Een samenvatting van het nieuws van deze week: - Tesla gaat de Turbo aanzetten. Mede om in Q3 een goed financieel resultaat te behalen bieden ze naast de suite “Volledig zelfrijdende besturing” (€ 7.500) nu ook “uitgebreide autopilot” aan (€ 3.800). Eigelijk alles wat je nodig hebt om op de snelweg autonoom te rijden (level 3). Met natuurlijk wel nog beperkingen door de overheid opgelegd (inhalen moet je bevestigen, om de 12 sec bevestigen dat je het stuur vast hebt, beperking snelheid in bochten, ed.). Met HW3 en de nieuwe software-release einde van het jaar zou “uitgebreide autopilot” foutloos moeten werken op de snelweg. Met volledige zelfrijdende besturing krijg je ook autonoom rijden buiten de snelweg met alles wat hiervoor nodig is. Inclusief de smart summon/parking functies. Het ziet er ook naar uit dat de release van tijdelijke licenties ook niet meer ver weg is. Je kan dan waarschijnlijk per maand betalen voor bepaalde functies. Handig misschien voor langere vakantieritten of om het eens uit te proberen. - Ook gaat de Turbo op het vervangen van de H2.5 naar de nieuwe FSD-computer zodat zodra HW3 het verschil maakt alle FSD-kopers er van kunnen genieten! Ik mag de volgende week mijn Tesla brengen voor de vervanging. - In de VS kan de Model Y dual motor via een software aankoop voorzien worden van extra power. De acceleratie gaat met 0,4 sneller. Ook weer de turbo er op! En natuurlijk de cashflow weer spekken. - Eindelijk gaan dan toch waypoints komen in de navigatie. Je krijgt dus opties om af te wijken van de voorgesteld efficiëntste route en op tussenstops in te geven. Benieuwd hoe de software dan omgaat met onderweg bijladen! Als het werkt zoals ABRP dan komt het wel goed! - En natuurlijk de shareholdersmeeting en battery-day deze week. Tesla heeft de route naar het einde van de verbrandingsmotor getekend. Det turbo gaat op het versnellen van de transitie naar duurzame energie. Binnen nu en pak weg 3-5 jaar is het vanuit financieel perspectief zeer onvoordelig om nog een ICE te kopen. Tesla gaat dan met 25.000 dollar kleine Tesla komen. Ik schreef een paar maanden geleden een blog over mijn speculaties m,b,t, deze kleine Tesla. - In Fremont hebben ze een proefopstelling van het produceren van in huis ontwikkelde batterijen (project roadrunner). En wat voor een batterijen!! Dik 50% meer range en dik 50% goedkoper! En op een manier te produceren dat grondstoffen aanvoer geen probleem wordt en schaalbaar naar ongekend grote hoeveelheden (goed voor 20 miljoen Tesla’s in 2030!). Zodra Tesla in Giga Texas de productie van de Semi en Cybertruck gaat op starten is de locale productie van die nieuwe batterij op stoom. Dus voor de voertuigen die veel power en range vragen. Tesla kan de nieuwe batterijen op grote schaal op een relatief klein vloeroppervlakte bouwen. De productie gaat lokaal plaatsvinden. Een gigafactory (dus ook Berlijn) gaat zowel auto’s als batterijen produceren. - Op YouTube zijn inmiddels heel veel vlogs te vinden over Batteryday. Hierbij drie voorbeelden van informatieve blogs: van onze Belgische vlogger Steven Peeters, van de beste financiële/TSLA getinte podcast/vlog Tesla Daily en een Nederlandstalige. - Waar echt de turbo op gaat, is op de Model S Plaid. Hij is nu te bestellen en eind 2021 leverbaar. Met bijna de specificaties van de Roadster die in 2017 gepresenteerd werd. Dat belooft nog wat door de definitieve specs van de Roadster!! - Na ludricrous speed komt plaid speed. Kijk onderstaand filmpje om te zien hoe Tesla aan zijn snelheid-aanduidingen komt!
0 Reacties
Samenvatting van het nieuws van deze week: - De Model 3 uit Giga Shanghai gaat mogelijk ook zijn weg vinden naar andere continenten. Ik vermoed dat het alleen gaat om de rechtsgestuurde varianten. Daarnaast de geruchten dat de Model 3 een paar updates ondergaat. Dat de octovalve met de warmtepomp ook richting Model 3 komt, is wel duidelijk. Nieuwe achterlichten waren al opgedoken. Ook de console en een ander stuur zou aan de beurt zijn. Mogelijk wordt qua console afscheid genomen van het hoogglans en wordt mat-zwart de standaard. Of gaat het ook om een redesign? - De 12V batterij zorgt nog wel eens voor problemen. Dat wil zeggen dat het er op lijkt dat deze minder lang meegaat dan in een ICE. Elon liet via een tweet weten dat er softwarematige verbeteringen aan zitten te komen welke het verbruik van de 12V batterij verminderen en ook beter signaleren wanneer de batterij aan vervanging toe is. Op termijn gaat Tesla afscheid nemen van de 12V in combinatie met hun gepatenteerde ontwerp van een andere kabelboom, - Het aandeel TSLA maakt in de opmaak naar battery-day weer een behoorlijke opmars door. Het grootste dagverlies ooit (21%) is al weer goed gemaakt. De koers schommelt rondom de koers ten tijde van split. Een dikke week na battery-day volgen de productiecijfers over Q3 en wordt het duidelijk of Tesla de prognose eind 2020 gaat halen. De verkoopaantallen uit China jagen de boel op! Waarschijnlijk zal de koers ook wel opgejaagd worden. - Giga Berlijn gaat giga snel. De eerste onderdelen voor de nieuwe lakstraat zijn gearriveerd. Bij Giga Shanghai kwam 4 maanden na het begin van het installeren van de lakstraat de eerste auto van de band. Of dat gaat beteken dat de Model Y al vroeg in 2021 van de band komt is speculeren. Binnenkort zullen ook de eerste castingmachines arriveren. Dit worden er 8! Het wordt een bijzondere auto die Model Y Made in Germany! = Eindelijk een teken van leven over de retrofit naar HW3. Europa stond gepland voor Q3. De eerste Model 3 bezitters die in aanmerking komen zijn gebeld. Elon reageerde op een tweet en gaf aan dat de uitrol binnenkort gaat beginnen. Dat is ook wat beloofd is… zodra de FSD-functionaliteit met HW3 substantieel anders is dan met HW2.5. Langzaam rollen we die fase is. Nu alleen nog verschillend qua visualisaties. Bij de release van de rewrite van de FSD software (eind december) zal het verschil pas echt groot zijn. - Bovenstaande afbeelding is opgedoken waarin VW hun ID4 uitvoerig met de Model Y vergelijken. Ze zien de ID4 wel degelijk als een auto welke kopers weg gaat houden bij Tesla. Zeker de autojournalisten zullen de koppen met “Tesla-killer” al klaar hebben liggen. Volgens mij is het appels met peren vergelijken, ondanks dat ze qua maatvoering dicht bij elkaar komen. ID4 is een prima auto. Aantrekkelijk geprijsd en een echte ICE-killer! De Model Y is meer premium en veel innovatiever. De FSD mogelijkheden en het superchargernetwerk maken het af!
- Tesla had in 2019 van de verkochte EV’s een aandeel van circa 23% wereldwijd. Als ze dit marktaandeel kunnen vasthouden als het aandeel EV’s van 2% naar uiteindelijk 100% gaat de komende tientalen jaren, gaan ze Toyota in verkoopaantallen voorbij. Dus het is helemaal prima dat 4 van de 5 EV kopers niet voor een Tesla kiest. Hoe meer mensen overstappen naar EV, hoe relatief meer Tesla’s er verkocht worden! Hoe meer Tesla’s op de weg, hoe beter de FSD-software wordt. En aangezien Elon de innovatie en efficiency van het productieproces bijna belangrijker vindt dan het product zelf, wordt de winstmarge alleen maar groter. Ze kunnen dus “spelen” met de verkoopprijs en de verkoopaantallen om hoge marges te realiseren. Dat is weer goed nieuws voor de aandeelhouders. - De speculaties rondom Battery-day (22-9) nemen toe. Electrek claimt dat ze een foto hebben van de nieuwe batterij van Tesla. Groter en breder dan de huidige. Uiteraard met een andere opbouw en chemische samenstelling. Elon heeft al eens later weten dat hij de “module-stap" weg wilt laten. Honderden losse batterijen vormen nu een module en meerdere modules maken een batterypack. Is de door Electrek getoonde batterij er inderdaad een met een veel hogere energiedichtheid? Million Miles? Minder batterijen per auto maar wel > 500 miles range? Nog meer power voor de plaid, semi, cybertruck en roadster? Kortom is het Tesla gelukt om de ultieme batterij in massa te produceren. Natuurlijk is de ultieme batterij al 10x uitgevonden in laboratorium settings. Maar is het Tesla gelukt om tot massaproductie te komen? Dinsdag 22 september wordt een avond om naar uit te zien? Samenvatting van het nieuws van deze week: - De afgelopen week heeft het aandeel TSLA een flinke duikeling gemaakt. De grootste koersdaling in de historie: 20%. Speculanten hebben goede zaken kunnen doen met meer 150 dollar koersverschil in een paar dagen. Lange termijn beleggers zal het niet veel interesseren omdat het fundament van Tesla alleen maar sterker wordt. Dat er niets met de fundamenten aan de hand zijn werd eigenlijk al de dag er na duidelijk. Een stijging van 10% en die stijgende lijn ging de dag er na door. Batteryday en de Q3 cijfers zal het aandeel niet gaan drukken! - In de VS zijn levertijden van de Model S en X nu 10-14 weken. Dat zou te maken kunnen hebben met de onthulling van de nieuwe Plaid versie in combinatie met de nieuwe batterij technologie op BatteryDay. Gelet op de relatief geringe productie-omvang van de Model S/X zullen ze deze batterijen in Fremont kunnen maken (project Roadrunner). Hieronder een video van een drone fly-over boven Giga Fremont. De grote hoeveelheden nodig voor de Semi en Cybertruck maken ze straks lokaal in Giga Texas . - Als de Model S Plaid gepresenteerd wordt zullen de specs van de Lucid Air nog voordat ze de eerste auto op de weg brengen alweer ver overtroffen worden. De Lucid is wel een stuk luxueuzer. Ik hoop dat ze ook het interieur van de S/X onder handen hebben genomen. Niet zoals op de foto hierboven overigens! Ik verwacht dat Elon ons verrast met een auto welke wederom voor de komende jaren de toon gaat zetten qua technologie. De batterijen en aandrijflijn welke we terug gaan zien in de Cybertruck en Roadster. - Ook de levertijd van de Model Y is wat opgelopen. Ook hier is het speculeren. Mogelijk dat ze toch buitenlandse markten (anders dan Europa) gaan voorzien. Denk aan Australië, Zuid-Amerika, e.d. Misschien in combinatie met het integreren van de nieuwe giga-drukpers en dat hiervoor de productie even stil komt te liggen. De Model 3 staat nog op 2-4 weken. - Ook VW-chef Hebert Diess heeft de kracht van social media ontdekt. Rondom het bezoek van Musk en zijn ritje in de ID3 is veel gezegd en geschreven. Steeds meer keuzes in EV’s maakt dat de transitie versneld gaat worden. Langzaam komt er wat te kiezen. Ook al zal het in economische zin mogelijk een beetje tegen zitten qua autoverkopen door de impact van de pandemie, het aandeel EV’s in de totale wereldwijde autoverkopen zal blijven toenemen. Zelfs bij een stabiel blijvend marktaandeel (of zelfs lager wordend marktaandeel) gaan de verkoopaantallen van Tesla fors om hoog. - De frunk in de Model 3/Y wordt verschillend gewaardeerd. De een gebruikt hem nooit, voor de andere is het een super handige opslagplaats. Voor je laadkabels. Ik gebruik hem vooral als ik pizza of frites heb gehaald. Blijft de stank uit de auto. Dat moet de dame op de foto hieronder ook gedacht hebben. Maar dan wel om een andere reden! - Vorige week al melding van de start van de uitrol van de 2020.36. De eerste ervaringen worden gedeeld op social media. Een opwarmer voor de release van de FSD-rewrite met verkeersbord herkenning. Verleden jaar was er veel meer rumour op weg naar de release van software versie 10. Netflix en YouTube en paar nieuwe games kwamen er toen aan. Over de aanstaande software 11 release is het relatief rustig. Maar wat niet, is kan nog komen!
Samenvatting van het nieuws van deze week: - De uitrol van 2020.36 software is begonnen. Een versie waar de eerste variant van het herkennen van verkeersborden in zit. Het is Tesla blijkbaar gelukt om het patent dat bij MobilEye ligt te omzeilen. Zal wel de labeling op video niveau te maken te hebben. Het is nog allemaal beta. Voor de volledige functionaliteit en de NL-stijl borden zal het nog even wachten zijn op de volledige release van de rewrite van de software. Voor de Model S met luchtvering een mooie visualisatie van de werking en instellingen van de vering. Meer over deze software update is hier te vinden. - Het wordt nu wel langzaam tijd dat Tesla gaat beginnen met de retrofit van de FSD-computer naar HW3 in de model 3's waar deze nog niet in zit (maar wel FSD aangeschaft). Op hun website staat nog steeds Q3 als periode waarin het zou moeten gaan gebeuren. Zal wel iets later worden! Elon Musk Time (EMT), maar het gaat wel gebeuren! - Ik heb afgelopen weeek een update gehad van de navigatie-software. Eigenlijk helemaal niets van gemerkt. Zag het toevallig. - De 5-1 split van het aandeel TSLA is uitgevoerd. Op de eerste handelsdag meteen een enorme sprong welke in de dagen daarna weer werd ingeleverd en op het einde van week onder de koers na de split. De Bears en the Bulls vliegen over elkaar heen. Is het aandeel nu overgewaardeerd of krijgt het langzaam de waarde die past bij de (potentiële) marktwaarde gebaseerd op Tesla als techbedrijf en niet als traditionele autobouwer? Niemand heeft een glazenbol, maar de lange termijn ziet er wel heel goed uit. - Toch is TSLA dit kwartaal niet opgenomen in de S&P500. Waarom is niet helemaal duidelijk. Het besluitvormingsproces is niet geheel transparant. Was mogelijk ook wel te verwachten aangezien er in de kwartaalwinst tijdelijke inkomsten zitten uit gelden die ze krijgen van autobouwers welke zelf niet aan de CO2 emissie-eisen kunnen voldoen. Maar mogelijk heeft het ook te maken met de enorm hoge koerswinst van de afgelopen maanden. De fondsmanagers moeten immers de komende periode zoveel aandelen inkopen en de koers is mogelijk overgewaardeerd voor de korte termijn. Benieuwd naar wat Rob Maurer er de volgende week in zijn podcast Tesla Daily over te melden heeft. Misschien wachten ze op een dip! Met battery-day eind september, nog betere kwartaalcijfers over Q3 (incl. winst), verkoopstart model Y in China in Q4, release van de rewrite van de FSD software, e.d. staan de sterren eerder op een koersstijging de komende maanden dan een daling! Maar niemand heeft een glazenbol. VS verkiezingen komen er ook nog aan! - Elon was in Duitsland de afgelopen week. Verschillende plaatsen bezocht en ik vermoed dat hij ook aardige deals gesloten heeft als het gaat over toegang tot de Duitse energiemarkt. Natuurlijk bezocht hij Grünheide! In een interview gaf hij tussen de regels door toch weer wat nieuwtjes weg met betrekking tot de Model Y welke in Giga Berlijn gebouwd gaat. Alles wat ik weet over de Model Y Made In Germany heb ik op een aparte pagina gezet. Mocht ik wat gemist hebben, laat het me weten! Voor de terugvlucht naar de VS heeft hij nog een kort bezoekje aan VW-chef Herbert Diess gebracht. Musk laat hiermee in mijn optiek zien dat het hem echt gaat om de bestaande autobouwers versneld om te krijgen naar EV's. Volkswagen neemt dit serieus en Musk ziet dit echt niet als concurrentie. Er is zoveel markt met ruimte voor meerdere spelers. Sterker nog, Tesla kan harder groeien met concurrentie, want dan kiezen meer mensen voor de transitie van ICE naar EV en het aandeel van Tesla hierin in fors!
- Ik kwam nog een product tegen voor degene die overwegen een Chrome-delete zelf uit te voeren. Ik heb geen ervaring met dit product of leverancier. Circa $ 170 incl. verzendkosten. |
Archieven
Juni 2022
Categorieën |