In deze blik op de week aandacht voor het einde van referral programma, nieuwe fabrieken, de FSD knop, software-updates en nog veel meer. UPDATE: zo werkt de FSD Button en de Safety Score De FSD Button is uit! Dit is een ongelooflijk belangrijke stap op weg naar full autonomy. De huidige BETA-groep van 2.000 wordt na de volgende week fors uitgebreid en dan gaat de data-collectie in de VS op grote schaal plaatsvinden . Om maximale veiligheid te creëren wordt, misschien sneller dan gepland, de Safety Score (ook Beta) ingevoerd. Deze functionaliteit is in ontwikkeling in verband met Tesla Insurance. De Safety Score is in de app te zien met een score van 0 tot 100 (unsafe tot safe). Het wordt over een periode van 30 dagen bijgehouden en ook je dagelijkse score is te zien. De meeste rijders zullen boven de 80 zitten. Er zijn 5 categorieën waaruit de score wordt opgebouwd. 1. Aantal waarschuwingen voor een voorwaartse aanrijding per 1.000 mile. 2. Hard remmen. 3. Agressieve stuurbewegingen. 4. Te dicht op de voorliggende auto rijden 5. Aantal keren dat FSD wordt uitgeschakeld wegens het negeren van de veiligheidswaarschuwingen. Klik hier voor meer informatie op Tesla.com. Reageren op hulpdiensten In een van de volgende software-updates (2021.24.12) zit het uitrollen van het herkennen van zwaailichten op voertuigen van hulpdiensten. Het is slechts een eerste stapje, want waarschijnlijk gaat het alleen over het anticiperen op blauwe zwaailichten, in het donker en op de snelweg. De auto geeft dan waarschuwingen aan de bestuurder en zal de snelheid verlagen. De update werkt binnen autopilot. Dus niet alleen met FSD. Eerder liet Elon weten dat in FSD-beta binnenkort ook het reageren op zwaailichten en sirenes en zelfs handgebaren, wordt toegevoegd. Tegen de tijd dat NHTSA het onderzoek naar de ongelukken met hulpvoertuigen heeft afgerond, heeft Tesla waarschijnlijk over zijn hele vloot het adequaat reageren op situaties met hulpvoertuigen geïmplementeerd. Model Y acceleratie boost De Model Y LR kan voor € 1.800 euro in 4,4 seconden naar de honderd, in plaats van 5,0 sec. De upgrade is via de app te koop! Of het dit waard is moet iedereen zelf beoordelen natuurlijk. De Model Y LR is hiermee even snel als de Model 3 LR (zonder de acceleratie boost). Binnenkort komt volgens de geruchten het aankopen van upgrades ook via het scherm in de auto beschikbaar. Dat is mogelijk het moment waarop ook het verwarmde stuurwiel in de refresh Model 3/Y te bestellen is. Want qua hardware schijnt die er toch echt in te zitten. FSD Knop Elon liet via twitter weten dat de FSD Button uitgerold wordt in de nacht van vrijdag op zaterdag (24/25 sept). Dan kunnen we zien welke data Tesla gaat verzamelen voor het “FSD rij-examen” (zie blik op de week #37). Een nacht later volgt de uitrol van FSD Beta 10.1. Dit had nog 24 uur testen nodig. De komende dagen zien we op YouTube weer de beelden. De YouTuber van onderstaande filmpje maakt in mijn optiek wel redelijk objectieve reviews. Vegan Leer Tesla is al een tijd over op Vegan leer in alle modellen. In de eerste jaren van de Model 3 zat nog een lederen stuurwiel, maar ook die zijn nu inmiddels van Vegan leer. Dit goede voorbeeld krijgt nu navolging want ook Volvo gaat, te beginnen met de C40 Recharge over op Vegan leer. In mijn optiek een goede ontwikkeling. De rest zal snel volgen. Volgende generatie FSD hardware Elon heeft recent laten weten dat de volgende generatie FSD hardware voor in de auto eind 2022 te verwachten is. Dat zou ongeveer overeenkomen met de marktintroductie van de Cybertruck. Een volgende generatie wil niet zeggen dat met de huidige FSD hardware (3.0) Full Autonomy niet mogelijk is. Maar de innovatie gaat door en het kan altijd sneller, goedkoper, energiezuiniger en dergelijke. Nieuwe fabrieken Dat Tesla volop aan het onderhandelen is over een nieuwe Gigafactory is geen geheim. Alleen over de locatie is volop speculatie. Soms wordt een 3e Giga in de VS genoemd. Of een Giga in de UK. De laatste maanden zijn er, misschien wel meer dan speculatie, aanwijzingen dat in India de eerstvolgende Giga gebouwd gaat worden. Deze week het gerucht dat er een Giga in Rusland komt. Het zal niet lang meer duren voordat Tesla gaat onthullen waar de volgende Giga gebouwd gaat worden. Misschien tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering begin oktober. Ook wordt er gespeculeerd over een zogenaamde MegaFactory welke gebouwd zou gaan worden in Lathrop (VS). Een fabriek waar, tenminste als we afgaan op de foto’s, de Megapacks (gen 2) gebouwd gaan worden. Er is enorme vraag naar Tesla Energy producten en met het steeds meer beschikbaar komen van LFP batterijen van CATL is dit niet verwonderlijk dat Tesla verder kan gaan opschalen. Einde referralprogramma
Er is een einde gekomen aan het Tesla-referral programma. Een programma dat Tesla gebruikte om Tesla-bezitters te belonen voor het enthousiasmeren van anderen om ook een Tesla te kopen. In de tijd van de Model S en X en de introductie van de Model 3 werden velgensets, wallconnectors en dergelijke vergeven. Toen de Model 3 in Amerika op de markt kwam werden zelfs de Tesla Roadster aan het programma toegevoegd. Zo’n 250 Amerikanen kunnen waarschijnlijk in 2023 hun gratis exemplaar (of exemplaar met flinke korting) in ontvangst nemen. De laatste jaren ging het hoofdzakelijk over 1.500 km laden bij een Tesla Supercharger. Voor iedereen die de afgelopen jaren via mijn referralcode een bestelling heeft geplaatst, hartelijk dank. Het is nog niet duidelijk wat Tesla in de plaats gaat stellen. In de VS werkt het referralprogramma wel nog voor Solarroof. FSD-beta visualisatie De FSD-beta visualisatie komt, waarschijnlijk de volgende maand, ook naar gebruikers buiten de FSD-beta groep en ook wereldwijd. Het gaat alleen om de visualisaties en niet de onderliggende besturing. Of je ook in het bezit moet zijn van een FSD-licentie of alleen de FSD-hardware aan boord moet hebben is nog niet bekend. De belangrijkste functie van de visualisatie van FSD is het opbouwen van vertrouwen, zodat je zelf kan zien wat de systemen waargenomen en geïnterpreteerd hebben.
0 Comments
In deze blik op die week aandacht voor de reviews van de Model Y, de staat van de Nederlandse wegen, FSD rij-examen, FSD buiten de VS, en nog veel meer.. FSD button De volgende week verschijnt in de VS de langverwachte FSD Beta 10.1. De versie met de beroemde knop! De knop waarmee je kunt aangeven dat je graag toegelaten wenst te worden tot de groep beta-testers. Maar eerst is nog versie 10.0.1 uitgebracht met kleinere verbeteringen op de versie van verleden week. Naast de beta-knop zou versie 10.1 de eerste versie worden met alle onderdelen in één stack: Highway, city-streets, summon, parking, e.d.. Als je nu de video's ziet, dan valt op dat op de snelweg FSD er hetzelfde uitziet als bij ons en zodra de snelweg verlaten wordt er een totaal andere versie actief wordt. FSD rij-examen Elon liet weten wat er gaat gebeuren na het indrukken van die knop! Je gaat een week lang bij wijze van spreken op FSD-rij-examen! De Tesla-insurance calculator gaat dan namelijk een week lang actief je rijgedrag monitoren. Eerder in een “blik op de week” al eens gehad over welke data er in die insurance-calculator gemeten worden. Denk aan afstand tot voorganger, aantal waarschuwingen, acceleratie, remkracht, kilometers op autopilot, enz. enz. Ze zullen mooie profielen hebben waartegen ze je rijgedrag kunnen afzetten. Of ze ook profielen maken van de omgeving en/of omstandigheden is niet bekend. Denk aan veel start-stop verkeer, hoofdzakelijk snelweg, koud/warm, staat van de wegen, e.d. Er ligt een grote verantwoordelijkheid bij deze groep beta-testers. Je moet het systeem beter willen maken, door actief klaar te zijn om het over te nemen als het systeem in de fout dreigt te gaan. Je moet er echt van bewust zijn dat het Beta is. Recent werd nog in een studie aangetoond dat hoe beter de systemen worden, hoe lager de aandacht van de bestuurder wordt. Je gaat er immers steeds meer op vertrouwen dat het wel goed gaat en dat je best even op je telefoon kan zitten. Ik hoop echt dat er geen sukkels tussen zitten die op de achterbank gaan zitten en dit ook nog op sociaal media plaatsen. Tesla doet er in mijn optiek zeer goed aan om in deze overgangsfase alles te doen om de persoon in de rijdersstoel zeer nadrukkelijk te wijzen op zijn verantwoordelijkheid, te monitoren tijdens het gebruik (in-cabin camera) en ook de beta-versie weer kunnen afnemen als blijkt dat je dit niet waarmaakt. Op deze manier laat Tesla zien (ook juridisch) dat ze er alles aan doen om de veiligheid te maximaliseren! Er is immers gaan andere manier om tot autonoom rijden te komen dan in het echte dagelijkse verkeer veel kilometers te maken. Je kan niet alles simuleren. En de neurale netwerken hebben enorme hoeveelheden data nodig, juist van veel uitzonderingen. Deze fase moeten we door. Dat er ondanks alle maatregelen toch ongelukken gaan gebeuren is statistisch gezien onvermijdelijk. Dat de media dit gaan uitvergroten is ook duidelijk. Een spannende fase! En Europa dan? Een Tesla-rijder uit Noorwegen vroeg op Twitter aan Elon wanneer Noorwegen aan de beurt is. De reactie van Elon was dat over enkele maanden het ook in Noorwegen (en dus de rest van Europa) beschikbaar kan komen. Technisch hebben ze dan het werk gedaan. Het is aan de wetgevers wat wel en niet toegestaan wordt. Met het voorwerk wat nu in de VS gedaan wordt en waarschijnlijk ook binnenkort in Canada, kan Europa zijn plan maken. Model Y reviews Dat de Model Y in Europa beschikbaar is kan niemand ontgaan zijn. Alle automedia reviewen hem, hieronder een paar voorbeelden.
Als je het feit dat iedereen een andere smaak heeft buiten beschouwing laat, en het dus niet hebt over mooi of niet mooi, dan is de consensus wel dat de Tesla met deze Model Y laat zien dat ze nog steeds jaren voorop lopen. De EV-technologie staat op eenzame hoogte qua efficiency en gemak! Ook de over-the-air software updates, het supercharger netwerk en over de snelheid van de computersystemen is men zeer te spreken. Het lijkt wel of men nu gewend is aan de voordelen van het minimalistische dashboard en het grote scherm. Ook de ruimte in de auto krijgt veel lof. Het enige waar ik regelmatig wat over hoor is de hardheid van het onderstel. Sommige zeggen dat hij luchtvering mist. Sommige vinden hem te hard. Anderen vinden het wel bij het karakter van de auto horen. Over de bouwkwaliteit en afwerking is geen enkele opmerking te maken. Eigenlijk is alleen de prijs een struikelblok in vergelijking met andere EV's. Als je wat verder kijkt komt dit hoofdzakelijk vanwege het feit dat Tesla geen kale en uitgeklede versie maakt om zo een lage vanaf prijs te hebben. Want als je bij de concurrentie alle opties moet aanvinken om in buurt te komen van de prestaties en specificaties van de Model Y, dan is er geen verschil meer. Denk aan de warmtepomp, panoramadak, uitgebreide navigatie, soundsysteem, vegan leer, autopilot, snelladen en dergelijke. Dan blijkt op eens dat het allemaal wel mee valt qua prijsverschil. Maar goed, 63k blijft veel geld. Het is wachten op de SR+ uit Berlijn om qua prijs nog concurrerender te zijn! Het is wel jammer dat bijna niemand het heeft over de aanwezige hardware voor full self driving. Wordt in mijn optiek te veel afgedaan als een leuke gimmick. Ik snap dat je alleen maar kan laten zien wat er nu is. Bovendien kan je het niet vergelijken met wat andere merken hebben, want ze hebben het niet. Maar het feit dat alle Tesla's alle hardware aan boord hebben voor autonoom rijden is, als we een jaar verder zijn, een gamechanger. Je dan bent wel dom als je (deels) autonoom mag rijden je nog een auto (privé) koopt die niet deze hardware heeft! Elandproef In reviews van de Model Y komt vaak de stugheid van het onderstel aan bod. De een is er negatief over en de andere juist positief. Feit is wel dat de Model Y in de eland-proef uitermate goed uit de verf komt. De hard- en software werken nauw samen om plotselinge uitwijkmanoeuvres veilig uit te voeren. Zie onderstaand video-verslag van de testen. Strakke presentatie Elon Musk Elon sprak (online) op het 2021 World New Energy Vehicle Congres in China. Het was een korte, goed voorbereide presentatie. Eigelijk zie je Elon nooit een presentatie voorlezen! Hij gaf aan dat Tesla data-veiligheid en privacy serieus neemt en per land afstemt met de lokale autoriteiten. Hij prees de Chinese EV-auto-industrie en zeker die producenten die net als Tesla, ook vol inzetten op de software-ontwikkeling. Nederlandse wegen nummer 1 in Europa! Uit cijfers van het Word Economic Forum blijkt dat Nederland de beste wegen van heel Europa heeft. Op de wereldkaart staan we na Singapore op de tweede plaats. Dit is een kaart uitgebracht door de website landgeist.com. Leuk om eens te bekijken. Dat we zulke goede wegen hebben ervaren we natuurlijk iedere dag. Zeker als je afgelopen weken een vakantierit gemaakt hebt op buitenlandse wegen (in de regen) zal dit beeld worden bevestigd. Natuurlijk is er, in bebouwde kom, nog wel wat verbetering mogelijk. Zeker met het oog op autonoom rijden zijn er nog wel verbeteringen mogelijk. Maar overall worden onze wegenbelastingcenten goed gebruikt. Tenminste, als je wegenbelasting moet betalen! EV-banden Geluidsreductie krijgt bij BEV meer aandacht dan bij auto’s met een verbrandingsmotor. We zien bij Tesla nu dubbele glazen in de alle modellen. Windgeruis en rolgeluiden van de banden blijven toch hardnekkig. Active noise canseling gaat in de Model S Refresh zijn opwachting maken om het rijgeluid weg te filteren. Ook banden spelen een belangrijke rol. Een hier spelen de bandenleveranciers weer op in met speciale banden voor EV’s. Dat ze er af fabriek standaard opzitten is natuurlijk mooi. Maar als je banden aan vervanging toe zijn, moet je extra betalen voor deze speciale EV-band. Is het dit waard? Wat überhaupt het verschil is komt in onderstaande video aan bod. Cybertruck Het uitstellen van de Cybertruck tot de 2e helft van 2022 laat onverlet dat er toch steeds items opduiken rondom deze auto. Het ombouwen tot camper gaat straks een van de mogelijkheden zijn. Zeker de CyberLandr is erg populair. Het eerste prototype wordt in onderstaande video gedemonstreerd. In een Tesla filmpje over Tesla Glass werd (zeer waarschijnlijk) een vooruit van de Cybertruck getoond. Pfff…. wat een afmetingen. Maar goed dat deze ruit bullit-proof is en waarschijnlijk geen last gaat hebben van steenslag. Want als ze die ruit moeten vervangen! Niet alleen groot en zwaar, maar ook redelijk aan de prijs verwacht ik zo. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |