In deze blik op de week natuurlijk veel aandacht voor de verrassende Earnings Call, de doorgevoerde prijsveranderingen, FSD ontwikkelingen, de Model 3 Performance is eindelijk gelanceerd en nog heel veel meer….
Tesla verrast
Na alle geruchten, onzekerheden en negatieve berichten in de (sociale) media, kwam de Earnings call als geroepen. Het was in vele opzichten zeer bijzonder! Tesla gaat de robotaxi, die nu Cybercab genoemd wordt, bouwen met de “unboxed” productiemethoden op het 3e generatie platform. Op 8 augustus a.s. gaat hier in ieder geval het doek vanaf en midden 2025 moeten ze gaan rijden! Maar ze gaan ook de maximale productiecapaciteit in de bestaande productiefaciliteiten benutten door nieuwe, lager geprijsde modellen op het huidige platform te introduceren. Het gaat om meerdere modellen of varianten op bestaande modellen. Deze kunnen we nog dit jaar verwachten. Zonder grote investeringen kunnen ze hiermee doorgroeien naar 3 miljoen voertuigen per jaar. De Tesla-community zal de komende maanden druk gaan speculeren over die goedkopere en/of compactere Tesla. De refresh van de Model Y, project Juniper, zal er zeker onderdeel van gaan uitmaken en wordt eind 2024 of begin 2025 verwacht.
Tesla Semi
Na jaren van experimenteren gaat de bouw van de fabriek voor de Tesla Semi in Nevada nu eindelijk beginnen. Het bouwterrein is bouwrijp gemaakt. Eind 2025 moet de productie van start gaan en in 2026 volgt massaproductie! Europa en andere delen van de wereld moeten nog een paar jaar wachten. Een batterijprobleem is echter niet meer de bottleneck.
Batterijen in overvloed
Dat Tesla Energy steeds groter wordt en een belangrijke stempel drukt op het financiële resultaat, was al bekend. Er gaan natuurlijk veel batterijen in die Megapacks. Tesla produceert batterijen in samenwerking met Panasonic, maar ook geheel zelfstandig in het 4680 formaat. Overigens wordt verwacht dat ze eind 2025 met de eigen productie qua kosten onder de inkoopprijzen op de markt zullen zitten. En die inkoopprijzen blijven dalen, vooral omdat batterijproducenten fors geïnvesteerd hebben in nieuwe fabrieken, terwijl de bestaande OEM’s het nu laten afweten. Ze blijven massaal hybrides lanceren en krijgen het produceren van concurrerende BEV’s niet goed voor elkaar. Hierdoor kan Tesla veel en vooral goedkoop batterijen inkopen. De productie bij Tesla Cars en Tesla Energy kan hierdoor blijven groeien. Ze kunnen als gevolg hiervan de prijzen steeds verder verlagen. Voor de bestaande OEM’s wordt het probleem steeds groter om met concurrerende producten, prestaties en prijzen met Tesla mee te doen. En dan hebben we over de transitie van ICE naar BEV, terwijl Tesla nu ook vol inzet op de transitie van zelf rijden naar zelfrijdend. En hiermee van eigen bezit naar delen en/of betalen per kilometer in een Cybercab.
Dataprobleem
Misschien wel het meest opvallende inzicht van de Earningscall was dat het oplossen van het FSD (Full Self-Driving) probleem nu een kwestie is geworden van meer kilometers (data) verzamelen en meer rekenkracht (AI-compute) gebruiken. Tesla heeft onlangs de prijs van FSD Supervised in de VS verlaagd om meer kilometers te vergaren en heeft in Q1 meer dan 2 miljard dollar geïnvesteerd in AI-chips. Rekenkracht is niet langer de bottleneck. De leercurve gaat bijna verticaal. Het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat voldoende data wetgevers kan overtuigen van de veiligheid en betrouwbaarheid van FSD. Onderstaande video is zeer het bekijken waard.
Transitie
De transitie van Tesla naar een AI- en robotica-bedrijf lijkt nu echt begonnen te zijn. Ik denk dat als dit jaar bekend wordt dat een OEM (Ford?) een licentiedeal voor FSD heeft getekend, Wall Street-analisten overstag zullen gaan en erkennen dat cybercab-diensten aanstaande zijn. Want die OEM heeft dan data gezien en geanalyseerd die het onvermijdelijk maken dat de transitie naar full self driving onomkeerbaar is! Het is meedoen of uiteindelijk Kodak en Black Berry achterna! Het zal dan waarschijnlijk nog zeker drie jaar duren voordat Ford en andere OEM's de hardware en software daadwerkelijk hebben geïmplementeerd. Tegen die tijd is Tesla natuurlijk al een heel eind op weg in de massaproductie van Cybercab's op het derde generatie platform. Tesla liet alvast wat screenshots zien hoe je via de Tesla-app een taxirit kunt bestellen!
Net als een mens
Een ander bijzonder punt was het besef dat AI, net als wij mensen, die in de VS heeft leren autorijden, ook in Europa en China prima kan autorijden. Het moet alleen even wennen aan iets andere regels, wat betekent: specifieke data gebruiken om de dataset te finetunen. Het compleet opnieuw leren rijden is niet nodig! We zien al maanden regelmatig beelden van Tesla's met lidar en andere meetapparatuur op het dak om ook in Europa de software te valideren. Ik hoop dat Tesla de leden van WP29 op basis van data kan overtuigen om in de recent vastgestelde DCAS-regels een vorm te bedenken die systeemgeïnitieerde manoeuvres toestaat zonder voorafgaande bevestiging. Dat Tesla hier volop mee aan de slag is zien we in de LinkedIn-post hieronder. Ze zijn blijkbaar in de verschillende landen druk bezig om de beleidsmakers mee te nemen in de FSD technologie en de vorderingen. In mei is een delegatie uitgenodigd om naar de VS te komen. Ze krijgen daar natuurlijk demonstraties en de laatst data gepresteerd. In dat kader goed om te weten dat Tesla de dataset die vesie 12.4 vormt en de dataset voor 12.5 al gebouwd is en in de validatie cyclus zit. Als deze versies de komende weken gaan verschijnen kunnen we zien of de hypes rondom de progressie en het vol inzetten van Elon op FSD terecht is!
Optimus
In het laboratorium kan Optimus, de humanoïde robot van Tesla, al eenvoudige auto-assemblagetaken zelfstandig uitvoeren. Tesla verwacht voor het einde van dit jaar Optimus in de eigen fabrieken te kunnen inzetten en tegen eind 2025 ook aan derden te kunnen leveren. In de tussentijd zou een eerste productieproces ingericht moeten zijn. Hoewel het mogelijk is dat dit schema, volgens 'Elon Musk Time', met een jaar opschuift, lijkt Tesla ook hier een dominante positie te gaan innemen. De belangrijkste troef is dat Tesla niet alleen fors investeert in trainingscomputers, zoals DOJO en Nvidia, maar ook beschikt over een ijzersterke en energiezuinige inference computer (HW4 inmiddels). Deze wordt zowel in Optimus als in de Cybercab gebruikt om de rekenkracht energiezuinig te benutten. Slim gebruik HW Wat me opvalt, is dat Elon Musk het steeds vaker heeft over het voordeel van nu 6 miljoen Tesla's met HW3 en HW4 inference computers op de weg, en dat dit aantal over een paar jaar naar 10-20 miljoen zal groeien, inclusief HW5. Dit is uiteraard voordelig voor Full Self-Driving (FSD), maar ook voor het trainen van datasets. Volgens Musk wordt het huidige tekort aan AI-chips gevolgd door een tekort aan energie voor datacenters. Door 15 miljoen chips wereldwijd te verspreiden die allemaal kleine delen van de rekentaken uitvoeren, kun je dit probleem omzeilen. Bovendien krijgt de eigenaar van een inference computer betaald voor deze diensten. Zo levert je Tesla overdag geld op door Cybercab-diensten uit te voeren en 's nachts door berekeningen uit te voeren. Klinkt voor ons Europeanen misschien allemaal wat gek, met in de VS wordt alles verhuurd en gedeeld. Denk aan Uber en Airbnb.
Model 3 Performance gelanceerd
Na een lange periode van speculatie is het eindelijk zover: de Model 3 Performance is gelanceerd. Deze uitvoering niet Ludicrous of Plaid, maar "gewoon" Performance. Hij is sneller en beter dan ooit tevoren. Met aanpassingen aan zowel het interieur als het exterieur onderscheidt hij zich nu duidelijk van een Model 3 Long Range met acceleratieboost. Zichtbare veranderingen omvatten onder andere een andere voor- en achterbumper, carbon accenten in het interieur en sportstoelen. Onderhuids is alles uit de kast gehaald, inclusief actieve vering, om een strak sturende sportauto te realiseren. Met de speciale software, Track Mode V3, zijn gepersonaliseerde instellingen voor de gewenste prestaties mogelijk. De prestaties zijn uitstekend, met een acceleratie van 0-100 km/u in 3,1 seconde en een topsnelheid van 261 km/u.
Doordat Tesla in Shanghai andere batterijen gebruikt dan in Fremont, heeft de versie in de VS meer pk's; niet dat 460 pk te weinig is, maar in de VS beschikt hij over 510 pk en een iets hoger koppel. Het WLTP-verbruik en de prijs van net geen € 57.000, inclusief afleveringskosten, zijn beide zeer aantrekkelijk. Koop je daarbij ook een Model 3 RWD met SEPP-subsidie dan zit nog steeds onder de prijs van de tragere BMW i4 M50! Qua gewicht is de Model 3 Performance trouwens vergelijkbaar met een BMW M3 met een verbrandingsmotor. Wat een totaalpakket! In de VS is de prijs inmiddels al met $ 1.000 verhoogd om de vraag iets af te remmen.
Prijsaanpassingen
Zoals verwacht is de prijs van de Model Y verhoogd en is nu ook in Nederland de Model Y Long Range RWD te bestellen. De achterwiel aangedreven versie kost nu € 45.990, de Long Range versie met RWD is € 4.000 meer. De Long Range AWD kost nog eens € 3.000 extra. De Performance mag voor € 58.990 mee! Voor de SEPP subsidie wordt uitgegaan van de verkoopprijs zonder afleveringskosten. Volgens mij valt de RWD dan nog net onder de subsidie, maar dan mag je niets extra's aanvinken! Wil je het zeker weten, vraag het dan na bij je Tesla-advisor in de Tesla Store in de buurt als je toch een proefrit gaat maken! Redelijk onverwacht heeft Tesla de prijzen van de Model 3 RWD en LR met € 2.000 verlaagd. Deze prijsverlaging is in nagenoeg alle landen doorgevoerd. De Model 3 RWD is door deze prijsverlaging nu zeer aantrekkelijk geworden en duikt met de SEPP subsidie onder de € 40.000! Ook de Long Range, met een WLTP-rijbereik van meer dan 650 km, is zeer interessant. En de prestaties van de Performance-variant laten menig sportauto verbleken. Ook de Model S/X kende prijsaanpassingen en zijn iets goedkoper geworden. Daarentegen is de meerprijs voor een andere kleur dan wit weer terug. De voorraadmodellen zijn verdwenen. Geen idee of dit structureel is of dat we dat later weer terug zien komen. Dus voorlopig geen extra kortingen, maar de prijs is zoals in de configuratie aangegeven wordt. De leveringstijden zijn zeer kort!
FSD in de VS in prijs verlaagd
Na de verlaging van het maandabonnement voor Full Self-Driving (FSD) naar $99, is nu ook de eenmalige aanschafprijs van FSD verlaagd naar $8.000, terwijl Enhanced Autopilot uit het aanbod is verdwenen. Deze prijzen gelden uiteraard in de VS. De prijsstelling van FSD is complex en moeilijk te doorgronden. We hebben immers geen concreet idee van de waarde van een Tesla met FSD binnen een Cybercab-vloot. Bovendien is het speculeren op een datum waarop deze waarde zichtbaar zal worden. Het is ook onduidelijk hoe het businessmodel van Tesla er tegen die tijd uit zal zien. Het enige dat we nu (bijna zeker) weten, is dat het oplossen van FSD (lees: toestemming voor "unsupervised") een kwestie van data verzamelen is. De veronderstelling is dat Tesla nu zoveel mogelijk auto's met actief FSD gebruik op de weg wil hebben. Daarom biedt Tesla iedereen in Noord-Amerika nu een maand gratis FSD Supervised aan. De kans is groot dat het aantal abonnementen hierdoor fors zal stijgen.
Euro NCAP Vision Test
Toen Tesla de radar in de auto verruilde voor Tesla Vision en later ook de ultrasone sensoren verwijderde, was iedereen sceptisch. Misschien ook wel terecht, want Elon Musk durft radicale beslissingen te nemen als het slechts nog een kwestie van tijd lijkt om technologisch superieur te zijn. Dit zien we nu ook met het verwijderen van de bedieningshendels achter het stuur. Als je zelf niet meer rijdt, heb je die immers niet nodig. Echter, in sommige markten kan dit nog even duren. Wat veiligheid betreft, heeft Tesla Vision een niveau bereikt dat volgens tests, zoals die van Euro NCAP, aanzienlijk beter is dan systemen die radar of lidar gebruiken. Mogelijk heb je zelf al ervaren hoe je Tesla automatisch een noodstop maakt om een ongeluk te voorkomen. Hieronder enkele indrukwekkende beelden.
Enhanced S3XY-buttons
Sommige mensen geven de voorkeur aan fysieke knoppen of willen slimme macro's creëren om met één druk op de knop meerdere acties tegelijk uit te voeren. Als jij tot die groep behoort, dan zijn de knoppen van Enhance wellicht interessant voor je. Deze knoppen werken met een te installeren adapter en een app op je telefoon, waarmee je verschillende functionaliteiten kunt combineren. Bij een AWD-versie kun je zelfs een motor uitzetten! Meer informatie vind je in deze deze video. Hetzelfde bedrijf schijnt ook te werken aan bedieningshendels voor het achter het stuur voor degene die deze echt mist in de nieuwe Model 3.
Tesla Owners meeting
Komende zondag is er weer een SuperCharger-meeting, deze keer bij de (V4!) SuC vd Valk Eindhoven-Best. Gezellig meeten, lekker weer, een van onze leden komt langs met een prototype van een speciale cover voor de trekhaakopening van Model Y, petjes en andere merch en wie weet nog meer.
1 Opmerking
Conrad
27/4/2024 10:41:20
Wat ik toch wel de mooiste ontwikkeling vind is het feit dat ze hw4 gaan gebruiken voor distributed compute power.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |