In deze blik op de week aandacht voor de robot van Tesla, pijlen gericht op Giga Berlijn, informatie over nieuwe ophanging Model 3, de einde kwartaal push en nog veel meer…. Tesla Optimus Tesla is bekend om zijn auto’s, maar feitelijk is Tesla verworden tot een multifunctioneel technologiebedrijf dat zijn eigen ontwikkelde robots (op wielen) en energieopslag- en zonne-energiesystemen in massa bouwt in hun eigen fabrieken op nagenoeg alle continenten en optimaal en (nagenoeg) autonoom laat functioneren met in huis ontwikkelde AI-software, getraind met zelf verzamelde en geanalyseerde kwaliteitsdata, verwerkt door elf ontwikkelde AI-chips. Onder de noemer van recruitment, laat Tesla met onderstaande korte video zien waar ze staan met Optimus, de humanoïde robot. De snelheid van de ontwikkeling is indrukwekkend. Zowel qua hardware als qua software. Hetzelfde als bij FSD voor de auto’s geldt ook voor Optimus: met een end-to-end benadering met video als input en beweging als output bouwen ze aan generiek toepasbaar model. Het gaat niet lang meer duren voordat we te zien krijgen dat Optimus operationeel is in hun eigen voertuigfabrieken en ze een eerste proefproductielijn hebben om Optimus te produceren. En wat misschien nog wel het meest belangrijk is en hiermee ook onderscheidend ten opzichte van alle anderen: alles wat ze doen is er op gericht om het zo goedkoop mogelijk in massa te produceren is. Er zal best een techbedrijf of wetenschapsgroep op onderdelen geavanceerder zijn of in een lab nog complexere taken kunnen uitvoeren, maar dat is absoluut niet schaalbaar en/of niet tegen lage kosten. Eigenlijk hetzelfde als met auto’s. De concurrentie is er wel, maar met een compleet ander volume, met lagere tot zelfs een negatieve marge en zonder ondersteunde laadinfrastructuur en robotaxi perspectief. Kwartaalcijfers Aanstaande maandag zal Tesla de productie- en leveringsaantallen over Q3 presenteren. De Wall Street analisten en YouTubers vliegen over elkaar heen met hun prognoses. Het is natuurlijk een kwartaal met in alle fabrieken wel sluitingen om nieuwe lijnen in gebruik te nemen. Feitelijk maakt het ook allemaal niet zoveel uit, als we eind volgend kwartaal het over de jaarcijfers gaan hebben. Pin to drive slim op je scherm Is het wel eens opgevallen dat als je pin to drive gebruikt, dat het numerieke toetsenbord steeds op een iets andere plaats op het scherm wordt weergeven? Een slimmigheidje om te voorkomen dat de vingerafdrukken je combinatie blootgeeft. FSD op dirt roads Op toch redelijk wat plaatsen in de wereld komen dirt roads voor. Niet geasfalteerde wegen zonder markeringen. Op X reageerde Tesla op een post waarin te zien is hoe FSD functioneert op zo’n dirt road. Laat duidelijk zien dat Tesla een totaal andere benadering kiest dan systemen met lidar/radar en HD maps. Schepen vol richting Europa! Giga Shanghai produceert de vernieuwde Model 3 inmiddels in massa. Ze komen ze bijna niet meer kwijt op de parkeerplaatsen rondom de fabriek en in de haven. Op onderstaande video is te zien dat de schepen richting Europa volgeladen worden. Het gaat een bizar 4e kwartaal worden! Verbeterde ophanging met Frequentie Selectieve Demping De afgelopen weken is de vernieuwde Model 3 natuurlijk al uitgebreid aan de orde geweest. Vooral optische interieur en exterieur veranderingen. Maar misschien is wel een heel belangrijke verandering de verbeterde ophanging met Frequentie Selectieve Demping. Volgens een bericht op Notateslaapp verbetert de introductie van frequentie selectieve dempingstechnologie de rijervaring significant, terwijl de dynamische handling van de auto behouden blijft. Deze technologie, gebaseerd op KONI's gepatenteerde ontwerp, werkt door het aanpassen van de dempingskrachten afhankelijk van de frequentie van de beweging van de ophanging. Hoge frequentiebewegingen, doorgaans veroorzaakt door oneffenheden in de weg, worden minder gedempt, wat het rijcomfort verbetert, terwijl laagfrequentiebewegingen, geassocieerd met agressief rijden en bochtenwerk, meer gedempt worden, wat zorgt voor optimale handling. Het selectief dempen van frequenties biedt een oplossing voor het aloude compromis tussen comfort en handling en is een gamechanger. Traditionele schokdempers kennen beperkingen en kunnen niet zowel comfort als prestaties bieden. Tesla’s integratie van deze technologie toont een doorslaggevende oplossing, en biedt een naadloze rijervaring die zich aanpast aan zowel de eisen van de bestuurder als de imperfecties van de weg. Binnenkort zullen de eerste Model 3's beschikbaar zijn voor testritten. Dan kan je zelf de rijeigenschappen ervaren. Ga je zo'n testrit doen, doe zo'n aanmelding voor een rit altijd via een referralcode. Twee nieuwe Tesla Model 3 video’s Tesla China publiceerde twee nieuwe korte video’s waarin de refresh Model 3 centraal staat. In een video staat het ontwerpproces centraal (klik op de foto) en in de andere de software. Pijlen gericht op Giga Berlijn Het Duitse magazine Stern heeft melding gemaakt van een opmerkelijk hoog aantal ongelukken in de Tesla Giga Berlin-fabriek, bewerend dat het aantal drie keer zo hoog is als in Audi-fabrieken, tussen juni en november 2022. Twee undercoverjournalisten leverden een twijfelachtige video als bewijs, en andere details in het rapport werden gezien als onbewezen beschuldigingen. Desondanks hebben andere media en politici aandacht aan deze zaak besteed. Volgens het Ministerie van Sociale Zaken van Brandenburg zijn er sinds 2021 zeven ernstige bedrijfsongevallen voorgekomen. Het ministerie classificeerde deze aantallen niet als ongebruikelijk en verwees naar reguliere controles. Ondanks de onbewezen beschuldigingen, wordt de Duitse politici aangegeven dat het behulpzaam zou zijn als Tesla deze opheldert, aangezien veel van de beschuldigingen van Stern, zoals bekend, waarschijnlijk misleidend, ongefundeerd of simpelweg feitelijk onjuist zijn. Het kanaal Tesla Welt Podcast op YouTube geeft waar meer duiding aan de duiding en @alex_avoigt volgt het op voet via X. Zelfbouw roadster met Tesla motor We zien ze regelmatig voorbij komen. Indrukwekkende ombouwprojecten waarbij Tesla aandrijflijnen en/of batterijpakketten een tweede leven krijgen in een ander voertuig. Onderstaand zo’n voorbeeld. Het is wel een leuk kanaal. Momenteel is hij bezig met het ombouwen van een Porsche Cayman. UNECE
Deze week was de belangrijke 17e bijeenkomst van de Working Party on Automated/Autonomous and Connected Vehicles (WP.29/GRVA). De agenda en de vergaderstukken zijn hier te vinden. Vanuit deze sessies moeten de documenten komen welke het mogelijk maken dat vanaf 2024 FSD Beta ook in Europa en andere delen van de wereld zijn intrede kan gaan doen. Verschillende landen brengen hun zinswijze in. Ik kan niet ontkennen dat het redelijke complexe materie is. Misschien ook wel omdat oude en nieuwe technologie (zoals AI) elkaar kruisen en de ontwikkelingen bij een bedrijf als Tesla sneller gaan dan de experts kunnen bijhouden. Drie afkortingen met hun definities zijn belangrijk om te begrijpen: DCAS, ADAS en ADS. DCAS (Driver Control Assistance Systems) zijn systemen ontworpen om de bestuurder te ondersteunen door actieve interventie in de voertuigcontrole, maar vereisen dat de bestuurder hoofdverantwoordelijkheid en controle behoudt over het voertuig. Denk aan adaptieve cruise-controle. ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) zijn technologieën ontworpen om de alertheid en veiligheid van de bestuurder te verhogen door de bestuurder te waarschuwen voor potentieel gevaar en soms door in te grijpen. Denk aan lane-assist. ADS (Automated Driving Systems) zijn volledig autonome systemen die in staat zijn om het voertuig te besturen zonder menselijke interventie. Deze systemen nemen alle rijtaken over en vereisen geen bestuurder.
2 Opmerkingen
In deze uitgave van blik op de week aandacht voor de nieuwe Model 3, de Cybertruck, audio-engineering en nog veel meer... ICE vs BEV brandgevaar Regelmatig verschijnt er een bericht over een BEV-brand. Maar wat zijn nu de veroorzakers van een autobrand en hoeveel autobranden zijn er eigenlijk? Vliegen BEV’s werkelijk meer in brand? In onderstaande video komen een aantal interessante feiten voorbij. Giga Texas is er bijna klaar voor Na de korte productie-onderbreking in Giga Shanghai om de vernieuwde Model 3 in productie te nemen, ligt nu Giga Texas even stil. Het schijn te gaan om intern de productielijnen voor de Cybertruck en de vernieuwde 4680 batterijen in gebruik te nemen. Met de parkeerplaatsen voor medewerkers ver leeg en geen vers geproduceerde Model Y’s die klaar staan voor transport voel je bijna dat ze alles klaar maken voor een gigantisch laatste kwartaal van 2023! De hoofdingang is klaar en alles lijkt in voorbereiding voor de eerste levering van de Cybertruck. Elon liet op X weten dat hij het deze week ook de performance uitvoering van de Cybertruck gereden heeft. Eerder hebben we al gezien dat er een dual versie is. Klik op onderstaande foto voor een recente fly-over boven Giga Texas. Tesla produceert zijn 5 miljoenste voertuig Verleden week het bericht dat Giga Shanghai zijn 2 miljoenste Tesla geproduceerd heeft. Nu het bericht dat de 5 miljoenste Tesla van de band is gerold. Het betrof een witte refresh Model 3 (Shanghai dus). Meest indrukwekkend is dat de tijd tussen iedere miljoen steeds korter wordt. Sawyer Merrit somde op X de mijlpalen op: 1 miljoen: 12 jaar 2 miljoen: 15 maanden 3 miljoen: 10 maanden 4 miljoen: 7 maanden 5 miljoen: 6,5 maanden Met de verdere uitbreidingen van Giga Berlijn, Giga Texas en Giga Neveda en straks met de Giga Mexico, gaat Tesla op termijn naar circa 3 weken per 1 miljoen voertuigen! Tenminste als de target van Elon gehaald gaat worden van 20 miljoen voertuigen per jaar in 2030. Data uit 5 miljoen auto’s Volgen iSeeCars maakt de gemiddelde eigenaar van een jonge (3 jaar oude) EV in de VS 14.579 kilometers per jaar. De gemiddelde eigenaar van een even oude ICE, rijdt 4.828 kilometer meer. Laten we uitgaan van 40 km per Tesla per dag, dan kan Tesla dagelijks beelden binnen krijgen van 200.000.000 gereden echte kilometers! Zowel de echte beelden als de shadow-mode-data. Dagelijks! Shadow-mode is de optie van Tesla om “achter de schermen” het feitelijk rijgedrag van de bestuurder in een bepaalde situatie af te zetten tegen hoe FSD de auto zou besturen. Maar veel van deze data is niet bruikbaar voor AI-training. Uit de conversatie tussen Elon en Ashok tijdens de live FSD V12-demo bleek dat bijvoorbeeld maar 0,5% van de bestuurders daadwerkelijk tot stilstand komt bij een stopbord en dus ook maar bruikbaar is voor het trainen van het gedrag rondom stopborden. Dat zijn 25.000 bestuurders die samen toch nog goed zijn 1.000.000 km per dag! Wat de percentages of kilometers in werkelijkheid ook zijn, hoe meer Tesla’s op de weg, hoe meer data. Dat plaats de reden waarom zo fors geïnvesteerd wordt in de toename van de rekenkracht in perspectief. De dagelijkse stroom aan data kan gezien worden als een soort gigantische zoekmachine waarmee ze toegang hebben tot kwalitatief hoogwaardige videobeelden van de werkelijkheid. Bijvoorbeeld: geef me van alle bestuurders die we als excellent aangemerkt hebben een situatie die lijkt op deze (bijv. het stoppen bij een stopbord). Na beoordeling of het inderdaad een goed voorbeeld is gaat de videoclip de trainingsdata in. Ze hebben honderdduizenden relevante videoclips nodig om de neurale netwerken adequaat te trainen zodat FSD het gewenste gedrag ook daadwerkelijk laat zien! Musk showt Cybertruck Elon Musk sprak deze week wederom met een aantal wereldleiders. Ditmaal met Erdogan (Turkije), Thavisin (Thailand) en Netanyahu (Israël). Met die laatste maakte hij ook tour door de fabriek in Fremont en een demorit met de Cybertruck. En dat in de week waarin bij de grote drie autoproducenten (Ford, GM en Stellantis) in de VS de vakbonden het werk hebben neergelegd en president Biden de komende week de vakbonden gaat steunen! Model Y met 4680 uit productie In de VS is de Model Y AWD, de eerste versie met de 4680 batterijen en de vierwielaandrijving uit productie genomen. Ik denk dat dit model bedoeld was om data te verzamelen over de 4680 batterij tijdens het daadwerkelijk gebruik door klanten. De verwachting is dat de Cybertruck voorzien is van een structureel batterijpakket met de 4680 batterij. Mogelijk dat alle 4680-productie nu naar de Cybertruck gaat. Uiteraard neemt de productie van de 4680 toe, maar niet helemaal in het tempo waar ze initieel van zijn uitgegaan. Het woord Cybercells valt wel eens. Dat gaat om een significant betere versie van de 4680 batterij voor de Cybertruck. Uiteraard praten we dan over de chemische samenstelling en de productietechnologie van deze batterij. Want de vormfactor blijft 46mmx80mm. Het pad naar de noodzakelijke energiedichtheid en prestaties zoals gepresenteerd op Batteryday in 2020 is weerbarstig. Maar uiteindelijk zullen ze hun doelen halen. Model 3 gaan bekijken De vernieuwde Model 3 staat al in sommige Tesla Stores in Europa te blinken Verrassend genoeg is hij dit weekend ook te bewonderen op het EV experience event op het Circuit Zandvoort. Nog niet om in te rijden, maar wel te bewonderen. Afgelopen week was ik in de buurt van Düsseldorf en heb de kans gegrepen om even te gaan kijken naar de vernieuwde Model 3 bij Tesla Center Düsseldorf Lierenfeld. Wat is Tesla volwassen geworden! De bouwkwaliteit en de materialen zijn op hoog niveau. Ook de technologie aan boord heeft weer een stap vooruit gemaakt. Het centrale scherm is razend snel, de geluidsinstallatie is mega (zie hierna) en de climate controle is next level geworden. Niet alleen met de vernieuwde ventilatie-sleuf in het dashboard, maar ook met de geventileerde stoelen en de nieuwe ventilatie uitstroom voor de achter passagiers. Te bedienen via een separaat scherm tussen de voorstoelen. De middenconsole met onder meer de bekerhouders en de opslagruimte is een kopie uit de Model S/X. De geluidinstallatie heeft een aantal nieuwe speakers, zo ook eentje in de dwarsbalk in het plafond. In diezelfde balk zitten nu ook twee leeslampjes. Deze druk je niet meer in om aan te maken, maar hoeven alleen aangeraakt te worden. Audio-engineering Over geluidsinstallatie gesproken. Tesla publiceerde deze week onderstaande filmpje waarin ze uitleggen dat en hoe ze het audiosysteem in de auto’s zelf ontwerpen en testen. Eén van redenen waarom ze dit in eigen huis hebben is omdat entertainment in het robotaxi tijdperk een belangrijk aspect wordt. Energie-absorptie Wat aan de Model 3 opvalt is dat iedere deur voorzien is van een soort lipje dat bij het sluiten precies past een opening in de dwarsbalk. Zie onderstaande foto. Volgens Lars van “Best in Tesla” schijnt het te gaan om een systeem dat er voor zorgt dat ingeval van een ongeval de energie van de impact de onderste balk in gaat en hiermee de passagiers beschermt. Zou niet door Tesla bedacht zijn. Ik ben nog geen nadere informatie kunnen vinden. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |