In deze blik op week aandacht voor de updates van de Model Y, exclusieve cadeau's voor echte fans, de voortgang van Giga Texas, afscheid van de radar en nog veel meer... Aankopen vanaf scherm in de auto Was het eerst alleen mogelijk om na inloggen op Tesla.com om een aankoop te doen, kon het de laatste maanden ook al via de Tesla app op de telefoon. Daar is nu ook een aanschaf via het scherm in de auto aan toegevoegd. Bijvoorbeeld voor de aanschaf van premium connectiviteit of FSD. Het zal in een van de volgende software-updates beschikbaar komen. Exclusieve cadeaus Ben je op zoek naar exclusieve cadeaus voor echte Musk- of Tesla-fans, dan heeft Caviar Royal misschien wel iets voor je. Een iPhone 13 voorzien van een behuizing gemaakt van aluminium van een Tesla. Of een borstbeeld van Musk. Gekker moet het niet worden, zeker niet voor die prijzen! Model Y MIC De Model Y Performance rolt van de band in Giga Shanghai. Hiermee is de line-up compleet! Met deze versie worden ook weer een aantal nieuwe zaken uitgerold die we uiteindelijk op alle Model 3 en Y’s gaan terug zien:
Onderstaand bewegende beelden van de nieuwe Model Y Performance Giga Shanghai gaat verder uitbreiden. Door een verdere investering van $ 200 miljoen en het aanstellen van 4.000 nieuwe medewerkers. Met deze nieuwe medewerkers gaan ze over de 1.000.000 voertuigen per jaar! Tesla Vision uit Shanghai Na de Model 3 en Model Y uit Fremont voor de Noord-Amerikaanse markt wordt nu ook in Shanghai radar vervangen door Tesla Vision. De website is aangepast en ook de auto’s voor de Europese markt stappen over op Tesla Vision. Grote kans echter dat de boten onderweg met Tesla’s voor levering voor het einde van 2021 de radar nog wel nog aan boort hebben. Tesla stapt dus definitief af van radar en alle auto’s gaan vanaf nu radarloos geleverd worden. Heb je wel een radar, dan zal op termijn deze niet meer gebruikt worden. Dat is natuurlijk afhankelijk van toekomstige software-updates. Giga Texas In Austin staat Giga Texas op het punt de eerste Model Y’s te gaan produceren. Het is een enorm complex. Aan de ene kant zijn ze nog met de ruwbouw bezig en aan de andere staat alles in gereedheid voor de eerste productie. Onderstaand een geweldige video van Joe Tegtmeyer met een mooi overzicht van de stand van zaken en.inrichting van het complex. Giga Berlijn Ook in Berlijn is men bijna zover om met de productie te beginnen. De bezwaartermijn is gesloten. De laatste stuiptrekkingen van zogenaamde milieugroeperingen om de opening te vertragen. Het is natuurlijk meer dan goed dat er heel kritisch gekeken wordt naar de effecten op natuur en milieu. Maar als je alleen maar vertraagd op vermeende procedurefouten dan gaan het al lang niet meer over het milieu! Tesla gaat afzien van een mega subsidie voor de in aanbouw zijnde batterij-fabriek in Grünheide. Het is niet helemaal duidelijk waarom, maar waarschijnlijk worden er door de EU voorwaarden aangesteld waar Tesla niet aan wil of kan voldoen. Om tot batterijproductie te komen zijn ze niet afhankelijk van een subsidie. Wel van vergunningen! Einde aan uitstellen Bij Tesla kon je een uitvoering kopen, inclusief FSD, maar het daadwerkelijk leveren, en dus ook uiteindelijk afrekenen, eindeloos uitstellen. Had je in de VS bijvoorbeeld begin 2020 eeen Model 3 besteld, dan zou deze versie na de prijsstijgingen van de laatste maanden nu $ 10.000 hoger zijn. En natuurlijk ook alle upgrades bevatten, Ook de prijs voor FSD kon je op deze manier "vastzetten". Aan dat uitstellen maken ze nu een einde. Na het bestellen krijg je een verwachte leveringsdatum. Je kan de daadwerkelijk levering wel iets vertragen, maar niet meer speculeren op toekomstige prijsstijgingen en uitvoeringen en maar blijven uitstellen. Je kan wel van levering afzien, maar dan moet je weer opnieuw bestellen tegen de nieuwe prijzen. Een ander aspect, zeker in de VS, is dat als de leveringstermijnen oplopen tot bijna een jaar, je er wel goed aan doet om nu alvast een bestelling te plaatsen. Dan sta je in de rij! Afzien van de bestelling kan altijd nog. Keramische remmen voor de Plaid De Model S Plaid kan voor een bedrag van $ 20.000 voorzien worden van keramische remschijven. Dat gaat op het circuit tot betere remprestaties leiden. Mogelijk dat met het beschikbaar komen van deze remmen ook de circuit-modes binnenkort beschikbaar komt. Ook om de uiteindelijke topsnelheid te halen, moet de auto uitgerust zijn met banden welke geschikt zijn voor deze hoge snelheden. BEV-efficiency (in de winter) Er zijn verschillende manieren om de efficiency van BEV's onderling te vergelijken. De engelse website electrifying,com heeft heel veel informatie op hun website om de onderling efficiency te vergelijken. Ook staat het vol met tips, ook voor beginners. De omvang van het batterypack zegt lang niet alles. Sterker nog, efficiënte BEV's hebben kleinere packs en halen toch een hoger rijbereik. De ontwikkelingen gaan snel. Met de komst van de warmtepomp in de BEV's worden enorme stappen gezet. Maar het zit ook in de details. Want ook de optelsom van veel kleine energieverbruikers heeft uiteindelijk effect op het rijbereik. Gebruik in de winter zoveel mogelijk de stoelverwarming. En in de nieuwe versies ook de stuurverwarming. Dat verbruikt minder energie dan het verwarmen van lucht! Nu het buiten kouder wordt ga je dat zeker merken aan het rijbereik. Iemand die uitgebreide reviews maakt tijdens koude omstandigheden is Bjorn Nyland. Hieronder een video van afgelopen week met een Model 3 met LFP batterij! FSD BETA Tester in de VS FSD Beta 10.5 verscheen twee dagen later dan voorzien. Wederom flinke stappen vooruit. Dit maal ook uitgebreide release-notes (zie vorige week). Vincent doet verslag van zijn eerste ervaringen met beta 10.5
0 Reacties
In deze blik op week aandacht voor de Model Y MIG, Tesla Energy, GM in de spotlight, update van de Tesla app, FSD op rijtest, en nog veel meer... Model Y MIG Rollen de eerste Model Y’s in Berlijn van de band? Zeker nog niet in massaproductie, want de benodigde finale vergunning is er nog niet. Maar binnen hele strikte grenzen mag er wel een proef-productie plaatsvinden. Op onderstaande video rijden 3 Model Y’s de fabriek uit (06.00). Het is natuurlijk niet met 100% zekerheid te zeggen of het lokaal geproduceerde versies zijn. Ze staan daar in Berlijn echt in de startblokken om de productie te beginnen! De in aanbouw zijnde 4680-batterijfabriek heeft zijn hoogste punt bereikt. Als we een maand verder zijn zal het dak en wanden het zicht op de verdere vorderingen ontnemen. Midden 2022 moet het klaar zijn. Ook Giga Texas gaat bijna met de massa productie van de Model Y beginnen. De procedures om de benodigde vergunningen te verkrijgen zijn ook daar in een afrondende fase. Het opstarten van twee Model Y productielocaties gaat bijzonder zijn om te volgen. Zal het stijgen van de productie-aantallen even snel gaan als in Shanghai? Want ook daar blijven ze records breken en staan er weer duizenden auto's klaar voor transport. Powerwall Tesla liet weten dat de 250.000ste Powerwall is geleverd. Dat is ook zo’n product dat de komende jaren qua aantal enorm gaat stijgen. Voor de korte termijn remt het chiptekort en de verdeling van de batterijen over auto’s en energieproducten. Als volgend jaar de eigen batterij-fabrieken in Berlijn, Fremont, Austin en Shanghai operationeel zijn en leveranciers als CATL gaan ook nog eens grote hoeveelheden leveren, dan gaat een tekort aan batterijen de productie van auto's en energieproducten niet meer afremmen. Dan is ook de nieuwe Megafactory klaar waar Tesla nog meer energy-producten kan maken. Uit tweets van Elon is af te leiden dat ze een orderboek hebben van 80.000 powerwalls. Dus ook bijna voor 2022 uitverkocht. Dat producten als zonnepanelen en locale energie-opslag in powerwalls en powerpacks noodzakelijk zijn blijkt wel uit deze bijdrage van RTL Z. Als de energiebehoefte voor een huishouden, inclusief het laden van de BEV en de warmtepomp lokaal (in de wijk) wordt opgewekt én opgeslagen zijn we al een heel eind. Erg benieuwd wanneer Tesla Energy in Nederland/België zijn opwachting gaat maken, zeker met de stijgende energieprijzen en de aflopende salderingsregeling. Zonnepanelen op het dak, een of twee powerwalls tegen de muur en de autobidder software die ervoor zorgt dat je energie-tarieven laag blijven. Samen met anderen creëer een micro-grid en deel je elkaars energievoorraad. In de UK en Duitsland is Tesla begonnen in samenwerking met Octupus Energy. GM wijst de weg! Deze week wederom een mooi staaltje van het volledig negeren van Tesla door president Biden. GM is het bedrijf dat Amerika de weg wijst op weg naar elektrificeren. De topvrouw van GM wordt de hemel in geprezen voor haar visie en het belang van de vakbonden wordt nog eens aangescherpt. Biden achter het stuur van een Hummer. Volledig het succes van Tesla negeren. Hij doet net of ze niet bestaan! Amerikaanse Tesla-YouTubers gaan helemaal los. Hieronder Gali van Hyperchange en Steve van Solving The Money Problem!
DUTCH FSD BETA-tester in the VS (door Vincent Halma) Velen van ons spenderen uren per week in de auto om naar het werk gaan. Hoe geweldig zou het zijn als de auto dit zelf doet? In deze video rijd ik voor het eerst geheel autonoom naar m'n werk, zonder ingrepen, van deur naar deur. Met beta 10.4 zijn een aantal knelpunten dusdanig verbeterd dat dit nu al mogelijk is. Vooral het knooppunt bij de snelweg (i485) is een enorm verschil. Alle vorige keren bleef ik daar hangen en ging het volledige fout. Beta 10.4 heeft dit opgelost. Het kan nog een stukje soepeler, maar het was volledig foutloos! De zogenaamde Blind Turns gaan ook een stuk soepeler en de auto voelt zekerder aan. Ook is de Tesla bijzonder aardig voor voetgangers die niet over horen te steken. Ik vind het enorm gaaf om nu autonoom naar m'n werk te gaan met deze beta. Dit weekend komt beta 10.5 als het goed is, met een beetje geluk kunnen we die op onze roadtrip naar Carolina Beach gaan testen. FSD 10.5 Dit weekend weer een nieuwe FSD-update. Hieronder de release-notes. Mooi om te zien wat ook "onder water" wordt getest (shadowmode). De komende dagen op YouTube weer de verschillende reviews. Rijtest voor FSD Beta 10.4 Een best wel grappig filmpje is de onderstaande. FSD 10.4 wordt onder het toeziend oog van een rij-instructeur aan een rij-examen onderworpen. Zal FSD Beta 10.4 nu al het niveau van een "student-driver" halen? Apple Car De geruchten rondom het project Titan, het auto project van Apple komt af en toe weer voorbij. Nu het bericht dat ze met een nieuwe topman aan het roer (komt van Apple Watch), in 2025 met een volledig autonoom rijdend voertuig komen. Nu heeft Apple veel in huis wat Tesla ook heeft. Zeker van chipdesign tot eigen software-ontwikkeling. Hardware en cloud-services. Bovendien hebben ze enorm veel geld! Een aantal belangrijke randvoorwaarden zijn ingevuld. Of het ze lukt om in 2025 met een eigen autonoom rijdende Apple Car te komen is afwachten. Wel mooi dat ook Apple denkt dat autonoom rijdende voertuigen niet heel ver weg meer zijn. Tesla is tegen 2025 aan de horizon verdwenen en marktleider, maar goed dat anderen gaan volgen. Elon geeft ook altijd aan dat er uiteindelijk ook anderen autonoom rijdende BEV’s hebben. Niet iedereen is er van overtuigd dat FSD de komende jaren werkelijkheid wordt. Een CNN reporter doet verslag. Nou ja, verslag! Tesla App
Wederom heeft de Tesla App een update gehad. Het hele proces van bestellen en het volgen van het proces tot aflevering gaat nu (ook) via de app. Grappig dat de toegang tot dit deel van app naast de icon staat voor het laden van non-tesla eigenaren! Een andere handige toevoeging is dat het zelf kan bepalen welke 4 snelkoppelingen (icoontjes) je boven in de app wilt hebben om snel een actie uit te voeren. Ook is het mogelijk om onder instellingen de berichten die je krijgt in te stellen. Vrijdag was er ook een storing. Sommigen kregen een “server 500” storing. De app maakte geen verbinding met server, waardoor je bijvoorbeeld de auto niet kon ontgrendelen. Elon liet via twitter weten dat het ze probleem gevonden hebben, het opgelost is en dat ze maatregelen nemen om herhaling te voorkomen. In deze blik op week aandacht voor de software-update met waypoints, mogelijk nieuwe kleuren vanuit Shanghai, COP26, Semi voor Pepsi nog dit jaar en nog veel meer. Dutch FSD Beta-tester in the US Even geen nieuwe opnames van Vincent deze week, maar er zit wel een leuke trip van hem aan te komen. FSD-Beta tester Chuck Cook maakt mooie beelden van zijn FSD-beta test werk. Op een redelijk gecompliceerde kruising (2x3 baans) laat hij zijn Model 3 een afslag naar links nemen waarbij de driebaansweg overgestoken moet worden. Hij heeft een drone in de lucht hangen voor een birds-eye view. Hij doet dit nu al flink wat weken op deze manier wat een mooi beeld geeft van de progressie. Soms mag het oversteken en afslaan met nog iets meer commitment, maar het is best wel indrukwekkend! Opgemerkt moet worden dat Chuck in de Chill stand aan het rijden is. AIdriver laat beelden zien van zijn Model S met FSD-beta op een agressieve stand in San Francisco.
COP26 Het zal niemand ontgaan zijn dat er een klimaatconferentie in Glasgow is. Er worden pogingen gedaan om afspraken te maken over een breed pallet aan milieuthema’s. Zo ook over het verbannen van ICE. Onderstaande afbeelding laat zien wanneer in welk land de verkoop van een ICE aan banden wordt gelegd. Mijn verwacht is dat de mobiliteitstransitie veel sneller gaat. Jammer dat de politiek het niet aan durft om dit te versnellen. Misschien durven ze wel het toelaten van (gedeeltelijk) autonoom rijdende voertuigen te versnellen dan wordt vanzelf de ICE sneller uit gefaseerd. Waypoint navigatie is er! Eindelijk is de optie om waypoints aan een route toe te voegen opgenomen in de ritplanning. "Eindelijk" klinkt wat verwend. Want bij welke ander merk krijg je bijna wekelijks en gratis nieuwe functionaliteiten en updates? Maar waypoints (of add-stop zoals Tesla het noemt) is wel een functionaliteit waar al lang geleden om gevraagd is. Initieel was Elon hier geen voorstander van, maar uiteindelijk is nu toch toegevoegd in update 2021.40. Ik heb hem zelf nog niet binnen gekregen. Productie Shanghai De productiecapaciteit van Giga Shanghai neemt als maar toe. Ondanks een week vakantie in China, toch ontzettend hoge volumes in oktober. Verleden week al het bericht dat er 10 boten uit Shanghai onderweg zijn naar, hoofdzakelijk, Europa. De hoge productievolumes beloven wat voor november en december. De jaarproductie zal waarschijnlijk boven de 900.000 Tesla's uitkomen. Als Berlijn en Texas eenzelfde snelle stijging van de productie in 2022 laten zien (en dan ook nog zonder chip tekorten) dan wordt 2022 een ongekend jaar voor Tesla met een productie van meer dan 1,5 tot bijna 2 miljoen Tesla's. En zijn ook al bijna allemaal verkocht! Nieuwe kleuren? Drone-beelden van Giga Shanghai laten een paar Tesla's zien met een andere kleur. Natuurlijk speculaties over nieuwe kleuren uit de lakstraat. Of zijn het wraps? Opvallend is het natuurlijk wel. Ik verwacht niet dat Tesla na al meerdere gespoten kleur-opties gaat toevoegen aan het leveringsprogramma. Wel, met die nieuwe lakstraten, straks multi-coat spuitwerk met andere kleureffecten, maar wel in dezelfde kleurvarianten. Of het dan wraps zijn welke af fabriek aangebracht worden? Lijkt me ook sterk. Uiteindelijk kinnen we niets uitsluiten. Afwachten dan maar. Chiptekorten en prijsstijgingen Sommige Model 3 en Y's uit Fremont worden momenteel zonder draadloze lader en USB-C poorten voorin afgeleverd. Dit zou te maken hebben met het chiptekort. De auto's worden afgeleverd en krijgen dan later achteraf alsnog de laders ingebouwd. Klacht is dat tijdens het afleveren hier niets over gemeld wordt. Dat is natuurlijk vreemd. Lost zich allemaal wel op, maar kan natuurlijk beter. Wederom zijn in de VS de prijzen met $ 1.000 gestegen. De laatste weken een bijna wekelijkse melding. Verleden week al gehad over het gerucht dat stuurverwarming en stoelverwarming op de achterbank ook in de Model 3 achterwielaandrijving mogelijk standaard wordt. Dat blijkt nu inderdaad het geval. Volgens mij is qua interieur alleen de subwoofer en extra speakers nog onderscheidend t.o.v. de Long Range versie. In het exterieur zijn het de led-mistlichten in de voorbumper. Qua prestaties natuurlijk het grotere rijbereik, snellere acceleratie en hogere topsnelheid. Semi voor Pepsi Er zijn al langer geruchten dat Tesla een pilotproductielijn voor de Semi gebouwd heeft in Giga Nevada. Er zouden zo’n 5 Semi’s per week gebouwd kunnen worden. Maar meer dan een gerucht is het nooit geworden. Een paar weken geleden is men begonnen met het bouwen van een Megacharger voor de Semi bij Giga Neveda. Deze week werd de CEO van Pepsico geïnterviewd door CNBC en hij gaaf aan dat ze hun eerste Semi’s nog in Q4 van 2021 geleverd krijgen. Ook Tesla zelf zou de Semi gaan gebruiken voor het transport tussen Nevada en Fremont. In Giga Texas zou dan begin 2023 de massaproductie van de Semi moeten gaan plaatsvinden. Nog even dan gaan we productieversie van de Semi op de weg zien! Model S/X De eerste Model S/X met camera’s krijgen, mits er een FSD aankoop is, een gratis upgrade van de camera’s. Het gaat om auto’s van voor september 2017. Met een voor toegang tot FSD Beta geldende Safety-score kunnen ook deze Tesla's met FSD-beta gaan rijden. Europese Model S/X zullen pas aan de beurt zijn voor een vervanging als ook hier FSD (Beta) wordt geïmplementeerd. Het gaat overigens maar om meer een beperkt aantal auto's. Een aantal van de vernieuwde Model S/X in VS worden teruggeroepen vanwege een mogelijk probleem met de airbags. Ook dat gaat om beperkte aantallen. Opkomst Cobalt vrije batterijen Op deze plaats al vaker aandacht gehad voor de opkomst van de cobalt-vrije batterij. Bijvoorbeed de LFP welke Tesla nu gebruikt in de RWD versies van de 3 en de Y. CNBC heeft een informatieve documentaire gemaakt over de opkomst van de cobalt-vrije batterijen. Model S Plaid Ze blijven leuk al die Model S Plaid filmpjes. In deze blik op de week aandacht voor de invasie van boten op weg naar Europa, wederom een prijsstijging maar wel tweede standaard kleur (in de VS), SEXY-buttons, de pilot met de openstelling van enkele Superchargers en nog veel meer.... Mobiliteitstransitie Deel 2 van mijn blog over de positie van Tesla in de mobiliteitstransitie staat online. Iets later dan gepland. Hij is hier te vinden. Invasie In de eerste maand van een kwartaal worden de geproduceerde auto's verscheept naar de markten met de langste transporttijd. Er zijn 12 boten aan het varen, waarvan 2 uit Fremont en 10 uit Shanghai. Het meerendeel is op weg naar Europa. De capaciteit auto's aan boort verschilt per boot. Meestal zo'n 4.000 tot 5.000. Maar er zijn er ook die 8.000 eenheden kunnen vervoeren. Meer informatie hierover is hier te vinden. Nieuwe specificaties Tesla heeft de benamingen aangepast. De SR+ is niet meer. Deze heet nu gewoon Model 3. Deze versie heeft achterwielaandrijving en de LFP batterijen, met een WTLP van 491 km en 0-100 tijd van 6,1 sec. De top is 225 km/u. De prijs is € 49.980. Het ziet er naar uit dat er minder verschillen zijn qua interieur met de Long Range versie, dus premium sound bijvoorbeeld! Even afwachten of dit ook daadwerkelijk zo is. Stuurverwarming en stoelverwarming op de achterbank is bij Long Range standaard en kan bij de basis Model 3 achteraf worden bijgekocht via de app. Prijsverhoging en een nieuwe standaard kleur In de VS is er wederom een prijsverhoging van $ 1.000 doorgevoerd. Ook is nu Midnight Silver Metallic toegevoegd aan Pearl White Multi-Coat als standaard kleur. Dus zonder meerkosten kan je nu kiezen uit twee kleuren. De prijs voor de kleur zwart is verlaagd. In de Nederlandse configurator zijn de prijzen niet aangepast en is alleen Pearl White Multi-Coat zonder meerkosten te bestellen. Meestal zien we andere markten volgen. Even tesla.com in de gaten houden! DUTCH FSD BETA-tester in the US In de week van de uitrol van twee wekelijkse FSD-beta update (nu 10.4) wacht ik als het even kan met het publiceren van de wekelijkse "blik op de week" om de eerste ervaringen nog mee te kunnen nemen, zoals die van Vincent. Soms lukt het dan om zaterdag einde van de middag (NL tijd) de eerste indrukken te hebben, Maar de uitrol van 10.4 is iets vertraagd. Een tweet van Elon liet zien dat er wat issues zijn, resulterend in laat remmen. Dus de volgende week pas de ervaringen met 10.4! Elon remt $TSLA Na tweet van Elon dat de deal met Hertz nog niet getekend is, remde de absurde koersstijgingen van de afgelopen week. Die 100.000 Tesla’s voor Hertz hadden ze natuurlijk ook eenvoudig aan consumenten kunnen verkopen aangezien ze niet 100k auto’s extra kunnen produceren. Alles draait om zo snel mogelijk te groeien naar de maximale productiecapaciteit per Giga. Die maximale capaciteit neemt wel steeds verder toe met het productiegroei binnen de bestaand giga’s (Shanghai zou nu 700k zitten) en binnenkort het opstarten van de productie in Berlijn en Texas. Giga Texas batterij-productie De eerste onderdelen voor de 4680 batterij-productie zijn in Austin gesignaleerd. Grote houten kratten werden naar binnen gereden met production line 1 te lezen op de zijkant. Er wordt altijd gezegd dat Tesla geen reclame maakt. Voor producten doen ze dat ook niet, Maar om talent binnen te halen laten ze wel steeds specifieke eenheden binnen Tesla zien. Soms groots, zoals op AI-day, soms kleiner zoals recent met Tesla Crash Lab. Deze week een filmpje van Tesla Canada. Met name interessant omdat ze hier onderdelen van de 4680 productielijn ontwikkelen. Tesla heeft een intensieve research samenwerking (funding) met Jeff Dahn van de Dalhousie University. Superchargers opengesteld als proef Zoals al eerder bericht is per 1 november 2021 Nederland voor Tesla het eerste land waar ook niet Tesla’s op een aantal Supercharger locaties kunnen laden. Via de Tesla app de locatie en Stall selecteren en als er een betaalmiddel is gekoppeld start het laden. Er kan een abonnement afgesloten worden voor circa 13 euro per maand en dan een lagere prijs per Kw (25 cent) of circa 60cent per Kw zonder abo. De aanbieding voor niet-Tesla rijders is scherp geprijsd! Snelheden lijken nog niet geoptimaliseerd. In onderstaand filmpje een Porsche, maar 250 kWh zien we zeker nog niet. Fastned, Ionity en andere hebben er met Tesla wel een geduchte concurrent bij! Er zijn wel wat praktische problemen. Niet alle BEV's hebben immers de laadpoort aan dezelfde kant! En de kabels aan de Stall zijn niet erg lang. De reacties op het openstellen zijn verdeeld. Vanuit het perspectief van Tesla ($TSLA) en het vooruitzicht dat ze de komende 2 jaar het Superchargernetwerk met V3 laders gaan verdriedubbelen, in mijn optiek een goede ontwikkeling. Je kan altijd en overal laden. En door de verticale integratie blijft het laden van een Tesla bij een Tesla Supercharger altijd superieur qua beschikbaarheid (via de navi), service (binnenkort wifi!), hogere laadsnelheid en een scherpe prijs! Sommige Tesla-rijders zijn bang dat er wachttijden gaan ontstaan. De mening van Björn Nyland geeft hij onderstaande bijdrage. Accessoires Voor alle Tesla-modellen zijn er verschillende accessoires. Tesla verkoopt originele producten via de eigen Tesla-shop. Maar derden hebben natuurlijk een veel breder aanbod. Sommige zijn handig, maar sommige ook overdreven. Ieder zijn smaak. In onderstaand filmpje komen een fors aantal accessoires, of beter gezegd upgrades, voorbij. Bijvoorbeeld een Yoke-stuur voor de Model 3! SEXY knopjes Soms kan het handig zijn dat je snel op knop kunt drukken om het dashboardkastje te open, of de spiegels in de te klappen. Bij Tesla gaat dat allemaal via een voicecommando of een knopje op het scherm. Werkt helemaal prima, maar soms mis je een fysieke knop. Daar is nu een oplossing voor: SEXY Buttons. Ze zijn hier te bestellen. Model 3 voor je moeder Het YouTube-kanaal Carwow (marktplaats voor auto's) is met 6,3 miljoen geen kleine jongen. Carwow Mat Watson heeft voor zijn moeder een Model 3 gekocht. Een grappig filmpje met spontane reacties! Iemand die ook altijd amusante reviews maakt is Matthias Malmedie (zie ook YouTube-kanaal Gripp). Hij test een Model Y (MIC). Erg benieuwd als de Duitse autopers de Model Y Made in Berlin gaat testen! |
Archieven
Mei 2022
Categorieën |