In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de forse prijsverlagingen, starlink-achterlichten, toekomstige updates, het hacken van Tesla's en nog veel meer… Prijsverlagingen! Misschien niet geheel onverwacht heeft Tesla de prijzen van de Model 3 en de Model Y fors verlaagd in nagenoeg alle markten. De Model 3 RWD (€ 44.990) komt nu zelfs in aanmerking voor de SEPP (subsidie van € 2.950). Over de gehele linie zijn alle uitvoering nu wel heel aantrekkelijk geprijsd. Opeens is 50% groei voor 2023 geen vraagteken meer! De afgelopen jaren zijn er regelmatig prijsverhogingen doorgevoerd om onder meer de toenemende kosten van grondstoffen en logistieke kosten op te vangen. Nu de grondstofprijzen dalen en de productiekosten door verdere efficiency en schaalvergroting ook steeds lager worden, gaan de verkoopprijzen weer omlaag. De timing is natuurlijk nooit goed, omdat je altijd mensen raakt die recent een auto in ontvangst hebben genomen voor een hogere prijs. Het voelt niet lekker als je het gevoel hebt te veel betaald te hebben. Andersom is natuurlijk ook recent gebeurd. Prijsverhoging doorgevoerd, maar toch de lagere prijs op moment van bestellen gekregen. Heb je nog een auto in bestelling, dan krijg je natuurlijk de lagere prijs. Op de tweedehands markt gaat deze prijsverlaging ook een effect hebben. Voor toekomstige kopers is er eigenlijk alleen maar goed nieuws. Heb je recent een Tesla in ontvangst genomen is het advies gewoon lekker blijven genieten. Met de software-updates en het perspectief van de toekomstige FSD functionaliteiten blijft je auto lang actueel. Mijn advies is je nu niet te druk maken over de effecten van afschrijving door deze prijsverlaging. Als de komende jaren level 3 of level 4/5 mogelijk gaat worden, heeft dat ongetwijfeld een gunstig effect op de waarde van een auto met de hiervoor noodzakelijke hardware aan boord. Misschien moet je juist nu wel investeren, zelfs op het moment dat het pijn doet, en FSD aanschaffen. Die prijs gaat in de toekomst 100% zeker (in stappen) fors omhoog. Enkele te maken afwegingen over een FSD aankoop zijn hier te lezen en mogelijke scenario's voor een toekomst met FSD is hier te lezen. Model S en X (nog) niet in prijs verlaagd De prijzen van de Model S en de Model X zijn niet aangepast in Nederland. In de VS en Canada zijn echter ook de S en X fors in prijs verlaagd. Dan is het natuurlijk wachten op een prijsverlaging in Europa. Dat zal naar mijn inschatting nog wel even duren. Ze zijn nu auto's aan het leveren welke voor (fors) lagere bedragen gekocht zijn. Maar op termijn (1 tot 1,5 jaar?) ziet het er natuurlijk naar uit dat ook de prijzen van de twee topmodellen gaat dalen. Beurs reageert Het aandeel TSLA kelderde fors bij de beursopening op de dag de prijsverlagingen bekend gemaakt werden. Waren er eerst vraagtekens bij de vraag naar Tesla’s, is er nu onzekerheid over de winst onder de streep. Het zal Elon allemaal een worst wezen. Ze geloven in hun missie en zijn hard bezig die te verwezenlijken. Op termijn is dat allemaal terug te zien in de waarde van het bedrijf. In de loop van de dag herstelde de koers, maar er werd toch met een kleine min afgesloten. De analisten zullen hun modellen aanpassen en opnieuw moeten gaan rekenen. Het blijft natuurlijk gissen over wat in de nieuwe situatie de winstmarge is. Ik verwacht dat ze niet meer dan 5% inleveren en hiermee tussen de 20 tot 25 procent blijven. Met de prijsverlagingen zullen de Tesla’s niet aan te slepen zijn. Ze kunnen dus onbeperkt groeien in productie, de logistiek verder optimaliseren en nog groter en goedkoper inkopen. Voor de klant wordt het bestellen en binnen een paar weken kan je rijden. Liefst in het zelfde kwartaal. Dan komen de inkomsten binnen voordat de leverancier betaald moeten worden voor de geleverde grondstoffen! Bovendien gaan ze de komende jaren op alle auto’s die nu verkocht worden ook nog winst maken op de aankoop van software. FSD komt er echt aan, in welke vorm (level 3 of level 4/5), op welke moment (over 1, 5 of 10 jaar), in welke markt en met welke waarde dan ook (aanschaf of abonnement). En dan moet de Cybertruck, de kleine Tesla en de robotaxi nog komen! Starlink-achterlichten De markt voor producten om je Tesla te personaliseren neemt steeds verder toe. Ik kwam een upgrade tegen voor de achterlichten. Ziet er wel gaaf uit. Meer informatie is hier te vinden. Ik heb ze nog niet in een EU- webshop gezien. Idra Gigapress De eerste 9.000 ton Idra Gigapress wordt momenteel geïnstalleerd in Giga Texas. Nog een paar weken en dan gaan we hem hopelijk aan het werk zien. Deze week liet Idra, de Italiaanse bouwer, via hun linked-in profiel weten dat de tweede Gigapress klaar is en op transport gaat richting Azië. Grote kans dat deze voor Giga Shanghai is. Zeker gelet op de wit/rode kleurstelling. Over een paar weken zullen de drone-piloten dit wel gaan bevestigen. Mijn verwachting is dat we in de tweede helft van dit jaar het derde exemplaar richting Giga Berlijn zien gaan! Idra heeft met Tesla een goed gevulde orderportefeuille. Want aan één Gigapress per fabriek zullen ze niet genoeg hebben en er komen ook nog nieuwe fabrieken aan! Mijn verwachtingen 2023 Over verwachtingen gesproken, in deze blog heb ik mijn verwachtingen voor 2023 opgeschreven. Als er een paar van uit gaan komen, dan gaan we wat Tesla betreft een mooi jaar tegemoet. Veel leesplezier. Welke data verzameld Tesla allemaal? Het is geen geheim dat Tesla veel data gebruikt om continu te verbeteren. Zeker om te full self driving te komen is heel veel data nodig. Aan de voorkant heeft Tesla hun data privacy goed geregeld. Je kan zelf bepalen welke data je wel en niet wilt delen. Geef je toestemming dan is het wel interessant om te weten welke data Tesla allemaal logt. Onderstaande YouTuber maakte er een leuke video over. App-update Er zijn screenshots opgedoken van een nieuwe software-update van de app. Recent hebben we in de auto schermen gekregen welke het energieverbruik tijdens het rijden en parkeren inzichtelijk maakt. Deze informatie komt binnenkort ook de app beschikbaar zoals hieronder op de foto te zien is. Erg mooi dat Tesla de app continu blijft verrijken. Ik hoop dat ze binnenkort de ritplanning aan de app gaan toevoegen. Dan hoef je dit niet in de auto te doen. Software-update In China is het herkennen van handschrift en de app We-chat toegevoegd. Mogelijk dat we handschriftherkenning op termijn ook bij ons gaan zien. We-chat is een app welke alleen in China beschikbaar is. Klik hier voor een toelichting op de functionaliteiten van We-chat. Elon noemt We-chat (the all-in-one app) als voorbeeld voor de toekomst van Twitter. Mogelijk gaan we op termijn wel Twitter in de auto krijgen. Hackers mogen weer aan de slag De afgelopen jaren heeft Tesla meegedaan aan de jaarlijkse hackers-conferentie Pwn2Own en ook dit jaar gaan ze de uitdaging weer aan. Ethische hackers kunnen zich richten op de Model 3 (Intel of Ryzen-gebaseerd) of de Model S (Ryzen-gebaseerd). Tesla wil dat ze via Wi-Fi-, bluetooth of het modem toegang proberen te krijgen tot de systemen in de Tesla. De prijzen zijn de grootste in de Pwn2Own geschiedenis, namelijk $ 600.000 en de gehackte auto! Gemakkelijk wordt het zeker niet. HW4 details Regelmatig wordt op basis van geplaatste orders of patentaanvragen gespeculeerd over de hardware 4 componenten.. Het grootste gerucht is natuurlijk dat een high definition radar zijn intrede gaat doen. Ditmaal gaat het gerucht dat in HW4 er nog maar 2 in plaats van 3 voorwaartse camera’s zijn. En dat dit 5 megapixel camera’s zijn, in plaats van de huidige 1,2 MP. Ook zou er een ventilator in de die camera module zitten. Mogelijk dat de combinatie HD-radar en 2 vooruitkijkende camera’s de nieuwe norm wordt. HW4 wordt verwacht zijn intrede te doen in de Cybertruck. Interview met Franz van Holzhausen Tesla’s chief designer Franz van Holzhausen is te gast in de podcast Ride The Lightning, aflevering 389. Deze staat vanaf zondagavond (15/1) in je favoriete podcastspeler of bijvoorbeeld hier. Het is de tweede keer dat Ryan McCaffrey Fons mag interviewen. Eerder had hij ook als een Elon Musk te gast. Model Y RWD De Model Y RWD is met een prijs van € 46.990 natuurlijk een auto waar je niet omheen kunt als je overweegt een nieuwe auto te kopen. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de Model 3 RWD. Een RWD is standaard voorzien van nagenoeg alles wat je als opties zou willen aanvinken bij andere merken. Hij scoort het hoogste bij de Euronap crashtest. Hier een pfd met de testresultaten. Uiteraard uitgerust met alle hardware voor toekomstig autonoom rijden. De bouwkwaliteit is op hoog niveau. Aan binnenruimte geen gebrek. Met Tesla uiteraard toegang het supercharger netwerk. Integratie van software en hardware tilt het bedieningsgemak tot grote hoogte. En qua aandrijfefficiency, dus laag verbruik, is er geen betere optie. Nog steeds lekker snel en een rijbereik dat voor de meeste gebruikers meer dan voldoende is. De bekende YouTuber Bjorn Nyland voelde de Model Y RWD nog eens aan de tand!
9 Opmerkingen
In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor het recordjaar van Tesla, de aangekondigde “Investorsday”, prijzen voor de Model S/X bekend, prijsdalingen en nog veel meer…. Recordjaar 2022 Tesla heeft de productie en verkoopaantallen over Q4 2022 gepresenteerd. Over het hele jaar hebben ze 1,31 miljoen auto’s afgeleverd aan klanten en 1,37 miljoen geproduceerd. Niet de 50% groei ten opzichte van 2021, maar wel wederom fantastische cijfers. Dat de WallStreet analisten daar anders over denken is ook duidelijk. Het aandeel TSLA zakte nog verder weg. Op 25 januari a.s. krijgen we de financiële resultaten over 2022 en weten we ook de groei van Tesla Energy en andere inkomsten, zoals bijvoorbeeld FSD verkoop. Model Y AWD Kort is in de VS een model Y met AWD geleverd aan Tesla-medewerkers. Dit is een Model Y met gietstukken voor- en achter en een structureel batterijpakket met 4680 batterijen. Deze komt qua prijs onder de Long Range en Performance met 2170 batterij en alleen het gietstuk achter. Dronebeelden laten zien dat Tesla een voorraad batterijpakketten aan het opstapelen is in Giga Texas. De wekelijke productie is nu circa 1.000 batterijpakketten per week. De kans is groot dat de Model Y met de 4680 batterij nu snel aan de configurator toegevoegd gaat worden voor de Noord-Amerikaanse markt. Ik verwacht wel in een RWD uitvoering met een lagere prijs en niet in de duurdere AWD uitvoering. Heeft natuurlijk alles te maken met de nieuwe EV-subsidie in de VS. Vreemd was het bericht dat de Model Y LR AWD niet in aanmerking komt voor de $ 7.500 omdat het te weinig een SUV is voor de prijs waar hij voor verkocht wordt. Meer Jeep Wrangler hybride zou bijvoorbeeld wel de subsidie krijgen. Uiteraard veel protest vanuit de Tesla community. Snel een nieuwe Tesla rijden? Wil je snel een hagelnieuwe Model Y rijden? Dan staan er op de Tesla website nog een paar Model Y RWD te koop. Deze komen uit China! Er staan ook nog een paar Model 3 RWD te koop. Ook uit China. Wil je een andere kleur of een andere uitvoering dan zijn de meeste configuraties binnen 3 maanden te leveren. Het langste moet je wachten op de Model Y LR of Performance in de kleur Midnight Cherry Red (uit Berlijn). Model S/X Long Range is weer te bestellen Eindelijk is de Model S en Model X in de Long Range uitvoering weer te bestellen. De prijzen zijn fors hoger dan voordat de auto’s uit de configurator gehaald werden. De Model S kost nu € 114.990 en de Model X € 123.990. Een plaid uitvoering kost voor de X € 20.000 meer en voor de S € 25.000. Rond stuurwiel of Yoke De Model S/X is nu zowel met een Yoke-stuur als met het traditionele ronde stuur te bestellen. De prijs is hetzelfde. Default is zelfs het ronde stuur! In reviews van autojournalisten is er altijd veel discussie over het Yoke-stuur. Dat is hiermee ook opgelost. Zou mij niets verbazen als over een half jaar de optie weer gaat verdwijnen omdat nagenoeg alle kopers kiezen voor de Yoke. De Model X LR is in tegenstelling tot de Plaid uitvoering in een 5, 6 of 7 zits configuratie te bestellen. Prijsdaling in verschillende markten Na een jaar van prijsverhogingen heeft Tesla in veel markten de prijs van de Model 3 en Model Y verlaagd. Zeker in China zijn de prijzen fors aangepast. Zijn de prijzen eerst in een paar stappen met circa 30% verhoogd is er bij sommige modellen nu bijna 15% vanaf. Ook in andere markten is de prijs verlaagd. In Nederland overigens geen aanpassingen. Elon heeft al eerder aangegeven dat hij inzet op groei, eventueel met lagere marges. Tesla heeft immers de optie om later nog geld te verdienen aan de verkoop van software, zoals bijvoorbeeld FSD (aankoop of abonnement). Bovendien laat de cashpositie het toe dat de marges mogelijk minder worden. Van de andere kant dalen ook de prijzen van de grondstoffen en door de schaalvergroting (Berlijn/Austin) dalen ook de productiekosten per auto. Zou zo maar eens kunnen dat de effecten op financieel resultaat zelfs gunstig zijn. Scherm achter Wil je net als in de Model S of Model X een scherm voor achterbankpassagiers, dan zijn deze aftermarket te verkrijgen. Een voorbeeld is hieronder te vinden. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Er zijn verschillende webshop die dergelijke schermen verkopen. Ziet er wel mooi uit en voor passagiers op de achterbank functioneel. Investorsday 2023 Tesla’s VP Investeerdersrelaties, Martin Viecha, liet via Twitter weten dat Tesla op 1 maart a.s. een Investorsday gaat organiseren. Hij doelt dan niet op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering, maar op een dag waarop particulieren en institutionele investeerders worden bijgepraat en een kijkje krijgen in de toekomst van Tesla, inclusief een rondleiding langs de nieuwste productietechnieken in Giga Texas. De 9.000 ton Gigapress is dan misschien al aan het proefdraaien. Mogelijk dat Elon ook zijn Masterplan III gaat presenteren. Ze gaan in ieder geval iets zeggen over het 3e generatieplatform. Ben je een Tesla Bear dan kan de conclusie zijn dat Elon de boel gaat opkloppen cq. hypen om de zeer forse koersdaling om te buigen en Tesla voor een ondergang te behoeden. Ben je een Tesla Bull dan ga je zien welke aandeel Tesla neemt in de oneindige markt voor energy-opslag, hun meerjarige groeistrategie en de aankondiging van een of meerdere nieuwe producten. Want op het lijstje van onderwerpen staat het Gen 3 platform. Dit is het platform waarop de kleine Tesla en/of robotaxi gebouwd gaat worden. Tegen de helft van de huidige productiekosten en twee keer zo snel als het huidige productieproces. Tesla gaat naast het huidige S3XY portfolio nog een interessant portfolio realiseren met de Semi, de Cybertruck, de Roadster, een kleine Tesla en de robotaxi/robovan. Maar ook met HVAC-systemen en mogelijk nog andere energie producten, zoals recent in Texas geïntroduceerd Tesla Electric. Tesla in de rol van energieleverancier! Tegen die tijd zal ook wel de nieuwe productielocatie bekend zijn! Blog bijgewerkt De blog "Tesla Energy: een kostbaar misverstand over thuisbatterijeen" is geactualiseerd. Als je nog nieeet veel weet over Tesla Energy interessant om eens te lezen. Tesla stort van klif Deze week in alle media aandacht voor een Tesla welke in Californië van een klif is gestort met 4 inzittenden. De val van 75 meter werd door alle 4 de inzittenden overleefd. Triest dat het bleek te gaan om een zelfmoordpoging van de bestuurder. Tesla Semi nader geanalyseerd Youtuber Engineering Explained heeft een update gemaakt van zijn video over de Semi, nu gebaseerd op de video van de 500-mile rit zoals we gezien hebben tijdens de delivery-event. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
April 2025
Categorieën |