In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de opening van het Engineering HQ, de Cybertruck, een app-update, speculaties over Investorsday, en nog veel meer.... Engineering HQ Woensdag de onverwachte aankondiging van een Tesla Event diezelfde dag. Het betrof de (symbolische) opening van de Engineering HQ in Palo Alto. En natuurlijk een big party voor de medewerkers. Het voormalig kantoor van HP heeft nu officieel het stempel van hoofdkantoor voor Tesla Engineering. Hiermee laat Tesla zien dat ze wel degelijk een grote speler is en blijft in Californië. Niet alleen qua aantal arbeidsplaatsen, maar ook in hun bijdrage aan de economie. Ook al is het hoofdkwartier van Tesla verplaatst naar Giga Texas. In onderstaande video (even scrollen naar 10:38 voor het begin) geeft Elon een toelichting. Cybertruck pre-production Er duiken steeds mee pre-productie modellen op van de Cybertruck. Op het Engineering HQ-event waren er zelfs meerdere te zien. Opmerkelijk zijn de beelden van een Cybertruck met zijn luchtvering op een stand dat er maximale bodemvrijheid is. Dan lijken de massale wielen zelfs erg klein! Tesla heeft patent gevraagd op de in huis ontwikkelde staalsoort, speciaal voor de Cybertruck. Het belang van het team binnen Tesla dat dit soort materialen ontwikkelt moet niet onderschat worden. Dat ze intensief samenwerken met SpaceX is geen geheim. Eerder ontwikkelde ze de speciale aluminium legeringen voor de gigacastings. Meer over het patent is hier te vinden. Referral programma terug? Eerder zagen we in China al een terugkeer van het geliefde referral programma. Tesla eigenaren worden gestimuleerd om een potentiële Tesla koper verder te interesseren in het kopen van een Tesla. Als beloning krijgen beiden gratis laadkilometers bij de Supercharger als er daadwerkelijk een Tesla afgeleverd wordt. Een mooi programma dat helaas twee jaar geleden gestopt werd. In verschillende markten zien we het programma nu terugkeren. Recent in Australië. Mogelijk binnenkort ook weer in Europa. Bjørn test de Model S Plaid Bjørn Nyland test BEV's in vaak koude omstandigheden in Noordland. Bekend is zijn 1.000 km range test. Nu was de Tesla Model S Plaid aan de beurt. Dat de Model S goed ging scoren mag geen verrassing zijn. Hij heeft meerdere video's over de Model S op zijn kanaal staan. Factory Tours in Berlijn aanstaande? Tesla heeft een vacature geplaatst voor een medewerker met de hoofdtaak om factory-tours te gaan organiseren in Giga Berlijn! Het zou mooi zijn als we later in het jaar gaan zien dat er inderdaad rondleidingen worden aangeboden in de modernste autofabriek van Europa. Ik neem aan dat de belangstelling groot zal zijn. Vacature-site Nu we het toch over een vacature hebben, kijk eens rond op de vacature-site van Tesla. Bijzonder hoeveel vacature er open staan in Nederland. https://www.tesla.com/nl_nl/careers Het bijzonder aan dit deel van Tesla-website is, is dat er kort op de verschillende aspecten binnen Tesla wordt ingegaan. Fabricage, batterij productie, AI, e.d. worden toegelicht. Heel informatief en laat zien dat Tesla zowel een hardware als een software bedrijf is. Tesla Investorsday Met nog minder dan een week te gaan nemen de geruchten over Investersday op 1 maart a.s. verder toe. Elon liet deze week in zijn toespraak in Palo Alto weten dat we deze dag veel breder moeten zien dan alleen interessant voor investeerders in Tesla. Zijn Masterplan 3 gaat over wat er op wereldschaal nodig is om de transitie naar duurzame energie te maken. Het heeft impact op ons allemaal. Van de noodzakelijke grondstoffen voor batterijproductie tot de opslag van energie, van het opwekken van energie tot de invulling van onze mobiliteit. De rol van AI, de komst van robots voor alle daagse klussen, het robotaxi-netwerk en nog veel meer. Het is natuurlijk afwachten hoe transparant Tesla gaat zijn over de nieuwe producten, de nieuwe productielocaties, de langjarige samenwerking met grondstofleveranciers, overnames en andere activiteiten. Meestal is de hype vooraf groot, het verhaal groots, het algemene begrip over wat er nu feitelijk gezegd is laag en gaat het aan de niet Tesla-volgers gewoon voorbij. Kans is groot dat de media er iets negatiefs uit halen of het verhaal belachelijk proberen te maken! Vooral dat laatste is erg dom. Masterplan I en II is nagenoeg afgerond en heeft gezorgd voor onomkeerbare bewegingen. Bovendien kent het aandeel TSLA alleen in de laatste 5 jaar al een stijging van dik 750%. YouTube-kanaal The Limiting factor maakte een erg mooi video van wat hij verwacht van Inverstorsday. Update Tesla-app Er zit weer een update van de Tesla app aan te komen. Het zoeken naar Superchargers in de buurt wordt toegevoegd. Munro kijkt naar gelekte HW4 computer Verleden week aandacht gehad voor de gelekte nieuwe HW4 computer door @Greentheonly. De mensen van Munro hebben de beelden geanalyseerd en leggen uit wat de verschillen zijn ten opzichte van HW3.
0 Opmerkingen
In deze blik op de week aandacht voor Tesla Valentijn, de refresh model 3, nieuwe HW4 geruchten, de Semi, hoe lang zijn er nog tankstations en nog veel meer. Tesla Valentijn Dat Tesla via zijn YouTube kanaal steeds vaker korte filmpjes presenteert, met name over de functionaliteiten, is hier al vaker gemeld. Deze week een kort grappig filmpje ter ere van Valentijnsdag. Maar is er meer? Bij 15 sec. zien we een Robot Joe2000. Is dat een Cybertruck-frame welk door Joe2000 in de lucht gehouden worden? Nu de ramen afgeplakt zijn kunnen de drones rondom Giga Texas niet meer in de pershal kijken. Mogelijk dat de 9.000 ton gigapress al aan het werk is en dat het dus inderdaad een frame van de Cybertruck is. Goede doelen Elon heeft in 2022 11,5 miljoen aandelen Tesla geschonken aan goede doelen. De waarde is ongeveer 1,9 miljard dollar. Het is niet duidelijk naar welke goede doelen. Kan heel goed zijn dat de Musk Foundation een centrale rol speelt. De Musk Foundation werd opgericht in 2001, kort voordat hij Paypal verkocht voor 1,4 miljard dollar. De stichting gebruikt haar middelen "in de eerste plaats voor onderzoek en belangenbehartiging op het gebied van hernieuwbare energie, onderzoek en belangenbehartiging van de verkenning van de menselijke ruimte, pediatrisch onderzoek, wetenschappelijk en technisch onderwijs en de ontwikkeling van veilige kunstmatige intelligentie ten behoeve van de mensheid”. Volgens de 13G/A filling van de SEC had Elon eind 2022 nog 716 miljoen Tesla-aandelen (20,6%). Musk op World Government forum Summit Elon Musk was virtueel aanwezig op de World Government forum Summit 2023. Zes jaar geleden was hij fysiek te gast in Dubai. Er waren relatief weinig Tesla nieuwtjes. Veel van de vragen en antwoorden gingen over Twitter, buitenaards leven, OpenAI, de gevaren van AI en dergelijke. Wat vanuit het Tesla-perspectief wel interessant is dat Elon aangeeft dat het bedrijf nu in financiële zin stabiel is en dat de ontwikkelroadmap duidelijk is. De uitvoering van roadmap zou ook zonder zijn directe inbreng grotendeels kunnen plaatsvinden. Er werken inmiddels heel wat topmanagers. Soms wordt er al gespeculeerd over wie uiteindelijk de CEO bij Tesla rol zou kunnen overnemen. Voorlopig is hier nog geen sprake van. Eind van dit jaar verwacht Elon wel dat hij de CEO rol bij Twitter bij iemand anders kan neerleggen. Komt er weer meer tijd voor Tesla en SpaceX. Supercharger netwerk in de VS wordt opengesteld Recent sprak Elon met hoge ambtenaren van de Biden-administratie. Ze hebben het ongetwijfeld gehad over de rol van Tesla in het versnellen van de energie-transitie. Een belangrijk element als het gaat over BEV en mobiliteit is natuurlijk het Superchargernetwerk. Er liggen miljoen op Tesla te wachten als ze het Superchargernetwerk ook gaan openstellen voor niet Tesla’s. En natuurlijk met dat geld het aantal locaties en laadzuilen per locatie fors uitbreiden. Beide ontwikkelingen staan op het punt van starten. Voor eind 2024 gaat de SuC-infra in de VS verdubbelen. Vergelijkbaar met de ontwikkeling welke we eerder in Europa gezien hebben. Magic dock Een belangrijke rol bij het opstellen van het SuC-netwerk in de VS speelt de Magic Dock. In Europa kennen we natuurlijk bij de oudere V2-laders de dubbele slangen. Eén met de Tesla-connector en één met de CCS-connector. Voor de wat oudere Tesla’s (S/X) is er een upgrade beschikbaar en een adapter om ook bij V3-laders te kunnen laden. De uitbreidingen in Europa zijn allemaal V3 chargers (later in het jaar misschien al V4) met alleen een CCS-connector. In de VS hebben natuurlijk alle Tesla’s de eigen Tesla-connector en niet de CCS standaard. Tesla heeft een poging gedaan om hun connector tot Noord-Amerikaanse standaard te verheven in de VS. Dit gaat waarschijnlijk niet lukken. Om alle laders te voorzien van een tweede kabel met CCS-connector is omslachtig en kostbaar. Bovendien moeten dan ook alle toekomstige laadzuilen uitgerust worden met 2 kabels. En hier heeft Tesla wat op bedacht: de magic dock. Stopt er een Tesla bij de laadzuil dan wordt de Tesla-connector gepresenteerd. Maar staat er een niet-Tesla, dan is de Tesla-connector voorzien van een CSS-adapter. Hoe het systeem technisch werkt is nog niet bekend gemaakt, maar in onderstaande animatie wordt de werking duidelijk (klik op het plaatje). Model 3 refresh/project highland Nu ook Shanghai de productie van de Model 3 tijdelijk heeft gepauzeerd voor retooling van de productielijn, wordt het wel heel aannemelijk dat Tesla binnenkort het doek haalt van een refresh Model 3, initieel te produceren in Shanghai en Fremont. Dit is dan ook de versie welke we mogelijk later in het jaar in Berlijn van de band zien rollen. Er wordt natuurlijk al langer gespeculeerd over de project highland. Het gaat hoofdzakelijk over onderhuidse aanpassingen. Eenvoudiger en goedkoper te produceren. Bijvoorbeeld met gietstukken van de voor- en achterkant. Maar denk ook aan een herontwerp van de HVAC-systeem. De Model 3 is de enige Tesla zonder HEPA-filter. Dat zou na de refresh wel eens anders kunnen zijn. Er wordt ook gespeculeerd over het verdwijnen van de houten strip op het dashboard. Deze zou mogelijk vervangen worden door een non-woven-fabric. Dit kan dan goed van gerecycled materialen zijn. Misschien krijgen we dan wel verschillen tussen de type-uitvoeringen of wordt het zo gemaakt dat ze met aftermarket producten snel van kleur en/of materiaal te veranderen zijn, Of de bedieningshendels gaan verdwijnen is een groot vraagteken. Ik zou verwachten van wel. Maar Franz von Holzhausen heeft recent nog aangegeven dat dit niet voor de hand ligt op korte termijn. Eind verleden jaar lekte foto's van een nieuwe achterbank voor de Model 3/Y. Mogelijk gaan we deze dan nu in productie zien in project Highland. De interieurwijzigingen aan de Model 3 zullen op termijn dan ook in de Model Y gaan zien. Hardware 4 gelekt Er wordt al een tijd gespeculeerd over hardware 4. Recent heeft Elon duidelijk gemaakt dat HW3 voldoende is om tot FSD te komen. Een systeem dat x keer veiliger kan worden dan een menselijke bestuurder. En met HW4, en over een paar jaar HW5, HW6, enz. neemt de rekenkracht toe en worden de systemen nog sneller en veiliger. Hacker @Greentheonly heeft beslag weten te leggen op HW4. Er zijn 2 connectoren meer voor camera-input en er is ook een radar-input. Ook de GPS module is vernieuwd. Maar verder spectaculaire upgrades qua rekenkracht en dergelijke. Natuurlijk wel verbeteringen, maar geen sprongen. Klik op het plaatje om naar de twitterpagina van Green te gaan voor meer details. HD-radar De NDA op de documenten over een nieuwe HD-radar van Tesla zijn vervallen. De documenten welke de FCC niet mocht publiceren staan nu online. Hieruit valt op te maken dat Tesla inderdaad een HD-radar gaat toepassen. Op de afbeeldingen in een Model X. Batterij-productie in Berlijn begonnen Deze week werd duidelijk dat de Tesla is begonnen met de batterijproductie in Grünheide. Nog geen complete packs. Eerder was al bekend dat bepaalde productie-apparatuur richting de VS is gegaan om daar sneller te kunnen opschalen nu de subsidies op de batterijproductie in de VS wel heel lucratief zijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat in Giga Berlijn op termijn geen volledige 4680 batterijproductie en packs geproduceerd gaan worden. Dat schuift alleen wat op in de tijd. Bouw overkapping parkeerplaatsen stilgelegd Tesla is niet alleen begonnen met het plaatsen van duizenden zonnepanelen op het dak van Giga Berlijn, maar is ook voornemens om een deel van de parkeerplaatsen te voorzien van een overkapping uitgerust met zonnepanelen. Hiertoe heeft men 100 palen de grond in geboord. Hier bleek alleen nog geen vergunning voor te zijn. De bouw werd stilgelegd. Het loopt niet helemaal soepel daar in Duitsland. Natuurlijk veel te kort door de bocht om steeds de ambtenarij de schuld te geven. Tesla verandert vaak en snel hun plannen. Daar zijn bepaalde vergunningsprocedures niet op ingericht. Uiteindelijk komt het wel goed, met wel met vertraging. Voorlopig gaan we geen dronebeelden meer zien van Giga Berlijn. Het is niet langer toegestaan om over Giga Berlijn te vliegen. Tesla Semi truck CNBC maakte een informatie rapportage over EV trucks en de Tesla Semi. De twijfels welke de truckexperts hebben bij de Tesla Semi klinken wel heel bekend uit de eerste jaren van Tesla Cars. Zoals de voordelen van de bestaande truckbouwers, de laadinfra, e.d.. Het bouwen van de noodzakelijke laadinfrastructuur zou wel eens samen kunnen gaan met de hiervoor al besproken uitbreiding van het SuC-netwerk in de VS. Tesla kan met de forse overheidssubsidie zijn laadinfa verdubbelen. Mijn verwachting is dat ze dit grotendeels gaan doen met de nieuwe V4-chargers (voor de Cybertruck) en de Megacharger voor de Semi. De huidige Semi heeft wel de hardware aan boord, maar de software voor de Autopilotfuncties moet nog verder ontwikkeld worden. Er is een Semi gezien met meetapparatuur, zoals een lidar-radar. Dit wordt gebruikt als referentie voor het eigen Tesla Vision. Eerder zagen we een Cybertruck met dezelfde apparatuur. Koopt Tesla een lithium mijn? De geruchten gaan dat Tesla Sigma Lithium Group uit Brazilië heeft of gaat overnemen. Met deze acquisitie zet de verticale integratie verder door. Waardoor Tesla voor de eigen batterijproductie grip heeft op alle processtappen. Eerder werd al duidelijk ze in Corpus Christi (TX) een lithium raffinaderij gaan bouwen. Op Investersday horen we hier zeker meer over. Nu we toch we het toch over speculaties hebben... de geruchten over een nieuwe Giga-fabriek in Mexico nemen ook verder toe. Hoe lang zijn er nog benzinestations? Nu in Europa de kogel door de kerk is en vanaf 2035 de uitstoot van auto's nul moet zijn, rijst de vraag hoe lang de transitie gaat duren naar volledig BEV. En natuurlijk ook lang het duurt voordat er geen benzinestations meer zijn. Columnist Thijs ten Brinck schreef er een leuke column over in "De ingenieur". Deze is hier te vinden. Verdedigen om recall Een van mijn 9 redenen waarom je geen Tesla moet kopen is als je geen zin hebt om je steeds te moeten verdedigen. Deze week was er weer zo'n voorbeeld. De mainstream media kopte graag met grote letters in dat Tesla bijna 400.000 auto's moet terugroepen. De NHTSA is van mening de Tesla de FSD Beta software in een aantal situaties moet aanpassen. Het is dus gewoon een over-the-air-update, alleen van toepassing in de VS, en ook allen voor de gebruikers van de FSD Beta software. Tesla heeft intensief contact met NHTSA over de FSD ontwikkeling en de data. De items van de recall zijn besproken en worden onderdeel van een volgende update. Mogelijk in de V11 versie van FSD welke nu toch ieder moment uitgerold gaat worden.. Dus helemaal niets aan de hand en al helemaal niet wat de media suggereerde. Wel weer goed voor een klik. En weer een discussie bij de koffie-automaat dat Tesla auto's moet terugroepen. Ik heb het aan een paar collega's moeten uitleggen. Europa op weg naar FSD?
De werkgroep van de UNECE is eind januari bij elkaar geweest. Er wordt gewerkt aan een route op weg autonoom rijden. Dus ook de mogelijkheden voor Tesla om de FSD Beta software in Europa te gaan lanceren. Echter, op korte termijn moeten hoeven we dit niet te verwachten. Mogelijk pas per 1-1-2025. Elon liet weten dat ze na de release van V11 hun focus gaan verleggen en ze met de Europese wetgevers aan de slag gaan. Feitelijk zoals met de NHTSA. Het is aan Tesla om de technologie uit te leggen, te demonstreren, met data de veiligheid aan te tonen en mogelijk helpen met het bouwen van transparate validatie-modellen (als ze die al niet hebben voor hunzelf). Hoe ik de route op weg naar een robotaxi-vloot zie is in deze blog te lezen. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |