In deze blik op de week aandacht voor Giga Berlijn en Giga Texas, ruitenwisserstress, Sentry gaat het zuiniger aan doen, een nieuw record powerwallinstallaties en nog veel meer...
Model 3 Performance
Het moment dat de specificaties van de vernieuwde Model 3 in performance/ludicrous uitvoering bekend gemaakt worden, komt steeds dichterbij. We zien in de VS, weliswaar nog steeds gecamoufleerde versies rondrijden, maar ze geven wel steeds meer prijs. Zoals de speciale sportstoelen. Maar ook wel ander voor- en achterbumpers. Op onderstaande foto is in Photoshop de camouflage van de voorbumper gehaald. De witte sportstoelen zijn nu echt zo in het wild gespot.
Ruitenwisserstress
Op sociale media wordt de laatste tijd veel geklaagd over de werking van de software die de ruitenwissers aanstuurt. De neurale netwerken zouden op basis van de binnenkomende beelden van de camera's de ruitenwissers correct moeten laten werken. Autowiper, of Deep Rain zoals Musk het noemt, heeft al vaker een update gehad waarbij werd aangekondigd dat het probleem opgelost zou zijn. Daarom lees ik ook wel positieve reacties van mensen die juist helemaal geen problemen ervaren. Druk vooral op het knopje om handmatig de ruitenwissers te activeren als je niet tevreden bent; dat levert weer een datapunt op. Het is mogelijk dat andere software-updates het functioneren van de ruitenwissers weer een stap terugzetten. Laten we er echter van uitgaan dat het uiteindelijk voor iedereen vlekkeloos gaat werken. Een nieuwe update van de ruitenwissers is aangekondigd. Dit soort zaken, zoals het grootlicht of de nog sporadische phantom brakes, horen nu eenmaal bij Teslas route naar volledig zelfrijdende auto's. Als je dit allemaal niet wilt, moet je geen Tesla kopen!
FSD BETA V12.2
De afgelopen week hebben we op YouTube en X veel beelden kunnen zien van Tesla's die zich ogenschijnlijk moeiteloos door het verkeer bewegen. De meest recente release is uitgerold naar een grotere groep FSD-bezitters, maar nog niet naar iedereen. Dit geeft aan dat Tesla voorzichtig te werk gaat, wat ook zeker nodig is. Je kunt zien dat de auto met veel vertrouwen lastige situaties keurig oplost, maar soms ook nog vreemde acties onderneemt die duidelijk om een interventie vragen. Desalniettemin is het algehele beeld zeer positief.
Energieconsumptie Sentry Mode
Sentry Mode is een functionaliteit waarbij de camera's die oorspronkelijk aan boord zijn voor de Autopilot/FSD, gebruikt worden om de auto te bewaken wanneer deze ergens geparkeerd staat. Het is een voorbeeld van een functionaliteit die later door een software-update werd toegevoegd, voor het eerst in 2019. In de afgelopen jaren zijn er steeds meer functionaliteiten bijgekomen, en bij de vernieuwing van de Model 3 in 2021 en bij de Model Y is de USB-stick standaard geworden en geplaatst in het afsluitbare dashboardkastje. Wat eigenlijk jammer is, en ook niet zo goed past bij Tesla, is dat de energieconsumptie vrij hoog is, ongeveer 7 kWh per dag. Deze week reageerde Drew Baglino op een vraag op X, waarbij hij het eens was met de relatief hogere energieconsumptie en aangaf dat ze werken aan verbetering met ongeveer 40%. De verwachting is met een software-update in het tweede kwartaal van dit jaar.
Inwoners Grünheide stemmen tegen
De bewoners van Grünheide zijn een tijd geleden uitgenodigd voor voorlichtingsavonden waar Tesla een toelichting heeft gegeven op de uitbreidingsplannen. Tijdens deze bijeenkomsten hebben de bewoners kunnen stemmen op de uitbreidingsplannen van Giga Berlijn. Een meerderheid heeft zich tegen de uitbreiding uitgesproken.
Rohan Patel van Tesla reageerde op X en maakte duidelijk dat de uitkomst van het referendum geen invloed heeft op eventuele toekomstige uitbreidingsplannen wat betreft productie. Tesla respecteert het referendum volledig en is het met Jörg Steinbach, de minister van Economie, Arbeid en Energie van de deelstaat Brandenburg, eens dat dit een uitstekende gelegenheid is om de samenwerking met de gemeenschap en alle belanghebbenden te intensiveren.
Rohan Patel van Tesla reageerde op X en maakte duidelijk dat de uitkomst van het referendum geen invloed heeft op eventuele toekomstige uitbreidingsplannen wat de productie betreft. Tesla respecteert het referendum volledig en is het met Jörg Steinbach (de minister van Economie, Arbeid en Energie) van de deelstaat Brandenburg eens dat dit een uitstekende gelegenheid is om de samenwerking met de gemeenschap en alle belanghebbenden te intensiveren.
Het bestemmingsplan zou potentieel meer vrachtverkeer naar een uitgebreide spoorinfrastructuur kunnen leiden, wat een milieu- en verkeersvoordeel voor de gemeenschap zou opleveren. In mei wordt er een definitief besluit genomen. Hij zou mij niet verbazen als de plannen uiteindelijk toch gewoon doorgaan, voorzien van een duidelijke en onderbouwde uitleg.
Flinkerende verlichting
Als je Tesla niet is uitgerust met led-matrixkoplampen, dan zou je last kunnen hebben van flikkerende verlichting. Hierover heb ik op Nederlandse sociale media niets gelezen. In de VS en Canada wordt er echter melding van gemaakt en dit wordt gelinkt aan de laatste software-update. Tesla heeft inmiddels laten weten dat het probleem bekend is en dat er aan een oplossing wordt gewerkt.
500 chargers bij Giga Berlijn
Toen ik eind verleden jaar Giga Berlijn bezocht, viel het me al op. De parkeerplaats voor personeel en bezoekers voor de hoofdingang omvat niet alleen een Superchargerlocatie, maar ook heel veel Tesla Wall Connectors. Het blijken er meer dan 500 te zijn! Ze zijn openbaar toegankelijk, en iedereen kan er gratis laden, uiteraard inclusief het personeel dat aan het werk is, maar dus ook bezoekers.
Uitbreiding SuC Akersloot
Het is goed te zien dat Tesla niet alleen nieuw Superchargerlocaties opent, maar ook bestaande locaties voorziet van extra laadzuilen. Zo worden bij SuC van der Valk in Akersloot (NL) acht nieuwe V4 chargers bijgeplaatst.
Nieuw record voor Powerwall
Tesla heeft onlangs de nieuwste versie van de Powerwall gepresenteerd en nu laten ze weten dat ze de 600.000ste Powerwall hebben geïnstalleerd. Het heeft vijf jaar geduurd om de eerste 100.000 te installeren, terwijl de laatste 100.000 in slechts zeven maanden zijn geïnstalleerd. Dit tempo zal naar verwachting steeds verder toenemen. Het is interessant om te zien wanneer we in Nederland Powerwall-installaties in grote aantallen gaan zien. Dit hangt natuurlijk af van de salderingsregeling, maar ook van de wettelijke mogelijkheden om microgrids te vormen en in samenwerking met energieleveranciers virtuele energiecentrales op te zetten. Hier is meer informatie te vinden.
Tunnel boren
Waar Tesla in Europa groeit met een aangetrokken handrem, zien we in onderstaande video dat Giga Texas in Austin vooruit schiet in een ongekend tempo. Het gebouw voor de kathodeproductie is operationeel, net als het aangrenzende gebouw waar de mallen voor gigacasting worden gemaakt. Ook de Megapacks zijn in gebruik genomen, en de enorme parkeergarage voor het personeel krijgt vorm. Het al indrukwekkende hoofdgebouw wordt verder uitgebreid. Gezien het vele glas lijkt het uitbreidingsdeel bestemd te zijn voor kantoorruimtes. Het hoofdkantoor van Tesla bevindt zich al in Giga Texas, maar momenteel op een van de verdiepingen die waarschijnlijk nodig zullen zijn voor de uitbreiding van de productie.
Wat we zo'n beetje weten, is dat binnen gewerkt wordt aan het opzetten van de productielijnen voor de compacte Tesla en aan de uitbreiding van de productielijnen voor de 4680 batterijen. Uiteraard rollen de Model Y's en de Cybertrucks van de band. De productie van de Cybertruck lijkt nu flink opgeschroefd te zijn; er staan meer dan 100 voertuigen klaar om getransporteerd te worden.
Over transport gesproken: het end-of-line gebouw is verplaatst naar de overkant van de snelweg. Hier worden de laatste details afgewerkt, laadkabels en dergelijke toegevoegd, en zijn er tientallen Superchargers beschikbaar om de auto's op te laden voordat ze op transport gaan. Er komt een enorme parkeerplaats waar vrachtwagens de auto's komen opladen. Om aan de overkant van de snelweg te komen, gaat The Boring Company een tunnel graven. De opbouw lijkt nu gereed te zijn om binnenkort met de werkzaamheden te beginnen. Het opbouwproces heeft langer geduurd dan verwacht, mogelijk omdat het gaat om een volgende iteratie van de twee machines die in Las Vegas de Vegas Loop graven. Het is zeer de vraag waar Prufrock aan de andere kant weer naar boven komt: binnen in het gebouw of toch erbuiten?
2 Comments
Paul
24/2/2024 12:10:33
"Hij zou mij verbazen als de plannen uiteindelijk toch gewoon doorgaan, voorzien van een duidelijke en onderbouwde uitleg."
Reply
Michel
25/2/2024 08:14:56
“Hij zou mij niet..” moet zijn Het…
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |