In deze blik op de week aandacht voor de Earnings Call, de lanceerdatum van de Cybertruck, nieuwe merken sluiten zich aan bij de NACS, de aankomst van de nieuwe Model 3 in Nederland, wat hebben asperges en Tesla met elkaar te maken en nog veel meer… Stellantis en VW nog niet De afgelopen weken hebben Hyundai, KIA, BMW en Toyota/Lexus zich aangesloten bij de North American Charging Standard (NACS). De twee grote concerns die nog ontbreken zijn Stellantis en alles wat onder het VW-concern valt, zoals VW, Audi en Porsche. Ondanks dat deze twee nog ontbreken, kan wel gesteld worden dat de Tesla-laadplug nu definitief de nieuwe standaard voor Noord-Amerika is. In Europa hebben we de CCS als standaard. Goed dat er nu duidelijkheid is en er vooral energie gestoken kan worden in het uitbreiden van de laadinfrastructuur. Hieronder is een mooi overzicht. Q3 financiële resultaten Wederom een fantastisch kwartaal. Natuurlijk door de zware economische tegenwind geen bomen die tot in de hemel groeien, tenminste niet voor de autotak. Nog steeds auto-industrie leidende marges. Recordcijfers voor de Energy-tak. Toch was de teneur negatief. Je kunt vanuit verschillende perspectieven kijken naar de financiële cijfers van één kwartaal en luisteren naar de toelichting door Elon en de andere topmensen van Tesla. Volgens mij probeerde Elon de verwachtingen allemaal wat te temperen. We gaan vooruit en groeien zelfs waar anderen krimpen. Het doel voor 2023 ligt op 1,8 miljoen auto’s. Maar nu is het ook een periode die juist vraagt om enige terughoudendheid en vooral om verantwoorde investeringen te doen voor de lange termijn. Dat betekent niet de productiecapaciteit snel uitbreiden, maar strategisch investeren. Tesla is schuldenvrij en heeft een goed gevulde bankrekening. De beurs reageerde zoals verwacht met een -9,5% op de eerste handelsdag! Op korte termijn valt er niet veel te halen met koersstijgingen. Speculanten die geld verdienen met een dalende koers hebben wel weer even kunnen cashen. Veel lange termijn aandeelhouders zal zo’n kwartaal of jaar niets uitmaken en het eerder zien als wederom een periode van korting op het aandeel. Voor mij is de rode draad dat ze prima door de storm heen navigeren. Een storm veroorzaakt door economisch onzekere tijden met hoge rentetarieven op kapitaal en onstabiliteit op het wereldtoneel met oorlogen en geweld. De focus van Tesla blijft liggen op het verlagen van de productiekosten en groeien op de bestaande productiecapaciteit. De investeringen liggen nu vooral op het hele proces van raffinage tot en met de batterijproductie. En ze vergroten in een zo hoog tempo de rekenkracht voor hun AI-toepassingen. Volgens Elon is er geen enkel bedrijf dat zo snel groeit in het beschikbaar krijgen van rekenkracht. Het 10.000 GPU-cluster met de Nvidia H100 chips is inmiddels operationeel. Dit is nodig voor een toekomst met Robotaxi en Optimus aangestuurd door een vorm van AGI. Elon noemde het Baby AGI! Dus een vorm van kunstmatige algemene intelligentie, oftewel Artificial General Intelligence (AGI), met de hypothetische intelligentie van een machine die de capaciteit heeft om elke intellectuele taak die een mens kan uitvoeren, te begrijpen of te leren (wiki). Megapacks Met name de productie en verkoop van Megapacks draagt fors bij aan het bedrijfsresultaat van Tesla. Het is momenteel het onderdeel dat het snelst groeit (90% YoY) en met de hoogste marge (24%). De productie in Lathrop groeit nog steeds en heeft voorlopig nog niet de maximale capaciteit (40 GWh) bereikt. Een tweede megafabriek (in Shanghai) moet nog in productie komen. De komende jaren zal dit onderdeel van Tesla Energy een belangrijke bijdrage gaan leveren aan de resultaten. De vraag naar energieopslag, zeker op utiliteitsniveau, neemt wereldwijd alleen maar toe. 4680 ontwikkeling Vorige week heb ik al iets uitgebreider stilgestaan bij de 4680 batterij van Tesla. Tijdens de Earnings Call vertelde Drew Baglino dat ze in Giga Texas nu twee batterijproductielijnen operationeel hebben en per kwartaal met 40% groeien qua output tot de 4 lijnen volledig operationeel zijn. Dit komt ook omdat het aandeel foutieve cellen per kwartaal met 40% daalt. Ze zijn begonnen met de bouw van fase II met nogmaals vier productielijnen die eind 2024 operationeel zullen zijn. De 4680 batterijproductie in Kato Road in Fremont wordt omgebouwd tot een testproductiefaciliteit en produceert dan steeds de nieuwste generatie 4680 batterijen door 1 iteratieslag voor te lopen op de productie in de andere fabrieken. Tesla gaat nu genoeg 4680 batterijen produceren voor de Cybertruck en de Semi. FSD-ontwikkeling Het ontwikkelen van FSD Versie 12 (volledig neurale netwerken) ligt op schema, mede door het steeds meer beschikbaar komen van rekenkracht. Een tijdlijn werd niet gegeven, maar eerder had Elon het over eind 2023. Deze week verscheen er een nieuw demofilmpje van FSD Beta V12 in Austin. Cybertruck Eindelijk is er een datum! Op 30 november a.s. worden de eerste Cybertrucks overhandigd aan consumenten. Elon wil de verwachtingen wat temperen. De productie komt langzaam op gang. Elon merkte op dat ze “hun eigen graf hebben gegraven” met de Cybertruck, om hiermee aan te geven dat het wederom (na de productiehel met de Model 3 in 2018) een enorme uitdaging zal zijn om de auto in massa te produceren. Het zal zeker 18 maanden duren voordat de productie een dusdanige omvang heeft dat ze winst gaan maken met de verkoop van de Cybertruck. De orderportefeuille is goed gevuld, dus ze kunnen even vooruit. Midden 2025 zitten ze hopelijk op 250.000 Cybertrucks per jaar. Geen woord over Europa of de rest van de wereld. Volgende Cybertruck-test We hebben de Cybertruck al in verschillende omgevingen gezien. Vorige week nog in Baja. Ik sprak de verwachting uit dat de volgende krachtmeting weleens een stukje varen zou kunnen zijn. Dat heb ik nog niet gezien, maar op X wel een Cybertruck die waarschijnlijk getest is op zijn kogelvrije eigenschappen! Bizar toch, 74 kogelgaten! Geen kogel drong het interieur binnen. Giga Mexico Tesla heeft aangegeven dat ze de eerste pilotproductielijn voor het eerste voertuig op het 3e generatieplatform in Giga Texas gaan bouwen en niet Mexico. Volgens dronepiloot Joe Tegtmeyer wordt hiervoor al de nodige apparatuur geleverd. De voorbereidingen voor de bouwstart van Giga Mexico zijn in volle gang, hoewel het er niet naar uitziet dat ze nog dit jaar beginnen met het werkelijk bouwen. Het wordt wat getemporiseerd in afwachting van macro-economische ontwikkelingen. Vernieuwde Model 3 in de showrooms De vernieuwde Model 3 is aangekomen in Europa. De eerste Tesla Service centers hebben er nu een in de showroom staan en voor het einde van oktober kunnen ook de eerste testritten gemaakt worden. Als je nu bestelt, kun je binnen 2 tot 6 weken daadwerkelijk in de auto rijden. Het is altijd verstandig om een testrit te doen via een verwijzing van iemand die je enthousiast heeft gemaakt over het merk Tesla en/of een bepaald model. Degene die je heeft geholpen, krijgt dan loot-credits. Als je daadwerkelijk een Tesla bestelt, is het ook verstandig om dit via een verwijzingscode te doen. Bij sommige modellen (helaas nu niet voor de Model 3) krijg jij korting en de ander punten. Tesla Model 3 Plaid? Deze week lekte een afbeelding uit op een website waar Tesla-onderdelen kunnen worden besteld. Inmiddels zijn ze weer verwijderd, maar het betrof een tekening waarop de bekende carbon spoiler te zien is, speciale velgen en een soort "Plaid" badge. Of gaat de snelle uitvoering van de Model 3 Ludicrous heten? De snelle versie wordt verwacht in Q1 van 2024. Zelfbediening bij testritten In de VS is Tesla begonnen met een proef om testritten te kunnen doen in een nieuwe Model S, 3 X of Y zonder tussenkomst van een Tesla-adviseur. Het hele proces van aanvragen en afspreken van een tijdstip, evenals het legitimeren met een geldig rijbewijs, gaat volledig online. Door het aanmaken van een Tesla-account en de Tesla-app krijg je toegang tot het voertuig en kun je ongestoord je testrit maken. Als je vragen hebt, kun je natuurlijk altijd een Tesla-adviseur om hulp vragen, maar als je dit allemaal niet wilt, is dit natuurlijk echt een uitkomst. Hopelijk wordt het positief getest en zien we het straks ook in Europa, liefst ook buiten kantooruren. Het zou trouwens ook fijn zijn bij serviceafspraken met een leenauto, gewoon alles online. Auto’s wisselen en liefst ook buiten kantoortijden! Dyno testing We krijgen nu toch redelijk frequent een filmpje van Tesla Recruiting waarin ze een bijzonder aspect van Tesla onder de aandacht brengen, uiteraard met als doel geïnteresseerden te vinden voor dit bedrijfsonderdeel. Ditmaal gaat het over Dynotechnicians, zowel voor de actuators in Optimus als voor de aandrijflijnen van een auto. 1 miljoen Tesla’s in Europa Veertien jaar geleden werden de eerste Roadsters geleverd aan klanten in Europa. Er staan nu 94 Roadsters op Nederlands kenteken. Op 20 oktober bereikte Tesla de mijlpaal dat er 1 miljoen Tesla’s in Europa afgeleverd zijn! Naast Noorwegen speelt Nederland een belangrijke rol in de verkoopaantallen. Er zijn momenteel ruim 82.000 actieve Tesla-registraties in Nederland, waarvan meer dan de helft een Model 3 betreft. Door de gunstige fiscale regels werden er in 2019 dik 30.000 Model 3’s geregistreerd. Na wat mindere jaren ten opzicht van 2019 is 2023 ook weer geen goed jaar. Mogelijk richting de 20.000 Tesla’s. Klik op onderstaand plaatje voor meer cijfers. Waterverbruik Giga Berlijn Al vanaf de eerste plannen is er al gedoe in Duitsland over het vermeende waterverbruik van Giga Berlijn. Ook nu, in het vergunningstraject om te kunnen opschalen naar 1.000.000 voertuigen, regent het weer bezwaren. Tesla heeft een vergunning om 500.000 auto’s te bouwen en hiervoor 1,8 miljoen m2 water te verbruiken. In werkelijkheid verbruiken ze nog geen 30% hiervan en voor de verdubbeling van de productiecapaciteit hebben ze niet meer water nodig. De WSE, het bedrijf dat toeziet op het grondwater verbruik en al vanaf de start bezwaar maakt, staat politiek zwaar onder druk. Een grappig feit is dat Spargelhof Klaistow meer water verbruikt (iets meer dan 1 miljoen m2) in hun productieproces dan Giga Berlijn met al zijn werkgelegenheid! Daarnaast wordt er ook bruinkool gewonnen in hetzelfde gebied. Met dit soort feiten moet inderdaad de politiek het oplossen! Transfer vrije Supercharging
Tesla heeft voor Noord-Amerika aangekondigd dat auto’s met levenslang gratis Superchargen bij een vervanging door een Model S, X of Y dat gratis opladen mee kunnen nemen naar de nieuwe auto. Dan moet de auto wel voor 31-12 afgeleverd zijn. Het lijkt een beetje om de actie in het vorige kwartaal om FSD eenmalig mee te mogen nemen naar een nieuw voertuig. Voor nu gaat het alleen over auto’s in Noord-Amerika. Er zijn geen aanwijzingen dat dit ook gaat gelden voor Europa.
1 Comment
Paul De Clercq
21/10/2023 15:01:40
Betreffende de test "bulletproof" van de Cybertruck . Volgens mijn bescheiden mening is de test gebeurd met een jachtgeweer met hagelpatronen , gezien het inslagpatroon . Dat heeft natuurlijk een veel mindere inpact en doorboorbaarheid dan een geweer met een enkele kogel . Een beetje nuance is hier wel op zijn plaats denk ik .
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |