In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de Tesla service, een nieuw platform voor investeerders, software-updates met nieuwe functionaliteiten onderweg, de CCS ook in de VS de standaard, een Cube bij een SuC en nog veel meer…. Eerste Cube bij SuC locatie Tesla opent in een razend tempo nieuwe superchager-locaties. Afgelopen week ging er weer een open in Nederland, nu in Ridderkerk. Bij een Duitse Superchargerlocatie in Endsee is de eerste Cube geplaatst van de firma bk World. Zeker een toegevoegde waarde voor een locatie waar geen horecagelegenheid is. In de onderstaande video een impressie. Ik hoop wel dat voor de Tesla rijder de integratie met het toegangssysteem iets beter wordt dan nu uit het video-verslag blijkt. Maar dat was ook een niet-Tesla gebruiker van een Suc! Tesla platform voor investeerders Elon Musk heeft altijd aangegeven dat hij grote waarde hecht aan de particuliere belegger. De eerder uitgevoerde 5-1 stocksplit maakte het in het verleden mogelijk dat het aandeel TSLA voor een kleiner bedrag aangekocht kon worden. De volgende week is aandeelhoudersvergadering en wederom wordt voorgesteld om meer aandelen te mogen uitgeven. Dit maakt dan een 3-1 stocksplit mogelijk. De voornaamste reden is dat bij een lagere koers met name de particuliere belegger (zoals bijvoorbeeld de eigen Tesla-medewerkers) voor een kleine bedrag kan investeren in Tesla en zo ook mee kan profiteren van een mogelijk toekomstig succes. Ik denk dat redelijk veel Teslarijders ook wel wat aandelen TSLA bezitten. Niet? Maar het gaat niet alleen om het kunnen kopen van aandelen, maar ook om aandeelhouders te informeren over belangrijke ontwikkelingen en ze stemrecht te geven bij besluiten. De stem van de particuliere belegger moet zwaarder meewegen. De institutionele belegger heeft soms andere belangen. Om het voor aandeelhouders gemakkelijk te maken werd deze week een nieuw platform gelanceerd. Deze is hier te vinden. Tesla Service naar F1 speed Voor mensen die al langer Tesla rijden en zeker de vroege Model S en X bezitters, zullen hun wenkbrauwen wat fronsen bij het bericht dat Tesla de service gaat verbeteren naar een “same-hour-service”. Binnen het uur geholpen, ze noemen het “F1-speed”. Het verbeteren van de service is een al lang gehoorde wens en wordt ook al jaren door Elon aangekondigd! Niet dat deze nu voor iedereen heel slecht is, want verreweg de meeste Tesla-kopers komen nooit bij een service-center. En als je er wel moet komen, wordt het meestal snel en goed opgelost. Maar de toegangstijd is vaak te lang. Soms weken! Ook omdat onderdelen er niet zijn. En sommige service verzoeken worden niet goed afgehandeld of in de ogen van de consument wel erg in het voordeel van Tesla uitgelegd, zoals “valt binnen de specificaties”. Voor de Model S/X/3, zeker die uit garantie zijn, zijn er inmiddels gespecialiseerde servicebedrijven die ook reparaties kunnen uitvoeren. Soms tegen zeer scherpe tarieven. Het aantal service-centers moet gewoon omhoog om de toegangstijd te verkorten. En dat wil Tesla nu aanpakken door niet alleen meer service centers te realiseren, maar ook de capaciteit van de bestaande te vergroten. Same-hour-service is het nieuwe toverwoord! Als je het vanuit bedrijfseconomisch perspectief bekijkt wordt het voor Tesla eigenlijk nu pas (financieel) interessant om de service naar een ander niveau te tillen. Nu ook hun hoog volume model, de Model 3, uit de garantie komt en er dus betaald moet worden voor de service, zijn het niet alleen maar kosten (garantie-claims) maar juist ook inkomsten. Met steeds meer auto’s uit de garantie komen ze voor het eerst in hun bestaan in een situatie waar de gevestigde auto-industrie feitelijk hun business model op gebaseerd heeft: onderdelen en reparaties! Tesla heeft gelukkig een ander business model, maar een gezonde marge draaien op de service-tak van het bedrijf zullen ze zeker niet nalaten. Gelukkig geldt nog steeds bij Tesla “de beste service is geen service”. YouTube-kanaal Now you Know maakte een aflevering over hun eigen ervaringen met Tesla service met een Model 3 buiten garantie. Software updates Deze week heb ik de update 2022.20.7 ontvangen. De al eerder aangekondigde nog betere berekening van geschatte restcapaciteit in de batterij bij aankomt gaat naar een next level. Nu wordt ook de bandenspanning, het in de auto opladen van devices, luchtdichtheid, voorverwarmen van de batterij en nog veel meer detail meegenomen. Mooi! De volgende software-update (2022.24) gaat weer nieuwe functionaliteiten toevoegen. Ze wordt het mogelijk om de positie van de beelden van de blind-spot camera te verplaatsen (3 opties). Soms staat deze hinderlijk over de bepaalde knoppen. Ook de cloud-functionaliteit wordt nu geïmplementeerd. Handig als je meerdere Tesla’s hebt of je regelmatig een Telsa huurt. Je profielfoto vanuit je Tesla account wordt ook zichtbaar in de auto. De navigatie-instellingen en de recent bezochte locaties worden profiel-afhankelijk en via de cloud uitgewisseld. Bij de instellingen van Sentry Mode komt de optie om het geluid uit te schakelen bij een activatie van Sentry. En heb je premium connectiviteit, dan wordt de actuele verkeersituatie niet beter ingekleurd in de navigatie route. De blauwe lijn wordt dan bijvoorbeeld rood op plaatsen waar het filerijden is. Munro 4680 Het bedrijf van Sandy Munro is nog druk bezig met het ontleden van het structurele batterijpakket met de 4680 batterij. De dikke foamlaag zorgt voor problemen bij het verwijderen. Ze zijn er bijna! Goed dat Sandy in onderstaande video ook uitleg geeft over het recycleproces. Geen zorgen. Het demonteren door Munro zegt helemaal niets over de eindelijke recycleerbaarheid van dit indrukwekkende batterijpakket. Alles kan hergebruikt worden! Enthousiast over de castings De Model Y uit Giga Texas is inmiddels tot op de kale carrosserie ontmanteld. Sandy heeft 3 generaties Tesla’s naast elkaar laten zetten. Een van de eerste Model 3’s, zonder de castings, een versie met een casting van de achterkant uit twee delen en de nieuwe Y met een voor- en achteronderkant gietstuk en zonder de bodemplaat. Uiteraard is hij laaiend enthousiast en laat hij nog eens alle voordelen de revue passeren. De Model 3 is 5 jaar geworden We blijven “feest vieren” bij Tesla! De 3 miljoenste Tesla op de weg, de 2 miljoenste uit Fremont, enz. Nu is de Model 3 namelijk precies 5 jaar geleden voor het eerst in de VS aan klanten afgeleverd. Een Model welke de auto-industrie op de kop aan het zetten is. Nederland was bijna 2 jaar later aan de beurt. Voor Nederland was 2019 het topjaar voor de Model 3 verkoopaantallen. Met name voor lease-rijders toen zeer interessant vanwege de lage bijtelling. De Model Y zal de Model 3 nu qua verkoopaantallen voorbij gaan. Zeker na de refresh eind 2021 doet de Model 3 qua comfort, uitrusting en bouwkwaliteit niet echt onder voor de nieuwste Model Y. Voor veel kopers is de Model 3 toch nog steeds een betere koop dan de Model Y. Zeker als je de extra ruimte van de Y niet nodig hebt, is de 3 een sportievere auto en het rijbereik groter. En als de beurs of het leasebedrag een rol speelt, is de Model 3 RWD ook de goedkoopste Tesla welke momenteel te koop is. De Model 3 en Model Y zijn gewoon 2 interessante auto’s en kunnen een groot deel van de markt bedienen. Samen met Model S en X heeft Tesla nu 4 modellen. Hier komt dan volgend jaar de Cybertruck nog bij en een jaar later de Roadster. Dat is wel wat anders dan de Volkswagen groep allemaal in de strijd gooit zoals duidelijk wordt op het plaatje hieronder (situatie eind 2020). CCS stekker De V3 SuC’s zijn allemaal met alleen een CCS stekker. Nu Tesla hun chargers openstelt in Europa voor ook niet-Tesla’s staat het voor Europa wel vast dat de CCS-knots de standaard is. Maar in de VS is Tesla natuurlijk dominant. Zowel qua aantal auto’s als qua aantal SuC-locaties. In VS hebben alle SuC alleen de eigen Tesla laadpoort. Er is een lobby gaande om er voor te zorgen dat ze in de VS niet over moeten stappen op de CCS stekker zoals we deze nu in Europa hebben. Ik acht het kansloos, maar wel jammer dat superieure technologie het moet afleggen! De knots heeft gewonnen! Productie Shanghai en Berlijn op stoom Na de upgrades is Shanghai en Berlijn weer aan het produceren. Zeker Shanghai gaat naar record aantallen. Voor Q3 staan nu 8 boten gereserveerd om de Model 3 en Model Y naar Europa te brengen. Het zou om circa 26.000 auto’s gaan. Goed nieuws voor reservatiehouders. Indrukwekkend om te zien hoe snel de parkeerplaatsen in de haven weer gevuld zijn als een boot is volgeladen. Berlijn groeit de komende weken naar 3.000 auto’s per week om dan per 1 oktober naar 3 shift over te schakelen om dan rond de 5.000 auto’s per week te zitten begin 2023. Hopelijk zien we snel een Long Range versie vanuit Berlijn en versies met witte stoelbekleding. Giga Berlijn is goed voor de werkgelegenheid in Brandenburg. De directeur van het regionaal arbeidsbureau liet via een krantenbericht weten dat er al 700 langdurig werkelozen een werkplek gevonden hebben.
0 Opmerkingen
In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de financiële resultaten van Q2 en de nieuwtjes uit de Q&A, diagnostische tests via de app, Giga Berlijn klaar voor de volgende fase, een paar softwaretips en nog veel meer.... Giga Berlijn klaar voor de next step De productie in Berlijn heeft ruim twee weken stilgelegen om een aantal upgrades door te voeren en een groot aantal medewerkers heeft zomervakantie gehad. Het ziet er naar uit dat de productie-apparatuur voor de 4680-structureel batterij-pakket is getest. De geluiden gaan dat ze een Model Y met een voor- en achtergietstuk incl. de 4680 cellen in een structureel pakket hebben geproduceerd. Niet dat ze deze versie nu meteen gaan produceren, maar blijkbaar is de productie-apparatuur nu aanwezig, geïnstalleerd en getest. Ook de lakstraat schijnt klaar gemaakt te zijn voor de twee nieuwe kleuren: Mercury silver Metalic en Crimson Multicoat. Dat wil niet zeggen dat ze deze kleuren vanaf nu gaan produceren, maar ook dat ziet er voor nabije toekomst goed uit. Ook schijnt nu het witte interieur zijn opwachting te kunnen gaan maken. Tot nu toe waren alle Performance versies alleen met de zwarte bekleding te verkrijgen. Mijn inschatting is dat we als eerst de Long Range naast de Performance versie gaan zien. De eerste MIC MYLR versies hebben we immers al op de parkeerplaatsen gespot. Wanneer we de witte bekleding, de andere lakkleuren en de standaard range gaan zien is echt speculeren. Nog even geduld! Het gebouw in Grünheide waar de 4680 batterijproductie moet gaan plaatsvinden is deze week wind- en waterdicht geworden. Alle wanden en daken zijn geplaatst. Binnenin is men al volop bezig met de afwerking. Ziet er naar uit dat deze op schema ligt en nog voor het einde van het jaar de eerste batterijproductie gaat opleveren. Fantastisch Q2 Tesla presenteerde fantastische kwartaalcijfers (hier te downloaden), ondanks dat ze productie misliepen door de 3 weken COVID-sluiting van Shanghai. Een deel komt voor rekening van de verkoop van 75% van de Bitcoin-portefeuille. Maar natuurlijk is er veel meer dan dat. Wat opviel is dat Tesla Solar het heel goed gedaan heeft. Alleen Solar Roof blijft achter. Alles staat opgelijnd om in de tweede helft van 2022 nieuwe records te gaan verbreken. Ze gaan nog steeds uit van een 50% YoY groei. Dat zou 1,4 miljoen auto’s betekenen. Gelet op de 564.743 auto’s in de eerste helft, moeten er nog 840.000 geproduceerd worden. Voor degene die de financiële positie van Tesla wil begrijpen is onderstaande samenvattende video van Rob Maurer van Tesla Daily interessant. Cybertruck op schema De voorbereidingen voor de productie van de Cybertruck ligt op schema voor een productiestart midden 2023. Tijdens de Q&A vertelde Elon dat ze in de nieuwe fabrieken voor de Model Y productie zo’n 70% minder robots nodig hebben in de body-shop. Voor de productie van de Cybertruck gaat de vereenvoudiging van het productieproces nog een stap verder, waarbij de 9.000 ton Gigapress van Idra een belangrijke rol speelt. Batterij-productie De opschaling van de 4680 batterijproductie ligt wat achter op schema, ofschoon ze flinke stappen zetten in Kato-road waar de pilot-productielijn staat. Ze produceren daar tegen einde van het jaar dan zo’n 1.000 batterijpakketen per week. De verwachting is dat eind Q3 2022 de batterijproductie in Texas gaat beginnen. Als ze daar meerdere productielijnen installeren die ook zo’n 1.000 pakketten per week kunnen produceren gaat het toch hard. Is ook wel nodig voor de productiestart van de Semi en Cybertruck. Berlijn zal snel volgen met 4680 batterijproductie. Voor de Model 3 en Y productie in de vier operationele fabrieken zijn voldoende 2170 batterijen beschikbaar om de productiedoelstellingen van 2022 te halen. FSD Beta FSD Beta ligt nog steeds op schema voor een vloot-brede release voor het einde van jaar. De 100.000 beta-gebruikers zijn samen goed voor meer dan 56 miljoen kilometers aan data! Elon verwacht dat ook voor Europa en andere delen van de wereld FSD Beta tegen het einde van 2022 uitgerold zou kunnen worden. Grote voorwaarde is natuurlijk dat de wetgever gaat meewerken en het gebruik gaat toestaan. De prijs van FSD gaat verder omhoog zodra de functionaliteiten toenemen en een uitrol naar alle FSD kopers een feit is. Volgens Elon is het nu belachelijk goedkoop. Ik verwacht dat ook in Europa dit jaar de prijs voor FSD nog fors omhoog gaat. Hoe ik aankijk tegen het wel of niet kopen van FSD is hier te lezen. De verwachting was dat FSD Beta 10.13 zijn opwachting zou maken deze week, maar de release is nog uitgesteld. Hopelijk de komende week. AI en toekomstige producten Elon bedankte Andrej Karpathy voor zijn goede werk bij het AI-team. Inmiddels bestaat deze groep uit 120 man! Tijdens AI-dag-2 eind september gaan we meer zien en horen van de vorderingen van Tesla met nieuwe producten en toepassingen. Zoals Optimus, de Tesla Bot. In het onderstaande lijstje staat de geïnstalleerde productiecapaciteit van de verschillende modellen en locaties. Opvallend is nu dat er nu voor het eerst “in development” staat bij Robotaxi & andere….. Dat ook een Tesla HVAC-systeem nog steeds op de toekomstige productenlijst staat werd door Elon bevestigd. In mijn blog over de Tesla-energie-producten wordt een dergelijk systeem als de nog ontbrekende schakel genoemd in het rijtje zonnepanelen, Powerwall en Autobidder om in privé situaties van het gas af te kunnen. 3 miljoen Tesla’s In 10 jaar tijd heeft Tesla nu bijna 3 miljoen auto’s afgeleverd. Tot 2019 waren het relatief bescheiden aantallen, de Roadster, de Model S en de Model X. Maar sinds de introductie van de Model 3 en later de Model Y en met het openen van Giga Shanghai komt het in een stroomversnelling. Het jaar 2021 alleen was goed al goed voor bijna 1/3 van de totale historische productie. Van de nu 3 miljoen Tesla’s produceerde de fabriek in Fremont i.c.m. de batterijproductie in Giga Nevada er 2 miljoen! Wall connector bestellen Ook de Nederlandse orderpagina laat nu de optie zien om een Wall Connector voor € 500 mee te bestellen bij de order van de auto. Dat is nu prima geregeld en voor een mooie prijs. Je moet wel zelf een bedrijf contracteren voor het plaatsen thuis en het eventueel laten aanpassen van de meterkast naar een 3 fasen aansluiting. Tesla heeft een stappenplan op hun website staan. Stuur url naar de auto Als het goed is, is de functionaliteit om vanuit Google Maps of Apple’s Kaarten via “delen” (en dan de Tesla app kiezen) een navigatiebestemming naar de auto te sturen bekend. Dan staat je auto bij het instappen klaar om je naar deze bestemming te brengen. Niet beken? Bij deze! Er duikt nu een bericht op dat in de Chinese app-versie 4.11.0 de functionaliteit komt om bijvoorbeeld een video naar de auto te sturen om deze dan op het grote scherm te bekijken. Het werkt samen met Chinese video diensten. Benieuwd of dat straks hier bijvoorbeeld met YouTube gaat werken. Nu we toch tips geven: wil je meer streaming media bekijken dan die standaard wordt aangeboden, open dan in de webbrowers de url www.abettertheater.com en druk op full-screen! Diagnostische test via app In de broncode van de app is gevonden dat Tesla werkt aan het uitvoeren van diagnostische tests. Bij het melden van een probleem met de auto via de app zet Tesla een diagnostische test klaar die je dan kan uitvoeren om te zien wat er precies aan de hand is. Als het via een software-update opgelost kan worden, scheelt dat een ritje naar het servicecentrum. Is er iets wat vervanging vraagt, dan wordt de service-afspraak gepland en het onderdeel besteld. Elon doet oproep aan lithiumraffinage-industrie Elon heeft nu al herhaaldelijk opgeroepen om vaart te maken met het verfijnen van lithium. Om een of andere reden pakt de industrie de lithiumraffinage niet goed of te traag op. Tesla is nu zelf begonnen met het verfijnen van de gedolven lithium tot lithiumcarbonaat en lithiumhydroxide. Niet met het idee dit allemaal massaal zelf te gaan doen, maar wel om beter te begrijpen waarom het proces zo traag verloopt en de industrie te helpen. “Ik zou ondernemers nogmaals willen aansporen om in de lithiumraffinage-industrie te stappen. De mijnbouw is relatief eenvoudig. De verfijning is veel moeilijker. Dus het lithium is eigenlijk vrijwel overal te vinden. Maar je moet het lithium verfijnen tot lithiumcarbonaat en lithiumhydroxide van batterij kwaliteit, wat een extreem hoge zuiverheid moet hebben. Er zijn momenteel softwaremarges in lithiumverwerking. Ik zou dus nogmaals ondernemers willen aanmoedigen om in de lithiumraffinage-industrie te stappen. Je kunt niet verliezen. Het is een geldprinter!” Performance EV’s RSymons is een Engels autobedrijf dat regelmatige interessante video's maakt over hun tests met BEV's. Vaak zitten hier natuurlijk ook Tesla's bij. Zeker als het onderwerp Performance EV's is Hieronder een vergelijking tussen een fors aantal sportieve EV's. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |