In deze Blik op de week aandacht voor de spectaculaire V12 demo van Elon, betalen aan een V4 Supercharger, Cybertruck nieuwtjes, vier jaar Blik op de week, en nog veel meer... Ambient Led Strip en bumpercamera Het ziet er naar uit dat de Cybertruck ambient led verlichting heeft aan de binnenzijde. Er is op een foto een lichtstrip te zien over de volle breedte van het dashboard rond de ventilatie en die doorloopt in de voor- en achterportieren. Het geeft net wat meer sfeer en luxe gevoel en kan in de loop van de tijd natuurlijk ook allerlei functies krijgen als we eenmaal in het zelfrijdend tijdperk zijn aangekomen. Denk aan bepaalde sfeer om rustig te kunnen werken. Of als het grote scherm uit staat omdat je gaat slapen toch wat licht in de auto. Of bij robotaxi diensten om te signaleren dat een deur niet goed dicht is. Uiteraard meteen het gerucht dat we die strip ook de vernieuwde Model 3 gaan zien. Cybertruck event De datum is er nog niet, maar voor VS-klanten is het nu wel mogelijk om via het Tesla Referral programma toegang te krijgen tot het event waarbij de Cybertruck aan de eerst klanten geleverd wordt. Voor 30.000 punten kan je een uitnodiging bestellen. De waarde hiervan is ongeveer $ 2.500. Jammer dat deze optie er alleen maar is voor VS-klanten. Ook van buiten de VS zou er best belangstelling zijn om dit event mee te maken. Elon streamt FSD V12 live! Hij heeft zijn woord gehouden. In onze tijdszone vrijdagnacht streamde hij live op X een rit van 45 minuten door Palo Alto in een Model S Plaid met HW3. Het is een ongemonteerde en vanuit de hand gefilmde rit! Ook gewoon op zijn telefoon, mobiele data connectie, ed. Dus geen super strakke beelden, montages en dergelijke. Alles is zichtbaar, live, ook de enige interventie die uitgevoerd moest worden! Welke andere CEO neemt zo'n risico's? Want het afbreukrisico is natuurlijk mega! Misschien is dit precies wat Tesla zo onderscheidend en uniek maakt. De beelden op zichzelf zijn niet zo spectaculair. De auto rijdt gewoon alsof een mens aan het rijden is. Geen bijzondere dingen te zien. Precies zoals het hoort. Toch is het min of meer historisch wat we zien. De technologie die Tesla gebruikt om dit mogelijk te maken is revolutionair en door nog niemand toegepast op deze manier. 99,9% AI: beelden in, bediening uit! Met nog maar zeer beperkte software-code! Tijdens de rit leggen Elon en (waarschijnlijk) Ashok Alluswamy (director of AI) verschillende aspecten nader uit! Het meest belangrijke om te begrijpen is dat V12 volledig AI is. De binnenkomende beelden via de camera's worden door de neurale netwerken live in de auto geanalyseerd en omgezet naar het bedienen van de auto. Er is geen mobiele data verbinding nodig. Die neurale netwerken zijn getraind met gigantische hoeveelheden kwalitatief goede beelden van menselijk rijgedrag. Ook de interpretaties van snelheidsborden of het wettelijk gewenst gedrag op een voorrangsweg is niet gecodeerd maar geleerd. Leuk voorbeeld in de video is uitleg van de wettelijk verplichte volledige stop bij een stopbord. Uit de praktijkdata blijkt dat slechts 0,5% van de bestuurders daadwerkelijk echt stopt. Om de AI te leren om ook echt te stoppen moesten ze het trainen met data van die 0,5% die ook daadwerkelijk stopt! Ze testen FSD V12 nu over de hele wereld. Met testrijders, maar ook met behulp van shadowmode. De FSD werkt dan op de achtergrond en de mens rijdt zelf. Afwijkingen van hoe de mens rijdt versus hoe de AI zou rijden worden dan gemeten. Ze kunnen aan het afnemend percentage afwijkingen een menselijke interventies zien of ze een probleem opgelost hebben. Ik was natuurlijk enthousiast over de FSD ontwikkelingen, maar nu weet ik het zeker. Wat ik verleden jaar schreef over FSD in 2027 is wat mij betreft een zekerheid geworden na vandaag, mogelijk zelfs een jaar eerder!! Treinstation Giga Berlijn binnenkort in gebruik Tesla heeft in Grünheide op eigen kosten een treinstation gebouwd zodat medewerkers een goede openbaar vervoer optie krijgen. Dit moet tevens het busverkeer verminderen. Ze hebben op eigen kosten een spoorverbinding gemaakt als aftakking van de reeds bestaande spoorlijn tussen Berlijn en Frankfurt (Oder). De trein gaat van Erkner in net geen 15 minuten direct naar Giga Berlijn. Zo’n 30x per dag gaat de trein op en neer. Het ritje is overigens gratis, zowel voor medewerkers als voor andere dit gebruik willen maken van deze verbinding. Saillant detail is dat het een dieseltrein is! Directe betaling op V4 chargers van start In de UK is de eerste V4 charger in gebruik genomen waarbij een niet-Tesla opgeladen kan worden en de laadsessie afgerekend wordt met een betaalkaart. Wil je korting via het Tesla abonnement dan moet je de Q-code scannen en de app gebruiken voor een identificatie. Een zeer elegante oplossing met het schermpje en betaalmodule op die plek. De oplossing op de V4 charger is wat anders dan op onderstaande foto. Dit is in Taiwan en is een betaalterminal naast een V3 charger. Feitelijk is dit de fysieke variant van de app. Je kiest op de terminal welke laadzuil je gaat gebruiken en klaar. Niet duidelijk hoe te betaling plaatsvindt, maar dat zal dan ook wel middels een betaalkaart gaan. Nieuwe locaties die met subsidiegelden gebouwd worden zullen vanaf nu allemaal V4 zijn, met dus die compacte betaalmodule in de zuil zelf. In landen waar het werken met de app niet voldoende is, zien we misschien meer van onderstaande betaalzuilen verschijnen. Blik op de week 4 jaar
Het wekelijkse nieuws op Teslamagazine in “blik op de week” bestaat eind deze maand alweer vier jaar. Het is ongekend hoeveel Tesla nieuws er wekelijks is. Vraag is natuurlijk wat je onder nieuws kan verstaan. Er wordt veel gespeculeerd in de Tesla-community. En in de main-stream-media is er veel FUD (Fear, uncertainty and doubt) over Tesla en alles wat met elektrisch rijden te maken heeft. Ik probeer een beetje de middenweg te volgen. Ik maak de blik op de week en alle content op Teslamagazine alleen. Het is een hobby waaraan ik een paar uurtjes per week aan spendeer. Ik realiseer me dat ik regelmatig taal-, type en/of spelfouten maak. Heeft deels met tijdgebrek te maken. Alles drie keer nalezen lukt niet altijd en soms lees ik er overheen. Is misschien ook een beetje de charme van dit hobby project. Er is geen redactie en ik heb geen journalistieke of grafische achtergrond. Tot nu toe lukt het om de website en al zijn content in de lucht te hebben zonder reclame of betaalde content. Ik principe wil ik dit zo houden. Blik op de week wordt wekelijks door zo’n 2.000 mensen gelezen en de website wordt zo’n 5.000 per week bezocht. Voor mij helemaal prima. Het is een hobby en door het op te schrijven kan ik mijn ei kwijt zonder anderen in mijn directe omgeving de hele dag te bestoken met Tesla-nieuwtjes! Komende tijd wil wat gaan experimenteren met de functionaliteiten van X. Heb je nog andere suggesties, laat het me weten.
10 Comments
In deze uitgave van blik op week aandacht voor het samenkomen van product-ontwikkelingen bij Tesla en X, TSLA in de min, een standaard range Model S/X, batterijnieuws, een app-update en nog veel meer…. Steeds meer Cybertrucks Er verschijnen steeds meer Cybertrucks op social media. Op de parkeerplaats bij Giga Texas, op trailers, in andere Staten, enz. Soms hebben ze een wrap, soms ook niet. Er zijn 9 Cybertrucks afgeleverd in Fremont. We zien ingepakte Cybertrucks, mogelijk onderworpen aan crashtesten. Het is nu toch echt wachten op het noemen van datum voor het delivery-event. Benieuwd hoe dat getimed gaat worden met het presenteren van de vernieuwde Model 3. Productontwikkeling Dit is natuurlijk een website met informatie en nieuws over Tesla. Maar Elon Musk heeft meerdere bedrijven en soms ontkomen we er niet aan ook naar deze bedrijven te kijken, zeker als ze een relatie hebben met Tesla. Niet alleen in het brein en visie van Musk komt het allemaal bij elkaar, maar ook in concrete producten, (productie)technologieën en/of innovaties. Een paar maanden geleden kocht Elon Twitter, dat tegenwoordig X heet. Nadat sinds de overname het personeelsbestand van 8.000 gekrompen is naar 1.500 (!) gaat de productinnovatie ongekend hard. Er wordt momenteel onder meer gewerkt aan het kunnen live-streamen van videobeelden in een hoge resolutie. Ze hebben al een functionaliteit om live audio te streamen (audio-spaces). X test zijn nieuw functionaliteiten het liefst via Elon zelf. Hij heeft dik 150 miljoen volgers. Dus als het bij hem werkt, dan werkt het voor iedereen lijkt de gedachte. En ze krijgen megaveel feedback op de kwaliteit, wereldwijd! Tesla werkt aan FSD Versie 12. Van ruwe data input via de cameralenzen tot daadwerkelijk bediening van de auto vindt in deze versie (nagenoeg) volledig met AI plaats, in plaats van ook nog eens honderdduizenden regels C++ code. Elon hyped regelmatig deze versie. Achteraf gezien was het oplossen van het FSD probleem eenvoudiger dan gedacht laat hij weten. Nou, we zijn benieuwd! De nieuwe live-videostream functionaliteiten van X en een demo van FSD V12 komt de komende week samen! Het is nog niet bekend wanneer en wat we precies kunnen verwachten. Maar als Tesla-volgers zijn we natuurlijk wel heel erg benieuwd naar FSD V12! Stap in, zeg waar je naar toe wilt en de auto doet de rest en dat live op X! Hopelijk niet met ongelukken door verbaasde toeschouwers zoals Centraal Beheer ons in 2014 al eens liet zien. Model 3 Performance De laatste Model 3’s van de huidige generatie gaan over de toonbank. De voorraadmodellen lijken nu zelfs ook op te zijn. Met al het verkoopgeweld van de Model Y wordt soms wat te gemakkelijk de Model 3 vergeten. Dat is best jammer, want als je de ruimte van de Model Y niet nodig hebt, is de Model 3 op meerdere aspecten een betere optie. Uiteraard de prijs. Dit is wel heel aantrekkelijk en met subsidie (SEPP) zelfs onder de € 40.000! Voor de kilometerveter is er de Long Range met achterwielaandrijving. En voor de sportieveling de Performance. Voor net geen € 55.000 een razendsnelle auto, met trackmodus en heerlijke rijeigenschappen. Dat legt Werner Budding in onderstaand verslag uit. Benieuwd naar wat Project Highland gaat brengen! Project Highland komt tot leven De Model 3 krijgt een make-over. Al jaren is bekend dat zodra de verkoopaantallen van de Model Y dit toelaten, het productieproces van de Model 3 zou worden stilgelegd en aangepast naar de technologieën zoals deze ook bij de productie van de Model Y gebruikt worden. Dat moment is Q3 2023! De productie van de vernieuwde Model 3 in Shanghai en Fremont komt weer op gang. Alleen weten we nog niet precies wat er nu allemaal is aangepast. We weten alleen dat in Europa de eerste leveringen pas in Q4 gaan plaatsvinden. Productie van de komende weken op de boot en dan vanaf oktober Europa? Het bestellen gebeurt nog op basis van de huidige generatie Model 3, inclusief de prijs. Er zijn geen voorraadmodellen meer. Misschien straks nog een paar demo’s van de huidige generatie Model 3 en dan is het vooral wachten op de refresh. Project Highland omvat mogelijk grote gietstukken uit één stuk van de voor- en achterkant in combinatie met een structureel batterijpakket. Het zou kunnen gaan om een nieuwe variant van de LFP. Naast de onderhuidse ingrepen gericht op een verdere kostenreductie, wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook het interieur een opfrisbeurt te geven en qua filosofie weer een sprong vooruit te laten maken. Zo gaan de bedieningshendels verdwijnen en gaat AI steeds meer van de bediening overnemen. Zoals het inschakelen van de rijrichting. Er zullen tal van kleine en grote veranderingen doorgevoerd worden. Nieuwe bumperpartijen geven de auto een nog moderne look. De houten strip op het dashboard en deurpanelen gaat vervangen worden door een moderner ogend en milieuvriendelijk alternatief in een antraciet kleur. HW4 camera’s en FSD computer zullen ook wel gemonteerd worden. Misschien is er nu wel ruimte in het vooronder voor de HEPA filter. Kortom, de vernieuwde Model 3 is dan weer helemaal bij tijd qua productiekosten, nieuwe looks, technologie en misschien ook een nog scherpere prijs. De kans is groot dat de Model Y dan op niet al te lange termijn ook deze cosmetische in- en exterieur updates krijgt (Project Juniper)! Ik verwacht in Q1 van 2024. Standaard Range voor Model S/X In de VS introduceert Tesla nu een Standaard Range versie van zowel de Model S als de Model X. In beide gevallen $ 10.000 goedkoper dan de Long Range-versies. Grootste verschil is circa 135 km minder rijbereik en ook het stoplichtsprintje gaat 0,6 seconden minder snel. Het gewicht is hetzelfde als de Long Range versie. Het gaat om hetzelfde batterijpakket, alleen softwarematig met zo’n 20% geknepen. Dit is inmiddels door Tesla bevestigd. Dat brengt een aantal voordelen met zich mee. Zo kan er iedere dag tot 100% geladen worden, zonder dat er sprake is van een LFP batterij. Terwijl een LR dagelijks in principe tot maximaal 80% geladen wordt. Het feitelijke verlies aan rijbereik tussen een SR en LR is hiermee grotendeels weg. Uitgezonderd als de LR voor een trip tot 100% geladen wordt. Daarnaast zou Tesla in de toekomst een software matige acceleratie-boost los kunnen verkopen. En/of extra rijbereik. Nu wordt gezegd dat ze dit niet gaan doen. Voor Tesla is het uitbrengen van een SR zonder technische ingrepen (kleiner batterijpakket) en dus zonder extra kosten (maar ook zonder kostenreductie), een manier om snel een verkoopboost te kunnen genereren. Mijn vermoeden is dat ze de productie van de Model S/X in een bepaalde productiewindow moeten hebben, anders heeft het qua kosten geen zin deze modellen in het aanbod te houden. Bovendien krijgen ze diverse logistieke problemen als het volume niet min of meer constant is. In Europa hebben we de SR-versie nog niet zien verschijnen in de configurator. Hier zijn de Model S en Model X ook nog fors duurder dan in de VS. Gaan we in Europa ook op enig moment de SR versie zien in plaats een prijsdaling van de huidige twee varianten? Of wordt het een combinatie van beiden strategieën (overall prijsdaling en een goedkopere variant)? In China zijn de prijzen van een Model S/X deze week wel iets verlaagd. Batterij tot 80% opladen Sommige oplettende Tesla-rijders is het opgevallen dat Tesla bij de laatste software-update het dagelijks opladen voor de niet-LFP batterij heeft verlaagd naar 80% i.p.v. 90%. Uiteraard kan je dit zelf aanpassen en handmatig weer tot 90% of zelfs 100% instellen. Tesla krijgt nagenoeg realtime data binnen van al hun voertuigen in de vloot (meer den 4 miljoen!). Op basis hiervan passen ze zowel onderhuids als voor de Tesla-rijder zichtbare zaken periodiek via software-updates aan, ook zaken die met de batterij te maken hebben. Het opladen en ontladen van een batterij is een chemisch proces. Dat wordt door een veelheid van factoren beïnvloedt. Denk aan omvang batterijpakket, chemische samenstelling, omgevingstemperatuur, e.d. Maar het heeft ook een effect op een veelheid aan factoren. Denk aan laadsnelheid, warmte ontwikkeling, maar ook degradatie van de batterij, e.d. Het advies van Tesla is om dagelijks niet tot 100% te laden. Uitgezonderd de LFP-batterijen in de RWD versies van de Model 3 en Model Y. Het is verstandig het advies van Tesla te volgen en alleen bij uitzonderingen, bijvoorbeeld bij het direct na het (thuis) 100% volladen gaan maken van een langere trip, hiervan af te wijken. Denk aan de degradatie en de garantie op de batterij! Maar als het je eigen auto is, bepaal je natuurlijk helemaal zelf hoe je hier mee omgaat en accepteer je de consequenties hiervan. SuC tarieven weer verlaagd Gaan de prijzen omhoog, sta je op de voorpagina van de Telegraaf! Zijn de prijzen voor snelladen lager dan het tarief dat menig huishouden voorgeschoteld krijgt, dan lees je dat natuurlijk niet in de main-stream-media. Maar hier natuurlijk wel! De prijs is bij een groot aantal SuC’s locaties voor Tesla-rijders en abonnementhouders gezakt tot 0,23 cent per kWh in de daluren! TSLA onderuit Na de Q2 kwartaalcijfers heeft het een aandeel TSLA een forse tik gekregen. Het leek er op dat rond die tijd de $300 grens doorbroken zou worden, sluit het aandeel deze week met een koers van $ 218,80, zo’n 26 % lager. Ik kan me voorstellen dat als je regelmatig “blik op de week” leest dat je denkt dat bij Tesla de bomen tot in hemel (gaan) groeien. Binnenkort de eerste leveringen van de Cybertruck, de vernieuwde Model 3, de Model Y op weg naar de best verkochte auto ter wereld in 2023, voor 2023 (en verder) YoY 50% productiegroei, FSD V12 ontwikkeling, Megapack tot midden 2025 uitverkocht, start van de bouw van de nieuw fabriek in Mexico voor het 3e generatie voertuig, uitbouw van productiecapaciteit in Giga Berlijn, Giga Nevada, Giga Texas, Megafactory bouw in Shanghai, aankondiging nieuwe fabriek in India, Tesla Electric richting Europa, een humanoïde robot van Tesla in ontwikkeling, enz. enz. De actuele beurskoers is niet een weerspiegeling van de feiten, maar wordt grotendeels gedreven door emotie, korte termijn belangen van institutionele beleggers en macro-economische factoren. Met onder meer de dreigende vastgoedcrisis in China, zorgen rondom koopkracht ontwikkelingen, de stijgende rentes, met een oorlog in Oekraïne, e.d. is er natuurlijk wel wat aan de hand! In China ging de prijs van de Model Y LR en Performance iets naar beneden (samen nog niet de helft van de lokale Model Y verkopen) en werd de prijs van de Model S/X naar beneden bijgesteld. In de VS werd een standaard range versie van de Model S/X aangekondigd. Allemaal kleine knopjes waar Tesla aan draait om met name de logistieke keten tussen productie en afleveringen te optimaliseren. Feitelijk juist positief! De institutionele beleggers blijven het maar zien als mogelijke tekenen van een afname van de vraag naar Tesla’s in China, een grote afzetmarkt voor Tesla. Nieuwe batterij van CATL CATL heeft een nieuw type LFP batterij gepresenteerd. Een batterij welke sneller kan opladen. Bij niet al te koude buitentemperaturen zo’n 400 km in 10 minuten. Ook een rijbereik van 700 km wordt geclaimd, zonder de omvang het batterijpakket te noemen. CATL is een van toeleveranciers van Tesla. Of Tesla dit nieuwe type gaat gebruiken is niet bekend. Massaproductie wordt eind 2023 gewacht. Dat ontkracht deels (wat is massaproductie) dat dit type batterij zijn opwachting zou gaan maken in de vernieuwde versie van de Model 3. Prufrock-3 in testfase The Boring Company liet de eerste beelden zien van de nieuwste versie van Prufrock. Terwijl twee Prufrock-2 machines aan het boren zijn in Las Vegas, toont TBC de nieuwste iteratieslag in een korte clip. Deze versie moet binnen 24 uur vanaf de grond zichzelf ingraven en dag en nacht kunnen blijven doorgaan. Stapje voor stapje gaat de snelheid omhoog en de kosten per kilometer omlaag. Als het tunnelcomplex in Las Vegas compleet is en de autonome Tesla Pods scheuren zowel boven de grond als door de buizen van point-naar-point zonder uitstoot, vertragingen en tegen zeer lage kosten, dan staan regeringsleiders in de rij. Apple opdrachten In de laatste software-update van de Tesla-app wordt de ondersteuning van Apple Opdrachten toegevoegd. Hierdoor kan je in een Apple-device opdrachten voorprogrammeren en die dan met één druk op de knop of stemcommando door Siri laten uitvoeren. Bijvoorbeeld “He Siri, open achterbak” als je met de boodschappenkrat richting je auto loopt! Meer inspiratie in het onderstaande artikel. Giga Berlijn Tesla heeft zijn plannen toegelicht aan omwonenden om Giga Berlijn te laten groeien van 500.000 naar 1 miljoen auto’s per jaar. Bovendien moet de batterijproductie naar 50 gigawatt per jaar. Onderstaand filmpje laat kort te ambities zien. Geen berichten meer op VER
Helaas mag ik van de beheerder van de facebookpagina van de Vereniging voor Elektrische Rijders (VER) het bericht dat er nieuwe blik op de week klaar staat niet meer plaatsen. Beetje vreemd voor een website zonder reclame of commerciële belangen, maar goed, dan niet! Mocht de VER je enige facebook groep zijn, dan weet het bij deze als je het mist! |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |