In deze blik op de week aandacht voor de nieuwe Model 3 in Nederland, BP koopt SuC's, wat gaan we doen met de tankstations, er kan weer gestemd worden op SuC locaties, het EV debat en nog veel meer… Gas to green Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven delen deze week stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten en een beeldend kunstenaar hun zorgen over de verwachte verdwijning van ruim 4.000 tankstations in Nederland door de overgang naar elektrisch rijden tegen 2035. Ze benadrukken het belang van het huidige tankstationnetwerk in de stedelijke structuur en stellen een herbestemming voor als stadsboerderijen. Dit idee, getiteld 'Gas naar Groen', ziet de strategisch geplaatste tankstations transformeren naar lokale voedselproductie hubs, behoudt hun bereikbaarheid en bevordert duurzaamheid. Het initiatief dient ook als een oproep aan jonge ontwerpers om innovatieve oplossingen te bedenken voor toekomstige stedelijke uitdagingen, terwijl we vooruitgang boeken in de elektrische transitie. Klik hier voor meer informatie. Model 3 De eerste vernieuwde Model 3’s zijn aan klanten geleverd. Ze zijn te bekijken bij de Tesla Stores. Ook zijn er proefritten te maken. Bij bestelling is levering nog dit jaar mogelijk. In Shanghai staan de parkeerplaatsen weer vol om de volgende lading auto’s op de boten te laden richting Europa en andere delen van de wereld. Er zijn ook al boten onderweg. Sterker nog, onderstaand een foto van Luc Waterlot van een net gearriveerde boot in Zeebrugge. De komende weken een tsunami aan Tesla’s, zowel vanuit Berlijn (Model Y) als vanuit Shanghai (Model 3) als Fremont (Model S/X). Hieronder een recente review van de Model 3. Transitie in Noorwegen Noorwegen leidt Europa in de transitie van ICE naar BEV. De adoptie van BEV’s gaat daar, mede door subsidies voortvarend. Bijna 90% van de nieuwe autoverkopen is inmiddels elektrisch. Zowel hybride als volledig elektrisch. Tesla verkoopt de meeste BEV’s in Noorwegen. De VW groep doet het met de ID4 en de Audi en Skoda modellen zo goed, dat Volkswagen besloten heeft vanaf 2024 geen ICE meer aan te bieden in Noorwegen. Hyundai heeft dit in 2023 al gedaan. Deze trend gaan we in steeds meer landen zien. Tony Seba geeft interessante presentaties over de snelheid van deze transitie. Cybertruck bij F1 in Austin Elon Musk was afgelopen weekend met zijn zoontje X te gast bij het Mercedes F1 team. De Grand Prix was in Austin. De thuisbasis van Tesla. Hij verscheen natuurlijk met de Cybertruck. Tijdens de race zagen we wel een beeld van Musk, maar de Cybertruck kregen we niet in beeld. Uiteraard niet, want zo’n beeld zou een enorme marktwaarde hebben gehad. Maar op social media zijn uiteraard wel beelden te vinden van Elon die samen met onder andere X in de Cybertruck het terrein verlaat. Navigatie krijgt nieuwe functies bij software-update In een van de volgende software-updates (2023.38) gaat volgens @greentheonly het navigatiesysteem nieuwe functionaliteiten krijgen. Wanneer een Tesla via Tesla Vision een obstakel of gevaar detecteert, zullen andere Tesla-voertuigen het gevaar onmiddellijk op de kaart weergeven, bijvoorbeeld een stilstaande auto op de vluchtstrook. Vergelijkbaar met Waze of Flitsmeister, met dat verschil dat bij die apps gebruikers wegwerkzaamheden of gevaren handmatig moeten doorgeven. Het is afwachten hoe deze functionaliteit in de praktijk zal werken, en of het wereldwijd beschikbaar zal komen of eerst alleen in bepaalde landen Bij het invoeren van de nieuwe route is het nu al mogelijk om een alternatieve route te kiezen. Nu komt deze functionaliteit ook beschikbaar tijdens het rijden als hier aanleiding voor is. Ook wordt rekening gehouden met andere Tesla’s die op weg zijn naar een Supercharger (SuC) locatie. Mogelijk krijg je dan een andere locatie voorgesteld of een waarschuwing dat er wachttijden zijn. Dat Tesla aan het werken is aan nieuwe functionaliteiten is mogelijk de reden waarom op social media meldingen gemaakt worden van het niet goed functioneren van het plannen van laadstops tijdens lange afstanden. Het is software gerelateerd. Dit lost zich vanzelf op bij een volgende update. Mogelijk helpt een reset. Congestiekosten Mogelijk gaat Tesla congestiekosten in rekening brengen voor mensen die het advies om maar tot 80% te laden in verband met een drukke SuC-locatie negeren door de instellingen weer terug te zetten op meer dan 80%. Je gaat dan betalen voor vertragingen en oponthoud omdat je (te) lang een SuC bezet houdt. Dat is nog wat anders dan Idle-fees. Dat zijn kosten die je moet betalen als de auto aan een laadzuil blijft aangesloten terwijl het laden is afgerond. BP koopt Tesla hardware Een onverwacht bericht van BP America. Ze hebben voor $ 100 miljoen Tesla Superchargers gekocht om deze toe te voegen aan hun eigen netwerk. Het gaat dan om de hardware. Om ze dan vervolgens zelf te installeren en te exploiteren. Dus met BP logo’s, op eigen locaties, BP-tarieven, e.d. In de VS natuurlijk met de NACS (Tesla Laadplug) en de magic dock (voor CCS). I you can’t beat them, join them! Dat Tesla goedkoop SuC’s kan produceren is al lang bekend. In een slide-deck van Investersday zat onderstaande afbeelding welke laat zien dat Tesla fors goedkoper laadinfra kan leveren. Zo goedkoop dat het nu blijkbaar voor anderen niet meer loont om zelf hardware te gaan produceren of voor fors hoge prijzen bij andere leveranciers te kopen. Dat Tesla hun hardware nu verkoopt aan andere partijen is natuurlijk voor iedereen goed nieuws! De laadinfra kan dan nog sneller groeien, tegen lagere kosten. Want uiteindelijk zitten de kosten van de laadinfra ook verdisconteerd in het laadtarief. De verwachting is dat ook de door derden geïnstalleerde en te exploiteren SuC gewoon zichtbaar zijn in de navigatie en dat ook het afrekenen via de gebruikelijke Tesla-app verloopt voor Tesla klanten. De kW-prijs wordt door BP bepaald. Na de NACS is dit nu het tweede voorbeeld van dat Tesla hardware welke zijn weg vindt naar derden. Ik denk dat we dat straks ook gaan zien met de hard- en software voor FSD, mogelijk ook zelfs met batterijen en aandrijftechnologie. Als eenmaal de eerste over de brug is volgen er meer. Model 3 Ludicrous De huidige Model 3 Performance krijgt een opvolger in de vernieuwde Model 3, waarschijnlijk onder de naam Ludicrous. De Plaid blijft dan (vooralsnog) voorbehouden aan de Model S/X. Benieuwd hoe de tri-motorvariant van de Cybertruck gaat heten. Er lekten afbeeldingen uit waarop te zien is dat deze Ludicrous-versie andere stoelen krijgt. De lende steunen lijken iets anders vormgegeven waardoor er meer zijdelingse steun gegeven wordt in snel genomen bochten. Ook de hoofdsteunen zien er iets anders uit. Waarschijnlijke configuratie is twee motoren van Model S Plaid, een aan de voorkant, een aan de achterkant, elk 340 pk. Voor een driemotorige configuratie op de achteras is waarschijnlijk te weinig plaats en is in voor een Model 3 ook niet nodig om met accelaratietijden onder de 3 seconden te komen en een topsnelheid van circa 250 km/u. Voor degenen die niet weten waar termen als Ludicrous en Plaid vandaan komen de onderstaande scene uit Spaceballs een parodie op het (in jaren 80) populaire Star Wars. Stemmen op SuC locaties Er kan weer gestemd worden op nieuwe locaties voor een Supercharger. Om de 3 maanden is er een stemronde waarbij u meerdere stemmen kunt uitbrengen om Tesla te helpen beslissen over nieuwe Superchargerlocaties. Bekijk hier het klassement om te zien welke voorgestelde locaties het populairst zijn. Er kan ook een voorstel gedaan worden voor een locatie zodat deze opgenomen kan worden in de stemming voor de volgende ronde. Upgrades voor Model S/X In de VS is de Model S/X in een nieuwe kleur grijs te bestellen. Dat is nu Stealth Grey in plaats van Midnight Silver Grey. In Europa is de nieuwe kleur nog niet te bestellen. Eerst moeten de modellen die nog op transport zijn verkocht zijn. Wil je per se de nieuwe kleur grijs dan moet je even wachten! Naast een nieuwe kleur grijs (eerder werd Ultra Red al de nieuwe rode kleur) schijnt binnenkort de led binnenverlichting zijn weg naar de Model S/X te gaan vinden. Nog niet in de configurator, maar @greentheonly vond hiertoe aanwijzingen in de software. EV-debat In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen organiseerde ElaadNL een verkiezingsdebat over elektrisch vervoer. Tijdens het EVdebat werden kandidaat-Kamerleden gevraagd naar hun visie op de toekomst van elektrisch vervoer, en hun plannen voor het slim en duurzaam laden van elektrische auto’s, bussen en trucks.
0 Comments
In deze blik op de week aandacht voor de Earnings Call, de lanceerdatum van de Cybertruck, nieuwe merken sluiten zich aan bij de NACS, de aankomst van de nieuwe Model 3 in Nederland, wat hebben asperges en Tesla met elkaar te maken en nog veel meer… Stellantis en VW nog niet De afgelopen weken hebben Hyundai, KIA, BMW en Toyota/Lexus zich aangesloten bij de North American Charging Standard (NACS). De twee grote concerns die nog ontbreken zijn Stellantis en alles wat onder het VW-concern valt, zoals VW, Audi en Porsche. Ondanks dat deze twee nog ontbreken, kan wel gesteld worden dat de Tesla-laadplug nu definitief de nieuwe standaard voor Noord-Amerika is. In Europa hebben we de CCS als standaard. Goed dat er nu duidelijkheid is en er vooral energie gestoken kan worden in het uitbreiden van de laadinfrastructuur. Hieronder is een mooi overzicht. Q3 financiële resultaten Wederom een fantastisch kwartaal. Natuurlijk door de zware economische tegenwind geen bomen die tot in de hemel groeien, tenminste niet voor de autotak. Nog steeds auto-industrie leidende marges. Recordcijfers voor de Energy-tak. Toch was de teneur negatief. Je kunt vanuit verschillende perspectieven kijken naar de financiële cijfers van één kwartaal en luisteren naar de toelichting door Elon en de andere topmensen van Tesla. Volgens mij probeerde Elon de verwachtingen allemaal wat te temperen. We gaan vooruit en groeien zelfs waar anderen krimpen. Het doel voor 2023 ligt op 1,8 miljoen auto’s. Maar nu is het ook een periode die juist vraagt om enige terughoudendheid en vooral om verantwoorde investeringen te doen voor de lange termijn. Dat betekent niet de productiecapaciteit snel uitbreiden, maar strategisch investeren. Tesla is schuldenvrij en heeft een goed gevulde bankrekening. De beurs reageerde zoals verwacht met een -9,5% op de eerste handelsdag! Op korte termijn valt er niet veel te halen met koersstijgingen. Speculanten die geld verdienen met een dalende koers hebben wel weer even kunnen cashen. Veel lange termijn aandeelhouders zal zo’n kwartaal of jaar niets uitmaken en het eerder zien als wederom een periode van korting op het aandeel. Voor mij is de rode draad dat ze prima door de storm heen navigeren. Een storm veroorzaakt door economisch onzekere tijden met hoge rentetarieven op kapitaal en onstabiliteit op het wereldtoneel met oorlogen en geweld. De focus van Tesla blijft liggen op het verlagen van de productiekosten en groeien op de bestaande productiecapaciteit. De investeringen liggen nu vooral op het hele proces van raffinage tot en met de batterijproductie. En ze vergroten in een zo hoog tempo de rekenkracht voor hun AI-toepassingen. Volgens Elon is er geen enkel bedrijf dat zo snel groeit in het beschikbaar krijgen van rekenkracht. Het 10.000 GPU-cluster met de Nvidia H100 chips is inmiddels operationeel. Dit is nodig voor een toekomst met Robotaxi en Optimus aangestuurd door een vorm van AGI. Elon noemde het Baby AGI! Dus een vorm van kunstmatige algemene intelligentie, oftewel Artificial General Intelligence (AGI), met de hypothetische intelligentie van een machine die de capaciteit heeft om elke intellectuele taak die een mens kan uitvoeren, te begrijpen of te leren (wiki). Megapacks Met name de productie en verkoop van Megapacks draagt fors bij aan het bedrijfsresultaat van Tesla. Het is momenteel het onderdeel dat het snelst groeit (90% YoY) en met de hoogste marge (24%). De productie in Lathrop groeit nog steeds en heeft voorlopig nog niet de maximale capaciteit (40 GWh) bereikt. Een tweede megafabriek (in Shanghai) moet nog in productie komen. De komende jaren zal dit onderdeel van Tesla Energy een belangrijke bijdrage gaan leveren aan de resultaten. De vraag naar energieopslag, zeker op utiliteitsniveau, neemt wereldwijd alleen maar toe. 4680 ontwikkeling Vorige week heb ik al iets uitgebreider stilgestaan bij de 4680 batterij van Tesla. Tijdens de Earnings Call vertelde Drew Baglino dat ze in Giga Texas nu twee batterijproductielijnen operationeel hebben en per kwartaal met 40% groeien qua output tot de 4 lijnen volledig operationeel zijn. Dit komt ook omdat het aandeel foutieve cellen per kwartaal met 40% daalt. Ze zijn begonnen met de bouw van fase II met nogmaals vier productielijnen die eind 2024 operationeel zullen zijn. De 4680 batterijproductie in Kato Road in Fremont wordt omgebouwd tot een testproductiefaciliteit en produceert dan steeds de nieuwste generatie 4680 batterijen door 1 iteratieslag voor te lopen op de productie in de andere fabrieken. Tesla gaat nu genoeg 4680 batterijen produceren voor de Cybertruck en de Semi. FSD-ontwikkeling Het ontwikkelen van FSD Versie 12 (volledig neurale netwerken) ligt op schema, mede door het steeds meer beschikbaar komen van rekenkracht. Een tijdlijn werd niet gegeven, maar eerder had Elon het over eind 2023. Deze week verscheen er een nieuw demofilmpje van FSD Beta V12 in Austin. Cybertruck Eindelijk is er een datum! Op 30 november a.s. worden de eerste Cybertrucks overhandigd aan consumenten. Elon wil de verwachtingen wat temperen. De productie komt langzaam op gang. Elon merkte op dat ze “hun eigen graf hebben gegraven” met de Cybertruck, om hiermee aan te geven dat het wederom (na de productiehel met de Model 3 in 2018) een enorme uitdaging zal zijn om de auto in massa te produceren. Het zal zeker 18 maanden duren voordat de productie een dusdanige omvang heeft dat ze winst gaan maken met de verkoop van de Cybertruck. De orderportefeuille is goed gevuld, dus ze kunnen even vooruit. Midden 2025 zitten ze hopelijk op 250.000 Cybertrucks per jaar. Geen woord over Europa of de rest van de wereld. Volgende Cybertruck-test We hebben de Cybertruck al in verschillende omgevingen gezien. Vorige week nog in Baja. Ik sprak de verwachting uit dat de volgende krachtmeting weleens een stukje varen zou kunnen zijn. Dat heb ik nog niet gezien, maar op X wel een Cybertruck die waarschijnlijk getest is op zijn kogelvrije eigenschappen! Bizar toch, 74 kogelgaten! Geen kogel drong het interieur binnen. Giga Mexico Tesla heeft aangegeven dat ze de eerste pilotproductielijn voor het eerste voertuig op het 3e generatieplatform in Giga Texas gaan bouwen en niet Mexico. Volgens dronepiloot Joe Tegtmeyer wordt hiervoor al de nodige apparatuur geleverd. De voorbereidingen voor de bouwstart van Giga Mexico zijn in volle gang, hoewel het er niet naar uitziet dat ze nog dit jaar beginnen met het werkelijk bouwen. Het wordt wat getemporiseerd in afwachting van macro-economische ontwikkelingen. Vernieuwde Model 3 in de showrooms De vernieuwde Model 3 is aangekomen in Europa. De eerste Tesla Service centers hebben er nu een in de showroom staan en voor het einde van oktober kunnen ook de eerste testritten gemaakt worden. Als je nu bestelt, kun je binnen 2 tot 6 weken daadwerkelijk in de auto rijden. Het is altijd verstandig om een testrit te doen via een verwijzing van iemand die je enthousiast heeft gemaakt over het merk Tesla en/of een bepaald model. Degene die je heeft geholpen, krijgt dan loot-credits. Als je daadwerkelijk een Tesla bestelt, is het ook verstandig om dit via een verwijzingscode te doen. Bij sommige modellen (helaas nu niet voor de Model 3) krijg jij korting en de ander punten. Tesla Model 3 Plaid? Deze week lekte een afbeelding uit op een website waar Tesla-onderdelen kunnen worden besteld. Inmiddels zijn ze weer verwijderd, maar het betrof een tekening waarop de bekende carbon spoiler te zien is, speciale velgen en een soort "Plaid" badge. Of gaat de snelle uitvoering van de Model 3 Ludicrous heten? De snelle versie wordt verwacht in Q1 van 2024. Zelfbediening bij testritten In de VS is Tesla begonnen met een proef om testritten te kunnen doen in een nieuwe Model S, 3 X of Y zonder tussenkomst van een Tesla-adviseur. Het hele proces van aanvragen en afspreken van een tijdstip, evenals het legitimeren met een geldig rijbewijs, gaat volledig online. Door het aanmaken van een Tesla-account en de Tesla-app krijg je toegang tot het voertuig en kun je ongestoord je testrit maken. Als je vragen hebt, kun je natuurlijk altijd een Tesla-adviseur om hulp vragen, maar als je dit allemaal niet wilt, is dit natuurlijk echt een uitkomst. Hopelijk wordt het positief getest en zien we het straks ook in Europa, liefst ook buiten kantooruren. Het zou trouwens ook fijn zijn bij serviceafspraken met een leenauto, gewoon alles online. Auto’s wisselen en liefst ook buiten kantoortijden! Dyno testing We krijgen nu toch redelijk frequent een filmpje van Tesla Recruiting waarin ze een bijzonder aspect van Tesla onder de aandacht brengen, uiteraard met als doel geïnteresseerden te vinden voor dit bedrijfsonderdeel. Ditmaal gaat het over Dynotechnicians, zowel voor de actuators in Optimus als voor de aandrijflijnen van een auto. 1 miljoen Tesla’s in Europa Veertien jaar geleden werden de eerste Roadsters geleverd aan klanten in Europa. Er staan nu 94 Roadsters op Nederlands kenteken. Op 20 oktober bereikte Tesla de mijlpaal dat er 1 miljoen Tesla’s in Europa afgeleverd zijn! Naast Noorwegen speelt Nederland een belangrijke rol in de verkoopaantallen. Er zijn momenteel ruim 82.000 actieve Tesla-registraties in Nederland, waarvan meer dan de helft een Model 3 betreft. Door de gunstige fiscale regels werden er in 2019 dik 30.000 Model 3’s geregistreerd. Na wat mindere jaren ten opzicht van 2019 is 2023 ook weer geen goed jaar. Mogelijk richting de 20.000 Tesla’s. Klik op onderstaand plaatje voor meer cijfers. Waterverbruik Giga Berlijn Al vanaf de eerste plannen is er al gedoe in Duitsland over het vermeende waterverbruik van Giga Berlijn. Ook nu, in het vergunningstraject om te kunnen opschalen naar 1.000.000 voertuigen, regent het weer bezwaren. Tesla heeft een vergunning om 500.000 auto’s te bouwen en hiervoor 1,8 miljoen m2 water te verbruiken. In werkelijkheid verbruiken ze nog geen 30% hiervan en voor de verdubbeling van de productiecapaciteit hebben ze niet meer water nodig. De WSE, het bedrijf dat toeziet op het grondwater verbruik en al vanaf de start bezwaar maakt, staat politiek zwaar onder druk. Een grappig feit is dat Spargelhof Klaistow meer water verbruikt (iets meer dan 1 miljoen m2) in hun productieproces dan Giga Berlijn met al zijn werkgelegenheid! Daarnaast wordt er ook bruinkool gewonnen in hetzelfde gebied. Met dit soort feiten moet inderdaad de politiek het oplossen! Transfer vrije Supercharging
Tesla heeft voor Noord-Amerika aangekondigd dat auto’s met levenslang gratis Superchargen bij een vervanging door een Model S, X of Y dat gratis opladen mee kunnen nemen naar de nieuwe auto. Dan moet de auto wel voor 31-12 afgeleverd zijn. Het lijkt een beetje om de actie in het vorige kwartaal om FSD eenmalig mee te mogen nemen naar een nieuw voertuig. Voor nu gaat het alleen over auto’s in Noord-Amerika. Er zijn geen aanwijzingen dat dit ook gaat gelden voor Europa. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |