In deze blik op de week aandacht voor een vreemd besluit van de Euro NCAP, veel nieuwe SuC-locaties in de planning, Elon Musk bezoekt Giga Berlijn, Cybertruck teardown gaat beginnen, FSD V12.3 naar een breder publiek en nog veel meer...
Veel nieuwe SuC-locaties in de planning.
Op de Tesla-website is de overzichtskaart met alle Tesla Superchargers, Servicecenters en dergelijke geactualiseerd. Geeft ook een overzicht waar Tesla gepland heeft om een nieuwe SuC locaties te realiseren. Uitbreidingen van bestaande locaties staan er niet op. Voor Nederland staat de volgende nieuwe locaties op de lijst: Venray, Nuland, Tiel, Utrecht, Nootdorp, Roosendaal, Almere, Zurich, Spier, Groningen-Hoogkerk en Groningen. Voor België staat voor nu Anderlecht, Couvin en Gent op de lijst.
NCAP gaat terug in de tijd
Euro NCAP kondigt aan dat auto's zonder fysieke bedieningselementen voor de meest essentiële functies vanaf 2026 niet meer de hoogste veiligheidsscore kunnen behalen. Dit heeft trouwens geen wettelijke consequenties, alleen minder sterren waar de marketingafdeling mee kan werken. In een recente verklaring heeft de organisatie aangekondigd dat auto’s vanaf 2026 niet meer de hoogste veiligheidsscores kunnen behalen zonder fysieke bedieningselementen voor essentiële functies. Het touchscreen van Tesla staat nu in het middelpunt van een debat over veiligheid. Vanuit het perspectief van Tesla toch wel een bijzonder besluit van de Euro NCAP-organisatie. We staan aan de vooravond van de transitie van zelf rijden naar zelfrijdend. Eind 2024 gaan de UNECE-landen naast de VS en China het gebruik van DCAS toestaan, in Tesla-termen: supervised Full Self-Driving. Voor Tesla-eigenaren met de FSD-software vallen dan de eliminaties van de bedieningshendels, parkeersensoren en dergelijke van de afgelopen jaren op zijn plaats. Je zegt waar je naartoe wilt en je kijkt toe hoe de auto alles zelf bedient om je veilig naar je bestemming te brengen. Inclusief het kiezen van de juiste rijrichting bij vertrek en het zoeken van een parkeerplek bij aankomst!
Je bent voorlopig nog in de actieve houding om direct in te kunnen grijpen voor als het niet helemaal goed gaat of als de auto wat te voorzichtig is. Maar de kans dat je een ongeluk veroorzaakt doordat je geen bedieningshendels aan je stuur hebt of je moet zoeken op je scherm naar een knopje, is nagenoeg 0%! Of andersom geredeneerd, de kans dat iemand tegen jou aanrijdt omdat de bestuurder zelf een bedieningselement in de auto niet goed bedient, is vele malen groter!
Jammer dat Euro NCAP niet heeft aangekondigd dat ze een veiligheidsrating bedacht hebben voor leveranciers die op een slimme manier de oplettendheid van de bestuurder in een DCAS-situatie beoordelen. Dus hoe is de hands-on en eyes-on-verplichting vertaald naar een toepassing die zo maximaal mogelijk effectief is, maar zo min mogelijk irritant voor de verantwoordelijke bestuurder? Of dat ze een rating bedenken voor het comfort en gevoel van vertrouwen en veiligheid dat het DCAS-systeem biedt. Kortom, de blik vooruit in plaats van in de achteruit!
Led-Matrix koplampen worden actief
Na de eerdere goedkeuring voor alleen de vernieuwde Model 3, worden nu de led-matrix koplampen in alle Tesla's met dergelijke koplampen geactiveerd. Dit maakt deel uit van software-update 2024.8.3, die deze week is gestart met uitrollen. In deze update is ook een optie opgenomen waarmee een laadbeurt eenmalig de dagelijkse limiet kan overschrijden.
Giga Berlijn weer operationeel
De hoogspanningsmast die door activisten was vernield, is hersteld en kan nu onder meer Giga Berlijn weer van energie voorzien. De productie is inmiddels hervat. Elon Musk heeft woensdag de fabriek kort bezocht om zowel het personeel als politici te tonen dat Giga Berlijn van cruciaal belang is voor Europa's versnelling naar duurzame energie. Uiteraard heeft hij ook gesproken met lokale politici. Dit vormt een krachtig signaal dat ze zich niet door tegenslagen laten stoppen.
Tesla Semi productie in Berlijn
Tijdens zijn bezoek aan Giga Berlijn hield Elon Musk een korte toespraak, waarin hij aangaf dat het logisch is dat Giga Berlijn niet alleen voertuigen op het 3e generatie platform zal gaan bouwen (zoals de compacte Tesla en robotaxi's), maar ook de Tesla Semi. De verwachting is dat de compacte Tesla in eind 2024 gelanceerd wordt met een productiestart in 2025. Terwijl de in Berlijn gebouwde Semi voor de Europese wegen naar mijn verwachting op zijn vroegst in 2026 zal komen. Het zou al een aanzienlijke mijlpaal zijn als tegen eind dit jaar of begin 2025 de massaproductie van de Semi in Giga Nevada van start gaat. Het produceren van vrachtauto's die in massa worden gebouwd met een gezonde marge, welke vergelijkbaar presteren als hun ICE-tegenhangers maar per kilometer aanzienlijk goedkoper zijn, vormt natuurlijk een uitdaging. Dit omvat ook de ontwikkeling van een bijbehorende laadinfrastructuur. Het bouwen van elektrisch aangedreven vrachtauto's werd altijd voor onmogelijk gehouden en werd verondersteld dat dit domein aan waterstof zou toebehoren. Desondanks gaat het toch echt allemaal gebeuren; we moeten alleen nog wat geduld hebben. Of zo als Elon het zegt "wat altijd voor onmogelijk werd gehouden, krijgt nu het label dat je laat bent". Hoewel traditionele vrachtautofabrikanten ook bezig zijn met elektrificatie, is er nog lang geen sprake van massaproductie, laat staan van productie tegen gezonde marges. Tesla neemt de tijd die nodig is, met bijzondere aandacht voor de 4680 batterij, die qua kosten, energiedichtheid en productie-omvang nog verder verbeterd moet worden.
Bouwplannen Berlijn aangepast
Tesla heeft de uitbreidingsplannen voor Giga Berlijn aangepast, waardoor het aantal te kappen bomen vermindert. In plaats van de oorspronkelijk geplande 70 hectare zal nu slechts 30 hectare van de dennenplantage worden gekapt. Ondanks deze verandering zullen alle geplande productie- en logistieke faciliteiten worden gerealiseerd. Er wordt ingezet op het verminderen van vrachtverkeer door de aanleg van een laadperron en nieuwe wegen.
Wanneer de productie van de robotaxi's start, zal het transport van deze voertuigen naar verschillende delen van Europa niet meer gaan om 500.000 exemplaren per jaar, maar om meer dan 2.000.000 exemplaren per jaar! En dat is nog zonder de productie van Optimus of andere producten. Voor nu worden concessies gedaan aan ruimtes die oorspronkelijk bedoeld waren voor opleidings- en sociale doeleinden, inclusief een kinderdagverblijf. Daarnaast zullen de geplande opslag- en logistieke oppervlakten verkleind worden. Maar bouw van het laadperron en nieuwe ontsluitingswegen is essentieel.
Munro laat zijn licht op de Model 3 schijnen
We zijn in afwachting van de start van de teardown van de Cybertruck door Sandy Munro. Hij heeft inmiddels twee exemplaren binnen, waarvan er één tot de laatste chip en schroef uit elkaar gaat. Hieronder hun de eerste video als start van de teardown van de Cybertruck.
Dat gaan we natuurlijk de komende weken volgen. De teardown van de Cybertruck is met name interessant omdat het details gaat onthullen die we straks ook terug gaan zien in de 3e generatie voertuigen. Ik denk dan aan het gebruik en de eindmontage van staal, het 48 volt systeem, ethernetbekabeling, het deurmechanisme en dergelijke.
De vernieuwde Model 3 gaan ze niet uit elkaar halen, maar ze hebben wel een review gemaakt met een paar interessante details.
Ook Bright liet zijn licht schijnen op de vernieuwde Model 3. Hij is een maand lang aan de tand gevoeld. De conclusies is zoals verwacht dat je bij Tesla de beste auto krijgt voor je euro! Denk hier nog eens bij dat FSD Beta later in het jaar ook nog bij komt (zie hierna)!
FSD Beta 12.3 rolt uit
Nu de UNECE de weg vrijgemaakt heeft voor een FSD-beta achtige uitrol later in het jaar in o.a. België en Nederland is het volgen van de FSD ontwikkelingen in de VS extra bijzonder. Versie V12.3 lijkt de versie te zijn die een breder publiek laat kennismaken met de nieuwe generatie software, volledig gebaseerd op neurale netwerken. Tesla is eindelijk begonnen met een wat bredere uitrol dan nu alleen eigen medewerkers en geselecteerde YouTubers! We gaan de komende dagen ook video’s zien van buiten Californië. De rode draad van alle reviews tot nu toe is wel dat FSD 12 zeer menselijk aanvoelt. Nagenoeg geen schokkende bewegingen en ogenschijnlijk moeiteloos acteren op wisselende situaties. Waarschijnlijk zal een medepassagier het niet in de gaten hebben dat de auto zelfrijdend is als je niets zegt. Hieronder twee mooie voorbeelden. In het eerste filmpje zie je hoe de auto al in begin komt nadat het stoplicht op groen springt, nog voordat de voorligger al optrekt.
In het tweede voorbeeld zie je hoe voorrang gegeven wordt aan een invoegende auto. Tja, hoe gaat FSD Beta er uit zien straks in Europa?
Wil je meer weten over FSD en wat we in Europa kunnen verwachten? Op deze pagina is te vinden over wat je moet weten over FSD en in overweging kunt nemen voor een aanschaf van de software-suite.
Rijdende reclame De Cybertruck is natuurlijk een magneet voor aandacht. Slim van Tesla om er een trailer achter te hangen met in een glazen doos een Model Y. Want ook deze foto gaat de wereld over! Best Selling Car in The World is Made in America! staat op de zijkant. Maar natuurlijk ook in China en Europa!
Voortgang Corpus Christi
Je zou het bijna vergeten hoe verticaal geïntegreerd Tesla feitelijk is. In de staat Texas bouwen ze in de buurt van Corpus Christi een lithium raffinaderij, specifiek voor gebruik in batterijen voor BEV’s. De bouw voorloopt voorspoedig en men mikt nog steeds op een in gebruik name eind 2024! Lithium komt overal op de wereld voor, maar opschaling van de raffinagecapaciteit voor batterijproductie is het probleem. Volgens de experts zou het 7 jaar duren voordat er nieuwe fabrieken zijn. Tesla laat zien dat dit veel sneller kan. We gaan waarschijnlijk kopieën van deze fabriek op meerdere plaatsen in de wereld zien.
Achter de schermen bij een Cybertruck testing
We hebben al eerder beelden gezien, nog voor de verkoopstart, van het testwerk van Tesla met de Cybertruck in Baja. Nu hebben ze een uitgebreide video uitgebracht over die intensieve test! Voor de liefhebbers.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Maart 2025
Categorieën |