In deze laatste blik op de week van dit jaar aandacht voor de verkoopcijfers, Tesla Optimus en de verwijzing naar een uitgebreide blog met mijn verwachtingen voor 2024. Boot terug naar China Het gerucht gaat dat eind oktober de Glovis Caravel in de Australische haven Brisbane rechtsomkeert naar China heeft kunnen maken, aangezien er ongenode gasten aan boord waren, namelijk een kever, de Erthesina fullo (geelgevlekte stinkwants). Inmiddels zal het probleem opgelost zijn en de auto's geleverd. De Morten Groven is deze week alsnog aangekomen in Europa (Barcelona), nadat rondom Zuid-Afrika gevaren moest worden vanwege de instabiliteit in de Rode Zee. Er zijn duizenden Model 3 Highlands afgeleverd en het merendeel zal deze week nog uitgeleverd zijn. Verwachtingen 2024 Ieder jaar weer leuk om de verwachtingen voor het komend jaar op te schrijven. Laat je altijd even terug kijken, maar vooral ook steeds weer verbaasd staan over hoe divers Tesla feitelijk is. Zo jammer dat veel mensen zich laten meeslepen door de veelal negatieve en misleidende koppen boven artikels over Tesla. Wat Tesla allemaal doet is zo innovatief en zet hele bedrijfstakken op zijn kop. Alleen al het volgen van de ontwikkelingen van Tesla levert al wekelijks genoeg stof op voor een blik op de week. Hieronder de link naar mijn verwachtingen voor 2024! Recordkwartaal? De doelstelling voor Tesla in 2023 was 1,8 miljoen voertuigen afleveren. Met een recordkwartaal van meer dan 480.000 stuks zou dit moeten lukken. De volgende week krijgen we de officiële cijfers, maar het ziet ernaar uit dat Tesla deze doelstellingen gaat halen. In 2022 werden 1,3 miljoen auto’s afgeleverd. Het blijft natuurlijk apart dat er zo gedetailleerd gekeken wordt naar de verkoopcijfers van Tesla en dat de beurs hier zo sterk op reageert. Natuurlijk is het interessant om te volgen hoe de verkoop van BEV's zich verhoudt tot ICE-verkopen en hoe Tesla het doet in bepaalde markten. Maar als je kijkt naar de missie van Tesla (het versnellen van de wereldwijde transitie naar duurzame energie), dan is het 100.000 meer of minder verkopen van de huidige generatie S3XY-cars helemaal niet zo spannend. Het gaat alleen over de logistieke & productietechnologie en de AI klaar maken voor de echte massa met robotaxi's en de batterijen nodig voor de energie-tak van Tesla.. Met een focus op 2030 ziet de business er helemaal anders uit, zeker nu Optimus hier aan toegevoegd is. De huidige S3XY-cars spelen in het lange termijn plaatje eigenlijk helemaal geen grote rol. Meer hierover in mijn verwachtingen voor 2024. Tesla Optimus Met veel belangstelling volgen we de ontwikkelingen van Tesla Optimus. Deze week de geruchten, uit een gesprek met Sandy Munro, dat Tesla in Giga Texas regelmatig Optimus aan het werk heeft op bepaalde stations aan de productielijn voor trainingsdoeleinden. Dat klinkt natuurlijk ook logisch. Tesla is natuurlijk niet het enige bedrijf dat werkt aan een humanoïde robot in combinatie met AI. Vanwege zijn bekendheid wordt vaak verwezen naar Boston Dynamics. Indrukwekkend qua motoriek en balans, maar zonder AI en al helemaal niet schaalbaar naar massaproductie tegen zo laag mogelijke kosten. Ik denk dat je net als bij auto’s goed moet kijken naar start-ups op dit terrein en niet zozeer naar de gevestigde orde. Een mooi voorbeeld van zo’n Tesla-concurrent op dit terrein is Figure. Onderstaande geven ze een kijkje in de keuken. Lijkt inhoudelijk veel op wat Tesla doet. Interessant om te volgen. FSD V12 De eerste, volledig op neurale netwerken gebaseerde FSD software heet V12. De planning was om deze voor het einde van het jaar beschikbaar te hebben voor niet-Tesla medewerkers. Dat gaat hoogstwaarschijnlijk net niet lukken. Er zijn wel al meer dan 10.000 Tesla-medewerkers die met V12 mogen rondrijden, maar er is nog meer data nodig. Zeker buiten Californië. Ofschoon we er in Europa voorlopig nog niet zoveel aan hebben is het natuurlijk wel belangrijk om te zien of Tesla met de V12 software de stap naar level 4/5 kan gaan maken in 2024.
1 Comment
In deze blik op de week aandacht voor de holiday update, de laad-standaarden, matrix koplampen kunnen geactiveerd worden en nog veel meer... Matrix koplampen Tesla monteert al een tijd led-matrix koplampen op bepaalde uitvoeringen van hun nieuwe auto’s. Alleen moest in Europa nog een bureaucratische horde genomen worden. Voor de vernieuwde Model 3 is er nu toestemming om via software de led-matrix lampen aan te sturen waardoor bepaalde gebieden voor de auto specifiek uitgelicht kunnen worden zonder tegenliggers te verblinden. NACS compleet Met het aanhaken van VW/Audi/Porsche hebben alle grote autobouwers, op Stellentis na en paar niche spelers na, zich nu gecommitteerd aan de North American Charging Standard, de Tesla Plug. In de VS de NACS, in China de GB/T en in Europa de CSS. De standaarden zijn gezet. Met duidelijkheid over de laadpluggen zullen we gaan zien dat, gelet op de lage productiekosten en de hoge mate van betrouwbaarheid, dat de laatste generatie van de laadzuil van Tesla, de V4 Supercharger, steeds meer door derden gekocht en geëxploiteerd gaat worden. De Tesla chargers, al dan niet voorzien van andere merkstickers, zullen als paddenstoelen uit de grond gaan schieten. Tesla Energy In Shanghai zijn de handtekeningen gezet en gaat de bouw beginnen van een megafactory. Na Lathrop in de VS de tweede megafactory en samen met Giga Nevada op termijn goed voor 100 GWh aan batterijopslag. 1/10 van doel van 1 TWh voor 2030! Naast de megapacks, omvat Tesla energy ook opslagsystemen voor thuis (powerwall) en solar-panelen en-daken. Hieronder een voorbeeld van een project in de VS waar alle huizen voorzien van dit soort daken en powerwall. Cybertruck Op YouTube is er geen genoeg te krijgen van de Cybertruck. Of het nu Sandy Munro is of Jay Leno. Tesla heeft ervoor gekozen om niet zelf een gelikte productiepresentatie te maken, maar bekende YT en influencers te koppelen aan topmensen bij Tesla en ze samen te laten vertellen over het product. Sandy kreeg een uitgebreide rondleiding door de fabriek. Op dit videoverslag duiken weer allerlei YT-kanalen om hier duiding aan te geven. De grote lijn is natuurlijk dat de Cybertruck niet allen qua design opvallend is, maar met name ook qua onderhuidse technologie. Inmiddels rollen er tientallen van per dag van de band en is de uitlevering aan klanten begonnen. Pijnlijk duidelijk Onderstaand een review van een VW ID7, de BYD Seal en de vernieuwde Model 3. Het bevestigt nogmaals dat je rationeel gezien geen andere keuze kunt maken dan te kiezen voor een Tesla. Zeker nu na de update, is het totale aanbod nog completer geworden. De bouwkwaliteit en comfort is van hoog niveau. Enige punt van discussie blijft steeds het ontbreken van bedieningshendels voor de richtingaanwijzing. Het is toch wel enigszins schokkend om te zien hoe groot de verschillen zijn qua aanschafprijs, efficiency en hierdoor uiteindelijk de prijs per kilometer. Dan komt hier het gemak van de laadinfra nog bij. En dan hebben we het helemaal nog niet gehad over de toekomstige mogelijkheden van de aanwezige hardware voor full self driving. Gemengde gevoelens bij de Holiday update De afgelopen week heeft nagenoeg iedereen de Holiday update ontvangen. Afhankelijk van de aanwezige hardware zijn er meerdere nieuwe functionaliteiten. Heb je een Tesla met een externe speaker dan kan je andere geluiden laten horen bij het sluiten van de auto. Is je Tesla niet voorzien van Ultra Sonic Sensoren dat heb je de eerste publieke versie van Tesla High Fidelity park assist gekregen. In de basis een grote stap vooruit. Het geeft ons een indruk waar Tesla naar toe gaat met hun Vision only benadering. Nog niet perfect en feilloos. Later ook voor auto’s met USS. Autopilot meldingen
Rondom autopilot is in ieder geval positief dat de ruitenwissers weer handmatig uitgezet kunnen worden als ze niet adequaat reageren op de weersomstandigheden. Het lijkt sowieso dat de ruitenwissers beter werken. Een andere toevoeging welke veel discussie geeft, is dat de rijdersbewaking bij het gebruik van autopilot strenger geworden is. Er verschijnt nu een tekst in het scherm als je te lang het stuur niet even hebt vastgehouden. Neemt de binnencamera waar dat je te lang niet naar de weg kijkt, krijg je een waarschuwing met een geluidsignaal. Blijf je niet opletten, dan krijg je een eerste strike aan je broek: een groot rood stuur op je scherm en een hard geluid. Deze rit kan je autopilot niet meer gebruiken. Krijg je deze waarschuwing 5x, dan mag je autopilot een week niet meer gebruiken. Sommige vinden het belachelijk en schrijven dat ze zelf wel bepalen of ze willen opletten op niet. Andere vinden het wel fijn. Maakt je in ieder geval bewust dat je goed moet blijven opletten, hoe goed het systeem ook werkt. Het zijn natuurlijk niet de regels van Tesla, maar van de wetgever. De wetgever legt de verantwoordelijk bij de leverancier om aan te tonen dat autonome rijsystemen veilig zijn en gebruikt worden zoals bedoeld zijn. In de huidige fase van ontwikkeling (level 2) moet je gewoon blijven opletten en ben je zelf verantwoordelijk. Geen discussie over mogelijk. Een strikte handhaving van de wetgeving rondom level 2 moet uiteindelijk de weg naar level 4 (vanuit een level 2) systeem mogelijk gaan maken. Voor deze transitie wordt in UNECE verband de wetgeving gemaakt. In 2024 zal deze vastgesteld gaan worden en in 2025 klaar zijn voor gebruik. Met een beetje geluk mogelijk halverwege 2024. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |