In deze blik op week aandacht voor de updates van de Model Y, exclusieve cadeau's voor echte fans, de voortgang van Giga Texas, afscheid van de radar en nog veel meer... Aankopen vanaf scherm in de auto Was het eerst alleen mogelijk om na inloggen op Tesla.com om een aankoop te doen, kon het de laatste maanden ook al via de Tesla app op de telefoon. Daar is nu ook een aanschaf via het scherm in de auto aan toegevoegd. Bijvoorbeeld voor de aanschaf van premium connectiviteit of FSD. Het zal in een van de volgende software-updates beschikbaar komen. Exclusieve cadeaus Ben je op zoek naar exclusieve cadeaus voor echte Musk- of Tesla-fans, dan heeft Caviar Royal misschien wel iets voor je. Een iPhone 13 voorzien van een behuizing gemaakt van aluminium van een Tesla. Of een borstbeeld van Musk. Gekker moet het niet worden, zeker niet voor die prijzen! Model Y MIC De Model Y Performance rolt van de band in Giga Shanghai. Hiermee is de line-up compleet! Met deze versie worden ook weer een aantal nieuwe zaken uitgerold die we uiteindelijk op alle Model 3 en Y’s gaan terug zien:
Onderstaand bewegende beelden van de nieuwe Model Y Performance Giga Shanghai gaat verder uitbreiden. Door een verdere investering van $ 200 miljoen en het aanstellen van 4.000 nieuwe medewerkers. Met deze nieuwe medewerkers gaan ze over de 1.000.000 voertuigen per jaar! Tesla Vision uit Shanghai Na de Model 3 en Model Y uit Fremont voor de Noord-Amerikaanse markt wordt nu ook in Shanghai radar vervangen door Tesla Vision. De website is aangepast en ook de auto’s voor de Europese markt stappen over op Tesla Vision. Grote kans echter dat de boten onderweg met Tesla’s voor levering voor het einde van 2021 de radar nog wel nog aan boort hebben. Tesla stapt dus definitief af van radar en alle auto’s gaan vanaf nu radarloos geleverd worden. Heb je wel een radar, dan zal op termijn deze niet meer gebruikt worden. Dat is natuurlijk afhankelijk van toekomstige software-updates. Giga Texas In Austin staat Giga Texas op het punt de eerste Model Y’s te gaan produceren. Het is een enorm complex. Aan de ene kant zijn ze nog met de ruwbouw bezig en aan de andere staat alles in gereedheid voor de eerste productie. Onderstaand een geweldige video van Joe Tegtmeyer met een mooi overzicht van de stand van zaken en.inrichting van het complex. Giga Berlijn Ook in Berlijn is men bijna zover om met de productie te beginnen. De bezwaartermijn is gesloten. De laatste stuiptrekkingen van zogenaamde milieugroeperingen om de opening te vertragen. Het is natuurlijk meer dan goed dat er heel kritisch gekeken wordt naar de effecten op natuur en milieu. Maar als je alleen maar vertraagd op vermeende procedurefouten dan gaan het al lang niet meer over het milieu! Tesla gaat afzien van een mega subsidie voor de in aanbouw zijnde batterij-fabriek in Grünheide. Het is niet helemaal duidelijk waarom, maar waarschijnlijk worden er door de EU voorwaarden aangesteld waar Tesla niet aan wil of kan voldoen. Om tot batterijproductie te komen zijn ze niet afhankelijk van een subsidie. Wel van vergunningen! Einde aan uitstellen Bij Tesla kon je een uitvoering kopen, inclusief FSD, maar het daadwerkelijk leveren, en dus ook uiteindelijk afrekenen, eindeloos uitstellen. Had je in de VS bijvoorbeeld begin 2020 eeen Model 3 besteld, dan zou deze versie na de prijsstijgingen van de laatste maanden nu $ 10.000 hoger zijn. En natuurlijk ook alle upgrades bevatten, Ook de prijs voor FSD kon je op deze manier "vastzetten". Aan dat uitstellen maken ze nu een einde. Na het bestellen krijg je een verwachte leveringsdatum. Je kan de daadwerkelijk levering wel iets vertragen, maar niet meer speculeren op toekomstige prijsstijgingen en uitvoeringen en maar blijven uitstellen. Je kan wel van levering afzien, maar dan moet je weer opnieuw bestellen tegen de nieuwe prijzen. Een ander aspect, zeker in de VS, is dat als de leveringstermijnen oplopen tot bijna een jaar, je er wel goed aan doet om nu alvast een bestelling te plaatsen. Dan sta je in de rij! Afzien van de bestelling kan altijd nog. Keramische remmen voor de Plaid De Model S Plaid kan voor een bedrag van $ 20.000 voorzien worden van keramische remschijven. Dat gaat op het circuit tot betere remprestaties leiden. Mogelijk dat met het beschikbaar komen van deze remmen ook de circuit-modes binnenkort beschikbaar komt. Ook om de uiteindelijke topsnelheid te halen, moet de auto uitgerust zijn met banden welke geschikt zijn voor deze hoge snelheden. BEV-efficiency (in de winter) Er zijn verschillende manieren om de efficiency van BEV's onderling te vergelijken. De engelse website electrifying,com heeft heel veel informatie op hun website om de onderling efficiency te vergelijken. Ook staat het vol met tips, ook voor beginners. De omvang van het batterypack zegt lang niet alles. Sterker nog, efficiënte BEV's hebben kleinere packs en halen toch een hoger rijbereik. De ontwikkelingen gaan snel. Met de komst van de warmtepomp in de BEV's worden enorme stappen gezet. Maar het zit ook in de details. Want ook de optelsom van veel kleine energieverbruikers heeft uiteindelijk effect op het rijbereik. Gebruik in de winter zoveel mogelijk de stoelverwarming. En in de nieuwe versies ook de stuurverwarming. Dat verbruikt minder energie dan het verwarmen van lucht! Nu het buiten kouder wordt ga je dat zeker merken aan het rijbereik. Iemand die uitgebreide reviews maakt tijdens koude omstandigheden is Bjorn Nyland. Hieronder een video van afgelopen week met een Model 3 met LFP batterij! FSD BETA Tester in de VS FSD Beta 10.5 verscheen twee dagen later dan voorzien. Wederom flinke stappen vooruit. Dit maal ook uitgebreide release-notes (zie vorige week). Vincent doet verslag van zijn eerste ervaringen met beta 10.5
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |