Een samenvatting van het nieuws van deze week:
- Release 2019.40.50 (holiday software update) is breed uitgerold. Toch weer een paar leuke extra's, met games en een app om muziek te maken. Smart Summon toegevoegd. Alleen in Europa (nog) niet bruikbaar door de 6 meter beperking. De preview van de FSD-suite laat zien wat we qua visualisaties kunnen gaan verwachten. Eerste aanwijzingen dat nu toch echt de HW3 aangesproken gaat worden. Camp-mode is ook wel een grappige toevoeging. Spraakcommando's en berichten voorlezen werkt in het Nederlands nog niet (goed). Je kan nu ook aangeven dat als je op de claxon drukt de dashcam de actuele beelden opslaat in de map waardoor ze niet meer verwijderd kunnen worden. - De SR+ bezitters werden met de kerst verrast door de satellietnavigatie en live verkeersinformatie. Even was de connectiviteit terug naar standaard. Maar nu staat alles op premium connectiviteit. Binnenkort zal de mogelijkheid wel komen om te upgraden naar premium. Anders ga terug naar standaard, zoals je de auto gekocht hebt. Hetzelfde geldt voor de LR kopers, na 12 maanden moet je kiezen tussen standaard of betaalde premium connectiviteit. - Op een vraag heeft Elon geantwoord dat er een nap-mode komt. Alles uit, behalve de verwarming/airco en een wekker! Blijft toch heel bijzonder dat door de hoogste baas via twitter gereageerd wordt en dat het inderdaad een tijdje later in de auto zit. Zo is Sentry nog geen jaar geleden ook geboren! - Weer een mooi filmpje opgedoken van een witte Model Y met dual motor. Ziet er toch wel gaaf uit zo'n witte, met chrome-delete. De nieuwe Gemini-wieldoppen is niet zo mijn smaak. - Dat Tesla voorop loopt in het ontwikkelen van autonoom rijden met behulp van neurale netwerken is bekend. Deze week kwam naar buiten dat ze weer een patent hebben aangevraagd, nu op de manier waarop ze de enorme hoeveelheden data verwerken om de neurale netwerken veel sneller te kunnen laten leren. Kijk hier voor meer informatie hoe Tesla de neurale netwerken traint. - Aandeel TSLA is de $ 420 grens voorbij, het bedrag waarvoor Elon het bedrijf van beurs had willen halen. De Amerikaanse beurswaakhond stak hier een stokje voor en Elon en Telsa kregen een aardige boete. - De laatste week voor de afleveringen voor 1-1! Wat een bizar jaar. En dat gaat de komende jaren gewoon door! Een Telsa voor 8% bijtelling tot € 45.000 is nog steeds een koopje. Tegen het einde van het jaar de Model Y. En zelfs als de bijtelling over een paar jaar 22% geworden is, is een EV nog altijd de betere optie. Over 4-5 jaar is een EV goedkoper dan een ICE. Bovendien, als je een paar jaar Telsa gereden hebt (voor 4% of 8% bijtelling) ga je niet zomaar terug naar een ICE. Het is zelfs maar de vraag of je weg wilt (of kunt) bij Tesla. Want stap je over naar een andere merk, dan lever je bizar veel in op performance en range! Dan hebben we het nog niet over het SuC-netwerk, FSD en de mobiele service. - GF3 Shanghai produceert auto's. Alleen het daadwerkelijk afleveren bij de klanten moet nog beginnen. Dat is nu gepland voor a.s. maandag 30/12! Tijdens de "earningscall" over Q4 en het jaar 2019 zullen we er meer over horen! Dit was de laatste blik op de week van 2019! Allemaal een goede jaarwisseling en veel veilige kilometers en een goede gezondheid in 2020!
0 Opmerkingen
Het Tesla nieuws van deze week:
* In de laatste dagen van 2019 worden bizar veel Tesla's afgeleverd. Dat het vervoeren van al die Model 3's soms fout gaat, kunnen we op bovenstaande foto zien. Daarom kan je in Amsterdam maar beter zelf ophalen. Ook de reguliere media pikt het op dat er in die Amsterdamse haven toch bijzondere dingen gebeuren. Alleen zo jammer dat ze het altijd weer met een negatieve ondertoon schrijven. 99 % van de mensen rijden daar met een dikke lach op hun gezicht weg! Op weg naar huis even langs een SuC. Misschien wel na 40 jaar benzine/diesel tanken nu even 10 minuten relaxen en weer doorrijden naar huis. Daar aan de laadpaal en nooit meer in de regen en koude een slang 5 minuten vasthouden! Welkom in de toekomst van autorijden of beter gezegd mobiliteit! * Dat Tesla ook gaat inzetten op het verkopen van additionele diensten via software wordt steeds duidelijker. Dit wordt DLC (Downloadable Content) genoemd. Deze week de optie om de LR AWD voor € 1.800 te updaten met een 0,5 snellere acceleratie. Binnenkort kan je premium connectiviteit kopen voor circa 10 euro per maand. Je kon natuurlijk al FSD kopen. Er wordt ook al gespeculeerd over de mogelijkheid om het SR+ gedeeltelijk premium interieur te upgraden naar premium (m.u.v. van ontbrekende hardware onderdelen) en misschien zelfs een retrofit van de subwoofer. Extra games en streamingdiensten tegen betaling zullen ook niet lang meer op zich laten wachten. * Deze week hebben een aantal Model S en X eigenaren een mail gehad dat hun auto bij een volgende update functionaliteit gaat inleveren om te voldoen aan de Europese eisen m.b.t. een lane-change en maximale stuuruitslag. Eigelijk hetzelfde als in de Model 3 en ander Tesla's. Blijkbaar reden er versies rond die niet helemaal aan de Europese eisen voldoen. In de mail staat wel dat Tesla er alles aan doet om deze regelgeving aangepast te krijgen. * Het aandeel TSLA bereikte donderdag haar hoogste punt ooit! Dan moeten de kwartaalcijfers nog komen. * Er komt een Holiday Software Update de komende dagen! Met een sneakpreview van FSD, nieuwe spellen en nog wat andere dingen. Ik meen dat Elon een keer getweet heeft dat hij een soort licht/geluid show voor de Model 3 (a la Model X) wel zag zitten als reactie op een vraag van iemand! We gaan het zien! * De eerste V3 Superchargers zijn nu ook in Europa. London heeft de primeur met 16 Stalls! Met bijna 30.000 Model 3 in 2019 mogen er ook wel snel een paar in Nederland komen, toch? Wereldwijd zijn er nu 15.000 chargers/1.716 SuC locaties. * Deze week een aantal interessante vlogs en podcasts. HyperChange had leuk interview met oprichter van Tesloop. Een bedrijf dat Tesla's verhuurt voor lange afstandsritten. In de top 10 van Tesla's met hoogste kilometerstanden staat er 8 van hun! Hij praat over de lage onderhoudskosten en de geringe downtime! In het begin werkte het concept met chauffeurs. Nu kan je auto huren zonder chauffeur voor een enkeltje LAX-San Diego of Las Vegas bijvoorbeeld. Ze werken met een app om de rit te boeken, je toegang te verschaffen tot de auto en NoA om de rit bijna volledig autonoom uit te voeren. Ze lopen een beetje voor op wat Robottaxi moet gaan worden! Echt een aanrader om te bekijken, krijg je een beeld welke kant het op gaat en tegen welke kosten. The future is bright! * In Berlijn zijn de eerste activiteiten waargenomen op het terrein waar GF4 moet komen. Er worden grondmetingen uitgevoerd. Ook de eerste drone-beelden zijn opgedoken. We kunnen straks iedere bouwbeweging volgen! |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |