In deze blik op de week aandacht voor de new Roadster, Apple stopt met Titan, Optimus gaat steeds sneller, eerste beelden van een niet gecamoufleerde Model 3 Performance, drone vliegt door Giga Berlijn en nog veel meer…
Nieuwe Roadster wordt spectaculair
Zes jaar geleden presenteerde Tesla de Semi. En als verrassing kwam prototype van de nieuwe Roadster tevoorschijn. Na een lange periode van radiostilte is er deze week eindelijk weer nieuws naar buiten gekomen over de New Roadster. Elon Musk heeft laten weten dat de ontwikkeldoelen voor de Roadster bepaald zijn. De engineers kunnen weer aan de bak voor de laatste ontwerpfase. Het project is een samenwerking tussen Tesla en SpaceX. De speculatie is, gebaseerd op eerdere hints van Elon Musk, dat ze iets gaan doen met de cold-gas thruster, die SpaceX gebruikt om hun raketten te sturen. Mogelijk zoiets als in de animatie hieronder!
De acceleratie van de auto ligt onder de 1 seconde voor 0 tot 60 mijl per uur (mph)! En dit schijnt nog niet eens het meest spectaculaire aspect te zijn. Het is mogelijk dat de Roadster een stukje kan “hooveren”, dus van de grond kan komen. Hoe dan ook, er is nu een doel gesteld. De onthulling is gepland voor het einde van dit jaar. Elon hint op een van de spectaculairste onthullingen ooit.
Mijn verwachting is dat tijdens dit event, Tesla symbolisch met de Roadster min of meer het tijdperk van de "traditionele auto's" afsluit. De kers op de taart. En een "halo-effect" voor het merk! Op die dag verwacht ik dan ook de onthulling van compacte Tesla, als symbool voor het begin van een tijdperk met robotaxi. Waarschijnlijk (ook) nog een versie met een stuur om supervised FSD mogelijk te maken. Maar wel volledig ontwikkeld en geproduceerd om uiteindelijke volledig autonoom te functioneren, al dan niet in een netwerk van robotaxi's. En te produceren in ongekend grote hoeveelheden in meerdere fabrieken wereldwijd! De verwachting voor de Roadster is een productiestart eind 2025. Ga maar uit van 2026. Leveringen in Europa dan in 2027? Het is nog niet duidelijk in welke fabriek de Roadster gebouwd gaat worden. Hieronder een nieuwe video van Tesla over hun wereldwijde productielocaties.
Tesla transformeert
De woorden van Elon Musk dat Tesla een Robotics & AI-bedrijf is, worden met het zien van de beelden van FSD V12 en Optimus steeds minder abstract. De transformatie van Tesla als autobouwer naar een leidende positie in Robotics & AI met zelfrijdende auto's en rondlopende robots is niet een vraag van of, maar meer van wanneer. Ook Tesla Energy wordt steeds belangrijker. In de tweede helft van 2024 gaat de tweede Megafactory online, ditmaal in Shanghai. In Q1 krijgen we voor het eerst een gedetailleerde financiële uitsplitsing en productieprognose van de Tesla Energy producten. De energie-tak wordt met hun bijdrage in het resultaat onder de streep steeds belangrijker en uiteindelijk groter dan de automobieltak van Tesla. De verwachting is dat de Robotics&AI hier op termijn weer overheen gaat. Tijd voor Teslamagazine om ook mee te bewegen en aparte pagina's te maken die gaan over Tesla Robotics&AI en Tesla Energy. Op deze pagina's de komende tijd meer informatie over (toekomstige) energieproducten voor de Nederlandse markt. Qua Robotics&AI volgen we natuurlijk al de FSD ontwikkelingen, maar gaan we ook Optimus verder volgen. Binnenkort krijgt Optimus zijn eigen pagina op Teslamagazine. Dit als aanvulling op alles wat je moet weten over het kopen en het bezitten van een Tesla-auto!
Optimus gaat steeds sneller
Op de dag dat Figure AI, ook een humanoïde robot start-up, bekendmaakt dat ze 650 miljoen dollar opgehaald hebben, deelde Tesla onderstaande video:
Eerder zagen we al hoe vingervlug Optimus is. Nu zien we dat zijn loophouding steeds ergonomischer wordt en dat hij vooral ook steeds sneller kan lopen met een goede balans. Echter, we zien en horen niets over hoe "het brein" zich aan het ontwikkelen is. In de beelden die we tot nu toe zien beweegt Optimus zich niet autonoom door de ruimte.
Er speelt zich een interessante rivaliteit af tussen Figure AI en Tesla, vooral nu grote bedrijven als Microsoft en OpenAI niet alleen forse kapitaalinjecties doen, maar ook hun technologie gaan inbrengen.
Dit bevestigt eigenlijk dat Tesla meer dan op de goede weg is en heel hard vooruit gaat! Uiteindelijk is het een enorme markt met veel potentieel die bediend kan worden. Dus er is ruimte genoeg voor meerdere spelers. Dat Figure AI nu een aantal bedrijven om zich heen verzameld heeft geeft wel aan dat Tesla ook voor het ontwikkelen van Optimus volledig verticaal integreert is. Ze hebben alles in eigen huis en feitelijk niemand anders nodig, anders dan samenwerking met andere bedrijven van Elon, zoals X en X.ai voor onder meer Grok.
Met de verkoop van huidige Tesla auto's komt er voldoende geld binnen om alle investeringen en ontwikkelingen zonder externe kapitaalinjecties te faciliteren. Dat gaat ze later enorme concurrentie voordelen opleveren en straks ook hogere marges per verkochte robot. Zeker als in ogenschouw genomen wordt dat de AI-kant van Optimus (inclusief de hardware zoals de interesse computer) ook voor FSD gebruikt wordt (en andersom natuurlijk). De spin-off van alle investeringen in hard- en software komen straks via twee enorme cashcows!
Niet gecamoufleerde beelden van de Model 3 performance/plaid/ludicrous
Verleden week kwam het al het aan bod. Steeds meer camouflage verdwijnt en langzaam zien we de schoonheid van de topversie van de vernieuwde Model 3. De volgende stap is natuurlijk dat we de specificaties qua prestaties en prijzen horen. En dan volgen de reviews. Wordt zeer binnenkort vervolgd…
Bouw Giga Mexico gaat van start
Volgens de gouverneur van de provincie aan de Texaanse grens (Nuevo León), Samuel García. gaat de bouw de Giga Mexico aanstaande maandag van start. Een flink stuk later dan gedacht, maar nu schijnt het toch echt te gaan gebeuren. Mijn vermoeden is dat alles met timing te maken heeft. Elon is niet bang voor een gok, maar natuurlijk ook een zakenman. De compacte Tesla en robotaxi's op het derde generatie platform moeten in Mexico op een nieuwe, niet conventionele manier en in grote aantallen gebouwd gaan worden. Om dat succesvol te kunnen doen moeten heel wat puzzelstukjes in elkaar vallen. Meer informatie over de compacte Tesla is hier te vinden.
Model Y in de Top Safety Pick+ lijst
Het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) heeft de lat hoger gelegd voor zijn topveiligheidsprijzen voor 2024, met vereisten voor verbeterde bescherming voor passagiers op de achterbank en voetgangersveiligheidsfuncties voor modellen vanaf 2024. Ondanks de strengere criteria hebben 71 voertuigen de TOP SAFETY PICK of TOP SAFETY PICK+ onderscheidingen voor 2024 verdiend. Van de 71 geselecteerde voertuigen wisten 22 zich te kwalificeren voor de hoogste veiligheidsaanduiding van IIHS, de TOP SAFETY PICK+. Eén daarvan was de Tesla Model Y. De vernieuwde Model 3 komt nog niet in de lijst voor aangezien nog niet alle vereisten testen zijn uitgevoerd. Wel jammer, erg benieuwd naar de impact van de speciale crash-voorzieningen in de deuren op de eindscore. Hieronder een uitleg van de testprocedure.
Apple haakt af
Na al eerder Dyson heeft deze week Apple ook aangekondigd dat ze hun plannen om een batterij-elektrisch voertuig (BEV) te produceren nu definitief stopzetten. Eerder zagen we al vertragingen en werd het project Titan op de lange baan geschoven. Nu is de stekker er dus definitief uitgetrokken. Zonder dat we ooit een officiele Apple render, laat staan prototype, gezien hebben. Zeer goede BEV’s zijn inmiddels ver onder € 50.000 te verkrijgen en het komend jaar gaan we onder de € 30.000. En dan doel ik niet op auto’s die met verlies verkocht moeten worden, met forse Chinese overheidssteun en/of maar in zeer beperkte oplagen. Het gaat inmiddels bij BYD en Tesla om zeer grote volumes aan BEV's en bij Tesla ook nog eens met behoud van marge! En dan moeten auto's ook nog de komende jaren qua hardware klaar zijn om de transitie naar zelfrijdend te maken (al dan niet onder toezicht). We hebben Tesla-engineers al eens horen uitleggen hoeveel videodata er überhaupt nodig is om hier, in combinatie met kwaliteitsgegevens over de bestuurder, hoogwaardig trainingsmateriaal uit te destilleren. Ik denk dat bedrijven als Apple zien dat ze een dusdanige achterstand hebben, dat als ze al inlopen, een groot deel van de markt al vergeven is en/of dat ze nooit qua kosten concurrerend kunnen zijn. Zowel niet op de hardware (het voertuig zelf) als op de software voor de autonome functies. De focus op andere AI-toepassingen, andere hardware, en de wedloop naar algemene kunstmatige intelligentie (AGI) vraagt ook om bijzonder veel resources. Mogelijk werkt Apple achter de schermen ook wel aan een humanoïde robot. Daarnaast wordt in veel auto's Apple CarPlay aangeboden. Qua entertainment en navigatie hebben ze al een voet tussen de deur. Qua voertuigdata en aansturing van auto nog niet. Maar autobouwers zijn traditioneel niet zo goed in software. Mogelijk ziet Apple hier kansen. Dat demonstreren ze in onderstaande video.
Laadinfra gaat verder open
Dat Tesla zijn Superchargernetwerk opent voor andere EV-aanbieders is inmiddels een feit. In Noord-Amerika hebben we gezien dat andere autobouwers hiertoe de NACS hebben geadopteerd. Ford is nu de eerste die zijn kopers kan voorzien van NCAS adapters zodat ze gebruik kunnen maken van Tesla's Superchargers. In Noord-Amerika zien ze dus nu voor het eerst niet-Tesla's laden bij een SuC. Niet alle locaties zijn al opengesteld, maar dat is een kwestie van tijd (en verdere uitbreiding). In Europa hebben we dat al wat langer en zijn ook steeds meer SuC's toegankelijk voor auto's met een CCS-stekker. Tesla is nu ook begonnen met het plaatsen van reclamezuilen met schermen om BEV-rijders te informeren over de mogelijkheden van het laden bij Tesla en de kosten hiervan.
Op bovenstaande foto zien we een SuC-locatie met de V4-chargers. Bij dit type charger kunnen niet Tesla-rijders afrekenen met een betaalkaart aan de laadzuil en is de laadkabel lang genoeg om alle type laadposities te bereiken.
De Tesla-app in de VS heeft een update gehad. In het menu voor de niet-Teslarijders wordt nu afgebeeld hoe een bepaalde type auto moet staan voor het laden en het NACS-adapter gebruikt moet worden.
Einde van de X
De kentekenreeks beginnend met een X is al weer op. Nieuwe Tesla's (en natuurlijke andere auto's) krijgen nu een kenteken beginnend met een Z. De gehele serie met de opstelling ‘X-999-XX’, ook bekend als ‘Sidecode 10’ is nu dus bijna opgebruikt. ‘Sidecode 11’ is in de wereld van de bedrijfswagens al bekend en zal later dit jaar ook op personenauto’s verschijnen. Dat betekent een serie kentekens met indeling ‘XXX-99-X’ gaat worden afgewerkt. Het is in theorie mogelijk dat die kentekenreeks voor het eerst afgewisseld wordt met persoonlijke kentekens, want daar blijkt een kamermeerderheid voor te zijn. Kijk hier om te zien welke kentekens het laatst uitgegeven zijn.
Nieuwe fly-through 2.0 Giga Berlijn
Bij de opening van Giga Berlijn zagen we al een waanzinnige video waarbij een drone door de fabriek vloog. Nu is er een vervolg. En wederom zijn het spectaculaire beelden. Zelfs door de motoren fabriek. Helaas geen beelden van de batterijproductie. De 4680 celproductie in Berlijn is wel te zien in de video hierboven over de verschillende giga's. De 4680 productie is best opmerkelijk, aangezien aangenomen werd dat de apparatuur verscheept was naar de VS. Maar nu is er blijkbaar toch sprake van celproductie. Het is niet bekend of ze hiervan in Belijn ook 4680 batterijpacks maken of dat de cellen naar de VS verscheept worden.
Upgrade voor de Model S en X De in 2022 vernieuwde Model S en Model X krijgt nu ook een ledstrip in het interieur en is hiermee weer in lijn met de vernieuwde Model 3. Ook de Model Y uit Shanghai heeft zo'n ledstrip. Waar al langer over gespeculeerd wordt, blijkt nu toch bewaarheid te worden: de Model S/X krijgt net als de Cybertruck een camera in de voorbumper. Ik vind het toch een beetje vreemd. Is die camera nu wel of niet nodig om een 100% sluitend beeld te krijgen met Tesla Vision tijdens het parkeren. Niet dat Ultra Sonic Sensors altijd alles oplossen, maar het is wel vreemd als nu toch auto's uitgerust worden met een bumpercamera. Gaan we hem ook straks in de Model 3 en Model Y zien? Er komt er een retrofit voor de modellen zonder USS? Of is het toch niet nodig? Geen idee!
0 Opmerkingen
In deze blik op de week aandacht voor Giga Berlijn en Giga Texas, ruitenwisserstress, Sentry gaat het zuiniger aan doen, een nieuw record powerwallinstallaties en nog veel meer...
Model 3 Performance
Het moment dat de specificaties van de vernieuwde Model 3 in performance/ludicrous uitvoering bekend gemaakt worden, komt steeds dichterbij. We zien in de VS, weliswaar nog steeds gecamoufleerde versies rondrijden, maar ze geven wel steeds meer prijs. Zoals de speciale sportstoelen. Maar ook wel ander voor- en achterbumpers. Op onderstaande foto is in Photoshop de camouflage van de voorbumper gehaald. De witte sportstoelen zijn nu echt zo in het wild gespot.
Ruitenwisserstress
Op sociale media wordt de laatste tijd veel geklaagd over de werking van de software die de ruitenwissers aanstuurt. De neurale netwerken zouden op basis van de binnenkomende beelden van de camera's de ruitenwissers correct moeten laten werken. Autowiper, of Deep Rain zoals Musk het noemt, heeft al vaker een update gehad waarbij werd aangekondigd dat het probleem opgelost zou zijn. Daarom lees ik ook wel positieve reacties van mensen die juist helemaal geen problemen ervaren. Druk vooral op het knopje om handmatig de ruitenwissers te activeren als je niet tevreden bent; dat levert weer een datapunt op. Het is mogelijk dat andere software-updates het functioneren van de ruitenwissers weer een stap terugzetten. Laten we er echter van uitgaan dat het uiteindelijk voor iedereen vlekkeloos gaat werken. Een nieuwe update van de ruitenwissers is aangekondigd. Dit soort zaken, zoals het grootlicht of de nog sporadische phantom brakes, horen nu eenmaal bij Teslas route naar volledig zelfrijdende auto's. Als je dit allemaal niet wilt, moet je geen Tesla kopen!
FSD BETA V12.2
De afgelopen week hebben we op YouTube en X veel beelden kunnen zien van Tesla's die zich ogenschijnlijk moeiteloos door het verkeer bewegen. De meest recente release is uitgerold naar een grotere groep FSD-bezitters, maar nog niet naar iedereen. Dit geeft aan dat Tesla voorzichtig te werk gaat, wat ook zeker nodig is. Je kunt zien dat de auto met veel vertrouwen lastige situaties keurig oplost, maar soms ook nog vreemde acties onderneemt die duidelijk om een interventie vragen. Desalniettemin is het algehele beeld zeer positief.
Energieconsumptie Sentry Mode
Sentry Mode is een functionaliteit waarbij de camera's die oorspronkelijk aan boord zijn voor de Autopilot/FSD, gebruikt worden om de auto te bewaken wanneer deze ergens geparkeerd staat. Het is een voorbeeld van een functionaliteit die later door een software-update werd toegevoegd, voor het eerst in 2019. In de afgelopen jaren zijn er steeds meer functionaliteiten bijgekomen, en bij de vernieuwing van de Model 3 in 2021 en bij de Model Y is de USB-stick standaard geworden en geplaatst in het afsluitbare dashboardkastje. Wat eigenlijk jammer is, en ook niet zo goed past bij Tesla, is dat de energieconsumptie vrij hoog is, ongeveer 7 kWh per dag. Deze week reageerde Drew Baglino op een vraag op X, waarbij hij het eens was met de relatief hogere energieconsumptie en aangaf dat ze werken aan verbetering met ongeveer 40%. De verwachting is met een software-update in het tweede kwartaal van dit jaar.
Inwoners Grünheide stemmen tegen
De bewoners van Grünheide zijn een tijd geleden uitgenodigd voor voorlichtingsavonden waar Tesla een toelichting heeft gegeven op de uitbreidingsplannen. Tijdens deze bijeenkomsten hebben de bewoners kunnen stemmen op de uitbreidingsplannen van Giga Berlijn. Een meerderheid heeft zich tegen de uitbreiding uitgesproken.
Rohan Patel van Tesla reageerde op X en maakte duidelijk dat de uitkomst van het referendum geen invloed heeft op eventuele toekomstige uitbreidingsplannen wat betreft productie. Tesla respecteert het referendum volledig en is het met Jörg Steinbach, de minister van Economie, Arbeid en Energie van de deelstaat Brandenburg, eens dat dit een uitstekende gelegenheid is om de samenwerking met de gemeenschap en alle belanghebbenden te intensiveren.
Rohan Patel van Tesla reageerde op X en maakte duidelijk dat de uitkomst van het referendum geen invloed heeft op eventuele toekomstige uitbreidingsplannen wat de productie betreft. Tesla respecteert het referendum volledig en is het met Jörg Steinbach (de minister van Economie, Arbeid en Energie) van de deelstaat Brandenburg eens dat dit een uitstekende gelegenheid is om de samenwerking met de gemeenschap en alle belanghebbenden te intensiveren.
Het bestemmingsplan zou potentieel meer vrachtverkeer naar een uitgebreide spoorinfrastructuur kunnen leiden, wat een milieu- en verkeersvoordeel voor de gemeenschap zou opleveren. In mei wordt er een definitief besluit genomen. Hij zou mij niet verbazen als de plannen uiteindelijk toch gewoon doorgaan, voorzien van een duidelijke en onderbouwde uitleg.
Flinkerende verlichting
Als je Tesla niet is uitgerust met led-matrixkoplampen, dan zou je last kunnen hebben van flikkerende verlichting. Hierover heb ik op Nederlandse sociale media niets gelezen. In de VS en Canada wordt er echter melding van gemaakt en dit wordt gelinkt aan de laatste software-update. Tesla heeft inmiddels laten weten dat het probleem bekend is en dat er aan een oplossing wordt gewerkt.
500 chargers bij Giga Berlijn
Toen ik eind verleden jaar Giga Berlijn bezocht, viel het me al op. De parkeerplaats voor personeel en bezoekers voor de hoofdingang omvat niet alleen een Superchargerlocatie, maar ook heel veel Tesla Wall Connectors. Het blijken er meer dan 500 te zijn! Ze zijn openbaar toegankelijk, en iedereen kan er gratis laden, uiteraard inclusief het personeel dat aan het werk is, maar dus ook bezoekers.
Uitbreiding SuC Akersloot
Het is goed te zien dat Tesla niet alleen nieuw Superchargerlocaties opent, maar ook bestaande locaties voorziet van extra laadzuilen. Zo worden bij SuC van der Valk in Akersloot (NL) acht nieuwe V4 chargers bijgeplaatst.
Nieuw record voor Powerwall
Tesla heeft onlangs de nieuwste versie van de Powerwall gepresenteerd en nu laten ze weten dat ze de 600.000ste Powerwall hebben geïnstalleerd. Het heeft vijf jaar geduurd om de eerste 100.000 te installeren, terwijl de laatste 100.000 in slechts zeven maanden zijn geïnstalleerd. Dit tempo zal naar verwachting steeds verder toenemen. Het is interessant om te zien wanneer we in Nederland Powerwall-installaties in grote aantallen gaan zien. Dit hangt natuurlijk af van de salderingsregeling, maar ook van de wettelijke mogelijkheden om microgrids te vormen en in samenwerking met energieleveranciers virtuele energiecentrales op te zetten. Hier is meer informatie te vinden.
Tunnel boren
Waar Tesla in Europa groeit met een aangetrokken handrem, zien we in onderstaande video dat Giga Texas in Austin vooruit schiet in een ongekend tempo. Het gebouw voor de kathodeproductie is operationeel, net als het aangrenzende gebouw waar de mallen voor gigacasting worden gemaakt. Ook de Megapacks zijn in gebruik genomen, en de enorme parkeergarage voor het personeel krijgt vorm. Het al indrukwekkende hoofdgebouw wordt verder uitgebreid. Gezien het vele glas lijkt het uitbreidingsdeel bestemd te zijn voor kantoorruimtes. Het hoofdkantoor van Tesla bevindt zich al in Giga Texas, maar momenteel op een van de verdiepingen die waarschijnlijk nodig zullen zijn voor de uitbreiding van de productie.
Wat we zo'n beetje weten, is dat binnen gewerkt wordt aan het opzetten van de productielijnen voor de compacte Tesla en aan de uitbreiding van de productielijnen voor de 4680 batterijen. Uiteraard rollen de Model Y's en de Cybertrucks van de band. De productie van de Cybertruck lijkt nu flink opgeschroefd te zijn; er staan meer dan 100 voertuigen klaar om getransporteerd te worden.
Over transport gesproken: het end-of-line gebouw is verplaatst naar de overkant van de snelweg. Hier worden de laatste details afgewerkt, laadkabels en dergelijke toegevoegd, en zijn er tientallen Superchargers beschikbaar om de auto's op te laden voordat ze op transport gaan. Er komt een enorme parkeerplaats waar vrachtwagens de auto's komen opladen. Om aan de overkant van de snelweg te komen, gaat The Boring Company een tunnel graven. De opbouw lijkt nu gereed te zijn om binnenkort met de werkzaamheden te beginnen. Het opbouwproces heeft langer geduurd dan verwacht, mogelijk omdat het gaat om een volgende iteratie van de twee machines die in Las Vegas de Vegas Loop graven. Het is zeer de vraag waar Prufrock aan de andere kant weer naar boven komt: binnen in het gebouw of toch erbuiten? |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |