De laatste weken valt me op de dat er regelmatig op FaceBook foto's geplaatst worden van ICE-auto's die een oplaadpunt bezetten. Of een EV die op een laadplaats staat, maar niet aan het laden is. Er is denk ik behoefte aan meer voorlichting in combinatie met handhaving. Voorlichting omdat het niet altijd duidelijk is wat nu wel en wat niet is toegestaan. Welk gedrag verwachten we als maatschappij mbt tot een EV-laadpunt, hoe hoog zijn de boetes en is er sprake van handhaving?
Soms staat er wel een bord, soms niet. Er zijn ook verschillende borden. Ik begrijp dat er gewerkt wordt aan boorden die in heel Europa hetzelfde zijn. Maar met duidelijke regelgeving en handhaving zijn we er niet. Er is ook meer behoefte aan voorlichting over elektrisch rijden en het opladen. Dit vraagt om een belangenvereniging voor (toekomstige) rijders van elektrische auto's. In Nederland is er voor alles en nog wat een vereniging, en ja hoor, er is ook een EV belangenvereniging. Het lijkt me goed dat we onze krachten bundelen en zo de belangen van de EV rijders onder de aandacht brengen van de politiek. Kijk eens rond op de website van de Vereniging Elektrische Rijders! Met name de position paper (waar staan ze voor) is het lezen waard en misschien wel de motivatie om lid te worden.
0 Reacties
Vandaag zijn de snelheden bij de Superchargers verhoogd tot maximaal 150 kW. Geldt niet voor alle superchargers en de snelheid zal niet altijd gehaald worden. De SR+ blijft voorlopig op 100 kW maximaal. Maar hoeveel batterijen zitten eigenlijk in je model 3! De Model 3 heeft de zogenaamde 2170 batterijen (21mm diameter en 70mm lengte). Terwijl de Model S en X het doen met de 18650 (18 mm diameter en 65 mm lengte). Voor de referentie, een reguliere AA-penlite (LR6) is 14,5 mm in diameter en 50 mm lang. Eén 2170 batterij weeg 70 gram, heeft een capaciteit van 4.8 Ah/17,3 Wh en energiedichtheid van 247 Wh/kg. In de SR+ zitten 2976 van deze batterijen in 4 modules. Twee modules met 23 x 31 batterijen en twee modules met 25 x 31 batterijen. Goed voor 50 kW. In de LR zitten twee modules van 23 x 46 batterijen en twee modules van 25 x 46 batterijen Goed voor 74 kW (bron: electrek). Onderstaand een grafische afbeelding van hoe de losse batterijen in modules samen het batterijpakket vormen. ![]() Ze worden actief gekoeld. Verleden week werd bekend dat Tesla een zeer ingenieus koelsysteem heeft ontwikkeld. De zogenaamde "Superbottle". Eén geïntegreerd systeem voor alles wat gekoeld of verwarmd moet worden. Meer informatie is ondermeer hier te vinden. Op cleantechnica vandaag een leuk artikel over een rollerbanktest van de Model 3 met de eindconclusie dat de SR+ boven de 65 mph sneller is dan de LR! Verder natuurlijk niet zo heel spannend, maar wel grappig. Zeker de uitleg is wel interessant! Het artikel is hier te vinden. De bijhorende video staat hieronder. Elon Musk heeft zojuist getwitterd dat de eerder aangekondige prijsverhoging van FSD wordt uitgesteld tot de lancering van Softwareversie 10 met hierin dan ook Smart Summon. Wanneer dit precies is (4-8 weken) is afhankelijk van de evaluaties voor de early access deelnemers. Zoals in de deze vlog uitgelegd zal Smart Summon in Europe beperkt zijn in verband met de Europese regelgeving. Wil je ook graag dat de EU vaart maakt met het aanpassen van de regelgeving, teken dan hier de petitie?
De verwachting is dat na de release van Software Versie 10, zie ook deze blog, met name full self driving weer een flinke stap voorwaarts zet! Maar zoals we zelf wel eens ervaren hebben in de Model 3, is dat hij (of is het zij?) nog wel eens nerveus overkomt. Snelheid minderen als hij onzeker is over een situatie, een beetje zoekt naar de juiste rijbaan of zelfs een phantom brake uitvoert. Voor andere verkeersdeelnemers soms even schrikken als de snelheidsvermindering erg groot is. Dat vraagt om een briljant idee! Ik luister graag naar de wekelijkse podcast "Ride the Lightning" van Ryan McCaffrey. In een recente aflevering sprak hij over een in mijn ogen briljant idee om aan andere weggebruikers te laten zien dat de Model 3 of andere Tesla op full-self-driving staat. Iedere auto heeft een derde remlicht. Laat de Model 3 een mooie brede hebben. Het idee is het remlicht als een soort "Knight-rider" op en neer te laten gaan om aan te geven dat FSD aan staat. Briljant! Toch?
We naderen met de aanstaande FSD updates (Software versie 10 en switch naar full HD) een "tipping point" (zie hieronder). Dit vraagt dan sowieso om van buitenaf te kunnen zien of de auto deels of volledig zelf rijdt. De overheid zal hier ook over na gaan denken. Want we gaan naar een lange periode waarin autonoom rijden en human-driving door elkaar gaan lopen (zie ook deze blog). De overheid zal natuurlijk nooit met KITT" komen! Als Tesla de toon zet, gaat het misschien toch gebeuren. Of ben ik nu te veel een stuk "jeugdsentiment" aan het promoten? Elon heeft vandaag via Twitter, op vraag van een Tesla-eigenaar laten weten dat FSD bezitters voorrang krijgen bij de release van software-versie 10. De "early access" eigenaren krijgen binnenkort de update. Dan zullen kort daarna ook wel de eerste filmpjes op YouTube verschijnen. Als de eerste feedback en bugs verholpen zijn, vindt de uitrol plaats. Hierbij krijgen dus FSD houders de voorrang. Of dit wereldwijd is of per regio is niet bekend. Ik ben benieuwd wat dat voorrang krijgen feitelijk gaat betekenen. Verder gaf Elon nogmaals aan dat hij verwacht iedere 2 tot 4 maanden de prijs van FSD te gaan verhogen, afhankelijk van de nieuwe ontwikkelingen die geïmplementeerd worden. Onderstaand een filmpje van de nieuwe FSD functies die mogelijk in de V10 software zitten. Alweer een kop in de media over Tesla welke je aandacht trekt: "Tesla misleidend over veiligheid Model 3" (AD.nl 7/8/19)! Ga je het lezen dan blijkt wederom dat de soep niet zo heet gegeten wordt. Ik ga hier niet een verhaal schrijven over wie nu gelijkt heeft of beweren dat er een samenzwering is van partijen die baat hebben bij negatieve berichten over Tesla.
Maar ik ben eens op zoek gegaan naar voorbeelden uit het verleden. De opkomst van de auto in de tijd dat het paard het vervoermiddel was en de opkomst van de mobiele telefoon. Twee mooie voorbeelden uit onze (recente) historie die ook veel negatieve pers kregen, maar uiteindelijk heel veel zaken op de kop gezet hebben. Het is natuurlijk goed dat de media kritisch is, maar ik zou er toch echt voor willen pleiten voor meer diepgang en objectiviteit. Nu wordt er vaak met een pakkende kop een beeld geschetst welke na het lezen van het vaak zeer kort artikel toch net iets genuanceerde ligt. Consequentie is dat het algemene publiek continu op het verkeerde been gezet wordt. Dit remt de innovatie en onthoudt onze maatschappij van enorme kansen. Onder het kopje Tesla Blogs is de blog "De historie herhaalt zicht!" te vinden dat dieper op dit onderwerp in gaat. Veel leesplezier! "Dojo" is de naam van een computerprogramma welke Elon tijdens Autonomy day in het voorjaar kort even aanhaalde. Het is een trainingsprogramma voor het neurale netwerk. De beelden die van de auto's komen die wereldwijd rondrijden (the fleet), worden geautomatiseerd geanalyseerd en zonder supervisie teruggepompt in het neurale netwerk. Dagelijks worden bijvoorbeeld meer dan 100.000 automatische wisselingen van rijbaan uitgevoerd in live-verkeerssitauties. Afwijkingen worden dan bijvoorbeeld automatisch geanalyseerd en teruggeven aan het netwerk. Stapje voor stapje wordt het netwerk steeds beter. Elon gaf eerder al aan dat dit om zo'n ontzettend grote hoeveelheden live-data gaat, dat het netwerk heel snel kan leren. Sneller dan wij ons kunnen voorstellen. Daarom durft Elon zo'n scherpe deadlines te noemen. Blijft natuurlijk dat we een EMT altijd kritisch moeten bekijkken. EMT is trouwen een Elon Musk Timeline!
Dit weekend reageerde Elon op een vraag van iemand over DOJO en hij gaf aan dat dit trainingsprogramma wel eens het verschil kan maken. Tesla wil (en moet) de eerste zijn die Level 5 Autonomy gaat bereiken. Dit is een absolute voorwaarden voor hun lange termijn business model: het robottaxi netwerk. Wil je hier meer over weten lees dan mijn eerdere blog over robottaxi's. |