Samenvatting van het nieuws van deze week: - Ik heb mijn Tesla precies een jaar. Op deze aparte pagina deel ik mijn ervaringen over het 1e jaar. Al vast een voorproefje: 27 software-updates, € 0 onderhoud, gemiddeld verbruik 173 Wh per km, 7.100 kWh geladen om 32.000 km te rijden, 61 keer bij SuC geladen (1.000 kWh), de andere 6.000 kWh hoofdzakelijk thuis, 2 snelheidsovertredingen, aantal accessoires gemonteerd en 1x bij een SuC geweest. - Deze week veel aandacht voor de Cybertruck in de Tesla-media. Hij wordt momenteel tentoongesteld in Petersen Automotive Museum in LA. Er zijn flink wat filmpjes opgedoken. - Toen de Cybertruck gepresenteerd werd heb ik er een blog over geschreven, onder de titel "schoonheid zit van binnen". Maar hoe vaker je hem ziet (of is het een haar?), hoe mooier hij wordt. Meer dan 650.000 reserveringen. De zullen zeker niet allemaal omgezet worden tot een order, maar dat het een succes gaat worden is nu al duidelijk.
- Ook veel te doen over de nieuwste software update. Hier in Europa met name nieuwe functionaliteiten bij sentryviewer en nu ook de 2 zijcamera's aan bij het achteruit rijden. Maar in de VS zit in deze update dat hij bij een groen stoplicht doorrijdt, mits er een voorligger is die ook door groen rijdt. FSD weer een stapje vooruit. - Burgerking in de VS heeft een leuke commercial welke draait om het feit dat een Tesla een burgerking reclamebord aan ziet voor een stopbord. En dus steeds bij Burgerking wil stoppen. Grappig! - De kwartaalpush is in volle gang. Elon verontschuldigt zich via twitter dat afleveringsafspraken omgeboekt worden. Zal het ondanks de lockdown toch een afleverrecord gaan worden (mede door China?). - In een publicatie van J.D. Power staat Tesla op de laatste plaats als het gaat om qualiteit. Dodge, Kia en Chevrolet of 1-2-3. De prullenbak in zou ik zeggen. - Het project "Roadrunner" is vormgegeven in Fremont. Het is een eigen (proef) productiefaciliteiten voor batterijen. Welk soort batterij, de chemische samenstelling en de capaciteit in Fremont is niet bekend. Mogelijk gaat het om een proef-opstelling en zien we straks in Shanghai, Berlijn en de nieuwe fabriek in de VS waar het naar toe gaat met de eigen productie van Tesla-batterijen. De prijs zou onder de 100 dollar per kW gaan! Op 15 september horen we meer! Dat is de nieuw vastgelegde datum voor de aandeelhoudersvergadering en battery-investersday.
0 Comments
Samenvatting van het nieuws van deze week: - De komende week zullen er weer veel afleveringen plaatsvinden. De laatste boot voor dit kwartaal is aangekomen in de haven en deze auto's moeten voor 1-7 op kenteken staan. Erg benieuwd naar de cijfers over de maand juni en eindelijk het 2e kwartaal. - Elon twitterde dat de aandeelhoudersvergadering van 7 juli niet door gaat i.v.m. Corana beperkingen. Mogelijk dat deze bijeenkomst gecombineerd wordt met battery-investersday. In de week na het July 4th volgt mogelijk een datum. Dan zal ook wel de keuze voor de productielocatie van de Cybertruck gemaakt zijn en vallen de puzzelstukjes in elkaar. - De geruchten gingen dat er een 100kW versie van de Model 3 aan zat te komen. Dit was namelijk te zien op een gelekte schermprint van een Model 3 in factory mode. Elon twitterde dat er geen Model 3 of Y in ontwikkeling is met een groter accupakket. Ofschoon het qua kosten/marges best zou kunnen, gaat het dus voor nu niet gebeuren. Een grotere accu is ook helemaal niet nodig. Key is dat je een auto koopt met een accucapaciteit welke past bij je feitelijk dagelijks gebruik. Moet je een keer verder dan kan je altijd en overal laden (wordt alleen nog maar beter). Het is vooral een “tussen de oren” kwestie en stoppen met het denken vanuit het benzine-tijdperk. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen en zou er zeker voor nu een markt zijn voor een Model 3 of Y met een groter accupakket. Zeker als een caravan wilt trekken. Maar grotere pakketten betekent dat er meer batterijcellen in moeten en meer batterijencellen betekent dat er minder auto’s of power-/megapacks gebouwd kunnen worden. Er is geen voorraad batterijcellen. Alles wat geproduceerd wordt, is “verkocht”. Bovendien, meer batterijen is meer gewicht, meer gewicht is minder range. Een andere reden is dat het qua marketing niet nodig is. Met de huidige efficiency/range loopt Tesla al voorop ten opzichte van de concurrenten. Bovendien wordt met (kleine) innovaties de efficiency steeds verder verhoogd. Denk aan de warmtepomp in de Model Y. De Model S is op deze manier deze week officieel de 400 miles grens over gegaan! Wat meer logisch is, is dat met een andere chemische samenstelling de levensduur, de laadsnelheden en de capaciteit (energiedichtheid) verder verhoogd wordt, zonder dat het een impact heeft op het aantal batterijcellen in een pack. We wachten op battery-investerday voor meer nieuws hierover. - De AD kopte “Tesla’s Model Y heeft lakproblemen, maar wie klaagt mag een jaar lang geen Tesla meer kopen”. Nu heeft het geen zin om ieder bericht dat in media verschijnt te “debunken”. Maar het is toch ergerlijk dat er altijd maar negatief wordt geschreven. Volgens mij is er geen ander automerk welke de optie heeft om een auto na acceptatie van de aflevering weer in te leveren als hij niet bevalt, zonder verdere kosten. Natuurlijk zijn er voorwaarden. Het kunnen teruggeven is niet bedoeld om “service” af te dwingen. Maar als je echt ontevreden bent over je keuze, omdat je niet hebt kunnen proefrijden bijvoorbeeld, dan heb je een optie. Logisch dat je dan niet een dag later weer zou kunnen bestellen. - Er zijn releasenotes opgedoken van de volgende software-update. Weer eentje welke handige functionaliteiten toevoegt. Zo gaan de 2 camera’s aan de zijkant mee aan samen met de achteruitrijcamera. Helaas nog niet de voorste camera’s als je de richtingaanwijzer aan doet. Dit hebben we nog te goed. Ook krijgt voor het eerst de in-cabin-camera een functie. Je kan hem aanzetten zodat ingeval van een inbraak of ongeluk er beelden zijn van binnen in de auto. Zitten natuurlijk wat privacy-aspecten aan. Zet jij hem aan? - Na nog geen 2 maanden van data-verzamelen gaat in de VS full-selfdriving weer een stapje verder. Bij een groen stoplicht rijdt hij nu door, terwijl in de huidige versie van stoplicht- en stopbord-herkenning je als bestuurder een bevestiging moest geven dat hij door groen licht mocht rijden. Hij lijkt er op dat de uitrol van de FSD-functionaliteiten nu in een rap-tempo gaat. Ook rotondes en afslagen in stedelijk gebied zit er aan te komen. Natuurlijk technisch geen probleem (zie hieronder het interview met Jim Keller), maar wel nog een probleem dat van mega veel data voorzien moest worden (zie hieronder de presentatie van Andrej). De EU zal door de regelgeving sterk achter gaan blijven ben ik bang. - Andrej Karpathy (hoofd AI bij Tesla) heeft afgelopen week weer een presentatie gegeven hoe ze FSD aan het ontwikkelen zijn. Blijft super interessant om te bekijken en iets meer te begrijpen wat je eigenlijk hebt gekocht. - Andrej gaat over de software kant. De hardware kant is ook zeer indrukwekkend. Lex Fridman heeft een tijdje geleden Jim Keller geïnterviewd. Jim heeft als Computer Architect de HW3 chip ontworpen. Het interview is hieronder te vinden. - Lightyear, een Nederlandse start-up om een auto op te markt te brengen aangedreven door zonne-energie (de ligtyear one), heeft een zonnepaneel gemaakt voor de Model 3. Nog niet te koop, maar wel zinvol om onderzoek te doen naar het praktisch nut. Bij Tesla vinden ze het niet voldoende toevoegen om een zonnepaneel aan boord te hebben. Ofschoon Elon aangaf dat de Cybertruck mogelijk uitgerust zou kunnen worden met een zonnepaneel. Wel mooi dat een Nederlands bedrijf probeert hun solar-technologie verder te ontwikkelingen op een Tesla (testvoertuig 006).
|
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |