De laatste weken valt me op de dat er regelmatig op FaceBook foto's geplaatst worden van ICE-auto's die een oplaadpunt bezetten. Of een EV die op een laadplaats staat, maar niet aan het laden is. Er is denk ik behoefte aan meer voorlichting in combinatie met handhaving. Voorlichting omdat het niet altijd duidelijk is wat nu wel en wat niet is toegestaan. Welk gedrag verwachten we als maatschappij mbt tot een EV-laadpunt, hoe hoog zijn de boetes en is er sprake van handhaving?
Soms staat er wel een bord, soms niet. Er zijn ook verschillende borden. Ik begrijp dat er gewerkt wordt aan boorden die in heel Europa hetzelfde zijn. Maar met duidelijke regelgeving en handhaving zijn we er niet. Er is ook meer behoefte aan voorlichting over elektrisch rijden en het opladen. Dit vraagt om een belangenvereniging voor (toekomstige) rijders van elektrische auto's. In Nederland is er voor alles en nog wat een vereniging, en ja hoor, er is ook een EV belangenvereniging. Het lijkt me goed dat we onze krachten bundelen en zo de belangen van de EV rijders onder de aandacht brengen van de politiek. Kijk eens rond op de website van de Vereniging Elektrische Rijders! Met name de position paper (waar staan ze voor) is het lezen waard en misschien wel de motivatie om lid te worden.
0 Opmerkingen
Vandaag zijn de snelheden bij de Superchargers verhoogd tot maximaal 150 kW. Geldt niet voor alle superchargers en de snelheid zal niet altijd gehaald worden. De SR+ blijft voorlopig op 100 kW maximaal. Maar hoeveel batterijen zitten eigenlijk in je model 3! De Model 3 heeft de zogenaamde 2170 batterijen (21mm diameter en 70mm lengte). Terwijl de Model S en X het doen met de 18650 (18 mm diameter en 65 mm lengte). Voor de referentie, een reguliere AA-penlite (LR6) is 14,5 mm in diameter en 50 mm lang. Eén 2170 batterij weeg 70 gram, heeft een capaciteit van 4.8 Ah/17,3 Wh en energiedichtheid van 247 Wh/kg. In de SR+ zitten 2976 van deze batterijen in 4 modules. Twee modules met 23 x 31 batterijen en twee modules met 25 x 31 batterijen. Goed voor 50 kW. In de LR zitten twee modules van 23 x 46 batterijen en twee modules van 25 x 46 batterijen Goed voor 74 kW (bron: electrek). Onderstaand een grafische afbeelding van hoe de losse batterijen in modules samen het batterijpakket vormen. Ze worden actief gekoeld. Verleden week werd bekend dat Tesla een zeer ingenieus koelsysteem heeft ontwikkeld. De zogenaamde "Superbottle". Eén geïntegreerd systeem voor alles wat gekoeld of verwarmd moet worden. Meer informatie is ondermeer hier te vinden. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |