Een samenvatting van het nieuws van deze week:
- De uitrol van Firmware 2019.40.2 is begonnen. Weer een paar verbeteringen met ondermeer Deep Rain en ook FSD heeft weer verdere stappen gezet. Zie hieronder voor mijn eerste bevindingen. - GF3 Shanghai is begonnen met de levering aan de klanten. Het is als vaker gezegd, het is echt ongelooflijk om binnen het jaar daadwerkelijk auto's te leveren. Het ziet naar uit dat de bouw van extra productiefaciliteiten is gestart. Eind volgend jaar ook de Model Y daar van de band? - Er is een Model Y in Europa gearriveerd voor demonstratie-doeleinden en training technisch personeel. Uiteraard ook in Tilburg. Nog niet voor het grote publiek. Maar ook dat gaat niet lang meer duren. - Binnenkort krijgt de SR+ koper de optie om verwarming op de achterbank bij te kopen. Dit blijkt uit een tweet van Elon. Mogelijk in combinatie met de verlichting in de voetenbak en misschien wel extra speakers. Eigenlijk al die zaken die er qua hardware wel in zitten, maar via de software uit staan. Benieuwd naar de prijzen. Een retrofit van de subwoofer zou helemaal top zijn! Maar deze kans acht ik klein. - In de VS is de basisprijs van de Model 3 verhoogd met $ 500. Over Europese prijsstijgingen is nog niets bekend. Maar wil je niet verrast worden door een prijsstijging per 1-1-2020 dan moet je nu bestellen. - Wil je nog een 4% bijtellingsauto dan zijn er alleen nog M3 Performance modellen beschikbaar! - Het totaal aantal Tesla's in NL is over de 40.000 gegaan. En de Model 3 over de 20.000. Nog 2 weken! Volgend jaar gaan hier ook weer zeker 20.000 bijkomen. Bijtelling weliswaar naar 8% en tot € 45.000, maar nog steeds een koopje voor zo'n auto. - Aandelen TSLA deze week even over de $ 360. Het hoogste punt van de jaar. Een paar maanden geleden nog $ 200-$ 240. Mijn eerste ervaringen met software-update 2019.40.2.1 De afgelopen week 2x 350 km gereden op de snelweg (hoofdzakelijk A2 tussen Maastricht en Utrecht) en 99% van tijd op NoA. Ook al legt de VN/EU-regelgeving nogal wat beperkingen op, het is wel zo relaxed rijden. Het in- en uitvoegen gaat steeds beter en natuurlijker. Na 1 seconden wachten wordt de actie snel uitgevoerd. Omdat dit nu sneller gaat, heb je ook minder last van de 5 seconden-regel en de verplichte 55 meter ruimte. Als je de richtingaanwijzer uitdoet naar links en het past binnen de VN-regels, dat gaat hij direct de manoeuvre uitvoeren. Zit je nog niet op de ingestelde snelheid, accelereert hij zodra je volledig over de middenstreep heen bent. Wat echt super gaat is het rechts invoegen. Richting uit en hij zoekt het gaatje. Nou ja, gaatje! Er moet wel reëel ruimte zijn, maar ook weer niet een hele lege rechterbaan. Ook een volledig zelfstandig een afslag nemen gaat super en iets geleidelijker. Een tijdje terug had hij heel veel moeite met een spitsstrook. Hij snapte niet dat de auto rechts van je over een doorgetrokken streep gaat en dus niet komt invoegen. Dat gaat nu een heel stuk beter. Ik blijf wel extra alert bij spitsstroken en soms moet je een beetje gas bijgeven om de vertraging te doorbreken. Ik kan bijna de hele route op NoA rijden. Als ik hem van de NoA moet afhalen is het bijna altijd doordat een andere weggebruiker iets doet wat niet helemaal de bedoeling is. Vaak is dat iemand die harder gaat rijden in de rechterbaan, waardoor het invoegen niet wordt uitgevoerd. Of iemand die erg haaks invoegt bij het rijden in een file. Het laten invoegen van een medeweggebruiker vanuit een invoegstrook gaat overigens prima. Hij anticipeert hierop door ruimte te geven aan de medeweggebruiker. Alleen als iemand op lage snelheid invoegt en te haaks, rem ik bij. Misschien wel omdat ik niet durf te wachten totdat de auto zelf, op het laatste moment, remt. Ik vind hem wel iets meer bewegen in de rijbaan. Eigenlijk iets te veel. Ik kan niet ontdekken waarom hij dit doet. Zeker op hogere snelheid niet echt heel top. Vandaag ook een stuk achter een andere Model 3 gereden. De boeren waren aan het staken, dus we reden 25 km/u tussen Den Bosch en Eindhoven. De Tesla voor me had ook autopilot aan. Grappig om te zien dat je precies achter elkaar rijdt, op hetzelfde moment remt, en zo. Erg veel Tesla's op de weg. Mooi om te zien. Alleen iets minder als je bij een SuC aan komt, het is erg druk. Nog nooit hoeven wachten op een vrije stall, maar wel altijd een Stall delen. Hierdoor nog niet de kunnen zien dat de SR+ nu ook boven de 100 kW piek kan laden. Onderweg ook regen gehad. Deep Rain is wel een verbetering, maar zeker nog niet af. Dus met z'n allen netjes op het knopje drukken en hopen dat Deep Rain snel leert.
0 Comments
Samenvatting van het nieuws van deze week:
- In de VS is een Model Y gespot met een trekhaak. In Europa is de Model 3 met een trekhaak te bestellen. Maar in de VS niet. Mogelijk dat de Model Y zowel in Europa als in de VS direct vanaf de productiestart met trekhaak geleverd kan worden. In de huidige configurator van de Model Y is de optie voor de trekhaak nog niet aan te vinken. - Ook de eerste beelden van een 3e zitrij in de Model Y zijn opgedoken. De 7-zits configuratie kost € 3.200 extra. Ik ben erg benieuwd naar het praktisch nut hiervan. Tot welke lichaamslengte kan je hier comfortabel zitten, zowel qua hoofd- als beenruimte. - De speculaties dat de productie van de Model Y in Q1 van start gaat, worden nu ook via een persbericht van Deutsche Bank de wereld in geholpen. Benieuwd wanneer Tesla zelf communiceert. Misschien wel tijdens de Earningscall begin januari 2020. Maar alles lijkt er op, dat ze eerder gaan leveren. Dat zou betekenen dat voor het einde van 2020 ook leveringen in Europa zouden kunnen gaan plaatsvinden. - Bjørn Nyland, een bekend tesla-vlogger, heeft weer een leuk filmpje gemaakt. Dit keer over het rijden in de sneeuw met de M3 AWD. Wil je meer weten over het rijden in de verschillende seizoenen, klik dan op deze pagina. - Ook het eerste filmpje van het gebruik van Smart Summon in de sneeuw is gepost op YouTube. Mooi te zien hoe in de app de omgeving van de auto en de route in kaart wordt gebracht. Ondanks de sneeuw. Toch jammer dat Europa zo terughoudend is. - We kennen allemaal de lobby van "ICE belanghebbenden" tegen EV's met onvoorstelbare vertragingstechnieken en negatief nieuws over EV's en Tesla in het bijzonder. Dit fenomeen lijkt zich nu te gaan herhalen als het gaat over autonoom rijden. Er zijn heel wat bedrijven bezig met autonoom rijden. Hoofdzakelijk allemaal gebaseerd op Lidar-radar. Sommige maken alleen de hard- en software voor FSD, anderen produceren er ook een voertuig bij. CNBC heeft een filmpje gemaakt waarbij het wel erg opvallend is dat iedereen aan het woord komt, behalve Tesla. En dat bij iedere potentieel gevaar of negatief aspect, Tesla het voorbeeld is. Ik denk dat ze hebben ingezien dat Tesla de weg naar FSD bijna klaar heeft en ze dus niet de eerste gaan zijn en ze dus alle baat hebben bij een enorme vertraging. Tesla maakt, hetzelfde als EV, de technologie voor iedereen toegankelijk. Gewoon, alle auto's met deze optie. Relatief goedkoop. Beter worden met software-updates. Alle anderen maken er iets speciaals van. Dure apparatuur op het dak en rond het voertuig, alleen in afgeschermde gebieden (hebben high-definition kaarten nodig), enz. FSD bij Tesla is technisch bijna klaar, verfijnen en legalisering is een andere (klik hier voor meer info over de Tesla route tot FSD). - Ook in Nederland heeft de Raad voor de verkeersveiligheid een rapport uitgebracht. "Wie stuurt? Verkeersveiligheid en automatisering in het wegverkeer." De boodschap is duidelijk en deels ook terecht. Maar de 2 voorbeelden in het filmpje dat het rapport samenvat, zijn wel erg kinderachtig. Deze ongelukken gebeuren juist dagelijks met menselijke besturing! De voorstellen die ze doen, om met Europese regels te komen om fabrikanten te dwingen informatie te delen, is wel erg naïef gelet op de grote financiële belangen. En zet Europa bij voorbaat op 2-o achterstand met de rest van de wereld. Ze gaan ook voorbij aan de eigen verantwoordelijkheid van de bestuurder en het belang dat de leverancier heeft bij een verkeersveilig en feilloos (99,9%) werkend systeem. Ik zou zeggen laat de markt zijn werk doen en spreek de partijen aan op hun verantwoordelijkheid. De overheid moet zorgen dat de verkeersinfra "eenvoudiger" te begrijpen zijn voor de systemen. Er zijn me toch een berg vreemde belijningen, slecht functioneren (matrix) borden, wegversmallingen, een woud aan nietszeggende verkeersborden, e.d. En ook nog eens allemaal verschillende verkeersregels in Europa! Aan de bak Europa! Niet remmen, maar de innovatie faciliteren. - De uitrol van Firmware update 2019.40.1 laat wat op zich wachten (o.a 170 kW laden voor de SR+). Waarschijnlijk een aantal bugs die eerst opgelost moeten worden. Deze week wel de 2019.39.2.4 update gehad. Geen nieuwe release-notes, dus alle bug-fix en mogelijk onderhuidse FSD updates. - Firmware 2019.40.2 is aan een uitrol begonnen. Nu ook de functionaliteiten m.b.t. "autostop sign" in de release notes icm met autosteer. De eerste zichtbare stappen op het anticiperen op het herkennen van stopborden en stoplichten. - Ik zag nog een leuke tweet van "ValueAnalyst" deze week: na 30 maanden productie, staan er wereldwijd minder dan 50 Model 3 (0,01% van de fleet) te koop! Gisteren toevallig op FB iemand in NL die een witte SR+ te koop had! - Deze week beelden van enorme wachtrijen bij Superchargers in de VS i.v.m. de feestdagen aldaar. Er is zelfs een mobiele SuC ingezet met powerpacks. Van de ene kant natuurlijk mooi dat er zoveel Tesla's rondrijden. Maar ook wel vraagtekens bij de snelheid waarmee de capaciteit en beschikbaarheid van de SuC vergroot kan worden. Ook in Nederland merk je dat het steeds drukken wordt. - Een enthousiaste Tesla-fan heeft een lego-uitvoering gemaakt van de Cybertruck. Lego biedt de mogelijkheid om idee aan te dragen en bij voldoende stemmen wordt zo'n idee daadwerkelijk omgezet tot een product. Mocht het je een leuk idee vinden, hier kan je een stem uitbrengen. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
April 2024
Categorieën |