In deze blik op de week aandacht voor Tesla Valentijn, de refresh model 3, nieuwe HW4 geruchten, de Semi, hoe lang zijn er nog tankstations en nog veel meer. Tesla Valentijn Dat Tesla via zijn YouTube kanaal steeds vaker korte filmpjes presenteert, met name over de functionaliteiten, is hier al vaker gemeld. Deze week een kort grappig filmpje ter ere van Valentijnsdag. Maar is er meer? Bij 15 sec. zien we een Robot Joe2000. Is dat een Cybertruck-frame welk door Joe2000 in de lucht gehouden worden? Nu de ramen afgeplakt zijn kunnen de drones rondom Giga Texas niet meer in de pershal kijken. Mogelijk dat de 9.000 ton gigapress al aan het werk is en dat het dus inderdaad een frame van de Cybertruck is. Goede doelen Elon heeft in 2022 11,5 miljoen aandelen Tesla geschonken aan goede doelen. De waarde is ongeveer 1,9 miljard dollar. Het is niet duidelijk naar welke goede doelen. Kan heel goed zijn dat de Musk Foundation een centrale rol speelt. De Musk Foundation werd opgericht in 2001, kort voordat hij Paypal verkocht voor 1,4 miljard dollar. De stichting gebruikt haar middelen "in de eerste plaats voor onderzoek en belangenbehartiging op het gebied van hernieuwbare energie, onderzoek en belangenbehartiging van de verkenning van de menselijke ruimte, pediatrisch onderzoek, wetenschappelijk en technisch onderwijs en de ontwikkeling van veilige kunstmatige intelligentie ten behoeve van de mensheid”. Volgens de 13G/A filling van de SEC had Elon eind 2022 nog 716 miljoen Tesla-aandelen (20,6%). Musk op World Government forum Summit Elon Musk was virtueel aanwezig op de World Government forum Summit 2023. Zes jaar geleden was hij fysiek te gast in Dubai. Er waren relatief weinig Tesla nieuwtjes. Veel van de vragen en antwoorden gingen over Twitter, buitenaards leven, OpenAI, de gevaren van AI en dergelijke. Wat vanuit het Tesla-perspectief wel interessant is dat Elon aangeeft dat het bedrijf nu in financiële zin stabiel is en dat de ontwikkelroadmap duidelijk is. De uitvoering van roadmap zou ook zonder zijn directe inbreng grotendeels kunnen plaatsvinden. Er werken inmiddels heel wat topmanagers. Soms wordt er al gespeculeerd over wie uiteindelijk de CEO bij Tesla rol zou kunnen overnemen. Voorlopig is hier nog geen sprake van. Eind van dit jaar verwacht Elon wel dat hij de CEO rol bij Twitter bij iemand anders kan neerleggen. Komt er weer meer tijd voor Tesla en SpaceX. Supercharger netwerk in de VS wordt opengesteld Recent sprak Elon met hoge ambtenaren van de Biden-administratie. Ze hebben het ongetwijfeld gehad over de rol van Tesla in het versnellen van de energie-transitie. Een belangrijk element als het gaat over BEV en mobiliteit is natuurlijk het Superchargernetwerk. Er liggen miljoen op Tesla te wachten als ze het Superchargernetwerk ook gaan openstellen voor niet Tesla’s. En natuurlijk met dat geld het aantal locaties en laadzuilen per locatie fors uitbreiden. Beide ontwikkelingen staan op het punt van starten. Voor eind 2024 gaat de SuC-infra in de VS verdubbelen. Vergelijkbaar met de ontwikkeling welke we eerder in Europa gezien hebben. Magic dock Een belangrijke rol bij het opstellen van het SuC-netwerk in de VS speelt de Magic Dock. In Europa kennen we natuurlijk bij de oudere V2-laders de dubbele slangen. Eén met de Tesla-connector en één met de CCS-connector. Voor de wat oudere Tesla’s (S/X) is er een upgrade beschikbaar en een adapter om ook bij V3-laders te kunnen laden. De uitbreidingen in Europa zijn allemaal V3 chargers (later in het jaar misschien al V4) met alleen een CCS-connector. In de VS hebben natuurlijk alle Tesla’s de eigen Tesla-connector en niet de CCS standaard. Tesla heeft een poging gedaan om hun connector tot Noord-Amerikaanse standaard te verheven in de VS. Dit gaat waarschijnlijk niet lukken. Om alle laders te voorzien van een tweede kabel met CCS-connector is omslachtig en kostbaar. Bovendien moeten dan ook alle toekomstige laadzuilen uitgerust worden met 2 kabels. En hier heeft Tesla wat op bedacht: de magic dock. Stopt er een Tesla bij de laadzuil dan wordt de Tesla-connector gepresenteerd. Maar staat er een niet-Tesla, dan is de Tesla-connector voorzien van een CSS-adapter. Hoe het systeem technisch werkt is nog niet bekend gemaakt, maar in onderstaande animatie wordt de werking duidelijk (klik op het plaatje). Model 3 refresh/project highland Nu ook Shanghai de productie van de Model 3 tijdelijk heeft gepauzeerd voor retooling van de productielijn, wordt het wel heel aannemelijk dat Tesla binnenkort het doek haalt van een refresh Model 3, initieel te produceren in Shanghai en Fremont. Dit is dan ook de versie welke we mogelijk later in het jaar in Berlijn van de band zien rollen. Er wordt natuurlijk al langer gespeculeerd over de project highland. Het gaat hoofdzakelijk over onderhuidse aanpassingen. Eenvoudiger en goedkoper te produceren. Bijvoorbeeld met gietstukken van de voor- en achterkant. Maar denk ook aan een herontwerp van de HVAC-systeem. De Model 3 is de enige Tesla zonder HEPA-filter. Dat zou na de refresh wel eens anders kunnen zijn. Er wordt ook gespeculeerd over het verdwijnen van de houten strip op het dashboard. Deze zou mogelijk vervangen worden door een non-woven-fabric. Dit kan dan goed van gerecycled materialen zijn. Misschien krijgen we dan wel verschillen tussen de type-uitvoeringen of wordt het zo gemaakt dat ze met aftermarket producten snel van kleur en/of materiaal te veranderen zijn, Of de bedieningshendels gaan verdwijnen is een groot vraagteken. Ik zou verwachten van wel. Maar Franz von Holzhausen heeft recent nog aangegeven dat dit niet voor de hand ligt op korte termijn. Eind verleden jaar lekte foto's van een nieuwe achterbank voor de Model 3/Y. Mogelijk gaan we deze dan nu in productie zien in project Highland. De interieurwijzigingen aan de Model 3 zullen op termijn dan ook in de Model Y gaan zien. Hardware 4 gelekt Er wordt al een tijd gespeculeerd over hardware 4. Recent heeft Elon duidelijk gemaakt dat HW3 voldoende is om tot FSD te komen. Een systeem dat x keer veiliger kan worden dan een menselijke bestuurder. En met HW4, en over een paar jaar HW5, HW6, enz. neemt de rekenkracht toe en worden de systemen nog sneller en veiliger. Hacker @Greentheonly heeft beslag weten te leggen op HW4. Er zijn 2 connectoren meer voor camera-input en er is ook een radar-input. Ook de GPS module is vernieuwd. Maar verder spectaculaire upgrades qua rekenkracht en dergelijke. Natuurlijk wel verbeteringen, maar geen sprongen. Klik op het plaatje om naar de twitterpagina van Green te gaan voor meer details. HD-radar De NDA op de documenten over een nieuwe HD-radar van Tesla zijn vervallen. De documenten welke de FCC niet mocht publiceren staan nu online. Hieruit valt op te maken dat Tesla inderdaad een HD-radar gaat toepassen. Op de afbeeldingen in een Model X. Batterij-productie in Berlijn begonnen Deze week werd duidelijk dat de Tesla is begonnen met de batterijproductie in Grünheide. Nog geen complete packs. Eerder was al bekend dat bepaalde productie-apparatuur richting de VS is gegaan om daar sneller te kunnen opschalen nu de subsidies op de batterijproductie in de VS wel heel lucratief zijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat in Giga Berlijn op termijn geen volledige 4680 batterijproductie en packs geproduceerd gaan worden. Dat schuift alleen wat op in de tijd. Bouw overkapping parkeerplaatsen stilgelegd Tesla is niet alleen begonnen met het plaatsen van duizenden zonnepanelen op het dak van Giga Berlijn, maar is ook voornemens om een deel van de parkeerplaatsen te voorzien van een overkapping uitgerust met zonnepanelen. Hiertoe heeft men 100 palen de grond in geboord. Hier bleek alleen nog geen vergunning voor te zijn. De bouw werd stilgelegd. Het loopt niet helemaal soepel daar in Duitsland. Natuurlijk veel te kort door de bocht om steeds de ambtenarij de schuld te geven. Tesla verandert vaak en snel hun plannen. Daar zijn bepaalde vergunningsprocedures niet op ingericht. Uiteindelijk komt het wel goed, met wel met vertraging. Voorlopig gaan we geen dronebeelden meer zien van Giga Berlijn. Het is niet langer toegestaan om over Giga Berlijn te vliegen. Tesla Semi truck CNBC maakte een informatie rapportage over EV trucks en de Tesla Semi. De twijfels welke de truckexperts hebben bij de Tesla Semi klinken wel heel bekend uit de eerste jaren van Tesla Cars. Zoals de voordelen van de bestaande truckbouwers, de laadinfra, e.d.. Het bouwen van de noodzakelijke laadinfrastructuur zou wel eens samen kunnen gaan met de hiervoor al besproken uitbreiding van het SuC-netwerk in de VS. Tesla kan met de forse overheidssubsidie zijn laadinfa verdubbelen. Mijn verwachting is dat ze dit grotendeels gaan doen met de nieuwe V4-chargers (voor de Cybertruck) en de Megacharger voor de Semi. De huidige Semi heeft wel de hardware aan boord, maar de software voor de Autopilotfuncties moet nog verder ontwikkeld worden. Er is een Semi gezien met meetapparatuur, zoals een lidar-radar. Dit wordt gebruikt als referentie voor het eigen Tesla Vision. Eerder zagen we een Cybertruck met dezelfde apparatuur. Koopt Tesla een lithium mijn? De geruchten gaan dat Tesla Sigma Lithium Group uit Brazilië heeft of gaat overnemen. Met deze acquisitie zet de verticale integratie verder door. Waardoor Tesla voor de eigen batterijproductie grip heeft op alle processtappen. Eerder werd al duidelijk ze in Corpus Christi (TX) een lithium raffinaderij gaan bouwen. Op Investersday horen we hier zeker meer over. Nu we toch we het toch over speculaties hebben... de geruchten over een nieuwe Giga-fabriek in Mexico nemen ook verder toe. Hoe lang zijn er nog benzinestations? Nu in Europa de kogel door de kerk is en vanaf 2035 de uitstoot van auto's nul moet zijn, rijst de vraag hoe lang de transitie gaat duren naar volledig BEV. En natuurlijk ook lang het duurt voordat er geen benzinestations meer zijn. Columnist Thijs ten Brinck schreef er een leuke column over in "De ingenieur". Deze is hier te vinden. Verdedigen om recall Een van mijn 9 redenen waarom je geen Tesla moet kopen is als je geen zin hebt om je steeds te moeten verdedigen. Deze week was er weer zo'n voorbeeld. De mainstream media kopte graag met grote letters in dat Tesla bijna 400.000 auto's moet terugroepen. De NHTSA is van mening de Tesla de FSD Beta software in een aantal situaties moet aanpassen. Het is dus gewoon een over-the-air-update, alleen van toepassing in de VS, en ook allen voor de gebruikers van de FSD Beta software. Tesla heeft intensief contact met NHTSA over de FSD ontwikkeling en de data. De items van de recall zijn besproken en worden onderdeel van een volgende update. Mogelijk in de V11 versie van FSD welke nu toch ieder moment uitgerold gaat worden.. Dus helemaal niets aan de hand en al helemaal niet wat de media suggereerde. Wel weer goed voor een klik. En weer een discussie bij de koffie-automaat dat Tesla auto's moet terugroepen. Ik heb het aan een paar collega's moeten uitleggen. Europa op weg naar FSD?
De werkgroep van de UNECE is eind januari bij elkaar geweest. Er wordt gewerkt aan een route op weg autonoom rijden. Dus ook de mogelijkheden voor Tesla om de FSD Beta software in Europa te gaan lanceren. Echter, op korte termijn moeten hoeven we dit niet te verwachten. Mogelijk pas per 1-1-2025. Elon liet weten dat ze na de release van V11 hun focus gaan verleggen en ze met de Europese wetgevers aan de slag gaan. Feitelijk zoals met de NHTSA. Het is aan Tesla om de technologie uit te leggen, te demonstreren, met data de veiligheid aan te tonen en mogelijk helpen met het bouwen van transparate validatie-modellen (als ze die al niet hebben voor hunzelf). Hoe ik de route op weg naar een robotaxi-vloot zie is in deze blog te lezen.
4 Opmerkingen
Stephan
19/2/2023 00:41:29
Als FSD echt pas in 2025 in Nederland wordt ingevoerd voel ik mij aardig belazerd met mijn aanschaf van FSD voor veel te veel geld. Musk doet mooie dingen, maar bij mij begint hij het voordeel van de twijfel langzaam te verliezen.
Antwoorden
Michel
19/2/2023 09:41:43
Dank voor je compliment. Inmiddels zo'n 5.000 wekelijkse lezers.
Antwoorden
Stephan
19/2/2023 11:18:00
Bedankt voor je duidelijke toelichting Michel. Ik ben het met je eens dat de Europese wetgeving ook een rol speelt hierin. Ik begrijp alleen niet dat in Noord Amerika Tesla Vision veel beter lijkt te werken dan in Europa. Ik had verwacht dat we daar hier ook betere updates zouden krijgen. Sinds ik Tesla rijd is FSD niet noemenswaardig verbeterd voor mijn gevoel. Natuurlijk speelt regelgeving een rol, maar het lijkt ook een beetje America first.
Antwoorden
Michel
21/2/2023 10:27:44
FSD Beta is gericht op alles behalve de snelweg: straten, verkeer, stoplichten, afslaan etc. Daar heeft iedereen het over. FSD snelweg is heel wat anders, al jaren oud en nauwelijks verbeterd inderdaad. FSD snelweg is het enige dat wij (Europa) hebben. Dat FSD snelweg op een n-weg werkt (met lijnen of een voorligger) is bijvangst. FSD Beta is beoogd ook de snelweg erbij te pakken in FSD Beta v11.3. Het is pas dan dat er potentiële verbeteringen op de snelweg ook komen. Zonder aanvullend FSD pakket was je in Europa grotendeels bediend inderdaad, op wat kleine handigheidjes na (die het vele geld niet waard zijn). Pas als FSD Beta ook in Europa wordt gelanceerd heb je echt voordelen en meer waar voor je geld. Ik verwacht dat dat nog wel even duurt gelet op alle moeite in de US. 90% voor WW geschikt al is een overdreven uitspraak van Musk, zoals we gewend zijn. Ik zou zeggen dat dat percentage eerder 60% op z'n best is. Europa heeft veel meer variaties met verschillende wetgeving en inrichting: enkele wegen met dubbel verkeer, rotondes etc. Voordat FSD Beta daarmee goed kan omgaan is er nog veel training nodig. Bij aanvang kan FSD Beta daar slecht mee omgaan en dat kan leiden tot gevaarlijke situaties. Ik verwacht derhalve dat FSD Beta bij de RDW's van Europa met beperkingen zal starten ergens de komende jaren en men zal vereisen dat de bestuurder niet kan frauderen voor het alert zijn. Dat sluit potentieel alle oude modellen uit die geen bestuurderscamera hebben. Europa is altijd al truttiger geweest in het toestaan van vernieuwing. We gaan het zien. Slot conclusie is m.i. wel: FSD Beta hoef je niet aan te schaffen, je kunt het altijd nog los bijkopen.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |