In-car-entertainment krijgt een boost!
Dubbeltest
Recent las ik een dubbeltest tussen de BMW 330i en de Model 3 LR AWD in autoweek nr 34. Op de Nederlandse Model 3 facebook-pagina’s is er al veel over gezegd. Best wel positief overigens. De conclusie van de test was, ik citeer: Op veel gebieden is een vergelijking bijna ondoenlijk, vooral omdat Tesla de zaken zo anders aanpakt dan z’n concurrenten. In veel opzichten is de BMW de betere auto. De decennialange ervaring van dit merk blijkt uit alles, van de fantastische rijeigenschappen tot het doordachte bedieningsconcept. De Tesla is een product van een merk dat z’n zaakjes pas kort op orde heeft en elke euro moet omdraaien. Tegelijkertijd zet dat merk de autowereld op z’n kop. De Tesla rijdt fantastisch en laat zich op een revolutionaire manier bedienen, maar pakt de kleine voorsprong vooral vanwege het kostenplaatje. Ze geven aan dat de prijs van de BMW in de geteste uitvoering € 78.416 is en van de Model 3 € 69.418. Ze hebben dus de LR AWD met FSD gehad. Maar omdat “vergelijking bijna ondoenlijk is” laten ze het autonoom rijden concept maar compleet weg. Dat is juist de kern van de Model 3! Daarom zit er geen klok voor je neus en is er ook geen head-up-display. Als je een auto blijft zien als iets waar de bestuurder in een soort cockpit moet zitten en zoveel mogelijk één moet worden met de auto, dan gaan alle vergelijkingen met een Model 3 niet op! De Model 3 is ontworpen vanuit het concept dat je op termijn niet meer zelf hoeft te rijden en je dus gaat genieten van alles wat op het scherm gebeurt. Dan wil je helemaal geen andere knopjes of schermpjes. Aangezien je soms wel zelf wilt of nu zelfs nog moet rijden, is er ook nog voor gezorgd dat het ook nog gewoon een fantastische rijdersauto is. En als die dan zelfs ook nog beter uit de test komt dan de duurdere BMW! Maar op termijn ga je gewoon lekker achterover zitten en genieten van de in-car-entertainment |
|
Het scherm
In deze blog wil ik met name eens inzoomen op deze in-car-entertainment, de aanwezige hardware hiervoor, de mogelijkheden van de software en een blik op de toekomst werpen. Ondanks dat het voor het leesgemak fijn zou als ik voor in-car-entertainment het acroniem ICE zou gebruiken, zal ik dat om verwarring te voorkomen maar niet doen :-) !
De Tesla Model 3 heeft een mooi groot, landscape geplaats 15 inch scherm (39cm). Het is een LCD scherm met een resolutie van 1920x1080. Een meer dan prima formaat, maar geen OLED of ander high-end scherm. Hoeft ook niet, want je zit er niet met je neus bovenop zoals bij een laptop of tablet. Hij is voorzien van een Intel Gordon Peak Board met een Atom E3800 series CPU en een Intel Apollo Lake system-on-chip. Voor meer technische informatie zie www.teslatap.com.
Vanuit het scherm zijn alle instellingen van de auto te maken. Alleen al vanuit dat oogpunt een briljante oplossing. Tesla heeft met de Model 3 geen last van het ontwerpen, produceren/inkopen, monteren en het nog jaren distribueren van knopjes en schakelaars voor de vervangingsmarkt. De GUI is met een over-the-air-update snel aan te passen aan de wensen van gebruikers. Of je het mooi vind zo’n groot scherm, is natuurlijk een smaakkwestie. Maar of het je smaakt is of niet, als autojournalist moet je wel vanuit het gekozen ontwerpconcept kijken. Daar kan je het dan niet mee eens zijn, maar je kan niet het afkraken omdat het je smaak niet is, zonder toe te lichten waarom het zo ontworpen is. Maar goed. Het scherm staat centraal in de auto en is vanuit de voorstoelen en de achterbank goed te zien.
In deze blog wil ik met name eens inzoomen op deze in-car-entertainment, de aanwezige hardware hiervoor, de mogelijkheden van de software en een blik op de toekomst werpen. Ondanks dat het voor het leesgemak fijn zou als ik voor in-car-entertainment het acroniem ICE zou gebruiken, zal ik dat om verwarring te voorkomen maar niet doen :-) !
De Tesla Model 3 heeft een mooi groot, landscape geplaats 15 inch scherm (39cm). Het is een LCD scherm met een resolutie van 1920x1080. Een meer dan prima formaat, maar geen OLED of ander high-end scherm. Hoeft ook niet, want je zit er niet met je neus bovenop zoals bij een laptop of tablet. Hij is voorzien van een Intel Gordon Peak Board met een Atom E3800 series CPU en een Intel Apollo Lake system-on-chip. Voor meer technische informatie zie www.teslatap.com.
Vanuit het scherm zijn alle instellingen van de auto te maken. Alleen al vanuit dat oogpunt een briljante oplossing. Tesla heeft met de Model 3 geen last van het ontwerpen, produceren/inkopen, monteren en het nog jaren distribueren van knopjes en schakelaars voor de vervangingsmarkt. De GUI is met een over-the-air-update snel aan te passen aan de wensen van gebruikers. Of je het mooi vind zo’n groot scherm, is natuurlijk een smaakkwestie. Maar of het je smaakt is of niet, als autojournalist moet je wel vanuit het gekozen ontwerpconcept kijken. Daar kan je het dan niet mee eens zijn, maar je kan niet het afkraken omdat het je smaak niet is, zonder toe te lichten waarom het zo ontworpen is. Maar goed. Het scherm staat centraal in de auto en is vanuit de voorstoelen en de achterbank goed te zien.
Geluid
Bij een mooi scherm hoort ook een goede geluidsinstallatie. Over de geluidsinstallatie is al veel gezegd en geschreven. Het is een systeem, ontworpen door verschillende audio-experts, waaronder ex B&O engineers. Het premium interieur (de LR-versie) heeft de complete configuratie met 15 speakers. Te weten 3 front tweeters, 3 front mids, 2 front woofers, 2 front immersive speakers, 4 full range rear speakers en 1 subwoofer. Het gedeeltelijk premium interieur (de SR+) mist in ieder geval de subwoofer qua hardware. Een aantal speaker staan uit (4) en mogelijk is ook de premium amplifier niet afwezig. Alles wat paars is in het afgebeelde plaatje zit er niet in. Of zit er wel in, maar staat uit. Bij Tesla weet je nooit precies wat er qua hardware wel is, maar gewoon softwarematig uit staat! Ook de SR+ heeft immersive sound. De geluidsinstallatie klinkt fantastisch. Voor de een is de SR+ configuratie prima en de andere moet het neusje van de zalm hebben en is ook met installatie in de LR niet helemaal tevreden. Samenvattend: scherm en geluidinstallatie zijn technisch gezien dik in orde en zijn voor het meerendeel van de kopers absoluut top! |
Waarom een groot scherm?
Maar waarom zit er zo’n groot scherm in de Model 3? De eerste reden hebben we al gehad. Kostenbesparing. Bijna geen knopjes in de Model 3. Een tweede reden is dat nagenoeg alle functies en instellingen van de auto via de software aangestuurd worden. Zelfs instellingen van de stoelen, het stuur en de buitenspiegels. Dit maakt dat afhankelijk van het gebruik of de gebruiker instellingen gemaakt kunnen worden en opgeslagen/gekoppeld aan profielen. De derde reden is natuurlijk dat je op dit scherm de vitale parameters kan volgen en signalen tot je kan nemen. Snelheid, verlichting, waarschuwingslampjes, e.d. De vierde reden is dat het scherm je navigatie-scherm is en je tevens de beelden en metingen van de sensoren/camera’s kan waarnemen (visualisatie). Eigenlijk allemaal functies die met (gewoon) autorijden te maken hebben. Maar de Model 3 is niet primair ontworpen als auto om zelf te besturen. En dan kom je uit bij de misschien wel belangrijkste redenen waarom er gekozen is voor 1 landscape geplaatst groot horizontaal scherm met een immersive sound systeem er omheen: de in-car-entertainment! Want de Model 3 is ontworpen met het oog op full self driving en een inzet als robottaxi. In zo’n geval geef je via de app aan waar je naar toe wilt, stapt in en voor de rest hoef je niets te doen. Het scherm heb je dan niet nodig voor navigatie of informatie over de auto. Het scherm is er dan alleen voor entertainment! De camara boven de binnenspiegel houdt de inzittende in de gaten. Als er een voor het systeem bekend persoon is ingestapt wordt de entertainment gepersonaliseerd.
Data
Naast het scherm en de geluidsinstallatie is er nog een belangrijk aspect noodzakelijk voor de in-car-entertainment: data! De Model 3 heeft een LTE/4G verbinding. Er zit volgens mijn informatie een simkaart in van Vodafone. Bij deze simkaart hoort een data-abonnement. Tesla maakt verschil tussen Standard Connectivity en Premium Connectivity. Feitelijk zijn dit 2 databundels en hieraan gekoppelde software instellingen. Waarbij premium grote datastromen mogelijk maakt, waardoor satelietkaarten, live-traffic informatie, streaming audio en een internetbrowser mogelijk is. De LR versie heeft dit premium pakket 1 jaar gratis. Daarna is het betalen. Ook voor de SR+ versie wordt straks mogelijk het premium pakket te kopen.
Visualisatie
Voor wat betreft de in-car-entertainmet zitten we in een soort overgangsfase. Voor full self driving werkt Tesla aan een uitgebreide visualisatie. Ik denk dat visualisatie belangrijk is in de acceptatie van autonoom rijden. Je kan dan immers zien, wat de auto ziet, wat hij op basis hiervan gaat doen (bijvoorbeeld inhalen) en dergelijke. De eerste stappen hebben we gezien en binnenkort, nog voor de upgrade naar software versie 10, maakt de visualisatie weer een stap.
Ik denk dat Tesla ons gaat verbazen met de visualisatie en de interpretatie van wat de camera’s en sensoren waarnemen. In een recente update (nog niet in Europa) waren al nieuwe visualisaties te zien.
Voor deze visualisatie is de Unity en de Unreal Engine beschikbaar gemaakt. Als deze er toch zijn, kan je het ook gebruiken voor games. De eerste game, naast de Atari-games, is inmiddels beschikbaar: beach buggy racing 2. Grappig is dat je deze game kan besturen met het stuur in de auto en dat je auto in het spel de kleur en model is waar je zelf in rijdt. Bij een volgende update kloppen ook de velgen! Ook Cuphead komt naar de Model 3 en bij de laatste update is Chess beschikbaar gekomen. De atari games worden dus aangevuld met games met een mooie grafische weergave.
Maar waarom zit er zo’n groot scherm in de Model 3? De eerste reden hebben we al gehad. Kostenbesparing. Bijna geen knopjes in de Model 3. Een tweede reden is dat nagenoeg alle functies en instellingen van de auto via de software aangestuurd worden. Zelfs instellingen van de stoelen, het stuur en de buitenspiegels. Dit maakt dat afhankelijk van het gebruik of de gebruiker instellingen gemaakt kunnen worden en opgeslagen/gekoppeld aan profielen. De derde reden is natuurlijk dat je op dit scherm de vitale parameters kan volgen en signalen tot je kan nemen. Snelheid, verlichting, waarschuwingslampjes, e.d. De vierde reden is dat het scherm je navigatie-scherm is en je tevens de beelden en metingen van de sensoren/camera’s kan waarnemen (visualisatie). Eigenlijk allemaal functies die met (gewoon) autorijden te maken hebben. Maar de Model 3 is niet primair ontworpen als auto om zelf te besturen. En dan kom je uit bij de misschien wel belangrijkste redenen waarom er gekozen is voor 1 landscape geplaatst groot horizontaal scherm met een immersive sound systeem er omheen: de in-car-entertainment! Want de Model 3 is ontworpen met het oog op full self driving en een inzet als robottaxi. In zo’n geval geef je via de app aan waar je naar toe wilt, stapt in en voor de rest hoef je niets te doen. Het scherm heb je dan niet nodig voor navigatie of informatie over de auto. Het scherm is er dan alleen voor entertainment! De camara boven de binnenspiegel houdt de inzittende in de gaten. Als er een voor het systeem bekend persoon is ingestapt wordt de entertainment gepersonaliseerd.
Data
Naast het scherm en de geluidsinstallatie is er nog een belangrijk aspect noodzakelijk voor de in-car-entertainment: data! De Model 3 heeft een LTE/4G verbinding. Er zit volgens mijn informatie een simkaart in van Vodafone. Bij deze simkaart hoort een data-abonnement. Tesla maakt verschil tussen Standard Connectivity en Premium Connectivity. Feitelijk zijn dit 2 databundels en hieraan gekoppelde software instellingen. Waarbij premium grote datastromen mogelijk maakt, waardoor satelietkaarten, live-traffic informatie, streaming audio en een internetbrowser mogelijk is. De LR versie heeft dit premium pakket 1 jaar gratis. Daarna is het betalen. Ook voor de SR+ versie wordt straks mogelijk het premium pakket te kopen.
Visualisatie
Voor wat betreft de in-car-entertainmet zitten we in een soort overgangsfase. Voor full self driving werkt Tesla aan een uitgebreide visualisatie. Ik denk dat visualisatie belangrijk is in de acceptatie van autonoom rijden. Je kan dan immers zien, wat de auto ziet, wat hij op basis hiervan gaat doen (bijvoorbeeld inhalen) en dergelijke. De eerste stappen hebben we gezien en binnenkort, nog voor de upgrade naar software versie 10, maakt de visualisatie weer een stap.
Ik denk dat Tesla ons gaat verbazen met de visualisatie en de interpretatie van wat de camera’s en sensoren waarnemen. In een recente update (nog niet in Europa) waren al nieuwe visualisaties te zien.
Voor deze visualisatie is de Unity en de Unreal Engine beschikbaar gemaakt. Als deze er toch zijn, kan je het ook gebruiken voor games. De eerste game, naast de Atari-games, is inmiddels beschikbaar: beach buggy racing 2. Grappig is dat je deze game kan besturen met het stuur in de auto en dat je auto in het spel de kleur en model is waar je zelf in rijdt. Bij een volgende update kloppen ook de velgen! Ook Cuphead komt naar de Model 3 en bij de laatste update is Chess beschikbaar gekomen. De atari games worden dus aangevuld met games met een mooie grafische weergave.
Software-suite
Tesla gaat het gamen en streamen van content steeds prominenter een plaats geven. We zitten in een overgangsfase. Tesla wil ons laten wennen aan het idee dat games en andere entertainment belangrijk gaat worden. Als autonoom rijden mag, wil je natuurlijk tijdens een lange trip ook beziggehouden worden! Ik lees vaker commentaren van mensen die aangeven dat Tesla beter tijd kan steken in het verbeteren van autopilot en dergelijke. Enerzijds kan in deze opmerkingen wel plaatsen, maar anderzijds hoort dit ook bij Tesla en hun lange termijn doelstellingen. Ik ben er van overtuigd dat het ontwikkelen van entertainment geen enkele impact heeft op de snelheid waarmee de auto zelf en autonoom rijden verder ontwikkeld wordt.
Versie 10 van de software gaat bomvol met vernieuwingen zitten. Het lijkt dan net of je dan een nieuwe auto geleverd krijgt! Zeker in landen waar de overheid minder strenge eisen stelt aan autonoom rijden wordt van Smart Summon het nodige verwacht. Kijken hoe lang het duurt dat het van een leuke gimmick uitgroeit naar een robottaxi die voor komt rijden. Het onderstaand filmpje geeft al een beeld van wat we kunnen verwachten. Natuurlijk nog steeds niet hetzelfde als wij zelf zouden rijden op een parkeerplaats. Maar de laatste filmpjes van de Early Acces gebruikers zijn toch wel indrukwekkend.
Tesla gaat het gamen en streamen van content steeds prominenter een plaats geven. We zitten in een overgangsfase. Tesla wil ons laten wennen aan het idee dat games en andere entertainment belangrijk gaat worden. Als autonoom rijden mag, wil je natuurlijk tijdens een lange trip ook beziggehouden worden! Ik lees vaker commentaren van mensen die aangeven dat Tesla beter tijd kan steken in het verbeteren van autopilot en dergelijke. Enerzijds kan in deze opmerkingen wel plaatsen, maar anderzijds hoort dit ook bij Tesla en hun lange termijn doelstellingen. Ik ben er van overtuigd dat het ontwikkelen van entertainment geen enkele impact heeft op de snelheid waarmee de auto zelf en autonoom rijden verder ontwikkeld wordt.
Versie 10 van de software gaat bomvol met vernieuwingen zitten. Het lijkt dan net of je dan een nieuwe auto geleverd krijgt! Zeker in landen waar de overheid minder strenge eisen stelt aan autonoom rijden wordt van Smart Summon het nodige verwacht. Kijken hoe lang het duurt dat het van een leuke gimmick uitgroeit naar een robottaxi die voor komt rijden. Het onderstaand filmpje geeft al een beeld van wat we kunnen verwachten. Natuurlijk nog steeds niet hetzelfde als wij zelf zouden rijden op een parkeerplaats. Maar de laatste filmpjes van de Early Acces gebruikers zijn toch wel indrukwekkend.
Ook zal stoplicht- en verkeersbordherkenning waarschijnlijk bij software versie 10 beschikbaar komen. Samen met Smart Summon maakt het FSD pakket dan toch een grote stap voorwaarts. En dan wetende dat het neurale netwerk met steeds meer uitgeleverde Model 3’s super snel leert. Tijdens Autonomy-day gaf Elon aan dat eind 2019 de software-ontwikkeling voor FSD klaar is. De rest is dan het (verder) leren van het neurale netwerk. Of met Software versie 10 ook de camera’s naar Full HD gaan en de nieuwe FSD computer dus in gebruik komt, is afwachten. Maar zodra dat wel het geval is, maakt autonoom rijden weer een grote stap.
App-store
Steeds meer bloggers en vloggers in de VS hebben het over dat in Software versie 10 een app-store komt voor in-car aankopen. Dat is interessant. Want er zijn natuurlijk verschillende categorieën te bedenken. Onderstaand mijn speculaties/gedachten over wat er mogelijk aan zit te komen.
Prestatie verhogers
Er wordt gespeculeerd over het kunnen kopen van performance-acceleratie op de LR AWD versie. De topsnelheid zal niet aangepast worden, want dat vraagt om extra remkracht. Ook trackmode vraagt om extra hardware. Maar voor een snellere accelaratie lijkt alle hardware aanwezig. Welk bedrag zouden mensen over hebben voor 1 seconde sneller naar de 100?
Range verlengen
Toen in de VS de Mid-range versie beschikbaar was, leek het er op dat Tesla een kant op zou gaan met een one-size-battery-pack dat softwarematig als SR, SR+, MR of LR kon worden ingesteld. Maar het is toch wel duidelijk geworden dat er 2 verschillende battery-packs worden toegepast. Het kleinere pakket voor de SR als een 10% geknepen SR+ versie. Een een grote pakket voor de MR/LR. Of de Midrange (MR, is niet meer leverbaar) met een in-car aankoop naar een LR kan, is twijfelachtig. Tot nu toe heeft Tesla met de over-the-software-update kleine extra range verbeteringen gratis weggegeven. Van de andere kant, nu met orkaan Dorian op weg naar de kust in Florida kan er op afstand range worden toegevoegd aan een Tesla (SR en MR)! Maar ik betwijfel het of je ooit via een in-car aankoop extra range kunt kopen.
Meer data kopen
Wat al lange tijd wordt aangekondigd is de aankoop (of verlenging) van premium connectivity. Voor de SR+ bezitters komen er dan een paar interessante functies beschikbaar, en voor de LR-bezitters het behouden van Spotify, satelietkaarten, live-traffic, internetbrowers, e.d. Het zou circa 100 dollar per jaar gaan kosten.
Comfort verhogen
De SR+ heeft hardware aanwezig, die softwarematig uit staat! De achterbankverwarming is een voor de hand liggende in-car aankoop. Dat een aantal SR+ kopers al (tijdelijk) achterbank verwarming hebben is wel een hint naar deze toekomstige optie. Mogelijk dat de achterbank verwarming bijkopen in een pakket geplaatst wordt, met bijvoorbeeld de led-verlichting in de voetenbak/stuurkolom en nog 2 speakers aan.
Hardware bijkopen
Of de Tesla-store naar de auto komt is afwachten. Maar sommige hardware vraagt wel om afstemming met de software. De homelink-module om de garagepoort te openen bijvoorbeeld. Maar ook voor de auto's met het gedeeltelijk premium interieur misschien de optie om de subwoofer en de extra versterker te kopen.
Apps installeren
Ik verwacht dat Netflix en Youtube als een soort apps in de software-suite gaan functioneren. Ik verwacht ook dat deze gratis gaan zijn. Hetzelfde als bij Spotify kan je dan met je bestaande abonnement bij deze streamingdiensten content in de auto bekijken. Voorlopig natuurlijk alleen als je in parking staat. Het zou wel erg mooi zijn als Tesla software-ontwikkelaars de gelegenheid geeft om apps te maken voor in de Tesla. Ik denk dan aan bijvoorbeeld Flitsmeister, weerapps, andere streaming diensten, andere haardvuurtjes of aquariums, MS-office, e.d. Of ze dan allemaal gratis zijn is natuurlijk afwachten. Op welke apps voor in de auto zit jij te wachten?
Camera apps
Zowel in als buiten de Model 3 zitten camera's en sensoren. Sentry maakt er ondermeer gebruik van. Ik verwacht dat in versie 10 een mogelijkheid komt om een upgrade te kopen voor Sentry. De huidige versie blijft dan gratis en wil je direct op het scherm in de auto opgenomen beelden terugkijken kan je hiervoor een app kopen. Mogelijk dat ook andere software-ontwikkelaars Sentry of dashcam-viewers kunnen ontwikkelen. Klinkt logisch, maar de charme van Tesla tot nu toe was wel dat ze dit soort upgrades gratis beschikbaar stelde. Dus ik hoop dat ik geen gelijk krijg!
Spelletjes en/of levels kopen
Dat er meer games gaan komen is duidelijk. De nu aangekondigde games, als Cuphead, zullen nog wel gratis zijn. Maar mogelijk dat je straks voor andere games moet gaan betalen, of in-app aankopen moet doen. Ook Karaoke is aangekondigd. Ik ben wel benieuwd of deze het tijdens het rijden doet. En zo ja, hoe de interface er dan uit ziet! Een aantal parameters op het scherm zal je toch wel graag willen zien!
Diensten afnemen
Recent is Tesla gestart met Tesla-insurance. Ook het afsluiten van een verzekering zal straks wel via de app-store kunnen. Maar mogelijk komen er nog extra diensten. Zoals het maken van een service-afspraak, pech-onderweg-service verlengen, e.d. Of je auto toevoegen aan het robottaxi-netwerk. Mogelijk eerst de tussenvariant a la Uber. De Tesla-verzekering en de taxi-diensten zullen wel aan elkaar gekoppeld kunnen (cq. moeten) worden.
Zijn er geen beperkingen?
Zijn de mogelijkheden onbeperkt? In principe wel. Maar de hardware zal beperkingen opleggen. Er zit geen SSD harddisk in de auto, dus lokale opslag is lastig. Maar mogelijk komen er cloud-achtige oplossingen of biedt de USB-aansluiting oplossingen. We gaan het in oktober zien!
Software as a service (SAAS)
Een laatste interessante optie welke ik wil bespreken is SAAS. Software as a service. Ik denk met name voor bijvoorbeeld FSD interessant. Je betaalt dan niet meer zoals nu een relatief groot bedrag en ben je "eigenaar" van de software en verkoop je deze mee met de auto als deze in de verkoop gaat. Maar je betaalt dan een bedrag per maand/jaar om extra onderdelen van de software te gebruiken. Maakt de toch relatief dure FSD optie mogelijk toegankelijker. Ook voor lease-rijders interessant, wat die willen natuurlijk alleen maar betalen voor de periode dat de auto in hun bezit is. Maar of Tesla SAAS als een optie gaat zien, is afwachten.
App-store
Steeds meer bloggers en vloggers in de VS hebben het over dat in Software versie 10 een app-store komt voor in-car aankopen. Dat is interessant. Want er zijn natuurlijk verschillende categorieën te bedenken. Onderstaand mijn speculaties/gedachten over wat er mogelijk aan zit te komen.
Prestatie verhogers
Er wordt gespeculeerd over het kunnen kopen van performance-acceleratie op de LR AWD versie. De topsnelheid zal niet aangepast worden, want dat vraagt om extra remkracht. Ook trackmode vraagt om extra hardware. Maar voor een snellere accelaratie lijkt alle hardware aanwezig. Welk bedrag zouden mensen over hebben voor 1 seconde sneller naar de 100?
Range verlengen
Toen in de VS de Mid-range versie beschikbaar was, leek het er op dat Tesla een kant op zou gaan met een one-size-battery-pack dat softwarematig als SR, SR+, MR of LR kon worden ingesteld. Maar het is toch wel duidelijk geworden dat er 2 verschillende battery-packs worden toegepast. Het kleinere pakket voor de SR als een 10% geknepen SR+ versie. Een een grote pakket voor de MR/LR. Of de Midrange (MR, is niet meer leverbaar) met een in-car aankoop naar een LR kan, is twijfelachtig. Tot nu toe heeft Tesla met de over-the-software-update kleine extra range verbeteringen gratis weggegeven. Van de andere kant, nu met orkaan Dorian op weg naar de kust in Florida kan er op afstand range worden toegevoegd aan een Tesla (SR en MR)! Maar ik betwijfel het of je ooit via een in-car aankoop extra range kunt kopen.
Meer data kopen
Wat al lange tijd wordt aangekondigd is de aankoop (of verlenging) van premium connectivity. Voor de SR+ bezitters komen er dan een paar interessante functies beschikbaar, en voor de LR-bezitters het behouden van Spotify, satelietkaarten, live-traffic, internetbrowers, e.d. Het zou circa 100 dollar per jaar gaan kosten.
Comfort verhogen
De SR+ heeft hardware aanwezig, die softwarematig uit staat! De achterbankverwarming is een voor de hand liggende in-car aankoop. Dat een aantal SR+ kopers al (tijdelijk) achterbank verwarming hebben is wel een hint naar deze toekomstige optie. Mogelijk dat de achterbank verwarming bijkopen in een pakket geplaatst wordt, met bijvoorbeeld de led-verlichting in de voetenbak/stuurkolom en nog 2 speakers aan.
Hardware bijkopen
Of de Tesla-store naar de auto komt is afwachten. Maar sommige hardware vraagt wel om afstemming met de software. De homelink-module om de garagepoort te openen bijvoorbeeld. Maar ook voor de auto's met het gedeeltelijk premium interieur misschien de optie om de subwoofer en de extra versterker te kopen.
Apps installeren
Ik verwacht dat Netflix en Youtube als een soort apps in de software-suite gaan functioneren. Ik verwacht ook dat deze gratis gaan zijn. Hetzelfde als bij Spotify kan je dan met je bestaande abonnement bij deze streamingdiensten content in de auto bekijken. Voorlopig natuurlijk alleen als je in parking staat. Het zou wel erg mooi zijn als Tesla software-ontwikkelaars de gelegenheid geeft om apps te maken voor in de Tesla. Ik denk dan aan bijvoorbeeld Flitsmeister, weerapps, andere streaming diensten, andere haardvuurtjes of aquariums, MS-office, e.d. Of ze dan allemaal gratis zijn is natuurlijk afwachten. Op welke apps voor in de auto zit jij te wachten?
Camera apps
Zowel in als buiten de Model 3 zitten camera's en sensoren. Sentry maakt er ondermeer gebruik van. Ik verwacht dat in versie 10 een mogelijkheid komt om een upgrade te kopen voor Sentry. De huidige versie blijft dan gratis en wil je direct op het scherm in de auto opgenomen beelden terugkijken kan je hiervoor een app kopen. Mogelijk dat ook andere software-ontwikkelaars Sentry of dashcam-viewers kunnen ontwikkelen. Klinkt logisch, maar de charme van Tesla tot nu toe was wel dat ze dit soort upgrades gratis beschikbaar stelde. Dus ik hoop dat ik geen gelijk krijg!
Spelletjes en/of levels kopen
Dat er meer games gaan komen is duidelijk. De nu aangekondigde games, als Cuphead, zullen nog wel gratis zijn. Maar mogelijk dat je straks voor andere games moet gaan betalen, of in-app aankopen moet doen. Ook Karaoke is aangekondigd. Ik ben wel benieuwd of deze het tijdens het rijden doet. En zo ja, hoe de interface er dan uit ziet! Een aantal parameters op het scherm zal je toch wel graag willen zien!
Diensten afnemen
Recent is Tesla gestart met Tesla-insurance. Ook het afsluiten van een verzekering zal straks wel via de app-store kunnen. Maar mogelijk komen er nog extra diensten. Zoals het maken van een service-afspraak, pech-onderweg-service verlengen, e.d. Of je auto toevoegen aan het robottaxi-netwerk. Mogelijk eerst de tussenvariant a la Uber. De Tesla-verzekering en de taxi-diensten zullen wel aan elkaar gekoppeld kunnen (cq. moeten) worden.
Zijn er geen beperkingen?
Zijn de mogelijkheden onbeperkt? In principe wel. Maar de hardware zal beperkingen opleggen. Er zit geen SSD harddisk in de auto, dus lokale opslag is lastig. Maar mogelijk komen er cloud-achtige oplossingen of biedt de USB-aansluiting oplossingen. We gaan het in oktober zien!
Software as a service (SAAS)
Een laatste interessante optie welke ik wil bespreken is SAAS. Software as a service. Ik denk met name voor bijvoorbeeld FSD interessant. Je betaalt dan niet meer zoals nu een relatief groot bedrag en ben je "eigenaar" van de software en verkoop je deze mee met de auto als deze in de verkoop gaat. Maar je betaalt dan een bedrag per maand/jaar om extra onderdelen van de software te gebruiken. Maakt de toch relatief dure FSD optie mogelijk toegankelijker. Ook voor lease-rijders interessant, wat die willen natuurlijk alleen maar betalen voor de periode dat de auto in hun bezit is. Maar of Tesla SAAS als een optie gaat zien, is afwachten.