In deze blik op die week aandacht voor de reviews van de Model Y, de staat van de Nederlandse wegen, FSD rij-examen, FSD buiten de VS, en nog veel meer.. FSD button De volgende week verschijnt in de VS de langverwachte FSD Beta 10.1. De versie met de beroemde knop! De knop waarmee je kunt aangeven dat je graag toegelaten wenst te worden tot de groep beta-testers. Maar eerst is nog versie 10.0.1 uitgebracht met kleinere verbeteringen op de versie van verleden week. Naast de beta-knop zou versie 10.1 de eerste versie worden met alle onderdelen in één stack: Highway, city-streets, summon, parking, e.d.. Als je nu de video's ziet, dan valt op dat op de snelweg FSD er hetzelfde uitziet als bij ons en zodra de snelweg verlaten wordt er een totaal andere versie actief wordt. FSD rij-examen Elon liet weten wat er gaat gebeuren na het indrukken van die knop! Je gaat een week lang bij wijze van spreken op FSD-rij-examen! De Tesla-insurance calculator gaat dan namelijk een week lang actief je rijgedrag monitoren. Eerder in een “blik op de week” al eens gehad over welke data er in die insurance-calculator gemeten worden. Denk aan afstand tot voorganger, aantal waarschuwingen, acceleratie, remkracht, kilometers op autopilot, enz. enz. Ze zullen mooie profielen hebben waartegen ze je rijgedrag kunnen afzetten. Of ze ook profielen maken van de omgeving en/of omstandigheden is niet bekend. Denk aan veel start-stop verkeer, hoofdzakelijk snelweg, koud/warm, staat van de wegen, e.d. Er ligt een grote verantwoordelijkheid bij deze groep beta-testers. Je moet het systeem beter willen maken, door actief klaar te zijn om het over te nemen als het systeem in de fout dreigt te gaan. Je moet er echt van bewust zijn dat het Beta is. Recent werd nog in een studie aangetoond dat hoe beter de systemen worden, hoe lager de aandacht van de bestuurder wordt. Je gaat er immers steeds meer op vertrouwen dat het wel goed gaat en dat je best even op je telefoon kan zitten. Ik hoop echt dat er geen sukkels tussen zitten die op de achterbank gaan zitten en dit ook nog op sociaal media plaatsen. Tesla doet er in mijn optiek zeer goed aan om in deze overgangsfase alles te doen om de persoon in de rijdersstoel zeer nadrukkelijk te wijzen op zijn verantwoordelijkheid, te monitoren tijdens het gebruik (in-cabin camera) en ook de beta-versie weer kunnen afnemen als blijkt dat je dit niet waarmaakt. Op deze manier laat Tesla zien (ook juridisch) dat ze er alles aan doen om de veiligheid te maximaliseren! Er is immers gaan andere manier om tot autonoom rijden te komen dan in het echte dagelijkse verkeer veel kilometers te maken. Je kan niet alles simuleren. En de neurale netwerken hebben enorme hoeveelheden data nodig, juist van veel uitzonderingen. Deze fase moeten we door. Dat er ondanks alle maatregelen toch ongelukken gaan gebeuren is statistisch gezien onvermijdelijk. Dat de media dit gaan uitvergroten is ook duidelijk. Een spannende fase! En Europa dan? Een Tesla-rijder uit Noorwegen vroeg op Twitter aan Elon wanneer Noorwegen aan de beurt is. De reactie van Elon was dat over enkele maanden het ook in Noorwegen (en dus de rest van Europa) beschikbaar kan komen. Technisch hebben ze dan het werk gedaan. Het is aan de wetgevers wat wel en niet toegestaan wordt. Met het voorwerk wat nu in de VS gedaan wordt en waarschijnlijk ook binnenkort in Canada, kan Europa zijn plan maken. Model Y reviews Dat de Model Y in Europa beschikbaar is kan niemand ontgaan zijn. Alle automedia reviewen hem, hieronder een paar voorbeelden.
Als je het feit dat iedereen een andere smaak heeft buiten beschouwing laat, en het dus niet hebt over mooi of niet mooi, dan is de consensus wel dat de Tesla met deze Model Y laat zien dat ze nog steeds jaren voorop lopen. De EV-technologie staat op eenzame hoogte qua efficiency en gemak! Ook de over-the-air software updates, het supercharger netwerk en over de snelheid van de computersystemen is men zeer te spreken. Het lijkt wel of men nu gewend is aan de voordelen van het minimalistische dashboard en het grote scherm. Ook de ruimte in de auto krijgt veel lof. Het enige waar ik regelmatig wat over hoor is de hardheid van het onderstel. Sommige zeggen dat hij luchtvering mist. Sommige vinden hem te hard. Anderen vinden het wel bij het karakter van de auto horen. Over de bouwkwaliteit en afwerking is geen enkele opmerking te maken. Eigenlijk is alleen de prijs een struikelblok in vergelijking met andere EV's. Als je wat verder kijkt komt dit hoofdzakelijk vanwege het feit dat Tesla geen kale en uitgeklede versie maakt om zo een lage vanaf prijs te hebben. Want als je bij de concurrentie alle opties moet aanvinken om in buurt te komen van de prestaties en specificaties van de Model Y, dan is er geen verschil meer. Denk aan de warmtepomp, panoramadak, uitgebreide navigatie, soundsysteem, vegan leer, autopilot, snelladen en dergelijke. Dan blijkt op eens dat het allemaal wel mee valt qua prijsverschil. Maar goed, 63k blijft veel geld. Het is wachten op de SR+ uit Berlijn om qua prijs nog concurrerender te zijn! Het is wel jammer dat bijna niemand het heeft over de aanwezige hardware voor full self driving. Wordt in mijn optiek te veel afgedaan als een leuke gimmick. Ik snap dat je alleen maar kan laten zien wat er nu is. Bovendien kan je het niet vergelijken met wat andere merken hebben, want ze hebben het niet. Maar het feit dat alle Tesla's alle hardware aan boord hebben voor autonoom rijden is, als we een jaar verder zijn, een gamechanger. Je dan bent wel dom als je (deels) autonoom mag rijden je nog een auto (privé) koopt die niet deze hardware heeft! Elandproef In reviews van de Model Y komt vaak de stugheid van het onderstel aan bod. De een is er negatief over en de andere juist positief. Feit is wel dat de Model Y in de eland-proef uitermate goed uit de verf komt. De hard- en software werken nauw samen om plotselinge uitwijkmanoeuvres veilig uit te voeren. Zie onderstaand video-verslag van de testen. Strakke presentatie Elon Musk Elon sprak (online) op het 2021 World New Energy Vehicle Congres in China. Het was een korte, goed voorbereide presentatie. Eigelijk zie je Elon nooit een presentatie voorlezen! Hij gaf aan dat Tesla data-veiligheid en privacy serieus neemt en per land afstemt met de lokale autoriteiten. Hij prees de Chinese EV-auto-industrie en zeker die producenten die net als Tesla, ook vol inzetten op de software-ontwikkeling. Nederlandse wegen nummer 1 in Europa! Uit cijfers van het Word Economic Forum blijkt dat Nederland de beste wegen van heel Europa heeft. Op de wereldkaart staan we na Singapore op de tweede plaats. Dit is een kaart uitgebracht door de website landgeist.com. Leuk om eens te bekijken. Dat we zulke goede wegen hebben ervaren we natuurlijk iedere dag. Zeker als je afgelopen weken een vakantierit gemaakt hebt op buitenlandse wegen (in de regen) zal dit beeld worden bevestigd. Natuurlijk is er, in bebouwde kom, nog wel wat verbetering mogelijk. Zeker met het oog op autonoom rijden zijn er nog wel verbeteringen mogelijk. Maar overall worden onze wegenbelastingcenten goed gebruikt. Tenminste, als je wegenbelasting moet betalen! EV-banden Geluidsreductie krijgt bij BEV meer aandacht dan bij auto’s met een verbrandingsmotor. We zien bij Tesla nu dubbele glazen in de alle modellen. Windgeruis en rolgeluiden van de banden blijven toch hardnekkig. Active noise canseling gaat in de Model S Refresh zijn opwachting maken om het rijgeluid weg te filteren. Ook banden spelen een belangrijke rol. Een hier spelen de bandenleveranciers weer op in met speciale banden voor EV’s. Dat ze er af fabriek standaard opzitten is natuurlijk mooi. Maar als je banden aan vervanging toe zijn, moet je extra betalen voor deze speciale EV-band. Is het dit waard? Wat überhaupt het verschil is komt in onderstaande video aan bod. Cybertruck Het uitstellen van de Cybertruck tot de 2e helft van 2022 laat onverlet dat er toch steeds items opduiken rondom deze auto. Het ombouwen tot camper gaat straks een van de mogelijkheden zijn. Zeker de CyberLandr is erg populair. Het eerste prototype wordt in onderstaande video gedemonstreerd. In een Tesla filmpje over Tesla Glass werd (zeer waarschijnlijk) een vooruit van de Cybertruck getoond. Pfff…. wat een afmetingen. Maar goed dat deze ruit bullit-proof is en waarschijnlijk geen last gaat hebben van steenslag. Want als ze die ruit moeten vervangen! Niet alleen groot en zwaar, maar ook redelijk aan de prijs verwacht ik zo.
2 Comments
Dirk Ghyselen
19/9/2021 10:20:42
Inmiddels de model Y LR een week in bezit. Lekkere auto om manueel mee te rijden. Acceleratie en baanligging-besturing is top. Toch heb ik wat bedenkingen omtrent de cruise-control, autopilot en dodehoek-assistentie. Ik heb 7 jaar een Volvo XC60 gereden met adaptive cruise control en dodehoek-assistentie. Daar kan de Tesla niet aan tippen en daar ben ik heel ontgoocheld over. Mijn partner rijdt met de Mercedes GLA250e en deze heeft naast adaptive cruise control en dodehoek-assistentie ook automatisch stuur. Werkt perfect. Deze Mercedes gaat zelfs heel automatisch remmen voor een rotonde en neemt deze aan de gepaste snelheid. Mijn Tesla daarentegen gaat er tegen volle snelheid naar toe, tot je op de rem gaat staan...hij reageert ook te traag op een voorligger die aan lagere snelheid rijdt om dan te hard in de rem te gaan. Dodehoekassistentie: Als ik mijn pinker links aanzet op de autoweg terwijl een auto mij aan het inhalen is, niks reactie of biep, geen waarschuwing in mijn spiegel! Ik moet contra-naturel op mijn middenconsole gaan kijken of alles wel ok is... Neen dit is duidelijk een stap achteruit tov mijn ouwe Volvo! Waar is die voorsprong van Tesla, waar iedereen het over heeft? Nog veel werk aan de winkel eer die FSD op de markt mag komen. Eerst de standaard features op orde zetten!
Reply
Michel
19/9/2021 20:36:31
Geef het even de tijd. Je kijkt mogelijk iets te veel vanuit de systemen die je gewend was in plaats van "te leren rijden" met de systemen in de Tesla. Dat voor jou gevoel laat remmen kan je instellen. Waarschijnlijk staat hij nu op afstand 1, probeer eens volgafstand 3 of 4. Ook de Mercedes gaat overigens vol over de rotonde als die rotonde niet op de kaart staat. Citystreets FSD hebben we in Europa nog niet. Maar bij Tesla wordt gebouwd aan het daadwerkelijk herkennen van een ronde (zie FSD beta in de VS) ongeacht wat op de kaart staat. Op de snelweg zou autopilot vrij goed moeten werken. Met enhanced AP of FSD werkt het inhalen op die snelweg ook nu al best aardig. Buiten de snelweg werkt alleen adaptieve cruisecontrole en autosteering prima. Maar er is inderdaad een groot verschil van wat we zien bij de FSD beta 10 testers in de VS en wat bij nu beschikbaar hebben. Nog even geduld.
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |