In deze blik op de week aandacht voor de Model 3 met vijf jaar ervaring, FSD ontwikkelingen, productiemijlpalen, huidige peuters gaan geen rijbewijs meer halen, KITTesla, en nog veel meer...
Klokje rond
Autoweek heeft een rubriek "Klokje Rond". Deze keer is een van de eerste Model 3's uit het begin van 2019 onder de loep genomen, met bijna 170.000 km op de teller! Vijf jaar verder zonder onderhoudskosten en eigenlijk glansrijk door de keuring gekomen. Alleen de bovenste draagarmen zijn vervangen; verder geen andere kosten dan ruitenwisservloeistof en banden. Ik denk dat veel Model 3-eigenaren dezelfde ervaring hebben. Bij dit exemplaar moet wel het koelvloeistofniveau gecontroleerd worden. Het is apart dat de keurmeester vindt dat het niet echt een auto voor autoliefhebbers is. Onder de 5 seconden naar de honderd, altijd meer dan voldoende koppel en zo stabiel als een blok op de weg, kan blijkbaar niet op tegen handmatig schakelen, motorgeronk en periodieke onderhoudskosten. Oké, ik mis ook wel een beetje het geluid van een typemachine en de geur van tipp-ex! Jammer dat zoveel mensen nog steeds niet doorhebben dat ze binnen 5 jaar hoofdzakelijk allemaal elektrisch rijden!
Ook MisterGreen heeft een 5 jaar oude Model 3 onder de loep genomen. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat veel van de ruim 30.000 in 2019 verkochte Tesla's, die destijds geleased zijn, dit jaar op de markt komen. Velen worden privé overgenomen of opnieuw als leaseauto aangeboden, privé of zakelijk.
Zowel de review van mistergreen als die van Autoweek tonen eigenlijk aan dat het nog steeds topauto's zijn. Qua specificaties kunnen zelfs veel gloednieuwe BEV's nu nog niet tippen aan die van een Model 3. Rijbereik, acceleratie en laadsnelheid zijn anno 2024 nog steeds meer dan marktconform. Dankzij software-updates komen er bovendien steeds nieuwe functionaliteiten bij. En dan hebben we het nog niet eens over de aanwezige hardware voor Full Self-Driving. Ook de batterij vormt eigenlijk nooit een probleem. Sterker nog, veel auto's uit 2019 vallen nog steeds onder de garantie op de aandrijflijn, mits het aantal kilometers onder de 160.000/180.000 (SR/LR) blijft. De degradatie van de batterij blijft redelijk stabiel rond de 8-12%. Dat biedt, afhankelijk van hoe je de auto gaat gebruiken (ken je gebruik!), zowel voor de Standard Range als voor de Long Range een nog meer dan prima rijbereik. Zeker met de steeds groter wordende laadinfrastructuur.
Heeft FSD “operatie Vakantie-modus” bereikt?
Tesla demonstreert met Full Self-Driving (FSD 12) het potentieel van kunstmatige intelligentie in de praktijk. De ambities die Andrej Karpathy en Elon Musk jaren geleden formuleerden met de term "Operation Vacation" lijken te zijn verwezenlijkt. Dit betreft een volledig geautomatiseerd proces voor het constant verbeteren van de trainingsset waarop FSD in de auto functioneert. Het project startte negen jaar geleden met het verzamelen van videobeelden door Tesla’s die wereldwijd werden uitgerust met rondom camera’s. Deze gegevens vormen nu de input voor de training van hun end-to-end neurale netwerken, waardoor de AI continu leert en zich aanpast aan nieuwe rijomstandigheden.
Na de trainingsfase ondergaat het systeem strenge tests, zowel intern bij Tesla als in de echte wereld, om de betrouwbaarheid en veiligheid ervan te waarborgen. Er wordt speciale aandacht besteed aan situaties waar menselijk ingrijpen noodzakelijk was. Deze momenten worden nauwgezet geanalyseerd, en de data die daaruit voortkomt, wordt gebruikt om het systeem verder te verbeteren. Eventueel met data uit de simulator
De werkelijke innovatie schuilt echter in de zelfverbeterende cyclus die Tesla heeft ontwikkeld en die feitelijk volledig autonoom verloopt. Door voortdurend data te verzamelen en te leren van elke rit, verbetert het FSD-systeem zichzelf met minimale menselijke tussenkomst. Dit betekent dat naarmate de vloot van Tesla groeit, het systeem exponentieel verbetert, geleid door de verzamelde ervaringen van miljoenen kilometers rijden. Deze methodiek heeft Tesla in staat gesteld een niveau van autonomie te bereiken waarbij hun AI-team, in theorie, hun werk vanaf elke locatie kan beheren, zelfs vanaf het strand (Operation Vacation). De snelheid en efficiëntie waarmee het FSD-systeem leert en zich aanpast, zijn baanbrekend. Elon Musk heeft gesproken over tweewekelijkse updates voor de trainingset. Indien je meer wil weten over hoe AI en neurale netwerken en dergelijke werken is deze website misschien interessant voor je.
KITTesla
YouTuber Retro Rec, die we hier al vaker hebben genoemd, heeft een obsessie voor de serie Knight Rider. Hij heeft zijn Tesla Model 3 uitgerust met allerlei technische snufjes die de auto behoorlijk dicht in de buurt brengen van de iconische Pontiac uit Knight Rider. Vooral wanneer hij de originele filmlocaties bezoekt en de summon-functie van de Tesla gebruikt, komt de vergelijking goed tot zijn recht. Zijn avontuur is ten einde, en hij is van plan om de KITTesla weg te geven of te verloten. In de shownotes staan alle modificaties.
Model Y voor de zakelijke rijder
Tesla heeft in het verleden een achterwielaangedreven (RWD) versie van de Model 3 met een Long Range (LR) accupakket geleverd. Een dergelijke configuratie van de vernieuwde Model 3 is (nog) niet beschikbaar. Uit gelekte documenten voor typegoedkeuring blijkt echter dat Tesla goedkeuring heeft ontvangen voor het uitbrengen van een Model Y RWD in een LR-versie. Het grote voordeel van RWD met groter accupakket is dat, dankzij het lagere gewicht en de verbeterde efficiëntie door het ontbreken van een tweede motor, het rijbereik toeneemt. Dit kan voor zakelijke gebruikers net de doorslag geven om voor deze optie te kiezen. Of om met een aanhanger net iets verder te kunnen rijden. Recentelijk is ook bekend geworden dat in Frankrijk een zakelijke versie van de Model Y beschikbaar komt, waarbij de achterbank is vervangen door een permanente vlakke bagageruimte. Er zijn echter geen aanwijzingen dat deze “grijskentekenversie” ook in Nederland beschikbaar zal komen.
Software update 2024.8.7
Tesla rolt de software updates in badges uit. Dus niet alle landen en modellen in één keer. Soms wordt een update gestopt vanwege een probleem en volgt er snel een nieuwere versie. In de 2024.8 serie zien we dat onder meer de volgende functionaliteiten toegevoegd worden, mits natuurlijk de vereiste hardware aan boord is:
Wie wil er straks nog USS?
Tesla heeft Autopark in de VS uitgebracht, vooralsnog voor een beperkte groep gebruikers, maar we kunnen in de komende weken zeker een verdere uitrol verwachten. Deze parkeerfunctie maakt deel uit van de Enhanced Autopilot (EAP)-suite. De visualisaties die bij Autopark horen, worden de standaard en zullen bij iedereen de Ultra Sonic Sensors vervangen, ook bij auto’s die er wel mee zijn uitgerust. Ik verwacht dat de sensoren uitgeschakeld gaan worden, net als eerder ook met radar gebeurde. Hier volgen beelden van het gebruik van Autopark!
Mijlpalen
Zowel in de UK als in Australië en Israel werden de afgelopen week mijlpalen bereikt. In de UK werd de 200.000ste Tesla afgeleverd en in Australië de 100.000ste. In Israel ging de 20.000ste naar een eigenaar. Dat zijn mooie getallen die ongetwijfeld de komende jaren verder zullen toenemen. Tesla boekte deze week ook een mijlpaal door de 6 miljoenste auto te bouwen!
Q-cijfers
Nu we het toch over cijfers hebben, de volgend week verschijnen alweer de productie- en verkoopcijfers over het eerste kwartaal. Met Chinees nieuwjaar en de aanslag op Giga Berlijn zal Q1 natuurlijk geen verdere groei laten zien. Elon had dit al eerder aangekondigd. Het jaar 2024 is voor Tesla een transitiejaar naar een verdere groei de komende jaren met nieuwe modellen op het derde generatieplatform. Wel wordt dit jaar en sterke toename van de Tesla Energy producten verwacht. De megafactory in Latrop draait op volle toeren en de bouw van Megafactory in Shanghai lijkt te gaan beginnen.
Elon Musks leiderschap
In onderstaand interview werd Andrej Karpathy gevraagd wat Elon uniek maakt in het runnen van een bedrijf.
Uit de woorden van Andrej kunnen we leren dat Elon Musk zich onderscheidt door zijn onconventionele leiderschapsstijl, die zich richt op:
- Kleine, technisch sterke teams: Musk vermijdt grote, opgeblazen teams en geeft de voorkeur aan compacte, efficiënte groepen die technisch bekwaam zijn. - Directe betrokkenheid: In plaats van te leunen op hiërarchische structuren, kiest hij ervoor om rechtstreeks met ingenieurs en frontliniemedewerkers te communiceren, waardoor hij sneller kan handelen en innovatie stimuleert. - Intolerantie voor onderprestatie: Musk is snel in het herkennen en aanpakken van onderpresterende elementen binnen zijn teams, waarbij hij actie boven proces stelt. - Probleemoplossing in real-time: Hij staat bekend om zijn vermogen om direct knelpunten te identificeren en op te lossen, wat leidt tot snelle verbeteringen en aanpassingen. - Resultaatgerichtheid: Zijn focus ligt op het behalen van concrete resultaten, waarbij hij vaak persoonlijk toezicht houdt op kritieke projecten en initiatieven.
Wat vinden andere autobouwers van Elon?
Topgear had een aardig panel bij elkaar. Aan hen werd gevraagd wat ze van Elon Musk vinden. Los van de negatieve randjes van zijn sterke persoonlijkheid is de rode draad dat ze het unaniem eens zijn dat zonder Elon er gaan Tesla was geweest en er ook geen automobielbranche zo in transitie naar BEV.
Autodelen de toekomst?
Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur organiseerde een kennisshow over de succesfactoren voor elektrische deelauto’s. De doelstellingen, gepresenteerd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zijn ongetwijfeld legitiem en richten zich op de voordelen van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en de daaraan gekoppelde doelen voor het veranderen van mobiliteitsgedrag. Er bestaan diverse vormen van autodelen, die voornamelijk effectief zijn in grote steden met een hoog aantal gebruikers. Een veelvoorkomend nadeel van de meeste deelauto-modellen is dat je zelf naar de auto toe moet gaan, hetzij naar een vaste parkeerplaats of door in de app te zoeken waar een beschikbaar voertuig staat. Essentiële randvoorwaarden zijn laadinfrastructuur en voorlichting aan gemeenten over hoe het autodelen gestimuleerd kan worden.
In de visie van Elon Musk zullen in de toekomst alle auto's functioneren als deelauto's in de vorm van robotaxi's. Met behulp van een app kun je eenvoudig een auto oproepen om van punt A naar B te reizen, waarbij je betaalt per kilometer. Dit maakt het bezit van een eigen auto voor veel mensen overbodig. De transitie in mobiliteit beperkt zich dus niet alleen tot de overstap van voertuigen met een interne verbrandingsmotor (ICE) naar batterij-elektrische voertuigen (BEV), maar omvat ook de overgang van zelf rijden naar zelfrijdend, en uiteindelijk naar het delen van voertuigen of betalen per kilometer in plaats van het bezitten van een eigen auto. Deze drie fasen zullen elkaar overlappen en beslaan mogelijk een periode van 15 tot 20 jaar.
Huidige peuters gaan geen rijbewijs meer halen
Ik durf te wedden dat kinderen geboren na 2020 geen rijbewijs meer nodig zullen hebben om aan al hun mobiliteitsbehoeften te voldoen. Over 15-20 jaar is het goed mogelijk dat je niet eens meer zelf mag rijden op de openbare weg. In de periode daarvoor zullen er al wegen en tunnels zijn die niet toegankelijk gaan zijn voor auto's die niet zelfrijdend zijn. Het kan nog zo'n 5 jaar duren voordat de maatschappelijk en politieke discussie hierover echt losbarst, maar uiteindelijk wordt een datum in de toekomst vastgesteld waarop handmatig rijden niet meer is toegestaan.
Supervised FSD
In de VS krijgt iedereen met een Tesla in zijn bezit nu 30 dagen gratis de beschikking over Full Self Driving (Supervised). Bij nieuw af te leveren Tesla’s of na een service krijgt de eigenaar instructie door een servicemedewerker. Het woord Beta is vervangen door “supervised”. Tesla wijst er op dat het geen autonoom rijdend voertuig is, maar dat de auto zelfstandig door het verkeer navigeert dat wel vraagt aan de bestuurder om constant toe te zien op een correct gebruik en in te grijpen indien nodig. Tesla probeert op deze manier iedereen kennis te laten maken met het systeem. Dit zal zeker het aantal abonnementen of aankoopbeslissingen doen toenemen. Een hiermee ook steeds meer trainingsdata voor de neurale netwerken genereren die het systeem steeds beter maken. Op weg naar het kunnen verwijderen van de “supervisie” en de compact Tesla zonder stuur!
In onderstaande video een Uberrit uitgevoerd met de huidige versie van FSD met de Uberdriver als Superviser.
FSD Europa
Met alle indrukwekkende beelden die we zien van FSD Beta V12 of Supervised Full Self Driving zoals het nu blijkbaar officieel gaat heten, blijf ik het maar regelmatig herhalen: we zullen dit NIET direct ook zo in Europa krijgen. De UNECE beschouwt FSD van Tesla, hoe technisch geavanceerd ook, als een DCAS-systeem dat onder SAE level 2 valt. Kenmerkend is dat het een bestuurder ondersteund systeem is en dat de bestuurder te allen tijde verantwoordelijk is. Dat betekent dat laterale bewegingen mogelijk zijn, maar dat aangetoond moet worden dat de bestuurder bewust is van die te maken beweging en deze bevestigt. Het ziet ernaar uit dat een actieve controle van hands-on en eyes-on niet voldoende gaat zijn! De beweging moet actief bevestigd worden. Ik heb hierover met de zelfgemaakte GPT met de UNECE-regels vele chats gehad! De GPT is openbaar, helaas alleen toegankelijk voor mensen met een betaalde toegang tot ChatGPT. Sorry, kan ik niet veranderen!
2 Comments
In deze blik op de week aandacht voor Optimus, Powerwall op weg naar de Benelux, de eerste onderhuidse beelden van een Cybertruck, een volgende stap in laadinfrastructuur en nog veel meer...
Powerwall Benelux
Tesla heeft een vacature openstaan voor een accountmanager Powerwall Benelux! Dit is goed nieuws, want dat betekent dat er eindelijk beweging komt in de verkoop van Powerwalls in de Benelux. Een Powerwall is zoveel meer dan alleen een thuisaccu. Niet alleen heeft het een ingebouwde omvormer, maar het biedt ook veel meer mogelijkheden afhankelijk van wat de wetgever en de energieleverancier toestaan. Het lokaal opwekken en opslaan van energie, zowel in de thuisaccu als in de accu van voertuigen, en het slim delen ervan bij wisselende vraag en aanbod, gaat een groot deel van onze huidige energieproblemen oplossen. Dit geldt zeker als ook regionaal opgestelde Megapacks worden ingezet. Vooralsnog is het delen van energie tussen consumenten niet toegestaan in Nederland. Een wirwar van regels, belangen en dus politiek staat een echte energietransitie in de weg. Meer over Tesla Energy is op deze pagina te vinden. Een mooi voorbeeld van hoe dit kan werken is in Texas te vinden. Hier biedt Tesla niet alleen zijn Tesla Energy producten aan, maar fungeert het met Tesla Electric ook als energieleverancier. In plaats van dat elektriciteit geld kost, levert het de consument juist geld op!
V4 gaat vreemd
Al eerder in 'Blik op de Week' was er het bericht dat Tesla de V4 Superchargers nu ook beschikbaar stelt aan derden. Dus naast het toelaten van niet-Tesla’s op het Supercharger-netwerk, wordt nu ook de snellaadhardware beschikbaar gesteld aan derde partijen. De primeur is voor EV Point, een grote speler in het Verenigd Koninkrijk. Ze gaan de Tesla V4-hardware gebruiken om hun eigen laadinfrastructuur snel en vooral voordelig uit te breiden. Het gebruikelijke Tesla-logo maakt plaats voor het logo van EV Point in dit geval. De eerste locatie werd deze week in het Verenigd Koninkrijk in gebruik genomen. Voor Tesla-rijders is het een kwestie van inpluggen en laden (zoals aangegeven op het bordje op de foto hieronder)! En net als alle andere snelladers, zijn deze ook opgenomen in de navigatie. Het is interessant om te zien of ze bij het plannen van een trip uiteindelijk op dezelfde manier meegenomen gaan worden als Tesla's eigen laadpalen.
Giga Berlijn is 2 geworden
Afgelopen week was het twee jaar geleden dat in Giga Berlin de eerste auto van de band rolde die aan een klant werd afgeleverd. In die twee jaar is de productie inmiddels gegroeid tot 6.000 voertuigen per week. Dat ze daar in Grünheide nog lang niet klaar zijn meet groeien, bevestigde Elon Musk twee weken geleden toen hij een bezoek bracht aan Giga Berlin. Maar dat zien we ook aan de activisten die besloten hebben nog een paar weken langer in de bomen te blijven zitten.
Optimus vacatures
Tesla's vacature voor de functie van Technisch Program Manager voor de Tesla-bot, of Optimus, wijst op een spannende ontwikkeling in het gebruik van humanoïde robots binnen hun productieprocessen. Deze Technisch Program Managers zullen een cruciale rol spelen in het leiden van de inzet van robots voor proefapplicaties. Ze zullen nauw samenwerken met teams van ontwerp-engineering, infrastructuur, productie en operaties om proefapplicaties van humanoïde robots in diverse productieomgevingen te identificeren en uit te voeren. Dit werk, dat meerdere locaties zal beslaan, zal volgende vacature tekst regelmatig reizen vereisen. Gaan we Optimus binnenkort zowel in de VS, China als Europa aan het werk zien?
Het feit dat Tesla zich voorbereidt op het inzetten van de Optimus-robots in hun eigen fabrieken, impliceert dat er een proefproductiefaciliteit voor deze robots moet zijn of binnenkort gereed zal zijn. Dit benadrukt hoe snel de ontwikkelingen op het gebied van humanoïde robots vorderen.
De betrokkenheid van andere grote spelers zoals Figure AI, ondersteund door Microsoft en OpenAI, en Nvidia, die deze week ook haar eigen humanoïde prototypes presenteerde, duidt op een opkomende strijd in deze enorme markt. Deze competitieve vooruitgang belooft niet alleen de toekomst van productie te veranderen, maar kan ook onze dagelijkse levens en interacties met technologie fundamenteel transformeren.
Cybertruck teardown
Sandy Munro is begonnen aan de teardown van de Cybertruck. Voor degene die alle details wil zien, leuk om te bekijken. Maar niet alleen Munro haalt een Cybertruck tot de laatste schroef uit elkaar, ook Caresoft.
V2 vs V3 vs V4
Voor de nieuwe Tesla-eigenaar is het belangrijk om te weten dat Tesla drie verschillende laadzuilen in gebruik heeft. Ik merk nog regelmatig dat Tesla’s aan een "verkeerde" laadpaal staan. Dit is zonde, omdat je daarmee laadsnelheid misloopt. Afhankelijk van het model en bouwjaar, verschilt de maximale laadsnelheid van de auto. De Model 3 SR/RWD kan bijvoorbeeld tot 170 kW laden, terwijl de Model Y tot 250 kW kan laden. Bij de Model S/X hangt het sterk af van het bouwjaar. Echter, niet alleen de snelheid die de auto aankan is van belang, maar ook het type laadpaal speelt een rol. De V2 Superchargers zijn te herkennen aan twee kabels per laadpunt en kunnen maximaal 150 kW leveren. Echter, als de laadpaal naast je bezet is, deel je de laadsnelheid met die auto. Als er dus iemand op A staat, kun je beter niet op B gaan staan. De V3-laders hebben slechts één kabel, de CCS-adapter, en kunnen tot 250 kW leveren, ongeacht of er iemand naast je staat. Dit geldt ook voor de nieuwere V4-laders, die te herkennen zijn aan een ander design en kleurstelling. Voor niet-Tesla’s bieden deze laders de mogelijkheid om direct aan de zuil af te rekenen.
ANWB test de "Nico Verhoeven onder de EV’s".
De ANWB heeft een review gemaakt van de vernieuwde Model 3 versus een BYD Seal. Ze lopen luchtig de belangrijkst aspecten langs. Soms wat flauw of suggestief, maar wel vermakelijk. Nico deelt op de essentiële momenten rake klappen uit en is uiteindelijk de overduidelijke winnaar. Of zoals uit de film Highlander “there can only be one”! Dit illustreert niet alleen de uitkomst van deze specifieke vergelijking, maar onderstreept ook de dominantie van Tesla in het segment van elektrische voertuigen. Tesla's combinatie van innovatie, prestaties, prijs en een loyale fanbase blijkt keer op keer een winnende formule te zijn.
4680 batterijen
Tesla heeft in Giga Texas nu een productiecapaciteit bereikt van bijna 1,4 miljoen 4680-batterijen per week, wat genoeg is voor de productie van 1.000 Cybertrucks per week. Dit is ook terug te zien in het aantal Cybertrucks dat geproduceerd wordt. De luchtopnamen van Joe Tegtmeyer laten zien dat de trucks overal staan: wachtend op kwaliteitscontrole, bij de Superchargers, of klaar voor transport.
Hoewel het aandeel TSLA op de beurs lijkt te presteren alsof de glans er enigszins af is bij Tesla, toont de bovengenoemde video aan in welk razend tempo Tesla aan het bouwen is. De voorbereidingen voor de nieuwe producten en daarmee ook de volgende groeifase zijn in volle gang. Meerdere voertuigen gebaseerd op het derde generatie platform zullen ergens in de komende 12 tot 18 maanden tot leven komen. En dan hebben het niet eens over Optimus en FSD!
The Boring Company
Na de succesvolle derde proeflancering van Starship en de eerste succesvolle implementatie van een Neuralink-apparaat in een mens (zie @Noland Arbaugh), zien we dat The Boring Company ook met zijn derde generatie Prufrock gaat beginnen aan het graven van een tunnel bij Giga Texas. Het opbouwen heeft inderdaad best lang geduurd, maar in de komende week gaan we zien hoe de tunnelboormachine (TBM) uit het zicht verdwijnt!
FSD beta 12.3 rol verder uit
Misschien is het grootste succes voor Elon Musk van de afgelopen week wel dat mensen eindelijk zien dat Full Self-Driving (FSD), gebaseerd op AI, geen utopie meer is. Hij tweette dat de "compute capaciteit" niet langer de bottleneck vormt. Iedere twee weken komt er een update van het trainingsmodel, verrijkt met de ervaringen van duizenden kilometers aan beelden van echte verkeerssituaties en de reacties van ervaren bestuurders. Het is inderdaad enorm fascinerend om te zien. Waarschijnlijk zullen we de komende maanden met eigen ogen kunnen waarnemen hoe snel AI kan leren. Niet meer met abstracte taalmodellen of gegenereerde afbeeldingen, maar met zelfrijdende auto's!
FSD in Nedeland
Ook in Nederland krijgen we ergens na september 2024 een FSD Beta variant. Zoals hier de afgelopen weken over bericht, heeft de UNECE de DCAS-kaders vastgesteld. Ik heb van alle relevante UNECE- en Nederlandse wetgeving een GPT gemaakt. Mocht je een betaalde variant hebben van ChatGPT, dan kan je door op onderstaande plaatje te klikken in deze Chat komen. Ik kan trouwens niet zien welke chats er gevoerd worden.
Je kan allerlei vragen stellen over de mogelijkheden van FSD in Nederland. Een voorbeeld van een vraag en antwoord staan hieronder. Onder de huidige DCAS-regels gaan we dus zeker niet hetzelfde krijgen als de FSD Beta die we nu in de VS aan het werk zien. Maar er is best veel wel mogelijk en er is ook ruimte voor Tesla om aan te tonen dat de regelgeving te beperkend werkt!
Bijvoorbeeld: Hoe ziet met de DCAS regelgeving een ritje van Utrecht naar Den Bosch er uit in een Tesla met FSD-technologie die overeenkomt met een SAE level 4 systeem? Een rit van Utrecht naar Den Bosch in een Tesla uitgerust met Full Self-Driving (FSD)-technologie, overeenkomend met een SAE level 4 systeem, zou zich voornamelijk richten op de ondersteuning die de DCAS (Driver Control Assistance Systems) kan bieden binnen de vastgestelde systeemgrenzen en operationele voorwaarden zoals omschreven in de Nederlandse Wetgeving en de UNECE-regelgeving. Voordat de Rit Begint - Systeemactivatie: Voordat de rit begint, zou de bestuurder het FSD-systeem activeren. Dit systeem valt onder de categorie DCAS, zoals beschreven in de UNECE-regelgeving, en is ontworpen om de bestuurder te ondersteunen bij het uitvoeren van de dynamische besturing van het voertuig. - Systeemgrenzen en Operationele Voorwaarden: Het systeem zou de bestuurder informeren over de systeemgrenzen en de operationele voorwaarden waaronder het veilig kan functioneren. Dit omvat de systeemontworpen snelheidsbereik, detectiebereik, en specifieke scenario's waarin het systeem assistentie biedt. Tijdens de Rit - Lanewisselingen en Manoeuvres: Het systeem zou de bestuurder assisteren bij lanewisselingen en andere manoeuvres op de snelweg, waarbij de naleving van de verkeersregels en de veiligheid van andere weggebruikers vooropstaan. Dit omvat het signaleren van intenties aan andere weggebruikers en het beheren van de positie van het voertuig binnen de rijstrook - Snelheid en Afstand: Het FSD-systeem zou helpen bij het handhaven van een veilige afstand tot voorliggers en het aanpassen van de snelheid aan de geldende snelheidslimieten, rekening houdend met de verkeersstroom en -condities. Interactie met de Bestuurder - Bestuurdersbetrokkenheid: Het systeem zou controles uitvoeren om de betrokkenheid van de bestuurder te verzekeren, zoals het monitoren of de bestuurder de handen aan het stuur heeft en klaar is om de controle over te nemen indien nodig. - Overdracht van Controle: In situaties waar het systeem buiten zijn operationele grenzen zou opereren of bij systeemfalen, zou het de bestuurder waarschuwen en indien nodig de controle geleidelijk aan de bestuurder overdragen om een veilige overgang te garanderen. Bij Aankomst - Deactivatie van het Systeem: Bij aankomst in Den Bosch zou de bestuurder het FSD-systeem deactiveren. Het systeem zou feedback kunnen geven over de ritprestaties en eventuele situaties waarin de bestuurder moest ingrijpen. Het is belangrijk te benadrukken dat zelfs met een systeem dat overeenkomt met SAE level 4, de huidige Nederlandse wetgeving en de UNECE-richtlijnen nog steeds een vorm van bestuurdersbetrokkenheid vereisen, vooral gezien de verantwoordelijkheid van de bestuurder bij het gebruik van dergelijke geavanceerde assistentiesystemen. De technologie achter Tesla's FSD-systeem, hoewel zeer geavanceerd, zou dus binnen deze wettelijke en operationele kaders moeten functioneren om een veilige en conforme rit te waarborgen. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |