Samenvatting van het nieuws van deze week: - De Model 3 uit Giga Shanghai gaat mogelijk ook zijn weg vinden naar andere continenten. Ik vermoed dat het alleen gaat om de rechtsgestuurde varianten. Daarnaast de geruchten dat de Model 3 een paar updates ondergaat. Dat de octovalve met de warmtepomp ook richting Model 3 komt, is wel duidelijk. Nieuwe achterlichten waren al opgedoken. Ook de console en een ander stuur zou aan de beurt zijn. Mogelijk wordt qua console afscheid genomen van het hoogglans en wordt mat-zwart de standaard. Of gaat het ook om een redesign? - De 12V batterij zorgt nog wel eens voor problemen. Dat wil zeggen dat het er op lijkt dat deze minder lang meegaat dan in een ICE. Elon liet via een tweet weten dat er softwarematige verbeteringen aan zitten te komen welke het verbruik van de 12V batterij verminderen en ook beter signaleren wanneer de batterij aan vervanging toe is. Op termijn gaat Tesla afscheid nemen van de 12V in combinatie met hun gepatenteerde ontwerp van een andere kabelboom, - Het aandeel TSLA maakt in de opmaak naar battery-day weer een behoorlijke opmars door. Het grootste dagverlies ooit (21%) is al weer goed gemaakt. De koers schommelt rondom de koers ten tijde van split. Een dikke week na battery-day volgen de productiecijfers over Q3 en wordt het duidelijk of Tesla de prognose eind 2020 gaat halen. De verkoopaantallen uit China jagen de boel op! Waarschijnlijk zal de koers ook wel opgejaagd worden. - Giga Berlijn gaat giga snel. De eerste onderdelen voor de nieuwe lakstraat zijn gearriveerd. Bij Giga Shanghai kwam 4 maanden na het begin van het installeren van de lakstraat de eerste auto van de band. Of dat gaat beteken dat de Model Y al vroeg in 2021 van de band komt is speculeren. Binnenkort zullen ook de eerste castingmachines arriveren. Dit worden er 8! Het wordt een bijzondere auto die Model Y Made in Germany! = Eindelijk een teken van leven over de retrofit naar HW3. Europa stond gepland voor Q3. De eerste Model 3 bezitters die in aanmerking komen zijn gebeld. Elon reageerde op een tweet en gaf aan dat de uitrol binnenkort gaat beginnen. Dat is ook wat beloofd is… zodra de FSD-functionaliteit met HW3 substantieel anders is dan met HW2.5. Langzaam rollen we die fase is. Nu alleen nog verschillend qua visualisaties. Bij de release van de rewrite van de FSD software (eind december) zal het verschil pas echt groot zijn. - Bovenstaande afbeelding is opgedoken waarin VW hun ID4 uitvoerig met de Model Y vergelijken. Ze zien de ID4 wel degelijk als een auto welke kopers weg gaat houden bij Tesla. Zeker de autojournalisten zullen de koppen met “Tesla-killer” al klaar hebben liggen. Volgens mij is het appels met peren vergelijken, ondanks dat ze qua maatvoering dicht bij elkaar komen. ID4 is een prima auto. Aantrekkelijk geprijsd en een echte ICE-killer! De Model Y is meer premium en veel innovatiever. De FSD mogelijkheden en het superchargernetwerk maken het af!
- Tesla had in 2019 van de verkochte EV’s een aandeel van circa 23% wereldwijd. Als ze dit marktaandeel kunnen vasthouden als het aandeel EV’s van 2% naar uiteindelijk 100% gaat de komende tientalen jaren, gaan ze Toyota in verkoopaantallen voorbij. Dus het is helemaal prima dat 4 van de 5 EV kopers niet voor een Tesla kiest. Hoe meer mensen overstappen naar EV, hoe relatief meer Tesla’s er verkocht worden! Hoe meer Tesla’s op de weg, hoe beter de FSD-software wordt. En aangezien Elon de innovatie en efficiency van het productieproces bijna belangrijker vindt dan het product zelf, wordt de winstmarge alleen maar groter. Ze kunnen dus “spelen” met de verkoopprijs en de verkoopaantallen om hoge marges te realiseren. Dat is weer goed nieuws voor de aandeelhouders. - De speculaties rondom Battery-day (22-9) nemen toe. Electrek claimt dat ze een foto hebben van de nieuwe batterij van Tesla. Groter en breder dan de huidige. Uiteraard met een andere opbouw en chemische samenstelling. Elon heeft al eens later weten dat hij de “module-stap" weg wilt laten. Honderden losse batterijen vormen nu een module en meerdere modules maken een batterypack. Is de door Electrek getoonde batterij er inderdaad een met een veel hogere energiedichtheid? Million Miles? Minder batterijen per auto maar wel > 500 miles range? Nog meer power voor de plaid, semi, cybertruck en roadster? Kortom is het Tesla gelukt om de ultieme batterij in massa te produceren. Natuurlijk is de ultieme batterij al 10x uitgevonden in laboratorium settings. Maar is het Tesla gelukt om tot massaproductie te komen? Dinsdag 22 september wordt een avond om naar uit te zien?
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |