla intern en de community. De media smullen natuurlijk van deze berichten en vertalen het naar schreeuwende koppen over een tegenvallende en vooral dalende verkoopaantallen van elektrische auto’s en dat het slecht gaat met Tesla. De Chinezen komen! Ze knopen alles aan elkaar wat niets met elkaar te maken heeft en dan ook nog eens vaak onjuist is. In het laatste stuk van deze blik op de week zal ik mijn mening geven op wat er in mijn optiek feitelijk aan de hand is.
Cybertrucks stapelen
Op de dronebeelden van Giga Texas zien we dat Tesla de Cybertruck inmiddels in steeds grote aantallen produceert. Er is een probleem met een mogelijk loskomende cover op het acceleratiepedaal. Dat wordt een recall voor de reeds 3.900 uitgeleverde Cybertrucks. De auto’s die nu van de band komen krijgen nog een fix van het probleem voordat ze op transport gaan. De tijdelijke fix is een fastener zoals op onderstaande foto. Inmiddels is de levering weer herstart.
Nu we het toch over de Cybertruck hebben, Munro is nog steeds bezig hem helemaal uit elkaar te halen. Ditmaal is de Cyberbeast-motor aan de beurt. Hieronder de laatste video:
Compacte Tesla toch niet van staal?
The Limiting Factor heeft een video gemaakt over opties voor de buitenkant van de compacte Tesla. Jordan bespreekt de voor- en nadelen van elk materiaalkeuze, waarbij hij aspecten zoals kosten, productie-efficiëntie en consumentenbelang in overweging neemt. Hij onderzoekt de traditioneel hoge kosten die geassocieerd worden met het spuiten van voertuigen en verkent hoe Tesla's innovatieve productiemethoden deze uitgaven kunnen verminderen. De discussie verkent ook de speculatieve kosten van het gebruik van roestvrij staal, waarbij de duurzaamheid wordt afgewogen tegen de hogere productiekosten en het potentieel gebrek aan aantrekkingskracht voor de markt van compacte auto's. Verder wordt de mogelijkheid om plastic te gebruiken besproken, waarbij de voordelen wat betreft kosten en recyclebaarheid worden erkend, maar ook de nadelen in termen van complexiteit in de productie en de perceptie van de consument. Uiteindelijk lijkt de video te neigen naar spuiten als de meest waarschijnlijke optie voor compacte Tesla, gezien de balans tussen kostenefficiëntie en marktaantrekkelijkheid, terwijl ook ruimte wordt gelaten voor de mogelijkheid van een nieuwe en disruptieve benadering.
Nog steeds geen Model 3 Ludicrous lancering
We moeten het nog steeds doen met gelekte informatie. Er zou een geheel nieuwe adaptieve demping geïntroduceerd worden, aangedreven door eigen software, die de controle over de auto verbetert zonder in te leveren op dagelijks gebruiksgemak of comfort. De Track Modus V3 bevat een volledig nieuwe afstemming voor de aandrijflijn en adaptieve ophanging, wat meer controle aan de bestuurder geeft. Je kunt de balans van de auto, stabiliteitscontroles en regeneratief remmen aanpassen naar eigen voorkeur. De komende week eindelijk de bewegende beelden en alle details?
Q1-earningscall en India
De komende week is de Earningscall over Q1 2024. Terwijl Wall Street zich drukt maakt over het verleden en somber naar de korte termijn kijkt, gaat Elon op bezoek bij premier Modi van India. De algemene verwachting is dat dit gaat leiden tot een aankondiging dat Tesla in India forse investeringen gaat doen met een Giga Factory en mogelijk ook een fabriek voor het produceren van batterij-opslagsystemen. Hiermee treedt Tesla de komende jaren een van de grootste economieën van de wereld binnen. India staat momenteel gerangschikt als de vijfde grootste economie ter wereld op basis van nominale bruto binnenlands product (BBP). Deze groei is vooral te danken aan economische liberalisering, een grote en jonge bevolking en een toenemende integratie in de wereldmarkt. India is een belangrijke speler in de wereldeconomie en wordt vaak genoemd als een opkomende economische supermacht. Begrijpelijk dat Tesla graag naar India wil en India toegang wil hebben tot de technologie van Tesla. En mogelijk ook wel van de andere bedrijven van Elon Musk.
Aandeelhoudersvergadering in juni
De jaarlijkse aandeelhoudersvergadering vindt in juni plaats. Op de agenda staan twee opvallende, maar wel te verwachten punten (zie onderstaand proxy statement). Ten eerste het herstellen c.q. opnieuw stemmen over het beloningspakket voor Elon Musk zoals dat in 2018 al was vastgesteld, maar door een rechtbank in Delaware van tafel is geveegd. Dit is ook meteen de reden voor een tweede agendapunt: het vertrek uit Delaware en de registratie in Texas als vestigingsplaats. Als deze kwestie is opgelost, kan er gekeken worden naar een nieuw beloningspakket. Dit is met name belangrijk omdat we dan een beeld krijgen van waar Elon verwacht dat hij Tesla in financiële naartoe wil brengen. Toen in 2018 het beloningspakket gepresenteerd werd, dacht men dat de doelen onmogelijk te behalen waren. Inmiddels zijn ze allemaal afgevinkt! Als we later in het jaar meer inzicht krijgen in een nieuw aandelenpakket weten we ook of Elon hiermee de controle over Tesla behoudt en of hij Tesla verkiest voor AI-investeringen en -producten boven zijn andere, niet-beursgenoteerde bedrijf, X.ai.
Inzicht in AI-rekenkracht en energiebehoeften
Om te begrijpen wat er speelt in de AI-race van grote techbedrijven en Tesla's positie daarin, is het belangrijk om de onderstaande video te bekijken. Hierin wordt belicht hoe de razendsnel gaande AI-ontwikkeling leidt tot aanzienlijke energie-eisen. Het energieverbruik van de enorme AI-datacenter kan je vergelijken met dat van een kleine stad of de output van zelfs een kerncentrale. Dit noodzaakt een strategische verspreiding van datacenters over verschillende staten om energietekorten te vermijden. De hoge energiebehoeften brengen aanzienlijke financiële kosten met zich mee, potentieel lopend tot in de honderden miljoenen of zelfs miljarden dollars. Maar het vraagt ook om investeringen om technologisch voorop te blijven lopen en ondersteunen Elon Musk's plannen voor het ontwikkelen van eigen energiezuinige chips, wat dus uiteindelijk kostenbesparingen en meer controle over technologie zou kunnen opleveren. De video onderstreept verder de voordelen van Tesla’s uitgebreide videodataverzameling uit de echte wereld, cruciaal voor het voeden van hun AI-systemen.
Elon doet wat hij moet doen!
Mijn interpretatie van de berichten van de afgelopen week is dat Elon doet wat alle CEO's van vergelijkbare bedrijven graag zouden willen en moeten doen, maar wat ze door bureaucratie en andere belangen niet doen of slechts gedeeltelijk kunnen doen. Dit zien we terug in de transitie van ICE (Internal Combustion Engine) naar BEV (Battery Electric Vehicle), met als resultaat producten zoals de plug-in hybride. Na jaren van snelle groei, sluipt er inefficiëntie in de processen en blijken er soms te veel mensen op sommige plaatsen te zijn. Deze worden nu bij Tesla ontslagen. Het zijn zeker niet alleen de slecht functionerende mensen die vertrekken. Maar door even aan de boom te schudden, wordt iedereen in de actiemodus gezet. Deze modus is noodzakelijk om snel te kunnen handelen in de zich razendsnel ontwikkelende AI-technologie. En om deze technologie in de juiste hardware te implementeren. Tesla heeft een zeer succesvolle automobieldivisie, die met de huidige S3XY-modellen en de Cybertruck een omvang heeft die vergelijkbaar is met merken als BMW of Mercedes. Bovendien zijn er nog voldoende groeimogelijkheden, zeker met een vrachtwagen en een compact model in het toekomstige portfolio. Daarnaast beschikt Tesla over een eigen superchargernetwerk, een distributiemodel zonder importeurs en dealers, maar wel met een wereldwijd netwerk aan servicecentra. Met meer dan gezonde marges als autofabrikant, een goed gevulde bankrekening, geen schulden, en een succesvolle, snelgroeiende energiedivisie, is er echt geen reden voor paniek. Maar Tesla bouwt ook aan een compleet nieuwe bedrijfstak: AI & Robotics. Met Optimus, de Tesla humanoïde robot, en de robotaxi, de $25k auto op het derde generatieplatform, is dit een groter potentieel dan Tesla Energy en de automobieldivisie samen. Elon heeft aangekondigd dat hij Tesla deze nieuwe wereld in zal sturen. Harde beslissingen worden genomen en van iedereen wordt 100% commitment gevraagd. De productie van 4680-batterijen (inclusief kathodeproductie) moet opschalen. Drew was blijkbaar niet meer de juiste man op de juiste plek of had de energie niet meer. Alle bouwactiviteiten in Texas moeten versnellen. Ook hier heeft een wisseling van posities plaatsgevonden. Er moet een mega datacenter komen, naast de productiefaciliteiten voor de robotaxi en Optimus. Volgens Elon is het geen situatie van "bet the company” (alles op het spel zetten), maar wel een situatie van "balls against the wall” (alles geven) voor de transformatie naar AI&Robots en Energy, met de huidige autodivisie nog een aantal jaren als basis en financier. Wat mij betreft bevinden we ons qua technologie nu al in een fantastische tijd met Tesla en gaan we een nieuw tijdperk in waarvan niemand nog weet hoe het zal verlopen en wie de winnende spelers zullen zijn! |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |