In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor aanstaande software-updates, weer iets meer duidelijk over het nieuwe referral programma, de megafactory, uitbreiding van Giga Berlijn en nog veel meer…. Model Y met 2 gietstukken Op de drone-beelden van Tobias Lindh is te zien dat Tesla (proef)body’s aan het produceren is met zowel een gietstuk aan de voor- als aan de achterkant. De Model Y’s die nu de fabriek verlaten hebben alleen een gietstuk aan de achterkant en geen structureel batterijpakket. Zoals tijdens de Earningscall Q3 aangekondigd gaat Giga Berlijn voor het einde van het jaar Model Y’s produceren met een structureel batterijpakket, met dus een gietstuk voor- en achter! Nog even afwachten welke batterijen er in komen en welke variant het gaat worden! Software updates De volgende software-update komt er aan en krijgen we weer nieuwe en/of verbeterde functionaliteiten. Een handige optie gaat zijn om alleen de bestuurdersportier te openen bij het instappen in plaats van alle deuren. Als je vanuit deze modus de auto ingestapt bent kan je met het langer indrukken van de ontgrendelingsknop alsnog alle deuren en kofferbak van het slot halen. Sentry en dogmode kunnen binnenkort samen aan staan. Tot nu toe is dat niet mogelijk. Ook gaan we bij het gebruik van de radio de icoontjes zien van de verschillende radiostations. Als de batterij vol of koud is, is er geen ruimte om de remenergie op te slaan en wordt het regeneratief remmen beperkt. Hoogst irritant als je one-pedal-drive gewend bent. Tesla gaat het regeneratief remmen simuleren door de echte remmen te gebruiken om vaart te verminderen i.p.v. het remmen op de motoren en de energy op te slaan. Als de auto dit doet, verschijnt er nieuwe icoontje op het scherm Ook Traffic Announcements (TA) zit er aan te komen. Actuele verkeerswaarschuwingen welke via de radio worden uitgezonden, zoals bijvoorbeeld een waarschuwing voor een spookrijder, komen dan door, ondanks het beluisteren van een andere muziekbron. Kan handig zijn. In het service-menu komt de optie om aan te geven of de auto op zomer- of op winterbanden staat. Sowieso altijd na de bandenwissel in de wielconfigurator (service-menu) aangeven welke velgen onder de auto zijn gegaan. Het drieluik “The Elon Musk Show” staat nu volledig online De BBC maakte een informatief drieluik over Elon Musk. Als je het normaal alleen moet hebben van de extreme uitvergrotingen van Musk’s acties in de media, dan geeft dit drieluik wel een mooi genuanceerder beeld. Het is mijns inziens indrukwekkend wat die man de afgelopen circa 20-30 jaar allemaal in beweging heeft gebracht. Toch is het zo dat als je SpaceX, Tesla, The Boring Company, Neuralink en dan nu ook Twitter bekijkt, staan al deze bedrijven pas aan het begin van waar ze voor opgericht cq. aangekocht zijn! Ondanks de enorme mijlpalen welke SpaceX en Tesla al bereikt hebben. Stuk voor stuk zijn het belangrijk puzzelstukje in Elon’s ultieme droom: het kolonialiseren van Mars! Megafactory Lathrop Tesla staat vooral bekend om zijn auto’s. Maar ook de energieproducten van Tesla groeien steeds harder. Zeker de batterij-opslag systemen. De grootste, de megapacks, worden in een aparte fabriek gebouwd: megafactory Lathrop in Californië. We zien of horen hier niet zoveel over. Maar afgelopen week bracht Tesla zelf een kort filmpje uit, natuurlijk bedoeld om personeel te rekruteren. Ze lijken nu te beschikken over voldoende batterijen om zowel de autoproductie als de opslagsystemen hard te laten groeien. Model Y populair In steeds meer landen klimt de Model Y op de verkooplijsten. In september zelfs de nummer 1 van Europa. Grote kans dat we dit beeld wel een tijdje gaan zien. De Model Y is niet aan te slepen. Zeker nu de Model Y RWD te bestellen is voor 50k! In Q4 zijn 15 boten met Model Y en Model 3 uit Shanghai gepland voor Europa. De eerste boten zijn al auto’s aan het uitladen. En Giga Berlijn kruipt langzaam naar 5.000 Model Y’s per week tegen het einde van het jaar. Alleen jammer dat Tesla het vooralsnog niet voor elkaar krijgt kopers veel gerichter aan te geven wanneer ze hun Tesla mogen verwachten. Ik lees veel berichten over steeds wisselende leveringstermijnen. Meer details nieuw referral programma bekend Eerder al in de “blik van de week” aandacht gehad voor de mogelijke terugkeer van het referral programma. In China is het inmiddels gelanceerd en het werkt met credits. Er zijn verschillende manieren om aan credits te komen en verschillende manieren om credits aan te wenden. Twee manieren om aan credits te komen zijn het zelf kopen van een nieuwe Tesla of iemand anders via jouw referralcode een Tesla laten kopen. Vervolgens kunnen de ontvangen credits uitgegeven worden aan Superchargerkilometers, accessoires voor de auto, Tesla-gadgets en dergelijke. Benieuwd of en wanneer we in Europa het referral programma zien terugkeren. Giga Berlijn gaat uitbreiden De bouwactiviteiten in Grünheide gaan onverminderd door. Naast het verhogen van de Model Y productie zijn er ook nog een aantal gebouwen in aanbouw (o.a. de batterijfarbiek), de treinterminal is in voorbereiding, nog steeds veel grondverzet, e.d. Nu is men ook begonnen het kappen van bomen om een volgend terrein bouw klaar te gaan maken. Meer informatie is hier te vinden. Natuurlijk gaat dit in Duitsland gepaard met de nodige bureaucratie en weerstand van allerlei milieugroeperingen. Het is niet bekend welke producten hier in toekomst geproduceerd gaan worden, maar voor de hand ligt natuurlijk de uitbreiding van de autotak van Tesla met de Model 3, de Semi, Cybertruck, robotaxi en robovan, Maar ook de energietak met de Powerwalls/Megapacks, Solar panels en HVAC is een reële optie. Misschien zelfs een productiefaciliteit voor Optimus, de Tesla robot. Het productportfolio van Tesla krijgt steeds meer vorm en het tempo van de disruptie in verschillende bedrijfstakken gaat verder omhoog. Toni Seba over disruptie Over de snelheid van transformaties (disruptie) houdt Tony Seba regelmatig interessante presentaties met mooie inzichten over kenmerken en effecten van deze grote maatschappelijke bewegingen. Van zijn laatste presentatie staat deel 1 nu online. In mijn optiek een must-see om vanuit een breder perspectief te kijken naar het (toekomstig) productportfolio van Tesla en hoe dit transities gaat versnellen. Onze mobiliteit en energie-infra gaat radicaal veranderen. ICE-ban vanaf 2035 Na meer dan vijf jaar debat heeft de EU overeenstemming bereikt over haar eerste voorwaarden in het kader van een "Fit for 55"-pakket om de CO2 emissies in Europa aanzienlijk te verminderen en tegen 2050 klimaatneutraliteit te bereiken. Klik op het plaatje voor meer informatie over het "fit-for-55" pakket. De EU-overeenkomst vaardigt een volledig verbod uit op nieuwe auto's en bestelwagens met verbrandingsmotor vanaf 2035. Dat klinkt nog ver weg, maar een fenomeen dat de “The Valley of death” genoemd wordt gaat de transitie versnellen en de auto-industrie voor een enorme uitdaging zetten. Rob Maurer van Tesla Daily had er deze week ook aandacht voor. Het gaat niet alleen over de transitie van ICE naar BEV maar ook de sterke afname van de vraag naar ICE. Die afname gaat sneller en komt eerder dan de vraag naar BEV stijgt cq kan stijgen. Dit impliceert ook dat de transitie naar BEV niet meer gefinancierd kan worden met de winsten op de ICE. Want om de ICE verkoop zo lang mogelijk te rekken zal de prijs moeten dalen. Dus ook minder marge. En deze marge is nu net nodig om de hoge kosten van de investeringen in het ontwikkelen van BEV te dragen. Niet alleen in batterij technologie en software, maar ook in het productieproces. Ze zullen moeten gaan investeren in andere productietechnieken om met gezonde marges BEV’s bouwen en te verkopen. Dan laat ik investeringen in autonoom rijden en het voorbereiden op het robotaxi-tijdperk nog maar even buiten beschouwing.
1 Opmerking
In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de twee nieuwe kleuren, de hoogtepunten van de Q3-Earningscall, het tweede deel van The Elon Musk Show is zien, stemmen op SuC-locaties en nog veel meer.... Stemmen op een nieuwe Supercharger locatie De al eerder aangekondigde optie om te kunnen stemmen op een nieuwe Supercharger locatie is nu officieel beschikbaar. Op deze pagina kan je een stem uitbrengen. Om de drie maanden start een nieuwe ronde. Een mooie ontwikkeling! Vier keer per jaar, wereldwijd, input van de Tesla community om het SuC-netwerk verder te verfijnen, passend bij de behoefte van je klanten. Dit komt boven op de data op basis waarvan Tesla zelf al tot de conclusie komt waar er uitbreiding nodig is i.v.m. de bezettingsgraad van een locatie. Benieuwd hoe het proces verloopt, zeker qua doorlooptijd, vanaf het sluiten van het stemmen tot het daadwerkelijk opengaan van een SuC op die voorkeurslocatie. Twee nieuwe kleuren voor de Model Y MIG Het zat natuurlijk al lang in de pijplijn, maar nu zijn ze ook te bestellen. Twee nieuwe kleuren voor de Model Y LR en Performance, gemaakt in Berlijn: Quicksilver en Midnight Cherry Red. Meerprijs is € 3.000 resp. € 3.200. Het is dus niet Mercury Silver of Deep Crimson Red geworden. Ik heb zelf een MYP in bestelling en inmiddels bericht ontvangen dat de kleur Quicksilver geworden is, zonder meerprijs. Ik ben er wel blij mee. Mocht je toch graag een andere kleur grijs of rood: de witte bestellen en een wrapper zoeken. Of een Model Y LR of RWD uit Shanghai bestellen, die hebben en houden de originele kleuren. Grappig dat in onderstaande video twee keer een kort shot te zien waarmee ze knipogen naar de Duitse auto-industrie! Alleen Berlijn kan deze twee (en met blauw straks drie) nieuwe kleuren spuiten. In de VS en China krijgen deze kleuren niet. Op de vraag op Twitter of er dan wel een kleuroptie in de VS toegevoegd kon worden, antwoordt Musk met “OKE”. Trackmode voor Model Y Performance? De Model 3 Performance kent een track mode. Deze is ontworpen om de stabiliteitscontrole, tractiecontrole, regeneratief remmen en koelsystemen aan te passen om de prestaties en handling te verbeteren tijdens het rijden (op gesloten circuits). Voor intensief circuit gebruik is er ook hardware matige upgrade beschikbaar. De krijg je andere remblokken, andere velgen en speciale racebanden. Op de vraag aan Elon via Twitter of Trackmode ook voor Model Y Performance beschikbaar komt, was het antwoord van Elon dat dit niet gemakkelijk is, maar OK! Als het niet eenvoudig is, is dit niet een update welke we op korte termijn kunnen verwachten. Of er dan ook andere velgen, banden en remblokken gaan komen, speciaal voor de Model Y, is nog niet bekend. Productie Modeljaar 2023 begonnen Tesla is begonnen met het produceren van auto’s met een VIN-nummer dat verwijst naar het jaar 2023. Zowel in Fremont als in Shanghai zijn er veranderingen gesignaleerd bij de Model Y en/of de Model 3. We moeten nog even wachten totdat ze daadwerkelijk aan NL/B klanten afgeleverd worden voor een definitieve bevestiging van de updates. Het zou gaan om:
Vooral de aanpassingen aan het onderstel zijn interessant. Hopelijk lost dit het probleem op dat sommige (potentiële) kopers de Model Y te stug vonden en hierdoor inleverde op het rijcomfort op slechte wegen. Ook zijn er speculaties over camera’s met een hogere resolutie. Op enig moment zal Tesla de camera’s en de FSD computer inderdaad updaten. Gewoon door het voortschrijden van de technologie. Meteen speculaties dat Tesla met de HW3.0-suite niet tot FSD kan komen. Feitelijk bij het lanceren bij HW3.0 al aangekondigd dat er gewerkt wordt aan een opvolger. Het kan gewoon altijd sneller, energiezuiniger, enzovoort. WLTP range Model S/X vastgesteld Met de aanstaande leveringen van de refresh Model S/X is nu de WLTP range officieel vastgesteld voor de Plaid uitvoeringen. Model S Plaid heeft een WLTP van 600 km en de Model X Plaid van 543 km. Semi Productie Zoals al eerder aangekondigd gaat de eerste Tesla Semi op 1 december a.s. geleverd worden aan Pepsico. Alle specificaties en speculaties over de Semi is op deze pagina te vinden. Het is/was mysterieus waar deze Semi’s geproduceerd worden. Gespeculeerd werd over Giga Nevada. Hier zou een pilot productielijn zijn en in Giga Texas wordt de definitieve productielijn verwacht. Er duiken nu foto’s op die wijzen op een productie in Nevada, maar niet bij Giga Nevada (batterijproductie) maar een andere locatie daar in de buurt. Er staan hier 24 Semi’s buiten opgesteld. In 2024 wil Tesla 50.000 Semi’s produceren. Het zijn class 8 trucks (zwaarste klasse in de VS) en rijden 500 miles op een lading zonder te moeten inleveren op het gewicht van de lading i.v.m. de zwaarte van de truck zelf. Wist je dat een Semi zonder trailer/belading in 5 seconden naar de 60 MPH sprint! Of misschien belangrijker, met volle belading in 20 seconden, ook als de oprit van de snelweg iets omhoog loopt! Komt het referral pogramma terug? Bij het beëindigen van het referral programma in 2021 werd al aangekondigd dat men ging werken aan een andere, meer eerlijkere vorm van referral. Het zou een verfijnder systeem worden, waarbij daadwerkelijk sprake is van het laten kennismaken met jou Tesla. In de VS hadden sommige YouTubers zoveel referrals via hun kanaal of website dat ze twee Roadsters tegemoet kunnen zien. Nu is in de software-code van de app een aanwijzing gevonden dat er gewerkt aan een nieuw programma. Het gaat mogelijk niet meer om het simpelweg delen van een code en als hierop daadwerkelijk een auto besteld wordt beide 1.500 km gratis laden. Hoe het nieuwe programma er uit gaat zien en wanneer deze komt is nog niet duidelijk. Q3 financiële cijfers en take-aways Tesla presenteerde de financiële resultaten over Q3. Daar kunnen we, net als alle kwartalen van de laatste jaren, kort over zijn. Fantastische cijfers. Op koers om 50% jaar over jaar productie groei! Enorme marges (circa 30%), een goed gevulde bankrekening en nagenoeg geen schulden. Hier kijken niet alleen andere autobouwers jaloers naar, maar ook een groot deel van de S&P500 bedrijven. Het is gewoon ontzettend knap hoe Tesla door de tegenwind heen manoeuvreert. Grondstofprijzen stijgen, nog steeds chiptekorten, de logistiek blijft een uitdaging en de geopolitieke verhouding en financiële markten staan op scherp. Dat drukt de koers van het aandeel TSLA enorm, maar de feitelijke productie niet! Elon en de CFO van Tesla (Zack Kirkhorn) zijn er zeker van dat ze alles wat ze kunnen produceren ook kunnen verkopen. Ook als ze volgend jaar weer met 50% groeien en over de 2 miljoen exemplaren gaan! Sterker nog, ze hebben koers gezet om deze groei nog een aantal jaren vast te houden. Als straks (in 2025?) de Robotaxi komt (de kleine (25k) Tesla) dan gaat de productie omvang hiervan groter zijn dan alle andere modellen bij elkaar. Elon verwacht dat Tesla uiteindelijk, zonder Optimus opbrengsten, de gezamenlijke waarde van Apple en Aramco zou kunnen gaan overstijgen. Hier kan natuurlijk lacherig over gedaan worden, maar weet dat in 2017 Elon liet optekenen dat Tesla de toenmalige beurswaarde van Apple (700 miljard) zou overstijgen. Ook daarom werd gelachen. Dat punt is in 2022 bereikt. Hieronder een aantal hoogtepunten uit de Q&A:
The Elon Musk Show Het tweede deel van de BBC-documentaire over Elon Musk staat online. Het eerste deel werd goed ontvangen. Zou voor veel mensen die vanuit de heup op Musk schieten eens goed zijn om te bekijken. Er worden veel verkeerde narratieve over Elon de wereld in geholpen. Deels natuurlijk aan hemzelf te wijten. De toon, timing of onderwerp van zijn tweets doen hem niet altijd goed. Zijn manier van denken en handelen staat vaak haaks op wat de politiek ons voorschotelt of brengt veranderingen op gang waar hele industrieën van in beweging komen en dus een bedreiging voelen. En hier zit natuurlijk niet iedereen op te wachten. Olie, gas en wapens zijn de traditionele motoren van de wereld economie, niet schone energie van de zon of de wind en herbruikbare raketten om een leven op Mars mogelijk te maken. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Januari 2025
Categorieën |