In deze blik op de week natuurlijk aandacht voor de earningscall, de uitbreiding van Giga Nevada, een software update en nog veel meer. Semi blijft in Nevada Giga Texas zou de “home” of Cybertruck en Semitruck worden. Maar de plannen zijn veranderd. Tesla gaat de Semi bouwen op de plaats waar nu ook de proefproductie plaatsvindt. Giga Nevada wordt uitgebreid en gaat met fase 2 de vorm bereiken zoals in 2014 gepland. Met een forse investering (3,6 miljard dollar) gaan ze daar de productiefaciliteit bouwen voor de Semi en de 4680 batterijproductie. Ze willen hier 100 GWh aan 4680 batterijen gaan produceren. Op termijn moet een opschaling naar 500 GWh gaan plaatsvinden. De nu aangekondigde uitbreiding (fase 2) moet goed zijn voor zeker 3.000 nieuwe banen. In onderstaande presentatie heeft Elon het over volumeproductie van de Semi in 2024. Binnenkort gaat de eerste schop de grond in. Tesla Bot Het is even stil geweest sinds de onthulling van de Tesla Bot. Maar nu bracht Tesla zelf een video naar buiten, wederom gericht op het vinden van talent om mee te komen bouwen aan de hardware kant van Optimus. Ook voor Tesla Bot geldt, maximale verticale integratie. Tesla ontwerpt en maakt alles eigen huis! Financiële cijfers 2022 Dat Tesla goede financiële cijfers presenteerde en ook de onzekerheid bij investeerders wegnam voor wat betreft geruchten over een vraagprobleem, was te zien op de beursdag na de Earnings. Het TSLA aandeel maakte een sprong van 11%. De dag erna wederom 11% omhoog. Wil je meer weten over de financiële cijfers, kan je hier het Earningsreport downloaden en de livestream terugkijken. Opvallende feiten Er zaten een paar interessante zaken in de toelichting van de Tesla-top op de cijfers en het beantwoorden van de vragen van (particuliere) investeerders. Tesla houdt vast aan gemiddelde groei van autoverkopen van 50% YoY. Voor 2023 is de koers gezet op 1,83 miljoen auto’s. De huidige productiecapaciteit zit nu al op 2 miljoen. Er is altijd ergens in de wereld wel iets aan de hand wat lokaal de verkoop kan afremmen. Met prijsaanpassingen kunnen ze de vraag naar Tesla’s op peil houden. De innovatiesnelheid en de focus op kostenreductie is ongekend bij Tesla. Alle processen, alle onderdelen, alle grondstoffen en dergelijk worden constant geoptimaliseerd. Veelal gedreven door de grote hoeveelheid beschikbare data. Als ze uit de verzekeringsgegevens zien dat bij veel schades onderdeel X vaak vervangen moet worden, dan gaan ze op basis hiervan kijken hoe ze dat onderdeel kunnen aanpassen zodat een vervanging achteraf efficiënter kan. Of met actieve veiligheidsmaatregelen, bijvoorbeeld autopilot, voorkomen dat het ongeval überhaupt ontstaat. Tesla Energy groeit harder dan Tesla Cars. Voor het eerst voor velen het besef dat Elon gelijk gaat krijgen en dat de Energy-producten uiteindelijk een grote bijdrage aan de totale winst van Tesla leveren, dan de bijdrage vanuit de verkoop van auto’s. Binnen Tesla Energy zijn de energie-opslag producten de grote troef. Mijn verwachting is dat op termijn ook Tesla Electric niet onderschat moet worden. Tesla als energiebedrijf. HW4 retrofit De laatste weken gingen de geruchten dat HW3 niet genoeg zou zijn om tot full self driving te komen en dat er camera’s en computers vervangen zouden moeten worden. Dat is nu volledig ontkracht. De Cybertruck is het eerste voertuig dat de HW4 hardware krijgt. Voertuigen met HW3 kunnen net zo goed tot x veiliger komen dan een menselijke bestuurder. Met hardware 4 is dat geval nog groter en over een paar jaar met HW5 ook weer nog beter. Cybertruck De start van de productie van de Cybertruck is nog steeds voorzien voor mid-2023. Massa productie dan het volgend jaar. In Giga Texas zijn ze volop bezig met het installeren van de productiestraat en de gigapresses. FSD Beta V11 Helaas deze week nog geen versie 11 van de FSD beta software. En ook nog geen teken van de oplossing voor het ontbreken van parkeersensoren. Geduld hebben. Tijdens de Earningscall werd duidelijk dat nu 400.000 mensen in Noord Amerika FSD gebruiken. Maye Musk in Berlijn
De moeder van Elon was in Europa voor het modellen werk. Ze greep de kans om een rondleiding te krijgen door Giga Berlijn en werd zelfs gezien in een Model Y Performance in de nieuwe kleur Midnight Cherry red. Op haar twitter account zijn een paar leuke filmpjes te vinden.
1 Comment
UNECE De komende week is de 15e bijeenkomst van de UNECE Working Party on Automated/Autonomous and Connected Vehicles (WP.29/GRVRA). Van 23 tot 27 januari komen ze bij elkaar in Zwitserland. Op de agenda staat onder meer “Artificial Intelligence in vehicles”. Maar ook het bespreken van uitkomsten uit subwerkgroepen die gekeken hebben naar richtlijnen voor autonoom rijden, validatiemodellen, dataregistratie, e.d. De complete agenda van de bijeenkomst is hier te vinden. Het is mijn optiek jammer dat we niet meer toegankelijke informatie krijgen over wat daar allemaal besproken wordt. Ik zou dolgraag in contact komen met iemand die ons meer kan vertellen over hoe die Working Party werkt en hoe we dat in relatie moeten zien tot de ontwikkelingen van Tesla’s route op weg naar FSD. Warmtepomp Inmiddels worden alle Tesla’s voorzien van een warmtepomp. Zeker nu het kouder wordt zal je het voordeel van zo’n systeem gaan merken. De oudere Tesla’s moeten het doen met de superbottle. Ook dit is een zeer efficiënt systeem, maar kost toch meer energie en dus rijbereik ten opzichte van een systeem met warmtepomp. Het team binnen Tesla dat werkt aan de warmtepomp geeft een kijkje in de keuken in onderstaande video. Interview Tesla-designer Het verleden week aangekondigde interview met Franz von Holzhausen (niet Fons zoals ik schreef) heeft toch nog wat interessante informatie opgeleverd. Natuurlijk geen grote onthullingen, maar kleine details. Zoals bijvoorbeeld dat ze nog bezig zijn met het ontwerpen van de Roadster en dat deze op nagenoeg alle specificaties gaat verbeteren ten opzichte van de presentatie 5 jaar geleden. Denk aan de Model S Plaid en dan nog wat door dromen zei hij. In de blog over mijn verwachtingen voor 2023 geef ik dat ik verwacht dat de bedieningshendels in de Model 3 en Model Y gaan verdwijnen en dat zelfs het Yoke-stuur een optie zou kunnen worden. In het interview gaf Franz aan dat dit waarschijnlijk niet het geval gaat zijn. De host van de podcast Ride The Lightning is een DeLorean fan en hij vergeleek de Cybertruck vanwege het gebruik van roestvrijstaal steeds met deze iconische auto. Er komt geen lak of coating op de Cybertruck, maar het staal krijgt wel een speciale behandeling waardoor krasjes er gemakkelijk (zelf) uitgehaald kunnen worden. Franz deed geen uitspraken over een release-datum, maar de eerste versie wordt het topmodel, een quad-motor. In de tweede helft van jaar is de verwachting. In Giga Texas zien we op de dronebeelden dat assemblage van de 9.000 ton Gigapress opschiet. Deze week zijn ook de mallen gesignaleerd voor in de pers. Interessante week We gaan een interessante week tegemoet. Op 25 januari presenteert Tesla hun financiële resultaat over Q4 en hiermee ook over geheel 2022. Zeker in het Q&A gedeelte zullen vragen gesteld gaan worden over de prognose voor 2023. Er wordt druk gespeculeerd over de marge welke Tesla maakt op een auto. Zeker nu de verkoopprijs verlaagd is. Sandy Munro haalt al jaren Tesla’s en ander auto’s tot de laatste schroef en chip uit elkaar. In onderstaande video laat hij zien dat ze bij Munro van echt alle onderdelen in een Tesla een kostprijs hebben. Op basis ervan kunnen ze precies uitrekenen wat het bouwen van de betreffende Tesla daadwerkelijk aan materialen kost. Een brutomarge van 33% berekenen ze bij Munro voor een Model Y uit 2022.
De volgende week wordt het vrijgeven van versie 11 van FSD Beta verwacht. Tenminste dat maken we op uit een tweet van Elon. Het FSD-team is de single stack versie van de FSD software aan het finetunen om breder uitgerold te kunnen worden. Dat ze toch weer tegen problemen zijn aangelopen is niet uit te sluiten. Mogelijk gaan ze de komende week als deadline (wederom) niet halen. Er verscheen deze week wel een bugrelease-versie van de laatste FSD Beta software. Naast het wachten op FSD Beta voor Noord-Amerika, is de rest van de recente Model 3 en Model Y eigenaren aan het wachten op functionaliteit welke het gemis van de parkeersenoren gaat op te lossen met een op Tesla Vision gebaseerd functie. Ik vermoed een 360 bird-eyes-view met afstandsmeting. Ik verwacht dat het occupancy-netwerk hierin een belangrijke rol speelt. Hieronder een uitleg over deze bijzondere technologie. Holiday-software In december hebben we de traditionele holiday-update ontvangen van de software in de auto. Toen is het even stil geweest met updates. Maar de volgende zit er aan te komen. In versie 2023.4 krijgen Tesla’s die beschikken over stuurwielverwarming dezelfde functionaliteit zoals ook de stoelverwarming op de voorstellen heeft. Namelijk een auto-stand en de standen off-low-high. De auto-stand daarentegen kiest een instelling op basis van de binnentemperatuur en de ingestelde binnentemperatuur. De kracht van AI gaat mainstream Met chatGPT en DALL-e (openai.com) is er nu eindelijk ook in de mainstream media veel aandacht voor kunstmatige intelligentie. Voor velen een eerste kennismaking met de kracht van AI. Volg je Tesla al wat langer en dan zeker het ontwikkelen van full self driving, dan weet je dat AI hierin centraal staat. Tesla bouwt al jaren aan zijn eigen supercomputer speciaal gericht op AI-taken (DOJO). Het kanaal “The Tesla Space” maakte een informatieve video over hoe het ontwikkelen van FSD werkt en welke belangrijke rol DOJO hierin heeft. ADAS-vergelijking In onderstaande video worden in China populaire BEV onderworpen aan een praktische test waarbij duidelijk wordt hoe hun ADAS-systemen functioneren. Ik heb geen idee over de validiteit van deze test en het video-kanaal (Dongche Di) ken ik verder ook niet. Rob Mauer van Tesla Daily kwam er mee in zijn podcast. Een Tesla Model 3 nam deel aan deze vergelijkende test en kwam goed uit de vergelijking. Altijd interessant om te bekijken. Semi valt stil Dat Tesla met de Semi feitelijk nog in een testfase zit wordt wel duidelijk uit wederom een melding van een Semi welke stilgevallen is. Twee weken geleden doken ook al foto’s op van een serviceteam werkend aan een defecte Semi. De huidige Semi’s komen uit een proefproductie-locatie bij Giga Nevada. Op termijn moet de massaproductie gaan plaatsvinden in Giga Texas. Naar verwachting dan ook met de 4680 batterijen en nog vele andere verbeteringen. Tesla scoort hoog De Engelse website “What Car?” adviseert consumenten al 45 jaar over hun aanschaf van nieuwe en tweede hands auto’s. Ze hebben jaarlijks ook een … off the Year verkiezing. Hun Car of Year werd de Volkswagen ID Buzz en de Model 3 kreeg de prijs van Executive Car of the Year en ging ook aan de haal met de Efficiency Award. De Model Y kreeg de Safety Award. Hier is meer informatie te vinden. De eerste boten van 2023 zijn onderweg Al heel vroeg in de maand zijn de eerste 13(!) boten weer onderweg vol met Tesla’s. Niet alleen vanuit Shanghai richting Europa, maar ook richting Australië. En zelfs vanuit Duitsland richting Taiwan. Winter-tip De afgelopen week mogelijk gemerkt dat de deurhendel vastgevroren kan zitten. De gemakkelijkste manier om toch de deur te openen is via de app. Hierin zit een button waarmee je de deur uit het slot kan sloten springer zonder hiervoor de hendel te gebruiken. Het gaat om het icoontje rechts op onderstaand plaatje. Zie je deze niet in je app, druk dan iets langer op een van de icoontjes en er komen meerdere icoontjes waar je uit kan kiezen. Handig. Vergeet natuurlijk ook niet via de app "auto-ontdooien" tijdig aan te zetten. Een tweede manier om de vastgevroren deurhendel los te krijgen is om er een klap op te geven met de palm van je vuist. Werkt ook bijna altijd!
|
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |