In deze blik op de week aandacht voor nieuwe supercharger locaties, de twitter aankoop irt Tesla, hyperloop en nog veel meer... Hyperloop Verleden week het bericht dat The Boring Company nieuwe investeerders heeft aangetrokken. Het bouwen van “loops” in grote steden gaat hiermee de komende jaren in een versnelling komen. Zeker als ze in Austin (nabij Giga Texas) een productiefaciliteit gaan bouwen voor het in grotere volumes produceren van hun tunnelboor machine “Prufrock”. De komende jaren gaan ze ook werken aan een Hyerloop. Hetzelfde principe als de loop, alleen dan over grotere afstanden en in een nagenoeg vacuüm tunnelbuis. Het testen van een hyperloop (op ware grote) begint later in het jaar. Elon heeft de afgelopen jaren het ontwikkelen en bouwen van prototypes door universiteitsteams gestimuleerd. Er zijn competities geweest waarbij ook enkele Nederlandse Technische Universiteiten hebben deelgenomen (www.delfthyperloop.nl) en heeft zelfs geleid tot het Nederlandse bedrijf HARDT Hyperloop. Critici zeggen dat het idee van een hyperloop weliswaar charmant is, maar niet goed doordacht. De vervoerscapaciteit is niet hoog genoeg, de standaardmaat voor zeecontainers past er niet (goed) in, aanlegkosten zijn ontzettend duur, enz. enz. Kijken wie gelijk krijgt. Wederom een mooie ontwikkeling om te volgen. TSLA Een roerige week voor de aandelenmarkt en voor Tesla in het bijzonder. De dag na het bericht dat Elon Twitter gekocht heeft zakte het aandeel met circa 12%. Grotendeels gebaseerd op de aanname dat Elon Tesla aandelen gaat verkopen om de Twitter-deal te financieren. Later bleek inderdaad dat hij een paar miljoen aandelen verkocht heeft (5,5%). Het was ook de week waarin alle grote techbedrijven hun financiële resultaten over Q1 rapporteren. Enorme schommelingen en een zwarte week op de beurs. Aan de fundamenten en het toekomstperspectief van Tesla is niets veranderd, dus vele zien het als een mogelijkheid om tegen gereduceerd tarief in te stappen. Twitter Op Teslamagazine staan Tesla en de bedrijven van Elon welke nauw verband houden met Tesla, zoals de The Boring Company, centraal. De missie van Elon welke ten grondslag ligt aan de overname van Twitter (“het garanderen van vrije meningsuiting en hiermee het beschermen van de democratie”) lijkt voor nu niet verbonden met Tesla. De overname van Twitter heeft in ieder geval voor flink wat discussies gezorgd en duidelijk gemaakt wat er goed en fout is aan social media en hoe de politiek hierin staat. En mooi voorbeeld van hoe dezelfde zinnen, maar in een andere volgende een totaal andere blik geven, maakt onderstaande advertentie van Patagonia duidelijk. Lees hem eerst van boven naar beneden en dan van beneden naar boven. App-update Wederom zit er een update van de app aan te komen (versie 4.8.0). In deze versie kan je in de app zien waar de 10 dichtstbijzijnde superchargers zijn in plaats van de huidige 4, inclusief de faciliteiten bij die charger. Mogelijk dat nog niet in alle landen deze functionaliteit werkt. Vanuit China eerder het bericht dat in de app ook de ritplanning kan plaatsvinden, in plaats van in de auto. Deze functie hebben wij nog niet. In de software-code is ook gevonden dat men werkt aan het kunnen zien de status van de auto inclusief het niveau batterij zonder de auto te hoeven “wakker maken”. In de laatste update is nu ook “dog-mode” en “camping-mode” te activeren via de app. Supercharger uitbreiding De landkaart met geplande Superchargers is wederom geactualiseerd. In een hoog tempo worden wereldwijd nieuwe locaties geopend en bestaande uitgebreid. Nieuwe V3 (250kW) laders gepland voor 2022 zijn: In Belgie: Beveren, Brussel, Charloi, Gent, Hasselt, Lavaux-Sainte-Anne, Luik, Mons en Schmiede. In Nederland: Groningen, Heerlen, Houten, Maastricht, Nederweert, Nootdorp, Nuland, Ridderkerk, Spier, The Wall en Zoetermeer. Het openstellen voor niet-Tesla’s wordt steeds verder uitgebreid. Vanuit de Noorwegen wordt gerapporteerd dat sommige SuC voorzien worden van camera’s om te onderzoeken hoe niet-Tesla’s de infrastructuur gebruikt, gelet op de positie van de laadpoort cq. de plaatsing van de laadpaal Mobile connector Verleden week het bericht dat de mobiele connector niet meer standaard meegeleverd gaat worden vanaf 17 april. De datum van bestelling waarom de connector niet meer meegeleverd gaat worden is aangepast naar 28 april. In de configurator bij het bestellen van de Tesla krijg je mogelijkheid om een Wall Connector ($400) of een Mobile connector ($200) te bestellen. Een laadkabel voor publieke laadpalen wordt wel nog standaard bij de auto meegeleverd. Over-the-air recall voor Model 3 Performance Sommige Model 3 Performance uitvoeringen (2018-2022) krijgen een software-update omdat de snelheidsmeter in Trackmode niet de juiste waarde weergeeft. Dat Tesla dit officieel als een recall moet behandelen geeft wel aan dat auto-industrie nog een lange weg te gaan heeft om te passen in de wereld van de software! De Giga’s De lockdown in Shanghai wordt verder versoepeld. De verwachting is dat in de loop van de volgende week meer Tesla-medewerkers weer aan de slag kunnen. Er zijn ook al schepen gesignaleerd in de haven om een lading Tesla’s naar Europa te brengen. In Giga Berlijn zijn de eerste witte Model Y gesignaleerd op de trailers. Nog niet in grote aantallen, maar dus niet alleen maar zwarte exemplaren op weg naar klanten. Ook bij Giga Texas verlaten de eerste trailers het terrein. Hier zien we wel al meerdere kleuren. Opvallend is dat nog steeds niets meer bekend is over de Model Y Standard Range AWD. Cyber Rodeo Nog één keer omdat het zo’n gaaf feestje was en nu de officiële clip van Tesla. Robots Nu Elon heeft laten weten dat Tesla veel energie gaat steken in het ontwikkelen van een Tesla Bot, Optimus, is het goed om meer context te hebben. De Universiteit van Nederland maakte er een informatieve video over. Een must watch als je niet zo thuis bent in de wereld van AI een Robots.
0 Reacties
In deze blik op week aandacht voor “connector gate”, de earningscall, heropening Giga Shanghai, Nederlands bedrijf in de top 15 bij XPRIZE en nog veel meer. Mobile connector Elon liet via Twitter weten dat ze de mobile connector niet meer standaard gaan meeleveren bij iedere auto besteld na 17 april j.l.. Hij is wel los te bestellen in de Tesla store voor $ 200. De actie en vooral de reacties op social media lijken veel op wat we eerder bij vergelijkbare Apple besluiten gezien hebben. Het wordt al “connector gate” genoemd. Is het een storm in een glas water? De actie van Tesla is gebaseerd op hun data waaruit blijkt dat de mobiele connector nauwelijks gebruikt wordt. Voor mijn gevoel ligt hij in de auto voor het geval ik persé moet laden op een locatie waar een laadpaal of een snellader niet voor handen is. Ik heb een Tesla Wall connector thuis en deze hing al voordat ik mijn Tesla geleverd kreeg. Mocht je voor het kunnen laden op bijvoorbeeld een camping of bij een vakantiehuisje, of thuis zolang je nog geen laadpaal hebt, kan je er voortaan voor $ 200 er een kopen. Nu wel overigens wel inclusief verschillende adapters. De een zal het een goed besluit vinden want het voorkomt een hoop verspilling en voor de ander onvoorstelbaar dat je hier extra voor moet betalen. Shanghai weer open Na een dikke drie weken sluiting is Giga Shanghai weer met de productie begonnen. Van de normale drie shifts is er nu maar één shift aanwezig. Deze 8.000 personeelsleden moeten in de fabriek blijven slapen. Het is afwachten of ook alle toeleveranciers hun productie weer kunnen op starten. Maar het is in ieder geval positief dat er weer gewerkt mag worden. Team Shanghai zal er alles aan doen om de gemiste productie in de resterende maanden goed te maken. Tijdens de Earningscall werd aangegeven dat ze nog steeds uitgaan van een 50%+ groei voor de totale Tesla jaarproductie (1,5 miljoen). Productie in Berlijn naar 1.000 auto’s per week Giga Berlijn is ook al volop aan het produceren. Elon gaf tijdens de Q1 Earningscall aan dat ze speciale teams hebben om het versnellen van het productieproces te ondersteunen. Ze hebben natuurlijk geleerd van Shanghai. Eind april verwacht men al op 1.000 auto’s per week te zitten en over 9 tot 12 maanden op 5.000 auto’s per week. De productie in Giga Texas is ook begonnen en ook daar zal met een vergelijkbare snelheid de productie verhoogd worden. Earnings Q1 2022 We wisten natuurlijk al dat de productie en verkoopaantallen over Q1 2022 de stijgende lijn voortzet. Nu zijn hier ook de financiële cijfers aan toegevoegd. Het waren (wederom) indrukwekkende cijfers met een jaar-over-jaar groei van nagenoeg alle parameter. De operationele marge is voor de auto-industrie (op deze schaal) ongekend. Alleen Solar blijft wat achter. Dat komt hoofdzakelijk door componenttekorten en logistieke uitdagingen. Dit zal zich op termijn weer herstellen. Een leuke grafiek in het Q1 rapport was het aantal orders de dag na de Superbowl finale! Er is door andere merken enorm veer reclame gemaakt voor EV’s. En die hebben hier een flinke som geld voor neergelegd. De grafiek liet zien dat Tesla de dag na de Superbowl een enorme piek hadden in het aantal bestellingen. Tijdens de Q&A een paar interessante nieuwtjes We zijn inmiddels gewend aan het feit dat interviews en product-presentaties meestal geen grote onthullingen meer kennen. Meestal zijn er veel geruchten vooraf en hint Elon al naar een bepaalde richting. Later volgt dan een bevestiging. Tijdens de Earningscall was dat niet anders. Hieronder een overzicht van de highlights:
TED interview Het hele interview van Chris Anderson met Elon Musk is online verschenen. Op Twitter een overzicht van Alex & Books met een de top 25 interviews met Elon Musk door de jaren heen. Elon bevestigde dat het een mooie lijst is! Klik hier of op de tweet hieronder, om naar Twitter te gaan. The Boring Company Het tunnelboorbedrijf TBC (The Boring Company) is nog steeds in zijn startupfase. Na een proof of concept tunnel in Hawthorne (bij SpaceX) is in Las Vegas het eerste deel van een loop-systeem operationeel. Deze week werd bekend dat ze $ 675 miljoen aan investeringen hebben opgehaald. Als je geloofd in de toekomst welke Musk voor ogen heeft wordt het graven van tunnels op termijn een lucratieve business. Net als bij alle andere bedrijven van Elon Musk staat het schaalbaar krijgen van het productieproces om hiermee kosten te verlagen centraal. Zo ook bij het ontwikkelen van een tunnelboor machine. Deze heet Prufrock. Prufrock onderscheidt zich op verschillende manieren van anderen met als doel op termijn in een hoog tempo tegen lage kosten tunnels te kunnen aanleggen. Prufrock begint bovengronds (binnen 48 uur na aankomt op de locatie begint het boren) en graaft zichzelf naar beneden. Er hoeft dus niet eerst een bouwput gemaakt te worden. Bovendien vindt de bediening van Prufrock bovengronds plaats. Neem eens een kijkje op de informatieve website. Als in 2024 de massaproductie van de robotaxi’s op gang komt zal het snel duidelijk worden welke voordelen deze tunnels gaan krijgen om gepersonaliseerd en snel mensen in grote en drukke steden te kunnen verplaatsen. Gepersonaliseerd wil zeggen dat je alleen in een Robotaxi zit en ook alleen stopt op de plaats van bestemming en dus niet op allerlei tussenstations: point-to-point. FSD/Robotaxi en The Boring Company horen onlosmakelijk bij elkaar en vanaf 2024/2025 gaan we pas echt zien wat dit voor de toekomst gaat betekenen. Tesla Rap De Nederlandse artiest Hans Glock heeft een rap uitgebracht over zijn Tesla als een parodie op verslaggever Herman Sandman en zijn Model 3 acceleratie test in 2019. XPRIZE Het is 18 maanden geleden dat de Carbon Removal Competition, georganiseerd door XPRIZE en de Musk Foundation, van start ging. De jury heeft bepaald dat nu de eerste 15 teams elk $ 1 miljoen zullen ontvangen. Uiteindelijk ontvangen de drie beste teams $ 10 miljoen, $ 20 miljoen en $ 50 miljoen voor respectievelijk de derde-, tweede- en hoofdprijswinnaars. De wedstrijd duurt vier jaar en de winnaars worden in 2025 bekend gemaakt. We mogen trots zijn dat in de lijst van 15 initiatieven in de categorie AIR ook een Nederlands bedrijf staat: Carbyon!
Megapack Factory
Al eerder het bericht gedeeld dat Tesla een dedicated productielocatie voor Megapacks aan het bouwen is in Lathop, California. In april 2021 begonnen en in februari 2022 was het gebouw klaar. Inmiddels is men bezig met het opstarten van de productie. Megapacks staan mogelijk nog meer dan de BEV’s en zonnepanelen met powerpacks centraal in de energietransitie. Zeker nu er op grote schaal geïnvesteerd wordt in zonne- en/of windparken en de opslag van energie. Elon heeft altijd al gezegd dat Tesla Energy minstens zo groot wordt, zo niet groter, dan Tesla Cars. In deze blik op week aandacht voor de Model Y SR AWD, de Roadster is weer te bestellen, de lockdown in Shanghai, ARK invest en nog veel meer… Roadster weer te bestellen Nu Elon het jaar 2023 genoemd heeft als het jaar waarin de Semi, Cybertruck en Roadster in productie gaat, is in de Roadster weer in de configurator opgenomen. Nog geen nieuwe prijzen en specificaties, maar wel weer te bestellen door een forse aanbetaling te voldoen. Model Y standard range All Wheel Drive Nog niet officieel bevestigd, maar de speculatie is dat de eerste Tesla met de 4680 batterijen de Model Y standard range All Wheel Drive wordt. Gemaakt in Austin en alleen in de VS te bestellen voor $ 60.000. Met een rijbereik van 449 km (EPA) tegemoetkomend aan de mobiliteitsbehoefte van nagenoeg iedereen. De huidige Long Range AWD voegt hier voor $ 3.000 nog circa 100 km rijbereik aan toe en is qua acceleratie ongeveer 0,2 sec. sneller. En de optie om softwarematig nog een performance-boost te kopen om nog eens 0,6 sec. sneller te accelereren. Wil je een Model Y met de nieuwe 4680 batterijen in een structural batterypack en front- and rear castings of een Model Y met de 2170 batterij en alleen een rear-single-piece casting? Eigenlijk zaken welke qua rijbeleving niets uitmaken. De Model Y is in alle varianten gewoon het beste op EV gebied wat voor dat geld te koop is. Slimme prijsstrategie van Tesla. Om de keuze nog wat lastiger te maken: het meest interessante van de 4680 is de laadsnelheid. De speculatie is dat deze niet zozeer hoger is, maar de piek zou veel langer aanhouden. In combinatie met de circa 14 kWh minder capaciteit is de SR (68 kWh) veel sneller weer weg bij de SuC dan een LR (82 kWh). Line up Model Y Met komst van SR AWD ziet de line-up, batterijtype (de vormfactor van de batterij zegt niets over de chemische samenstelling, bijv. LFP (ijzer) of NCA (nikkel) en de productielocaties van de Model Y er als volgt uit: SR RWD (2170) uit Shanghai (alleen voor China) SR AWD (4680) uit Austin (alleen voor de VS) LR AWD (2170) uit Fremont (VS), Berlijn (binnenkort voor Europa) en Shanghai (Wereld) P AWD (2170) uit Fremont (VS), Berlijn (Europa) en Shanghai (Wereld) De huidige strategie van Tesla zou kunnen betekenen dat eind 2022 als de 4680 productie in Berlijn op gang komt, ze ook hier beginnen met een Model Y SR AWD. Een SR RWD kan dan later nog toegevoegd worden tegen een lagere prijs. Maar voor Berlijn is het eerst wachten op de Model Y LR AWD naast de performance versie. Snelheid Model S Plaid Dat een Model S Plaid snel is, dat weten we. We hebben hem al tegen allerlei exoten zien sprinten. Maar YouTube brengt het meest creatieve in mensen naar boven, zo ook in onderstaande filmpje. Lockdown Shanghai nog tot midden mei? De lockdown in Shanghai gaat langer duren dan initieel gedacht. De Chinese overheid voert een hard beleid. Dat gaan we allemaal nog merken in Europa. Een van de grootste havens ter wereld ligt stil! De supply chain wordt opnieuw zwaar op de proef gesteld. Het containervervoer is bijna weer helemaal ontregelt en de transportkosten stijgen. Ook Giga Shanghai ligt stil. Het effect op de jaarproductie is volgens sommige analisten 0,08% per dag. Bij 25 dagen sluiting, dus 2%. Zo’n 28.000 auto bij een jaarproductie van 1,4 miljoen Tesla’s. Het is met name vervelend voor de leveringen gepland in het Q2, die schieten nu minimaal een maand vooruit! Het is niet duidelijk wat het effect van de sluitingen in Shanghai op de hele keten zijn. Bijvoorbeeld voor toeleveranciers. Ook Giga Berlijn zou er nog last van kunnen krijgen. De battery-packs komen immers ook uit China. De geruchten gaan dat de komende week de productie weer opgestart worden. Maar er zijn ook verhalen dat het nog tot half mei zou kunnen duren. Elon in het nieuws Dat Elon Musk niet stilzit zal niemand verbazen. Hij verscheen op het toneel bij de US Air Force Academy en sprak de cadets toe: “We want to take the fiction out of science fiction”. Er waren private sessies met engineers van de US Air Force, een belangrijke klant voor SpaceX en haar producten. SpaceX brengt regelmatig satellieten voor ze in een baan en om de aarde. En ook Starlink wordt steeds belangrijker voor defensie. Foto's van het event zijn hier te vinden. Elon verscheen ook op het podium bij Ted. Op dag dat het duidelijk werd dat hij een bod gedaan heeft ter overname van Twitter. In het interview met Chris Anderson gaat hij uitvoerig in op zijn beweegredenen. Vrijheid van meningsuiting en vooral transparantie over het algoritme dat bepaalt welke berichten gebruikers te zien krijgen. Als het nog niet duidelijk was, is het de afgelopen 2 jaar tijdens de COVID-pandemie wel heel helder geworden wat de effecten zijn van fake-nieuws en manipulatie via de media. Ook de oorlog in Oekraïne maakt duidelijk dat objectieve en te verifiëren nieuwsbronnen essentieel zijn. En dan hebben we het nog niet over de infrastructuur zoals toegang tot wifi! Maar in het TED interview natuurlijk ook veel aandacht voor Tesla. Elon is ook geïnterviewd een dag voor de opening van Giga Texas. Met onder meer een paar nieuwe beelden van het productieproces. Het hele interview moet nog uitkomen, maar een klein stukje zat als introductie voor het TED-interview. Op het TED-podium praat Elon onder meer over de jaren 2017, 2018 en 2019. Production hell en de rol van SEC en de banken in die tijd. Eigenlijk onvoorstelbaar dat ze deze periode overleefd hebben. Ook gaat hij in op het ontwikkelen Real World AI en wat de impact is. Niet alleen qua FSD maar ook met Optimus, de Tesla Robot. Hij legt ook uit waarom hij het vaker fout heeft gehad met tijdlijnen. Maar hij is er van overtuigd dat het voor FSD dit jaar echt zover is. TSLA Over het aandeel TSLA verschijnen bijna dagelijks modellen met bull en bear scenario's (zie https://teslapricetargets.com). Naar de actualisatie van het model van ARK invest wordt altijd wel met spanning uit gekeken. Deze is hier te vinden. Altijd voer voor YouTubers om er weer duiding aan te geven, zoals onderstaande van het kanaal Solving The Money Problem In deze blik op week natuurlijk veel aandacht voor Cyber Rodeo, het grote openingsfeest van Giga Texas. Maar natuurlijk ook ander Tesla-gerelateerd nieuws. Enquête SuC Dat het Superchargernetwerk van Tesla opengesteld wordt voor derden is in Nederland al een feit. De rest van de wereld gaat volgen als de resultaten van de NL-pilot goed zijn. Nu heeft Tesla ook een enquête uitgezet om de ervaringen van het SuC netwerk te evalueren en wensen op te halen. Afgelopen week was ik twee dagen de buurt van Brussel. Erg vreemd dat er maar één SuC is rondom de ring in Brussel. De Machelen Supercharger met maar 8 laadstations (V2) vond iniet echt om over naar huis te schrijven bij zo'n grote stad! Nog nooit zo traag geladen en erg krapjes qua ruimte. Dan op weg naar huis nog maar een snelle laadstop in Lummen. Ook niet echt een geweldige ervaring. Weinig laadpalen en erg achteraf en vooral rommelig/ Ruimte voor verbetering zullen we maar zeggen. Een paar nieuwe locaties met V3 chargers zou wonderen doen. Even op de Tesla-SuC kaart gekeken. Maar erg veel uitbreiding zit er voorlopig niet in voor België. Cyber Rodeo Met meer dan 15.000 gasten een groots openingsfeest voor Giga Texas. Grappig om te zien dat nagenoeg alle Tesla-YouTubers aanwezig waren. Dus materiaal genoeg de komende dagen op de social media. Maar de officiële Tesla live-stream was ook al indrukwekkend! Dat ze bij een Tesla een feestje kunnen bouwen hebben we al in Berlijn gezien. De ingrediënten kwamen overeen, alleen in Texas was alles groter. Vuurwerk, drones, spectaculaire lichtshow, opzwepende muziek. En natuurlijk Elon op het podium. In de VS heeft hij echt de status van een popidool! Wat een opkomst! Dan toch ook wel mooi om te zien dat hij later op avond gewoon rondloopt en toch enigszins verlegen handjes staat te geven. Een paar uur later lanceert zijn ander bedrijf, SpaceX, wederom een bemande missie naar het international space station en twittert hij hier vrolijk over. O ja, hij is ook de grootste aandeelhouder van Twitter geworden en heeft hij nu zitting in de board of directors. Garanderen van de "Freedom of speech" is zijn doel. Kijken hoe hij dit vorm en inhoud gaat geven. Tesla Robotaxi Het hoge woord is eruit! Misschien wel het grootste nieuws van de avond: er komt een dedicaded Robotaxi! Een nieuw model, speciaal ontworpen als robotaxi. Dit kan naar mijn mening niet los gezien worden van Masterplan III. FSD is natuurlijk randvoorwaardelijk en de ervaring met het ontwerpen en produceren van Cybertruck een enabeler. Alles bij Tesla gaat naar een massive scale! Auto en batterijproductie! Er is geen tijdslijn genoemd voor de robotaxi. Alleen dat het erg futuristisch is. Mijn inschatting is een onthulling in 2023 en productiestart in 2024. Het jaar 2023 is voor 3 andere modellen. In 2023 komen de CARS Elon gaf aan dat 2022 gezien moet worden als het jaar van het opschalen van de productie van Giga Texas en Giga Berlijn. Inclusief de batterij-productie. In 2023 dan eindelijk de langverwachte productie en levering van de Cybertruck, Roadster en Semi. De Cybertruck stond natuurlijk centraal in Texas. De ultieme pick-up truck. Franz von Holzhausen kwam er het podium mee oprijden. Ze verontschuldigde zich voor het uitstellen van de lancering. Maar in 2023 gaat het gebeuren en wordt het lange wachten beloond. Er zijn geen nieuw details bekend gemaakt. The Machine That’s building the Machine Wat bijna het einde werd van Tesla is nu de grootste kritische succes factor: de productie! Bij het opschalen naar massaproductie van de Model 3 werd initieel iets te veel geautomatiseerd waardoor opschaling in het gedrang kwam. Gelukkig is het goed gekomen en zijn alle ervaringen van Giga Fremont en Giga Shanghai meegenomen naar Giga Texas. Nog meer dan Giga Berlijn is deze Tesla fabriek het feitelijke product! The Machine That’s building the Machine! Elon gebruikt de analogie van een computerchip. De hele logistiek is gebaseerd op efficiency. Ruwe materialen erin, tovenarij in het midden en auto’s er uit! Iedere 45 seconden. 1 miljoen PLUS auto’s per jaar! Onderstaand een vergelijking tussen de layout van Fremont en Texas. Render Giga Texas Voor het eerst is een render getoond van hoe Giga Texas er uit moet gaan zien als alle bouwwerkzaamheden afgerond zijn. Opvallend is dat het woord T E S L A niet met zonnepanelen geschreven gaat worden. Maar dat het hele dak vol komt te liggen met panelen en T E S L A wordt geschreven door panelen weg te laten! Model Y Standard Range AWD Al eerder discussie over een nieuwe variant van de Model Y toen de EPA-range bekend werd. Nu is deze ook auto ook in het echt gezien tijdens de Cyber Rodeo. Een Model Y standaard range met AWD! Hij staat (nog) niet in de configurator en is dus ook nog niet te bestellen. Bijzonder is natuurlijk de combinatie standaard range (EPA 279 miles) en All Wheel Drive, dus met een dual motor. Waarschijnlijk is het een versie met de nieuwe 4680 batterij. Tesla heeft nog ruimte om later ook een (goedkopere) versie uit te brengen met alleen Rear Wheel Drive. Het is trouwens ook nog niet duidelijk welke versie van de Model Y nu tijdens Cyber Rodeo afgeleverd zijn aan klanten. Waarschijnlijk is het de standaard range AWD versie en geleverd aan personeel. Het zal niet lang meer duren voordat de strategie met de 4680 batterijen helder wordt en de SR AWD bevestigd wordt. Optimus De Tesla Robot, Optimus, kreeg natuurlijk ook veel aandacht tijdens Cyber Rodeo. Elon praat alsof het Real World AI probleem opgelost is en hij dankt het team dat hieraan gewerkt heeft voor hun inzet. Je merkt aan zijn manier van praten dat hij er zeker van is dat Tesla nu een volgende stap gaat zetten, gebaseerd op de beschikbaarheid van Real World AI! Aan de mobiliteitskant is dit de “dedicated robotaxi” inclusief de hele Tesla-vloot met de FSD-optie. Eind 2022 krijgt in de VS iedereen toegang tot FSD-beta (mits natuurlijk de FSD-software is aangekocht). De Tesla Robot, projectnaam Optimus, is de andere grote toepassing. Mogelijk nog wel groter dan de autodivisie! Een werkpaard dat het tekort aan menselijk arbeidspotentieel moet gaan oplossen. En hiermee wat we onder de grenzen van de economie verstaan gaan verleggen. Hij verwacht in 2023 een eerste productieversie van Optimus. Laat het 2024 zijn! We gaan een bijzonder tijdperk tegemoet. Een tijdperk welke de wereld op zijn kop gaat zetten. Mensen die Musk en Tesla niet volgen en zelfs wegwuiven, gaan verbaasd en mogelijk "overvallen" zijn! Recall In China moet Tesla 127.000 Model 3’s terugroepen in verband met een mogelijk defect aan de inverter van de achterste motor. Over-the-air wordt een diagnostische test uitgevoerd. Is het defect aanwezig, dan moet een service center opgezocht worden voor een vervanging. Of we deze recall ook in Europa gaan zien is nog even afwachten. Giga Shanghai Door de overheidsmaatregelen om COVID te bestrijden is Giga Shanghai nog steeds gesloten. Mogelijk eind volgende week pas zicht op een herstart van de productie. Nu de sluiting toch langer gaat aanhouden zal het effect op de productie ook groter zijn. Normaliter wordt er in het begin van het kwartaal flink geproduceerd voor de export. Europese leveringen in Q2 zijn (nog) niet in gevaar, maar het zal mogelijk wel wat later in het kwartaal worden. Software-updates Zowel de auto als de app krijgt binnenkort weer een update. Grootste update in de app is dat airco instellingen als “dogmode” via de app te maken zijn. Update 2022.12 voor de auto brengt nieuwe personalisatiemogelijkheid voor de onderste menubalk (o.a. de achterruit verwarming direct te bedienen), een kinderslot voor de achterportieren, nieuwe menutalen en in sommige landen Disney+. Biden-administration Eindelijk is Elon uitgenodigd om deel te nemen aan een meeting met politici en medewerkers van de Biden-administration en de CEO’s van in Amerika producerende EV-autobouwers. Het was een online-call en ging hoofdzakelijk over de investering welke de overheid wil gaan doen om tot 500.000 EV chargers te komen. YouTubers Er zijn op YouTube inmiddels heel veel verslagen te vinden van Cyber Rodeo. Een mooi algemeen overzicht met kwalitatief goede beelden geeft Joe Tegmeyer. Sandy Munro geeft in zijn eerste verslag commentaar op de castings. Steve van Solving The Money Problem was er zelf niet bij, maar geeft wel duiding aan wat Elon gezegd heeft in zijn toespraak. Ik ben erg benieuwd naar de video van The Limiting Factor en zijn duiding aan alles wat te zien was over de batterij productie. Helaas is dit verslag nog niet verschenen.
Lithium prijzen
De prijs van lithium schiet om hoog. Het is helemaal geen schaarse grondstof. Alleen de delving cq. productie blijft achter bij de vraag. Elon liet weten dan als de lithium industrie niet zelf in beweging komt Tesla zijn eigen lithium behoeften gaat produceren. Als hij dit zegt kan je er feitelijk vanuit gaan dat ze alles al in voorbereiding hebben. Er gaan al langer geruchten over de aankoop van grond door Tesla wat aan de productie van Lithium gekoppeld zit. Tijdens battery-day hebben ze immers al toegelicht hoe ze de productie van Lithium zien. In deze blik op de week kijken we terug op alweer de laatste week van het eerste kwartaal van 2022 met onder andere de voorbereidingen voor een stock-split, de leveringen van de Model Y, de verjaardag van de Model 3, Optimus en nog veel meer... TSLA split Tesla is voorbereidingen aan het treffen om in een aandeelhoudersvergadering te kunnen besluiten over een splitsing van het aandeel. In 2020 was er 5-1 split. Nu zou het mogelijk kunnen gaan om een 10-1 of 20-1 split. Voor Tesla is het belangrijk dat iedereen aandelen kan kopen. Alle Tesla medewerkers krijgt los van hun beloningspakket (al dan niet met aandelen) de mogelijkheid om aandelen te kopen tegen gereduceerde tarieven. Dat is natuurlijk een hele mooie incentive en maakt dat iedere medewerker zich een beetje eigenaar kan en mag voelen. Met de huidige koers van boven de $ 1.000 is het steeds lastiger voor medewerkers om aandelen te kopen. Een 10-1 split zou de drempel flink verlagen en het mogelijk maken meer aandelen te kopen passend bij het bedrag dat beschikbaar is. Als je voor $ 1.500 zou willen kopen kan je nu maar 1 aandeel kopen, bij een 10-1 split kan je er 15 kopen! Energie Opslag Dat op de dak van Giga Texas een grote hoeveelheid zonnepanelen geïnstalleerd wordt was al duidelijk. Ze zijn immers al een tijdje bezig om het woord T E S L A met zonnepanelen op het dak te schrijven. Nu laat een vergunningaanvraag zien dat ze ook een fors aantal megapacks (energie-opslag) gaan installeren in de nabijheid van Giga Texas. Het streven is de fabriek grotendeels energie neutraal te laten functioneren en vooral waarborgen dat ze fluctuaties in het onstabiele energienetwerk kunnen opvangen. Als het in gebruik genomen wordt zullen ook wel wat cijfers bekend worden over de capaciteit. Cathode-productie Op het enorme terrein in Austin is men ook begonnen met het bouwen van een productielocatie voor cathode-materiaal noodzakelijk voor de in-huis productie van 4680 batterij. Tesla is volop aan het implementeren wat men op battery-day gepresenteerd heeft. Wil je meer weten over de "batterij-productiekant" van Tesla is het YouTube kanaal "The limiting Factor" interessant om te volgen. Covid in China Giga Shanghai is een wederom een paar dagen gesloten als gevolg van het beleid van de Chinese overheid om op deze manier een COVID-uitbraak in te dammen. De impact op de jaarproductie zal beperkt zijn. Giga Shanghai groeit nog steeds maar worden ook wat afgeremd door chiptekorten en logistieke uitdagingen. Mogelijk dat door een korte sluiting de voorraden en logistiek wat verlichting krijgt en ze later in het jaar de productie kunnen inhalen. Maar in Q1 missen ze een paar duizend voertuigen. Q1 cijfers Het eerste kwartaal van 2022 zit er alweer op! De marktconsensis ligt op een verkoop van 309.000. Dat zijn natuurlijk mooie cijfers om het jaar mee te beginnen. De door tesla gepresenteerde kwartaalcijfers staan hieronder. Mooie cijfers! Op 20 april volgen de financiële cijfers. Vanaf het volgend kwartaal gaan we ook de productie van Austin en Berlijn terugzien in de cijfers. Natuurlijk nog niet significant, maar toch. De eerste MIG Model Y Performance zijn de afgelopen dagen geleverd aan de Europese klanten. Beelden gezien van Nederland, België, Denemarken en Italië. Drone-beelden van Tobias Lindh laten zien dat er nu iedere 150 seconden een Model Y de fabriek uit komt. Dat is goed voor een weekproductie van 1.000 stuks. Interessant om te volgen met welke snelheid de productie gaat oplopen. Sabbatical Andrej Karpathy, de man in de lead bij Tesla als het gaat over AI is 4 maanden met sabbatical. De afgelopen 5 jaar heeft hij aan roer gestaan om samen met Elon en anderen van het AI-team oplossingen te bedenken voor zeer complexe real world AI-problemen. Mogelijk kunnen we de sabbatical zien als een keerpunt. Om tot level 4 (AES) te komen zijn alle problemen qua engineering wel opgelost en is het een kwestie van tijd om met kwalitatief goede datasets de neurale netwerken verder te trainen en de software te finetunen. Dit wordt m.i. nog eens bevestigd in een tweet van Elon waarin hij zelf aangaf rond te rijden in de Alpha versie van FSD en alleen vlak voor een nieuwe release naar de Beta schakelt om te ervaren welke versie naar de FSD Beta-testers (consumenten) gaat. Versie 10.11 van de Beta software laat weer mooie progressie zien. Het komen tot een single-stack versie gaat volgens Elon voortvarend. Andrej liet via twitter weten dat hij inmiddels aan het reizen is en door Europa trekt. Hij mist nu al de GPU-clusters en Dojo. Kans is groot dat hij na een korte rust periode terug gaat keren naar Tesla en zich dan volledig gaat storten op Optimus. Optimus Optimus is de interne naam voor de Tesla Bot, de humanoid-robot welke men aan het ontwikkelen is. Elon gaf in een interview aan dat hij verwacht dat ze eind dit jaar een werkend prototype hebben en dat ze eind 2023 tot enige productieomvang kunnen komen. Optimus moet op termijn het antwoord zijn op de dreigend te kort aan werkkrachten bij een krimpende cq instortende wereldbevolking. De Bots moeten taken gaan uitvoeren welke mensen saai vinden of gevaarlijk zijn. Uiteraard spelen de robots ook een belangrijke rol bij het kolonialiseren van Mars door SpaceX. Dat Tesla natuurlijk niet de eerste en enige is die zich stort op het ontwikkelen van robots laat onderstaand verslag van Japan's grootste Robots-tentoonstelling zien. De vijf meest realistische humanoid-robots komen in een vlog van Motech aan bod.
Geofencing FSD Beta Canada Deze week dan eindelijk FSD Beta voor Canada. Voor het eerst dus FSD Beta buiten de VS. Dat is een mooie stap vooruit. Wat wel interessant is dat FSD Beta nog niet werkt in Toronto! Tesla schakelt op basis van geofencing FSD Beta uit als de auto een gebied in wil rijden waar FSD Beta niet beschikbaar is. Mooi dat ze dit toepassen. Dat biedt immers perspectief bij een Europese uitrol. Als er landen, steden en/of type wegen zijn welke de autoriteiten uitgesloten willen hebben, dan is dat mogelijk. Giga Berlijn Nog even terugkijken naar de officiële in gebruik name van Giga Berlijn. Tesla plaatste op hun instragram-account de beelden waar Elon danst, gefilmd door de drone welke hij met z'n hand een paar keer wegduwt! Cool. Het is natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken, maar hieronder twee filmpjes van productieprocessen, een bij GM en de ander bij Tesla. Van het vermeende voordeel dat bestaande autobouwers zouden hebben als ze eenmaal overstappen op BEV’s productie en het dan snel gedaan is met Tesla is niet veel meer te zien. Herbert Diess van VW is hier duidelijk over. Als we niet op eenzelfde manier als Tesla onze auto's gaan produceren, zijn we gezien. Dat kan niet anders dan door nieuwe fabrieken te ontwerpen en bouwen. VW heeft in 2026 zijn eerste nieuwe fabriek online. Dan zijn we vier jaar verder! Tegen die tijd heeft Tesla er zeker nog 2 Giga's bij!
1 april grap Autoblog had een leuke 1 april grap. Omdat het snelladen steeds sneller gaat heeft de Europese Unie een nieuwe wet ingevoerd. Net als met het tanken van benzine of diesel, dien je voortaan verplicht de laadkabel beet te houden met snelladen. Wouter legt hieruit hoe dat zit. Verjaardag Model 3 Zes jaar geleden werd op 31 maart 2016 de Model 3 voor het eerst aan het publiek getoond. Een voor Tesla ongekend belangrijke auto. Het laatste puzzelstukje van Masterplan I! We zagen taferelen welke we destijds gewend waren van lanceringen van nieuwe Apple-producten, maar niet bij auto's. Elon en Franz op het podium en een zaal vol joelende fans. Enorme wachtrijen (in de VS) om een pre-order te plaatsen. Honderdduizenden mensen plaatsen online een pre-order van $ 1.000. Ook dat was ongekend in deze omvang. De specificaties van toen zijn qua prestaties en rijbereik nu achterhaald. Alleen de prijs van $ 35.000 is niet echt gehaald. Natuurlijk is er even een standaard range versie geweest in de VS welke qua prijs dicht in de buurt kwam, maar met relatief weinig vraag. De standaard range plus bleek een betere koop te zijn. Het duurde nog tot juli 2017 voor de eerste leveringen in de VS. De productie-opstart van de Model 3 heeft Tesla bijna de kop gekost. Begin 2019 kwam de Model 3 (Made in Fremont) ook naar Europa. |
Archieven
Juni 2022
Categorieën |