Gender
Nu de kruitdampen wat opgetrokken zijn, eens terugkijken op de “unveiling of the Cybertruck”. Als ik over mijn Tesla Model 3 praat, betrap ik mezelf erop dat ik het over een man heb. “Hij gaat nu nog sneller naar de honderd”, bijvoorbeeld. Mijn eerste reactie op het aanschouwen van de Cybertruck was “dat moet een vrouw zijn!”. Het is wat flauw en ook veel te kort door te bocht om te zeggen dat dit komt doordat de schoonheid van binnen zit. Want ook van de buitenkant heeft de Cybertruck veel te bieden. De eerste reactie is misschien wat choquerend. Ze wijkt af van wat je dacht te gaan zien. Maar als deze primaire reactie weg is en je bekijkt haar van verschillende hoeken, smelt het ijs. Zie je dan nog wat plaatjes van omgevingen waar ze zich op haar best voelt, dan komt er ook wel een glimlach. Stiekem is ze een beauty. Begerenswaardig. Eentje die de hoofden zal laten omdraaien. Stoer en slim. Snel en licht. Krachtig, maar ook stijlvol. Mooie lijnen en een strakke kont. Dit allemaal gezegd hebbend zou het ook wel weer een man kunnen zijn in de ogen van een vrouw. Of in de ogen van een man. Het is maar hoe je het ziet. Maar misschien moeten we wel gaan voor een genderneutrale benadering. Het is een bijzondere verschijning. En als “it” straks ook mee gaat naar Mars, kunnen we maar beter genderneutraal zijn. “You never know what’s out there”
Nu de kruitdampen wat opgetrokken zijn, eens terugkijken op de “unveiling of the Cybertruck”. Als ik over mijn Tesla Model 3 praat, betrap ik mezelf erop dat ik het over een man heb. “Hij gaat nu nog sneller naar de honderd”, bijvoorbeeld. Mijn eerste reactie op het aanschouwen van de Cybertruck was “dat moet een vrouw zijn!”. Het is wat flauw en ook veel te kort door te bocht om te zeggen dat dit komt doordat de schoonheid van binnen zit. Want ook van de buitenkant heeft de Cybertruck veel te bieden. De eerste reactie is misschien wat choquerend. Ze wijkt af van wat je dacht te gaan zien. Maar als deze primaire reactie weg is en je bekijkt haar van verschillende hoeken, smelt het ijs. Zie je dan nog wat plaatjes van omgevingen waar ze zich op haar best voelt, dan komt er ook wel een glimlach. Stiekem is ze een beauty. Begerenswaardig. Eentje die de hoofden zal laten omdraaien. Stoer en slim. Snel en licht. Krachtig, maar ook stijlvol. Mooie lijnen en een strakke kont. Dit allemaal gezegd hebbend zou het ook wel weer een man kunnen zijn in de ogen van een vrouw. Of in de ogen van een man. Het is maar hoe je het ziet. Maar misschien moeten we wel gaan voor een genderneutrale benadering. Het is een bijzondere verschijning. En als “it” straks ook mee gaat naar Mars, kunnen we maar beter genderneutraal zijn. “You never know what’s out there”
Kruisbestuiving
Terug naar de aarde. Het is een hele bijzondere auto. Musk zei tussen neus en lippen door dat hij even groot en even zwaar is dan een F150. Dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn: of er zit/komt een nieuwe batterij-technologie, die met veel minder gewicht meer range en power kan generen. Want met de genoemde specs praten we als snel over een dubbel batterijpakket van de huidige generatie. En dat kan weer niet, vanwege de prijs. Of het hele ontwerp en constructie met het cold-rolled stainless steel zorgt voor een extreem laag gewicht en een goedkope bouwwijze. Hoe dan ook, de ingenieurs van Starship en Franz von Holzhausen hebben in ieder geval intensief met elkaar opgetrokken. Toch bizar deze kruisbestuivingen. Of beter gezegd, in de verticale integratie bij Tesla zit ook SpaceX. Of andersom. Aerospace technologie en materialen richting onze mobiliteit op de grond en de simpelheid van de aarde gaat mee de ruimte in. Het bouwen van Starship en het bouwen van Cybertruck wordt in ieder geval een stuk goedkoper door de symbiose. En misschien is daar wel om te doen. De Pods in de tunnels van The Boring Company zouden wel eens van hetzelfde stainless steel kunnen gaan zijn en heel veel qua ontwerp delen met de Cybertruck. Zoals het (bijna) onverwoestbaar glas. Tesla, SpaceX en The Boring Company zorgen voor een aardverschuiving in onze mobiliteit. |
Wat Elon volgens mij ook met Cybertruck wil uitstralen is dat functionaliteit en een lage prijs steeds belangrijker wordt in onze mobiliteit. Personalisatie zit niet meer in een chroomstripje of extra klokje. Niet in het uiterlijk. Personalisatie zit in de software. Wat wil je doen tijdens je transport? Infotainment. Straks heb je meer mobility-as-a-service. Je kiest een vervoersmiddel uit dat past bij je behoefte van dat moment. Functionaliteit tegen een lage prijs komt op de eerste plaats. Hoe het aan de buitenkant uitziet wordt steeds minder belangrijk. Alleen dat is voor nu nog erg ver weg, daarom zien de andere modellen van Tesla er SEXY uit.
Bijzonderheden
Natuurlijk waren er bijzonder veel details die een tipje van de sluier oplichten van de toekomst van Tesla. De bijzondere achteruitkijkspiegel. Gaan we zeker in de Semi zien. De GUI op het 17 inch scherm, met 3d kaarten. Gaan we zeker zien in de visualisatie van de omgeving van de autonoom rijdende auto. Het optionele dak met zonnepanelen. Misschien ook later wel als optie voor de SEXY-modellen. Een 110/220V outlet. Zal ook de weg naar de X en Y vinden verwacht ik.
Een mooie verschijning
Het was een bijzondere dag. De cult-status rondom Tesla (in de VS). De vloggers en bloggers vielen over elkaar heen. De eerste reacties op de social media. De polarisatie. De koers van de TSLA-aandelen met dik 6% onderuit. De mainstream media met de focus op wat fout ging tijdens de onthulling. Maar ik denk dat de nodige CEO’s in automobielbranche die dachten opgelucht adem te kunnen halen na de eerste beelden, zich helemaal rot geschrokken zijn. Die specs, met die prijzen! Onmogelijke opgave. Het productieproces met deze materialen gaat op zijn kop! Het zou mij niets verbazen als Tesla de komende weken het aantal gedane reserveringen naar buiten gaat brengen. Dat zijn er zeker meer dan bij de Porsche Taycan! De aandelen zullen hun koers naar boven weer inzetten. Het is een mooie verschijning.
Bijzonderheden
Natuurlijk waren er bijzonder veel details die een tipje van de sluier oplichten van de toekomst van Tesla. De bijzondere achteruitkijkspiegel. Gaan we zeker in de Semi zien. De GUI op het 17 inch scherm, met 3d kaarten. Gaan we zeker zien in de visualisatie van de omgeving van de autonoom rijdende auto. Het optionele dak met zonnepanelen. Misschien ook later wel als optie voor de SEXY-modellen. Een 110/220V outlet. Zal ook de weg naar de X en Y vinden verwacht ik.
Een mooie verschijning
Het was een bijzondere dag. De cult-status rondom Tesla (in de VS). De vloggers en bloggers vielen over elkaar heen. De eerste reacties op de social media. De polarisatie. De koers van de TSLA-aandelen met dik 6% onderuit. De mainstream media met de focus op wat fout ging tijdens de onthulling. Maar ik denk dat de nodige CEO’s in automobielbranche die dachten opgelucht adem te kunnen halen na de eerste beelden, zich helemaal rot geschrokken zijn. Die specs, met die prijzen! Onmogelijke opgave. Het productieproces met deze materialen gaat op zijn kop! Het zou mij niets verbazen als Tesla de komende weken het aantal gedane reserveringen naar buiten gaat brengen. Dat zijn er zeker meer dan bij de Porsche Taycan! De aandelen zullen hun koers naar boven weer inzetten. Het is een mooie verschijning.