In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de aanstaande AI-dag, de toename van het aantal FSD Beta gebruikers in de VS, verhoging van de laadtarieven, nieuwe software-updates en nog veel meer…. FSD Beta naar 160.000 gebruikers Tesla ziet aan de data hoe veilig het is om FSD Beta verder uit te rollen. Dit is zo’n voorbeeld waar bijna geen transparantie over is (zie voorbeschouwing AI-dag). Tesla heeft data, vloot breed, over het aantal keren dat de bestuurder ingrijpt, bij welke situaties, e.d. Maar dus ook hoeveel kilometers gereden worden zonder menselijke interventie, zoals gas bijgeven, remmen of een stuuringreep. We weten ook niet welke en hoeveel neurale netwerken er zijn en hoe goed die nu al werken cq. afgesteld zijn. Je hoort nu vooral dat ze overdreven veilig reageren op voetgangers. Als Tesla de instellingen aanpast kunnen ze natuurlijk zien waar een grens ligt, bijvoorbeeld doordat bestuurders meer gaan ingrijpen omdat het niet comfortabel voelt. Het aantal Beta-testers is uitgebreid tot 160.000 in de VS en Canada. Dat ziet er veel belovend uit, op weg naar een volledige uitrol voor het einde van het jaar. Energieconsumptie In softwareversie 2022.36 komt een nieuw scherm dat duidelijk maakt welke zaken aan boord verantwoordelijk zijn voor het energieverbruik. Ook worden er tips gegeven om het energieverbruik te verbeteren. Handig om dit inzicht te krijgen. Hieronder een screenshot van hoe dit scherm er uit gaat zien. Drukte bij SuC wordt inzichtelijk Waarschijnlijk ook in softwareversie 2022.36 komt de optie om in het infoschermpje van de Superchargerlocatie te zien hoe druk het waarschijnlijk gaat zijn op de gekozen locatie. Dit op basis van historisch gebruik en het moment van de dag. Ik heb zelf al een keer een melding gezien dat ik wegens een drukke SuC doorgestuurd werd naar een volgende locatie. Het informatie-scherm bij een SuC krijgt steeds meer informatie. Niet alleen het tarief, maar ook het aantal voorzieningen (niet alleen bij de SuC, maar ook in de buurt), eventuele codes om een slagboom te openen, e.d. Het duurt trouwens nog wel even voordat we bij 2022.36 zijn aangekomen. De tweede helft van oktober 2022 is de verwachting. Waarschijnlijk dan ook de optie om op je telefoon een melding te krijgen als de auto verlaten wordt en de auto niet vergrendeld wordt. Bijvoorbeeld als de telefoon niet als sleutel gebruikt wordt. Giga Berlijn later naar 3 shifts Later dan gedacht schakelt Giga Berlijn naar 3-shifts. Aangenomen werd dat dit in het 4e kwartaal van 2022 zou gaan gebeuren, maar de geruchten gaan dat dit nu eind Q1 van 2023 wordt. Dat wil niet zeggen dat tegen het einde van het jaar de 5.000 per week niet gehaald worden. Want delen van de fabriek zitten wel op 3 shifts tegen die tijd. De opschaling gaat misschien minder hard dan initieel gedacht, maar we moeten niet vergeten dat er op het wereldtoneel behoorlijk wat tegenwind is en zorg voor logistieke uitdagingen. Model Y uit Berlijn naar Taiwan In Taiwan kunnen nu de eerste Model Y’s gereserveerd worden. Vanuit geografisch perspectief zou het logisch zijn als deze auto’s uit Giga Shanghai komen. Maar om importbeperkingen te omzeilen komen deze Y’s uit Giga Berlijn. De Model 3 kwam ook al niet uit Shanghai maar vanuit Fremont. Informatie over EV-rijden in België Een interessante presentatie van Prof. dr. Joeri van Mierlo van de Vrije universiteit van Brussel (VUB). Hij geeft een mooie inkijk in hun onderzoek naar toekomstig EV gebruik. Nagenoeg alle aspecten van het elektrisch rijden komen aan bod. Zeer informatief! Laadtarieven omhoog Helaas heeft Tesla, net als iedereen, te maken met hogere energieprijzen. De prijs per kWh is verhoogd tot 72 cent. Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. Niet overal zijn de prijzen hetzelfde. In Duitsland ongeveer 10 cent goedkoper en in Luxemburg zelfs 30 cent goedkoper. Als het goed is, is dit een tijdelijke situatie. Maar inmiddels is de prijs wel 3x zo hoog geworden. Tesla-rijders met gratis Superchargen hebben nu een extra groot voordeel. AI dag part II De komende week vrijdag (30/9) is AI-dag, part II. Wat kunnen verwachten? Zoals bijna altijd zijn de verwachtingen van dag hoog gespannen. Soms zo hoog dat de presentatie ook wel een beetje tegenvalt. Vaak zit er zoveel informatie in verpakt dat er tijd en duiding nodig. Zeker met een thema als AI zal dat ook nu weer het geval zijn. Wat kunnen verwachten? Het primaire doel is om talent enthousiast te maken en ze ervan te overtuigen dat ze bij Tesla mogen werken aan vooruitstrevende producten met ongekende technologieën, resources en uiterst getalenteerde en gedreven collega’s. Natuurlijk heeft zo’n dag ook als doel om tot op een bepaalde hoogte transparant te zijn. Kritiek op Tesla vanuit de wetenschap is dat ze niet (genoeg) publiceren, zodat andere onderzoekers nauwelijks kunnen nagaan of de beweringen kloppen. Ze moeten het doen met wat Elon en zijn medewerkers ze geven of later bij teardowns/reversed engineering achterhaalt kan worden. Ik denk dat Elon begint met een overall beeld van waar ze vandaan komen, wat ze al bereikt hebben en dat hij nog steeds ervan overtuigd is dat ze eind dit jaar FSD Beta in een full release gaan brengen naar alle FSD kopers in de VS. Hopelijk ook zicht op een Beta-fase in Europa. Uiteraard met een focus op de veiligheid! Nu Andrej Karpathy niet meer bij Tesla werkt verwacht ik dat Ashok Alluswamy, director Autopilot Software, ons bijpraat over de laatste ontwikkelingen en progressie van FSD Beta. Uit een recente tweet van Elon bleek dat het AI-team hard werkt aan reversed summon en autopark. Dat moet ook live begin oktober (versie 10.69.3). Als het goed is krijgen we te horen dat Dojo operationeel is. Misschien zien we beelden van deze super computer en voorbeelden te zien. Elon heeft al eens laten weten dat Dojo niet randvoorwaardelijk is voor het oplossen van het FSD-probleem, maar dat het wel de trainingstijd van de neurale netwerken gaat versnellen. Op het gebied van hardware verwacht ik dat HW4 uit de doeken gedaan wordt. De nieuwe specificaties van de FSD-computer en de camera’s. Erg benieuwd of een high resolutie radar onderdeel uitmaakt van de suite. Ik denk dat Semi en Cybertruck de eerste voertuigen gaan zijn met de nieuwe hardware en dat pas later in 2023 ook andere modellen over gaan naar de HW4. Voor volledige FSD-functionaliteiten is volgens Elon HW3 voldoende. Dat zal hij tijdens de presentatie wel duidelijk maken. Alle technologie evolueert, zo ook de FSD-hardware. Dus het kan altijd sneller en energie-zuiniger. We gaan zoals aangekondigd een eerste prototype zien van Optimus, de Tesla Bot. Wat we niet moeten vergeten is dat het bij Optimus om het “brein” gaat: real world AI. Dus zelf in staat om de wereld om hem op basis van videobeelden te “interpreteren”. Het gaat nu nog niet over een verfijnde motoriek. Ik verwacht geen bewegingen van robots als Boston Dynamics regelmatig laten zien. Zou me niets verbazen als het tegenvalt qua motoriek en dat de media dit gaat afkraken. Maar nogmaals, het gaat om de brains, en dat zal indrukwekkend zijn! Zeker het potentieel! Ik verwacht het niet, maar ik hoop natuurlijk van wel, dat we een eerste prototype gaan zien van een Robotaxi en/of Robovan. Ze hebben hier geen nieuw talenten voor nodig. De design studio’s zijn bemenst, de productietechnologie en -ervaring nodig voor de Pods, hebben ze in huis zodra de Cybertruck in massaproductie is. En om Beta af te schudden van FSD is eerder een besluit van overheden dan van nog meer talent aantrekken. Ik verwacht in 2023 een speciaal event met de onthulling van de Tesla Pods, inclusief de onthulling van de (nieuwe) productielocaties. Kortom: veel om naar uit te kijken de volgende week! Tevens ook de afsluiting van de maand september en het kwartaal! Jay Leno bezoekt Starbase Na de teaser van verleden week, deze week de hele aflevering van Jay Leno met Elon Musk. Indrukwekkend wat SpaceX aan het ontwikkelen is. Tot slot...
Een over-the-air software-update en het is weer opgelost.
1 Comment
BD
24/9/2022 11:26:02
Als nieuwe Teslarijder(in wording) ben ik toevallig op deze website terechtgekomen.
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |