In deze blik op week aandacht voor de prijsstrategie van Tesla, Nederland buiten de top 10 in de AV-readiness ranking, een extra airbag voor de MIG Model Y, Tesla Geschwindigheid, en nog veel meer. FSD-revolutie aanjagen Electric publiceerde een artikel waar de vraag “Welke landen zijn klaar voor autonoom rijdende voertuigen en jagen de FSD-revolutie aan?” centraal staat! Qua methodologie hebben ze gekeken naar wetgeving, infrastructuur, acceptatie door consumenten en de mate van aanwezigheid van technologie & innovatie. Een breed scala aan variabelen wordt dus meegenomen. Denk aan het aantal patenten en vestigingen van techbedrijven, het aantal laadpunten, de staat van het wegennetwerk, aantal relevante zoektermen in Google, e.d. De combinatie leidt tot een AV-readiness score. In onderstaand plaatje de top 5. Nederland op de 12e plaats en België op de 17e. Nederland heeft na Singapore het beste wegennetwerk van de wereld en een inmiddels een uitgebreid netwerk aan snellaadpalen. Ook de politiek beweegt aardig mee en de Nederlandse RDW is namens de Europese landen in de lead als het over het legalisatieproces gaat. Door het ontbreken van tech-bedrijven en AV-companies staan we toch niet in de top 5. Er zijn behoorlijk wat vraagtekens te plaatsen bij de verschillende categorieën en de scores in het genoemde artikel. Maar toch goed dat ook dit soort onderzoeken uitgevoerd worden. Als je zoekt naar wetenschappelijke onderzoek over “Autonomous Vehicles (AV)” kom je heel wat publicaties tegen die natuurlijk wetenschappelijk veel beter onderbouwd zijn en mogelijk ook veel meer relevant voor bepaalde aspecten van het naderende AV-tijdperk. Maar het is gewoon goed dat het maatschappelijk debat loskomt over de enorme transitie welke aanstaande is. In optiek gebeurt dit nog veel te weinig. Als mensen overvallen worden gaat de weerstand alleen maar langer duren. SuC-tarieven zijn verhoogd In een aantal Europese landen zijn (bron) @Tesla-Adri) de tarieven bij de SuC verhoogd. In Nederland werd procentueel gezien de grootste verandering doorgevoerd. Nog steeds heeft Nederland een relatief laag tarief. Ik heb nog geen website kunnen vinden met een goed en vooral actueel overzicht van alle Tesla-laadtarieven in Europa. Anders dan natuurlijk in het navigatiescherm naar de betreffende SuC gaan en de prijsinformatie raadplegen. Wall connector in prijs verlaagd Gelukkig gaan niet alle prijzen omhoog. In de Tesla-shop is de prijs van de Gen 3 Tesla Wall connector verlaagd met 50 euro tot € 549! Het stuur mag er uit Dat Tesla ons aan het voorbereiden is op een auto zonder stuur is duidelijk. Vanuit het Tesla design principe dat iedere menselijk input in principe een error is, verdwijnen steeds meer bedieningshendels en -knoppen. Het grote scherm komt centraal te staan en de slimme software doet het in toenemende mate "automatisch" goed. In de VS heeft de NHTSA nu de regelgeving aangepast waardoor de aanwezigheid van een stuur en een stuurkolom niet meer een vereiste is om door bepaalde veiligheidstesten te komen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hiermee AV's (Autonomous Vehicles) nu zomaar de weg op mogen. In dat toelatingsproces is niets veranderd, maar het stuur kan er uit als het zover is. Elon heeft al vaker gehint op een situatie dat bijvoorbeeld een virtueel stuur op een smartdevice of het bedienen van de auto door een operator op afstand ook zou moeten kunnen volstaan. Bijvoorbeeld als in uitzonderlijke gevallen menselijk ingrijpen noodzakelijk is om met de auto uit een bepaalde situatie te komen. Giga Berlijn in de startblokken Verleden week het bericht dan de bouwvergunning is afgegeven. Nu is het wachten op de definitieve productiestart. Het aantal, hoofdzakelijk zwarte aantal Model Y Performance op de parkeerplaatsen neemt toe. Op 22 maart is om 15.00 uur de eerste officiële aflevering voorzien. De uitnodigingen zijn verzonden! Model Y kopers krijgen bericht van Tesla om hun bestelling definitief te maken. De voorbereiding voor de leveringen is in voorbereiding. Ik verwacht begin april ook in Nederland de eerste Made in Germany Model Y’s op de weg te zien! Niet dat je aan de buiten- of binnenkant het verschil met de Made in China gaat zien. Onderhuids natuurlijk wel, maar voor de consument feitelijk niet zo interessant. Extra airbag voor MIG Model Y In de nieuwe Ownersmanual van de Model Y is te lezen dat de Model Y gemaakt in Berlijn een extra airbag heeft voor de bestuurder. Het is op het plaatje niet te zien waar deze dan precies zit, maar waarschijnlijk zitten nu in beide lendesteunen een airbag. Prijsstrategie Tesla heeft in verschillende landen de prijzen van sommige modellen aangepast. Opvallend is dat het prijsverschil tussen de Model 3 Long Range en de Model Y Long Range in aantal landen verkleind is. Het prijsverschil tussen de Model 3 en Model Y is in België maar € 3.010. In Nederland is dit € 6.020. In Duitsland is dit prijsverschil nog maar € 2.000. En in Oostenrijk willen ze blijkbaar geen Model 3 meer verkopen: het prijsverschil is daar maar driehonderd euro! In sommige landen worden EV-aankooppremies direct in de prijs verrekend. Zie onderstaande tabel voor meer gegevens. Levertijden De levertijden voor de Model Y in Europa zijn nog relatief kort: april voor de Model Y Performance en mei voor de Long Range. De verwachting is dat Tesla snel met de levering van de in Berlijn geproduceerde Model Y Long Range gaat beginnen. Ondanks dat zal naar verwachting de levertijd van de Model Y snel gaan oplopen. De levertijden van de Model 3 zijn al verder opgelopen en levering is nu pas in november. Een beetje “spelen” met configurator kan helpen. Soms wordt door het toevoegen van FSD of andere velgen de wachttijd korter. Wil je helemaal niet wachten, dan moet je kijken naar het aanbod van auto’s op voorraad. Vaak demo auto’s. Denk niet dat je ze deze een stuk goedkoper kunt kopen. Ze zijn vaak wel voorzien van FSD en direct te leveren! Let wel even op met de verzekering. Vaak is op deze auto’s de nieuwwaarde regeling niet van toepassing. Tesla Drop Delivery Het ziet er naar uit dat Tesla in Duitsland een nieuwe "service" gaat introduceren: Drop Delivery. Hiermee kan de nieuwe eigenaar volledig zelf bepalen wanneer de auto opgehaald wordt. Dus ook buiten openingstijden van het delivery center. Het hele proces zou afgehandeld worden via de app. Hoe de check op de juiste papieren of hoe de controle op bepaalde beschadigingen gaat plaatsvinden is afwachten. Het is sowieso nog niet bevestigd of dit daadwerkelijk een nieuwe "service" wordt. Alleen onderstaande chat is tot nu toe bekend. Zou jij er gebruik van maken? Vacatures Giga Berlijn De omvang het personeelsbestand in Berlijn gaat nu snel groeien. Er staan voor Giga Berlijn zo’n 400 vacatures online. Een goede impuls voor de werkgelegenheid, zowel qua directe banen bij Tesla als aan indirecte banen. Het gedeelte van de website van Tesla gericht op het werven van personeel is een interessante plek om eens door heen te lezen. Op hoofdlijnen wordt er uitgelegd waar de verschillende teams binnen Tesla mee bezig zijn. Dat is echt indrukwekkend! Klik op onderstaande plaatje om naar de Tesla-website te gaan. Tesla-Geschwindigkeit Het woord “Tesla-Geschwindigkeit in plaats van deutscher Schlafmützigkeit" wordt in de Duitse politiek gebruikt om aan te geven dat, mede door oorlog tussen Oekraïne en Rusland, de energietransitie in een versnelling moet. Men zit dan niet te wachten op onnodige bureaucratie. “Tesla-Geschwindigkeit” staat voor het versnellen van de procedures! Elon pleit al langer dat er ook bereidheid moet zijn om regels te schrappen. In een interview van december 2021 bijvoorbeeld, welke hier te vinden is. Klik op onderstaande plaatje om op Twitter de videoclip met Robert Habeck te bekijken. Software updates Dit weekend komt, met wat vertraging, FSD Beta 10.12 uit in de VS en Canada. De FSD-software maakt bij iedere nieuwe release kleine stapjes vooruit. Het wachten is op de single-stack versie (V11). YouTuber Dirty Tesla maakte een leuke vlog over hoe de software anticipeert op bijzondere situaties met "verborgen functionaliteiten" Software-update 2022.4.5.16
Belangrijkste toevoeging deze keer is dat de interieurcamera steeds meer functies krijgt. Als de auto een ernstig veiligheidsvoorval meemaakt kan door Tesla de videoclip van vlak voor het ongeval teruggekeken worden. Maar er worden ook beelden van de interieurcamera gebruikt voor het verbeteren van veiligheidsfuncties en softwareverbeteringen. Denk bijvoorbeeld aan algoritmes welke kunnen analyseren om de bestuurder voldoende aandacht heeft voor het verkeer. Tesla geeft aan de dat beelden niet gekoppeld zijn het VIN-nummer van de auto. Uiteraard kan jezelf bepalen of je deze gegevens met Tesla wil delen. Lees dus even goed de release-notes en het privacy-statement.
1 Comment
In deze blik op de week aandacht voor de verlening van de bouwvergunning voor Giga Berlijn, dubbeldeks laden, Tesla Vision naar Europa, over-the-air-updates en nog veel meer. Dubbeldeks laden Tijdens een van de dronevluchten boven Giga Berlijn werd een bijzondere dubbeldeks constructie aangetroffen met hierop een aantal Superchargers gemonteerd. Ze zijn nog niet ergens geïnstalleerd. Het is dus nog speculeren waar ze precies voor bedoeld zijn. We zien bijvoorbeeld in Shanghai dat sommige Tesla’s eerst naar een charger gaan voordat ze klaargezet worden voor transport. Het kan goed zijn dat ze voor Berlijn dit proces geoptimaliseerd hebben en ze de auto’s pas gaan laden als ze geparkeerd zijn in een dubbeldeks autotransporter. Mogelijk is dit een vrachtwagen, maar het zou ook zomaar een wagon kunnen zijn. Giga Berlijn heeft immers zijn eigen spoorverbinding. Vergunning voor Berlijn Eindelijk heeft Tesla de bouwvergunning gekregen voor haar Giga-fabriek in Duitsland. Op foto hieronder in de ordners de aanvraag (23.700 pagina’s) en het stapeltje dat ervoor ligt is de vergunning (536 pagina’s). Om ook daadwerkelijk te mogen gaan produceren in Grünheide moet er echter nog aan een aantal condities (400) worden voldaan. Maar die bal ligt bij Tesla. Dan gaat het bijvoorbeeld over ingebruikstellingstesten van apparatuur, luchtkwaliteit metingen, e.d. Eigenlijk allemaal zaken die al grotendeels uitgevoerd zijn voor het in gebruik stellen van de apparatuur door Tesla zelf. Hier worden geen verdere problemen en vertragingen mee verwacht. Grappig bij de persconferentie was dat alle aanwezige politici blij waren dat de Duitse bureaucratie niet echt grip heeft gekregen op het project. Je zag dat ze opgelucht waren! Ook dat ze veel geleerd hebben van deze procedure en dat ze zaken moeten gaan aanpassen. Is ook nodig, want Tesla heeft grotere plannen voor Giga Berlijn. Uiteindelijk “maar” 6 maanden vertraging. De eerste afleveringen aan klanten is gepland voor 22 of 23 maart . Uiteraard in aanwezigheid van enkele Duitse politici en met Elon Musk. Groei productiecapaciteit De komende maanden kunnen we groei van de productiecapaciteit volgen. Uiteindelijk moet fase 1 van Giga Berlijn goed zijn voor 500.000 Tesla’s, zo’n 10.000 auto's per week. Deze aantallen gaan we dit jaar zeker nog niet zien. De komende maanden krijgen ze de batterypacks met de 2170 batterij aangeleverd vanuit Shanghai. De verwachting is dat in Q3/Q4 overgeschakeld kan worden naar lokaal geproduceerde 4680 batterijen. Ook het aantal Giga-presses moet van de huidige 2 nog groeien naar 8 stuks om aan die 10.000 Model Y’s per week te komen. Standaardisatie Tesla en verticale integratie zijn bijna synoniemen van elkaar. Een voordeel van verticale integratie is dat standaardisatie ver doorgevoerd kan worden. En dat zien we steeds meer terug. Een voorbeeld zijn de nieuwe Matrix Led koplampen. Deze kunnen softwarematig dusdanig aangepast worden dat ze voldoende aan verschillende wettelijke eisen welke wereldwijd gesteld worden. Dat is namelijk niet overal hetzelfde. Voor Tesla nu dus wel. Tijdens de teardown van de Model S Plaid motoren liet Sandy Munro zien dat de converter van die 2022 auto, ook past op een eerdere motoren (voor en achter) uit de Model 3 en Model Y. En de motoren die voor personenauto’s gebruikt worden gaan we straks ook zien in de Tesla Semi. Model Y LR testproductie van start Giga Berlijn is niet alleen begonnen met de productie van de Model Y Performance (binnen de tijdelijke vergunning), maar ook de testproductie van de Model Y Long Range is van start gegaan. Mijn verwachting is dat we in mei ook leveringen van deze versie van de Model Y vanuit Berlijn gaan zien. Het gerucht gaat dat de LR-versie niet meer uitgerust gaan worden met radar, maar voor de autopilot functies volledig over gaat naar Tesla Vision. Tesla Vision voor LR Dat de Long Range versie van de Model Y uit Berlijn geen radar meer krijgt komt overeen met een tweet van Elon eerder in het jaar dat Europa in maart/april de autopilot functies een flinke stap vooruit ziet maken. Momenteel worden alleen in Noord-Amerika alle Tesla’s zonder radar geleverd en gebruikt autopilot daar alleen nog Tesla Vision. Dat zou kunnen betekenen dat ook Europa en waarschijnlijk dan ook China, gaat overstappen op Tesla Vision. Dat vraagt om andere software-versie van de Autopilot/FSD software. Wat dit precies gaat betekenen zal de komende maanden duidelijk worden. Goed om te zien dat er eindelijk beweging in lijkt te komen. In onderstaande video meer duiding over wat Tesla Vision omhelst. Musk en Biden President Biden heeft wederom Tesla genegeerd. In zijn State Of The Union werd geen woord gerept over Tesla of SpaceX. Groot struikelblok blijft dat Elon geen voorstander is van vakbonden. Overigens doen Microsoft, Facebook, Amazon en Apple dat ook niet. Maar Elon zou Elon niet zijn als hij het publiek niet aandurfde de United Auto Workers (UAW) uit te nodigen om een verkiezing te houden onder het personeel. Hij laat het personeel dan zelf bepalen of ze zich door een vakbond willen laten vertegenwoordigen. Elon is er 100% zeker van dat het Tesla-personeel zich niet zal aansluiten bij een vakbond. Volgens Elon biedt Tesla het beste beloningspakket en arbeidsvoorwaarden van de Amerikaanse auto-industrie. Bovendien moeten ze in de Bay Area concurreren met alle tech-bedrijven in een schaarser wordende arbeidsmarkt. Dan zorg je wel dat je een aantrekkelijke werkgever bent. Probleem gesignaleerd met 12V Li-Ion batterij Sinds kort worden alle nieuwe Tesla’s voorzien van een 12V Li-Ion batterij. Dat is goed nieuws. Er is nu onverwacht een probleem aan het licht gekomen. Het schijnt te gaan om auto’s met een niet goed gekalibreerde LFP-batterij. Als deze geparkeerd wordt met nog maar een zeer laag batterij-percentage dan kan het gebeuren dat de 12V-batterij na een tijdje ook de geest geeft omdat de hoofdbatterij hem leeg trekt. Elon liet op Twitter weten dat ze het probleem aan het onderzoeken zijn. Zal waarschijnlijk met een over-the-air-update snel opgelost worden. Een tijdelijke oplossing is al uitgerold. Als de auto aan de lader hangt, dan blijft hij laden tot 100%. Het probleem met 12V Li-ion speelt alleen met de Model 3 RWD met LFP van LG Chem, die niet goed gekalibreerd is en alleen bij zeer lage batterijniveaus. Vervelend als je met een lege accu staat! Over-the-updates Dat er een verschrikkelijke oorlog gaande is in Oekraïne kan niemand ontgaan zijn. Tesla heeft alle Superchargers in de grensgebieden van de omliggende landen gratis gemaakt. Hierdoor kunnen Tesla-eigenaren op vlucht probleemloos naar veilige oorden. Dus geen zorgen over geblokkeerde betaalmiddelen in de Tesla-app. Maar het mooiste staaltje van op afstand met een over-the-air software updates zagen we deze week van SpaceX. Sowieso al bijzonder dat via twitter Elon om hulp gevraagd wordt en hij Starlink-antennes binnen een paar dagen levert. De stroomvoorziening is een probleem in Oekraïne. Met een over-the-air-software update werken de antennes nu ook op een rijdend voertuig (roaming is aangezet). En het piekvermogen is aangepast zodat het systeem kan werken op de output van een sigaretten-aansteker in de auto! Dat Elon toch steeds meer een rol gaat spelen in deze oorlog kon niet uitblijven. Het gaat nog veel verder dan Starlink en andere activiteiten van SpaceX. Met de stijgende olieprijzen gaat deze situatie ook een andere blik werpen op de energietransitie. Zal me niets verbazen als ook snel Tesla Energy producten richting de Oekraïne gaan. Er is iets aan het broeden...
Dat er iedere week veel te melden is over alles wat met Tesla te maken heeft, is wel duidelijk. De laatste weken valt op dat de geruchten over nieuwe productielocaties toenemen. Niet alleen van Tesla maar ook van grote batterijproducenten die massaal gaan leveren aan Tesla. Ook wekelijks wel berichten van nieuwe contracten met leveranciers van grondstoffen. Een 2e Giga in Shanghai, uitbreiding van Giga Texas, Panasonic gaat een nieuwe fabriek bouwen in de VS, Fremont gaat fors uitbreiden, fase 2 voor Giga Berlijn, enz. Deze week op twitter ook een bericht van Qin Gang, Chinees ambassadeur in de VS. Het sprak met Elon over allerlei zaken. Elon heeft hem een demo gegeven van FSD, natuurlijk in een Model S Plaid! Nu voor Tesla het te kort aan batterijen opgelost schijnt te zijn kan de autoproductie ongeremd groeien en gaan we ook de powerwall en andere Tesla Energy producten steeds meer in China en Europa zien. Volgens Elon wordt dit jaar level 4 SAE bereikt (of breder het real-world AI probleem opgelost) en gaat Tesla een volgende fase in en transformeert het naar Tesla Robotics. Het steile stuk van de S curve bij exponentiële groei is aanstaande! |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2023
Categorieën |