TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Onvermijdelijke transformatie
    • Verwachtingen 2025
    • Vierluik Robotaxi-event (I)
    • FSD Supervised Nederland
  • Tesla Auto
    • Tesla kopen >
      • Hoe bestellen?
      • Waarom een Tesla?
      • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
      • Welke Tesla modellen zijn er?
      • Welke uitvoeringen zijn er?
      • Compacte Tesla
      • Model Y uit Berlijn
      • Model 3
      • Model 3 of Model Y?
      • Model S en X
      • Cybertruck (Europa)
      • Alles over FSD (un)Supervised
      • Alles over rijbereik en laden
      • De aflevering
      • Tweedehands Tesla
    • Tesla bezitten >
      • Mijn verbruik
      • De besparingen met een Tesla
      • Mijn ervaring met 5 jaar Tesla
      • Rijden in de seizoenen
      • Verzekering en overheid
      • Top 10 kenmerken Model 3/Y
      • Tips, trics en techniek
      • Accessoires
  • Tesla Robotics & AI
    • Cybercab
    • Tesla Optimus
  • Tesla Energy

Blik op de week

Laat de updates maar komen...

31/10/2019

1 Opmerking

 
De goede cijfers van Tesla over Q3 gaven de aandelen TSLA een push omhoog en zorgde in de media voor veel positieve aandacht. Ondanks het "geweld" van Q3, ook deze week weer voldoende Tesla-nieuws!
Foto
 Highlights van deze week
  • De Model X krijgt nieuwe voorstoelen
  • Volgens de configurator wordt de SR+ pas in februari 2020 geleverd. Dual en performance wel nog in december! 
  • Er zijn 10 boten vol met Tesla's onderweg naar ondermeer Europa en Azië. Q4 gaat voor nog mooiere cijfers zorgen.   
  • In de VS gaat per 1-11 de FSD prijs met $ 1.000 om hoog. Europa volgt bij een grote release binnen de FSD-suite (zie ook hieronder) 
  • Topgear zou de Model S Performance niet goed hebben ingesteld en hiermee de Taycan Turbo S net een nipte voorsprong geven op de 0-100 sprint en de kwart-mijl. Met een juiste instelling (o.a. launchemode) zou het net omgedraaid moeten zijn. Elon twittert: we zullen de Model S Performance over-the-air 50HP piekvermogen meer geven. Is de marge wat groter! 

Lekker warm
Deze week was ook weer de eerste nachtvorst van dit seizoen in Nederland. Ik denk voor velen de eerste keer om in een voorverwarmde auto in te stappen en zonder te krabben te kunnen vertrekken. Heerlijk! Kost natuurlijk wel extra energie. Dit kan je overigens beperken door de batterij vooraf op te warmen middels een laadsessie tot vlak voor vertrek. Bij de volgende firmware=update komt hier een handige instelling voor. Misschien moet je voor je vertrek wel even de camera's rondom schoonvegen om meldingen op het scherm te voorkomen dat bepaalde functies tijdelijk niet beschikbaar zijn. Meer tips voor het rijden in de seizoenen zijn hier te vinden.  

Over-the-air
Wat mij het meeste verbaasde de afgelopen week en misschien ook wel het best aangeeft waarom Tesla echt anders is dan alle anderen in de markt, is de aanstaande 5% vermogens update voor de Model 3 en 3% voor de S en X. Het is voor de Model 3 al de tweede vermogenstoename. Het gaat mij niet over het percentage. Maar gewoon over het feit dat de auto steeds beter wordt voor bestaande klanten. Beter dan je hem kocht! Dus niet zoals alle anderen merken zouden doen: modeljaar 2020 is 0,1 sneller, kan 50 km verder en kan sneller opladen. Neen, alle modellen/uitvoeringen waar het technisch bij kan, profiteren. Nu las ik deze week een engelstalige post van iemand die het omdraaide: ik eis dat de auto beter wordt, daar heb ik voor betaald en dat was de reden dat ik voor een Tesla gekozen heb. Tja, zit ook wel wat in. Maar eisen gaat wat mij betreft te ver. Maar hoe dan ook, Tesla blijft sleutelen aan de beleving die de auto je geeft. Of het nu gaat over de in-car-entertainment of de driveability. En er zit nog veel moois aan te komen. Zeker voor de FSD kopers.

FSD onzin?
De FSD kopers krijgen stapje voor stapje steeds meer functionaliteit. Ik hoor mensen praten of schrijven dat ze de FSD aanschaf onzin vinden. Ik denk dat deze discussie een beetje "vervuild" wordt door de Model 3 rijders die de auto niet in eigen bezit hebben. Een FSD aanschaf doe je als leaserijder in principe niet als investering, maar voor functionaliteiten in de relatief korte leaseperiode. Je kijkt dan natuurlijk naar wat nu kan en de snelheid waarmee de innovatie gaat. Dan is een leasetermijn mogelijk wat kort in relatie tot de investering/bijtelling. En de echte eigenaar van de auto gaat straks lachen met de door jou gedane investering. Elon heeft al een keer getweet dat er gewerkt wordt aan een licentievariant voor de FSD-software voor een bepaalde periode (een soort Software as a Service). Of die er ook daadwerkelijk komt, is de vraag. Maar het klinkt wel logisch en zou zo maar na de "feature-complete fase" beschikbaar kunnen komen. Alle extra omzet uit de verkoop van software is omzet zonder extra kosten. Tesla was al de grootste in software in de automobielindustrie en zal dit verder willen uitbouwen.   

Snoepjeswinkel
Heb je een Tesla met de FSD-optie, dan zijn de komende jaren net alsof je in een "snoepjeswinkel" leeft. Bij iedere pop-up dat er een update beschikbaar is, ga je snel op zoek naar de release notes. Maakt de FSD-software deze keer kleine stapjes of grote sprongen? De eerste ritten na de update kijken en voelen wat beter gaat dan een paar dagen geleden. Soms misschien qua gevoel een stapje terug of is het wat onwennig. Maar wat als....
  • de nieuwe FSD-computer door de software wordt aangesproken om full-hd beelden te gaan verwerken  
  • je bericht krijgt voor de retrofit van de FSD-computer (als je niet laatste versie hebt) 
  • hij in de file met NoA aan iets naar links stuurt om een achteropkomende motor ruimte te geven
  • je in file-verkeer niet meer om de 20 sec. je stuur hoeft aan te raken 
  • de mid-speed-autonomy functionaliteiten als stoplichtherkenning wordt toegevoegd
  • hij opeens een rotonde probleemloos kan nemen
  • hij zelf verkeersborden en matrixborden leest en correct toepast 
  • op de snelweg inhalen en afslaan zonder bevestiging wordt toegestaan
  • je aanwezigheid op de voorstoel via de sensor in de stoel en de in-car camera wordt gecontroleerd en het niet meer nodig is het stuur periodiek aan te raken op de snelweg 
  • Smart Summon in Nederland wordt toegestaan
  • Autopark beschikbaar komt in Nederland
  • de visualisaties weer een stap maakt en nog meer laat zien wat de auto waarneemt en op anticipeert
  • hij netjes stopt voor een zebrapad waar iemand aanstalten maakt om over te steken
  • hij afremt voor verkeersdrempels en gaten in de weg ontwijkt (voor onze Belgische vrienden :-) ) 
  • hij met NoA aan zelf ruimte maakt voor een aankomende ambulance
  • high-speed-autonomy mag op de Nederlandse snelwegen (met indirecte supervisie) en je dus kan Netflixen of appen
  • hij probleemloos met veel fietsers en voetgangers in het verkeer omgaat
  • midrange-speed-autonomy in Nederland wordt vrijgegeven 
  • de robottaxi-app gelanceerd wordt 
  • full=self-driving een feit is.  

Heerlijk toch, als dit de stapjes/stappen zijn de komende maanden?  In EMT (Elon Musk Time) is in principe eind 2020 technisch gezien alles voor FSD beschikbaar en aantoonbaar veiliger dan zelf de auto besturen. Hoe lang de fase van feature-complete tot full-self-drving daadwerkelijk gaat duren is natuurlijk niet bekend. Ook omdat er verschillen zullen ontstaan in de adoptiesnelheid tussen regio's, landen en/of continenten. Europa zal helaas niet voorop lopen ben ik bang. Maar van de andere kant, als er één schaap over de dam is volgen er meer. Misschien gaan we met z'n alleen nog wel een keer naar het Malieveld om FSD "te eisen" vanwege de veiligheid of het verbieden van door mensen bestuurde auto's op de snelweg!  
1 Opmerking

Stilte voor de storm!

25/10/2019

0 Opmerkingen

 
Met Elon een paar dagen offline, begon de week voor wat betreft Tesla-nieuwtjes, wat rustig. Maar dat bleek stilte voor de storm! 
Foto
Model Y
Op twitter een fotocollage van de 4 gespotte Model Y kleuren tot nu toe. Allemaal met zwarte lijsten rondom de deurstijlen, spiegels, deurgrepen, richtingaanwijzers, e.d. Kan me bijna niet voorstellen dat ze een chrome en een niet-chrome-versie gaan leveren. Maar op een trailer is toch Model Y's gezien met Chrome-onderdelen. Deze model Y's hadden ook nieuwe LM-velgen. Mogelijk dat deze onder de nieuwe Aero-deksel zitten. Er zijn ook al versies gezien met de nieuwe 20 inch grijze performance wielen.  Midden van het jaar 2020 moet de Y in massa geproduceerd worden  (>1000 p/w) in Fremont en Shanghai. 
​​
Foto
 Q4 leveringen gaan beginnen!
De eerste 3 weken van oktober zijn er nauwelijks afleveringen van nieuwe Tesla's geweest. Alle "direct beschikbare versies" zijn weg. Ook bij 2e hands zag ik deze week geen enkele Tesla (S,3 of X) te koop staan. Vraag genoeg! Maar er zijn weer boten onderweg naar Zeebrugge. En veel! Vanaf volgende week gaat het afleveringsfeest weer beginnen. Zal dan wel doorlopen tot het einde van het jaar. Er hoeven in ieder geval geen Model 3 SR+ meer naar China. Hoeveel Tesla Model 3 zullen er op 31-12-2019 om 18.00 uur op Nederlands kenteken staan! Iemand zin om een poll te organiseren?

Ontwikkel-frame autonoom rijden
Deze week ook berichten dat de United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) een ontwikkelframe gemaakt heeft waarbinnen de manier hoe FSD-functies in auto's werken, geëvalueerd kan worden. Hierdoor zou de weg naar full-autonomy versoepeld en vooral versneld kunnen worden. Het framework is gemaakt door een werkgroep werkend in opdracht van de UNECE met een vertegenwoordiging uit alle werelddelen (waaronder China en VS) om zo naar wereldwijde standaarden te komen. Op korte termijn zou dan bijvoorbeeld de 5 seconde-regel bij een rijbaanwisseling naar 15 seconden kunnen gaan. Op deze pagina wordt dit frame-work nader uitgelegd. Ook RDW-medewerkers zijn er bij betrokken. Op YouTube geeft vlogger Steven Peeters regelmatig updates over hoe de EU-regelgeving m.b.t. autonoom rijden in elkaar zit en hoe hij dit probeert te beïnvloeden. Klik hier voor zijn recente upload. 
Nieuws uit de Q3 Earningscall
​Het was natuurlijk ook de week van de schitterende kwartaalcijfers voor Tesla. Het maakte meer dan duidelijk dat het binnen Tesla niet alleen gaat over EV’s, maar ook over zonnepanelen en energie-opslag. Maar daar wil ik niet over hebben. 
 
Laten we inzomen op wat wij als Tesla-rijder kunnen opmaken uit de Earningscall over Q3:
  • 5% toename van de power voor Model 3 en 3% voor de S en X. 
  • Voor de SR+ sneller laden bij de SuC (was gemaximeerd op 100 kW).  
  • Voor de LR AWD een range toename van bijna 25 km. De SR+ krijgt ook een range toename. Bij de volgende firmware update weten meer.
  • In firmware 2019 32.12.4 zit naast de powertoename ook een one-pedal-drive-mode (nog meer regenereren en nu tot bijna stilstand) en de mogelijkheid om het opladen pas te stoppen vlak voor het vertrek (eindtijd instellen). Hierdoor vertrek je met een opgewarmde batterij en met die warmte kan je de cabine weer verwarmen. Kijk voor meer info naar mijn tip in het onderdeel “Winter”.
  • De Model Y komt eerder (zomer 2020 in de VS) en zal ook in Shanghai gemaakt gaan worden. 
  • Productiestart Model 3 en Y in Europa zal in 2021 zijn. Nog dit jaar wordt de locatie definitief. 
  • De Semi zal in 2020 in kleine aantallen in de VS geleverd gaan worden. 
  • Elon sluit niet uit dat Tesla-technologie (aandrijflijn en/of FSD) op termijn ook zijn weg gaat vinden naar andere automerken. 
  • De Tesla Pick-up onthulling staat nog steeds voor november op het programma. Elon noemt het een cybertruck.
  • Binnenkort de eerste update van Smart Summon na de initiële release met de ervaringen verwerkt van de meer dan 1 miljoen keer gebruik. Wat een aantallen in zo’n korte tijd en dat alleen nog maar in de VS! 
  • Een groot deel van de winst van Tesla komt op het conto van de software-verkoop (zie blog) en dit zal verder groeien bij het ontwikkelen van FSD. 
 
Elon gaf aan dat hij verwacht dat de Model Y beter gaat verkopen dan de Model S, 3 en X samen! De Model Y wordt beter dan SEX!
Bron: E for Electric
De route naar FSD!
Elon Musk heeft een eigen route naar full-self-driving. Een belangrijke term is “feature-complete”. Je rijdt dan van thuis naar het werk in principe zonder interventies, maar wel met supervisie. Je moet dus blijven opletten. Elon heeft het over 3 niveaus van autonoom rijden (use-cases) die in bijvoorbeeld je woon-werk verkeer rit kunnen voorkomen:
  • low-speed autonomy: geïmplementeerd met Smart Summon (in de VS) en gaat over het rijden op een parkeerplaats. Binnenkort ook Smart Parking. In beide gevallen met supervisie op afstand. 
  • intermediate-speed autonomy: vol in ontwikkeling onder andere met het herkennen van stoplichten en verkeersborden.
  • high-speed autonomy: geïmplementeerd op de snelweg met Navigate-on-autopilot (NoA)
In alle niveaus zit natuurlijk het anticiperen op de omgeving en het gedrag van andere weggebruikers. 
 
De eerste fase in het tijdspad is afronding van “feature-complete”. Voor het einde van 2019 beschikbaar voor de deelnemers aan het Early Access programma. In 2020 komt FSD als “feature-complete” beschikbaar voor de FSD-kopers, inclusief retrofit van de FSD-computer. In de “feature-complete” fase kan je Tesla met FSD dus in alle drie de niveaus/use cases van autonomy zelf rijden, maar is wel altijd onder directe supervisie en kan interveniëren noodzakelijk zijn. In deze fase blijft de rijder van de auto verantwoordelijk. 
 
De volgende fase is de fase dat Tesla denkt dat supervisie en interventie-mogelijkheid niet meer noodzakelijk is, maar er is nog niet genoeg data om de wetgevers te overtuigen. Dit is de fase waarin het neurale netwerk in een ongelooflijk tempo gaat leren. We hebben dit de afgelopen maanden zien gebeuren op de snelweg, nu in de VS op de parkplaats en de in de loop van 2020 wereldwijd, dus in stedelijke omgevingen. Op low-speed en high-speed zal dit aantonen eerder bereikt worden dan bij de intermediate-speed. De berijder van de auto is ook in deze fase nog altijd zelf verantwoordelijk. Elon denkt dat ook deze fase in 2020 afgerond kan worden. Ambitieus, maar hij kent de technologie en de omvang van de data!
 
De derde en laatste fase is de meest onzekere. Dat is fase dat ook de wetgever van mening is dat supervisie en directe interventie-mogelijkheid niet meer nodig zijn. Ook dat kan in de fasering gaan van eerst toestaan op low-speed, dan op high-speed en tot slot ook op intermediate speed. Bij low-speed hoeft dan ook niet meer iemand in de auto te zitten of op afstand op te letten. Om high-speed autonomy zonder inzittenden te hebben, moet natuurlijk ook intermediate gelegaliseerd zijn. Naast de fasering kunnen er natuurlijk ook regionale verschillen zijn. Welke regio of land zal als eerste volledig autonoom rijden gaan toestaan? In deze fase is dus ook niet meer de rijder verantwoordelijk, maar de auto. Is dit de eigenaar van de auto of is dit de leverancier van de auto? Dat de aansprakelijkheid en hiermee de verzekering geregeld moet zijn maakt natuurlijk onderdeel uit van de legalisering door de wetgever. 
 
Dat Tesla als hard op weg is, laat het Tesla Vehicle Safety Rapport over Q3 zien. De kans op een ongeluk in een Tesla met autopilot aan is 9x kleiner dan in een auto zonder deze voorziening. Zitten natuurlijk wat haken en ogen aan een dergelijke 1 op 1 vergelijking, aangezien de data van auto’s zonder AP anders geregistreerd worden en dat AP alleen op de autoweg in gebruik is. Maar dan nog, de cijfers gaan de goede kant op!  ​
0 Opmerkingen
<<Vorige
    Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
    Follow @TeslamagazineNL
    € 500 korting op een Tesla

    Archieven

    Juni 2025
    Mei 2025
    April 2025
    Maart 2025
    Februari 2025
    Januari 2025
    December 2024
    November 2024
    Oktober 2024
    September 2024
    Augustus 2024
    Juli 2024
    Juni 2024
    Mei 2024
    April 2024
    Maart 2024
    Februari 2024
    Januari 2024
    December 2023
    November 2023
    Oktober 2023
    September 2023
    Augustus 2023
    Juli 2023
    Juni 2023
    Mei 2023
    April 2023
    Maart 2023
    Februari 2023
    Januari 2023
    December 2022
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Augustus 2022
    Juli 2022
    Juni 2022
    Mei 2022
    April 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019

    Categorieën

    Alles
    Algemeen

    RSS-feed

About

Blik op de week

 Blogs

Tesla Auto

Tesla Robotics&AI

Tesla Energy

Copyright © 2025
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Onvermijdelijke transformatie
    • Verwachtingen 2025
    • Vierluik Robotaxi-event (I)
    • FSD Supervised Nederland
  • Tesla Auto
    • Tesla kopen >
      • Hoe bestellen?
      • Waarom een Tesla?
      • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
      • Welke Tesla modellen zijn er?
      • Welke uitvoeringen zijn er?
      • Compacte Tesla
      • Model Y uit Berlijn
      • Model 3
      • Model 3 of Model Y?
      • Model S en X
      • Cybertruck (Europa)
      • Alles over FSD (un)Supervised
      • Alles over rijbereik en laden
      • De aflevering
      • Tweedehands Tesla
    • Tesla bezitten >
      • Mijn verbruik
      • De besparingen met een Tesla
      • Mijn ervaring met 5 jaar Tesla
      • Rijden in de seizoenen
      • Verzekering en overheid
      • Top 10 kenmerken Model 3/Y
      • Tips, trics en techniek
      • Accessoires
  • Tesla Robotics & AI
    • Cybercab
    • Tesla Optimus
  • Tesla Energy