In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de AI-dag, Airbnb-topman in bestuur Tesla, Cybertruck kan varen, beelden van de aanstaande software updates en nog veel meer… Samenvatting van AI-dag In tegenstelling tot andere themadagen begon AI-dag part 2 nagenoeg op het aangekondigde tijdstip. Elon deed een paar openingswoorden. Al snel kwam Optimus het podium opgelopen! Indrukwekkend om te zien. Duidelijk is dat Tesla de focus heeft om Optimus zo snel mogelijk naar een versie te krijgen die nuttig kan zijn in hun eigen fabrieken. En dan constant verbeteren en innoveren. De rode draad, ook bij Optimus, is dat het schaalbaar moet zijn op een efficiënte manier. Dus bij alles wat ze in-huis ontwerpen denken ze na of en hoe het op grote schaal gemaakt kan worden. Doel is uiteindelijk miljoenen Tesla Bots te bouwen tegen lage kosten. Over 3 tot maximaal 5 jaar moet Optimus beschikbaar komen voor (particuliere) klanten. Industriële partners mogelijk al eerder. Elon noemde een prijs van circa $ 20.000. Optimus werkt met dezelfde FSD computer als die nu in de auto’s zit. Ook het batterijpakket is direct afgeleid van de batterijtechnologie welke voor de auto’s gebruikt wordt. Ze lieten twee versies van Optimus zien, waarbij Elon aangaf dat ze dicht tegen een eerste productie-versie aanzitten. Zoals al aangekondigd door Elon zou AI-dag heel veel technische details bevatten. Dat was niet overdreven. Ze zijn enorm diep ingegaan op allerlei aspecten van AI en alles wat hiervoor nodig is. Het is echt ongekend wat er allemaal bij komt kijken om het real world AI-probleem op te lossen. Zowel qua hardware, software als neurale netwerken en allerlei aspecten daarbinnen. Het is voor een leek moeilijk te bevatten op een dergelijk detailniveau. Het doel was dan ook om nieuwe talent te vinden. Dat bij Tesla heel veel talenten werken vanuit de hele wereld hebben ze duidelijk gemaakt door ook veel medewerkers het podium te geven. Zoals verwacht geen nieuwe product onthullingen, zelfs geen woord over hardware 4! Dat geeft aan dat ze met de huidige HW3 in onze auto’s tot een vloot brede FSD Beta uitrol gaan komen. Nog steeds gepland voor het einde van het jaar. Tijdens het Q&A gedeelte gaf Elon aan dat ze zien dat het aantal kilometers gereden zonder noodzakelijk ingrijpen om veiligheidsredenen (niet om comfort redenen) snel toeneemt. Tot niveaus waar FSD vele malen veiliger is dan het besturen van een auto door mensen. Ze komen langzaam op een punt dat het voor overheden moralistisch onverantwoord gaat zijn om FSD (beta) niet te gaan toestaan. De drie uur durende presentatie bevat veel details en zal zeker de komende dagen nog veel meer duiding gaan krijgen. De live-stream is uiteraard terug te kijken. Zeker de moeite waard om delen eens te bekijken. Niet om het allemaal te begrijpen, maar om wel om beeld te krijgen wat er achter de schermen allemaal gebeurd bij Tesla. Het is zeker echt geen traditionele autobouwer. The future is bright! Wall Connectors Tesla heeft op Grünheide de parkeerplaats voor Giga Berlijn uitgerust met een fors aantal Wall Connectors. Deze thuis- of destination chargers zijn uitermate geschikt om te laden als de auto langere tijd geparkeerd staat. Een nacht of een werkdag bijvoorbeeld! Uitermate interessant ook voor andere locaties waar de auto een wat langere tijd staat. Zeker nu het mogelijk wordt om 6 of meer chargers commercieel te exporteren incl. een eigen prijsplan. En niet alleen Tesla's overigens. Video van software-update Verleden week het bericht over de nieuwe functionaliteiten in software-update 2022.36. Nu is er ook een video beschikbaar met de eerste beelden van de nieuwe schermen welke inzicht geven in het energieverbruik. Airbnb mede-oprichter in Raad van Toezicht Tesla. Joe Gebbia is toegetreden tot de Board of Directors van Tesla. Joe is mede oprichter van Airbnb en goed voor circa $ 7 miljard aan vermogen. Hij neemt de plaats in van oud Oracle oprichter Larry Ellison. Net als Larry is ook Joe een vriend van Elon. Nu Tesla binnenkort met FSD de volgende fase in gaat, is het goed dat in de Board de expertise komt om mede richting te geven aan deze toekomst van Tesla. Elon noemt het robotaxi-tijdperk een mix van Uber en Airbnb. Met Uber doelt hij op de taxi-diensten. Via de app bestel je de rit van A naar B en wordt het hele financiële deel afgehandeld! Hetzelfde als Uber, maar dan zonder chauffeur! Met Airbnb doelt hij op de mogelijkheid om je eigen Tesla op de momenten dat je hem zelf niet nodig hebt toe te voegen aan het netwerk om als robotaxi ingezet te worden. Hetzelfde dat Airbnb doet met een kamer, appartement of huis dat je tijdelijk niet nodig hebt voor eigen gebruik. Zakelijke kant van Tesla Als je niet alleen geïnteresseerd bent in Tesla als auto, maar ook de zakelijke kant, dan geeft onderstaande video van HyperChange een mooi overzicht van waar Tesla nu staat en waar ze naar toe aan het bewegen zijn. Het is wel een typische HyperChange video: een razend tempo! Cybertruck is water dicht! Een opvallend bericht van Elon over de Cybertruck. Hij is waterdicht genoeg om ook als boot dienst te doen. Hij zou rivieren en meren moeten kunnen oversteken en zelfs op zee kunnen varen als er niet te veel golfslag is. De benchmark voor Elon is dat de Cybertruck van Starbase naar South Padre Island kan rijden en hierbij het kanaal tussen beiden kan oversteken. Benieuwd hoe de aandrijving en het sturen tijdens het varen vorm gaat krijgen. Ik verwacht niet dat de Cybertruck als echt amfibievoertuig verkocht gaat worden. Maar als het moet, kan hij een (korte) oversteek van een rivier of en forse overstroming wel aan. Als de start van de productie nog steeds midden 2023 is, dan gaan we eind Q1 van 2023 pre-productie auto's zien rijden/varen. Nieuwe SuC locatie langs de A2 open Bij Restaurant Goudreinet te Weert, naast de A2, is een nieuwe SuC-locatie geopend. Er staan 16 stalls (250 kW). Zal de SuC locatie in Eindhoven gaan ontlasten voor Tesla-rijders op A2 richting bijv. Amsterdam of Maastricht. In Limburg is nabij Maastricht eerder in het jaar ook al een SuC-locatie geopend. Er staat er ook nog een op planning in Heerlen (v/d Valk). SUC-ontwikkelingen Tesla opent niet alleen (dagelijks) nieuwe locaties (wereldwijd) of voegt destination chargers toe aan het netwerk (zie voorbeeld hiervoor), maar stelt ook steeds meer SUC-locaties open voor andere BEV's. Niet alleen in Nederland, maar in steeds meer landen. Ook in de VS zit dit er aan te komen. Tesla heeft immers de grootste laadinfrastructuur wereldwijd en blijft investeren in nieuwe locaties, snellere laders (V4 komt er aan) en nieuwe (service)concepten. Zo wordt er op sommige locaties in de VS geëxperimenteerd met bijvoorbeeld wifi via Starlink. Daarnaast wordt er geëxperimenteerd met variabele beprijzing, net als bij de benzinestations. Het experiment in de VS (Calabasas, CA) omvat 4 verschillende tijdblokken met hieraan een ander tarief gekoppeld. Kans is groot dat we deze vorm van beprijzing straks ook in Europa gaan zien. Performance trackpakket
Het trackpakket voor de Model 3 Performance bestaat al langer, maar werd nog niet op alle markten aangeboden. Hij staat in de NL Tesla-shop voor net geen 6.000 euro. Michelin Pilot Sport banden op een apart lichtmetaal en race-remblokken vormen de kern van het pakket. Het monteren bij een service centrum naar keuze zit in de prijs inbegrepen.
0 Comments
In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de aanstaande AI-dag, de toename van het aantal FSD Beta gebruikers in de VS, verhoging van de laadtarieven, nieuwe software-updates en nog veel meer…. FSD Beta naar 160.000 gebruikers Tesla ziet aan de data hoe veilig het is om FSD Beta verder uit te rollen. Dit is zo’n voorbeeld waar bijna geen transparantie over is (zie voorbeschouwing AI-dag). Tesla heeft data, vloot breed, over het aantal keren dat de bestuurder ingrijpt, bij welke situaties, e.d. Maar dus ook hoeveel kilometers gereden worden zonder menselijke interventie, zoals gas bijgeven, remmen of een stuuringreep. We weten ook niet welke en hoeveel neurale netwerken er zijn en hoe goed die nu al werken cq. afgesteld zijn. Je hoort nu vooral dat ze overdreven veilig reageren op voetgangers. Als Tesla de instellingen aanpast kunnen ze natuurlijk zien waar een grens ligt, bijvoorbeeld doordat bestuurders meer gaan ingrijpen omdat het niet comfortabel voelt. Het aantal Beta-testers is uitgebreid tot 160.000 in de VS en Canada. Dat ziet er veel belovend uit, op weg naar een volledige uitrol voor het einde van het jaar. Energieconsumptie In softwareversie 2022.36 komt een nieuw scherm dat duidelijk maakt welke zaken aan boord verantwoordelijk zijn voor het energieverbruik. Ook worden er tips gegeven om het energieverbruik te verbeteren. Handig om dit inzicht te krijgen. Hieronder een screenshot van hoe dit scherm er uit gaat zien. Drukte bij SuC wordt inzichtelijk Waarschijnlijk ook in softwareversie 2022.36 komt de optie om in het infoschermpje van de Superchargerlocatie te zien hoe druk het waarschijnlijk gaat zijn op de gekozen locatie. Dit op basis van historisch gebruik en het moment van de dag. Ik heb zelf al een keer een melding gezien dat ik wegens een drukke SuC doorgestuurd werd naar een volgende locatie. Het informatie-scherm bij een SuC krijgt steeds meer informatie. Niet alleen het tarief, maar ook het aantal voorzieningen (niet alleen bij de SuC, maar ook in de buurt), eventuele codes om een slagboom te openen, e.d. Het duurt trouwens nog wel even voordat we bij 2022.36 zijn aangekomen. De tweede helft van oktober 2022 is de verwachting. Waarschijnlijk dan ook de optie om op je telefoon een melding te krijgen als de auto verlaten wordt en de auto niet vergrendeld wordt. Bijvoorbeeld als de telefoon niet als sleutel gebruikt wordt. Giga Berlijn later naar 3 shifts Later dan gedacht schakelt Giga Berlijn naar 3-shifts. Aangenomen werd dat dit in het 4e kwartaal van 2022 zou gaan gebeuren, maar de geruchten gaan dat dit nu eind Q1 van 2023 wordt. Dat wil niet zeggen dat tegen het einde van het jaar de 5.000 per week niet gehaald worden. Want delen van de fabriek zitten wel op 3 shifts tegen die tijd. De opschaling gaat misschien minder hard dan initieel gedacht, maar we moeten niet vergeten dat er op het wereldtoneel behoorlijk wat tegenwind is en zorg voor logistieke uitdagingen. Model Y uit Berlijn naar Taiwan In Taiwan kunnen nu de eerste Model Y’s gereserveerd worden. Vanuit geografisch perspectief zou het logisch zijn als deze auto’s uit Giga Shanghai komen. Maar om importbeperkingen te omzeilen komen deze Y’s uit Giga Berlijn. De Model 3 kwam ook al niet uit Shanghai maar vanuit Fremont. Informatie over EV-rijden in België Een interessante presentatie van Prof. dr. Joeri van Mierlo van de Vrije universiteit van Brussel (VUB). Hij geeft een mooie inkijk in hun onderzoek naar toekomstig EV gebruik. Nagenoeg alle aspecten van het elektrisch rijden komen aan bod. Zeer informatief! Laadtarieven omhoog Helaas heeft Tesla, net als iedereen, te maken met hogere energieprijzen. De prijs per kWh is verhoogd tot 72 cent. Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. Niet overal zijn de prijzen hetzelfde. In Duitsland ongeveer 10 cent goedkoper en in Luxemburg zelfs 30 cent goedkoper. Als het goed is, is dit een tijdelijke situatie. Maar inmiddels is de prijs wel 3x zo hoog geworden. Tesla-rijders met gratis Superchargen hebben nu een extra groot voordeel. AI dag part II De komende week vrijdag (30/9) is AI-dag, part II. Wat kunnen verwachten? Zoals bijna altijd zijn de verwachtingen van dag hoog gespannen. Soms zo hoog dat de presentatie ook wel een beetje tegenvalt. Vaak zit er zoveel informatie in verpakt dat er tijd en duiding nodig. Zeker met een thema als AI zal dat ook nu weer het geval zijn. Wat kunnen verwachten? Het primaire doel is om talent enthousiast te maken en ze ervan te overtuigen dat ze bij Tesla mogen werken aan vooruitstrevende producten met ongekende technologieën, resources en uiterst getalenteerde en gedreven collega’s. Natuurlijk heeft zo’n dag ook als doel om tot op een bepaalde hoogte transparant te zijn. Kritiek op Tesla vanuit de wetenschap is dat ze niet (genoeg) publiceren, zodat andere onderzoekers nauwelijks kunnen nagaan of de beweringen kloppen. Ze moeten het doen met wat Elon en zijn medewerkers ze geven of later bij teardowns/reversed engineering achterhaalt kan worden. Ik denk dat Elon begint met een overall beeld van waar ze vandaan komen, wat ze al bereikt hebben en dat hij nog steeds ervan overtuigd is dat ze eind dit jaar FSD Beta in een full release gaan brengen naar alle FSD kopers in de VS. Hopelijk ook zicht op een Beta-fase in Europa. Uiteraard met een focus op de veiligheid! Nu Andrej Karpathy niet meer bij Tesla werkt verwacht ik dat Ashok Alluswamy, director Autopilot Software, ons bijpraat over de laatste ontwikkelingen en progressie van FSD Beta. Uit een recente tweet van Elon bleek dat het AI-team hard werkt aan reversed summon en autopark. Dat moet ook live begin oktober (versie 10.69.3). Als het goed is krijgen we te horen dat Dojo operationeel is. Misschien zien we beelden van deze super computer en voorbeelden te zien. Elon heeft al eens laten weten dat Dojo niet randvoorwaardelijk is voor het oplossen van het FSD-probleem, maar dat het wel de trainingstijd van de neurale netwerken gaat versnellen. Op het gebied van hardware verwacht ik dat HW4 uit de doeken gedaan wordt. De nieuwe specificaties van de FSD-computer en de camera’s. Erg benieuwd of een high resolutie radar onderdeel uitmaakt van de suite. Ik denk dat Semi en Cybertruck de eerste voertuigen gaan zijn met de nieuwe hardware en dat pas later in 2023 ook andere modellen over gaan naar de HW4. Voor volledige FSD-functionaliteiten is volgens Elon HW3 voldoende. Dat zal hij tijdens de presentatie wel duidelijk maken. Alle technologie evolueert, zo ook de FSD-hardware. Dus het kan altijd sneller en energie-zuiniger. We gaan zoals aangekondigd een eerste prototype zien van Optimus, de Tesla Bot. Wat we niet moeten vergeten is dat het bij Optimus om het “brein” gaat: real world AI. Dus zelf in staat om de wereld om hem op basis van videobeelden te “interpreteren”. Het gaat nu nog niet over een verfijnde motoriek. Ik verwacht geen bewegingen van robots als Boston Dynamics regelmatig laten zien. Zou me niets verbazen als het tegenvalt qua motoriek en dat de media dit gaat afkraken. Maar nogmaals, het gaat om de brains, en dat zal indrukwekkend zijn! Zeker het potentieel! Ik verwacht het niet, maar ik hoop natuurlijk van wel, dat we een eerste prototype gaan zien van een Robotaxi en/of Robovan. Ze hebben hier geen nieuw talenten voor nodig. De design studio’s zijn bemenst, de productietechnologie en -ervaring nodig voor de Pods, hebben ze in huis zodra de Cybertruck in massaproductie is. En om Beta af te schudden van FSD is eerder een besluit van overheden dan van nog meer talent aantrekken. Ik verwacht in 2023 een speciaal event met de onthulling van de Tesla Pods, inclusief de onthulling van de (nieuwe) productielocaties. Kortom: veel om naar uit te kijken de volgende week! Tevens ook de afsluiting van de maand september en het kwartaal! Jay Leno bezoekt Starbase Na de teaser van verleden week, deze week de hele aflevering van Jay Leno met Elon Musk. Indrukwekkend wat SpaceX aan het ontwikkelen is. Tot slot...
Een over-the-air software-update en het is weer opgelost. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |