Businessmodel
Recent las een ik een artikel in Forbes over de software-business van Tesla. Interessant om hier eens verder in te duiken. Een tijdje terug heb ik een blog geschreven over wat nu feitelijk het businessmodel van Tesla is. Dat is niet alleen auto's verkopen. Maar zeker ook diensten verkopen! Maar om die diensten te kunnen verkopen moeten er eerst auto's op de weg. Heel veel auto's! Allemaal uitgerust met FSD en andere hardware die later door een software-update functionaliteiten aan de auto kan toevoegen.
Dat heel veel auto's verkopen begint aardig te lukken. De Model 3 komt goed op stoom en als in 2020 de Model Y wordt toegevoegd aan het programma, dan gaan ze als warme broodjes. Met de komst van andere EV's zullen steeds meer mensen de overstap maken. Misschien begint je EV avontuur in een ander model, maar uiteindelijk wil je toch een Tesla. Het lijkt zoveel op de historie van Apple. Hoeveel hardcore Windows of Android gebruikers zijn uiteindelijk overgestapt naar Apple? Natuurlijk zijn er ook weer mensen weggegaan bij Apple, maar de route anders om is vele malen groter. Er zijn weliswaar veel meer Andriod toestellen verkocht, maar wel van verschillende hardware-leveranciers. Ook het businessmodel van Apple is aan het verschuiven van hardware naar diensten. Afgelopen week werden nieuwe game- en TV diensten gepresenteerd. Het mooie van Tesla en Apple is dat de integratie van hardware en software optimaal op elkaar is afgestemd en hierdoor ondermeer efficiënter.
Recent las een ik een artikel in Forbes over de software-business van Tesla. Interessant om hier eens verder in te duiken. Een tijdje terug heb ik een blog geschreven over wat nu feitelijk het businessmodel van Tesla is. Dat is niet alleen auto's verkopen. Maar zeker ook diensten verkopen! Maar om die diensten te kunnen verkopen moeten er eerst auto's op de weg. Heel veel auto's! Allemaal uitgerust met FSD en andere hardware die later door een software-update functionaliteiten aan de auto kan toevoegen.
Dat heel veel auto's verkopen begint aardig te lukken. De Model 3 komt goed op stoom en als in 2020 de Model Y wordt toegevoegd aan het programma, dan gaan ze als warme broodjes. Met de komst van andere EV's zullen steeds meer mensen de overstap maken. Misschien begint je EV avontuur in een ander model, maar uiteindelijk wil je toch een Tesla. Het lijkt zoveel op de historie van Apple. Hoeveel hardcore Windows of Android gebruikers zijn uiteindelijk overgestapt naar Apple? Natuurlijk zijn er ook weer mensen weggegaan bij Apple, maar de route anders om is vele malen groter. Er zijn weliswaar veel meer Andriod toestellen verkocht, maar wel van verschillende hardware-leveranciers. Ook het businessmodel van Apple is aan het verschuiven van hardware naar diensten. Afgelopen week werden nieuwe game- en TV diensten gepresenteerd. Het mooie van Tesla en Apple is dat de integratie van hardware en software optimaal op elkaar is afgestemd en hierdoor ondermeer efficiënter.
Helft kopers heeft FSD
Terug naar de diensten. Tesla is en gaat nog veel meer geld verdienen aan het verkopen van software. Exacte cijfers ontbreken, maar in het eerder genoemde Forbes-artikel wordt gesuggereerd dat de helft van de Tesla-kopers FSD heeft aangeschaft. Forbes heeft een hele mooi dashboard ingericht, waar ze zelfs ook wat kunt "spelen" met de cijfertjes. Klik hier om een kijkje te nemen. De huidige software-omzet wordt geschat op € 1,3 miljard, ongeveer 6% van de totale omzet. Bij Apple is het aandeel diensten 20% van de omzet (bron: RTL-Z). Tesla vraagt circa 6.000 dolar voor de FSD-software. In het D-segment wordt circa 1.200 dollar per auto uitgegeven aan software (bron: Forbes). Dus ook hier heeft Tesla een enorme voorsprong. Maar het aandeel diensten in de totale omzet zal verder gaan stijgen met de komst van steeds nieuwe mogelijkheden.
De FSD aankoop zal in Nederland mogelijk wat lager liggen ivm hoog percentage leaserijders en de negatieve beïnvloeding van de bijtelling bij FSD aankoop. Ik las een tweet van Elon waarin hij het heeft over een mogelijk lager bedrag voor FSD voor lease-rijders. Zit dan wel alleen in de auto gedurende de lease-periode (Software as a service). Gaan de lease-model-3's de (particuliere) markt op, dan kan de nieuwe eigenaar alsnog FSD kopen! In alle Tesla's vanaf oktober 2016 zit alle noodzakelijke hardware en de FSD computer wordt achteraf gratis geüpdate. Elon heeft aangekondigd dat de prijs voor FSD met het toenemen van de functionaliteit verhoogd gaat worden. Dus de inkomsten uit software gaan verder groeien, want als autonoom rijden eenmaal is toegestaan worden alleen nog maar Tesla's met FSD verkocht.
Terug naar de diensten. Tesla is en gaat nog veel meer geld verdienen aan het verkopen van software. Exacte cijfers ontbreken, maar in het eerder genoemde Forbes-artikel wordt gesuggereerd dat de helft van de Tesla-kopers FSD heeft aangeschaft. Forbes heeft een hele mooi dashboard ingericht, waar ze zelfs ook wat kunt "spelen" met de cijfertjes. Klik hier om een kijkje te nemen. De huidige software-omzet wordt geschat op € 1,3 miljard, ongeveer 6% van de totale omzet. Bij Apple is het aandeel diensten 20% van de omzet (bron: RTL-Z). Tesla vraagt circa 6.000 dolar voor de FSD-software. In het D-segment wordt circa 1.200 dollar per auto uitgegeven aan software (bron: Forbes). Dus ook hier heeft Tesla een enorme voorsprong. Maar het aandeel diensten in de totale omzet zal verder gaan stijgen met de komst van steeds nieuwe mogelijkheden.
De FSD aankoop zal in Nederland mogelijk wat lager liggen ivm hoog percentage leaserijders en de negatieve beïnvloeding van de bijtelling bij FSD aankoop. Ik las een tweet van Elon waarin hij het heeft over een mogelijk lager bedrag voor FSD voor lease-rijders. Zit dan wel alleen in de auto gedurende de lease-periode (Software as a service). Gaan de lease-model-3's de (particuliere) markt op, dan kan de nieuwe eigenaar alsnog FSD kopen! In alle Tesla's vanaf oktober 2016 zit alle noodzakelijke hardware en de FSD computer wordt achteraf gratis geüpdate. Elon heeft aangekondigd dat de prijs voor FSD met het toenemen van de functionaliteit verhoogd gaat worden. Dus de inkomsten uit software gaan verder groeien, want als autonoom rijden eenmaal is toegestaan worden alleen nog maar Tesla's met FSD verkocht.
Maar Tesla gaat niet alleen aan de FSD-software geld verdienen. Ook software updates die hardware-functies unlocken zullen voor omzet gaan zorgen. Denk aan de SR tijdens die naar SR+ functionaliteit willen en de SR+ rijders die elementen van de het premium interieur willen toevoegen. Het grote 17 inch scherm en de 4G internetverbinding maakt van alles mogelijk! Nu nog alleen tijdens een laad- of andere wachtsessie, maar op termijn ook tijdens het rijden. Lees deze blog als je hier meer over wilt weten.
Robottaxi
Als we eenmaal in het robottaxi-tijdperk zitten en we de tunnels invliegen zal de vraag naar diensten verder toenemen. De Chinese overheid maakt serieus werk van het aanpakken van de uitstoot (werd ook eens tijd) en zal grote stappen gaan zetten om de steden schoon te krijgen. Tesla heeft dan een drie dubbel verdienmodel: verkoop auto's, betaalt krijgen per gereden robottaxi-kilometer en inkomsten uit gebruik software en andere diensten: spelletjes downloaden, games spelen, films kijken, mogelijk zelfs pakketten bezorgen, e.d. Ook de The Boring Company (China) krijgt het druk. Zeker in China en de VS. Ik ben benieuwd hoe de autonoom rijdende auto's er uit gaan zien die door de tunnels gaan rijden. Mogelijk krijgen we deze binnenkort te zien, nu immers de eerste commerciële toepassing van de nieuwe tunnel-techniek in Las Vegas gerealiseerd wordt. Men spreekt over een cabine voor maximaal 16 personen op het onderstel van een Model 3 of Model X. Maar terug naar de software!
40 concurrenten
Google en Apple proberen al jaren hun weg naar de auto te vinden. Ze krijgen geen voet aan de grond. Natuurlijk is er zoiets als AppleCar, maar dat gaan alleen over het entertainment stuk. Absoluut geen voertuigdata en al helemaal geen data voor autonoom rijden!
Een Tesla-killer zal er niet snel komen, misschien wel nooit. Misschien wel op een deelaspect van het EV én autonoom rijden, maar op alle fronten, ik verwacht het niet. Net als Apple blijft Tesla de enige met alles uit eigen huis. De verticale integratie is niet alleen aan de productiekant, maar ook aan de klanten kant. Google en Apple zullen moeten gaan samenwerken met autobouwers om hun software voor autonoom rijden naar de auto te krijgen. Samen met Waymo en andere software-ontwikkelaars produceren ze immers geen auto's. Natuurlijk zijn er ook initiatieven bij traditionele autobouwers. Denk aan Cruise van GM. Er zijn wereldwijd circa 40 bedrijven bezig met het ontwikkelen van software en hardware voor autonoom rijden. Zie deze pagina voor meer informatie.
Nederland nummer 1!
Gelukkig zit de Nederlandse overheid niet stil. Nederland staat nummer 1 op de Autonomous Vehicles Readiness Index 2019! Klik hier voor het rapport van KPMG. Via Twitter liet Musk recent weten dat hij Nederland en Noorwegen uitnodigt om hun wereldwijde voorsprong op de readiness index om te zetten in daadwerkelijke implementatie. Tesla is er klaar voor! Nederland heeft als doorvoerland richting Ruhrgebied alle baat bij een snelle acceptatie en implementatie van autonoom rijden. Natuurlijk voor vrachtauto's! Maar voor de acceptatie zullen ook personenauto's moeten volgen.
Zodra we ook tijdens het rijden gebruik mogen maken van de in-car-entertainment ben ik wel benieuwd naar welke diensten er allemaal beschikbaar gaan komen om ons tijdens de rit bezig te houden. De eerste beelden van Tesla Theater zijn opgedoken, met Neflix, YouTube, Tutorials en Caraoke.
Robottaxi
Als we eenmaal in het robottaxi-tijdperk zitten en we de tunnels invliegen zal de vraag naar diensten verder toenemen. De Chinese overheid maakt serieus werk van het aanpakken van de uitstoot (werd ook eens tijd) en zal grote stappen gaan zetten om de steden schoon te krijgen. Tesla heeft dan een drie dubbel verdienmodel: verkoop auto's, betaalt krijgen per gereden robottaxi-kilometer en inkomsten uit gebruik software en andere diensten: spelletjes downloaden, games spelen, films kijken, mogelijk zelfs pakketten bezorgen, e.d. Ook de The Boring Company (China) krijgt het druk. Zeker in China en de VS. Ik ben benieuwd hoe de autonoom rijdende auto's er uit gaan zien die door de tunnels gaan rijden. Mogelijk krijgen we deze binnenkort te zien, nu immers de eerste commerciële toepassing van de nieuwe tunnel-techniek in Las Vegas gerealiseerd wordt. Men spreekt over een cabine voor maximaal 16 personen op het onderstel van een Model 3 of Model X. Maar terug naar de software!
40 concurrenten
Google en Apple proberen al jaren hun weg naar de auto te vinden. Ze krijgen geen voet aan de grond. Natuurlijk is er zoiets als AppleCar, maar dat gaan alleen over het entertainment stuk. Absoluut geen voertuigdata en al helemaal geen data voor autonoom rijden!
Een Tesla-killer zal er niet snel komen, misschien wel nooit. Misschien wel op een deelaspect van het EV én autonoom rijden, maar op alle fronten, ik verwacht het niet. Net als Apple blijft Tesla de enige met alles uit eigen huis. De verticale integratie is niet alleen aan de productiekant, maar ook aan de klanten kant. Google en Apple zullen moeten gaan samenwerken met autobouwers om hun software voor autonoom rijden naar de auto te krijgen. Samen met Waymo en andere software-ontwikkelaars produceren ze immers geen auto's. Natuurlijk zijn er ook initiatieven bij traditionele autobouwers. Denk aan Cruise van GM. Er zijn wereldwijd circa 40 bedrijven bezig met het ontwikkelen van software en hardware voor autonoom rijden. Zie deze pagina voor meer informatie.
Nederland nummer 1!
Gelukkig zit de Nederlandse overheid niet stil. Nederland staat nummer 1 op de Autonomous Vehicles Readiness Index 2019! Klik hier voor het rapport van KPMG. Via Twitter liet Musk recent weten dat hij Nederland en Noorwegen uitnodigt om hun wereldwijde voorsprong op de readiness index om te zetten in daadwerkelijke implementatie. Tesla is er klaar voor! Nederland heeft als doorvoerland richting Ruhrgebied alle baat bij een snelle acceptatie en implementatie van autonoom rijden. Natuurlijk voor vrachtauto's! Maar voor de acceptatie zullen ook personenauto's moeten volgen.
Zodra we ook tijdens het rijden gebruik mogen maken van de in-car-entertainment ben ik wel benieuwd naar welke diensten er allemaal beschikbaar gaan komen om ons tijdens de rit bezig te houden. De eerste beelden van Tesla Theater zijn opgedoken, met Neflix, YouTube, Tutorials en Caraoke.
Er ontstaat een hele nieuwe business en gaat de slag om het scherm in de auto beginnen. Tesla vs de andere aanbieders. Vergelijkbaar met Apple tegen de Andriod-software! Beide goed! Alleen de voordelen van een compleet eco-systeem zijn wel erg aanlokkelijk. Als Tesla Privacy met een hoofdletter blijft schrijven komt het helemaal goed. De anderen zullen mogelijk immers geld willen verdienen met onze auto-data en de locaties die we bezoeken. Dat gaat altijd een keer fout (zie Facebook).