In deze Blik op de week aandacht voor de spectaculaire V12 demo van Elon, betalen aan een V4 Supercharger, Cybertruck nieuwtjes, vier jaar Blik op de week, en nog veel meer... Ambient Led Strip en bumpercamera Het ziet er naar uit dat de Cybertruck ambient led verlichting heeft aan de binnenzijde. Er is op een foto een lichtstrip te zien over de volle breedte van het dashboard rond de ventilatie en die doorloopt in de voor- en achterportieren. Het geeft net wat meer sfeer en luxe gevoel en kan in de loop van de tijd natuurlijk ook allerlei functies krijgen als we eenmaal in het zelfrijdend tijdperk zijn aangekomen. Denk aan bepaalde sfeer om rustig te kunnen werken. Of als het grote scherm uit staat omdat je gaat slapen toch wat licht in de auto. Of bij robotaxi diensten om te signaleren dat een deur niet goed dicht is. Uiteraard meteen het gerucht dat we die strip ook de vernieuwde Model 3 gaan zien. Cybertruck event De datum is er nog niet, maar voor VS-klanten is het nu wel mogelijk om via het Tesla Referral programma toegang te krijgen tot het event waarbij de Cybertruck aan de eerst klanten geleverd wordt. Voor 30.000 punten kan je een uitnodiging bestellen. De waarde hiervan is ongeveer $ 2.500. Jammer dat deze optie er alleen maar is voor VS-klanten. Ook van buiten de VS zou er best belangstelling zijn om dit event mee te maken. Elon streamt FSD V12 live! Hij heeft zijn woord gehouden. In onze tijdszone vrijdagnacht streamde hij live op X een rit van 45 minuten door Palo Alto in een Model S Plaid met HW3. Het is een ongemonteerde en vanuit de hand gefilmde rit! Ook gewoon op zijn telefoon, mobiele data connectie, ed. Dus geen super strakke beelden, montages en dergelijke. Alles is zichtbaar, live, ook de enige interventie die uitgevoerd moest worden! Welke andere CEO neemt zo'n risico's? Want het afbreukrisico is natuurlijk mega! Misschien is dit precies wat Tesla zo onderscheidend en uniek maakt. De beelden op zichzelf zijn niet zo spectaculair. De auto rijdt gewoon alsof een mens aan het rijden is. Geen bijzondere dingen te zien. Precies zoals het hoort. Toch is het min of meer historisch wat we zien. De technologie die Tesla gebruikt om dit mogelijk te maken is revolutionair en door nog niemand toegepast op deze manier. 99,9% AI: beelden in, bediening uit! Met nog maar zeer beperkte software-code! Tijdens de rit leggen Elon en (waarschijnlijk) Ashok Alluswamy (director of AI) verschillende aspecten nader uit! Het meest belangrijke om te begrijpen is dat V12 volledig AI is. De binnenkomende beelden via de camera's worden door de neurale netwerken live in de auto geanalyseerd en omgezet naar het bedienen van de auto. Er is geen mobiele data verbinding nodig. Die neurale netwerken zijn getraind met gigantische hoeveelheden kwalitatief goede beelden van menselijk rijgedrag. Ook de interpretaties van snelheidsborden of het wettelijk gewenst gedrag op een voorrangsweg is niet gecodeerd maar geleerd. Leuk voorbeeld in de video is uitleg van de wettelijk verplichte volledige stop bij een stopbord. Uit de praktijkdata blijkt dat slechts 0,5% van de bestuurders daadwerkelijk echt stopt. Om de AI te leren om ook echt te stoppen moesten ze het trainen met data van die 0,5% die ook daadwerkelijk stopt! Ze testen FSD V12 nu over de hele wereld. Met testrijders, maar ook met behulp van shadowmode. De FSD werkt dan op de achtergrond en de mens rijdt zelf. Afwijkingen van hoe de mens rijdt versus hoe de AI zou rijden worden dan gemeten. Ze kunnen aan het afnemend percentage afwijkingen een menselijke interventies zien of ze een probleem opgelost hebben. Ik was natuurlijk enthousiast over de FSD ontwikkelingen, maar nu weet ik het zeker. Wat ik verleden jaar schreef over FSD in 2027 is wat mij betreft een zekerheid geworden na vandaag, mogelijk zelfs een jaar eerder!! Treinstation Giga Berlijn binnenkort in gebruik Tesla heeft in Grünheide op eigen kosten een treinstation gebouwd zodat medewerkers een goede openbaar vervoer optie krijgen. Dit moet tevens het busverkeer verminderen. Ze hebben op eigen kosten een spoorverbinding gemaakt als aftakking van de reeds bestaande spoorlijn tussen Berlijn en Frankfurt (Oder). De trein gaat van Erkner in net geen 15 minuten direct naar Giga Berlijn. Zo’n 30x per dag gaat de trein op en neer. Het ritje is overigens gratis, zowel voor medewerkers als voor andere dit gebruik willen maken van deze verbinding. Saillant detail is dat het een dieseltrein is! Directe betaling op V4 chargers van start In de UK is de eerste V4 charger in gebruik genomen waarbij een niet-Tesla opgeladen kan worden en de laadsessie afgerekend wordt met een betaalkaart. Wil je korting via het Tesla abonnement dan moet je de Q-code scannen en de app gebruiken voor een identificatie. Een zeer elegante oplossing met het schermpje en betaalmodule op die plek. De oplossing op de V4 charger is wat anders dan op onderstaande foto. Dit is in Taiwan en is een betaalterminal naast een V3 charger. Feitelijk is dit de fysieke variant van de app. Je kiest op de terminal welke laadzuil je gaat gebruiken en klaar. Niet duidelijk hoe te betaling plaatsvindt, maar dat zal dan ook wel middels een betaalkaart gaan. Nieuwe locaties die met subsidiegelden gebouwd worden zullen vanaf nu allemaal V4 zijn, met dus die compacte betaalmodule in de zuil zelf. In landen waar het werken met de app niet voldoende is, zien we misschien meer van onderstaande betaalzuilen verschijnen. Blik op de week 4 jaar
Het wekelijkse nieuws op Teslamagazine in “blik op de week” bestaat eind deze maand alweer vier jaar. Het is ongekend hoeveel Tesla nieuws er wekelijks is. Vraag is natuurlijk wat je onder nieuws kan verstaan. Er wordt veel gespeculeerd in de Tesla-community. En in de main-stream-media is er veel FUD (Fear, uncertainty and doubt) over Tesla en alles wat met elektrisch rijden te maken heeft. Ik probeer een beetje de middenweg te volgen. Ik maak de blik op de week en alle content op Teslamagazine alleen. Het is een hobby waaraan ik een paar uurtjes per week aan spendeer. Ik realiseer me dat ik regelmatig taal-, type en/of spelfouten maak. Heeft deels met tijdgebrek te maken. Alles drie keer nalezen lukt niet altijd en soms lees ik er overheen. Is misschien ook een beetje de charme van dit hobby project. Er is geen redactie en ik heb geen journalistieke of grafische achtergrond. Tot nu toe lukt het om de website en al zijn content in de lucht te hebben zonder reclame of betaalde content. Ik principe wil ik dit zo houden. Blik op de week wordt wekelijks door zo’n 2.000 mensen gelezen en de website wordt zo’n 5.000 per week bezocht. Voor mij helemaal prima. Het is een hobby en door het op te schrijven kan ik mijn ei kwijt zonder anderen in mijn directe omgeving de hele dag te bestoken met Tesla-nieuwtjes! Komende tijd wil wat gaan experimenteren met de functionaliteiten van X. Heb je nog andere suggesties, laat het me weten.
10 Comments
26/8/2023 13:48:07
Alhoewel ik zelf wekelijks een massa Tesla nieuws verwerk vind ik jouw aanpak één van de beste wereldwijd. Vaak ook nog dingen die ik pas in TeslamagazineNL lees.proficiat om er al zo lang mee door te gaan en hopelijk nog vele jaren.
Reply
Rob
26/8/2023 19:52:33
Ga vooral zo door. Hoop dat je snel info hebt over de levering facelift model 3....het huidige type heeft nu al een lange wachttijd...
Reply
Roger Smeijsters
26/8/2023 15:04:39
Leuke hobby heb je 😉 ik lees Blik op de week elke zaterdag tijdens een lekker bakkie koffie .
Reply
Paul Valster
27/8/2023 00:02:36
Gefeliciteerd met het 4 jarige jubileum.
Reply
27/8/2023 12:31:36
Ga zo door. Ik lees het elke week met heel veel plezier.
Reply
Stephan Huizer
28/8/2023 00:16:00
Gefeliciteerd met alweer vier jaar. Ik lees je nieuwsbrief iedere zaterdag. Blijft erg interessant en iets om naar uit te kijken.
Reply
André Verreet
28/8/2023 15:25:50
Hallo Michel,
Reply
Arno
29/8/2023 07:51:15
Gefeliciteerd! Lees het erg graag. Kost mij te veel tijd om de informatie overal vandaan te halen en dit is mooie samenvatting.
Reply
Dirk
1/9/2023 16:02:47
Proficiat met je 4 jaren inzet. Ik kijk elke week reikhalzend uit naar het laatste nieuws. Uw nieuwsbrief is een krachtig medium. En mag ik een suggestie doen om af en toe ook een stevige kritische noot toe te voegen waar het nodig is? Zodat de Tesla-bobo's op scherp blijven staan. Mijn model Y heeft een keiharde vering. Luchtvering zou een mooie optie kunnen worden. Ook dodehoekwaarschuwing is heel ondermaats ten opzichte van concurrerende merken. Automatisch parkeren werkt al helemaal niet... Er zijn heel wat positieve zaken als Autopilot die je zeker in de kijker mag blijven plaatsen maar om een product naar de allerhoogste top te krijgen, kan kritiek en sociale druk een mooie hulp zijn. Gebruik het hier en we zien de toekomst rooskleurig tegemoet.
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |