Een samenvatting van het nieuws van deze week:
- De uitrol van Firmware 2019.40.2 is begonnen. Weer een paar verbeteringen met ondermeer Deep Rain en ook FSD heeft weer verdere stappen gezet. Zie hieronder voor mijn eerste bevindingen. - GF3 Shanghai is begonnen met de levering aan de klanten. Het is als vaker gezegd, het is echt ongelooflijk om binnen het jaar daadwerkelijk auto's te leveren. Het ziet naar uit dat de bouw van extra productiefaciliteiten is gestart. Eind volgend jaar ook de Model Y daar van de band? - Er is een Model Y in Europa gearriveerd voor demonstratie-doeleinden en training technisch personeel. Uiteraard ook in Tilburg. Nog niet voor het grote publiek. Maar ook dat gaat niet lang meer duren. - Binnenkort krijgt de SR+ koper de optie om verwarming op de achterbank bij te kopen. Dit blijkt uit een tweet van Elon. Mogelijk in combinatie met de verlichting in de voetenbak en misschien wel extra speakers. Eigenlijk al die zaken die er qua hardware wel in zitten, maar via de software uit staan. Benieuwd naar de prijzen. Een retrofit van de subwoofer zou helemaal top zijn! Maar deze kans acht ik klein. - In de VS is de basisprijs van de Model 3 verhoogd met $ 500. Over Europese prijsstijgingen is nog niets bekend. Maar wil je niet verrast worden door een prijsstijging per 1-1-2020 dan moet je nu bestellen. - Wil je nog een 4% bijtellingsauto dan zijn er alleen nog M3 Performance modellen beschikbaar! - Het totaal aantal Tesla's in NL is over de 40.000 gegaan. En de Model 3 over de 20.000. Nog 2 weken! Volgend jaar gaan hier ook weer zeker 20.000 bijkomen. Bijtelling weliswaar naar 8% en tot € 45.000, maar nog steeds een koopje voor zo'n auto. - Aandelen TSLA deze week even over de $ 360. Het hoogste punt van de jaar. Een paar maanden geleden nog $ 200-$ 240. Mijn eerste ervaringen met software-update 2019.40.2.1 De afgelopen week 2x 350 km gereden op de snelweg (hoofdzakelijk A2 tussen Maastricht en Utrecht) en 99% van tijd op NoA. Ook al legt de VN/EU-regelgeving nogal wat beperkingen op, het is wel zo relaxed rijden. Het in- en uitvoegen gaat steeds beter en natuurlijker. Na 1 seconden wachten wordt de actie snel uitgevoerd. Omdat dit nu sneller gaat, heb je ook minder last van de 5 seconden-regel en de verplichte 55 meter ruimte. Als je de richtingaanwijzer uitdoet naar links en het past binnen de VN-regels, dat gaat hij direct de manoeuvre uitvoeren. Zit je nog niet op de ingestelde snelheid, accelereert hij zodra je volledig over de middenstreep heen bent. Wat echt super gaat is het rechts invoegen. Richting uit en hij zoekt het gaatje. Nou ja, gaatje! Er moet wel reëel ruimte zijn, maar ook weer niet een hele lege rechterbaan. Ook een volledig zelfstandig een afslag nemen gaat super en iets geleidelijker. Een tijdje terug had hij heel veel moeite met een spitsstrook. Hij snapte niet dat de auto rechts van je over een doorgetrokken streep gaat en dus niet komt invoegen. Dat gaat nu een heel stuk beter. Ik blijf wel extra alert bij spitsstroken en soms moet je een beetje gas bijgeven om de vertraging te doorbreken. Ik kan bijna de hele route op NoA rijden. Als ik hem van de NoA moet afhalen is het bijna altijd doordat een andere weggebruiker iets doet wat niet helemaal de bedoeling is. Vaak is dat iemand die harder gaat rijden in de rechterbaan, waardoor het invoegen niet wordt uitgevoerd. Of iemand die erg haaks invoegt bij het rijden in een file. Het laten invoegen van een medeweggebruiker vanuit een invoegstrook gaat overigens prima. Hij anticipeert hierop door ruimte te geven aan de medeweggebruiker. Alleen als iemand op lage snelheid invoegt en te haaks, rem ik bij. Misschien wel omdat ik niet durf te wachten totdat de auto zelf, op het laatste moment, remt. Ik vind hem wel iets meer bewegen in de rijbaan. Eigenlijk iets te veel. Ik kan niet ontdekken waarom hij dit doet. Zeker op hogere snelheid niet echt heel top. Vandaag ook een stuk achter een andere Model 3 gereden. De boeren waren aan het staken, dus we reden 25 km/u tussen Den Bosch en Eindhoven. De Tesla voor me had ook autopilot aan. Grappig om te zien dat je precies achter elkaar rijdt, op hetzelfde moment remt, en zo. Erg veel Tesla's op de weg. Mooi om te zien. Alleen iets minder als je bij een SuC aan komt, het is erg druk. Nog nooit hoeven wachten op een vrije stall, maar wel altijd een Stall delen. Hierdoor nog niet de kunnen zien dat de SR+ nu ook boven de 100 kW piek kan laden. Onderweg ook regen gehad. Deep Rain is wel een verbetering, maar zeker nog niet af. Dus met z'n allen netjes op het knopje drukken en hopen dat Deep Rain snel leert.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Maart 2025
Categorieën |