In deze blik op de week aandacht voor het wrappen van delen van je Tesla, de beroemde Pike Peak Hill Climb, Tesla AI, past een Ikea-doos?, Powerwall3 en nog veel meer.... Delete De chrome-delete is natuurlijk een veel voorkomende vorm van personalisering van een Tesla. Of was, nu Tesla geen modellen meer maakt met chrome accenten. Maar er zijn meerdere vormen van wrappen. Toen de Model 3 in de VS op de markt kwam is er even sprake geweest van een Standaard Range versie met een afwijkend en vooral eenvoudiger interieur en een stalen dak in plaats van het huidige glazen panorama dak. Gelukkig besloot Tesla om de Standaard Range en de Long Range hoofzakelijk te differentiëren door de dualmotor en een groter batterijpakket. Het interieur is nagenoeg hetzelfde. Alleen niet alle speakers zitten in de standaard range en de achterbankverwarming moet je bijkopen. Op YouTube kwam ik een filmpje tegen waar een autodetailer het panomadak voorziet van een wrap in dezelfde kleur als de carrosserie. Met name leuk om te zien hoe de Model Y (kan natuur ook bij en Model 3) er uit zou zien met een stalen dak in de lakkleur. Een minder vaak voorkomende “delete” is de “pilar-delete”. Ziet er ook wel gaaf uit moet ik zeggen. Maar smaken verschillen. Aangezien Tesla maar een beperkt aantal kleuren in de aanbieding heeft is het ook een optie om de “gratis” kleur wit te kiezen en dan na levering de gehele auto in ieder gewenste kleur en design te laten wrappen. Er zijn heel wat bedrijven die zo'n wrap aanbieden. Natuurlijk afhankelijk van de kleur, het materiaal en het bedrijf, maar reken op ongeveer € 2.000-€ 2.500 voor een Model 3. Wil je niet aan de buitenkant van de auto wrappen, dan zijn er natuurlijk ook opties voor de binnenkant. Zeker bij de vorige generatie Model 3/Y is het wrappen van de middenconsole populair i.v.m. de hoogglans pianolak. Heb je een wit interieur dat is misschien onderstaande foto een inspiratie voor een sticker actie! Pikes Peak Hill Climb Verleden jaar maakte een Model 3 Performance van Unplugged Performance indruk op de beroemde heuvelklim. Dit weekend is de Model S Plaid aan de beurt! Ze hebben hem fors gemodificeerd met vleugels en het complete interieur is gestript. Er zitten adaptieve Bilstein dempers onder en de auto staat op slicks. De aandrijflijn is echter onveranderd. Het zullen ongetwijfeld toptijden worden. Tesla AI Andrej Karpethy is de verantwoordelijke man bij Tesla voor het ontwikkelen van Tesla AI en Tesla Vision. Tijdens een recente lezing werd er weer een tipje van de sluier opgelicht over de unieke aanpak van Tesla om het full self driving probleem op te lossen. De voordelen van de verticale integratie worden erg duidelijk. Tesla heeft alles in eigen huis en is niet afhankelijk van derden als het gaat over technologie-ontwikkeling. Ze ontwerpen hun eigen chips. Er zijn beelden te zien van een deel van hun supercomputer in aanbouw. Het is een indrukwekkend verhaal. Als Andrej nader ingaat op enkele details, laat hij zien dat radar toch echt enorme beperkingen heeft. Hij geeft zelfs aan waar de Phantom Brakes vandaan komen zonder ze expliciet te benoemen (timestamp 24:45). Hij laat ook met wat voorbeelden zien hoe ze met Vision het probleem aanpakken van het plotseling en tijdelijk geen zicht meer hebben (timestamp: 15:25). Denk aan verblinding door de zon, een stofwolk, opspattende regen of een mistbank. Het is zeker niet zo dat een Tesla met Vision in een mistbank kan blijven “zien”, maar kan wel getraind worden om adequaat te reageren op dergelijke omstandigheden. Bijvoorbeeld om tijd te krijgen om te ontwijken of om te remmen. Tesla Vision gaat feitelijk niet alleen over "zien" van diepte en snelheid, maar vooral ook over het met een enorme accuratie "voorspellen" van een bepaald beloop. Op de manier van trainen van het neurale netwerk ging hij wat dieper in. En dan wordt nogmaals duidelijk waarom het zo belangrijk is dat deze zo’n grote hoeveelheid data hebben en dat ze een actief rondrijdende vloot aan Tesla’s hebben om data te verzamelen en het functioneren van de netwerken te valideren. Daar bovenop hebben ze testrijders en simulatiesoftware. Elon twitterde naar aanleiding van de presentatie van Karpethy dat ze in juli/augustus een AI dag gaan organiseren. Dat belooft weer wat. Ook liet hij via twitter weten dat ze nog hard aan het werken zijn aan Beta 9 van de FSD software. Misschien de komende week. Superchargers De druk op Tesla om hun supercharger netwerk ook voor niet-Tesla’s open te stellen wordt opgevoerd. Met name door het verbinden van subsidievoorwaarden aan dit openstellen. Tesla heeft de infrastructuur gebouwd met eigen middelen en niet met zware subsidies. Op een uitzondering na. En het zijn waarschijnlijke deze uitzonderingen waar de superchargers wel opgesteld “moeten” worden. In eerste instantie gaat om een aantal locaties in Noorwegen in de herfst van 2022. Tesla heeft natuurlijk veel data over het gebruik van het supercharger netwerk en zal ongetwijfeld scenario’s hebben voor de komende jaren met een groeiende Tesla-vloot en een impact op het verder openstellen voor derden. Timing voor het openstellen voor andere merken zal zeker pas gaan plaatsvinden als dit hun eigen unique selling point niet de weg staat en de nadelen van het openstellen gecompenseerd worden met een behoorlijke inkomstenbronnen. Een andere beweging is dat ze samen met andere aanbieders, zoals FastNed, charging locaties openen. Recent werd duidelijk dat Tesla ook services willen gaan toevoegen aan de grote SuC-locaties, zoals restaurants. Ik zag op Reddit een bericht dat in de VS een McDonald is begonnen met het leveren van bestellingen op de SuC-locatie. SuC's en McDonald-restaurants liggen vaak vlak bij elkaar. Hoe lang zal het nog duren voordat op je display automatisch een app geopend wordt om je bestelling door te geven aan de het restaurant op de SuC-locatie? Model S LR Na eerste leveringen van de Model S Plaid wordt in de VS nu ook de Long Range versie uitgeleverd. Het zijn voor de productiecijfers van Q2 nog kleine aantallen. In de loop van Q3 volgt ook de Model X. Een eerste export richting Europa is pas voor 2022 voorzien. In Q3 gaan we productie-aantallen zien welke in buurt komen van de hoogtij-dagen van de Model S/X voor de komst van de Model 3. De Model S/X zijn naar verwachting twee modellen van een hoge marge. Zullen de aandeelhouders blij mee zijn. Giga’s De bouwwerkzaamheden in Berlijn, Austin en Shanghai gaan onverminderd in een hoog tempo door. Als je al een tijd niet meer gekeken hebt naar de voortgang, hieronder recente fly-overs. Rond 9 minuten in het filmpje van Berlijn is de in aanbouw zijnde batterij-fabriek te zien. Ze leggen wel een heel dikke fundering. Het is niet helemaal duidelijk waarom. In Austin zien we dit namelijk niet.
De vergunningprocedure welke voor Giga Berlijn is gestart maakt de tongen los. Duitsland wordt voor het oog van de wereld toch wel geconfronteerd met hun enorme bureaucratie. Nu zal het niet zo uit de hand lopen als bij de bouw van de nieuwe luchthaven bij Berlijn, maar als het aan Tesla had gelegen zou het allemaal wat sneller gaan. Er zijn beelden opgedoken van de eerste Model Y’s uit Berlijn welke door de lakstraat zijn gegaan. Al eerder zagen we beelden van de Giga Press in aktie. Langzaam komt Giga Berlijn to leven .Geruchten gaan nu over een eerste productie in november van dit jaar. Dat Tesla zijn batterijproductie lokaal gaat doen was al bekend. In de eerste helf van 2022 zou het operationeel moeten zijn. Maar ook andere componenten worden on-site gemaakt, zoals stoelen, bumpers en andere grotere interieuronderdelen. TSLA Het aandeel TSLA maakte een sterke week door (+7,8%). Eindelijk lijkt er een einde te komen aan de negatieve berichten en FUD uit China. De verwachting is dat de productiecijfers over Q2 weer beter zijn dan in Q1. Geruchten gaan dat de Model 3 en Model Y in de VS voor Q3 bijna uitverkocht zijn. Dat moeten we natuurlijk met een korreltje zout nemen. Maar dat de auto’s populair zijn blijkt wel uit de 7e prijsstijging voor de Model Y dit jaar. Er is weer $ 500 bijgekomen en de LR versie is nu $ 3.000 duurder dan in het begin van het jaar. Past de Ikea-doos in je Model 3? De Model 3 ziet er uit als een hatchback maar is feitelijk een sedan. Ofschoon de bagageruimte best groot is, toch is het soms lastig om grotere voorwerpen mee te nemen. Klik hier of op onderstaande foto om naar een rekentool te gaan om vooraf te kunnen bepalen of het te vervoeren object in je Tesla of andere merk auto past. Tesla Solar Er zijn wat koppen gerold bij Tesla Solar. Elon is duidelijk niet tevreden met de progressie welke gemaakt wordt met Solar Roof en 2 directeuren moesten het veld ruimen. De installatie-tijd is te lang en hiermee te kostbaar. Lijkt een toch moeilijk op te lossen probleem. Maar ja, ieder dak is anders. Een focus op nieuwbouw waarbij de architectuur uitgaat van een ideale ligging t.o.v. de zon, een m2 dakoppervlakte dat voldoende rendement kan leveren voor het verbruik van het gezin dat er gaat wonen en een geoptimaliseerd vorm voor het eenvoudig installeren van Solar Roof lijkt een betere oplossing. En op bestaande daken Solar Panels. Maar wie ben ik? Hyperchange had deze week een vlog over een mogelijke rol van Tesla bij Boxabl. Het zou wel wat zijn als je een huis als een bouwpakket kan bestellen met een geïntegreerde Solar Roof, Powerwall en HVAC. Natuurlijk met de slimme Autobidder software en een Tesla in de garage aan de wallconnector. Op deze manier bouwen is natuurlijk niet nieuw of uniek, maar de combinatie zou het wel interessant maken. Tesla Powerwall3 De verwachting is dat in de tweede helft van 2022 Tesla genoeg batterijen kan produceren om ook Tesla Energy verder uit te bouwen en uit te rollen naar andere markten. In China deze week al een opwarmer voor wat mogelijk komen gaat met Tesla Solar en Tesla Energy in China. De eerste supercharger werd voorzien van Tesla Solarpanels en twee Powerwalls. In de loop van 2022 komt de volgende generatie, de Powerwall3. De grootste kosten van een batterij zitten aan de kathode kant, vooral als er nikkel gebruikt wordt. Voor auto's, zeker als er een hoge energiedichtheid en rijbereik verwacht wordt, is dit logisch. Maar voor opslag is dit niet nodig. Een ijzerfosfaatkathode is dan meer voor de hand liggend en hierdoor ook stukken goedkoper. De verwachting is dan ook dat Tesla de 4680 batterijen met Nikkel hoofdzakelijk voor auto's en semi's gaat gebruiken en de batterijen met ijzer voor de SR-versies en voor toepassing in de verschillende Tesla Energy-producten, zoals de Powerwall. Hiermee gaan de kosten uiteindelijk omlaag.
0 Comments
In deze blik op de week aandacht natuurlijk weer aandacht voor de Model S (Plaid), geruchten over een Chinese Model Y voor Europa, de voorbereidingen op de Q2 cijfers en meer. MIC Model Y naar Europa Er gaan geruchten dat een Standaard Range Model Y met 2170 LG batterijen uit Giga Shanghai naar Europa gaat komen. Zou te maken hebben met de vertragingen in Berlijn, de enorme orderportefeuille en de concurrentie van de VW ID4. Van die concurrentie zal niemand bij Tesla wakker liggen. Prima dat de EV-adoptie op gang komt. Dat er veel vraag is naar de Model Y (SUV-markt een hele grote markt) en je met een Model Y zichtbaar op de weg deze vraag verder kan vergroten, is mogelijk ook een steekhoudend argument. VW is goed bezig, maar lopen tegen de grenzen aan van de beschikbaarheid van batterijen en de prijs welke ze hiervoor moeten betalen. Ik kan me ook voorstellen dat Tesla de standaard range versie van de Model Y in Shanghai structureel wil gaan produceren voor Europa. Dus ook als Giga Berlijn de Model Y aan het produceren is. Berlijn maakt dan alleen LR en Performance versies met de 4680 batterij. Prijstechnisch heel interessant om een SR te hebben uit China en een duurdere LR/P uit Berlijn. De auto’s uit Giga Shanghai zijn kwalitatief topauto’s met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Qua prestaties en prijs is een SR een directe vergelijking met VW/SKODA. De LR/P heeft dan een paar extra’s (vooral psychologisch) en kan voor een hogere prijs verkocht worden en hiermee ook met hoger (ICE) segment concurreren. Sublieme kwaliteit, meer lakopties, topprestaties qua rijbereik en snelheid en natuurlijk, Made in Germany. Details Model S Zoals verwacht zijn nog aardig wat details naar voren gekomen na de eerste leveringen verleden week. Maar er zijn ook nog wel vraagtekens. De grote onbekende blijft toch het batterijpack. Wat zit er nu precies in. De originele batterij voor de Model S de 18650, maar dan met andere chemische samenstelling? Of de 2170 zoals deze in de Model 3 en Y gebruikt wordt? Of zit er toch de 4680 batterij in? Hoe dan ook, het is een knap staaltje van efficiency om tot dergelijke prestaties te komen. Wat heel indrukwekkend is, is dat die absurde acceleratie steeds weer opnieuw herhaald kan worden. En die reacties van iedereen.... Het koelsysteem van de aandrijflijn en het batterijpakket is subliem. Als Tesla niet zelf gaat onthullen hoe die (Plaid) Model S nu aan deze prestaties komt, moeten we wachten op een teardown. Sandy Munro is geld aan het ophalen om een Model S Plaid te kunnen kopen. Ik hoop voor hem dat als hij het geld al bijelkaar krijgt, hij wel snel een exemplaar kan bemachtigen. Moet hij achter in de rij, dan kan hij nog wel even wachten en is mogelijk de Roadster weer interessanter om uit elkaar te halen. Mocht je Sandy willen sponsoren, hier is de link 12V li-ion batterij Het was al eerder een gerucht, maar nu ook bevestigd, de traditionele 12v lead-acid accu zoals die al jaren gebruikt wordt in nagenoeg alle autos’, is in de Model S nu eindelijk vervangen door een 12 V lithium-ion accu. Het belangrijkste voordeel is dat hij veel langer meegaat doordat hij veel meer laadcycli kan hebben. In een traditionele ICE is de 12v accu hoofdzakelijk voor alleen te starten. In een EV krijgen veel subsystemen hun spanning van de 12V accu. Het hoofd batterijpakket is alleen voor de aandrijving. De 12V accu krijgt in een EV dus veel meer voor de kiezen. Hierdoor moeten ze regelmatig vervangen worden. Bij een 12 V lithium-ion is dit nagenoeg verleden tijd. En ze zijn natuurlijk kleiner en een stuk lichter. Mooi meegenomen. Laadsnelheid superchargers naar 350 kW Tijdens de Model S presentatie spraak Elon over het verhogen van de snelheden de superchargers. Hij noemende een aantal stappen tot 350 kW en hoger. De huidige V3 chargers schijnen deze hoge snelheden al aan te kunnen. Alleen zijn er nu nog geen Tesla’s die zich zo snel laten opladen. Maar met de komst van de Cybertruck, Roadster en zeker de Semi zal dit wel gaan veranderen. Dit maakt duidelijk dat Tesla toch wel echt ver vooruitloopt en een luxepositie heeft, zeker qua winstmarges. Het is natuurlijk niet zo moeilijk om 120 kWh te monteren en een EPA-range van 800km+ af te geven. Maar bij Tesla ligt de focus op verticale integratie. Door een combinatie van heel veel factoren kunnen ze met een 100 kWh pack een EPA 650km halen en hiermee een soort virtuele lijn te trekken. Meer heb je niet nodig. Je gaat niet heel veel rijbereik meer verliezen in de winter door het revolutionair HVAC-systeem. De software laat de hardware steeds optimaler samenwerken. Het netwerk van Superchargers wordt steeds verfijnder, waardoor je op een route meerdere mogelijkheden hebt om te laden. En het laden zelf gaat steeds maar sneller en sneller. Nu al is 300 km in 15 minuten te halen en dus net tijd genoeg voor sanitaire stop na 400 km rijden! Cabin Camera Ook de Model S heeft nu een cabin-camera. Zoals al eerder bericht gaat deze dan toch gebruik worden voor het monitoren van het gedrag van de bestuur bij een ingeschakelde autopilot. We moeten wachten tot de Beta V9 versie van de FSD software om te zien wat de feitelijke impact van het gebruik van de camera gaat zijn. Opvallend is dat er 2 infrarood leds schijnen te zitten bij die cabin camera. Blijkbaar is er in het donker meer zicht nodig. Q2 productiecijfers en TSLA De YouTube-vloggers zijn begonnen met hun voorbeschouwing op de kwartaalcijfers. Bijzonder om te zien waar ze informatie vandaan halen en hoe ze speculaties meenemen in hun modellen. De komende week zal ook Rob Maurer van Tesla Daily zijn spreadsheet weer met ons gaan delen. Blijft voor mij toch de meest objectieve bron als het over de businesskant van Tesla gaat. Ook over mogelijke oorzaken waarom het aandeel TSLA al weken rond de $ 600 blijft hangen en de verwachtingen wanneer een stijging te verwachten is, wordt druk gespeculeerd. Zeker Steven van Solving The Money Problem kan goed te keer gaan! Er relatief nieuw kanaal is The Tesla Economist. Zit wat mij betreft een beetje tussen Steven en Rob in. Hij heeft af en toe verrassende perspectieven. Reviews Model S Plaid De komende weken kunnen we de nodige reviews verwachten van de Model S door autojournalisten. Motortrend had zo’n beetje de primeur. Yoke-stuur De eerste 25 auto’s met een Yoke stuur rijden nu een week rond. En op social media hebben veel mensen al een mening over dat Yoke-stuur. Natuurlijk kan je het mooi of niet mooi vinden zonder er een tijdje mee gereden te hebben. Maar of het praktisch is, danwel super onhandig ten opzichte van een traditioneel stuurwiel, kan je niet over oordelen totdat je er een tijdje meer gereden hebt. Dus ook een journalist na een ritje van halve dag zal het niet snel positief beoordelen. Benieuwd naar de reacties over 2-3 maanden als er fors meer mensen een langere periode mee hebben kunnen rijden. Hier en in de video hieronder een paar eerste ervaringen. Track package en trekhaak
De onderdelen catalogus wil nog wel eens toekomstige product vroegtijdig signaleren. Zo gaan nu de geruchten dat de Model S later ook met een trekhaak besteld kan worden. Ook een track-package voor de Plaid schijnt er aan te komen. Al eerder zagen we beelden van een beweegbare achterspoiler. Mogelijk dat voor het circuit andere remschijven en blokken nodig gaan zijn. De tijd zal het leren. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |