In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de Tesla service, een nieuw platform voor investeerders, software-updates met nieuwe functionaliteiten onderweg, de CCS ook in de VS de standaard, een Cube bij een SuC en nog veel meer…. Eerste Cube bij SuC locatie Tesla opent in een razend tempo nieuwe superchager-locaties. Afgelopen week ging er weer een open in Nederland, nu in Ridderkerk. Bij een Duitse Superchargerlocatie in Endsee is de eerste Cube geplaatst van de firma bk World. Zeker een toegevoegde waarde voor een locatie waar geen horecagelegenheid is. In de onderstaande video een impressie. Ik hoop wel dat voor de Tesla rijder de integratie met het toegangssysteem iets beter wordt dan nu uit het video-verslag blijkt. Maar dat was ook een niet-Tesla gebruiker van een Suc! Tesla platform voor investeerders Elon Musk heeft altijd aangegeven dat hij grote waarde hecht aan de particuliere belegger. De eerder uitgevoerde 5-1 stocksplit maakte het in het verleden mogelijk dat het aandeel TSLA voor een kleiner bedrag aangekocht kon worden. De volgende week is aandeelhoudersvergadering en wederom wordt voorgesteld om meer aandelen te mogen uitgeven. Dit maakt dan een 3-1 stocksplit mogelijk. De voornaamste reden is dat bij een lagere koers met name de particuliere belegger (zoals bijvoorbeeld de eigen Tesla-medewerkers) voor een kleine bedrag kan investeren in Tesla en zo ook mee kan profiteren van een mogelijk toekomstig succes. Ik denk dat redelijk veel Teslarijders ook wel wat aandelen TSLA bezitten. Niet? Maar het gaat niet alleen om het kunnen kopen van aandelen, maar ook om aandeelhouders te informeren over belangrijke ontwikkelingen en ze stemrecht te geven bij besluiten. De stem van de particuliere belegger moet zwaarder meewegen. De institutionele belegger heeft soms andere belangen. Om het voor aandeelhouders gemakkelijk te maken werd deze week een nieuw platform gelanceerd. Deze is hier te vinden. Tesla Service naar F1 speed Voor mensen die al langer Tesla rijden en zeker de vroege Model S en X bezitters, zullen hun wenkbrauwen wat fronsen bij het bericht dat Tesla de service gaat verbeteren naar een “same-hour-service”. Binnen het uur geholpen, ze noemen het “F1-speed”. Het verbeteren van de service is een al lang gehoorde wens en wordt ook al jaren door Elon aangekondigd! Niet dat deze nu voor iedereen heel slecht is, want verreweg de meeste Tesla-kopers komen nooit bij een service-center. En als je er wel moet komen, wordt het meestal snel en goed opgelost. Maar de toegangstijd is vaak te lang. Soms weken! Ook omdat onderdelen er niet zijn. En sommige service verzoeken worden niet goed afgehandeld of in de ogen van de consument wel erg in het voordeel van Tesla uitgelegd, zoals “valt binnen de specificaties”. Voor de Model S/X/3, zeker die uit garantie zijn, zijn er inmiddels gespecialiseerde servicebedrijven die ook reparaties kunnen uitvoeren. Soms tegen zeer scherpe tarieven. Het aantal service-centers moet gewoon omhoog om de toegangstijd te verkorten. En dat wil Tesla nu aanpakken door niet alleen meer service centers te realiseren, maar ook de capaciteit van de bestaande te vergroten. Same-hour-service is het nieuwe toverwoord! Als je het vanuit bedrijfseconomisch perspectief bekijkt wordt het voor Tesla eigenlijk nu pas (financieel) interessant om de service naar een ander niveau te tillen. Nu ook hun hoog volume model, de Model 3, uit de garantie komt en er dus betaald moet worden voor de service, zijn het niet alleen maar kosten (garantie-claims) maar juist ook inkomsten. Met steeds meer auto’s uit de garantie komen ze voor het eerst in hun bestaan in een situatie waar de gevestigde auto-industrie feitelijk hun business model op gebaseerd heeft: onderdelen en reparaties! Tesla heeft gelukkig een ander business model, maar een gezonde marge draaien op de service-tak van het bedrijf zullen ze zeker niet nalaten. Gelukkig geldt nog steeds bij Tesla “de beste service is geen service”. YouTube-kanaal Now you Know maakte een aflevering over hun eigen ervaringen met Tesla service met een Model 3 buiten garantie. Software updates Deze week heb ik de update 2022.20.7 ontvangen. De al eerder aangekondigde nog betere berekening van geschatte restcapaciteit in de batterij bij aankomt gaat naar een next level. Nu wordt ook de bandenspanning, het in de auto opladen van devices, luchtdichtheid, voorverwarmen van de batterij en nog veel meer detail meegenomen. Mooi! De volgende software-update (2022.24) gaat weer nieuwe functionaliteiten toevoegen. Ze wordt het mogelijk om de positie van de beelden van de blind-spot camera te verplaatsen (3 opties). Soms staat deze hinderlijk over de bepaalde knoppen. Ook de cloud-functionaliteit wordt nu geïmplementeerd. Handig als je meerdere Tesla’s hebt of je regelmatig een Telsa huurt. Je profielfoto vanuit je Tesla account wordt ook zichtbaar in de auto. De navigatie-instellingen en de recent bezochte locaties worden profiel-afhankelijk en via de cloud uitgewisseld. Bij de instellingen van Sentry Mode komt de optie om het geluid uit te schakelen bij een activatie van Sentry. En heb je premium connectiviteit, dan wordt de actuele verkeersituatie niet beter ingekleurd in de navigatie route. De blauwe lijn wordt dan bijvoorbeeld rood op plaatsen waar het filerijden is. Munro 4680 Het bedrijf van Sandy Munro is nog druk bezig met het ontleden van het structurele batterijpakket met de 4680 batterij. De dikke foamlaag zorgt voor problemen bij het verwijderen. Ze zijn er bijna! Goed dat Sandy in onderstaande video ook uitleg geeft over het recycleproces. Geen zorgen. Het demonteren door Munro zegt helemaal niets over de eindelijke recycleerbaarheid van dit indrukwekkende batterijpakket. Alles kan hergebruikt worden! Enthousiast over de castings De Model Y uit Giga Texas is inmiddels tot op de kale carrosserie ontmanteld. Sandy heeft 3 generaties Tesla’s naast elkaar laten zetten. Een van de eerste Model 3’s, zonder de castings, een versie met een casting van de achterkant uit twee delen en de nieuwe Y met een voor- en achteronderkant gietstuk en zonder de bodemplaat. Uiteraard is hij laaiend enthousiast en laat hij nog eens alle voordelen de revue passeren. De Model 3 is 5 jaar geworden We blijven “feest vieren” bij Tesla! De 3 miljoenste Tesla op de weg, de 2 miljoenste uit Fremont, enz. Nu is de Model 3 namelijk precies 5 jaar geleden voor het eerst in de VS aan klanten afgeleverd. Een Model welke de auto-industrie op de kop aan het zetten is. Nederland was bijna 2 jaar later aan de beurt. Voor Nederland was 2019 het topjaar voor de Model 3 verkoopaantallen. Met name voor lease-rijders toen zeer interessant vanwege de lage bijtelling. De Model Y zal de Model 3 nu qua verkoopaantallen voorbij gaan. Zeker na de refresh eind 2021 doet de Model 3 qua comfort, uitrusting en bouwkwaliteit niet echt onder voor de nieuwste Model Y. Voor veel kopers is de Model 3 toch nog steeds een betere koop dan de Model Y. Zeker als je de extra ruimte van de Y niet nodig hebt, is de 3 een sportievere auto en het rijbereik groter. En als de beurs of het leasebedrag een rol speelt, is de Model 3 RWD ook de goedkoopste Tesla welke momenteel te koop is. De Model 3 en Model Y zijn gewoon 2 interessante auto’s en kunnen een groot deel van de markt bedienen. Samen met Model S en X heeft Tesla nu 4 modellen. Hier komt dan volgend jaar de Cybertruck nog bij en een jaar later de Roadster. Dat is wel wat anders dan de Volkswagen groep allemaal in de strijd gooit zoals duidelijk wordt op het plaatje hieronder (situatie eind 2020). CCS stekker De V3 SuC’s zijn allemaal met alleen een CCS stekker. Nu Tesla hun chargers openstelt in Europa voor ook niet-Tesla’s staat het voor Europa wel vast dat de CCS-knots de standaard is. Maar in de VS is Tesla natuurlijk dominant. Zowel qua aantal auto’s als qua aantal SuC-locaties. In VS hebben alle SuC alleen de eigen Tesla laadpoort. Er is een lobby gaande om er voor te zorgen dat ze in de VS niet over moeten stappen op de CCS stekker zoals we deze nu in Europa hebben. Ik acht het kansloos, maar wel jammer dat superieure technologie het moet afleggen! De knots heeft gewonnen! Productie Shanghai en Berlijn op stoom Na de upgrades is Shanghai en Berlijn weer aan het produceren. Zeker Shanghai gaat naar record aantallen. Voor Q3 staan nu 8 boten gereserveerd om de Model 3 en Model Y naar Europa te brengen. Het zou om circa 26.000 auto’s gaan. Goed nieuws voor reservatiehouders. Indrukwekkend om te zien hoe snel de parkeerplaatsen in de haven weer gevuld zijn als een boot is volgeladen. Berlijn groeit de komende weken naar 3.000 auto’s per week om dan per 1 oktober naar 3 shift over te schakelen om dan rond de 5.000 auto’s per week te zitten begin 2023. Hopelijk zien we snel een Long Range versie vanuit Berlijn en versies met witte stoelbekleding. Giga Berlijn is goed voor de werkgelegenheid in Brandenburg. De directeur van het regionaal arbeidsbureau liet via een krantenbericht weten dat er al 700 langdurig werkelozen een werkplek gevonden hebben.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |