In deze blik op de week aandacht natuurlijk weer aandacht voor de Model S (Plaid), geruchten over een Chinese Model Y voor Europa, de voorbereidingen op de Q2 cijfers en meer. MIC Model Y naar Europa Er gaan geruchten dat een Standaard Range Model Y met 2170 LG batterijen uit Giga Shanghai naar Europa gaat komen. Zou te maken hebben met de vertragingen in Berlijn, de enorme orderportefeuille en de concurrentie van de VW ID4. Van die concurrentie zal niemand bij Tesla wakker liggen. Prima dat de EV-adoptie op gang komt. Dat er veel vraag is naar de Model Y (SUV-markt een hele grote markt) en je met een Model Y zichtbaar op de weg deze vraag verder kan vergroten, is mogelijk ook een steekhoudend argument. VW is goed bezig, maar lopen tegen de grenzen aan van de beschikbaarheid van batterijen en de prijs welke ze hiervoor moeten betalen. Ik kan me ook voorstellen dat Tesla de standaard range versie van de Model Y in Shanghai structureel wil gaan produceren voor Europa. Dus ook als Giga Berlijn de Model Y aan het produceren is. Berlijn maakt dan alleen LR en Performance versies met de 4680 batterij. Prijstechnisch heel interessant om een SR te hebben uit China en een duurdere LR/P uit Berlijn. De auto’s uit Giga Shanghai zijn kwalitatief topauto’s met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Qua prestaties en prijs is een SR een directe vergelijking met VW/SKODA. De LR/P heeft dan een paar extra’s (vooral psychologisch) en kan voor een hogere prijs verkocht worden en hiermee ook met hoger (ICE) segment concurreren. Sublieme kwaliteit, meer lakopties, topprestaties qua rijbereik en snelheid en natuurlijk, Made in Germany. Details Model S Zoals verwacht zijn nog aardig wat details naar voren gekomen na de eerste leveringen verleden week. Maar er zijn ook nog wel vraagtekens. De grote onbekende blijft toch het batterijpack. Wat zit er nu precies in. De originele batterij voor de Model S de 18650, maar dan met andere chemische samenstelling? Of de 2170 zoals deze in de Model 3 en Y gebruikt wordt? Of zit er toch de 4680 batterij in? Hoe dan ook, het is een knap staaltje van efficiency om tot dergelijke prestaties te komen. Wat heel indrukwekkend is, is dat die absurde acceleratie steeds weer opnieuw herhaald kan worden. En die reacties van iedereen.... Het koelsysteem van de aandrijflijn en het batterijpakket is subliem. Als Tesla niet zelf gaat onthullen hoe die (Plaid) Model S nu aan deze prestaties komt, moeten we wachten op een teardown. Sandy Munro is geld aan het ophalen om een Model S Plaid te kunnen kopen. Ik hoop voor hem dat als hij het geld al bijelkaar krijgt, hij wel snel een exemplaar kan bemachtigen. Moet hij achter in de rij, dan kan hij nog wel even wachten en is mogelijk de Roadster weer interessanter om uit elkaar te halen. Mocht je Sandy willen sponsoren, hier is de link 12V li-ion batterij Het was al eerder een gerucht, maar nu ook bevestigd, de traditionele 12v lead-acid accu zoals die al jaren gebruikt wordt in nagenoeg alle autos’, is in de Model S nu eindelijk vervangen door een 12 V lithium-ion accu. Het belangrijkste voordeel is dat hij veel langer meegaat doordat hij veel meer laadcycli kan hebben. In een traditionele ICE is de 12v accu hoofdzakelijk voor alleen te starten. In een EV krijgen veel subsystemen hun spanning van de 12V accu. Het hoofd batterijpakket is alleen voor de aandrijving. De 12V accu krijgt in een EV dus veel meer voor de kiezen. Hierdoor moeten ze regelmatig vervangen worden. Bij een 12 V lithium-ion is dit nagenoeg verleden tijd. En ze zijn natuurlijk kleiner en een stuk lichter. Mooi meegenomen. Laadsnelheid superchargers naar 350 kW Tijdens de Model S presentatie spraak Elon over het verhogen van de snelheden de superchargers. Hij noemende een aantal stappen tot 350 kW en hoger. De huidige V3 chargers schijnen deze hoge snelheden al aan te kunnen. Alleen zijn er nu nog geen Tesla’s die zich zo snel laten opladen. Maar met de komst van de Cybertruck, Roadster en zeker de Semi zal dit wel gaan veranderen. Dit maakt duidelijk dat Tesla toch wel echt ver vooruitloopt en een luxepositie heeft, zeker qua winstmarges. Het is natuurlijk niet zo moeilijk om 120 kWh te monteren en een EPA-range van 800km+ af te geven. Maar bij Tesla ligt de focus op verticale integratie. Door een combinatie van heel veel factoren kunnen ze met een 100 kWh pack een EPA 650km halen en hiermee een soort virtuele lijn te trekken. Meer heb je niet nodig. Je gaat niet heel veel rijbereik meer verliezen in de winter door het revolutionair HVAC-systeem. De software laat de hardware steeds optimaler samenwerken. Het netwerk van Superchargers wordt steeds verfijnder, waardoor je op een route meerdere mogelijkheden hebt om te laden. En het laden zelf gaat steeds maar sneller en sneller. Nu al is 300 km in 15 minuten te halen en dus net tijd genoeg voor sanitaire stop na 400 km rijden! Cabin Camera Ook de Model S heeft nu een cabin-camera. Zoals al eerder bericht gaat deze dan toch gebruik worden voor het monitoren van het gedrag van de bestuur bij een ingeschakelde autopilot. We moeten wachten tot de Beta V9 versie van de FSD software om te zien wat de feitelijke impact van het gebruik van de camera gaat zijn. Opvallend is dat er 2 infrarood leds schijnen te zitten bij die cabin camera. Blijkbaar is er in het donker meer zicht nodig. Q2 productiecijfers en TSLA De YouTube-vloggers zijn begonnen met hun voorbeschouwing op de kwartaalcijfers. Bijzonder om te zien waar ze informatie vandaan halen en hoe ze speculaties meenemen in hun modellen. De komende week zal ook Rob Maurer van Tesla Daily zijn spreadsheet weer met ons gaan delen. Blijft voor mij toch de meest objectieve bron als het over de businesskant van Tesla gaat. Ook over mogelijke oorzaken waarom het aandeel TSLA al weken rond de $ 600 blijft hangen en de verwachtingen wanneer een stijging te verwachten is, wordt druk gespeculeerd. Zeker Steven van Solving The Money Problem kan goed te keer gaan! Er relatief nieuw kanaal is The Tesla Economist. Zit wat mij betreft een beetje tussen Steven en Rob in. Hij heeft af en toe verrassende perspectieven. Reviews Model S Plaid De komende weken kunnen we de nodige reviews verwachten van de Model S door autojournalisten. Motortrend had zo’n beetje de primeur. Yoke-stuur De eerste 25 auto’s met een Yoke stuur rijden nu een week rond. En op social media hebben veel mensen al een mening over dat Yoke-stuur. Natuurlijk kan je het mooi of niet mooi vinden zonder er een tijdje mee gereden te hebben. Maar of het praktisch is, danwel super onhandig ten opzichte van een traditioneel stuurwiel, kan je niet over oordelen totdat je er een tijdje meer gereden hebt. Dus ook een journalist na een ritje van halve dag zal het niet snel positief beoordelen. Benieuwd naar de reacties over 2-3 maanden als er fors meer mensen een langere periode mee hebben kunnen rijden. Hier en in de video hieronder een paar eerste ervaringen. Track package en trekhaak
De onderdelen catalogus wil nog wel eens toekomstige product vroegtijdig signaleren. Zo gaan nu de geruchten dat de Model S later ook met een trekhaak besteld kan worden. Ook een track-package voor de Plaid schijnt er aan te komen. Al eerder zagen we beelden van een beweegbare achterspoiler. Mogelijk dat voor het circuit andere remschijven en blokken nodig gaan zijn. De tijd zal het leren.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op Twitter
Archieven
June 2023
Categorieën |