In deze blik op de week natuurlijk aandacht voor de eerste afleveringen vanuit Giga Berlijn, de uitnodigingen voor het Gigafest in Texas, een kijkje in de keuken in Giga Shanghai en Berlijn, updates over FSD beta in Europa en nog veel meer... Eerste MIG Model Y Performance geleverd Eindelijk was het zover. De eerste 30 eigenaren hebben tijdens een feestelijk event hun zwarte Model Y Performance Made in Germany uit handen van Elon Musk mogen ontvangen. Elon nam voor iedere koper de tijd en signeerde de auto. Tijdens zijn toespraak benadrukte hij dat we de toekomst met veel vertrouwen moeten zien. We zijn op weg naar een toekomst waarbij we fossiele brandstoffen niet meer nodig gaan hebben. Hij schetste heel kort wat hiervoor nodig is. En dat hij in zijn Master plan 3 de route welke Tesla gaat lopen om dit te bereiken gaat beschrijven. Het wordt groots!
Ook gaf hij aan dat ze in Berlijn Megapacks (Tesla Energy) en nog vele andere producten gaan fabriceren. De politici weten wat ze moeten doen om de groeiplannen van Tesla en een leidende positie van Duitsland/Brandenburg in de Europese energietransitie mogelijk te maken. Zichtbare uitbreiding van Giga Berlijn (start fase 2) is een kwestie van tijd. Op Wall Street werd het ontwaken van Giga Berlijn ook opgemerkt en het aandeel steeg weer naar koersen boven de $ 1000. Tijd voor dansje! CyberRodeo Tesla heeft de vergunning gekregen voor het openingsfeestje in Austin. Eerder zagen we zo'n openingsfeest ook al in Berlijn. De opening van Giga Austin zal nog een klapje groter zijn en natuurlijk op zijn Amerikaans! De komende weken komt ook Giga Austin tot leven! Kijkje in de keuken Beelden van het complete productieproces binnen een Giga zijn redelijk schaars. Echte details krijgen we niet te zien. Deze week doken echter twee filmpjes welke een mooie inkijk geven. Een van Giga Shanghai en een van de gloednieuwe Giga in Berlijn. Duidelijk te zien dat de robotisering steeds extremer wordt. Building the Machine that's Building the Machine!
Tesla medewerkers hoofdzakelijk in de bediening van de apparatuur en de kwaliteitscontrole. Op termijn gaan we natuurlijk ook de Tesla Bot (robot) in het productieproces zien. Onderstaand een Tesla-video onderdeel van een wervingscampagne voor nieuwe medewerkers. FSD Beta in Europa Elon werd tijdens zijn bezoek natuurlijk gevraagd naar de stand van zaken met betrekking tot een FSD Beta uitrol in Europa. Hij benadrukte dat Europa met name anders is dan de VS of Canada vanwege de verschillen tussen de landen. Verkeersregels, borden, lijnen en taal. In de VS wordt FSD beta steeds beter en nu is ook Canada eindelijk aan de beurt. Het is duidelijk dat ze eerst in Noord-Amerika tot een bepaald level willen cq moeten komen welke genoeg data oplevert om de Europese overheidsinstanties te overtuigen. Zijn inschatting was dat dit mogelijk over 2-3 maanden is. Een EMT (Elon Musk Time) van 2-3 maanden, kan zomaar 6 maanden worden. De overheidsinstanties waar hij op doelt is de UNECE. Die komen 2x per jaar bij elkaar. De Nederlandse RWD speelt hierin een belangrijke rol. Recent hebben we vacatures voorbij zien komen waar Tesla zoekt naar FSD engineers in Europa. Er wordt veel van ons geduld gevraagd, maar het beweegt! In de VS is een nieuwe versie van FSD Beta verschenen (10.11.1). Benieuwd of deze week in Canada nu eindelijk ook de eerste publieke FSD-beta testers kunnen gaan rijden! Hoedenplank voor Model Y Het lijkt een klein detail, maar voor Europa belangrijk: een hoedenplank! In bijna iedere review werden opmerkingen gemaakt over het ontbreken van een hoedenplank in een auto van dik € 64.000. Ze hebben geluisterd! Mogelijk is de hoedenplank ook de oplossing voor het reduceren van rij geluid in de auto. Ik hoor sommigen Model Y bezitters klagen over een gebonk dat het interieur doordringt vanuit de achterkant. Dat de Model Y een stugge vering heeft is bekend en dat kan leiden tot soms bonk-geluiden in het interieur. Benieuwd of een hoedenplank dit gaat oplossen. Alles over de Model Y uit Berlijn is hier te vinden. De eerste trailer vol met zwarte Model Y Performance is gesignaleerd in Nederland. Zien we de komende week de eerste NL-leveringen! Nieuwe modellen Elon heeft in Berlijn uitgelegd dat zolang de vraag naar de huidige Tesla’s in de huidige markten de productiecapaciteit ver overstijgt het geen zin heeft met nieuwe producten te komen in bestaande markten of nieuwe markten aan te boren. Dit verhoogt de complexiteit en leidt niet tot meer productie. Pas als vraag en aanbod meer in balans komen volgen nieuwe producten en nieuwe markten. Gevraagd naar een toekomstperspectief zou het in 2030 wel eens kunnen gaan over 10 Giga’s die samen 20.000.000 Tesla’s per jaar produceren. In Masterplan III gaan we zeker meer lezen over hoe Elon de route ziet en met welk type voertuigen. Met de huidige modellen (S3XY en Semi/Cybertruck) en de 4 productielocaties is zo’n 5-6 miljoen auto’s in 2025 wel het maximum. Hij liet weten dat ze in 2022 de ontwikkeling van de Cybertruck afronden zodat een productie in 2023 mogelijk is. Hij hoopt op voldoende batterijen zodat ze meer Tesla Semi's kunnen bouwen in de aanloop naar de productie in Texas. Hiervoor zijn veel 4680 batterijen nodig. De macro-economische situatie zorgt voor wat tegenwind. Naast de chiptekorten en logistieke problemen zijn daar nu ook stijgende grondstofprijzen door schaarste bijgekomen. De eerste leveringen van Semi’s aan Pepsico heeft ook nog niet plaatsgevonden. Die geruchten gaan al langer, maar blijkbaar zijn ze nog niet zover. Deze week zijn wel 3 Semi’s gesignaleerd in Palo Alto. Ook gaf Elon aan dat hij hoopt dat de engineering van de New Roadster in 2022 afgerond wordt. Dan zou een productievoorbereiding in 2023 kunnen plaatsvinden met dan mogelijk eind 2023 of begin 2024 de daadwerkelijke productie. Batterijen Tesla maakt qua batterijen in zijn huidige modellen gebruik van 3 verschillende vormfactoren. De 4680 is de nieuwste vormfactor en gaan we binnenkort voor het eerst zien in de Model Y vanuit Austin. Naast de vormfactor zijn er ook 3 hoofdgroepen qua chemische samenstelling. Voor de consument is het mijn optiek belangrijk dat je goed weet hoe je autogebruik en omstandigheden (belading, seizoenen, e.d.) er uit gaat zien en je een uitvoering kiest (standaard, Long Range of Perfomance) welke hierbij past. In onderstaande video uitleg over de vormfactoren, de chemische samenstelling en tips bij het maken van een keuze.
0 Reacties
In deze blik op de week aandacht voor wederom prijsstijgingen, nieuwe software-updates, geruchten voor de Model Y SR uit Texas, wham baam Teslacam en nog veel meer... Tesla Vision Al eerder was er het gerucht dat de Model Y uit Berlijn geen radar meer krijgt. Nu schijnt ook vanaf Q2 de Model 3 en Model Y uit Shanghai voor Europa geen radar meer te krijgen. Dat geeft aan dat Tesla ook in Europa Tesla Vision gaat implementeren waardoor de radar inderdaad niet meer nodig is. Hetzelfde als nu in Noord-Amerika het geval is. Of er een overgangsperiode nodig is, moet nog blijken. In de VS en Canada hebben we gezien dat gedurende een bepaalde tijd enkele functionaliteiten binnen (enhanced) autopilot met beperkingen beschikbaar waren. Klik op onderstaande plaatje voor meer uitleg op de website van Tesla. Wham Baam Teslacam Er zijn op YouTube diverse kanalen met Tesla gerelateerde onderwerpen. Een bijzonder kanaal is “Wham Baam Teslacam”. Zoals de naam al zegt, het zijn ongelukken of vreemde verkeerssituaties welke gefilmd zijn met de onboard-camera’s van de Tesla’s. Niet altijd even fraaie beelden, maar geeft ook wel weer context waarom full self driving eigenlijk geen slecht idee is! Model S/X Shanghai De refresh Model S en Model X zijn gesignaleerd bij Giga Shanghai. Niet dat ze daar geproduceerd gaan worden. Maar het is wel een signaal dat men de eerste leveringen buiten Noord-Amerika aan het voorbereiden is. Europa moet nog een paar maanden wachten. Hopelijk is het wel een teken dat de productie in Fremont nu echt goed op gang komt. Over productie gesproken. Giga Shanghai is voor 2 dagen dicht geweest. De Chinese overheid probeert op deze manier de verspreiding van COVID te beperken. Het effect op de productiecijfers zal waarschijnlijk marginaal zijn. Software-updates De app heeft wederom een update gehad. Nu hoofdzakelijk met verbeteringen voor bezitters van Tesla Energy producten. Ook komt er een functionaliteit waarmee de stoelverwarming op automatisch te zetten is. Software-versie 2022.8.2 brengt ook weer enkele nieuwe functionaliteit. De indicatie van de oplaadduur wordt preciezer, het voorverwarmen/ontdooien blijft aan als je een deur opent en het gebruik van de boombox niet meer mogelijk als de auto aan het rijden is. Ook de al eerder aangekondigde functionaliteit om de rijdersprofielen in de cloud op te slaan wordt nu actief in een van de aanstaande updates. Hierbij kan je als je meerdere Tesla’s hebt of er een huurt, je eigen profiel meenemen naar het voertuig waar je in gaat rijden. GreenTheOnly (Tesla hacker) heeft weer interessante verwijzingen gevonden in de nieuwe updates. Voor het berekenen van het geschatte batterijpercentage bij aankomst op de bestemming wordt nu ook rekening gehouden met de windrichting, de luchtvochtigheid en andere variabelen. Ook zijn er aanwijzingen gevonden voor een nieuwe uitvoering van de Model, de Model Y standaard range met AWD. Model Y AWD Ook op de Amerikaanse website van de Environmental Protection Agency (EPA) verscheen een nieuwe uitvoering van de Model Y, een AWD met een rijbereik van 275 miles. Er wordt druk gespeculeerd over deze versie, met name over de batterij in deze auto. Zijn het de 4680 en/of LFP. Of Tesla uiteindelijk een AWD en een RWD versie gaat uitbrengen van de Model Y in de VS is afwachten. De komst van een nieuwe Model Y zal ongetwijfeld te maken hebben de aanstaande productiestart in Texas. Door de enorme prijsstijgingen van de laatste weken, is er in ieder geval ruimte om een model aan de onderkant toe te voegen. Prijsverhogingen Wederom zijn de prijzen verhoogd. Nu hoofdzakelijk door fors de toegenomen grondstofprijzen. Ik heb het overzicht van verleden week bijgewerkt. Het zijn forse stijgingen die blijkbaar weinig effect hebben op de vraag naar Tesla’s. Andere leveranciers gaan cq. hebben de prijzen natuurlijk verhogen als gevolg van de kostenstijgingen. Een aantal OEM hebben de productie moeten stilleggen vanwege uit stilvallen van de levering van draadbomen welke in de Oekraïne gemaakt worden. Opvallend is dat in Duitsland Model 3 LR en Model Y LR nu gelijk geprijsd zijn. In Oostenrijk is de Model Y LR zelfs goedkoper! FSD Beta Een nieuwe release van de FSD Beta software is uitgebracht. In deze versie vindt de manier waarop Tesla Vision de wegen ziet en kan bepalen waar gereden kan worden op een totaal andere manier plaats. Het maakt voor dit doel de beschikbaarheid van onderliggende navigatiekaarten overbodig. Deze technologie met de neurale netwerken is bijna niet meer te bevatten, laat staan in een lekentaal uit te leggen. Het lijkt wel een soort magie. Je ziet als ware hoe de omgeving live voor je ontstaat, inclusief de delen welke tijdelijk aan het zicht onttrokken worden. Echt interessant om op YouTube een paar voorbeelden te bekijken. Deze technologie wordt natuurlijk verder uitgebreid met steeds meer neurale netwerken welke hun voorspellingen inbrengen in het totaal. Wat is het pad van voetganger X en auto Y, wat is of wordt mogelijk relevant en wat niet, e.d. De bewegingen welke de Tesla in deze omgeving maakt worden hierdoor steeds natuurlijker, doordat het anticiperen nauwkeuriger wordt. Als de voetganger uit de rijbaan is op het moment dat je passeert leidt dan niet meer tot een harde rem actie, maar een lichte vertraging zodat iedereen zich comfortabel voelt. Dave Lee had voor de 28e keer James Douma in zijn vlog om te praten over de nieuwste FSD Beta 10.11. Master Plan III Elon Musk publiceerde in 2006 zijn eerste masterplan en in 2016 het tweede. Hij liet op twitter weten dat hij het derde masterplan aan het schrijven is. De eerste twee plannen gingen vooral over wat Tesla nu is. Dus van de dure en exclusieve Roadster, via de Model S/X tot de Model 3/Y. En van solarproducten en energieopslag tot het ontwikkelen van FSD en het implementeren van robotaxi netwerk. Het robotaxi-netwerk moet de komende jaren gaan ontwaken.. Tijd voor een nieuwe stip op horizon en de richting voor de komende jaren te duiden! Waar Masterplan III precies over gaat is natuurlijk nog niet duidelijk. Maar het kan bijna niet anders gaan over de in huis ontwikkelde real-world AI oplossingen en het inzetteen van DOJO (AI-training). Mogelijk beschrijft hij de stappen van de transitie van Tesla Cars naar Tesla Robotic. De aangekondigde Tesla Robot staat hierin natuurlijk centraal. Elon zal het gaan hebben over miljoenen Tesla Bots die allerlei menselijk taken gaat overnemen en de factor arbeid voorgoed gaat veranderen. Ook aan kant van Tesla Energy speelt AI met de Autobidder-software een belangrijke rol. Nu het batterijprobleem langzaam opgelost wordt met de (eigen) productie van batterijen zal de combinatie zonnepanelen, powerwalls, autobidder en het vormen van een virtual powerplant de komende jaren een vlucht gaan nemen. Mogelijk gaat hij nog verrassen met een totaal nieuw perspectief op de toekomst. Of hij ook buiten de scope van Tesla gaat, bijvoorbeeld door Neuralink en Tesla Bot te verbinden of Tesla Pods met The Boring company is afwachten. Wanneer het plan bekendgemaakt wordt is niet bekend. Misschien tijdens zijn optreden bij Ted2022 in april a.s. Giga Belijn De volgende week vinden de eerste afleveringen van de in Berlijn geproduceerde Model Y plaats en gaat de productie van start. Hieronder een recente drone-video. Wat een tempo om het allemaal klaar te krijgen. Een van de dronepiloten had het erg bond gemaakt en was naar bijna binnen gevlogen. De drone vluchten worden mede hierdoor aan banden gelegd. In deze blik op week aandacht voor de prijsstrategie van Tesla, Nederland buiten de top 10 in de AV-readiness ranking, een extra airbag voor de MIG Model Y, Tesla Geschwindigheid, en nog veel meer. FSD-revolutie aanjagen Electric publiceerde een artikel waar de vraag “Welke landen zijn klaar voor autonoom rijdende voertuigen en jagen de FSD-revolutie aan?” centraal staat! Qua methodologie hebben ze gekeken naar wetgeving, infrastructuur, acceptatie door consumenten en de mate van aanwezigheid van technologie & innovatie. Een breed scala aan variabelen wordt dus meegenomen. Denk aan het aantal patenten en vestigingen van techbedrijven, het aantal laadpunten, de staat van het wegennetwerk, aantal relevante zoektermen in Google, e.d. De combinatie leidt tot een AV-readiness score. In onderstaand plaatje de top 5. Nederland op de 12e plaats en België op de 17e. Nederland heeft na Singapore het beste wegennetwerk van de wereld en een inmiddels een uitgebreid netwerk aan snellaadpalen. Ook de politiek beweegt aardig mee en de Nederlandse RDW is namens de Europese landen in de lead als het over het legalisatieproces gaat. Door het ontbreken van tech-bedrijven en AV-companies staan we toch niet in de top 5. Er zijn behoorlijk wat vraagtekens te plaatsen bij de verschillende categorieën en de scores in het genoemde artikel. Maar toch goed dat ook dit soort onderzoeken uitgevoerd worden. Als je zoekt naar wetenschappelijke onderzoek over “Autonomous Vehicles (AV)” kom je heel wat publicaties tegen die natuurlijk wetenschappelijk veel beter onderbouwd zijn en mogelijk ook veel meer relevant voor bepaalde aspecten van het naderende AV-tijdperk. Maar het is gewoon goed dat het maatschappelijk debat loskomt over de enorme transitie welke aanstaande is. In optiek gebeurt dit nog veel te weinig. Als mensen overvallen worden gaat de weerstand alleen maar langer duren. SuC-tarieven zijn verhoogd In een aantal Europese landen zijn (bron) @Tesla-Adri) de tarieven bij de SuC verhoogd. In Nederland werd procentueel gezien de grootste verandering doorgevoerd. Nog steeds heeft Nederland een relatief laag tarief. Ik heb nog geen website kunnen vinden met een goed en vooral actueel overzicht van alle Tesla-laadtarieven in Europa. Anders dan natuurlijk in het navigatiescherm naar de betreffende SuC gaan en de prijsinformatie raadplegen. Wall connector in prijs verlaagd Gelukkig gaan niet alle prijzen omhoog. In de Tesla-shop is de prijs van de Gen 3 Tesla Wall connector verlaagd met 50 euro tot € 549! Het stuur mag er uit Dat Tesla ons aan het voorbereiden is op een auto zonder stuur is duidelijk. Vanuit het Tesla design principe dat iedere menselijk input in principe een error is, verdwijnen steeds meer bedieningshendels en -knoppen. Het grote scherm komt centraal te staan en de slimme software doet het in toenemende mate "automatisch" goed. In de VS heeft de NHTSA nu de regelgeving aangepast waardoor de aanwezigheid van een stuur en een stuurkolom niet meer een vereiste is om door bepaalde veiligheidstesten te komen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hiermee AV's (Autonomous Vehicles) nu zomaar de weg op mogen. In dat toelatingsproces is niets veranderd, maar het stuur kan er uit als het zover is. Elon heeft al vaker gehint op een situatie dat bijvoorbeeld een virtueel stuur op een smartdevice of het bedienen van de auto door een operator op afstand ook zou moeten kunnen volstaan. Bijvoorbeeld als in uitzonderlijke gevallen menselijk ingrijpen noodzakelijk is om met de auto uit een bepaalde situatie te komen. Giga Berlijn in de startblokken Verleden week het bericht dan de bouwvergunning is afgegeven. Nu is het wachten op de definitieve productiestart. Het aantal, hoofdzakelijk zwarte aantal Model Y Performance op de parkeerplaatsen neemt toe. Op 22 maart is om 15.00 uur de eerste officiële aflevering voorzien. De uitnodigingen zijn verzonden! Model Y kopers krijgen bericht van Tesla om hun bestelling definitief te maken. De voorbereiding voor de leveringen is in voorbereiding. Ik verwacht begin april ook in Nederland de eerste Made in Germany Model Y’s op de weg te zien! Niet dat je aan de buiten- of binnenkant het verschil met de Made in China gaat zien. Onderhuids natuurlijk wel, maar voor de consument feitelijk niet zo interessant. Extra airbag voor MIG Model Y In de nieuwe Ownersmanual van de Model Y is te lezen dat de Model Y gemaakt in Berlijn een extra airbag heeft voor de bestuurder. Het is op het plaatje niet te zien waar deze dan precies zit, maar waarschijnlijk zitten nu in beide lendesteunen een airbag. Prijsstrategie Tesla heeft in verschillende landen de prijzen van sommige modellen aangepast. Opvallend is dat het prijsverschil tussen de Model 3 Long Range en de Model Y Long Range in aantal landen verkleind is. Het prijsverschil tussen de Model 3 en Model Y is in België maar € 3.010. In Nederland is dit € 6.020. In Duitsland is dit prijsverschil nog maar € 2.000. En in Oostenrijk willen ze blijkbaar geen Model 3 meer verkopen: het prijsverschil is daar maar driehonderd euro! In sommige landen worden EV-aankooppremies direct in de prijs verrekend. Zie onderstaande tabel voor meer gegevens. Levertijden De levertijden voor de Model Y in Europa zijn nog relatief kort: april voor de Model Y Performance en mei voor de Long Range. De verwachting is dat Tesla snel met de levering van de in Berlijn geproduceerde Model Y Long Range gaat beginnen. Ondanks dat zal naar verwachting de levertijd van de Model Y snel gaan oplopen. De levertijden van de Model 3 zijn al verder opgelopen en levering is nu pas in november. Een beetje “spelen” met configurator kan helpen. Soms wordt door het toevoegen van FSD of andere velgen de wachttijd korter. Wil je helemaal niet wachten, dan moet je kijken naar het aanbod van auto’s op voorraad. Vaak demo auto’s. Denk niet dat je ze deze een stuk goedkoper kunt kopen. Ze zijn vaak wel voorzien van FSD en direct te leveren! Let wel even op met de verzekering. Vaak is op deze auto’s de nieuwwaarde regeling niet van toepassing. Tesla Drop Delivery Het ziet er naar uit dat Tesla in Duitsland een nieuwe "service" gaat introduceren: Drop Delivery. Hiermee kan de nieuwe eigenaar volledig zelf bepalen wanneer de auto opgehaald wordt. Dus ook buiten openingstijden van het delivery center. Het hele proces zou afgehandeld worden via de app. Hoe de check op de juiste papieren of hoe de controle op bepaalde beschadigingen gaat plaatsvinden is afwachten. Het is sowieso nog niet bevestigd of dit daadwerkelijk een nieuwe "service" wordt. Alleen onderstaande chat is tot nu toe bekend. Zou jij er gebruik van maken? Vacatures Giga Berlijn De omvang het personeelsbestand in Berlijn gaat nu snel groeien. Er staan voor Giga Berlijn zo’n 400 vacatures online. Een goede impuls voor de werkgelegenheid, zowel qua directe banen bij Tesla als aan indirecte banen. Het gedeelte van de website van Tesla gericht op het werven van personeel is een interessante plek om eens door heen te lezen. Op hoofdlijnen wordt er uitgelegd waar de verschillende teams binnen Tesla mee bezig zijn. Dat is echt indrukwekkend! Klik op onderstaande plaatje om naar de Tesla-website te gaan. Tesla-Geschwindigkeit Het woord “Tesla-Geschwindigkeit in plaats van deutscher Schlafmützigkeit" wordt in de Duitse politiek gebruikt om aan te geven dat, mede door oorlog tussen Oekraïne en Rusland, de energietransitie in een versnelling moet. Men zit dan niet te wachten op onnodige bureaucratie. “Tesla-Geschwindigkeit” staat voor het versnellen van de procedures! Elon pleit al langer dat er ook bereidheid moet zijn om regels te schrappen. In een interview van december 2021 bijvoorbeeld, welke hier te vinden is. Klik op onderstaande plaatje om op Twitter de videoclip met Robert Habeck te bekijken. Software updates Dit weekend komt, met wat vertraging, FSD Beta 10.12 uit in de VS en Canada. De FSD-software maakt bij iedere nieuwe release kleine stapjes vooruit. Het wachten is op de single-stack versie (V11). YouTuber Dirty Tesla maakte een leuke vlog over hoe de software anticipeert op bijzondere situaties met "verborgen functionaliteiten" Software-update 2022.4.5.16
Belangrijkste toevoeging deze keer is dat de interieurcamera steeds meer functies krijgt. Als de auto een ernstig veiligheidsvoorval meemaakt kan door Tesla de videoclip van vlak voor het ongeval teruggekeken worden. Maar er worden ook beelden van de interieurcamera gebruikt voor het verbeteren van veiligheidsfuncties en softwareverbeteringen. Denk bijvoorbeeld aan algoritmes welke kunnen analyseren om de bestuurder voldoende aandacht heeft voor het verkeer. Tesla geeft aan de dat beelden niet gekoppeld zijn het VIN-nummer van de auto. Uiteraard kan jezelf bepalen of je deze gegevens met Tesla wil delen. Lees dus even goed de release-notes en het privacy-statement. In deze blik op de week aandacht voor de verlening van de bouwvergunning voor Giga Berlijn, dubbeldeks laden, Tesla Vision naar Europa, over-the-air-updates en nog veel meer. Dubbeldeks laden Tijdens een van de dronevluchten boven Giga Berlijn werd een bijzondere dubbeldeks constructie aangetroffen met hierop een aantal Superchargers gemonteerd. Ze zijn nog niet ergens geïnstalleerd. Het is dus nog speculeren waar ze precies voor bedoeld zijn. We zien bijvoorbeeld in Shanghai dat sommige Tesla’s eerst naar een charger gaan voordat ze klaargezet worden voor transport. Het kan goed zijn dat ze voor Berlijn dit proces geoptimaliseerd hebben en ze de auto’s pas gaan laden als ze geparkeerd zijn in een dubbeldeks autotransporter. Mogelijk is dit een vrachtwagen, maar het zou ook zomaar een wagon kunnen zijn. Giga Berlijn heeft immers zijn eigen spoorverbinding. Vergunning voor Berlijn Eindelijk heeft Tesla de bouwvergunning gekregen voor haar Giga-fabriek in Duitsland. Op foto hieronder in de ordners de aanvraag (23.700 pagina’s) en het stapeltje dat ervoor ligt is de vergunning (536 pagina’s). Om ook daadwerkelijk te mogen gaan produceren in Grünheide moet er echter nog aan een aantal condities (400) worden voldaan. Maar die bal ligt bij Tesla. Dan gaat het bijvoorbeeld over ingebruikstellingstesten van apparatuur, luchtkwaliteit metingen, e.d. Eigenlijk allemaal zaken die al grotendeels uitgevoerd zijn voor het in gebruik stellen van de apparatuur door Tesla zelf. Hier worden geen verdere problemen en vertragingen mee verwacht. Grappig bij de persconferentie was dat alle aanwezige politici blij waren dat de Duitse bureaucratie niet echt grip heeft gekregen op het project. Je zag dat ze opgelucht waren! Ook dat ze veel geleerd hebben van deze procedure en dat ze zaken moeten gaan aanpassen. Is ook nodig, want Tesla heeft grotere plannen voor Giga Berlijn. Uiteindelijk “maar” 6 maanden vertraging. De eerste afleveringen aan klanten is gepland voor 22 of 23 maart . Uiteraard in aanwezigheid van enkele Duitse politici en met Elon Musk. Groei productiecapaciteit De komende maanden kunnen we groei van de productiecapaciteit volgen. Uiteindelijk moet fase 1 van Giga Berlijn goed zijn voor 500.000 Tesla’s, zo’n 10.000 auto's per week. Deze aantallen gaan we dit jaar zeker nog niet zien. De komende maanden krijgen ze de batterypacks met de 2170 batterij aangeleverd vanuit Shanghai. De verwachting is dat in Q3/Q4 overgeschakeld kan worden naar lokaal geproduceerde 4680 batterijen. Ook het aantal Giga-presses moet van de huidige 2 nog groeien naar 8 stuks om aan die 10.000 Model Y’s per week te komen. Standaardisatie Tesla en verticale integratie zijn bijna synoniemen van elkaar. Een voordeel van verticale integratie is dat standaardisatie ver doorgevoerd kan worden. En dat zien we steeds meer terug. Een voorbeeld zijn de nieuwe Matrix Led koplampen. Deze kunnen softwarematig dusdanig aangepast worden dat ze voldoende aan verschillende wettelijke eisen welke wereldwijd gesteld worden. Dat is namelijk niet overal hetzelfde. Voor Tesla nu dus wel. Tijdens de teardown van de Model S Plaid motoren liet Sandy Munro zien dat de converter van die 2022 auto, ook past op een eerdere motoren (voor en achter) uit de Model 3 en Model Y. En de motoren die voor personenauto’s gebruikt worden gaan we straks ook zien in de Tesla Semi. Model Y LR testproductie van start Giga Berlijn is niet alleen begonnen met de productie van de Model Y Performance (binnen de tijdelijke vergunning), maar ook de testproductie van de Model Y Long Range is van start gegaan. Mijn verwachting is dat we in mei ook leveringen van deze versie van de Model Y vanuit Berlijn gaan zien. Het gerucht gaat dat de LR-versie niet meer uitgerust gaan worden met radar, maar voor de autopilot functies volledig over gaat naar Tesla Vision. Tesla Vision voor LR Dat de Long Range versie van de Model Y uit Berlijn geen radar meer krijgt komt overeen met een tweet van Elon eerder in het jaar dat Europa in maart/april de autopilot functies een flinke stap vooruit ziet maken. Momenteel worden alleen in Noord-Amerika alle Tesla’s zonder radar geleverd en gebruikt autopilot daar alleen nog Tesla Vision. Dat zou kunnen betekenen dat ook Europa en waarschijnlijk dan ook China, gaat overstappen op Tesla Vision. Dat vraagt om andere software-versie van de Autopilot/FSD software. Wat dit precies gaat betekenen zal de komende maanden duidelijk worden. Goed om te zien dat er eindelijk beweging in lijkt te komen. In onderstaande video meer duiding over wat Tesla Vision omhelst. Musk en Biden President Biden heeft wederom Tesla genegeerd. In zijn State Of The Union werd geen woord gerept over Tesla of SpaceX. Groot struikelblok blijft dat Elon geen voorstander is van vakbonden. Overigens doen Microsoft, Facebook, Amazon en Apple dat ook niet. Maar Elon zou Elon niet zijn als hij het publiek niet aandurfde de United Auto Workers (UAW) uit te nodigen om een verkiezing te houden onder het personeel. Hij laat het personeel dan zelf bepalen of ze zich door een vakbond willen laten vertegenwoordigen. Elon is er 100% zeker van dat het Tesla-personeel zich niet zal aansluiten bij een vakbond. Volgens Elon biedt Tesla het beste beloningspakket en arbeidsvoorwaarden van de Amerikaanse auto-industrie. Bovendien moeten ze in de Bay Area concurreren met alle tech-bedrijven in een schaarser wordende arbeidsmarkt. Dan zorg je wel dat je een aantrekkelijke werkgever bent. Probleem gesignaleerd met 12V Li-Ion batterij Sinds kort worden alle nieuwe Tesla’s voorzien van een 12V Li-Ion batterij. Dat is goed nieuws. Er is nu onverwacht een probleem aan het licht gekomen. Het schijnt te gaan om auto’s met een niet goed gekalibreerde LFP-batterij. Als deze geparkeerd wordt met nog maar een zeer laag batterij-percentage dan kan het gebeuren dat de 12V-batterij na een tijdje ook de geest geeft omdat de hoofdbatterij hem leeg trekt. Elon liet op Twitter weten dat ze het probleem aan het onderzoeken zijn. Zal waarschijnlijk met een over-the-air-update snel opgelost worden. Een tijdelijke oplossing is al uitgerold. Als de auto aan de lader hangt, dan blijft hij laden tot 100%. Het probleem met 12V Li-ion speelt alleen met de Model 3 RWD met LFP van LG Chem, die niet goed gekalibreerd is en alleen bij zeer lage batterijniveaus. Vervelend als je met een lege accu staat! Over-the-updates Dat er een verschrikkelijke oorlog gaande is in Oekraïne kan niemand ontgaan zijn. Tesla heeft alle Superchargers in de grensgebieden van de omliggende landen gratis gemaakt. Hierdoor kunnen Tesla-eigenaren op vlucht probleemloos naar veilige oorden. Dus geen zorgen over geblokkeerde betaalmiddelen in de Tesla-app. Maar het mooiste staaltje van op afstand met een over-the-air software updates zagen we deze week van SpaceX. Sowieso al bijzonder dat via twitter Elon om hulp gevraagd wordt en hij Starlink-antennes binnen een paar dagen levert. De stroomvoorziening is een probleem in Oekraïne. Met een over-the-air-software update werken de antennes nu ook op een rijdend voertuig (roaming is aangezet). En het piekvermogen is aangepast zodat het systeem kan werken op de output van een sigaretten-aansteker in de auto! Dat Elon toch steeds meer een rol gaat spelen in deze oorlog kon niet uitblijven. Het gaat nog veel verder dan Starlink en andere activiteiten van SpaceX. Met de stijgende olieprijzen gaat deze situatie ook een andere blik werpen op de energietransitie. Zal me niets verbazen als ook snel Tesla Energy producten richting de Oekraïne gaan. Er is iets aan het broeden...
Dat er iedere week veel te melden is over alles wat met Tesla te maken heeft, is wel duidelijk. De laatste weken valt op dat de geruchten over nieuwe productielocaties toenemen. Niet alleen van Tesla maar ook van grote batterijproducenten die massaal gaan leveren aan Tesla. Ook wekelijks wel berichten van nieuwe contracten met leveranciers van grondstoffen. Een 2e Giga in Shanghai, uitbreiding van Giga Texas, Panasonic gaat een nieuwe fabriek bouwen in de VS, Fremont gaat fors uitbreiden, fase 2 voor Giga Berlijn, enz. Deze week op twitter ook een bericht van Qin Gang, Chinees ambassadeur in de VS. Het sprak met Elon over allerlei zaken. Elon heeft hem een demo gegeven van FSD, natuurlijk in een Model S Plaid! Nu voor Tesla het te kort aan batterijen opgelost schijnt te zijn kan de autoproductie ongeremd groeien en gaan we ook de powerwall en andere Tesla Energy producten steeds meer in China en Europa zien. Volgens Elon wordt dit jaar level 4 SAE bereikt (of breder het real-world AI probleem opgelost) en gaat Tesla een volgende fase in en transformeert het naar Tesla Robotics. Het steile stuk van de S curve bij exponentiële groei is aanstaande! |
Archieven
Juni 2022
Categorieën |