TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Onvermijdelijke transformatie
    • Verwachtingen 2025
    • Vierluik Robotaxi-event (I)
    • FSD Supervised Nederland
  • Tesla Auto
    • Tesla kopen >
      • Hoe bestellen?
      • Waarom een Tesla?
      • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
      • Welke Tesla modellen zijn er?
      • Welke uitvoeringen zijn er?
      • Compacte Tesla
      • Model Y uit Berlijn
      • Model 3
      • Model 3 of Model Y?
      • Model S en X
      • Cybertruck (Europa)
      • Alles over FSD (un)Supervised
      • Alles over rijbereik en laden
      • De aflevering
      • Tweedehands Tesla
    • Tesla bezitten >
      • Mijn verbruik
      • De besparingen met een Tesla
      • Mijn ervaring met 5 jaar Tesla
      • Rijden in de seizoenen
      • Verzekering en overheid
      • Top 10 kenmerken Model 3/Y
      • Tips, trics en techniek
      • Accessoires
  • Tesla Robotics & AI
    • Cybercab
    • Tesla Optimus
  • Tesla Energy

Blik op de week

Blik op de week (#43)

29/10/2022

1 Opmerking

 
In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor aanstaande software-updates, weer iets meer duidelijk over het nieuwe referral programma, de megafactory, uitbreiding van Giga Berlijn en nog veel meer….
Model Y met 2 gietstukken
Op de drone-beelden van Tobias Lindh is te zien dat Tesla (proef)body’s aan het produceren is met zowel een gietstuk aan de voor- als aan de achterkant. De Model Y’s die nu de fabriek verlaten hebben alleen een gietstuk aan de achterkant en geen structureel batterijpakket. Zoals tijdens de Earningscall Q3 aangekondigd gaat Giga Berlijn voor het einde van het jaar Model Y’s produceren met een structureel batterijpakket, met dus een gietstuk voor- en achter! Nog even afwachten welke batterijen er in komen en welke variant het gaat worden!
Picture
bron: Tobias Lindh
Software updates
De volgende software-update komt er aan en krijgen we weer nieuwe en/of verbeterde functionaliteiten. Een handige optie gaat zijn om alleen de bestuurdersportier te openen bij het instappen in plaats van alle deuren. Als je vanuit deze modus de auto ingestapt bent kan je met het langer indrukken van de ontgrendelingsknop alsnog alle deuren en kofferbak van het slot halen.

Sentry en dogmode kunnen binnenkort samen aan staan. Tot nu toe is dat niet mogelijk. Ook gaan we bij het gebruik van de radio de icoontjes zien van de verschillende radiostations.
Als de batterij vol of koud is, is er geen ruimte om de remenergie op te slaan en wordt het regeneratief remmen beperkt. Hoogst irritant als je one-pedal-drive gewend bent. Tesla gaat het regeneratief remmen simuleren door de echte remmen te gebruiken om vaart te verminderen i.p.v. het remmen op de motoren en de energy op te slaan. Als de auto dit doet, verschijnt er nieuwe icoontje op het scherm
Ook Traffic Announcements (TA) zit er aan te komen. Actuele verkeerswaarschuwingen welke via de radio worden uitgezonden, zoals bijvoorbeeld een waarschuwing voor een spookrijder, komen dan door, ondanks het beluisteren van een andere muziekbron. Kan handig zijn. 
 
In het service-menu komt de optie om aan te geven of de auto op zomer- of op winterbanden staat. Sowieso altijd na de bandenwissel in de wielconfigurator (service-menu) aangeven welke velgen onder de auto zijn gegaan.
Het drieluik “The Elon Musk Show” staat nu volledig online
De BBC maakte een informatief drieluik over Elon Musk. Als je het normaal alleen moet hebben van de extreme uitvergrotingen van Musk’s acties in de media, dan geeft dit drieluik wel een mooi genuanceerder beeld.
 
Het is mijns inziens indrukwekkend wat die man de afgelopen circa 20-30 jaar allemaal in beweging heeft gebracht. Toch is het zo dat als je SpaceX, Tesla, The Boring Company, Neuralink en dan nu ook Twitter bekijkt, staan al deze bedrijven pas aan het begin van waar ze voor opgericht cq. aangekocht zijn! Ondanks de enorme mijlpalen welke SpaceX en Tesla al bereikt hebben. Stuk voor stuk zijn het belangrijk puzzelstukje in Elon’s ultieme droom: het kolonialiseren van Mars!
Megafactory Lathrop
Tesla staat vooral bekend om zijn auto’s. Maar ook de energieproducten van Tesla groeien steeds harder. Zeker de batterij-opslag systemen. De grootste, de megapacks, worden in een aparte fabriek gebouwd: megafactory Lathrop in Californië. We zien of horen hier niet zoveel over. Maar afgelopen week bracht Tesla zelf een kort filmpje uit, natuurlijk bedoeld om personeel te rekruteren. Ze lijken nu te beschikken over voldoende batterijen om zowel de autoproductie als de opslagsystemen hard te laten groeien.
Model Y populair
In steeds meer landen klimt de Model Y op de verkooplijsten. In september zelfs de nummer 1 van Europa. Grote kans dat we dit beeld wel een tijdje gaan zien. De Model Y is niet aan te slepen. Zeker nu de Model Y RWD te bestellen is voor 50k!  
 
In Q4 zijn 15 boten met Model Y en Model 3 uit Shanghai gepland voor Europa. De eerste boten zijn al auto’s aan het uitladen. En Giga Berlijn kruipt langzaam naar 5.000 Model Y’s per week tegen het einde van het jaar.
 
Alleen jammer dat Tesla het vooralsnog niet voor elkaar krijgt kopers veel gerichter aan te geven wanneer ze hun Tesla mogen verwachten. Ik lees veel berichten over steeds wisselende leveringstermijnen.
 Meer details nieuw referral programma bekend
Eerder al in de “blik van de week” aandacht gehad voor de mogelijke terugkeer van het referral programma. In China is het inmiddels gelanceerd en het werkt met credits. Er zijn verschillende manieren om aan credits te komen en verschillende manieren om credits aan te wenden.
 
Twee manieren om aan credits te komen zijn het zelf kopen van een nieuwe Tesla of iemand anders via jouw referralcode een Tesla laten kopen. Vervolgens kunnen de ontvangen credits uitgegeven worden aan Superchargerkilometers, accessoires voor de auto, Tesla-gadgets en dergelijke. Benieuwd of en wanneer we in Europa het referral programma zien terugkeren.
Picture
Giga Berlijn gaat uitbreiden
De bouwactiviteiten in Grünheide gaan onverminderd door. Naast het verhogen van de Model Y productie zijn er ook nog een aantal gebouwen in aanbouw (o.a. de batterijfarbiek), de treinterminal is in voorbereiding, nog steeds veel grondverzet, e.d. Nu is men ook begonnen het kappen van bomen om een volgend terrein bouw klaar te gaan maken. Meer informatie is hier te vinden. Natuurlijk gaat dit in Duitsland gepaard met de nodige bureaucratie en weerstand van allerlei milieugroeperingen.
Picture
 Het is niet bekend welke producten hier in toekomst geproduceerd gaan worden, maar voor de hand ligt natuurlijk de uitbreiding van de autotak van Tesla met de Model 3, de Semi, Cybertruck, robotaxi en robovan, Maar ook de energietak met de Powerwalls/Megapacks, Solar panels en HVAC is een reële optie. Misschien zelfs een productiefaciliteit voor Optimus, de Tesla robot. Het productportfolio van Tesla krijgt steeds meer vorm en het tempo van de disruptie in verschillende bedrijfstakken gaat verder omhoog.
Toni Seba over disruptie
Over de snelheid van transformaties (disruptie) houdt Tony Seba regelmatig interessante presentaties met mooie inzichten over kenmerken en effecten van deze grote maatschappelijke bewegingen. Van zijn laatste presentatie staat deel 1 nu online. In mijn optiek een must-see om vanuit een breder perspectief te kijken naar het (toekomstig) productportfolio van Tesla en hoe dit transities gaat versnellen. Onze mobiliteit en energie-infra gaat radicaal veranderen.
ICE-ban vanaf 2035
Na meer dan vijf jaar debat heeft de EU overeenstemming bereikt over haar eerste voorwaarden in het kader van een "Fit for 55"-pakket om de CO2 emissies in Europa aanzienlijk te verminderen en tegen 2050 klimaatneutraliteit te bereiken. Klik op het plaatje voor meer informatie over het "fit-for-55" pakket.
Picture
De EU-overeenkomst vaardigt een volledig verbod uit op nieuwe auto's en bestelwagens met verbrandingsmotor vanaf 2035. Dat klinkt nog ver weg, maar een fenomeen dat de “The Valley of death” genoemd wordt gaat de transitie versnellen en de auto-industrie voor een enorme uitdaging zetten. Rob Maurer van Tesla Daily had er deze week ook aandacht voor.
Picture
Het gaat niet alleen over de transitie van ICE naar BEV maar ook de sterke afname van de vraag naar ICE. Die afname gaat sneller en komt eerder dan de vraag naar BEV stijgt cq kan stijgen. Dit impliceert ook dat de transitie naar BEV niet meer gefinancierd kan worden met de winsten op de ICE. Want om de ICE verkoop zo lang mogelijk te rekken zal de prijs moeten dalen. Dus ook minder marge. En deze marge is nu net nodig om de hoge kosten van de investeringen in het ontwikkelen van BEV te dragen. Niet alleen in batterij technologie en software, maar ook in het productieproces. Ze zullen moeten gaan investeren in andere productietechnieken om met gezonde marges BEV’s bouwen en te verkopen. Dan laat ik investeringen in autonoom rijden en het voorbereiden op het robotaxi-tijdperk nog maar even buiten beschouwing.
Picture
1 Opmerking
Armand Vervaeck
29/10/2022 17:40:19

Tony Seba is één van mijn helden. Hij ziet patronen die anderen niet zien. Tony was één van de mensen die mij overtuigd hebben om in Tesla te investeren. Ik heb er nog geen nanoseconde spijt van gehad.
Zijn voorspellingen over transport zijn, bij wijze van spreken, al bijna gerealiseerd. Over voeding heeft hij ook een disruptieve mening en ook die disruptie zal zich doorzetten. Steeds minder dieren zullen moeten geslachtofferd worden voor onze voeding. Kijk vooral naar de volgende afleveringen. Het is echt de moeite.

Antwoorden



Laat een antwoord achter.

    Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
    Follow @TeslamagazineNL
    € 500 korting op een Tesla

    Archieven

    Juni 2025
    Mei 2025
    April 2025
    Maart 2025
    Februari 2025
    Januari 2025
    December 2024
    November 2024
    Oktober 2024
    September 2024
    Augustus 2024
    Juli 2024
    Juni 2024
    Mei 2024
    April 2024
    Maart 2024
    Februari 2024
    Januari 2024
    December 2023
    November 2023
    Oktober 2023
    September 2023
    Augustus 2023
    Juli 2023
    Juni 2023
    Mei 2023
    April 2023
    Maart 2023
    Februari 2023
    Januari 2023
    December 2022
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Augustus 2022
    Juli 2022
    Juni 2022
    Mei 2022
    April 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019

    Categorieën

    Alles
    Algemeen

    RSS-feed

About

Blik op de week

 Blogs

Tesla Auto

Tesla Robotics&AI

Tesla Energy

Copyright © 2025
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Onvermijdelijke transformatie
    • Verwachtingen 2025
    • Vierluik Robotaxi-event (I)
    • FSD Supervised Nederland
  • Tesla Auto
    • Tesla kopen >
      • Hoe bestellen?
      • Waarom een Tesla?
      • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
      • Welke Tesla modellen zijn er?
      • Welke uitvoeringen zijn er?
      • Compacte Tesla
      • Model Y uit Berlijn
      • Model 3
      • Model 3 of Model Y?
      • Model S en X
      • Cybertruck (Europa)
      • Alles over FSD (un)Supervised
      • Alles over rijbereik en laden
      • De aflevering
      • Tweedehands Tesla
    • Tesla bezitten >
      • Mijn verbruik
      • De besparingen met een Tesla
      • Mijn ervaring met 5 jaar Tesla
      • Rijden in de seizoenen
      • Verzekering en overheid
      • Top 10 kenmerken Model 3/Y
      • Tips, trics en techniek
      • Accessoires
  • Tesla Robotics & AI
    • Cybercab
    • Tesla Optimus
  • Tesla Energy