Samenvatting van het nieuws van deze week: - Voor alle lease-rijders komt er mogelijk later dit jaar een mooie optie: je hoeft Full Self Driving (FSD) dan niet meer te volledig te kopen, maar je kan dan een soort licentie nemen voor een bepaalde periode om FSD te kunnen gebruiken. Het kopen van FSD blijft gunstiger op lange termijn, maar voor een relatief korte leaseperiode kan het interessant zijn. Zeker zolang FSD nog niet zijn volledige functionaliteit bereikt heeft. Of je het ook per dag of per rit kan aanschaffen is niet duidelijk geworden. - Deze week was er een toelichting op de financiële situatie bij Tesla over Q1 2020. De hierbij behorende productie-aantallen waren al bekend. Het aandeel schoot na beurs en op de eerste handelsdag weer flink omhoog. Dat zegt genoeg over het vertrouwen dat er is voor de lange termijn. Pas na Q2 zal bekeken worden wat de effecten van de Corona-maatregelen zijn voor de hele 2020 productie. Wat indruk maakte is de snelheid waarop men de Model Y al winstgevend kan produceren. Ook de productie-aantallen die men haalt in China binnen 1,5 jaar nadat de eerste paal in de grond ging zijn indrukwekkend. Dat belooft wat voor Berlijn. Elon gaf aan nog steeds op koers te liggen voor de eerste auto's in 2021 uit Giga Berlijn. - De marge welke Tesla heeft op een Model 3 in China, maakt dat ze de verkoopprijs met 8% kunnen laten zakken. Hiermee blijven ze binnen een bepaalde subsidie-norm. Dit zal het volume weer opdrijven, wat dan ook weer gaat leiden tot lagere prijzen. En weer meer volume. Dat belooft wat voor de toekomst. - Battery-day is waarschijnlijk in de 3e week van mei. Afhankelijk van wat qua Covid19-maatregelen mag, wordt deze dag gehouden in Californië of in Texas. Elon heeft nog een keer bevestigd dat het "mind blowing" zal zijn. - De beslissing rondom de productie-lokatie voor de Cybertruck is nabij. Uiterlijk binnen 3 maanden. - De marktintroductie van de Tesla Semi is nu definitief verschoven naar 2021. Dit model loopt toch wel serieuze vertraging op. Zo'n 2 jaar. Het is speculeren naar de reden, maar ik denk dat het te maken heeft met de keuze en bouw van de productie-faciliteit (samen met de Cybertruck?) en het testwerk m.b.t. de nieuwe batterij-technologie. Tesla schuwt het niet om delen van de ontwikkeling opnieuw te doen als ze constateren foutieve keuzes te hebben gemaakt waardoor ze hun lange termijn doelen niet halen. Dan maar wat later op de markt. - Ze worden door enige vorm van concurrentie in ieder geval niet gedwongen tot versnelling van een marktintroductie. De ontwikkelingen bij Nikola Motors gaan eerder achteruit dan vooruit. Wil je wat meer lezen over EV trucks geeft dit artikel een mooi kort overzicht. - Elon heeft aangekondigd dit jaar meer duidelijkheid te geven over de voortgang van de Semi en Roadster. Dat zou zo maar eens op Battery-day kunnen zijn. - Krijg je als een Landrover Defender met Tesla technologie combineert een goed alternatief voor de Cybertruck? Qua prijs in ieder geval niet, maar qua looks heeft deze moderne interpretatie van de Defender wel iets. Meer informatie is hier te vinden. -Sandy Munro is inmiddels aan aflevering 30 van zijn teardown van de Model Y. Ik denk dat de concurrentie steeds onrustiger wordt. De reductie van het aantal losse onderdelen welke samen de carrosserie vormen is indrukwekkend. De onderhuidse verschillen met de Model 3 zijn best wel groot. Heb je er nog niets van gezien, toch interessant om eens op hun website te kijken.
- Mocht je nog op zoek zijn naar een unieke Tesla, een one-off: deze speciale Model S Shooting Brake staat te koop. Het is geen koopje met een prijskaartje van € 185.000 excl. BTW. Klik hier voor meer informatie!
1 Opmerking
Een samenvatting van het nieuws van deze week: - Op de website van Tesla worden de Model S en Model X Raven Performance aangeduid met een 0,1 snellere acceleratie naar de honderd. De Model S doet er nu 2,5 seconden over. Ook de reeds geleverde Raven-versies krijgen deze upgrade via een over-the-air-update. - Deze week dook een filmpje op van een presentatie van Andrej Karpathy over "AI for Full Selfdriving" gehouden tijdens een conferentie op 26 februari j.l. Blijft altijd interessant om te zien. Hij praat wel 2 minuten over verschillende verschijningsvormen van stopborden. Kijk in het filmpje hieronder maar eens vanaf 8:35! De manier hoe ze hier mee bezig zijn is toch indrukwekkend. De innovatie blijft maar doorgaan. - de prijs voor de premium connectiviteit optie is bekend en via je account kan je zien wanneer hij verloopt. Heb je premium interieur (LR) dan moet je na 1 jaar kiezen wat je wilt. Heb je gedeeltelijk premium interieur (SR+) dan moet je na 30 dagen kiezen of je premium connectiviteit wilt behouden. Aangezien deze aankoop functionaliteit pas beschikbaar is, kan het zijn dat je maanden gratis hebt kunnen profiteren van premium connectiviteit. - Binnenkort krijgen we een tweestapsauthenticatie op de Tesla app. Dus niet alleen maar inloggen met je account gegevens, maar bijvoorbeeld nog een pincode of een FaceID. Door het instellen van "Pin to Drive" heb je dit ook al in de auto. Hiermee kan je voorkomen dat iemand met je telefoon of card zou kunnen wegrijden. - Elon wil ook dat zowel bij SpaceX als Tesla zijn eigen systemen en software maximaal beveiligd zijn tegen aanvallen van buitenaf. Hij riep via twitter hackers op om het "moederschip" Tesla en SpaceX aan te vallen. Hij deed deze oproep voorafgaand aan een Ask Me Anything-sessie (AMA) welke hij vrijdag heeft met een Hack Club. De Hack Club is een wereldwijd netwerk van codeurs/programmeurs in de high school leeftijd. Hij vangt twee vliegen in één klap. Een test van je eigen systemen en wat misschien nog wel belangrijker is, het identificeren van aankomend toptalent. Een uurtje een AMA-sessie en zonder grote recruitingkosten heb je talent kunnen scouten. - Op reddit gisteren een grappig bericht. Audi is zo druk met het kopiëren van alles wat Tesla doet, dat ze in hun eigen referral-pogramma een tekstregel zijn vergeten weg te halen en er dus gewoon een verwijzing staat naar Tesla's. - Grappig dat onderstaande Model 3 zijn eigen reflectie ziet en in de visualisatie weergeeft... :-) - Tesla maakt geen reclame in de vorm van commercials op TV. Regelmatig zien we dat hobbyisten zich uitleven.... onderstaande commercial mag van mij wel een keer uitgezonden worden! |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |