TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • FSD wel of niet kopen?
    • Verwachtingen 2022
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Een Model 3 of Model Y?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 2 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires

Blik op de week

Blik op de week (#25)

25/6/2021

0 Reacties

 
In deze blik op de week aandacht voor het wrappen van delen van je Tesla, de beroemde Pike Peak Hill Climb, Tesla AI, past een Ikea-doos?, Powerwall3 en nog veel meer.... 

Delete
De chrome-delete is natuurlijk een veel voorkomende vorm van personalisering van een Tesla. Of was, nu Tesla geen modellen meer maakt met chrome accenten. Maar er zijn meerdere vormen van wrappen.

Toen de Model 3 in de VS op de markt kwam is er even sprake geweest van een Standaard Range versie met een afwijkend en vooral eenvoudiger interieur en een stalen dak in plaats van het huidige glazen panorama dak. Gelukkig besloot Tesla om de Standaard Range en de Long Range hoofzakelijk te differentiëren door de dualmotor en een groter batterijpakket. Het interieur is nagenoeg hetzelfde. Alleen niet alle speakers zitten in de standaard range en de achterbankverwarming moet je bijkopen. 
Foto
Op YouTube kwam ik een filmpje tegen waar een autodetailer het panomadak voorziet van een wrap in dezelfde kleur als de carrosserie. Met name leuk om te zien hoe de Model Y (kan natuur ook bij en Model 3) er uit zou zien met een stalen dak in de lakkleur.
Een minder vaak voorkomende “delete” is de “pilar-delete”. Ziet er ook wel gaaf uit moet ik zeggen. Maar smaken verschillen. 
Foto
​Aangezien Tesla maar een beperkt aantal kleuren in de aanbieding heeft is het ook een optie om de “gratis” kleur wit te kiezen en dan na levering de gehele auto in ieder gewenste kleur en design te laten wrappen. Er zijn heel wat bedrijven die zo'n wrap aanbieden. Natuurlijk afhankelijk van de kleur, het  materiaal en het bedrijf, maar reken op ongeveer € 2.000-€ 2.500 voor een Model 3. 
 
Wil je niet aan de buitenkant van de auto wrappen, dan zijn er natuurlijk ook opties voor de binnenkant. Zeker bij de vorige generatie Model 3/Y is het wrappen van de middenconsole populair i.v.m. de hoogglans pianolak. Heb je een wit interieur dat is misschien onderstaande foto een inspiratie voor een sticker actie!
Foto
Pikes Peak Hill Climb
Verleden jaar maakte een Model 3 Performance van Unplugged Performance indruk op de beroemde heuvelklim. Dit weekend is de Model S Plaid aan de beurt! Ze hebben hem fors gemodificeerd met vleugels en het complete interieur is gestript. Er zitten adaptieve Bilstein dempers onder en de auto staat op slicks. De aandrijflijn is echter onveranderd. Het zullen ongetwijfeld toptijden worden.
Tesla AI
Andrej Karpethy is de verantwoordelijke man bij Tesla voor het ontwikkelen van Tesla AI en Tesla Vision. Tijdens een recente lezing werd er weer een tipje van de sluier opgelicht over de unieke aanpak van Tesla om het full self driving probleem op te lossen. De voordelen van de verticale integratie worden erg duidelijk. Tesla heeft alles in eigen huis en is niet afhankelijk van derden als het gaat over technologie-ontwikkeling. Ze ontwerpen hun eigen chips. Er zijn beelden te zien van een deel van hun supercomputer in aanbouw. Het is een indrukwekkend verhaal. 
Als Andrej nader ingaat op enkele details, laat hij zien dat radar toch echt enorme beperkingen heeft. Hij geeft zelfs aan waar de Phantom Brakes vandaan komen zonder ze expliciet te benoemen (timestamp 24:45). Hij laat ook met wat voorbeelden zien hoe ze met Vision het probleem aanpakken van het plotseling en tijdelijk geen zicht meer hebben (timestamp: 15:25). Denk aan verblinding door de zon, een stofwolk, opspattende regen of een mistbank. Het is zeker niet zo dat een Tesla met Vision in een mistbank kan blijven “zien”, maar kan wel getraind worden om adequaat te reageren op dergelijke omstandigheden. Bijvoorbeeld om tijd te krijgen om te ontwijken of om te remmen. Tesla Vision gaat feitelijk niet alleen over "zien" van diepte en snelheid, maar vooral ook over het met een enorme accuratie  "voorspellen" van een bepaald beloop. 
 
Op de manier van trainen van het neurale netwerk ging hij wat dieper in. En dan wordt nogmaals duidelijk waarom het zo belangrijk is dat deze zo’n grote hoeveelheid data hebben en dat ze een actief rondrijdende vloot aan Tesla’s hebben om data te verzamelen en het functioneren van de netwerken te valideren. Daar bovenop hebben ze testrijders en simulatiesoftware.
 
Elon twitterde naar aanleiding van de presentatie van Karpethy dat ze in juli/augustus een AI dag gaan organiseren. Dat belooft weer wat. Ook liet hij via twitter weten dat ze nog hard aan het werken zijn aan Beta 9 van de FSD software. Misschien de komende week.
Foto
Superchargers
De druk op Tesla om hun supercharger netwerk ook voor niet-Tesla’s open te stellen wordt opgevoerd. Met name door het verbinden van subsidievoorwaarden aan dit openstellen. Tesla heeft de infrastructuur gebouwd met eigen middelen en niet met zware subsidies. Op een uitzondering na. En het zijn waarschijnlijke deze uitzonderingen waar de superchargers wel opgesteld “moeten” worden. In eerste instantie gaat om een aantal locaties in Noorwegen in de herfst van 2022.

Tesla heeft natuurlijk veel data over het gebruik van het supercharger netwerk en zal ongetwijfeld scenario’s hebben voor de komende jaren met een groeiende Tesla-vloot en een impact op het verder openstellen voor derden. Timing voor het openstellen voor andere merken zal zeker pas gaan plaatsvinden als dit hun eigen unique selling point niet de weg staat en de nadelen van het openstellen gecompenseerd worden met een behoorlijke inkomstenbronnen. Een andere beweging is dat ze samen met andere aanbieders, zoals FastNed, charging locaties openen.

Recent werd duidelijk dat Tesla ook services willen gaan toevoegen aan de grote SuC-locaties, zoals restaurants. Ik zag op Reddit een bericht dat in de VS een McDonald is begonnen met het leveren van bestellingen op de SuC-locatie. SuC's en McDonald-restaurants liggen vaak vlak bij elkaar. Hoe lang zal het nog duren voordat op je display automatisch een app geopend wordt om je bestelling door te geven aan de het restaurant op de SuC-locatie?
​Model S LR
Na eerste leveringen van de Model S Plaid wordt in de VS nu ook de Long Range versie uitgeleverd. Het zijn voor de productiecijfers van Q2 nog kleine aantallen. In de loop van Q3 volgt ook de Model X. Een eerste export richting Europa is pas voor 2022 voorzien. In Q3 gaan we productie-aantallen zien welke in buurt komen van de hoogtij-dagen van de Model S/X voor de komst van de Model 3. De Model S/X zijn naar verwachting twee modellen van een hoge marge. Zullen de aandeelhouders blij mee zijn. 
Giga’s
De bouwwerkzaamheden in Berlijn, Austin en Shanghai gaan onverminderd in een hoog tempo door. Als je al een tijd niet meer gekeken hebt naar de voortgang, hieronder recente fly-overs. Rond 9 minuten in het filmpje van Berlijn is de in aanbouw zijnde batterij-fabriek te zien. Ze leggen wel een heel dikke fundering. Het is niet helemaal duidelijk waarom. In Austin zien we dit namelijk niet. 
De vergunningprocedure welke voor Giga Berlijn is gestart maakt de tongen los. Duitsland wordt voor het oog van de wereld toch wel geconfronteerd met hun enorme bureaucratie. Nu zal het niet zo uit de hand lopen als bij de bouw van de nieuwe luchthaven bij Berlijn, maar als het aan Tesla had gelegen zou het allemaal wat sneller gaan. Er zijn beelden opgedoken van de eerste Model Y’s uit Berlijn welke door de lakstraat zijn gegaan. Al eerder zagen we beelden van de Giga Press in aktie. Langzaam komt Giga Berlijn to leven .Geruchten gaan nu over een eerste productie in november van dit jaar.

Dat Tesla zijn batterijproductie lokaal gaat doen was al bekend. In de eerste helf van 2022 zou het operationeel moeten zijn. Maar ook andere componenten worden on-site gemaakt, zoals stoelen, bumpers en andere grotere interieuronderdelen. 
TSLA
Het aandeel TSLA maakte een sterke week door (+7,8%). Eindelijk lijkt er een einde te komen aan de negatieve berichten en FUD uit China. De verwachting is dat de productiecijfers over Q2 weer beter zijn dan in Q1. Geruchten gaan dat de Model 3 en Model Y in de VS voor Q3 bijna uitverkocht zijn. Dat moeten we natuurlijk met een korreltje zout nemen. Maar dat de auto’s populair zijn blijkt wel uit de 7e prijsstijging voor de Model Y dit jaar. Er is weer $ 500 bijgekomen en de LR versie is nu $ 3.000 duurder dan in het begin van het jaar.  
Past de Ikea-doos in je Model 3?
De Model 3 ziet er uit als een hatchback maar is feitelijk een sedan. Ofschoon de bagageruimte best groot is, toch is het soms lastig om grotere voorwerpen mee te nemen. Klik hier of op onderstaande foto om naar een rekentool te gaan om vooraf te kunnen bepalen of het te vervoeren object in je Tesla of andere merk auto past. 
Foto
Tesla Solar
​Er zijn wat koppen gerold bij Tesla Solar. Elon is duidelijk niet tevreden met de progressie welke gemaakt wordt met Solar Roof en 2 directeuren moesten het veld ruimen. De installatie-tijd is te lang en hiermee te kostbaar. Lijkt een toch moeilijk op te lossen probleem. Maar ja, ieder dak is anders. Een focus op nieuwbouw waarbij de architectuur uitgaat van een ideale ligging t.o.v. de zon, een m2 dakoppervlakte dat voldoende rendement kan leveren voor het verbruik van het gezin dat er gaat wonen en een geoptimaliseerd vorm voor het eenvoudig installeren van Solar Roof lijkt een betere oplossing. En op bestaande daken Solar Panels. Maar wie ben ik?

Hyperchange had deze week een vlog over een mogelijke rol van Tesla bij Boxabl. Het zou wel wat zijn als je een huis als een bouwpakket kan bestellen met een geïntegreerde Solar Roof, Powerwall en HVAC. Natuurlijk met de slimme Autobidder software en een Tesla in de garage aan de wallconnector.  Op deze manier bouwen is natuurlijk niet nieuw of uniek, maar de combinatie zou het wel interessant maken.
Tesla Powerwall3
De verwachting is dat in de tweede helft van 2022 Tesla genoeg batterijen kan produceren om ook Tesla Energy verder uit te bouwen en uit te rollen naar andere markten. In China deze week al een opwarmer voor wat mogelijk komen gaat met Tesla Solar en Tesla Energy in China.  De eerste supercharger werd voorzien van Tesla Solarpanels en twee Powerwalls.  
Foto
In de loop van 2022 komt de volgende generatie, de Powerwall3. De grootste kosten van een batterij zitten aan de kathode kant, vooral als er nikkel gebruikt wordt. Voor auto's, zeker als er een hoge energiedichtheid en rijbereik verwacht wordt, is dit logisch. Maar voor opslag is dit niet nodig. Een ijzerfosfaatkathode is dan meer voor de hand liggend en hierdoor ook stukken goedkoper. De verwachting is dan ook dat Tesla de 4680 batterijen met Nikkel hoofdzakelijk voor auto's en semi's gaat gebruiken en de batterijen met ijzer voor de SR-versies en voor toepassing in de verschillende Tesla Energy-producten, zoals de Powerwall. Hiermee gaan de kosten uiteindelijk omlaag.  
0 Reacties

Blik op de WEEK (#24)

19/6/2021

0 Reacties

 
In deze blik op de week aandacht natuurlijk weer aandacht voor de Model S (Plaid), geruchten over een Chinese Model Y voor Europa, de voorbereidingen op de Q2 cijfers en meer.
MIC Model Y naar Europa 
Er gaan geruchten dat een Standaard Range Model Y met 2170 LG batterijen uit Giga Shanghai naar Europa gaat komen. Zou te maken hebben met de vertragingen in Berlijn, de enorme orderportefeuille en de concurrentie van de VW ID4. Van die concurrentie zal niemand bij Tesla wakker liggen. Prima dat de EV-adoptie op gang komt. Dat er veel vraag is naar de Model Y (SUV-markt een hele grote markt) en je met een Model Y zichtbaar op de weg deze vraag verder kan vergroten, is mogelijk ook een steekhoudend argument. VW is goed bezig, maar lopen tegen de grenzen aan van de beschikbaarheid van batterijen en de prijs welke ze hiervoor moeten betalen.
 
Ik kan me ook voorstellen dat Tesla de standaard range versie van de Model Y in Shanghai structureel wil gaan produceren voor Europa. Dus ook als Giga Berlijn de Model Y aan het produceren is. Berlijn maakt dan alleen LR en Performance versies met de 4680 batterij. Prijstechnisch heel interessant om een SR te hebben uit China en een duurdere LR/P uit Berlijn. De auto’s uit Giga Shanghai zijn kwalitatief topauto’s met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Qua prestaties en prijs is een SR een directe vergelijking met VW/SKODA. De LR/P heeft dan een paar extra’s (vooral psychologisch) en kan voor een hogere prijs verkocht worden en hiermee ook met hoger (ICE) segment concurreren. Sublieme kwaliteit, meer lakopties, topprestaties qua rijbereik en snelheid en natuurlijk, Made in Germany. 
Foto
Details Model S
Zoals verwacht zijn nog aardig wat details naar voren gekomen na de eerste leveringen verleden week. Maar er zijn ook nog wel vraagtekens. De grote onbekende blijft toch het batterijpack. Wat zit er nu precies in. De originele batterij voor de Model S de 18650, maar dan met andere chemische samenstelling? Of de 2170 zoals deze in de Model 3 en Y gebruikt wordt? Of zit er toch de 4680 batterij in? Hoe dan ook, het is een knap staaltje van efficiency om tot dergelijke prestaties te komen. 

Wat heel indrukwekkend is, is dat die absurde acceleratie steeds weer opnieuw herhaald kan worden. En die reacties van iedereen....
Het koelsysteem van de aandrijflijn en het batterijpakket is subliem. Als Tesla niet zelf gaat onthullen hoe die (Plaid) Model S nu aan deze prestaties komt, moeten we wachten op een teardown. Sandy Munro is geld aan het ophalen om een Model S Plaid te kunnen kopen. Ik hoop voor hem dat als hij het geld al bijelkaar krijgt, hij wel snel een exemplaar kan bemachtigen. Moet hij achter in de rij, dan kan hij nog wel even wachten en is mogelijk de Roadster weer interessanter om uit elkaar te halen. Mocht je Sandy willen sponsoren, hier is de link
Foto
12V li-ion batterij 
Het was al eerder een gerucht, maar nu ook bevestigd, de traditionele 12v lead-acid accu zoals die al jaren gebruikt wordt in nagenoeg alle autos’, is in de Model S nu eindelijk vervangen door een 12 V lithium-ion accu. Het belangrijkste voordeel is dat hij veel langer meegaat doordat hij veel meer laadcycli kan hebben. In een traditionele ICE is de 12v accu hoofdzakelijk voor alleen te starten. In een EV krijgen veel subsystemen hun spanning van de 12V accu. Het hoofd batterijpakket is alleen voor de aandrijving. De 12V accu krijgt in een EV dus veel meer voor de kiezen. Hierdoor moeten ze regelmatig vervangen worden. Bij een 12 V lithium-ion is dit nagenoeg verleden tijd. En ze zijn natuurlijk kleiner en een stuk lichter. Mooi meegenomen.
 
Laadsnelheid superchargers naar 350 kW
Tijdens de Model S presentatie spraak Elon over het verhogen van de snelheden de superchargers. Hij noemende een aantal stappen tot 350 kW en hoger. De huidige V3 chargers schijnen deze hoge snelheden al aan te kunnen. Alleen zijn er nu nog geen Tesla’s die zich zo snel laten opladen. Maar met de komst van de Cybertruck, Roadster en zeker de Semi zal dit wel gaan veranderen.
 
Dit maakt duidelijk dat Tesla toch wel echt ver vooruitloopt en een luxepositie heeft, zeker qua winstmarges. Het is natuurlijk niet zo moeilijk om 120 kWh te monteren en een EPA-range van 800km+ af te geven. Maar bij Tesla ligt de focus op verticale integratie. Door een combinatie van heel veel factoren kunnen ze met een 100 kWh pack een EPA 650km halen en hiermee een soort virtuele lijn te trekken. Meer heb je niet nodig. Je gaat niet heel veel rijbereik meer verliezen in de winter door het revolutionair HVAC-systeem. De software laat de hardware steeds optimaler samenwerken. Het netwerk van Superchargers wordt steeds verfijnder, waardoor je op een route meerdere mogelijkheden hebt om te laden. En het laden zelf gaat steeds maar sneller en sneller. Nu al is 300 km in 15 minuten te halen en dus net tijd genoeg voor sanitaire stop na 400 km rijden!  
 
Cabin Camera
Ook de Model S heeft nu een cabin-camera. Zoals al eerder bericht gaat deze dan toch gebruik worden voor het monitoren van het gedrag van de bestuur bij een ingeschakelde autopilot. We moeten wachten tot de Beta V9 versie van de FSD software om te zien wat de feitelijke impact van het gebruik van de camera gaat zijn.
 
Opvallend is dat er 2 infrarood leds schijnen te zitten bij die cabin camera. Blijkbaar is er in het donker meer zicht nodig.
Foto
Q2 productiecijfers en TSLA
De YouTube-vloggers zijn begonnen met hun voorbeschouwing op de kwartaalcijfers. Bijzonder om te zien waar ze informatie vandaan halen en hoe ze speculaties meenemen in hun modellen. De komende week zal ook Rob Maurer van Tesla Daily zijn spreadsheet weer met ons gaan delen. Blijft voor mij toch de meest objectieve bron als het over de businesskant van Tesla gaat. Ook over mogelijke oorzaken waarom het aandeel TSLA al weken rond de $ 600 blijft hangen en de verwachtingen wanneer een stijging te verwachten is, wordt druk gespeculeerd. Zeker Steven van Solving The Money Problem kan goed te keer gaan! 
​Er relatief nieuw kanaal is The Tesla Economist. Zit wat mij betreft een beetje tussen Steven en Rob in. Hij heeft af en toe verrassende perspectieven. 
Reviews Model S Plaid
De komende weken kunnen we de nodige reviews verwachten van de Model S door autojournalisten. Motortrend had zo’n beetje de primeur. 
Yoke-stuur
De eerste 25 auto’s met een Yoke stuur rijden nu een week rond. En op social media hebben veel mensen al een mening over dat Yoke-stuur. Natuurlijk kan je het mooi of niet mooi vinden zonder er een tijdje mee gereden te hebben. Maar of het praktisch is, danwel super onhandig ten opzichte van een traditioneel stuurwiel, kan je niet over oordelen totdat je er een tijdje meer gereden hebt. Dus ook een journalist na een ritje van halve dag zal het niet snel positief beoordelen. Benieuwd naar de reacties over 2-3 maanden als er fors meer mensen een langere periode mee hebben kunnen rijden. Hier en in de video hieronder een paar eerste ervaringen.
​Track package en trekhaak
De onderdelen catalogus wil nog wel eens toekomstige product vroegtijdig signaleren. Zo gaan nu de geruchten dat de Model S later ook met een trekhaak besteld kan worden. Ook een track-package voor de Plaid schijnt er aan te komen. Al eerder zagen we beelden van een beweegbare achterspoiler. Mogelijk dat voor het circuit andere remschijven en blokken nodig gaan zijn. De tijd zal het leren.
Foto
0 Reacties

Blik op de week (#23)

11/6/2021

0 Reacties

 
In deze blik op de week natuurlijk veel aandacht voor het Model S - event, maar ook ander nieuws zoals over Tesla verzekering, de boring company en meer.  
Model S Event
Eindelijk het langverwachte Model S Plaid event. Met de nodige vertraging werd in Fremont door Elon de Model S Plaid op het podium gereden. De presentatie was op z’n Elon’s. Geen gelikte marketing praatjes, maar toch een wat onzekere Elon. Ze hadden mooie graphics in de presentatie voor hem gemaakt, maar Elon is gewoon geen goede performer. Hij ging er snel doorheen! Toch wel een gemiste kans.  
Voor sommige zal het een teleurstellende presentatie zijn geweest. Misschien ook wel door hypes vooraf. Toch weer een aantal nieuwigheden maar helaas geen “one-more-thing”. Geen Roadster of Model 2. Ook geen nieuwe 4680 batterijen in de Model S! En geen toelichting op reden van het annuleren van de Plaid+ en de prijsstijging met $ 10.000. 

​​Wel een toelichting waarom ze Plaid versie gemaakt hebben: het moet absoluut duidelijk zijn dat EV’s op alle gebieden superieur zijn aan ICE auto’s. Snelheid, veiligheid, rijplezier, gemak, e.d. Elon's samenvatting: "Sneller dan een Porsche en veiliger van een Volvo!"
 
De specificaties zijn indrukwekkend, maar dat wisten we natuurlijk al. Je moet de acceleratie een keer gevoeld hebben om het te kunnen bevatten. 
Foto
Het meest bijzondere aan de Model S is de enorme lichte drive-unit door de carbon onderdelen. Ze hebben speciale machines moeten ontwikkelen om deze motor te maken. Dat lage gewicht door onder meer de carbon (omwikkelde) rotors zorgt voor ongekend hoge toerentallen. Elon ging er wat snel overheen. De komende weken gaan we hier zeker meer achtergronden over horen door enthousiaste YouTubers. Door het relatief lage gewicht, in combinatie met de zeer lage luchtweerstand van de auto (0.208, de laagste van een productie-auto ooit) worden de bijzondere prestaties gehaald. ​Hieronder een overzicht.
Foto
Vooraf werd druk gespeculeerd over de batterijen in de Model S. Eigenlijk is er geen woord over gezegd, anders dan dat het een nieuw pack betreft. Maar qua formaat waarschijnlijk nog steeds dezelfde batterij als in 2012, alleen met een andere chemische samenstelling. Wat wel nieuw is, is dat ook de Model S nu de hoge laadsnelheden gaat halen zoals in de Model 3 en Model Y: 300 km in 15 minuten. Ook de Model S heeft nu de warmtepomp om het koelen en verwarmen zo efficiënt mogelijk te maken. 
Qua interieur is opvallend dat ze het dashboard en de voorstoelen iets verder naar voren hebben kunnen plaatsen, waardoor er op de achterbank meer ruimte is. Wat achterin natuurlijk opvalt is het 3e scherm voor hoofdzakelijk entertainment. Er werd een demo getoond met een spel op PS5-niveau. Indrukwekkend. Maar verder geen nieuws over een app-store voor de aanschaf van deze spellen of multiplayer mogelijkheden.
Foto
​We kregen wel beelden te zien van de nieuwe GUI van Versie 10 van de software (itt eerdere berichten geen V11 nog). Meer kleur in de picto’s en het kunnen verslepen van schermen zodat je een eigen indeling kunt maken.Maar geen duidelijkheid over de uitrol naar andere modellen. Tijdens het event werden de eerste 25 Model S modellen uitgeleverd. De komende dagen zullen meer beelden opduiken over de nieuwe schermen en layouts.  
 
Dat er nu way-points in de navigatie zitten, is wel definitief bevestigd. Elon gaf aan dat de auto in je agenda kijkt naar adressen van afspraken of op basis van waar je bent en het tijdstip waar je mogelijk naar toe zou willen. Met één swipe heb je dan de navigatie ingesteld. In combinatie met smart-shift, het automatisch inschakelen van voor- of achteruit rijden, kan je zonder verdere handelingen gaan rijden en naar de bestemming (laten) navigeren.
Foto
​Verder viel op dat ook in de Model S nu ook het ventilatiesysteem zit zoals in de Model 3/Y. Alleen nu met drie zones (links, rechts en achter). Op het schermpje op de achterbank kunnen de achterpassagiers zelf de luchtcirculatie instellen.
 
Er werd ook stilgestaan bij het audiosysteem met 22 speakers en 920Watt. De speculaties over active noisecancelling werden niet bevestigd. Wel dat het systeem continu aangepast en geupdated wordt. De Model S heeft nu ook Tesla Accoustic Glass (dubbel glas).
Helaas dus geen nieuws over de aanstaande FSD V9 Beta uitrol. Geen woord over Tesla Vision. Voor de echte (kleine) nieuwtjes moeten we wachten op de beelden van de YouTubers met reviews van de nieuwe Model S nu de eerste leveringen hebben plaatsgevonden.  
De eerste beelden vanuit de testritten van de aanwezige YouTubers verschijnen inmiddels online! 
Verzekering, FSD en app-store
Het ziet er naar uit dat Tesla werkt aan een integratie van Tesla Insurance in de telefoon-app en hiermee waarschijnlijk ook in de auto zelf. Je ziet dat een premie gebaseerd op je eigen rijgedrag en het feitelijk gebruik van de auto. Veilig rijgedrag (bijv. veel KM op autopilot) wordt dan beloond. Of onveilig gedag (bijv. waarschuwingen afstand voorligger) bestraft. Ik verwacht dat het wel een stimulans kan zijn als je een directe relatie ziet tussen je gedrag/gebruik van de Tesla en de hoogte van de premie. Kijk naar de fitnessringen op de Apple Watch!  
 
Ook een FSD-abonnement gaat mogelijk via de app. Geruchten gaan over het kunnen kopen per rit of weekend. Op gelekte beelden van de nieuwe V11 software is te zien dat er een soort app-store gaat komen. Voor games of applicaties. Als dit hetzelfde gaat werken als in de app-store van Apple of Google dan gaan ontwikkelaars wel aan slag om Tesla-apps te maken. 
Autopilot Testers
Tesla is op zoek naar testrijders voor de Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Ook voor Europa voor steden als Milaan, Parijs en Barcelona. Ze hebben natuurlijk heel veel data uit het reguliere consumentengebruik. Maar voor validatie en verificatie is het veiliger en sneller om dit met eigen testers te doen. Uiteraard kunnen deze testers gericht op zoek gaan specifieke situaties en locaties. Dat gaat het proces van legalisatie versnellen. 
Boring Company
De tunnel in Las Vegas is nu officieel in gebruik genomen. In het convention centre is momenteel een congres en de bezoekers kunnen gebruik maken van het nieuwe transportsysteem. Nu nog met een chauffeur in de auto en beperkte snelheid. Na een proefperiode (tot einde van het jaar?) zal de snelheid opgevoerd worden en de chauffeur uiteindelijk verdwijnen. Op termijn zullen ook de huidige Tesla modellen vervangen gaan worden door Tesla Pods (autonome voortuigen). 
​Behind the scenes
Afgelopen jaar gooide een Tesla Model 3 Performance hoge ogen tijdens Pikes Peak International Hill Climb. De auto van Unplugged Performance maakte zelfs een flinke klapper. Er is nu een “behind the scenes” documentaire verschenen 
Tesla 4680
Dat de tijdens batteryday aangekondigde 4680 batterij bijzonder was, is wel duidelijk. Maar wat er allemaal bij komt kijken om tot deze bijzondere batterij te komen en wat het dan zo bijzonder maakt, is indrukwekkend. Het YouTube-kanaal The Limited Factor heeft in 17 afleveringen ieder aspect verdiept. Nu heeft hij een verzamelwerk gemaakt. Voor een leek, zoals ik, is het best wel complexe materie. Maar de rode draad is dat Tesla op veel gebieden een enorme voorsprong heeft welke de komende jaren zeker niet ingehaald gaat worden. Wat andere autobouwers en leveranciers ons ook willen laten geloven. No-way. En al helemaal niet als het gaat over de prijs per kW!
 
Voor de TSLA-aandeelhouders een geruststelling te weten dat met de tijd, de marges welke Tesla maakt op ieder verkocht voertuig alleen maar gaat toenemen door de steeds goedkoper wordende batterij. 
0 Reacties

Blik op de week (#22)

4/6/2021

1 Reactie

 
In deze blik op de week aandacht voor "lumbar-gate", Model S, Recall, TSLA en nog veel meer.
 
Trekhaak
Mijn Model 3 SR+ 2019 heeft af fabriek geen trekhaak. Ik heb een afneembare Brink-haak laten monteren, alleen geschikt voor een fietsendrager (60kg). Op de Yakima-drager met twee Vanmoof’s op pad geweest. Verbruik ongeveer 15-20% hoger dan normaal. Allemaal prima te doen. Zelfs het laden bij een supercharger (op de foto hieronder bij de nieuwe V3 laders in Leusden) ging prima. Ik haalde daar overigens de maximale laadsnelheid voor de SR+ van 170 kW (1253 km/u).

Nadeel van achteraf een trekhaak laten monteren is dat de sensoren achter continu "gevaar" registeren  met steeds een fiets voor de sensor. Bij vooruit rijden een mooie “rode snor” op het scherm, bij achteruit rijden continu gepiep. Dan is het jammer dat je in de software niet kunt aangeven dat de trekhaak in gebruik is, hetgeen wel kan met een af fabriek trekhaak,
Foto
​Recall
Naast de recall waarbij gecontroleerd wordt of de bouten waar de remklauw mee verankerd is nog aan de eisen voldoet, is er nu een recall bijgekomen i.v.m. het verankeren van de veiligheidsgordel. Bij bepaalde bouten wordt elektronisch geregistreerd of ze vastgedraaid zijn conform de specificaties. Ze kunnen dit blijkbaar niet bij alle auto’s garanderen/aantonen. Dat moet dus handmatig gecontroleerd worden. Het gaat om maar een beperkt aantal auto’s (circa 8.000) van het type Model 3 en Model Y gebouwd tussen 2018 en 2021. Hier is een VIN-checker te vinden waar je kan zien of de auto geregistreerd staat voor een recall.
 
Lumbar-gate
In de Model 3 en Model Y die nu uit de fabriek komt (China nog niet bevestigd) heeft de passagiersstoel geen lende-steunverstelling meer. De stoel voor de bestuurder heeft dit wel en blijft dit ook behouden. Uit de logbestanden bleek dat deze niet of nauwelijks gebruikt wordt. Dan kan het er ook uit was de redenatie. Is van alles voor te zeggen. Maar het was wel handig geweest als ze hier wat duidelijker over gecommuniceerd hadden. Nu gaat er een keer hardware uit, en wordt het op social media “Lumbar-gate” genoemd. Dat er best vaak hardware upgrades doorgevoerd worden, die ook niet vooraf gecommuniceerd worden, is over het algemeen minder ophef. Maar goed, Tesla kan qua communicatie best nog wel wat stappen zetten.
Model S
De komende week gaat dan eindelijk officieel het doek van refresh Model S en X en krijgen we meer details en de eerste leveringen aan consumenten. Er staan bijna 1.000 exemplaren van de Model S te wachten op de eerste uitleveringen. Dit maakt wel duidelijk dat de software nog niet klaar en dat er geen sprake is van ontbrekende hardware. Elon had het al over Playstation 5 prestaties van gameconsole in de Model S.  Er blijkt een AMD RDNA2 chip in te zitten. Dat is echt high-end gaming!
Foto
Ook Jay Leno liet al iets ontglippen over ¼-mile tijd van Plaid. Een nieuw wereldrecord (9,23sec) voor productie-auto’s. Ook in de configurator (VS) is aangepast. Het is al vaker gezegd, Tesla zet met refresh Model S en X wederom de norm voor de komende jaren. En dan moet de Plaid+ met de 4680 batterijen nog komen! Of heeft de Plaid nu al de 4680? De volgende week weten het!
Foto
​Powerwall
Recent het bericht dat de Powerwall alleen nog verkocht wordt in combinatie met Tesla Solar. Samen met de unieke Autobidder software heb je dan alles in huis om mee te gaan doen in een virtual power plant! Tesla heeft inmiddels 200.000 powerwalls geleverd. Zo’n 100.000 in de overgelopen 12 maanden. De productie gaat verder omhoog. Tesla Energy is ook aan het smeulen en zal ook exploderen zodra het te kort aan batterijen opgelost is. Zeker de energie-opslagproducten zoals powerwall en megapack vinden gretig aftrek. Solar blijft onduidelijk wat nu de vraag is en hoe de verdere uitrol naar andere markten (o.a. Europa) er uit gaat zien. 
Superchargers
In Texas, bij de in aanbouw zijnde Giga, zijn de eerste beelden opgedoken van de pre-fabric chargers. Dit gaat natuurlijk de lokale installatietijd fors verkorten. Benieuwd of we dit ook in Europa gaan zien!
Foto
Tesla Vision
De eerste ervaringen met de radarloze Model 3/Y worden op social media gemeld. Zoals verwacht zijn er nog een aantal situaties waarop gerapporteerd wordt dat de radar gemist wordt. Eigenlijk is dit in lijn met wat Elon al liet weten. Ze nemen nu de stap de Model 3 en Model Y in Noord-Amerika. De functionaliteiten zijn nog beperkt. Het is een kip-ei verhaal. Er is gewoon heel veel data nodig om het beter te maken en zelfs uiteindelijk beter te laten functioneren dan radar. Het kan nu veilig met beperkte functionaliteit, met soms vreemde beelden of situaties. En over 6 maanden weten we niet beter dan dat Vision superieur is aan radar in nagenoeg alle omstandigheden. Zeker om in slecht weer te rijden hebben ze veel data nodig. Iemand die tijdens zijn eerste rijles in zware regen komt met de ruitenwissers in de hoogste stand, zal ook anders rijden dan een ervaren chauffeur. Voordeel van Tesla Vision dat deze ervaringscurve 2 maanden is en niet 10 jaar zoals bij mensen. En bovendien zijn wij eigenwijs, hardleers en overschatten onszelf. We gaan het toch echt afleggen!

Benieuwd of we de komende week de eerste beelden van FSD V9 te zien krijgen. Maar ook dan zijn er nog heel wat “cornercases”. Situaties die om heel veel data vragen om opgelost te worden. Daarom is het ook een beta en vindt de uitrol met de nodige terughoudendheid plaats. 
​Tesla Restaurant
Tesla heeft het logo van Tesla nu ook laten registeren als een merknaam voor restaurants, pop-up restaurants, self-service, take-away, e.d.  Mogelijk zien we de komende jaren deze services toegevoegd worden aan superchargers. In Nederland liggen de meeste SuC al op plaatsen waar ook een restaurant voor handen is. Vaak v/d Valk.  In 2018 al een tweet van Elon over zijn ambities
Foto
Cybertruck
Tesla heeft nu ook in China de Cybertruck als handelsnaam laten vastleggen. Dat geeft toch wel aan dat de Cybertruck niet alleen voorbehouden gaat worden voor de Noord-Amerikaanse markt. Mogelijk gaat er een aparte versie komen voor China en een voor Europa. Voor ons een vraag voor Tesla een weet is de mate van wereldwijde belangstelling voor de Cybertruck.

Zoals ik al eens eerder heb aangegeven gaat de Cybertruck mijns inziens een hele nieuwe markt aanboren. Een markt van mensen die nu helemaal geen pick-up rijden en ook nooit overwogen hebben. Het is feitelijk een auto, die alles heeft wat je maar van een auto kunt verwachten: de veiligste auto die je kan kopen (ook voor de mede weggebruikers, want met Tesla Vision actief wordt de kans op een ongeval sterk gereduceerd), hoge instap, 6 zitplaatsen, ongekend veel laadruimte, razendsnel zowel qua acceleratie als topsnelheid, grote range, uitdagend ontwerp, nagenoeg geen onderhoud, nagenoeg onverwoestbaar, roestvrij, kogelvrij, een batterij voor 2 miljoen kilometer, superieure geluidsinstallatie, kan de zwaarste trailers trekken, volledig autonoom rijden mogelijk, alle kleuropties en prints zijn mogelijk (door wrap), superieure binnenluchtkwaliteit, ondanks gewicht en afmetingen relatief goedkoop per kilometer, enz, enz. Alleen…. tja…. het ontwerp zal niet iedereen aanspreken. 
Foto
Tesla op de trein
In dit twitter bericht is een volle lading Tesla’s te zien welke via het spoor door of naar Zwitserland gaat. Dit beeld gaan we natuurlijk meer zien als Giga Berlijn via het spoor de auto’s gaat distribueren. De spoorlijn langs Giga Berlijn wordt nu gebruikt om de bouwmaterialen aan te leveren. Maar gaat straks ook zorgen voor razendsnelle distributie. 
Prijsstijgingen 
Elon Musk heeft voor het eerst informatie gegeven over de reden van de prijsstijgingen de afgelopen weken. Het wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een stijging van de prijs van de grondstoffen en de logistische uitdagingen. Hij liet ook weten dat het wereldwijde chip tekort deels veroorzaakt wordt door paniek inkopen, vergelijkbaar met de massale inkoop van wc papier bij het uitbreken van de corona-pandemie! Een probleem dat hierdoor vanzelf over gaat.
 
Het liet ook weten dat de wereldwijde vraag naar Tesla’s alleen maar toeneemt. Hij heeft al vaker laten weten zich totaal niet druk te maken over een vraagprobleem. Toch reageerde het aandeel TSLA sterk op geruchten dat de verkoopaantallen in China over de maand mei tegen vallen. De officiele verkoopcijfers over mei zijn er nog niet. Dus het zijn allemaal speculaties. De productie vanuit Shanghai is in ieder geval ongekend hoog. Er worden natuurlijk verschillende markten voorzien van auto's vanuit China. 
​SR+ range test
Bjøn Nyland test regelmatig verschillende EV’s over een afstand van 1.000 km. Nu was een 2021 Model 3 SR+ aan beurt. De afstand welke je kan rijden met een volle lading wordt vaak als maat gebruikt. Maar wanneer je de tijd welke je kwijt bent om van A naar B te komen als maat neemt, komen er verrassende dingen naar boven. Uiteraard staan alle Tesla’s bovenaan in welke lijstje dan ook. De nieuwe Model S zal het plekje van e-tron weer overnemen. Zeker als er V3 chargers gebruikt zouden worden. Maar het punt bij de SR+ is dat door de 55 kWh batterij de te rijden afstand per lading minder is, maar dat je ook minder lang hoeft te laden of weer verder te kunnen. Dus op een lange rit misschien 1 of 2 stops meer, maar qua totale reistijd soms helemaal niet langer. Goed om in gedachten te houden als je maar zelfden per jaar lange ritten maakt! 
1 Reactie

    Archieven

    Mei 2022
    April 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019

    Categorieën

    Alles
    Algemeen

    RSS-feed

About

Blik op de week

Tesla blogs

Tesla kopen

Tesla bezitten

Copyright © 2022
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • FSD wel of niet kopen?
    • Verwachtingen 2022
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Een Model 3 of Model Y?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 2 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires