In deze uitgave van blik op de week aandacht voor de nieuwe Model 3, de Cybertruck, audio-engineering en nog veel meer... ICE vs BEV brandgevaar Regelmatig verschijnt er een bericht over een BEV-brand. Maar wat zijn nu de veroorzakers van een autobrand en hoeveel autobranden zijn er eigenlijk? Vliegen BEV’s werkelijk meer in brand? In onderstaande video komen een aantal interessante feiten voorbij. Giga Texas is er bijna klaar voor Na de korte productie-onderbreking in Giga Shanghai om de vernieuwde Model 3 in productie te nemen, ligt nu Giga Texas even stil. Het schijn te gaan om intern de productielijnen voor de Cybertruck en de vernieuwde 4680 batterijen in gebruik te nemen. Met de parkeerplaatsen voor medewerkers ver leeg en geen vers geproduceerde Model Y’s die klaar staan voor transport voel je bijna dat ze alles klaar maken voor een gigantisch laatste kwartaal van 2023! De hoofdingang is klaar en alles lijkt in voorbereiding voor de eerste levering van de Cybertruck. Elon liet op X weten dat hij het deze week ook de performance uitvoering van de Cybertruck gereden heeft. Eerder hebben we al gezien dat er een dual versie is. Klik op onderstaande foto voor een recente fly-over boven Giga Texas. Tesla produceert zijn 5 miljoenste voertuig Verleden week het bericht dat Giga Shanghai zijn 2 miljoenste Tesla geproduceerd heeft. Nu het bericht dat de 5 miljoenste Tesla van de band is gerold. Het betrof een witte refresh Model 3 (Shanghai dus). Meest indrukwekkend is dat de tijd tussen iedere miljoen steeds korter wordt. Sawyer Merrit somde op X de mijlpalen op: 1 miljoen: 12 jaar 2 miljoen: 15 maanden 3 miljoen: 10 maanden 4 miljoen: 7 maanden 5 miljoen: 6,5 maanden Met de verdere uitbreidingen van Giga Berlijn, Giga Texas en Giga Neveda en straks met de Giga Mexico, gaat Tesla op termijn naar circa 3 weken per 1 miljoen voertuigen! Tenminste als de target van Elon gehaald gaat worden van 20 miljoen voertuigen per jaar in 2030. Data uit 5 miljoen auto’s Volgen iSeeCars maakt de gemiddelde eigenaar van een jonge (3 jaar oude) EV in de VS 14.579 kilometers per jaar. De gemiddelde eigenaar van een even oude ICE, rijdt 4.828 kilometer meer. Laten we uitgaan van 40 km per Tesla per dag, dan kan Tesla dagelijks beelden binnen krijgen van 200.000.000 gereden echte kilometers! Zowel de echte beelden als de shadow-mode-data. Dagelijks! Shadow-mode is de optie van Tesla om “achter de schermen” het feitelijk rijgedrag van de bestuurder in een bepaalde situatie af te zetten tegen hoe FSD de auto zou besturen. Maar veel van deze data is niet bruikbaar voor AI-training. Uit de conversatie tussen Elon en Ashok tijdens de live FSD V12-demo bleek dat bijvoorbeeld maar 0,5% van de bestuurders daadwerkelijk tot stilstand komt bij een stopbord en dus ook maar bruikbaar is voor het trainen van het gedrag rondom stopborden. Dat zijn 25.000 bestuurders die samen toch nog goed zijn 1.000.000 km per dag! Wat de percentages of kilometers in werkelijkheid ook zijn, hoe meer Tesla’s op de weg, hoe meer data. Dat plaats de reden waarom zo fors geïnvesteerd wordt in de toename van de rekenkracht in perspectief. De dagelijkse stroom aan data kan gezien worden als een soort gigantische zoekmachine waarmee ze toegang hebben tot kwalitatief hoogwaardige videobeelden van de werkelijkheid. Bijvoorbeeld: geef me van alle bestuurders die we als excellent aangemerkt hebben een situatie die lijkt op deze (bijv. het stoppen bij een stopbord). Na beoordeling of het inderdaad een goed voorbeeld is gaat de videoclip de trainingsdata in. Ze hebben honderdduizenden relevante videoclips nodig om de neurale netwerken adequaat te trainen zodat FSD het gewenste gedrag ook daadwerkelijk laat zien! Musk showt Cybertruck Elon Musk sprak deze week wederom met een aantal wereldleiders. Ditmaal met Erdogan (Turkije), Thavisin (Thailand) en Netanyahu (Israël). Met die laatste maakte hij ook tour door de fabriek in Fremont en een demorit met de Cybertruck. En dat in de week waarin bij de grote drie autoproducenten (Ford, GM en Stellantis) in de VS de vakbonden het werk hebben neergelegd en president Biden de komende week de vakbonden gaat steunen! Model Y met 4680 uit productie In de VS is de Model Y AWD, de eerste versie met de 4680 batterijen en de vierwielaandrijving uit productie genomen. Ik denk dat dit model bedoeld was om data te verzamelen over de 4680 batterij tijdens het daadwerkelijk gebruik door klanten. De verwachting is dat de Cybertruck voorzien is van een structureel batterijpakket met de 4680 batterij. Mogelijk dat alle 4680-productie nu naar de Cybertruck gaat. Uiteraard neemt de productie van de 4680 toe, maar niet helemaal in het tempo waar ze initieel van zijn uitgegaan. Het woord Cybercells valt wel eens. Dat gaat om een significant betere versie van de 4680 batterij voor de Cybertruck. Uiteraard praten we dan over de chemische samenstelling en de productietechnologie van deze batterij. Want de vormfactor blijft 46mmx80mm. Het pad naar de noodzakelijke energiedichtheid en prestaties zoals gepresenteerd op Batteryday in 2020 is weerbarstig. Maar uiteindelijk zullen ze hun doelen halen. Model 3 gaan bekijken De vernieuwde Model 3 staat al in sommige Tesla Stores in Europa te blinken Verrassend genoeg is hij dit weekend ook te bewonderen op het EV experience event op het Circuit Zandvoort. Nog niet om in te rijden, maar wel te bewonderen. Afgelopen week was ik in de buurt van Düsseldorf en heb de kans gegrepen om even te gaan kijken naar de vernieuwde Model 3 bij Tesla Center Düsseldorf Lierenfeld. Wat is Tesla volwassen geworden! De bouwkwaliteit en de materialen zijn op hoog niveau. Ook de technologie aan boord heeft weer een stap vooruit gemaakt. Het centrale scherm is razend snel, de geluidsinstallatie is mega (zie hierna) en de climate controle is next level geworden. Niet alleen met de vernieuwde ventilatie-sleuf in het dashboard, maar ook met de geventileerde stoelen en de nieuwe ventilatie uitstroom voor de achter passagiers. Te bedienen via een separaat scherm tussen de voorstoelen. De middenconsole met onder meer de bekerhouders en de opslagruimte is een kopie uit de Model S/X. De geluidinstallatie heeft een aantal nieuwe speakers, zo ook eentje in de dwarsbalk in het plafond. In diezelfde balk zitten nu ook twee leeslampjes. Deze druk je niet meer in om aan te maken, maar hoeven alleen aangeraakt te worden. Audio-engineering Over geluidsinstallatie gesproken. Tesla publiceerde deze week onderstaande filmpje waarin ze uitleggen dat en hoe ze het audiosysteem in de auto’s zelf ontwerpen en testen. Eén van redenen waarom ze dit in eigen huis hebben is omdat entertainment in het robotaxi tijdperk een belangrijk aspect wordt. Energie-absorptie Wat aan de Model 3 opvalt is dat iedere deur voorzien is van een soort lipje dat bij het sluiten precies past een opening in de dwarsbalk. Zie onderstaande foto. Volgens Lars van “Best in Tesla” schijnt het te gaan om een systeem dat er voor zorgt dat ingeval van een ongeval de energie van de impact de onderste balk in gaat en hiermee de passagiers beschermt. Zou niet door Tesla bedacht zijn. Ik ben nog geen nadere informatie kunnen vinden.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |