Een samenvatting van het nieuws van deze week: - Tesla gaat de Turbo aanzetten. Mede om in Q3 een goed financieel resultaat te behalen bieden ze naast de suite “Volledig zelfrijdende besturing” (€ 7.500) nu ook “uitgebreide autopilot” aan (€ 3.800). Eigelijk alles wat je nodig hebt om op de snelweg autonoom te rijden (level 3). Met natuurlijk wel nog beperkingen door de overheid opgelegd (inhalen moet je bevestigen, om de 12 sec bevestigen dat je het stuur vast hebt, beperking snelheid in bochten, ed.). Met HW3 en de nieuwe software-release einde van het jaar zou “uitgebreide autopilot” foutloos moeten werken op de snelweg. Met volledige zelfrijdende besturing krijg je ook autonoom rijden buiten de snelweg met alles wat hiervoor nodig is. Inclusief de smart summon/parking functies. Het ziet er ook naar uit dat de release van tijdelijke licenties ook niet meer ver weg is. Je kan dan waarschijnlijk per maand betalen voor bepaalde functies. Handig misschien voor langere vakantieritten of om het eens uit te proberen. - Ook gaat de Turbo op het vervangen van de H2.5 naar de nieuwe FSD-computer zodat zodra HW3 het verschil maakt alle FSD-kopers er van kunnen genieten! Ik mag de volgende week mijn Tesla brengen voor de vervanging. - In de VS kan de Model Y dual motor via een software aankoop voorzien worden van extra power. De acceleratie gaat met 0,4 sneller. Ook weer de turbo er op! En natuurlijk de cashflow weer spekken. - Eindelijk gaan dan toch waypoints komen in de navigatie. Je krijgt dus opties om af te wijken van de voorgesteld efficiëntste route en op tussenstops in te geven. Benieuwd hoe de software dan omgaat met onderweg bijladen! Als het werkt zoals ABRP dan komt het wel goed! - En natuurlijk de shareholdersmeeting en battery-day deze week. Tesla heeft de route naar het einde van de verbrandingsmotor getekend. Det turbo gaat op het versnellen van de transitie naar duurzame energie. Binnen nu en pak weg 3-5 jaar is het vanuit financieel perspectief zeer onvoordelig om nog een ICE te kopen. Tesla gaat dan met 25.000 dollar kleine Tesla komen. Ik schreef een paar maanden geleden een blog over mijn speculaties m,b,t, deze kleine Tesla. - In Fremont hebben ze een proefopstelling van het produceren van in huis ontwikkelde batterijen (project roadrunner). En wat voor een batterijen!! Dik 50% meer range en dik 50% goedkoper! En op een manier te produceren dat grondstoffen aanvoer geen probleem wordt en schaalbaar naar ongekend grote hoeveelheden (goed voor 20 miljoen Tesla’s in 2030!). Zodra Tesla in Giga Texas de productie van de Semi en Cybertruck gaat op starten is de locale productie van die nieuwe batterij op stoom. Dus voor de voertuigen die veel power en range vragen. Tesla kan de nieuwe batterijen op grote schaal op een relatief klein vloeroppervlakte bouwen. De productie gaat lokaal plaatsvinden. Een gigafactory (dus ook Berlijn) gaat zowel auto’s als batterijen produceren. - Op YouTube zijn inmiddels heel veel vlogs te vinden over Batteryday. Hierbij drie voorbeelden van informatieve blogs: van onze Belgische vlogger Steven Peeters, van de beste financiële/TSLA getinte podcast/vlog Tesla Daily en een Nederlandstalige. - Waar echt de turbo op gaat, is op de Model S Plaid. Hij is nu te bestellen en eind 2021 leverbaar. Met bijna de specificaties van de Roadster die in 2017 gepresenteerd werd. Dat belooft nog wat door de definitieve specs van de Roadster!! - Na ludricrous speed komt plaid speed. Kijk onderstaand filmpje om te zien hoe Tesla aan zijn snelheid-aanduidingen komt!
0 Comments
Samenvatting van het nieuws van deze week: - De Model 3 uit Giga Shanghai gaat mogelijk ook zijn weg vinden naar andere continenten. Ik vermoed dat het alleen gaat om de rechtsgestuurde varianten. Daarnaast de geruchten dat de Model 3 een paar updates ondergaat. Dat de octovalve met de warmtepomp ook richting Model 3 komt, is wel duidelijk. Nieuwe achterlichten waren al opgedoken. Ook de console en een ander stuur zou aan de beurt zijn. Mogelijk wordt qua console afscheid genomen van het hoogglans en wordt mat-zwart de standaard. Of gaat het ook om een redesign? - De 12V batterij zorgt nog wel eens voor problemen. Dat wil zeggen dat het er op lijkt dat deze minder lang meegaat dan in een ICE. Elon liet via een tweet weten dat er softwarematige verbeteringen aan zitten te komen welke het verbruik van de 12V batterij verminderen en ook beter signaleren wanneer de batterij aan vervanging toe is. Op termijn gaat Tesla afscheid nemen van de 12V in combinatie met hun gepatenteerde ontwerp van een andere kabelboom, - Het aandeel TSLA maakt in de opmaak naar battery-day weer een behoorlijke opmars door. Het grootste dagverlies ooit (21%) is al weer goed gemaakt. De koers schommelt rondom de koers ten tijde van split. Een dikke week na battery-day volgen de productiecijfers over Q3 en wordt het duidelijk of Tesla de prognose eind 2020 gaat halen. De verkoopaantallen uit China jagen de boel op! Waarschijnlijk zal de koers ook wel opgejaagd worden. - Giga Berlijn gaat giga snel. De eerste onderdelen voor de nieuwe lakstraat zijn gearriveerd. Bij Giga Shanghai kwam 4 maanden na het begin van het installeren van de lakstraat de eerste auto van de band. Of dat gaat beteken dat de Model Y al vroeg in 2021 van de band komt is speculeren. Binnenkort zullen ook de eerste castingmachines arriveren. Dit worden er 8! Het wordt een bijzondere auto die Model Y Made in Germany! = Eindelijk een teken van leven over de retrofit naar HW3. Europa stond gepland voor Q3. De eerste Model 3 bezitters die in aanmerking komen zijn gebeld. Elon reageerde op een tweet en gaf aan dat de uitrol binnenkort gaat beginnen. Dat is ook wat beloofd is… zodra de FSD-functionaliteit met HW3 substantieel anders is dan met HW2.5. Langzaam rollen we die fase is. Nu alleen nog verschillend qua visualisaties. Bij de release van de rewrite van de FSD software (eind december) zal het verschil pas echt groot zijn. - Bovenstaande afbeelding is opgedoken waarin VW hun ID4 uitvoerig met de Model Y vergelijken. Ze zien de ID4 wel degelijk als een auto welke kopers weg gaat houden bij Tesla. Zeker de autojournalisten zullen de koppen met “Tesla-killer” al klaar hebben liggen. Volgens mij is het appels met peren vergelijken, ondanks dat ze qua maatvoering dicht bij elkaar komen. ID4 is een prima auto. Aantrekkelijk geprijsd en een echte ICE-killer! De Model Y is meer premium en veel innovatiever. De FSD mogelijkheden en het superchargernetwerk maken het af!
- Tesla had in 2019 van de verkochte EV’s een aandeel van circa 23% wereldwijd. Als ze dit marktaandeel kunnen vasthouden als het aandeel EV’s van 2% naar uiteindelijk 100% gaat de komende tientalen jaren, gaan ze Toyota in verkoopaantallen voorbij. Dus het is helemaal prima dat 4 van de 5 EV kopers niet voor een Tesla kiest. Hoe meer mensen overstappen naar EV, hoe relatief meer Tesla’s er verkocht worden! Hoe meer Tesla’s op de weg, hoe beter de FSD-software wordt. En aangezien Elon de innovatie en efficiency van het productieproces bijna belangrijker vindt dan het product zelf, wordt de winstmarge alleen maar groter. Ze kunnen dus “spelen” met de verkoopprijs en de verkoopaantallen om hoge marges te realiseren. Dat is weer goed nieuws voor de aandeelhouders. - De speculaties rondom Battery-day (22-9) nemen toe. Electrek claimt dat ze een foto hebben van de nieuwe batterij van Tesla. Groter en breder dan de huidige. Uiteraard met een andere opbouw en chemische samenstelling. Elon heeft al eens later weten dat hij de “module-stap" weg wilt laten. Honderden losse batterijen vormen nu een module en meerdere modules maken een batterypack. Is de door Electrek getoonde batterij er inderdaad een met een veel hogere energiedichtheid? Million Miles? Minder batterijen per auto maar wel > 500 miles range? Nog meer power voor de plaid, semi, cybertruck en roadster? Kortom is het Tesla gelukt om de ultieme batterij in massa te produceren. Natuurlijk is de ultieme batterij al 10x uitgevonden in laboratorium settings. Maar is het Tesla gelukt om tot massaproductie te komen? Dinsdag 22 september wordt een avond om naar uit te zien? |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |