De goede cijfers van Tesla over Q3 gaven de aandelen TSLA een push omhoog en zorgde in de media voor veel positieve aandacht. Ondanks het "geweld" van Q3, ook deze week weer voldoende Tesla-nieuws! Highlights van deze week
Lekker warm Deze week was ook weer de eerste nachtvorst van dit seizoen in Nederland. Ik denk voor velen de eerste keer om in een voorverwarmde auto in te stappen en zonder te krabben te kunnen vertrekken. Heerlijk! Kost natuurlijk wel extra energie. Dit kan je overigens beperken door de batterij vooraf op te warmen middels een laadsessie tot vlak voor vertrek. Bij de volgende firmware=update komt hier een handige instelling voor. Misschien moet je voor je vertrek wel even de camera's rondom schoonvegen om meldingen op het scherm te voorkomen dat bepaalde functies tijdelijk niet beschikbaar zijn. Meer tips voor het rijden in de seizoenen zijn hier te vinden. Over-the-air Wat mij het meeste verbaasde de afgelopen week en misschien ook wel het best aangeeft waarom Tesla echt anders is dan alle anderen in de markt, is de aanstaande 5% vermogens update voor de Model 3 en 3% voor de S en X. Het is voor de Model 3 al de tweede vermogenstoename. Het gaat mij niet over het percentage. Maar gewoon over het feit dat de auto steeds beter wordt voor bestaande klanten. Beter dan je hem kocht! Dus niet zoals alle anderen merken zouden doen: modeljaar 2020 is 0,1 sneller, kan 50 km verder en kan sneller opladen. Neen, alle modellen/uitvoeringen waar het technisch bij kan, profiteren. Nu las ik deze week een engelstalige post van iemand die het omdraaide: ik eis dat de auto beter wordt, daar heb ik voor betaald en dat was de reden dat ik voor een Tesla gekozen heb. Tja, zit ook wel wat in. Maar eisen gaat wat mij betreft te ver. Maar hoe dan ook, Tesla blijft sleutelen aan de beleving die de auto je geeft. Of het nu gaat over de in-car-entertainment of de driveability. En er zit nog veel moois aan te komen. Zeker voor de FSD kopers. FSD onzin? De FSD kopers krijgen stapje voor stapje steeds meer functionaliteit. Ik hoor mensen praten of schrijven dat ze de FSD aanschaf onzin vinden. Ik denk dat deze discussie een beetje "vervuild" wordt door de Model 3 rijders die de auto niet in eigen bezit hebben. Een FSD aanschaf doe je als leaserijder in principe niet als investering, maar voor functionaliteiten in de relatief korte leaseperiode. Je kijkt dan natuurlijk naar wat nu kan en de snelheid waarmee de innovatie gaat. Dan is een leasetermijn mogelijk wat kort in relatie tot de investering/bijtelling. En de echte eigenaar van de auto gaat straks lachen met de door jou gedane investering. Elon heeft al een keer getweet dat er gewerkt wordt aan een licentievariant voor de FSD-software voor een bepaalde periode (een soort Software as a Service). Of die er ook daadwerkelijk komt, is de vraag. Maar het klinkt wel logisch en zou zo maar na de "feature-complete fase" beschikbaar kunnen komen. Alle extra omzet uit de verkoop van software is omzet zonder extra kosten. Tesla was al de grootste in software in de automobielindustrie en zal dit verder willen uitbouwen. Snoepjeswinkel Heb je een Tesla met de FSD-optie, dan zijn de komende jaren net alsof je in een "snoepjeswinkel" leeft. Bij iedere pop-up dat er een update beschikbaar is, ga je snel op zoek naar de release notes. Maakt de FSD-software deze keer kleine stapjes of grote sprongen? De eerste ritten na de update kijken en voelen wat beter gaat dan een paar dagen geleden. Soms misschien qua gevoel een stapje terug of is het wat onwennig. Maar wat als....
Heerlijk toch, als dit de stapjes/stappen zijn de komende maanden? In EMT (Elon Musk Time) is in principe eind 2020 technisch gezien alles voor FSD beschikbaar en aantoonbaar veiliger dan zelf de auto besturen. Hoe lang de fase van feature-complete tot full-self-drving daadwerkelijk gaat duren is natuurlijk niet bekend. Ook omdat er verschillen zullen ontstaan in de adoptiesnelheid tussen regio's, landen en/of continenten. Europa zal helaas niet voorop lopen ben ik bang. Maar van de andere kant, als er één schaap over de dam is volgen er meer. Misschien gaan we met z'n alleen nog wel een keer naar het Malieveld om FSD "te eisen" vanwege de veiligheid of het verbieden van door mensen bestuurde auto's op de snelweg!
1 Reactie
Met Elon een paar dagen offline, begon de week voor wat betreft Tesla-nieuwtjes, wat rustig. Maar dat bleek stilte voor de storm! Model Y Op twitter een fotocollage van de 4 gespotte Model Y kleuren tot nu toe. Allemaal met zwarte lijsten rondom de deurstijlen, spiegels, deurgrepen, richtingaanwijzers, e.d. Kan me bijna niet voorstellen dat ze een chrome en een niet-chrome-versie gaan leveren. Maar op een trailer is toch Model Y's gezien met Chrome-onderdelen. Deze model Y's hadden ook nieuwe LM-velgen. Mogelijk dat deze onder de nieuwe Aero-deksel zitten. Er zijn ook al versies gezien met de nieuwe 20 inch grijze performance wielen. Midden van het jaar 2020 moet de Y in massa geproduceerd worden (>1000 p/w) in Fremont en Shanghai. Q4 leveringen gaan beginnen! De eerste 3 weken van oktober zijn er nauwelijks afleveringen van nieuwe Tesla's geweest. Alle "direct beschikbare versies" zijn weg. Ook bij 2e hands zag ik deze week geen enkele Tesla (S,3 of X) te koop staan. Vraag genoeg! Maar er zijn weer boten onderweg naar Zeebrugge. En veel! Vanaf volgende week gaat het afleveringsfeest weer beginnen. Zal dan wel doorlopen tot het einde van het jaar. Er hoeven in ieder geval geen Model 3 SR+ meer naar China. Hoeveel Tesla Model 3 zullen er op 31-12-2019 om 18.00 uur op Nederlands kenteken staan! Iemand zin om een poll te organiseren? Ontwikkel-frame autonoom rijden Deze week ook berichten dat de United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) een ontwikkelframe gemaakt heeft waarbinnen de manier hoe FSD-functies in auto's werken, geëvalueerd kan worden. Hierdoor zou de weg naar full-autonomy versoepeld en vooral versneld kunnen worden. Het framework is gemaakt door een werkgroep werkend in opdracht van de UNECE met een vertegenwoordiging uit alle werelddelen (waaronder China en VS) om zo naar wereldwijde standaarden te komen. Op korte termijn zou dan bijvoorbeeld de 5 seconde-regel bij een rijbaanwisseling naar 15 seconden kunnen gaan. Op deze pagina wordt dit frame-work nader uitgelegd. Ook RDW-medewerkers zijn er bij betrokken. Op YouTube geeft vlogger Steven Peeters regelmatig updates over hoe de EU-regelgeving m.b.t. autonoom rijden in elkaar zit en hoe hij dit probeert te beïnvloeden. Klik hier voor zijn recente upload. Nieuws uit de Q3 Earningscall Het was natuurlijk ook de week van de schitterende kwartaalcijfers voor Tesla. Het maakte meer dan duidelijk dat het binnen Tesla niet alleen gaat over EV’s, maar ook over zonnepanelen en energie-opslag. Maar daar wil ik niet over hebben. Laten we inzomen op wat wij als Tesla-rijder kunnen opmaken uit de Earningscall over Q3:
Elon gaf aan dat hij verwacht dat de Model Y beter gaat verkopen dan de Model S, 3 en X samen! De Model Y wordt beter dan SEX! De route naar FSD!
Elon Musk heeft een eigen route naar full-self-driving. Een belangrijke term is “feature-complete”. Je rijdt dan van thuis naar het werk in principe zonder interventies, maar wel met supervisie. Je moet dus blijven opletten. Elon heeft het over 3 niveaus van autonoom rijden (use-cases) die in bijvoorbeeld je woon-werk verkeer rit kunnen voorkomen:
De eerste fase in het tijdspad is afronding van “feature-complete”. Voor het einde van 2019 beschikbaar voor de deelnemers aan het Early Access programma. In 2020 komt FSD als “feature-complete” beschikbaar voor de FSD-kopers, inclusief retrofit van de FSD-computer. In de “feature-complete” fase kan je Tesla met FSD dus in alle drie de niveaus/use cases van autonomy zelf rijden, maar is wel altijd onder directe supervisie en kan interveniëren noodzakelijk zijn. In deze fase blijft de rijder van de auto verantwoordelijk. De volgende fase is de fase dat Tesla denkt dat supervisie en interventie-mogelijkheid niet meer noodzakelijk is, maar er is nog niet genoeg data om de wetgevers te overtuigen. Dit is de fase waarin het neurale netwerk in een ongelooflijk tempo gaat leren. We hebben dit de afgelopen maanden zien gebeuren op de snelweg, nu in de VS op de parkplaats en de in de loop van 2020 wereldwijd, dus in stedelijke omgevingen. Op low-speed en high-speed zal dit aantonen eerder bereikt worden dan bij de intermediate-speed. De berijder van de auto is ook in deze fase nog altijd zelf verantwoordelijk. Elon denkt dat ook deze fase in 2020 afgerond kan worden. Ambitieus, maar hij kent de technologie en de omvang van de data! De derde en laatste fase is de meest onzekere. Dat is fase dat ook de wetgever van mening is dat supervisie en directe interventie-mogelijkheid niet meer nodig zijn. Ook dat kan in de fasering gaan van eerst toestaan op low-speed, dan op high-speed en tot slot ook op intermediate speed. Bij low-speed hoeft dan ook niet meer iemand in de auto te zitten of op afstand op te letten. Om high-speed autonomy zonder inzittenden te hebben, moet natuurlijk ook intermediate gelegaliseerd zijn. Naast de fasering kunnen er natuurlijk ook regionale verschillen zijn. Welke regio of land zal als eerste volledig autonoom rijden gaan toestaan? In deze fase is dus ook niet meer de rijder verantwoordelijk, maar de auto. Is dit de eigenaar van de auto of is dit de leverancier van de auto? Dat de aansprakelijkheid en hiermee de verzekering geregeld moet zijn maakt natuurlijk onderdeel uit van de legalisering door de wetgever. Dat Tesla als hard op weg is, laat het Tesla Vehicle Safety Rapport over Q3 zien. De kans op een ongeluk in een Tesla met autopilot aan is 9x kleiner dan in een auto zonder deze voorziening. Zitten natuurlijk wat haken en ogen aan een dergelijke 1 op 1 vergelijking, aangezien de data van auto’s zonder AP anders geregistreerd worden en dat AP alleen op de autoweg in gebruik is. Maar dan nog, de cijfers gaan de goede kant op! Elon heeft vannacht getweet dat hij een paar dagen off-line is! Maar deze week was hij actief genoeg en is er weer van alles te melden. De geruchten dat de Model Y eerder in productie gaat, worden steeds krachtiger. Er zijn Model Y's in het wild gesignaleerd, zelfs in State of Washington (lange afstand tests?). Zowel in Fremont als in Shanghai schijnt de inrichting van de productiestraat voor de model Y in voorbereiding te zijn. Dit heeft volgens mij alles te maken met de beschikbaarheid van meer batterijen in de loop van 2020. Het kan niet anders dan dat Tesla zelf de productiecapaciteit kan verhogen. Dus niet meer alleen afhankelijk is van Panasonic, maar zelf ook gaat produceren. Zowel in de VS als in China. De Model 3 productie in China gaat a.s. maandag beginnen. Elon zal hier zeker aandacht aan besteden de komende week tijdens de Q3 Earningscall. Ook de eerste beelden van de performance versie met de nieuwe 20” grijze performance wielen zijn opgedoken. Op de Tesla-configurator zijn ze al te zien. In de VS wordt in de configurator een iets grotere range voor de SR+ gegeven. Daar is ook de basisprijs iets verhoogd. In Nederland is nog geen rang toename te zien en is de prijs nog hetzelfde. Wel is de prijs voor Solid Black nu aangepast naar € 1.100. De optie om winterbanden mee te bestellen bij je configuratie is verdwenen. Een reden hiervoor heb ik nog nergens kunnen lezen. In de VS wordt per 1 november a.s. de reeds eerder aangekondigde (en uitgestelde) prijsverhoging van 1000 dollar voor FSD ivm uitbreiding naar smart summon doorgevoerd. In Europa is deze functie nog niet beschikbaar en blijft vooralsnog de prijs voor FSD ongewijzigd. Elon twitterde specifiek over de RDW in Nederland en de gesprekken die ze hiermee hebben. Duidelijk dat hij hier niet tevreden over is. Geeft m.i. wel aan dat Tesla Nederland ziet als een land dat voorop zou kunnen gaan lopen als het gaat over de implementatie van de FSD functies. Met zoveel Tesla’s op de weg zou NL inderdaad Europa de weg kunnen wijzen. We gaan prat op onze handelsgeest, onze innovatiekracht en onze mobiliteitsinfrastructuur. Autonoom rijden staat hoog oog op de agenda binnen de vervoerssector, we zijn immers een doorvoerland. Het zou toch fantastisch zijn als Nederland Tesla de ruimte geeft om de automobielbranche en de EU op sleeptouw te nemen op weg naar level 5 autonomy. We zijn in Europa al een van de koplopers op het gebied van EV-acceptatie. We hebben een file-probleem en een stikstof probleem. FSD en EV zijn 2 ontwikkelingen die een substatiële bijdrage kunnen leveren aan een oplossing. Natuurlijk zijn er meer oplossingen nodig, maar FSD en EV dragen bij aan onze toekomst. Er zijn nogal wat klachten over de werking van de ruitenwissers. Tesla heeft niet voor een regensensor gekozen met eventueel een instelmogelijkheid voor de gevoeligheid, maar gebruikt de camera's. Elon twitterde dat er nieuw neural network is gebouwd voor de ruitenwissers; Deep Rain genaamd, Het schijnt nogal redelijk complex te zijn, blijkbaar hebben ze iets revolutionairs bedacht. Want er is in ieder geval patent op aangevraagd. Wanneer het naar de fleet gepushed wordt is niet duidelijk. Weer iets om naar uit te kijken. Een klein feitje. De IIHS (Insurance Insitute for Highway Safety) heeft de koplampen van de Model 3 als een van beste die er te krijgen zijn geclassificeerd. Past mooi bij een auto die ook al de veiligste auto is die je kan kopen. Als ze nu ook het automatisch groot licht verder verbeteren (Deep Light?), dan zijn we dik tevreden. Deze week is ook het prototype van de Model S Plaid weer gesignaleerd op de Nordschleife. Met de grote diffuser lijkt Tesla toch echt met zijn plaid-versie een stap richting sportautosegement te willen maken. Niet alleen qua sprint en rechte lijnsnelheid, maar ook op het gebied van bochtensnelheid en handling op hoge snelheid. Deze plaid versie schijnt midden 2020 leverbaar te worden. Er is deze week ook een nieuwe blog online gezet: Potje Worstelen? De blog gaat over de worsteling van de bestaande autobouwers in hun transitie naar EV. Tot slot: voor iedereen die aan het wachten is op de levering zijn Tesla, hieronder alvast een introductievideo over dingen je kunt verwachten. Vanaf minuut 4.00 kan je de ogen dicht doen en alleen luisteren! Vannacht (onze tijdzone) veel twitter-activiteiten rondom FSD! Per 1 november gaat de prijs met 1.000 dollar omhoog. Dit was al aangekondigd, zelfs als een keer uitgesteld, maar lijkt dus nu echt te gebeuren. Ook een tweet van Elon over de afstemming die hij met zijn team heeft over de retrofit naar de FSD computer. Dit is een grote logistieke uitdaging. Je wilt niet dat al die auto's naar een servicecentrum moeten. Goede nieuws: FSD komt er aan! Dan ook nog een tweet over de afstemming tussen Tesla en de RDW (Rijksdienst voor het wegverkeer). Elon vraagt zich af waarom de RDW de uitrol van FSD blokkeert en hier niet open over communiceert? Klinkt een beetje als een oproep aan de community om een handje te helpen.
Voor eerst verscheen deze week "officieel" een nieuwe uitdrukking. Het Tesla-effect. Gedoeld wordt op het effect dat Tesla heeft op de versnelde afschrijving van auto's uit het premium segment (BWM 3, Audi A4, Mercedes C). BMW heeft zelfs een slimme marketing-truc bedacht om trouwe BMW-rijders niet te zien overstappen naar een EV van een concurrent. Bij een lease mag je over 2 jaar, als BMW een EV in het formaat 3-serie beschikbaar heeft, overstappen. Dit maskeert een ander Tesla-effect. Mensen stellen de aanschaf van een auto uit, omdat ze nog even de kat uit de boom willen kijken en mogelijk wachten op een groter aanbod of ervaringen van anderen.
Als de Model Y straks in het mid-SUV segment de norm zet, gaan we naar mijn mening spectaculaire verkoopaantallen zien. Ondanks dat de bijtelling naar 8% gaat! Want de Model 3 wordt ook bovengemiddeld veel privé gekocht (circa 20% van de verkoopaantallen blijkt uit verzoek van de VER). Maar het feit is wel dat de grote merken de transitie naar EV eindelijk serieus beginnen te nemen. In VS is de verkoop van de premium merken dramatisch gedaald. En in Nederland staat een EV op nummer 1 in de verkoopstatistieken. Dat is pas een Tesla-Effect. Maar er zijn meer innovaties met grote gevolgen die je ook "het Tesla-effect" kan noemen. Elon heeft aangekondigd om begin 2020 een "Battery and drivetrain investerorsday" te organiseren. Een dag, net zoals "Autonomy-day" (nieuwe Tesla-rijders moeten dit echt even bekijken), waarin Tesla laat zien waar ze technologisch gezien staan en wat hun visie op de toekomst is. Met de komst van allemaal nieuwe EV's uit China en de grote, meer traditionele jongens in de auto-industrie, ook niet stil zitten, is het tijd om de concurrentie weer op achterstand te zetten met de volgende stap! Of misschien mooier gezegd: op sleeptouw nemen? Tesla heeft natuurlijk een tijd geleden Maxwell overgenomen. Grote kans dat de Maxwell's ultracapacitor zijn weg gaat vinden naar de Semi en de New Roadster. Met name deze 2 modellen kunnen maximaal profiteren van de eigenschappen van een ultracapacitor. Veel power bij accelereren en veel regeneratie bij het afremmen, zonder een zware aanslag te doen op het accupakket. Recent werd ook bekend dat Telsa het Canadese Hibar Systemens heeft ingelijfd. Dit is een bouwer van apparatuur om batterijen te maken. Het kan niet anders dan dat Tesla de verticale intergratie nog verder vorm gaat geven door ook eigen batterij te ontwikkelen en te produceren. Gigafactory 1 is weliswaar van Tesla, maar de huidige productie wordt door Panasonic gedaan. Mogelijk dat de toekomstige hallen die gebouwd gaan worden bestemd zijn voor de eigen productie (klik hier voor een vlog over een bezoek aan GF1 door HyperChange TV). In Shanghai wordt een hal gebouwd waarvan het niet duidelijk is waar deze voor bedoeld is. Productiestraat van de Y of ook een in-house aandrijflijn productie? Een eigen batterij-productie op een zeer grote schaal, dat is pas een Tesla-effect! Deze week is de Model Y verschillende keren op de openbare weg gesignaleerd. Eerst een video gemaakt door de dashcam van een andere Tesla. De dag erna gesnapt voor de lenzen van een motortrend.com fotograaf. Er werd direct volop gespeculeerd over een vervroegde introductie-datum. Toen de Model 3 voor het eerst in het wild werd gesignaleerd waren we 3 maanden voor de productie start. Of dit reëel is weet ik niet, maar het zou wel mooi zijn als de Y eerder in Europa beschikbaar komt. Er komen in ieder geval meer Model 3's beschikbaar. Want vanaf komende week worden er geen Model 3 SR+ meer richting China getransporteerd vanuit Fremont. Komt mooi uit voor de Nederlandse markt! De eerste foto's van een Model 3 op de testbaan naast Gigifactory 3 in Shanghai is ook een feit. Of het een auto was die lokaal geproduceerd is, is onduidelijk. Maandag 14 oktober schijnt de massa-productie op gang te komen! Toch echt ongekend om binnen 10 maanden van een kaal stuk land tot een high-tech fabriek te komen. Ook dat kan je een Tesla Effect noemen! Op 23 oktober a.s. worden de Q3-cijfers door Elon toegelicht aan de de aandeelhouders. Zou me niets verbazen als ze daar formeel aankondigen dat de Model 3 productie in Shanghai begonnen is en wat de targets voor Q4 zijn. Tesla, SpaceX, The Boring Company, Starlink en Neuralink maken niet alleen buitengewone producten, maar ook de manier waarop ze georganiseerd zijn en de manier waarop de engineers samenwerken is uitzonderlijk. De bedrijfsfilosofie is zeer bijzonder en de verticale integratie maakt ze ongeloof krachtig. In dit interview geeft Elon een inside op deze filosofie (ongeveer vanaf minuut 3). Interessant, zeker als je dat met bijvoorbeeld een megabedrijf als Daimler Benz of NASA vergelijkt. Tesla maakt nu al, voor de auto-industrie, ongelooflijke marges op de Model 3. Het productieproces van de Model Y kent een nog hoger mate van robotisering door de manier van produceren al tijdens het ontwerpproces van de auto centraal te stellen. Door de verticale integratie en de bedrijfsfilosofie worden ogenschijnlijk uitontwikkelde zaken zoals de koeling van de auto d.m.v. de superbottle, stuurbekrachtiging of stoelverwarming herontworpen, leidend tot nieuwe patenten. Deze slimme aanpak heeft nog hogere marges tot gevolg. Het artikel dat deze week verscheen over de uitspraken van een professor aan de NYU kan dan ook direct de prullenbak in. Hij heeft het over een low-margin auto-industrie en dat mede hierdoor Tesla 80% van de waarde gaat verliezen of zelfs in de toekomst gaat verdwijnen. Tesla ontwikkelt, produceert en verkoopt (geen dure dealerships) anders dan alle anderen in de auto-industrie. Niets lage marges! En als het robottaxi netwerk de gelanceerd wordt, gaat we naar Apple-achtige taferelen. Maar niet alleen Tesla profiteert van de innovatie. Als je binnenkort een auto met een 1,6 miljoen kilometer accupakket kan kopen (hoe lang is dan de garantieperiode?!) en je krijgt wekelijks over-the-air-updates waardoor hij actueel blijft en hij heeft het toekomstperspectief van een inzet als robottaxi, wat gaat dat betekenen voor de aanschafprijs en de afschrijving? De auto-industrie gaat dan op zijn kop! Dat is nog eens een Tesla-effect! Er is zoveel Tesla en EV nieuws dat het bijna onmogelijk is alle nieuwsberichten hier te plaatsen. Wil ik ook eigenlijk niet. Daarom maar eens wat nieuws proberen. Ik kijk terug op een aantal Tesla relateerde nieuwsitems die ik de afgelopen week voorbij heb zien komen of gehoord heb op de verschillende podcasts. Hiermee heb je dan in een korte blog een overzicht van het nieuws en een beetje duiding. Na het geweld van de verkoopcijfers van de Model 3 en in het bijzonder in Nederland (zelfs aandacht bij de NOS), was het grote nieuws afgelopen week toch wel de uitrol van Software Versie 10. Nog niet iedereen heeft hem, maar over een paar dagen is de hele vloot voorzien van de nieuwste software. Voor de mobiele telefoon weten we niet beter, maar voor een automerk toch echt ongekend. Natuurlijk mooie nieuwe functionaliteiten. Een aantal gericht op het voorbereiden op het in-car-entertainment-tijdperk tijdens het rijden, zoals Cuphead, Netflix en YouTube. Ook een aantal kleine verbeteringen in de bestaande functionaliteiten zoals Joe-mode, ventileren, ruitenwissers, e.d. Maar wat heeft autopilot weer stappen gezet!
Persoonlijk vind ik de betere visualisatie een heel belangrijke. We kunnen zo steeds beter zien wat de auto "ziet" en hoe hij het interpreteert. Zeker de belijning op de weg. Als ik nu op een weg rij zonder belijning in het midden, blijft de auto toch mooi rechts. Ik vertrouw het nog niet 100%. Je ziet de linker lijn een beetje zwabberen. Maar voor de update reed ik midden op de weg! Ook optrekken na een stilstand gaat een stuk vlotter. Nog niet zo snel als je mogelijk zelf doet, maar hij rijdt nu lekker met het verkeer mee! Ik merk ook enorme verbeteringen bij het gebruik van Autopilot op de snelweg. Anticiperen gaat steeds beter. Alleen die vreemde Europese 5 seconden regel voor het afronden van een inhaalactie mag wat mijn betreft snel afgeschaft worden. Als binnenkort ook stoplicht- en verkeersborden-herkenning live gaan en we overstappen op de full-hd verwerking van de videobeelden, dan zal ook de capaciteit van de nieuwe FSD-computer worden aangesproken. Ik had verwacht (zoals door Elon aangekondigd) dat Tesla de prijs voor FSD zou verhogen bij het beschikbaar komen van Smart Summon (in de VS). Mogelijk wachten ze nog op toestemming van Smart Summon in Canada of Europa. Of is de upgrade van autopilot naar full-hd aanstaande? Voor kopers van FSD zal dan tevens de retrofit langzaam op gang gaan komen. Dus ook 2020 wordt een mooi jaar met updates. Nu ook de Model 3 SR+ kopers tijdelijk premium connectiviteit hebben (niet alle functies, maar wel de webbrowser, Tunein, Caraoke, en Spotify) en alle Tesla-rijders ondermeer Netflix en YouTube kunnen streamen, zal de 10.1 versie niet lang meer op zich laten wachten. De verwachting is immers dat in deze update het aankopen van connectiviteit geregeld gaat worden. Voor de SR+ rijders naar premium en voor de LR-rijders om premium te behouden. Benieuwd of dan ook satelietmaps en live-verkeersinformatie beschikbaar komt voor de SR+. Wordt het puur een connectiviteit upgrade of een upgrade naar een premium interieur met de achterbank verwarming, extra interieurverlichting en mogelijk een speaker meer aan (subwoofer zit er niet in, dus dat kan niet via de software alleen)? Voor LR en SR+ natuurlijk ook de vraag of je Netflix/YouTube ook via de LTE kunt blijven streamen, eventueel met een data-limiet. Of dat je toch echt een wifi-verbinding moet hebben. We gaan het binnenkort zien! Deze week natuurlijk ook het Tesla-service item op Kassa! Jammer dat ze zo eenzijdig inzoomen, maar erg sterk vond het allemaal niet. Tesla/Elon Musk heeft al fors ingezet op het verbeteren van de service. Het concept hiervoor met de app en de mobiele service thuis is voor de autobranche ongekend. Alleen het opschalen kent wat hickups, maar ik hoor en lees ook steeds meer verhalen van mensen die snel en goed geholpen zijn. Langzaam schijnt Tesla ook weer telefonisch bereikbaar te zijn. Ik verwacht dat Tesla nog wel een extra bootje naar Amsterdam stuurt om Nederland de absolute Tesla-verkooptopper van 2019 te maken. Nederland staat dan in de top van landen die de EV-revolutie op gang helpen in Europa. Laten we hopen dat de politiek nu eens door pakt met een set goede maatregelen. Wat er nu is afgesproken is toch wel erg magertjes allemaal. Die 4% bijtelling gaat gelukkig weg, maar zou wel plaats moeten maken voor een subsidie waar iedereen, dus ook privé-kopers, baat bij hebben. Autorijden kan met EV echt een stuk goedkoper. Zal helaas niet gaan gebeuren. Zeker nu deze week ook veel aandacht was voor de toegenomen filedruk. Lagere kosten per KM door EV leiden tot meer rijden, meer rijden leidt tot meer files. Een reden te meer om autonoom rijden te versnellen. Expert roepen dat dit niet de oplossing is. Volgens mij bestaat dé oplossing ook niet. Het is een hele set aan maatregelen. Autonoom rijden zal de files alleen niet gaan oplossen, maar voorkomt wel de files die er nu ontstaan door de vele kop-start-botsingen, in slaap vallende (vracht)rijders, of appende automobilisten. Volgens mij gaat dat een slok op een borrel schelen. Geen files meer veroorzaakt door ongelukken! Bovendien kan je dan tijdens het rijden ontspannen door een filmpje te kijken of nog wat te werken. Jammer dat smart-summon in Europa nog niet is toegestaan, ondermeer in verband met de Europese 6 meter regel. De filmpjes uit de VS met Summon in actie zien er steeds beter uit. Nog niet perfect, maar de stappen die gezet worden zijn wat mij betreft indrukwekkend. Natuurlijk ook hele domme mensen die Smart Summon op een onverantwoordelijke manier gebruiken. Ik hoorde recent een vlog waarin geopperd werd om in de Tesla's van deze figuren Smart Summon tijdelijk te blokkeren. Een beetjes zoals het blokkeren van autonoom rijden als je niet reageert op de signalen. Ik hoop dat Nederland snel functionaliteiten als Smart Summon en Autonoom rijden op de snelweg beter gaat ondersteunen. Geef Tesla ruimte om nieuwe technologie op een toch relatief kleine schaal te implementeren en te verbeteren. In mijn optiek is het ook een goede manier om de Nederlandse bevolking te laten wennen aan autonoom rijdende voertuigen. Gewoon in je straat of naast je op de snelweg! Tot slot nog even iets over de Elektrische proefritten van de ANWB! Uiteraard een prima actie van de ANWB om de vooroordelen die er bestaan over EV-rijden naar het land ter fabelen te verwijzen. Alleen echt onbegrijpelijk dat je hier niet ook een Model 3 bij betrekt. Het is bijna consumentenmisleiding om de marktleider en de fabrikant die de norm zet niet als referentie te laten zien. Er zitten merken bij waar je het schaamrood op de kaken krijgt als je die gebruikt om mensen EV te laten ervaren! Je zal maar na je ANBW-bezoek, omdat je niet beter weet, een EV kopen van € 50.000 en er dan achter komen dat je voor dat geld ook een Tesla had kunnen kopen! Met de uitrol van Software Versie 10.0 is ook Smart Summon in de VS beschikbaar gekomen, In nog geen week tijd meer dan 550.000 keer gebruikt. Op YouTube staan indrukwekkende voorbeelden, maar ook hele domme acties (van eigenaren) met schades als gevolg. Het is zo jammer dat het in Europe nog niet is toegestaan. Nog niet eens zozeer vanwege de toepassing zelf, maar wel om kans de maatschappij langzaam te laten wennen aan autonoom rijdende voortuigen. Niet op vliegvelden of pretparken, maar gewoon bij jou in de straat. Met de ervaringen uit de enorme gebruikersaantallen en mogelijk ook met de recente acquisitie van DeepScale, zal deze technologie zich snel ontwikkelen. Voordeel is mogelijk dat als het in Europe beschikbaar komt, de technologie verder geperfectioneerd is.
|