Let op! Geschreven op 24 augustus 2022
In de “blik op de week” is regelmatig aandacht voor de enorme progressie van het FSD Beta programma. Zeker als er bepaalde mijlpalen zijn of als Elon en z’n AI-team proberen talenten te rekruteren. Binnenkort is AI-day: Part II en krijgen we een update! Maar ook frustraties als er weer vertragingen zijn of als het lijkt of Europa achter de feiten aan loopt. Sommigen vinden FSD luchtfietserij van Elon Musk en anderen zijn er van overtuigd dat het binnenkort zowel technisch als qua wetgeving een feit is. De prijzen voor de aanschaf van FSD gaan steeds verder omhoog. In de VS kost, vanaf 5 september, FSD (beta) $ 15.000. In Europa is de prijs voor FSD nu € 7.000. Zodra de functionaliteiten in de Europa toenemen, gaat ook hier de prijs verder omhoog. Vraag is natuurlijk wat de uiteindelijke prijs gaat worden. Dat is nog niet zo heel eenvoudig te beantwoorden. Wat is de toekomstige waarde van de FSD? Hoe ziet een toekomst met FSD er uit?
In deze blog wil ik mijn gedachten eens gaan over een situatie waarin we vertrekken vanuit de aanname dat volledig autonoom rijden gerealiseerd én gelegaliseerd is. Hoe zou het businessmodel van Tesla er dan uit kunnen zien. Ik ga uit van het jaar 2027, maar als je zelf uit wil gaan van een ander jaartal, ook goed!
Let op! Deze blog bevat veel speculatie en is mijn interpretatie gebaseerd op wat ik lees en hoor over Tesla. Het is bedoeld om te prikkelen en vooral om je eigen mening te vormen.
Voor Elon Musk en anderen binnen Tesla is er geen enkele twijfel of volledig autonoom rijden gaat lukken. Autonoom rijdende BEV’s zijn de toekomst! Het is alleen een kwestie van tijd. Ook de investeringen welke ze doen, zoals al sinds 2016 alle sensoren en computer nodig voor FSD standaard inbouwen in alle Tesla's, de meerjarige inkoop van grondstoffen voor de batterijproductie, het beperkte portfolio aan Tesla auto’s, de gigantische investeringen in FSD software en AI-ontwikkeling en hierbij behorende hardware, het bouwen van nieuwe Giga’s, ed. zijn volledig gebaseerd op de aanname dat ze massaal Tesla Cas en Tesla Pods gaan produceren om uit te komen op 20 miljoen units per jaar in 2030! Maar wat dit kan gaan betekenen voor het businessmodel van Tesla is nog maar weinig bekend. Leuk om eens wat te speculeren. Ik ga zoals gezegd 5 jaar vooruit! We zitten in 2027! Wil je weten hoe ik de route tot 2027 zie, zowel qua hardware als qua software, lees dan het onderstaand grijze kader!
Veel bedrijven onder één dak
Dat Tesla net zozeer een software bedrijf is, als een hardware bedrijf, is voor de "Tesla-kenner" nu al duidelijk. Veel van de start-ups in 2022 onder het dak van Tesla zijn in 2027 uitgegroeid tot wereldspelers. Voor dit verhaal laten we Tesla Energie maar even buiten beschouwing. Ook Optimus, de Tesla Bot, laten we buiten beschouwing. Waarbij we ons moeten realiseren dat Elon altijd gezegd heeft dat hij verwacht dat Tesla Energie mogelijk groter wordt dan Tesla Cars (de modellen met een stuur). En dat Tesla Bot (Optimus) groter kan worden dan FSD (Tesla Pod, de modellen zonder stuur). Ik verwacht dat in 2027 Tesla Energie de omzet van Tesla Cars nadert. De microgrids en virtual power plants bewijzen overal ter wereld hun meerwaarde. Batterijopslagsystemen zijn niet meer weg te denken en slaan massaal de uit zonnepanelen en windparken opgewerkte energie op.
Dat Tesla net zozeer een software bedrijf is, als een hardware bedrijf, is voor de "Tesla-kenner" nu al duidelijk. Veel van de start-ups in 2022 onder het dak van Tesla zijn in 2027 uitgegroeid tot wereldspelers. Voor dit verhaal laten we Tesla Energie maar even buiten beschouwing. Ook Optimus, de Tesla Bot, laten we buiten beschouwing. Waarbij we ons moeten realiseren dat Elon altijd gezegd heeft dat hij verwacht dat Tesla Energie mogelijk groter wordt dan Tesla Cars (de modellen met een stuur). En dat Tesla Bot (Optimus) groter kan worden dan FSD (Tesla Pod, de modellen zonder stuur). Ik verwacht dat in 2027 Tesla Energie de omzet van Tesla Cars nadert. De microgrids en virtual power plants bewijzen overal ter wereld hun meerwaarde. Batterijopslagsystemen zijn niet meer weg te denken en slaan massaal de uit zonnepanelen en windparken opgewerkte energie op.
Als het tijdperk met volledig zelfrijdende voertuigen in gaat, is zowel de software als de hardware een ongekende troef van Tesla. Niet voor niets dat Elon tijdens de laatste aandeelhoudersvergadering in 2022 aangaf dat hij verwacht dat Tesla het meest waardevolle bedrijf ter wereld kan gaan worden. Ze schrikken zelf van het enorme potentieel als ze zaken doorrekenen. Toch is het nog niet zo gemakkelijk om in te schatten hoe Tesla invulling gaat geven aan deze nieuwe fase voor het bedrijf. Zowel de software als de hardware geeft ze verschillende opties. Over welk businessmodel ze zullen kiezen kunnen niets anders dan speculeren.
De software varianten
Als we in dit kader praten over software, dan bedoel ik de software welke samen de full self driving suite vormt, dus Tesla Vision, Tesla AI, Autopilot Software, e.d. En dus niet zozeer de software voor de entertainment, een toekomstige app-store of de software voor de communicatie met het “moederschip” voor de firmware-updates. De focus ligt op FSD. Ik verwacht dat Tesla de FSD-software in twee varianten gaat aanbieden: een versie voor privé gebruik en een versie voor een commerciële toepassing in een taxi-netwerk. En bij beide varianten de optie voor een aanschaf of tijdelijk gebruik in de vorm van abonnement cq. tijdelijke toevoeging aan het taxi-netwerk. Privé gebruik FSD-software Het is in 2027 in nagenoeg de hele wereld toegestaan om level 4 te rijden op de snelweg en level 5 in de steden (zie kader). Je stapt in en zegt waar je naar toe wilt en je eigen Tesla doet de rest. Je hoeft niet actief op te letten, maar in extreme situaties wordt gevraagd om je voor te bereiden om het besturen over te nemen (level 4). Een rijbewijs is nog steeds vereist voor level 4. Wil je je verplaatsen zonder rijbewijs en/of kunnen drinken of je eigen Tesla onbemand naar je toe laten komen, dan moet je binnen stedelijk gebied blijven (level 5) en is de rit beperkt tot een maximaal aantal kilometers. De Tesla met de privé FSD variant rijdt in 2027 alleen onbemand als de weersomstandigheden het toelaten en vermijdt bepaalde routes. Ik verwacht dat het softwarepakket voor privégebruik in 2027 voor € 25.000 aangeboden wordt en aan de auto gekoppeld wordt. Voor dat bedrag heb je alle functionaliteiten altijd tot je beschikking, behalve het aanbieden van de auto in het robotaxi-netwerk. Dit kost extra en wordt dan via een abonnement dan wel ritprijs verrekend. Je kan voor privé-gebruik ook kiezen voor een abonnement. Ik verwacht abonnementsperioden niet alleen per maand, maar misschien ook wel per dag of per gereden kilometer. Is € 25.000 voor FSD een koopje? Ik denk dat je het in combinatie moet zien met de totale kosten van het bezitten van een eigen auto. Een auto met FSD anno 2027 is hardware en software en heeft een economische waarde voor taxi-diensten. Als je in 2027 een Tesla koopt, of FSD op een bestaande Tesla, dan heb je immers al besloten dat je de voorkeur geeft aan het invullen van je mobiliteitsbehoefte in je eigen voertuig. Je wilt tijdens je ritten gereden worden. Je werkt onderweg of kijkt een filmpje. Waar je voorheen voor in de trein stapje of zelfs het vliegtuig nam, neem je nu je eigen Tesla. Deze luxe betaal je in de vorm van de software aankoop. Zakelijke versie van FSD-software
Een Tesla Pod werkt met de commerciële variant van de FSD-software. Feitelijk hetzelfde als de privé-versie, maar dan geïntegreerd in een taxi-netwerk. Het taxi-netwerk is gekoppeld aan een centrale monitoring. Met een Uber-achtige app kan een Tesla Pod besteld worden en wordt de hele financiële afwikkeling gedaan. Een Tesla Pod is altijd level 5. In een heel extreme situatie kan een centrale de Pod op afstand overnemen om uit een benarde situatie te komen. De Pod heeft immers geen stuur en eventuele inzittenden hebben mogelijk geen rijbewijs en/of zijn niet in staat om te rijden. Ook bij extreem weer of andere uitzonderlijke situaties moet extern ingegrepen kunnen worden. De zakelijke variant van de FSD-software kan zowel gekoppeld worden aan een auto of aan een Pod. Maar een Tesla Pod is eigenlijk hiervoor veel beter geschikt. Tesla Cars, zoals een Model Y, worden alleen als robotaxi ingezet over lange afstanden en gebieden waar minder Tesla Pod’s beschikbaar zijn. Over de hardware gaat de volgende paragraaf. Maar nu eerst de zakelijke versie van de software. Het bedrag van de privé-aanschaf van de FSD software is puur gebaseerd op gemak. Maar een zakelijke aanschaf van de FSD-software is gebaseerd op de omzet en winst welke de eigenaar kan gaan maken! Hoeveel keer de omzet is reëel? Ik verwacht dat een zakelijke variant van de FSD-software zeker € 100.00 gaat kosten. Of gaat het helemaal niet mogelijk zijn een zakelijke variant van de software te kopen? Ik verwacht dat Tesla geen zakelijke variant van de software gaat verkopen. Maar dat heeft volgens mij te maken met hoe ze de hardware (de Pod) gaan verkopen. Mogelijk dat de zakelijke variant van de software alleen beschikbaar is voor de Tesla Cars (SEXY en Cybertruck) die structureel aan het robotaxi-netwerk toegevoegd worden. Het incidenteel toevoegen aan het roboyaxi-netwerk wordt dan via de ritprijs verrekend.
De hardware
Zoals we hebben gezien is mijn verwachting dat er in 2027 zo’n 15 miljoen Tesla’s rondrijden en dat ze jaarlijks zo’n 6 miljoen exemplaren aan de vloot toevoegen. Ik verwacht dat dit ook wel een beetje het maximum is wat jaarlijks verkocht kan worden aan de SEXY-modellen, de Cybertruck, Roadster en de Semi. De rest van de 50% YoY groei moet komen van de Pods! Hoe sneller en beter de Pods beschikbaar zijn, hoe minder behoefte er is om nog een auto (met FSD) in eigen bezit te hebben. Op enig moment kannibaliseert Tesla Pod de eigen Tesla Cars. Die Pods zijn er in drie varianten: voor het vervoeren van alleen personen of het vervoeren van alleen goederen of een combinatie van vervoeren van personen en goederen. Per variant zijn er ook weer verschillende capaciteiten qua personen en/of goederen per Pod. Ze worden in mijn aanname in de 4 nieuwe fabrieken geproduceerd. Iedere fabriek 2 miljoen stuks per jaar! Voor 2030 is de capaciteit verdriedubbeld naar 15 miljoen Pods per jaar. Een Giga in Zuid-Amerika, Afrika en de UK zijn dan ook operationeel. De Cybertruck in 2023 was de laatste stap in de leercurve welke Tesla moest maken om te komen tot de (productie)technologie welke gebruikt wordt om een Tesla Pod te maken. De Model Y's die in 2022 van de 4680 batterij werden voorzien waren de eerste stappen in het massaal gebruik van Giga castings aan de voor- en achterzijde. Ook het structureel batterijpakket deed toen zijn intrede. Maar met Cybertruck ging men met de castings nog een stuk verder. Ook werd voor het eerst een exoskeleton toegepast en gemaakt uit staal. Deze technieken werden verder verfijnt en in de Tesla Pod komen al deze nieuwe productietechnologieën samen. Nog meer wordt uit één stuk gegoten en uit staal vervaardigd. Het productieproces is nog verder geoptimaliseerd en in 2027 rolt iedere 20 seconde een Pod van de band. De kleinste pod, voor 2 tot 4 personen, kost dan mogelijk slechts ongeveer € 15.000 om te produceren. Hier komt dan nog de prijs voor het gebruik van de software bovenop. |
Hoe zijn we qua hardware in 2027 aangekomen? Hoe zijn we qua software in 2027 aangekomen? |
Gaat Tesla de Pods verkopen?
Elon sprak laatst over een combinatie van Uber en AirBnB. Met Uber doelt hij op een situatie dat iemand via een app een rit bestelt en die per kilometer betaalt. Met AirBnB doelt hij er op dat je je eigen Tesla met FSD (af en toe) toevoegt aan de vloot en beschikbaar stelt voor taxi-ritten. Maar dat zegt nog niets over de kernvraag: Worden de Tesla Pods verkocht aan particulieren en/of bedrijven? Of gaat Tesla ze niet alleen produceren maar ook zelf exploiteren?
Volgens mij zijn er drie opties, met een per opties een aantal varianten:
1. Je kan een Pod kopen
2. Je kan alleen een Pod virtueel kopen
3. Tesla verkoopt geen Pods, maar exploiteert ze zelf
Ad 1. Je kan een Pod kopen
Ik denk dat het niet mogelijk gaan zijn één Pod te kopen. Als je als bedrijf of als particulier de Tesla Pod wilt kopen om te gaan exploiteren, dan moet je er meerdere kopen. Misschien per 5 of per 10. Dat gaat om forse investeringen vragen. Een Pod voor 2 personen te kunnen vervoeren gaat misschien wel € 125.000 per stuk kosten. Je moet immers en de hardware en de software kopen. En per taxi-rit zal Tesla een percentage vragen voor het gebruik van de infrastructuur voor het reserveren en het verrekenen van de taxi-rit. De eigenaar van de Pod moet dan zorg dragen voor het volladen en schoonmaken. Hoe efficiënter dit gebeurd, hoe hoger de "up-time" en hoe hoger de omzet! Uiteindelijk zullen er in deze variant een aantal groter spelers zijn die een vloot aan Pods exploiteren en hier ook allerlei services aan toevoegen. Ik denk dat we nu moeilijk kunnen voorstellen welke services dit allemaal kunnen zijn. De mogelijkheden zijn ongekend. Zeker als hier ook Optimus mee gaat doen! Bijvoorbeeld voor het bezorgen van pakketjes, maaltijden, e.d.
Ad. 2. Je kan een Pod alleen virtueel kopen
Je koopt dan als bedrijf of als particulier bijvoorbeeld 1, 5 of 100 Pods. Deze komen dan niet fysiek in je bezit, maar Tesla voegt ze ergens in de wereld toe aan het netwerk. Je krijgt dan een vast of variabele percentage van de omzet. Feitelijk een rendement op de investering. Misschien komen er wel pakketten. Bijvoorbeeld Tesla Pod's die speciaal voor het vervoer van goederen bedoeld zijn. Of juist ingezet wordt in bepaalde gebieden. Zo kan er mogelijk ingespeeld worden op meer of minder risico qua inzetbaarheid en dus rendement. Feitelijk exploiteert Tesla dan de Pods in het Robotaxi-netwerk, maar particulieren en bedrijven investeren mee in het produceren aan de vloot aan Pods.
Elon sprak laatst over een combinatie van Uber en AirBnB. Met Uber doelt hij op een situatie dat iemand via een app een rit bestelt en die per kilometer betaalt. Met AirBnB doelt hij er op dat je je eigen Tesla met FSD (af en toe) toevoegt aan de vloot en beschikbaar stelt voor taxi-ritten. Maar dat zegt nog niets over de kernvraag: Worden de Tesla Pods verkocht aan particulieren en/of bedrijven? Of gaat Tesla ze niet alleen produceren maar ook zelf exploiteren?
Volgens mij zijn er drie opties, met een per opties een aantal varianten:
1. Je kan een Pod kopen
2. Je kan alleen een Pod virtueel kopen
3. Tesla verkoopt geen Pods, maar exploiteert ze zelf
Ad 1. Je kan een Pod kopen
Ik denk dat het niet mogelijk gaan zijn één Pod te kopen. Als je als bedrijf of als particulier de Tesla Pod wilt kopen om te gaan exploiteren, dan moet je er meerdere kopen. Misschien per 5 of per 10. Dat gaat om forse investeringen vragen. Een Pod voor 2 personen te kunnen vervoeren gaat misschien wel € 125.000 per stuk kosten. Je moet immers en de hardware en de software kopen. En per taxi-rit zal Tesla een percentage vragen voor het gebruik van de infrastructuur voor het reserveren en het verrekenen van de taxi-rit. De eigenaar van de Pod moet dan zorg dragen voor het volladen en schoonmaken. Hoe efficiënter dit gebeurd, hoe hoger de "up-time" en hoe hoger de omzet! Uiteindelijk zullen er in deze variant een aantal groter spelers zijn die een vloot aan Pods exploiteren en hier ook allerlei services aan toevoegen. Ik denk dat we nu moeilijk kunnen voorstellen welke services dit allemaal kunnen zijn. De mogelijkheden zijn ongekend. Zeker als hier ook Optimus mee gaat doen! Bijvoorbeeld voor het bezorgen van pakketjes, maaltijden, e.d.
Ad. 2. Je kan een Pod alleen virtueel kopen
Je koopt dan als bedrijf of als particulier bijvoorbeeld 1, 5 of 100 Pods. Deze komen dan niet fysiek in je bezit, maar Tesla voegt ze ergens in de wereld toe aan het netwerk. Je krijgt dan een vast of variabele percentage van de omzet. Feitelijk een rendement op de investering. Misschien komen er wel pakketten. Bijvoorbeeld Tesla Pod's die speciaal voor het vervoer van goederen bedoeld zijn. Of juist ingezet wordt in bepaalde gebieden. Zo kan er mogelijk ingespeeld worden op meer of minder risico qua inzetbaarheid en dus rendement. Feitelijk exploiteert Tesla dan de Pods in het Robotaxi-netwerk, maar particulieren en bedrijven investeren mee in het produceren aan de vloot aan Pods.
Pod service center met Optimus
Tesla introduceert de Tesla Pod Service Center. Een locatie net buiten de stad bij bestaande Supercharger locaties waar de Tesla Pod's naar toe komt rijden om volgeladen te worden. Maar ook voor een schoonmaak van het interieur. Het aansluiten van de laadplug en het schoonmaken gebeurd door Tesla Robots (Optimus). Het exterieur vraagt geen onderhoud. Deze is immers van roestvrij staal. Het service-center is 24/7 open en wordt volledig door de Tesla Bot's gerund. Is er een technisch defect komt het mobiele service team. Zijn er grotere mankementen dan gaan de Pod's naar de Service Center welke ook voor Tesla Cars gebruikt wordt.
Ad. 3. Tesla verkoopt geen Pods
Gelet op de cashpositie van Tesla, en zeker in 2027, maakt het scenario zeer reëel dat ze de Tesla Pods niet gaan verkopen, maar op eigen kosten gaan produceren en zelf gaan exploiteren. Dat wil zeggen dat ze geen inkomsten krijgen op de verkoop van de software en hardware , maar ook geen inkomsten hoeven te delen voor iedere gereden kilometer. De investeringen in de software zijn beperkt en de productiekosten van een Pod zijn laag. .
De Tesla auto’s met FSD worden door eigenaren zelf (gedeeltelijk) toegevoegd aan de taxi-vloot. Hiervan krijgt Tesla dan een percentage van de omzet.
Gelet op de cashpositie van Tesla, en zeker in 2027, maakt het scenario zeer reëel dat ze de Tesla Pods niet gaan verkopen, maar op eigen kosten gaan produceren en zelf gaan exploiteren. Dat wil zeggen dat ze geen inkomsten krijgen op de verkoop van de software en hardware , maar ook geen inkomsten hoeven te delen voor iedere gereden kilometer. De investeringen in de software zijn beperkt en de productiekosten van een Pod zijn laag. .
De Tesla auto’s met FSD worden door eigenaren zelf (gedeeltelijk) toegevoegd aan de taxi-vloot. Hiervan krijgt Tesla dan een percentage van de omzet.
Hoe snel gaat onze mobiliteit veranderen?
Laten we zeggen dat in 2027 Giga Europe 1,2 miljoen Pods produceert en hiermee elke stad in de top 250 van Europese steden jaarlijks van 5.000 Tesla Pods kan voorzien. De stad op de 250e plaats is Salzburg met 153.000 inwoners. Amsterdam staat op plek 20 met bijna 900.000. In Amsterdam rijden net geen 5.000 taxi’s. Met het jaarlijks 5.000 Pods toevoegen per stad in de top 250 gaat de mobiliteit heel snel veranderen. De werkelijkheid zal natuurlijk geen evenredige verdeling zijn. Eerst zullen in Europa steden als Berlijn, Parijs en London of gebieden als het Ruhrgebied of de Randstad voorzien worden van tienduizenden Pods. Hoe de verdeling ook gaat zijn. In een paar jaar rijden er miljoenen Pods door de wereldsteden. Dit komt bovenop de miljoenen Tesla’s met FSD die ook (incidenteel) toegevoegd kunnen worden aan het taxi-netwerk.
Voor 2030 ziet de wereld er qua mobiliteit fundamenteel anders uit!
Laten we zeggen dat in 2027 Giga Europe 1,2 miljoen Pods produceert en hiermee elke stad in de top 250 van Europese steden jaarlijks van 5.000 Tesla Pods kan voorzien. De stad op de 250e plaats is Salzburg met 153.000 inwoners. Amsterdam staat op plek 20 met bijna 900.000. In Amsterdam rijden net geen 5.000 taxi’s. Met het jaarlijks 5.000 Pods toevoegen per stad in de top 250 gaat de mobiliteit heel snel veranderen. De werkelijkheid zal natuurlijk geen evenredige verdeling zijn. Eerst zullen in Europa steden als Berlijn, Parijs en London of gebieden als het Ruhrgebied of de Randstad voorzien worden van tienduizenden Pods. Hoe de verdeling ook gaat zijn. In een paar jaar rijden er miljoenen Pods door de wereldsteden. Dit komt bovenop de miljoenen Tesla’s met FSD die ook (incidenteel) toegevoegd kunnen worden aan het taxi-netwerk.
Voor 2030 ziet de wereld er qua mobiliteit fundamenteel anders uit!