In deze blik op de week aandacht voor een vreemd besluit van de Euro NCAP, veel nieuwe SuC-locaties in de planning, Elon Musk bezoekt Giga Berlijn, Cybertruck teardown gaat beginnen, FSD V12.3 naar een breder publiek en nog veel meer...
Veel nieuwe SuC-locaties in de planning.
Op de Tesla-website is de overzichtskaart met alle Tesla Superchargers, Servicecenters en dergelijke geactualiseerd. Geeft ook een overzicht waar Tesla gepland heeft om een nieuwe SuC locaties te realiseren. Uitbreidingen van bestaande locaties staan er niet op. Voor Nederland staat de volgende nieuwe locaties op de lijst: Venray, Nuland, Tiel, Utrecht, Nootdorp, Roosendaal, Almere, Zurich, Spier, Groningen-Hoogkerk en Groningen. Voor België staat voor nu Anderlecht, Couvin en Gent op de lijst.
NCAP gaat terug in de tijd
Euro NCAP kondigt aan dat auto's zonder fysieke bedieningselementen voor de meest essentiële functies vanaf 2026 niet meer de hoogste veiligheidsscore kunnen behalen. Dit heeft trouwens geen wettelijke consequenties, alleen minder sterren waar de marketingafdeling mee kan werken. In een recente verklaring heeft de organisatie aangekondigd dat auto’s vanaf 2026 niet meer de hoogste veiligheidsscores kunnen behalen zonder fysieke bedieningselementen voor essentiële functies. Het touchscreen van Tesla staat nu in het middelpunt van een debat over veiligheid. Vanuit het perspectief van Tesla toch wel een bijzonder besluit van de Euro NCAP-organisatie. We staan aan de vooravond van de transitie van zelf rijden naar zelfrijdend. Eind 2024 gaan de UNECE-landen naast de VS en China het gebruik van DCAS toestaan, in Tesla-termen: supervised Full Self-Driving. Voor Tesla-eigenaren met de FSD-software vallen dan de eliminaties van de bedieningshendels, parkeersensoren en dergelijke van de afgelopen jaren op zijn plaats. Je zegt waar je naartoe wilt en je kijkt toe hoe de auto alles zelf bedient om je veilig naar je bestemming te brengen. Inclusief het kiezen van de juiste rijrichting bij vertrek en het zoeken van een parkeerplek bij aankomst!
Je bent voorlopig nog in de actieve houding om direct in te kunnen grijpen voor als het niet helemaal goed gaat of als de auto wat te voorzichtig is. Maar de kans dat je een ongeluk veroorzaakt doordat je geen bedieningshendels aan je stuur hebt of je moet zoeken op je scherm naar een knopje, is nagenoeg 0%! Of andersom geredeneerd, de kans dat iemand tegen jou aanrijdt omdat de bestuurder zelf een bedieningselement in de auto niet goed bedient, is vele malen groter!
Jammer dat Euro NCAP niet heeft aangekondigd dat ze een veiligheidsrating bedacht hebben voor leveranciers die op een slimme manier de oplettendheid van de bestuurder in een DCAS-situatie beoordelen. Dus hoe is de hands-on en eyes-on-verplichting vertaald naar een toepassing die zo maximaal mogelijk effectief is, maar zo min mogelijk irritant voor de verantwoordelijke bestuurder? Of dat ze een rating bedenken voor het comfort en gevoel van vertrouwen en veiligheid dat het DCAS-systeem biedt. Kortom, de blik vooruit in plaats van in de achteruit!
Led-Matrix koplampen worden actief
Na de eerdere goedkeuring voor alleen de vernieuwde Model 3, worden nu de led-matrix koplampen in alle Tesla's met dergelijke koplampen geactiveerd. Dit maakt deel uit van software-update 2024.8.3, die deze week is gestart met uitrollen. In deze update is ook een optie opgenomen waarmee een laadbeurt eenmalig de dagelijkse limiet kan overschrijden.
Giga Berlijn weer operationeel
De hoogspanningsmast die door activisten was vernield, is hersteld en kan nu onder meer Giga Berlijn weer van energie voorzien. De productie is inmiddels hervat. Elon Musk heeft woensdag de fabriek kort bezocht om zowel het personeel als politici te tonen dat Giga Berlijn van cruciaal belang is voor Europa's versnelling naar duurzame energie. Uiteraard heeft hij ook gesproken met lokale politici. Dit vormt een krachtig signaal dat ze zich niet door tegenslagen laten stoppen.
Tesla Semi productie in Berlijn
Tijdens zijn bezoek aan Giga Berlijn hield Elon Musk een korte toespraak, waarin hij aangaf dat het logisch is dat Giga Berlijn niet alleen voertuigen op het 3e generatie platform zal gaan bouwen (zoals de compacte Tesla en robotaxi's), maar ook de Tesla Semi. De verwachting is dat de compacte Tesla in eind 2024 gelanceerd wordt met een productiestart in 2025. Terwijl de in Berlijn gebouwde Semi voor de Europese wegen naar mijn verwachting op zijn vroegst in 2026 zal komen. Het zou al een aanzienlijke mijlpaal zijn als tegen eind dit jaar of begin 2025 de massaproductie van de Semi in Giga Nevada van start gaat. Het produceren van vrachtauto's die in massa worden gebouwd met een gezonde marge, welke vergelijkbaar presteren als hun ICE-tegenhangers maar per kilometer aanzienlijk goedkoper zijn, vormt natuurlijk een uitdaging. Dit omvat ook de ontwikkeling van een bijbehorende laadinfrastructuur. Het bouwen van elektrisch aangedreven vrachtauto's werd altijd voor onmogelijk gehouden en werd verondersteld dat dit domein aan waterstof zou toebehoren. Desondanks gaat het toch echt allemaal gebeuren; we moeten alleen nog wat geduld hebben. Of zo als Elon het zegt "wat altijd voor onmogelijk werd gehouden, krijgt nu het label dat je laat bent". Hoewel traditionele vrachtautofabrikanten ook bezig zijn met elektrificatie, is er nog lang geen sprake van massaproductie, laat staan van productie tegen gezonde marges. Tesla neemt de tijd die nodig is, met bijzondere aandacht voor de 4680 batterij, die qua kosten, energiedichtheid en productie-omvang nog verder verbeterd moet worden.
Bouwplannen Berlijn aangepast
Tesla heeft de uitbreidingsplannen voor Giga Berlijn aangepast, waardoor het aantal te kappen bomen vermindert. In plaats van de oorspronkelijk geplande 70 hectare zal nu slechts 30 hectare van de dennenplantage worden gekapt. Ondanks deze verandering zullen alle geplande productie- en logistieke faciliteiten worden gerealiseerd. Er wordt ingezet op het verminderen van vrachtverkeer door de aanleg van een laadperron en nieuwe wegen.
Wanneer de productie van de robotaxi's start, zal het transport van deze voertuigen naar verschillende delen van Europa niet meer gaan om 500.000 exemplaren per jaar, maar om meer dan 2.000.000 exemplaren per jaar! En dat is nog zonder de productie van Optimus of andere producten. Voor nu worden concessies gedaan aan ruimtes die oorspronkelijk bedoeld waren voor opleidings- en sociale doeleinden, inclusief een kinderdagverblijf. Daarnaast zullen de geplande opslag- en logistieke oppervlakten verkleind worden. Maar bouw van het laadperron en nieuwe ontsluitingswegen is essentieel.
Munro laat zijn licht op de Model 3 schijnen
We zijn in afwachting van de start van de teardown van de Cybertruck door Sandy Munro. Hij heeft inmiddels twee exemplaren binnen, waarvan er één tot de laatste chip en schroef uit elkaar gaat. Hieronder hun de eerste video als start van de teardown van de Cybertruck.
Dat gaan we natuurlijk de komende weken volgen. De teardown van de Cybertruck is met name interessant omdat het details gaat onthullen die we straks ook terug gaan zien in de 3e generatie voertuigen. Ik denk dan aan het gebruik en de eindmontage van staal, het 48 volt systeem, ethernetbekabeling, het deurmechanisme en dergelijke.
De vernieuwde Model 3 gaan ze niet uit elkaar halen, maar ze hebben wel een review gemaakt met een paar interessante details.
Ook Bright liet zijn licht schijnen op de vernieuwde Model 3. Hij is een maand lang aan de tand gevoeld. De conclusies is zoals verwacht dat je bij Tesla de beste auto krijgt voor je euro! Denk hier nog eens bij dat FSD Beta later in het jaar ook nog bij komt (zie hierna)!
FSD Beta 12.3 rolt uit
Nu de UNECE de weg vrijgemaakt heeft voor een FSD-beta achtige uitrol later in het jaar in o.a. België en Nederland is het volgen van de FSD ontwikkelingen in de VS extra bijzonder. Versie V12.3 lijkt de versie te zijn die een breder publiek laat kennismaken met de nieuwe generatie software, volledig gebaseerd op neurale netwerken. Tesla is eindelijk begonnen met een wat bredere uitrol dan nu alleen eigen medewerkers en geselecteerde YouTubers! We gaan de komende dagen ook video’s zien van buiten Californië. De rode draad van alle reviews tot nu toe is wel dat FSD 12 zeer menselijk aanvoelt. Nagenoeg geen schokkende bewegingen en ogenschijnlijk moeiteloos acteren op wisselende situaties. Waarschijnlijk zal een medepassagier het niet in de gaten hebben dat de auto zelfrijdend is als je niets zegt. Hieronder twee mooie voorbeelden. In het eerste filmpje zie je hoe de auto al in begin komt nadat het stoplicht op groen springt, nog voordat de voorligger al optrekt.
In het tweede voorbeeld zie je hoe voorrang gegeven wordt aan een invoegende auto. Tja, hoe gaat FSD Beta er uit zien straks in Europa?
Wil je meer weten over FSD en wat we in Europa kunnen verwachten? Op deze pagina is te vinden over wat je moet weten over FSD en in overweging kunt nemen voor een aanschaf van de software-suite.
Rijdende reclame De Cybertruck is natuurlijk een magneet voor aandacht. Slim van Tesla om er een trailer achter te hangen met in een glazen doos een Model Y. Want ook deze foto gaat de wereld over! Best Selling Car in The World is Made in America! staat op de zijkant. Maar natuurlijk ook in China en Europa!
Voortgang Corpus Christi
Je zou het bijna vergeten hoe verticaal geïntegreerd Tesla feitelijk is. In de staat Texas bouwen ze in de buurt van Corpus Christi een lithium raffinaderij, specifiek voor gebruik in batterijen voor BEV’s. De bouw voorloopt voorspoedig en men mikt nog steeds op een in gebruik name eind 2024! Lithium komt overal op de wereld voor, maar opschaling van de raffinagecapaciteit voor batterijproductie is het probleem. Volgens de experts zou het 7 jaar duren voordat er nieuwe fabrieken zijn. Tesla laat zien dat dit veel sneller kan. We gaan waarschijnlijk kopieën van deze fabriek op meerdere plaatsen in de wereld zien.
Achter de schermen bij een Cybertruck testing
We hebben al eerder beelden gezien, nog voor de verkoopstart, van het testwerk van Tesla met de Cybertruck in Baja. Nu hebben ze een uitgebreide video uitgebracht over die intensieve test! Voor de liefhebbers.
0 Opmerkingen
In deze blik op de week aandacht voor de DCAS-goedkeuring door UNECE, brandstichting legt Giga Berlijn plat, specificaties Model 3 Ludicrous gelekt, intro Kittesla en nog veel meer….
DCAS regelgeving vastgesteld
De WP29 vergadering van de UNECE heeft de regelgeving voor Driver-Control Assistance Systems (DCAS) aangenomen. Vanaf september mogen autofabrikanten geavanceerde systemen in hun auto’s aanbieden die het besturen van een auto grotendeels overnemen. Mits ze natuurlijk kunnen aantonen dat deze systemen opereren binnen de vastgestelde regelgeving. Omdat bij DCAS de verantwoordelijkheid bij de bestuurder blijft (level 2 SAE), zijn het assisterende systemen, hoe geavanceerd ook! In de Tesla termen hebben we het over supervised Full Self Driving. Grotendeels functionerend overeenkomend met wat we zien van FSD Beta in de VS.
Alleen in de bij UNECE aangesloten landen zal het toezicht op de aandacht van de bestuurder een stuk strakker zijn (hands-on en eyes-on). Ook de ruimte waarbinnen de systemen moeten functioneren is in tegenstelling tot de VS, hier uitvoerig beschreven. Dus binnen hoeveel seconden moet een manoeuvre uitgevoerd zijn, hoeveel de laterale krachten bij het nemen van een bocht mogen zijn, e.d.
Waarschijnlijk moet Tesla de naam van het systeem nog gaan veranderen. Full Self Driving (FSD) mag niet meer. Of Supervised Full Self Driving voldoende aangeeft wat het systeem feitelijk doet/kan, is de vraag. Daarnaast is het afwachten hoe Tesla de Europese uitrol gaat aanpakken. Ik verwacht dat ze dit per land gaan doen en binnen dat land ook in waves. Per land, omdat er verschillen zijn in regelgeving. En in waves, omdat ze moeten fine-tunen door data te verzamelen. Uiteraard is Tesla al lang bezig met het verzamelen en valideren van specifieke situaties in Europa en de andere bij de UNECE aangesloten landen. Foto's van validatievoertuigen zijn hier al regelmatig voorbij gekomen.
Mijn verwachting is dat Nederland bij een van de eerste landen zit qua uitrol. Met name omdat we volgens het World Economic Forum (WEF), na Singapore, het de beste wegennetwerken van de wereld hebben. Als dat de graadmeter wordt, moet België overigens nog een tijdje wachten. Een andere factor kan zijn het aantal Tesla’s op de weg! Ook dan staan we redelijk hoog op het lijstje. Het is nog even wachten, maar heel fijn om te zien dat er nu schot in de zaak zit.
4.250 kg met B-rijbewijs
De Europese Commissie heeft ermee ingestemd dat bepaalde elektrisch aangedreven voertuigen nu meer mogen wegen dan 3.500 kg om met een B-rijbewijs bestuurd te mogen worden. De grens is verhoogd naar 4.250 kg. Dit is vooral van belang voor het elektrificeren van bestelbusjes en soortgelijke voertuigen. Ook verwijdert deze aanpassing een obstakel voor zwaardere elektrische voertuigen zoals de Cybertruck, waarvoor het gewicht, zeker voor de dual motor versie, nu geen probleem meer vormt. Knight rider In blik op de week hebben we twee jaar geleden kunnen volgen hoe YouTuber Retro Recipes zijn Model 3 transformeert tot KITT, uit de serie Knight Rider van vroeger.
Hij is de afgelopen maanden op zoek gegaan naar de locaties waar de populaire serie uit de jaren 80 met David Hasselhoff in de hoofdrol werd opgenomen. En nu heeft hij een video gemaakt waarin de openingsscènes opnieuw opgenomen zijn, op de originele filmlocaties, maar nu met zijn KITTesla in de hoofdrol. Voor de liefhebber:
Interview Giga Berlijn baas
Andre Thierig is eindverantwoordelijk voor de productie in Giga Berlijn. In onderstaand interview geeft hij een paar interessante inzichten in met name de aansturing van de fabriek. Natuurlijk doet hij geen uitspraken over toekomstige producten, maar dat er de komende twee jaar flink gebouwd gaat worden en er ook andere producten komen dan auto’s hoor je tussen de regels door! Andre geeft in het interview aan dat er heel wat foutieve informatie de ronde doet in de Duitse sensatie pers
Brandstichting legt Giga Berlijn plat
Afgelopen dinsdag hebben klimaatdemonstranten brand gesticht in een elektriciteitsmast om Giga Berlijn tijdelijk stil te leggen, een actie met verstrekkende gevolgen. Niet alleen werd Tesla getroffen, maar ook een significant deel van de omliggende regio ondervond hinder. Lokale politici hebben deze daad krachtig veroordeeld en als een aanslag beschreven. Gelukkig zijn er geen slachtoffers gevallen, maar voor Tesla en haar medewerkers zijn de gevolgen aanzienlijk: de productie is tot eind volgende week onderbroken. In een blijk van solidariteit verzamelden vele medewerkers zich vrijdagavond voor de fabriek. Tesla presenteerde op platform X een overzicht van hun inspanningen voor de regio en de positieve impact daarvan. Het is verbazingwekkend dat er nog steeds oppositie bestaat, gezien het vermeende waterverbruik reeds meermaals is weerlegd. Het geloosde afvalwater is enkel dat wat door de 12.000 medewerkers wordt gebruikt (thuis of op het werk); al het productiewater wordt volledig gerecycled. Zelfs degenen die tegen materialistisch bezit zijn, zouden de transitie van Tesla naar duurzame energie moeten kunnen waarderen. Hun missie reikt immers veel verder dan enkel het produceren en verkopen van auto's; auto’s is een middel tot een duurzamere toekomst, niet het uiteindelijke doel.
Jay Leno weer op stap met Lars en Franz
Net als bij de Semi is Jay weer op stap geweest met Lars Moravy (head of vehicle engineering) en Franz von Holzhausen (head of design). Dit keer in de vernieuwde Model 3. Leuk om te bekijken met meer informatie over bepaalde ontwerpkeuzes.
Naast het interview met Jay Leno beantwoorden Franz en Lars in onderstaande video ook vragen over de Model 3. Wat ik vooral interessant vind is de motivatie achter bepaalde keuzes. Ze zien uit de data dat er (bijna) niet boven de 200 km/u gereden wordt. Als dat zo is, kan de topsnelheid tot 200 km/u beperkt worden waardoor ze heel andere aspecten van de band kunnen benadrukken, zoals verbruik en/of geluidreductie.
Sandy Munro heeft een Cybetruck voor de teardown
Op X het bericht van Sandy dat ze een Cybertruck in ontvangst hebben genomen. Binnenkort gaan ze beginnen aan de teardown. Dat gaan we natuurlijk volgen.
Supercharging meeting TOCNL
op 31 maart a.s. organiseert Telsa Owners Club Nederland weer een Supercharging meeting. Dit keer bij de SuC locatie bij v/d Valk in Wolvega. Een belangrijke functie van zo’n meeting is niet alleen het ontmoeten van andere Tesla-bezitters, maar juist ook het kunnen stellen van vragen. Zeker voor nieuwe bezitters interessant om tips en tricks te krijgen. Het evenement is van 12.00 tot 16.00 uur. Aanmelden is niet nodig.
Specificaties Model 3 Ludicrous gelekt
De laatste weken druppelt het nieuwtjes over de aanstaande nieuwe snelle uitvoering van de Model 3! Uit gelekte documenten blijkt (@eivissacopter) dat de Model 3 Ludicrous een nieuwe achterste motor krijgt. Deze motor wordt aangeduid als 4D2 en heeft een vermogen van 303kW of 406 paardenkrachten. De oude Model 3 Performance heeft 250kW (335pk) piekvermogen bij de achterste motor. De nieuwe achterste motor zal worden gekoppeld aan dezelfde voorste motor als voorheen, 3D3, die 158kW, of 212 paardenkracht heeft, voor een gecombineerd vermogensuitvoer van 461kW, of 618 paardenkracht. Dit is een aanzienlijke toename ten opzichte van de eerdere 377kW (505pk) in de oude Model 3 Performance. De oude Model 3 Performance achterste motor bereikte piekvermogen bij ongeveer 75km/u (47mph), maar de nieuwe 4D2 bereikt piekvermogen bij 110km/u (68mph), wat betekent dat het gevoel van maagkronkelende acceleratie veel langer zal worden ervaren dan voorheen. De nul naar 100 km/u zal waarschijnlijk net onder de 3 seconden komen! Andere specificaties die in het document zijn gelekt, zijn onder meer het gewicht, dat hetzelfde zal zijn als voorheen (1,855kg/4,089lbs) en de grootte van het accupakket (82kWh). Zelfs met het verhoogde vermogen zal de nieuwe Model 3 Performance nog steeds tot circa 600 km WLPT-rijbereik hebben. De grootste vragen die nu nog overblijven zijn wanneer hij officieel gelanceerd zal worden en wat hij zal gaan kosten. Wat de prijs betreft, suggereren alle wijzigingen, dat deze hoger zou moeten zijn dan zijn voorganger, maar Tesla kan ons verrassen wanneer ze uiteindelijk de nieuwe Model 3 Ludicrous aankondigen. Afgelopen week is de sportuitvoering van de Model 3 gesignaleerd op de Nurnburgring en de autowegen in de buurt.
Cyberroadster
Regelmatig heb ik hier aandacht voor het bouwproces van de Cyberroadster. Er staat een nieuwe versie op zijn YouTube channel, met dit keer veel aandacht voor de ledverlichting aan de voorkant. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |