In deze blik op de week natuurlijk aandacht voor de eerste afleveringen vanuit Giga Berlijn, de uitnodigingen voor het Gigafest in Texas, een kijkje in de keuken in Giga Shanghai en Berlijn, updates over FSD beta in Europa en nog veel meer... Eerste MIG Model Y Performance geleverd Eindelijk was het zover. De eerste 30 eigenaren hebben tijdens een feestelijk event hun zwarte Model Y Performance Made in Germany uit handen van Elon Musk mogen ontvangen. Elon nam voor iedere koper de tijd en signeerde de auto. Tijdens zijn toespraak benadrukte hij dat we de toekomst met veel vertrouwen moeten zien. We zijn op weg naar een toekomst waarbij we fossiele brandstoffen niet meer nodig gaan hebben. Hij schetste heel kort wat hiervoor nodig is. En dat hij in zijn Master plan 3 de route welke Tesla gaat lopen om dit te bereiken gaat beschrijven. Het wordt groots!
Ook gaf hij aan dat ze in Berlijn Megapacks (Tesla Energy) en nog vele andere producten gaan fabriceren. De politici weten wat ze moeten doen om de groeiplannen van Tesla en een leidende positie van Duitsland/Brandenburg in de Europese energietransitie mogelijk te maken. Zichtbare uitbreiding van Giga Berlijn (start fase 2) is een kwestie van tijd. Op Wall Street werd het ontwaken van Giga Berlijn ook opgemerkt en het aandeel steeg weer naar koersen boven de $ 1000. Tijd voor dansje! CyberRodeo Tesla heeft de vergunning gekregen voor het openingsfeestje in Austin. Eerder zagen we zo'n openingsfeest ook al in Berlijn. De opening van Giga Austin zal nog een klapje groter zijn en natuurlijk op zijn Amerikaans! De komende weken komt ook Giga Austin tot leven! Kijkje in de keuken Beelden van het complete productieproces binnen een Giga zijn redelijk schaars. Echte details krijgen we niet te zien. Deze week doken echter twee filmpjes welke een mooie inkijk geven. Een van Giga Shanghai en een van de gloednieuwe Giga in Berlijn. Duidelijk te zien dat de robotisering steeds extremer wordt. Building the Machine that's Building the Machine!
Tesla medewerkers hoofdzakelijk in de bediening van de apparatuur en de kwaliteitscontrole. Op termijn gaan we natuurlijk ook de Tesla Bot (robot) in het productieproces zien. Onderstaand een Tesla-video onderdeel van een wervingscampagne voor nieuwe medewerkers. FSD Beta in Europa Elon werd tijdens zijn bezoek natuurlijk gevraagd naar de stand van zaken met betrekking tot een FSD Beta uitrol in Europa. Hij benadrukte dat Europa met name anders is dan de VS of Canada vanwege de verschillen tussen de landen. Verkeersregels, borden, lijnen en taal. In de VS wordt FSD beta steeds beter en nu is ook Canada eindelijk aan de beurt. Het is duidelijk dat ze eerst in Noord-Amerika tot een bepaald level willen cq moeten komen welke genoeg data oplevert om de Europese overheidsinstanties te overtuigen. Zijn inschatting was dat dit mogelijk over 2-3 maanden is. Een EMT (Elon Musk Time) van 2-3 maanden, kan zomaar 6 maanden worden. De overheidsinstanties waar hij op doelt is de UNECE. Die komen 2x per jaar bij elkaar. De Nederlandse RWD speelt hierin een belangrijke rol. Recent hebben we vacatures voorbij zien komen waar Tesla zoekt naar FSD engineers in Europa. Er wordt veel van ons geduld gevraagd, maar het beweegt! In de VS is een nieuwe versie van FSD Beta verschenen (10.11.1). Benieuwd of deze week in Canada nu eindelijk ook de eerste publieke FSD-beta testers kunnen gaan rijden! Hoedenplank voor Model Y Het lijkt een klein detail, maar voor Europa belangrijk: een hoedenplank! In bijna iedere review werden opmerkingen gemaakt over het ontbreken van een hoedenplank in een auto van dik € 64.000. Ze hebben geluisterd! Mogelijk is de hoedenplank ook de oplossing voor het reduceren van rij geluid in de auto. Ik hoor sommigen Model Y bezitters klagen over een gebonk dat het interieur doordringt vanuit de achterkant. Dat de Model Y een stugge vering heeft is bekend en dat kan leiden tot soms bonk-geluiden in het interieur. Benieuwd of een hoedenplank dit gaat oplossen. Alles over de Model Y uit Berlijn is hier te vinden. De eerste trailer vol met zwarte Model Y Performance is gesignaleerd in Nederland. Zien we de komende week de eerste NL-leveringen! Nieuwe modellen Elon heeft in Berlijn uitgelegd dat zolang de vraag naar de huidige Tesla’s in de huidige markten de productiecapaciteit ver overstijgt het geen zin heeft met nieuwe producten te komen in bestaande markten of nieuwe markten aan te boren. Dit verhoogt de complexiteit en leidt niet tot meer productie. Pas als vraag en aanbod meer in balans komen volgen nieuwe producten en nieuwe markten. Gevraagd naar een toekomstperspectief zou het in 2030 wel eens kunnen gaan over 10 Giga’s die samen 20.000.000 Tesla’s per jaar produceren. In Masterplan III gaan we zeker meer lezen over hoe Elon de route ziet en met welk type voertuigen. Met de huidige modellen (S3XY en Semi/Cybertruck) en de 4 productielocaties is zo’n 5-6 miljoen auto’s in 2025 wel het maximum. Hij liet weten dat ze in 2022 de ontwikkeling van de Cybertruck afronden zodat een productie in 2023 mogelijk is. Hij hoopt op voldoende batterijen zodat ze meer Tesla Semi's kunnen bouwen in de aanloop naar de productie in Texas. Hiervoor zijn veel 4680 batterijen nodig. De macro-economische situatie zorgt voor wat tegenwind. Naast de chiptekorten en logistieke problemen zijn daar nu ook stijgende grondstofprijzen door schaarste bijgekomen. De eerste leveringen van Semi’s aan Pepsico heeft ook nog niet plaatsgevonden. Die geruchten gaan al langer, maar blijkbaar zijn ze nog niet zover. Deze week zijn wel 3 Semi’s gesignaleerd in Palo Alto. Ook gaf Elon aan dat hij hoopt dat de engineering van de New Roadster in 2022 afgerond wordt. Dan zou een productievoorbereiding in 2023 kunnen plaatsvinden met dan mogelijk eind 2023 of begin 2024 de daadwerkelijke productie. Batterijen Tesla maakt qua batterijen in zijn huidige modellen gebruik van 3 verschillende vormfactoren. De 4680 is de nieuwste vormfactor en gaan we binnenkort voor het eerst zien in de Model Y vanuit Austin. Naast de vormfactor zijn er ook 3 hoofdgroepen qua chemische samenstelling. Voor de consument is het mijn optiek belangrijk dat je goed weet hoe je autogebruik en omstandigheden (belading, seizoenen, e.d.) er uit gaat zien en je een uitvoering kiest (standaard, Long Range of Perfomance) welke hierbij past. In onderstaande video uitleg over de vormfactoren, de chemische samenstelling en tips bij het maken van een keuze.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Maart 2025
Categorieën |