In deze blik op de week natuurlijk aandacht voor de eerste afleveringen vanuit Giga Berlijn, de uitnodigingen voor het Gigafest in Texas, een kijkje in de keuken in Giga Shanghai en Berlijn, updates over FSD beta in Europa en nog veel meer... Eerste MIG Model Y Performance geleverd Eindelijk was het zover. De eerste 30 eigenaren hebben tijdens een feestelijk event hun zwarte Model Y Performance Made in Germany uit handen van Elon Musk mogen ontvangen. Elon nam voor iedere koper de tijd en signeerde de auto. Tijdens zijn toespraak benadrukte hij dat we de toekomst met veel vertrouwen moeten zien. We zijn op weg naar een toekomst waarbij we fossiele brandstoffen niet meer nodig gaan hebben. Hij schetste heel kort wat hiervoor nodig is. En dat hij in zijn Master plan 3 de route welke Tesla gaat lopen om dit te bereiken gaat beschrijven. Het wordt groots!
Ook gaf hij aan dat ze in Berlijn Megapacks (Tesla Energy) en nog vele andere producten gaan fabriceren. De politici weten wat ze moeten doen om de groeiplannen van Tesla en een leidende positie van Duitsland/Brandenburg in de Europese energietransitie mogelijk te maken. Zichtbare uitbreiding van Giga Berlijn (start fase 2) is een kwestie van tijd. Op Wall Street werd het ontwaken van Giga Berlijn ook opgemerkt en het aandeel steeg weer naar koersen boven de $ 1000. Tijd voor dansje! CyberRodeo Tesla heeft de vergunning gekregen voor het openingsfeestje in Austin. Eerder zagen we zo'n openingsfeest ook al in Berlijn. De opening van Giga Austin zal nog een klapje groter zijn en natuurlijk op zijn Amerikaans! De komende weken komt ook Giga Austin tot leven! Kijkje in de keuken Beelden van het complete productieproces binnen een Giga zijn redelijk schaars. Echte details krijgen we niet te zien. Deze week doken echter twee filmpjes welke een mooie inkijk geven. Een van Giga Shanghai en een van de gloednieuwe Giga in Berlijn. Duidelijk te zien dat de robotisering steeds extremer wordt. Building the Machine that's Building the Machine!
Tesla medewerkers hoofdzakelijk in de bediening van de apparatuur en de kwaliteitscontrole. Op termijn gaan we natuurlijk ook de Tesla Bot (robot) in het productieproces zien. Onderstaand een Tesla-video onderdeel van een wervingscampagne voor nieuwe medewerkers. FSD Beta in Europa Elon werd tijdens zijn bezoek natuurlijk gevraagd naar de stand van zaken met betrekking tot een FSD Beta uitrol in Europa. Hij benadrukte dat Europa met name anders is dan de VS of Canada vanwege de verschillen tussen de landen. Verkeersregels, borden, lijnen en taal. In de VS wordt FSD beta steeds beter en nu is ook Canada eindelijk aan de beurt. Het is duidelijk dat ze eerst in Noord-Amerika tot een bepaald level willen cq moeten komen welke genoeg data oplevert om de Europese overheidsinstanties te overtuigen. Zijn inschatting was dat dit mogelijk over 2-3 maanden is. Een EMT (Elon Musk Time) van 2-3 maanden, kan zomaar 6 maanden worden. De overheidsinstanties waar hij op doelt is de UNECE. Die komen 2x per jaar bij elkaar. De Nederlandse RWD speelt hierin een belangrijke rol. Recent hebben we vacatures voorbij zien komen waar Tesla zoekt naar FSD engineers in Europa. Er wordt veel van ons geduld gevraagd, maar het beweegt! In de VS is een nieuwe versie van FSD Beta verschenen (10.11.1). Benieuwd of deze week in Canada nu eindelijk ook de eerste publieke FSD-beta testers kunnen gaan rijden! Hoedenplank voor Model Y Het lijkt een klein detail, maar voor Europa belangrijk: een hoedenplank! In bijna iedere review werden opmerkingen gemaakt over het ontbreken van een hoedenplank in een auto van dik € 64.000. Ze hebben geluisterd! Mogelijk is de hoedenplank ook de oplossing voor het reduceren van rij geluid in de auto. Ik hoor sommigen Model Y bezitters klagen over een gebonk dat het interieur doordringt vanuit de achterkant. Dat de Model Y een stugge vering heeft is bekend en dat kan leiden tot soms bonk-geluiden in het interieur. Benieuwd of een hoedenplank dit gaat oplossen. Alles over de Model Y uit Berlijn is hier te vinden. De eerste trailer vol met zwarte Model Y Performance is gesignaleerd in Nederland. Zien we de komende week de eerste NL-leveringen! Nieuwe modellen Elon heeft in Berlijn uitgelegd dat zolang de vraag naar de huidige Tesla’s in de huidige markten de productiecapaciteit ver overstijgt het geen zin heeft met nieuwe producten te komen in bestaande markten of nieuwe markten aan te boren. Dit verhoogt de complexiteit en leidt niet tot meer productie. Pas als vraag en aanbod meer in balans komen volgen nieuwe producten en nieuwe markten. Gevraagd naar een toekomstperspectief zou het in 2030 wel eens kunnen gaan over 10 Giga’s die samen 20.000.000 Tesla’s per jaar produceren. In Masterplan III gaan we zeker meer lezen over hoe Elon de route ziet en met welk type voertuigen. Met de huidige modellen (S3XY en Semi/Cybertruck) en de 4 productielocaties is zo’n 5-6 miljoen auto’s in 2025 wel het maximum. Hij liet weten dat ze in 2022 de ontwikkeling van de Cybertruck afronden zodat een productie in 2023 mogelijk is. Hij hoopt op voldoende batterijen zodat ze meer Tesla Semi's kunnen bouwen in de aanloop naar de productie in Texas. Hiervoor zijn veel 4680 batterijen nodig. De macro-economische situatie zorgt voor wat tegenwind. Naast de chiptekorten en logistieke problemen zijn daar nu ook stijgende grondstofprijzen door schaarste bijgekomen. De eerste leveringen van Semi’s aan Pepsico heeft ook nog niet plaatsgevonden. Die geruchten gaan al langer, maar blijkbaar zijn ze nog niet zover. Deze week zijn wel 3 Semi’s gesignaleerd in Palo Alto. Ook gaf Elon aan dat hij hoopt dat de engineering van de New Roadster in 2022 afgerond wordt. Dan zou een productievoorbereiding in 2023 kunnen plaatsvinden met dan mogelijk eind 2023 of begin 2024 de daadwerkelijke productie. Batterijen Tesla maakt qua batterijen in zijn huidige modellen gebruik van 3 verschillende vormfactoren. De 4680 is de nieuwste vormfactor en gaan we binnenkort voor het eerst zien in de Model Y vanuit Austin. Naast de vormfactor zijn er ook 3 hoofdgroepen qua chemische samenstelling. Voor de consument is het mijn optiek belangrijk dat je goed weet hoe je autogebruik en omstandigheden (belading, seizoenen, e.d.) er uit gaat zien en je een uitvoering kiest (standaard, Long Range of Perfomance) welke hierbij past. In onderstaande video uitleg over de vormfactoren, de chemische samenstelling en tips bij het maken van een keuze.
0 Opmerkingen
In deze blik op de week aandacht voor wederom prijsstijgingen, nieuwe software-updates, geruchten voor de Model Y SR uit Texas, wham baam Teslacam en nog veel meer... Tesla Vision Al eerder was er het gerucht dat de Model Y uit Berlijn geen radar meer krijgt. Nu schijnt ook vanaf Q2 de Model 3 en Model Y uit Shanghai voor Europa geen radar meer te krijgen. Dat geeft aan dat Tesla ook in Europa Tesla Vision gaat implementeren waardoor de radar inderdaad niet meer nodig is. Hetzelfde als nu in Noord-Amerika het geval is. Of er een overgangsperiode nodig is, moet nog blijken. In de VS en Canada hebben we gezien dat gedurende een bepaalde tijd enkele functionaliteiten binnen (enhanced) autopilot met beperkingen beschikbaar waren. Klik op onderstaande plaatje voor meer uitleg op de website van Tesla. Wham Baam Teslacam Er zijn op YouTube diverse kanalen met Tesla gerelateerde onderwerpen. Een bijzonder kanaal is “Wham Baam Teslacam”. Zoals de naam al zegt, het zijn ongelukken of vreemde verkeerssituaties welke gefilmd zijn met de onboard-camera’s van de Tesla’s. Niet altijd even fraaie beelden, maar geeft ook wel weer context waarom full self driving eigenlijk geen slecht idee is! Model S/X Shanghai De refresh Model S en Model X zijn gesignaleerd bij Giga Shanghai. Niet dat ze daar geproduceerd gaan worden. Maar het is wel een signaal dat men de eerste leveringen buiten Noord-Amerika aan het voorbereiden is. Europa moet nog een paar maanden wachten. Hopelijk is het wel een teken dat de productie in Fremont nu echt goed op gang komt. Over productie gesproken. Giga Shanghai is voor 2 dagen dicht geweest. De Chinese overheid probeert op deze manier de verspreiding van COVID te beperken. Het effect op de productiecijfers zal waarschijnlijk marginaal zijn. Software-updates De app heeft wederom een update gehad. Nu hoofdzakelijk met verbeteringen voor bezitters van Tesla Energy producten. Ook komt er een functionaliteit waarmee de stoelverwarming op automatisch te zetten is. Software-versie 2022.8.2 brengt ook weer enkele nieuwe functionaliteit. De indicatie van de oplaadduur wordt preciezer, het voorverwarmen/ontdooien blijft aan als je een deur opent en het gebruik van de boombox niet meer mogelijk als de auto aan het rijden is. Ook de al eerder aangekondigde functionaliteit om de rijdersprofielen in de cloud op te slaan wordt nu actief in een van de aanstaande updates. Hierbij kan je als je meerdere Tesla’s hebt of er een huurt, je eigen profiel meenemen naar het voertuig waar je in gaat rijden. GreenTheOnly (Tesla hacker) heeft weer interessante verwijzingen gevonden in de nieuwe updates. Voor het berekenen van het geschatte batterijpercentage bij aankomst op de bestemming wordt nu ook rekening gehouden met de windrichting, de luchtvochtigheid en andere variabelen. Ook zijn er aanwijzingen gevonden voor een nieuwe uitvoering van de Model, de Model Y standaard range met AWD. Model Y AWD Ook op de Amerikaanse website van de Environmental Protection Agency (EPA) verscheen een nieuwe uitvoering van de Model Y, een AWD met een rijbereik van 275 miles. Er wordt druk gespeculeerd over deze versie, met name over de batterij in deze auto. Zijn het de 4680 en/of LFP. Of Tesla uiteindelijk een AWD en een RWD versie gaat uitbrengen van de Model Y in de VS is afwachten. De komst van een nieuwe Model Y zal ongetwijfeld te maken hebben de aanstaande productiestart in Texas. Door de enorme prijsstijgingen van de laatste weken, is er in ieder geval ruimte om een model aan de onderkant toe te voegen. Prijsverhogingen Wederom zijn de prijzen verhoogd. Nu hoofdzakelijk door fors de toegenomen grondstofprijzen. Ik heb het overzicht van verleden week bijgewerkt. Het zijn forse stijgingen die blijkbaar weinig effect hebben op de vraag naar Tesla’s. Andere leveranciers gaan cq. hebben de prijzen natuurlijk verhogen als gevolg van de kostenstijgingen. Een aantal OEM hebben de productie moeten stilleggen vanwege uit stilvallen van de levering van draadbomen welke in de Oekraïne gemaakt worden. Opvallend is dat in Duitsland Model 3 LR en Model Y LR nu gelijk geprijsd zijn. In Oostenrijk is de Model Y LR zelfs goedkoper! FSD Beta Een nieuwe release van de FSD Beta software is uitgebracht. In deze versie vindt de manier waarop Tesla Vision de wegen ziet en kan bepalen waar gereden kan worden op een totaal andere manier plaats. Het maakt voor dit doel de beschikbaarheid van onderliggende navigatiekaarten overbodig. Deze technologie met de neurale netwerken is bijna niet meer te bevatten, laat staan in een lekentaal uit te leggen. Het lijkt wel een soort magie. Je ziet als ware hoe de omgeving live voor je ontstaat, inclusief de delen welke tijdelijk aan het zicht onttrokken worden. Echt interessant om op YouTube een paar voorbeelden te bekijken. Deze technologie wordt natuurlijk verder uitgebreid met steeds meer neurale netwerken welke hun voorspellingen inbrengen in het totaal. Wat is het pad van voetganger X en auto Y, wat is of wordt mogelijk relevant en wat niet, e.d. De bewegingen welke de Tesla in deze omgeving maakt worden hierdoor steeds natuurlijker, doordat het anticiperen nauwkeuriger wordt. Als de voetganger uit de rijbaan is op het moment dat je passeert leidt dan niet meer tot een harde rem actie, maar een lichte vertraging zodat iedereen zich comfortabel voelt. Dave Lee had voor de 28e keer James Douma in zijn vlog om te praten over de nieuwste FSD Beta 10.11. Master Plan III Elon Musk publiceerde in 2006 zijn eerste masterplan en in 2016 het tweede. Hij liet op twitter weten dat hij het derde masterplan aan het schrijven is. De eerste twee plannen gingen vooral over wat Tesla nu is. Dus van de dure en exclusieve Roadster, via de Model S/X tot de Model 3/Y. En van solarproducten en energieopslag tot het ontwikkelen van FSD en het implementeren van robotaxi netwerk. Het robotaxi-netwerk moet de komende jaren gaan ontwaken.. Tijd voor een nieuwe stip op horizon en de richting voor de komende jaren te duiden! Waar Masterplan III precies over gaat is natuurlijk nog niet duidelijk. Maar het kan bijna niet anders gaan over de in huis ontwikkelde real-world AI oplossingen en het inzetteen van DOJO (AI-training). Mogelijk beschrijft hij de stappen van de transitie van Tesla Cars naar Tesla Robotic. De aangekondigde Tesla Robot staat hierin natuurlijk centraal. Elon zal het gaan hebben over miljoenen Tesla Bots die allerlei menselijk taken gaat overnemen en de factor arbeid voorgoed gaat veranderen. Ook aan kant van Tesla Energy speelt AI met de Autobidder-software een belangrijke rol. Nu het batterijprobleem langzaam opgelost wordt met de (eigen) productie van batterijen zal de combinatie zonnepanelen, powerwalls, autobidder en het vormen van een virtual powerplant de komende jaren een vlucht gaan nemen. Mogelijk gaat hij nog verrassen met een totaal nieuw perspectief op de toekomst. Of hij ook buiten de scope van Tesla gaat, bijvoorbeeld door Neuralink en Tesla Bot te verbinden of Tesla Pods met The Boring company is afwachten. Wanneer het plan bekendgemaakt wordt is niet bekend. Misschien tijdens zijn optreden bij Ted2022 in april a.s. Giga Belijn De volgende week vinden de eerste afleveringen van de in Berlijn geproduceerde Model Y plaats en gaat de productie van start. Hieronder een recente drone-video. Wat een tempo om het allemaal klaar te krijgen. Een van de dronepiloten had het erg bond gemaakt en was naar bijna binnen gevlogen. De drone vluchten worden mede hierdoor aan banden gelegd. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |