TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • FSD wel of niet kopen?
    • Verwachtingen 2022
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Een Model 3 of Model Y?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 2 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires

Blik op de week

Blik op de week #38

25/9/2021

0 Reacties

 
In deze blik op de week aandacht voor het einde van referral programma, nieuwe fabrieken, de FSD knop, software-updates en nog veel meer.
UPDATE: zo werkt de FSD Button en de Safety Score
Foto
De FSD Button is uit! Dit is een ongelooflijk belangrijke stap op weg naar full autonomy. De huidige BETA-groep van 2.000 wordt na de volgende week fors uitgebreid en dan gaat de data-collectie in de VS op grote schaal plaatsvinden . Om maximale veiligheid te creëren wordt, misschien sneller dan gepland, de Safety Score (ook Beta) ingevoerd. Deze functionaliteit is in ontwikkeling in verband met Tesla Insurance. 

De Safety Score is in de app te zien met een score van 0 tot 100 (unsafe tot safe). Het wordt over een periode van 30 dagen bijgehouden en ook je dagelijkse score is te zien.  De meeste rijders zullen boven de 80 zitten. Er zijn 5 categorieën waaruit de score wordt opgebouwd.
1. Aantal waarschuwingen voor een voorwaartse aanrijding per 1.000 mile.
2. Hard remmen. 
3. Agressieve stuurbewegingen.
4. Te dicht op de voorliggende auto rijden
5. Aantal keren dat FSD wordt uitgeschakeld wegens het negeren van de veiligheidswaarschuwingen. 
​
Klik hier voor meer informatie op Tesla.com.
Foto
Foto
​Reageren op hulpdiensten 
In een van de volgende software-updates (2021.24.12) zit het uitrollen van het herkennen van zwaailichten op voertuigen van hulpdiensten. Het is slechts een eerste stapje, want waarschijnlijk gaat het alleen over het anticiperen op blauwe zwaailichten, in het donker en op de snelweg. De auto geeft dan waarschuwingen aan de bestuurder en zal de snelheid verlagen. De update werkt binnen autopilot. Dus niet alleen met FSD. 
Foto
​Eerder liet Elon weten dat in FSD-beta binnenkort ook het reageren op zwaailichten en sirenes en zelfs handgebaren, wordt toegevoegd. Tegen de tijd dat NHTSA het onderzoek naar de ongelukken met hulpvoertuigen heeft afgerond, heeft Tesla waarschijnlijk over zijn hele vloot het adequaat reageren op situaties met hulpvoertuigen geïmplementeerd.  

Model Y acceleratie boost
De Model Y LR kan voor € 1.800 euro in 4,4 seconden naar de honderd, in plaats van 5,0 sec. De upgrade is via de app te koop! Of het dit waard is moet iedereen zelf beoordelen natuurlijk. De Model Y LR is hiermee even snel als de Model 3 LR (zonder de acceleratie boost). Binnenkort komt volgens de geruchten het aankopen van upgrades ook via het scherm in de auto beschikbaar. Dat is mogelijk het moment waarop ook het verwarmde stuurwiel in de refresh Model 3/Y te bestellen is. Want qua hardware schijnt die er toch echt in te zitten.
Foto
FSD Knop
Elon liet via twitter weten dat de FSD Button uitgerold wordt in de nacht van vrijdag op zaterdag (24/25 sept). Dan kunnen we zien welke data Tesla gaat verzamelen voor het “FSD rij-examen” (zie blik op de week #37). Een nacht later volgt de uitrol van FSD Beta 10.1. Dit had nog 24 uur testen nodig. De komende dagen zien we op YouTube weer de beelden. De YouTuber van onderstaande filmpje maakt in mijn optiek wel redelijk objectieve reviews. 
Vegan Leer
Tesla is al een tijd over op Vegan leer in alle modellen. In de eerste jaren van de Model 3 zat nog een lederen stuurwiel, maar ook die zijn nu inmiddels van Vegan leer. Dit goede voorbeeld krijgt nu navolging want ook Volvo gaat, te beginnen met de C40 Recharge over op Vegan leer. In mijn optiek een goede ontwikkeling. De rest zal snel volgen. 
Volgende generatie FSD hardware
Elon heeft recent laten weten dat de volgende generatie FSD hardware voor in de auto eind 2022 te verwachten is. Dat zou ongeveer overeenkomen met de marktintroductie van de Cybertruck. Een volgende generatie wil niet zeggen dat met de huidige FSD hardware (3.0) Full Autonomy niet mogelijk is. Maar de innovatie gaat door en het kan altijd sneller, goedkoper, energiezuiniger en dergelijke. 
Nieuwe fabrieken
Dat Tesla volop aan het onderhandelen is over een nieuwe Gigafactory is geen geheim. Alleen over de locatie is volop speculatie. Soms wordt een 3e Giga in de VS genoemd. Of een Giga in de UK. De laatste maanden zijn er, misschien wel meer dan speculatie, aanwijzingen dat in India de eerstvolgende Giga gebouwd gaat worden. Deze week het gerucht dat er een Giga in Rusland komt. Het zal niet lang meer duren voordat Tesla gaat onthullen waar de volgende Giga gebouwd gaat worden. Misschien tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering begin oktober. 
 
Ook wordt er gespeculeerd over een zogenaamde MegaFactory welke gebouwd zou gaan worden in Lathrop (VS). Een fabriek waar, tenminste als we afgaan op de foto’s, de Megapacks (gen 2) gebouwd gaan worden. Er is enorme vraag naar Tesla Energy producten en met het steeds meer beschikbaar komen van LFP batterijen van CATL is dit niet verwonderlijk dat Tesla verder kan gaan opschalen. 
Foto
Einde referralprogramma
Er is een einde gekomen aan het Tesla-referral programma. Een programma dat Tesla gebruikte om Tesla-bezitters te belonen voor het enthousiasmeren van anderen om ook een Tesla te kopen. In de tijd van de Model S en X en de introductie van de Model 3 werden velgensets, wallconnectors en dergelijke vergeven. Toen de Model 3 in Amerika op de markt kwam werden zelfs de Tesla Roadster aan het programma toegevoegd. Zo’n 250 Amerikanen kunnen waarschijnlijk in 2023 hun gratis exemplaar (of exemplaar met flinke korting) in ontvangst nemen. De laatste jaren ging het hoofdzakelijk over 1.500 km laden bij een Tesla Supercharger. Voor iedereen die de afgelopen jaren via mijn referralcode een bestelling heeft geplaatst, hartelijk dank. Het is nog niet duidelijk wat Tesla in de plaats gaat stellen. In de VS werkt het referralprogramma wel nog voor Solarroof.
 
FSD-beta visualisatie 
De FSD-beta visualisatie komt, waarschijnlijk de volgende maand, ook naar gebruikers buiten de FSD-beta groep en ook wereldwijd. Het gaat alleen om de visualisaties en niet de onderliggende besturing. Of je ook in het bezit moet zijn van een FSD-licentie of alleen de FSD-hardware aan boord moet hebben is nog niet bekend. De belangrijkste functie van de visualisatie van FSD is het opbouwen van vertrouwen, zodat je zelf kan zien wat de systemen waargenomen en geïnterpreteerd hebben. 
Foto
0 Reacties

Blik op de week (#37)

16/9/2021

2 Reacties

 
In deze blik op die week aandacht voor de reviews van de Model Y, de staat van de Nederlandse wegen, FSD rij-examen, FSD buiten de VS, en nog veel meer..
​FSD button
De volgende week verschijnt in de VS de langverwachte FSD Beta 10.1. De versie met de beroemde knop! De knop waarmee je kunt aangeven dat je graag toegelaten wenst te worden tot de groep beta-testers. Maar eerst is nog versie 10.0.1 uitgebracht met kleinere verbeteringen op de versie van verleden week. Naast de beta-knop zou versie 10.1 de eerste versie worden met alle onderdelen in één stack: Highway, city-streets, summon, parking, e.d.. Als je nu de video's ziet, dan valt op dat op de snelweg FSD er hetzelfde uitziet als bij ons en zodra de snelweg verlaten wordt er een totaal andere versie actief wordt.
 
FSD rij-examen
Elon liet weten wat er gaat gebeuren na het indrukken van die knop! Je gaat een week lang bij wijze van spreken op FSD-rij-examen! De Tesla-insurance calculator gaat dan namelijk een week lang actief je rijgedrag monitoren. Eerder in een “blik op de week” al eens gehad over welke data er in die insurance-calculator gemeten worden. Denk aan afstand tot voorganger, aantal waarschuwingen, acceleratie, remkracht, kilometers op autopilot, enz. enz. Ze zullen mooie profielen hebben waartegen ze je rijgedrag kunnen afzetten. Of ze ook profielen maken van de omgeving en/of omstandigheden is niet bekend. Denk aan veel start-stop verkeer, hoofdzakelijk snelweg, koud/warm, staat van de wegen, e.d.  
Foto
​Er ligt een grote verantwoordelijkheid bij deze groep beta-testers. Je moet het systeem beter willen maken, door actief klaar te zijn om het over te nemen als het systeem in de fout dreigt te gaan. Je moet er echt van bewust zijn dat het Beta is. Recent werd nog in een studie aangetoond dat hoe beter de systemen worden, hoe lager de aandacht van de bestuurder wordt. Je gaat er immers steeds meer op vertrouwen dat het wel goed gaat en dat je best even op je telefoon kan zitten. Ik hoop echt dat er geen sukkels tussen zitten die op de achterbank gaan zitten en dit ook nog op sociaal media plaatsen.
 
Tesla doet er in mijn optiek zeer goed aan om in deze overgangsfase alles te doen om de persoon in de rijdersstoel zeer nadrukkelijk te wijzen op zijn verantwoordelijkheid, te monitoren tijdens het gebruik (in-cabin camera) en ook de beta-versie weer kunnen afnemen als blijkt dat je dit niet waarmaakt. Op deze manier laat Tesla zien (ook juridisch) dat ze er alles aan doen om de veiligheid te maximaliseren! Er is immers gaan andere manier om tot autonoom rijden te komen dan in het echte dagelijkse verkeer veel kilometers te maken. Je kan niet alles simuleren. En de neurale netwerken hebben enorme hoeveelheden data nodig, juist van veel uitzonderingen. Deze fase moeten we door.
 
Dat er ondanks alle maatregelen toch ongelukken gaan gebeuren is statistisch gezien onvermijdelijk. Dat de media dit gaan uitvergroten is ook duidelijk. Een spannende fase! 
En Europa dan? 
Een Tesla-rijder uit Noorwegen vroeg op Twitter aan Elon wanneer Noorwegen aan de beurt is. De reactie van Elon was dat over enkele maanden het ook in Noorwegen (en dus de rest van Europa) beschikbaar kan komen. Technisch hebben ze dan het werk gedaan. Het is aan de wetgevers wat wel en niet toegestaan wordt. Met het voorwerk wat nu in de VS gedaan wordt en waarschijnlijk ook binnenkort in Canada, kan Europa zijn plan maken. 
Model Y reviews
Dat de Model Y in Europa beschikbaar is kan niemand ontgaan zijn. Alle automedia  reviewen hem, hieronder een paar voorbeelden.
Als je het feit dat iedereen een andere smaak heeft buiten beschouwing laat, en het dus niet hebt over mooi of niet mooi, dan is de consensus wel dat de Tesla met deze Model Y laat zien dat ze nog steeds jaren voorop lopen. De EV-technologie staat op eenzame hoogte qua efficiency en gemak! Ook de over-the-air software updates, het supercharger netwerk en over de snelheid van de computersystemen is men zeer te spreken. Het lijkt wel of men nu gewend is aan de voordelen van het minimalistische dashboard en het grote scherm. Ook de ruimte in de auto krijgt veel lof. 

Het enige waar ik regelmatig wat over hoor is de hardheid van het onderstel. Sommige zeggen dat hij luchtvering mist. Sommige vinden hem te hard. Anderen vinden het wel bij het karakter van de auto horen. Over de bouwkwaliteit en afwerking is geen enkele opmerking te maken. 

Eigenlijk is alleen de prijs een struikelblok in vergelijking met andere EV's. Als je wat verder kijkt komt dit hoofdzakelijk vanwege het feit dat Tesla geen kale en uitgeklede versie maakt om zo een lage vanaf prijs te hebben. Want als je bij de concurrentie alle opties moet aanvinken om in buurt te komen van de prestaties en specificaties van de Model Y, dan is er geen verschil meer. Denk aan de warmtepomp, panoramadak, uitgebreide navigatie, soundsysteem, vegan leer, autopilot, snelladen en dergelijke. Dan blijkt op eens dat het allemaal wel mee valt qua prijsverschil. Maar goed, 63k blijft veel geld. Het is wachten op de  SR+ uit Berlijn om qua prijs nog concurrerender te zijn!

Het is wel jammer dat bijna niemand het heeft over de aanwezige hardware voor full self driving. Wordt in mijn optiek te veel afgedaan als een leuke gimmick. Ik snap dat je alleen maar kan laten zien wat er nu is. Bovendien kan je het niet vergelijken met wat andere merken hebben, want ze hebben het niet. Maar het feit dat alle Tesla's alle hardware aan boord hebben voor autonoom rijden is, als we een jaar verder zijn, een gamechanger. Je dan bent wel dom als je (deels) autonoom mag rijden je nog een auto (privé) koopt die niet deze hardware heeft! 
​Elandproef
In reviews van de Model Y komt vaak de stugheid van het onderstel aan bod. De een is er negatief over en de andere juist positief. Feit is wel dat de Model Y in de eland-proef uitermate goed uit de verf komt. De hard- en software werken nauw samen om plotselinge  uitwijkmanoeuvres veilig uit te voeren. Zie onderstaand video-verslag van de testen.
Strakke presentatie Elon Musk  
Elon sprak (online) op het 2021 World New Energy Vehicle Congres in China. Het was een korte, goed voorbereide presentatie. Eigelijk zie je Elon nooit een presentatie voorlezen! Hij gaf aan dat Tesla data-veiligheid en privacy serieus neemt en per land afstemt met de lokale autoriteiten. Hij prees de Chinese EV-auto-industrie en zeker die producenten die net als Tesla, ook vol inzetten op de software-ontwikkeling. 
Nederlandse wegen nummer 1 in Europa!
Uit cijfers van het Word Economic Forum blijkt dat Nederland de beste wegen van heel Europa heeft. Op de wereldkaart staan we na Singapore op de tweede plaats. Dit is een kaart uitgebracht door de website landgeist.com. Leuk om eens te bekijken. Dat we zulke goede wegen hebben ervaren we natuurlijk iedere dag. Zeker als je afgelopen weken een vakantierit gemaakt hebt op buitenlandse wegen (in de regen) zal dit beeld worden bevestigd. Natuurlijk is er, in bebouwde kom, nog wel wat verbetering mogelijk. Zeker met het oog op autonoom rijden zijn er nog wel verbeteringen mogelijk. Maar overall worden onze wegenbelastingcenten goed gebruikt. Tenminste, als je wegenbelasting moet betalen!
​EV-banden
Geluidsreductie krijgt bij BEV meer aandacht dan bij auto’s met een verbrandingsmotor. We zien bij Tesla nu dubbele glazen in de alle modellen. Windgeruis en rolgeluiden van de banden blijven toch hardnekkig. Active noise canseling gaat in de Model S Refresh zijn opwachting maken om het rijgeluid weg te filteren. Ook banden spelen een belangrijke rol. Een hier spelen de bandenleveranciers weer op in met speciale banden voor EV’s. Dat ze er af fabriek standaard opzitten is natuurlijk mooi. Maar als je banden aan vervanging toe zijn, moet je extra betalen voor deze speciale EV-band. Is het dit waard? Wat überhaupt het verschil is komt in onderstaande video aan bod.
Cybertruck
Het uitstellen van de Cybertruck tot de 2e helft van 2022 laat onverlet dat er toch steeds items opduiken rondom deze auto. Het ombouwen tot camper gaat straks een van de mogelijkheden zijn. Zeker de CyberLandr is erg populair. Het eerste prototype wordt in onderstaande video gedemonstreerd. 
Foto
​In een Tesla filmpje over Tesla Glass werd (zeer waarschijnlijk) een vooruit van de Cybertruck getoond. Pfff…. wat een afmetingen. Maar goed dat deze ruit bullit-proof is en waarschijnlijk geen last gaat hebben van steenslag. Want als ze die ruit moeten vervangen! Niet alleen groot en zwaar, maar ook redelijk aan de prijs verwacht ik zo.  
Foto
Foto
2 Reacties

Blik de op de week (#36)

11/9/2021

0 Reacties

 
In deze blik op de week aandacht voor de miljoenen, de redenen voor het uitstellen van enkele modellen, de Model S Plaid breekt records, FSD beta 10 is uit en nog veel meer.
 
Miljoenen
Stiekem kruipt Tesla richting de miljoenen! Een paar weken geleden werd zonder hier bijzondere aandacht voor te hebben de miljoenste Model 3 geproduceerd. Iets meer aandacht was er voor de 1.000.000ste batterypack geproduceerd in Giga Nevada. Tesla gaat dit jaar bijna 1.000.000 voertuigen produceren en het aantal Tesla’s op de weg gaat naar 2.000.000 exemplaren.
 
Een ding is duidelijk, was het al niet indrukwekkend wat Tesla heeft laten zien om van een start-up tot de massa-productie te komen, de komende jaren gaan we naar ongelooflijke aantallen. Slechts 2-3% van de wereldwijde van de 80 miljoen autoverkopen is nu BEV. Predicties hebben het over 50% (dus 40 miljoen auto’s) in 2030. De adoptie van BEV zou wel eens sneller kunnen gaan dan waar tot nu van werd uitgegaan! In Noorwegen is adoptie al 70%. 

Tesla's zijn in steeds meer landen in de wereld te koop. Er verschijnen dus ook nieuwe deliviery-centra, zoals de onderstaande in Beijing in de China. Dat ziet goed uit!
Foto
Uitstel bepaalde modellen
Verleden week nogal wat reacties gelezen op het uitstellen van de Cybertruck, Semi, Roadster en Model X. Tesla heeft alle focus op de volume modellen 3 en Y. De vraag naar deze twee modellen is uitermate groot. Alle focus ligt op het maximaliseren. Hoe groter de volumes van deze modellen, hoe sneller de prijzen voor de batterijen gaan dalen. Dat is precies wat nodig is voor de Semi en de Cybertruck.
 
Bovendien is het uitstellen van bepaalde modellen ook geen probleem. Er is nauwelijks   concurrentie. Natuurlijk is binnenkort Rivian op de markt en verkoopt Ford de F150 lightning. Maar het zijn allemaal relatief lage volumes. Mocht de vraag al heel groot zijn, dan hebben ze de batterijen (nog) niet om te kunnen leveren. En uiteraard hebben ook andere leveranciers te maken met chiptekorten en logistieke uitdagingen. Bovendien creëert de Cybertruck zijn eigen markt. Ik denk dat het een iconische en trendsettende auto gaat worden. Alleen al vanwege de prijs/prestatieverhouding. 
 
Voor de Semi is er al helemaal geen concurrentie van betekenis. Natuurlijk zijn er bestaande vrachtautobouwers met een elektrische truck, maar dat is hoofdzakelijk om te experimenteren en voor marketing redenen. Als Tesla met de Semi komt, dan staat er een truck welke de kosten per kilometer fors naar beneden gaat brengen en door FSD ook richting een autonome toekomst gaat! De Semi koop je omdat er economisch voordeel uit kunt halen!

De Model X refresh is naar 2022 verschonen. Waarom ze niet kiezen voor een verdeling van de schaarse chips over de Model S en Model X is mij niet helemaal duidelijk. Mogelijk dat marge op de Model S (Plaid) vele malen groter is dan op een Model X. De vraag naar de Model S Plaid zal groot zijn! 
 
De Roadster is de kers op de taart. Als de S3XY modellen als warme broodjes over de toonbank gaan en de Semi en Cybertruck de 4680 batterij productie opslokken komt de Roadster. De laatste Tesla die de transitie van ICE naar BEV gaat afsluiten en begin van de transitie van zelf rijden naar autonoom rijden gaat inluiden met de Tesla Pod/Model A. Zie ook mijn blog over de mobiliteitstransities.
Model S op de Ring
De eerste resultaten van de Model S Plaid op de Nürburgring zijn bekend. Een Model S Plaid, direct vanuit de fabriek op het circuit, gaat rond in 7:30,9. Dat is 12 seconden sneller dan de Porsche Taycan Turbo S. De volgende stap is dat er modificaties doorgevoerd gaan worden, in de zin van aerodynamica, raceremblokken en racebanden. Dus geen onderhuidse aanpassingen aan motoren, e.d.. Daarnaast wordt nog gewerkt aan “track modus” zoals we die kennen van de Model 3 Performance. Dan zijn via de software verschillende aanpassingen te maken, zoals de verdeling van de power over de 4 wielen. De Model S heeft luchtvering, ook hier zijn dan aanpassingen in te doen. Kortom: er is nog veel ruimte voor verbetering en op termijn vindt de track-modus zijn weg naar de consument. Elon liet weten dat de racebanden en -blokken via gespecialiseerde bedrijven gaat lopen en niet via Tesla zelf.
FSD Beta 10 is uit!
Op de beloofde datum is FSD beta 10 verschenen. Hier werd natuurlijk met veel ongeduld naar uit gekeken. Zeker ook omdat Elon het deze week nog een mind-blowing ervaring noemde. 

De eerste beelden staan inmiddels op YouTube. De reacties zijn zeer positief. Met name dat alles veel soepeler gaat. De erg voorzichtige en twijfelende bestuurder (Beta 8.2) wordt langzaam een meer ervaren rijder (Versie 10). 
​
Een want minder relevante verkeerssituatie, maar wel leuk om te zien is hoe FSD door Lombard Street gaat in San Francisco. FSD Beta 10 is de eerste versie welke zonder inventies deze slingerende weg kan voltooien zonder interventie. 
Rob Mauer (Tesla Daily) zit nu ook in de FSD Beta testgroep. Hij heeft gisteren dus versie 10 ontvangen en gaat voor eerst rijden met de FSD Beta. Hieronder zijn verslag... 

We hebben tijdens AI-dag gezien hoe Tesla de neurale netwerken traint. Bij iedere nieuwe release wordt virtuele bestuurder steeds ervarener. In onderstaande video wordt de aanpak van Tesla duidelijk uitgelegd. 

0 Reacties

Blik op DE WEEK (#35)

4/9/2021

3 Reacties

 
In deze blik op de week aandacht voor de Model 2 die niet Model 2 gaat heten, het uitstellen van de Cybertruck en Roadster, het aantal medewerkers van Musk, HEPA gaat mobiel, door de wasstraat en nog veel meer...

Wasstraatmodus uitgeprobeerd
In een recent software-update werd "wasstraatmodus" toegevoegd als nieuwe functionaliteit. Deze week voor het eerst deze modus uitgeprobeerd. Toen ik de auto net nieuw had, was het in begin best even wat gedoe om de auto snel in neutraal te krijgen, nodig om voortgetrokken te worden door de wasstraat. Ik had al ingesteld dat de binnenspiegels op GPS locatie inklappen als in bij de wasstraat ben. Maar nu met “wasstraatmodus” is het nog gemakkelijker.

Via het service menu kan je de modus selecteren zodra de auto in de P stand staat. Na activering de auto in de D zetten en de wasstraat inrijden tot je op de band staat. Er is dan een knopje “rollen inschakelen” en de auto gaat in neutraal en blijft dit ook. Ook als je zou moeten uitstappen. Als je uit de wasstraat komt zet je auto in de D en kan je wegrijden. Boven de 15 km/h gaat de wasstraatmodes automatisch weer uit. Handige feature!
Foto
​Bio Defense Mode
Alle Tesla-modellen, behalve de Model 3, worden nu af fabriek uitgerust met een HEPA filter. Via het menu in de auto is ook de “bio-defense-mode" te selecteren. De lucht in de auto wordt dan gefilterd en voorkomen wordt dat zelfs zeer kleine stofdeeltjes van buitenaf doordringen in het interieur. Voor mensen met hooikoorts heel handig. Op een vraag of het inschakelen van deze modus ook via de app zou kunnen, kwam de reactie “sure”. Op deze website wordt bijgehouden welke functionaliteiten (mogelijk) in ontwikkeling zijn en we bij toekomstige software-update mogen verwachten.  
Foto
​De Model 2
Elon heeft laten weten dat de naam de van de kleinere Tesla niet de Model 2 gaat worden. De Model 3 had eigenlijk Model E moeten heten, maar daar heeft Ford een stokje voor gestoken. 
 
Dat de kleinere Tesla Model A gaat heten ligt meer voor de hand. Na S3XY is dan ook het woord CARS compleet met Cybertruck, Model A, Roadster en Semi! Maar de naam zal niet zo spannend zijn, want de kans is groot dat het een Tesla Pod wordt, dus zonder stuur en pedalen. En die Pod komt in verschillende verschijningsvormen, zoals een “Van”. Op zijn vroegst gaan we in 2023 meer zien van die kleinere Tesla. Ik schreef in 2020 een blog over "het kleintje Tesla". Klik op het onderstaande plaatje om naar deze blog te gaan.
Foto
​Groeiend aantal medewerkers
Op een vraag via Twitter over hoeveel mensen Elon Musk aan werk heeft bij een van zijn bedrijven kwam de reactie: circa 110.000. De meerderheid werkt bij Tesla, maar ook SpaceX groeit snel. De komst van een Giga-factory in de regio zorgt voor veel werkgelegenheid. Nog meer indirect, dus bij omliggende en toeleverende bedrijven, dan direct. Bij Giga Berlijn zijn ook de eerste studenten van omliggende onderwijsinstellingen begonnen met hun praktijkstage. In 2022 moet het aantal studenten uitgroeien tot circa 150. Alle bedrijven van Musk zijn uitermate populair bij jonge talenten. Klik op onderstaand plaatje om naar de uitstaande vacatures te gaan. 
Foto
De recent gehouden AI-dag had een recruiterende functie. Tesla zoekt de top van ambitieuze engineers en andere talenten om te werken aan de Tesla Bot en AI. De lijst met gepubliceerde vacatures om te werken aan AI en Bots wordt groter. Uit de vacatureteksten is af te leiden dat er niet alleen gewerkt wordt aan humanoid vorm, maar ook rollende robots voor bijvoorbeeld logistieke taken. Ook ziet het er naar uit dat Austin Texas de productielocatie wordt.
​FSD Beta 10
Helaas liet Elon weten dat FSD beta 10 een weekje later komt, maar dat het wachten beloond wordt met een ook de nieuwe software met een andere user interface. Natuurlijk alweer de grappen op social media over EMT, Elon Musk Time! Bovendien liet hij weten dat versie 10.1 dan waarschijnlijk de versie wordt met de download-button en eind september in de VS gaat verschijnen. Ons geduld wordt op de proef gesteld. Zeker Europa gaat nog wel een tijdje moeten wachten. Na de VS is Canada aan beurt! 
​Superchargers
Waar Europa wel het eerste mee is, is het openstellen van het supercharger netwerk voor andere BEV’s dan Tesla. Hier wordt natuurlijk al lang over gesproken en gespeculeerd. De laatste speculatie is nu dat Nederland het eerste land gaat zijn dat zijn chargers gaat open stellen. Teslaratie had er een mooi artikel over.
Foto
Ik denk dat het met drukte wel allemaal mee gaat vallen. Met beprijzing van zowel de kW, een idle-fee ,  laadsnelheden, e.d. is veel te sturen. Misschien is er wel een abonnement nodig welke via de app aangeschaft kan worden. Tijd zal het leren. En mocht het drukker worden dan zal het aantal stalls en het aantal SuC-locaties nog sneller uitgebreid worden. Ik ben ook niet zo bang dat Tesla een belangrijke troef uit handen geeft. Door de verticale integratie blijft de beleving van het supercharger netwerk in een Tesla altijd superieur aan andere BEV’s welke er gebruik van gaan maken.
​Denemarken
Recent een tripje naar Denemarken gemaakt. Zo’n 2.000 km gereden en 163 Wh/km verbruikt met mijn SR+ op 19 inch wielen. Grotendeels natuurlijk snelweg. De tijd dat je op Duitse autobanen hard kon rijden is grotendeels voorbij. Alleen al vanwege het groot aantal wegwerkzaamheden. 
 
Ik heb nagenoeg alle snelweg kilometers op autopilot gereden. Natuurlijk is het nog niet perfect, maar het is wel enorm relaxed en vooral veilig rijden. Zeker als het wat rustiger is op de snelweg. Ook de integratie van het aantal laadstops in de navigatie werkt perfect. Ofschoon ik de timing van sommige stops niet goed begreep. Maar je kan altijd handmatig een andere SuC kiezen als je bijvoorbeeld de voorkeur geeft aan twee kortere stops in plaats van 1 langere. Op een langere, meerdaagse trip mis ik wel Waypoints. Nu moet je zelf toch wel even nadenken over de hoeveel rijbereik je nodig hebt voor de volgende dag als je niet op locatie kunt laden. Dat je op je bestemming kunt laden zou je eigenlijk moeten kunnen aanvinken. 
 
In Denemarken geen V3 charger gezien, maar wel mooie grote SuC locaties, altijd met een restaurant in de buurt. Bij de SuC relatief veel oudere Model S’n (met de nosecone) en in Kopenhagen juist heel veel Model 3. Zelfs als taxi. De BEV-adoptie gaat daar de goede kant op.
Foto
​Big Brother
Ofschoon Elon eerder aangegeven had dat de interne camera geen functie zou krijgen in het bewaken van de mate van alertheid van de bestuurder, maakt Tesla toch die stap. In software update 2021.32.5 wordt het telefoongebruik gemonitord. Praktijk moet uitwijzen hoe het precies werkt. 
 
Dat Tesla deze stap van actief monitoren van de bestuurder tijdens het gebruik van rij-assistentie komt mijns inziens hoofdzakelijk door druk van buitenaf. Misschien voor deze fase van ontwikkeling van FSD een goede keuze. Je moet als bestuurder alert zijn en het systeem kunnen corrigeren als dit nodig is. En Tesla moet er alles aan doen om gebruikers continu hiervan te vergewissen. Zeker als de systemen steeds beter worden neemt de oplettendheid af. 
​Model S op het circuit
Verleden week al het bericht de Model S op de Nurnburgring was gecrashed. Nu zijn er beelden van deze Model S op de ring. Niet de crash zelf, maar wel hoe de auto wordt afgevoerd.  Dat de schade lijkt mee te vallen is duidelijk, want inmiddels in de auto alweer op het circuit gesignaleerd en draait zijn rondjes. Zal niet lang meer duren voordat we weten of de Model S Plaid met Track Modus inderdaad het ronde record voor productie-EV’s te pakken heeft.
​Cybertruck
Tijden de presentatie van AI dag gaf Elon aan dat ze werken aan Hardware 4.0 (de FSD computer in de auto) en dat deze hardware eind 2022 klaar is. Waarschijnlijk zou de Cybertruck de eerste auto zijn die hiermee uitgerust zou worden. Speculaties gingen dat hiermee ook de productiestart van de Cybertruck verder in 2022 zou opschuiven. Dat lijkt nu dus inderdaad ook het geval te zijn. Dus pas eind 2022 een voorzichtige productie en vanaf 2023 naar massa-productie. De Cybertruck wordt een relatief goedkope auto. Productie- en materiaal kosten moeten nog verder naar beneden. Het gebruik van castings uit de Gigapress, en de 4680 batterij in massaproductie, zijn wel twee belangrijke randvoorwaarden. 
 
Roadster
Met het uitstellen van de Cybertruck schuift ook de Roadster steeds verder weg. Als de logistieke uitdagingen en chiptekorten in 2022 opgelost zijn is er kans dat in 2023 de Roadster eindelijk geproducerd gaat worden. Qua volume is de Roadster voor Tesla niet belangrijk. Het is meer een auto om te laten zien dat BEV’s ook bij de hypercars superieur is en dat dit niet zoals de Rimac, miljoenen hoeft te kosten. 
 
Model X Refresh
De refresh van de Model X komt in de VS pas in Q1 van 2022. Niet helemaal duidelijk waar het aan ligt, maar mijn vermoeden is dat ze een chip te kort hebben en ze prioriteit geven aan de Model S en de volume modellen 3 en Y. De PlayStation 5 is ook maar mondjesmaat te krijgen. De gameconsole in de refresh zou wel eens fors kunnen bijdragen aan het probleem. Tesla kan het zich veroorloven om een jaar geen Model X te leveren. De volumes zitten in de Model 3 en Model Y. 
Model 3 en Model Y gaan voor en de 4680 staat centraal
Met het uitstellen de Model X, Semi, Cybertruck en Roadster maakt Tesla duidelijk dat ze een enorme vraag hebben naar de Model 3 en de Model Y en dat ze alle focus leggen op het verder opschalen van de productie van deze twee modellen in verschillende varianten en in steeds meer landen verkrijgbaar. Zeker nu ook Giga Texas en Giga Berlijn de komende maanden met produceren gaan beginnen. Alle beschikbare batterijen in het formaat 2170 met verschillende chemische samenstelling en van verschillende leveranciers gaan naar deze twee modellen. Voor de Model S (en X) heeft men de 18650 batterij uit Giga Nevada. Zodra de 4680 batterij lokaal geproduceerd gaat worden, gaat deze in de long range en performance versies van de Model 3 en Y en natuurlijk in de Semi en Cybertruck. 
​Q3 2021
We zitten alweer in de laatste maand van het 3e kwartaal. Het einde van een kwartaal is voor Tesla altijd een logistieke uitdaging. Zeker zolang Giga Berlijn en Giga Texas nog niet operationeel zijn. Tesla heeft geen derden netwerk met importeurs en dealers zoals alle andere autobouwers. Voor Tesla is een auto pas verkocht als deze in handen is van de consument. Voor andere merken is de auto al verkocht aan een importeur of dealer zodra hij van de band komt. Q3 zal naar verwachting wederom een “record-breaking” kwartaal zijn. Met dan nog één kwartaal te gaan weten we of Tesla dicht in de buurt van de 1.000.000 auto’s gaat komen voor het jaar 2021. Is natuurlijk leuk, maar voor de lange termijn maakt het niet. De aangekondigde productiegroei is jaarlijks 50%. Hier gaan ze zeker ruim overheen. In 2020 kwamen net geen 500.000 nieuwe Tesla’s op de weg. 
Tesla Daily
Rob Mauer is de host van Tesla Daily. Hij volgt Tesla al jaren, is goed geïnformeerd en voor de particuliere investeerder een objectieve informatie-bron. Hij werd geïnterviewd door The Street en door de goede vragen ontstaan in een relatief korte tijd een mooi objectief beeld van waar Tesla voor staat en waar ze naar toe gaan. De moeite waard om te bekijken zou ik zeggen.
3 Reacties

    Archieven

    Mei 2022
    April 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019

    Categorieën

    Alles
    Algemeen

    RSS-feed

About

Blik op de week

Tesla blogs

Tesla kopen

Tesla bezitten

Copyright © 2022
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • FSD wel of niet kopen?
    • Verwachtingen 2022
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Een Model 3 of Model Y?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 2 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires